logo

3-sinfda “Do‘stlik yo‘lagi” rivoyatini yangi texnologiyalar asosida o‘qitish metodikasi.pptx

Yuklangan vaqt:

20.11.2024

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

1733.7412109375 KB
3	-	SINFDA “	DO‘STLIK	
YO‘LAGI	” 	RIVOYATINI	
YANGI	TEXNOLOGIYALAR	
ASOSIDA	O‘QITISH	
METODIKASI •	KIRISH	
•	Ulkan	bunyodkorlik	ishlari	,	islohotlar	,	Respublikamizda	amalga	oshirilayotgan	xayrli	ishlar	
xalq	ta’limida	ham	tub	burilishlarni	yuzaga	keltirdi	.	Ta’lim	tizimimizda	ko‘plab	o‘zgarishlar	,	
yangilanishlar	ro‘y	bermoqda	.	Yoshlar	ta’lim	-tarbiyasini	takomillashtirish	,	ularning	
mazmunini	,	uzluksizligini	ta’minlab	beradigan	yangi	hujjatlar	,	pedagogik	texnologiyalar	,	
amaliyot	uslublari	bilan	boyib	bermoqda	.	Yurtboshimiz	ham	ko‘plab	ma’ruzalarida	hamda	
yoshlar	bilan	uchrashuvlarda	har	tomonlama	yetuk	,	barkamol	yoshlarni	tarbiyalash	,	bu	
borada	amalga	oshirilayotgan	ishlar	,	oldimizda	turgan	vazifalar	haqida	ta’kidlab	gapiradilar	.	
Zero,	Vatanimiz	kelajagi	yoshlar	qo‘lida	.	Shunday	ekan	,	barkamol	,	o‘z	fikri	va	keng	
dunyoqarashga	ega	,	fikrlarini	erkin	bayon	qila	oladigan	yoshlarni	tarbiyalash	masalasi	
hamisha	dolzarbdir	. •	1. 	ERTAK MATNLARI USTIDA ISHLASHNING NAZARIY ASOSLARI	.	
•	Boshlang‘ich	sinflar	“O‘qish	kitobi”da	turli	janrdagi	ko‘plab	badiiy	va	ilmiy	-ommabop	
maqolalar	,	shuningdek	,	ertak	va	rivoyatlar	,	she’riy	matnlar	berilgan	.	Ma’lumki	,	badiiy	
asarda	hayot	obrazlar	orqali	aks	ettiriladi	.	Uning	markazida	inson	,	uning	tabiat	va	jamiyatga	
munosabati	turadi	.	Badiiy	asarda	borliqni	,	voqelikni	obrazlar	vositasida	tasvirlash	,	ob’ektiv	
mazmun	va	sub’ektiv	bahoni	aniq	materialda	berish	haqidagi	qoidalar	metodika	uchun	katta	
nazariy	-amaliy	ahamiyatga	ega	.	Asar	ustida	ishlash	muallifning	asarida	tasvirlangan	
voqealarga	munosabatini	ifodalab	berishdan	tashqari	,	o‘qituvchi	voqelikni	obrazlar	orqali	
tasvirlashning	o‘ziga	xos	xususiyatlarini	asta	tushuna	boshlaydi	.	Yana	ham	ahamiyatlisi	
shundaki	,	har	qanday	badiiy	asarda	aniq	tarixiy	voqelar	tasvirlanadi	.	Asardagi	voqealarga	
tarixiy	yondashilganda	asarga	haqqoniy	baho	berish	mumkin	bo‘ladi	. Sinfda	hamda	sinfdan	
tashqari	o‘qish	
mashg‘ulotlarida	rivoyat	
va	ertak	matnlarini	tahlil	
qilish	. •	Yana	ham	ahamiyatli	tomoni	,	yozuvchining	hayoti	va	qarashlari	bilan	o‘quvchilarning	
yoshlariga	mos	ravishda	tanishtirish	maqsadga	muvofiq	bo‘ladi	.	Shularni	hisobga	olgan	
holda	,	badiiy	asarni	tahlil	qilishda	o‘quvchilarni	asarning	g‘oyaviy	yo‘nalishini	tushunishga	
o‘rgatish	masalasi	ham	muhimdir	.	
•	Asarda	qatnashuvchi	shaxslarga	baho	berishda	o‘quvchilar	o‘z	shaxsiy	tushunchalaridan	
foydalanadilar	.	Qahramonning	boshqa	fazilatlarini	baholash	uchun	ularda	so‘z	boyligi	,	
tajriba	yetishmaydi	.	O‘qituvchining	vazifasi	o‘quvchilar	payqay	olmagan	sifatlarni	ko‘rsatish	
va	o‘quvchilar	nutqiga	kiritishdir	. Umumiy	o‘rta	ta’limning	birinchi	bosqichidagi	dasturlarda	o‘quvchilarda	kitobxonlik	
madaniyati	va	nutqini	o‘stirishga	alohida	e’tibor	beriladi	,	badiiy	asarlar	ertsak	va	rivoyatlar	matnlari	
bilan	ishlash	ko‘nikmasini	tarbiyalash	va	o‘stirish	nazarda	tutiladi	.Dasturda	badiiy	asarni	to‘g‘ri	,tez	
va	ifodali	o‘qish	ko‘nikmasini	tarbiyalash	va	rivojlantirish	yo‘li	bilan	o‘quvchilarda	asar	ustida	
mustaqil	ishlash	va	uni	o‘qish	malakasini	o‘stirish	asosiy	vazifa	qilib	qo‘yiladi	.	Boshlang‘ich	
sinflardayoq	o‘quvchilar	badiiy	va	ilmiy	-ommabop	asarlar	mazmunini	to‘liq	tushunishga	
odatlanadilar	,	ya’ni	asarning	ta’sirchanligini	,	obrazliligini	his	eta	boshlaydilar	.	Shu	asosda	ularda	
axloqiy	,	estetik	,	obrazli	taassurot	tarkib	topadi	.	Boshlang‘ich	sinflarda	o‘quvchilar	ertak	,	hikoya	,	
masal	,	she’r	,	maqol	,	topishmoq	,	ilmiy	-ommabop	asarlar	va	dostonlardan	parchalar	o‘qish	orqali	
ularda	ifodalangan	voqyea	-hodisalar	,	obrazlar	va	ularning	xulq	-atvori	bilan	tanishadilar	,	o‘qigan	
asarlariga	baho	berishni	o‘rganadilar	;	ularda	asarning	tili	,	uslubi	,	yozuvchi	qo‘llagan	tasvir	va	ifoda	
vositalari	haqida	dastlabki	adabiy	tushunchalar	shakllana	boshlaydi	. •	2. 	BOSHLANG‘ICH SINFLARDA ERTAK MATNLARI USTIDA ISHLASHNING 	
AHAMIYATI	.	
•	Boshlang‘ich	sinflarning	o‘qish	darslarida	garchi	ilmiy	jihatdan	bo‘lmasa	-da,	amaliy	jihatdan	
turli	janrga	mansub	asarlar	o‘qib	o‘rganiladi	.O‘qish	darsliklarga	,	asosan	,hikoya	,	she’r	,	ertak	,	
masal	,	maqol	,	doston	,	rivoyat	va	topishmoq	kabi	janrdagi	asarlar	kiritilgan	.	Bulardan	
tashqari	,	ilmiy	-ommabop	asarlar	ham	o‘qitiladi	.	Turli	janrdagi	badiiy	asarlar	qurilishi	,	uslubi	
jihatidan	o‘ziga	xos	xususiyatlarga	ega	bo‘lib	,	ularning	o‘quvchilarga	ta’siri	ham	har	xil	
bo‘ladi	.	Tabiiyki	,	har	bir	janrga	oid	asar	matni	lingvistik	jihatdan	ham	o‘ziga	xos	
xususiyatlarga	ega	.	Masalan	,	she’riy	asarlar	matni	hikoya	matnidan	,	ertak	matni	she’r	
matnidan	,	ilmiy	-ommabop	maqola	matni	masal	janriga	taaluqli	asarlar	matnidan	tubdan	farq	
qiladi	.  Topishmoq	predmet	,	voqyea	-hodisalar	o‘rtasidagi	o‘xshashlikni	taqqoslash	orqali	
o‘zlashtirilsa	,	maqollar	mazmuni	hayotiy	misollar	vositasida	sharhlashni	taqozo	etadi	.	Shunga	
ko‘ra	,	turli	janrdagi	badiiy	asarlarni	o‘qishda	o‘qituvchidan	unga	mos	usullar	tanlash	talab	
etiladi	.	Xalq	og‘zaki	ijodida	ertak	janrining	bolalar	tomonidan	yaxshi	qabul	qilinib	,	qiziqib	
o‘qilishining	sabablaridan	biri	ertak	tilining	ta’sirchanligi	,	o‘tkirligi	,	ma’nodorligi	va	xalq	tiliga	
yaqinligidir	.	Ertaklarning	ko‘pchiligida	real	hayot	tasviri	sarguzasht	elementlar	bilan	qo‘shilib	
ketadi	.	Ertakning	o‘tkir	maroqli	syujeti	,	voqyea	rivojidagi	favqulodda	ajoyib	vaziyat	bolalarni	
maftun	qiladi	,	undagi	mard	,	kuchli	,	topqir	,	dovyurak	,	chaqqon	qahramonlar	,	ertakning	g‘oyaviy	
yo‘nalishi	,	unda	ezgulik	kuchining	-	yaxshilikning	doimo	g‘alaba	qilishi	bolalarni	o‘ziga	
tortadi	. Ertakda	qabul	qilingan	hikoya	qilish	shakli	bir	xil	so‘z	va	iboralarning	qayta	-qayta	
takrorlanib	turishi	,	ohangdorligi	,	tilining	ta’sirchanligi	,	ifoda	vositalarining	jonliligi	,	bolalar	
uchun	juda	qiziqarlidir	.	Ertakda	qatnashuvchilar	ko‘pincha	rahmdil	,	saxiy	,	adolatli	hamda	
ularning	aksi	bo‘lgan	yovuz	,	baxil	,	ochko‘z	obrazlarga	bo‘linadi	.	Ertakning	pedagogik	qiymati	
shundan	iboratki	,	o‘quvchilar	unda	to‘g‘rilik	,	halollik	g‘alaba	qilganidan	,	kambag‘al	kishilar	
qiyinchilikdan	qutilganidan	,	ya’ni	yaxshilik	,	ezgulik	ro‘yobga	chiqqanidan	va	yomonlik	,	
yovuzlik	mahkumlikka	Masalan	,	«Halollik	»	ertagida	(3	-sinf)	asosiy	fikr	kambag‘allarga	
yordam	ko‘rsatish	,	o‘z	mehnati	bilan	hayot	kechirish	bo‘lib	,	bu	hatto	butun	xalq	istagi	ekanligi	
g‘oyasi	ilgari	surilgan	bo‘lsa	,	«Hiylagarning	jazosi	»	ertagida	(4-sinf)	soddadilning	to‘g‘riligi	
hiylagarning	makri	ustidan	g‘olib	kelishi	,xiyonat	jazosiz	qolmasligi	g‘oyasi	ilgari	surilgan	. •	3. 	“DO‘STLIK YO‘LAGI” RIVOYATINI MUAMMOLI TA’LIM ASOSIDA O‘QITISH	.	
T	a’lim	jarayonida	o‘	q	ituvchi	interfaol	ta’lim	yordamida	o‘	quvchilarning	
q	obiliyatlarini	rivojlantirish	.	mustaqillik,	o‘z	-o‘zini	nazorat,	o‘z	-o‘zini	boshqarish,	samarali	
su	h	bat	olib	borish,	tengdoshlari	bilan	ishlash,	ularning	fikrlarini	tinglash	va	tushunish,	mustaqil	
hamda	tanqidiy	fikrlash,	muqobil	takliflarni	ilgari	surish,	fikr	-mulohazalarini	erkin	bayon	
qilish,	o‘z	nuqtai	nazarlarini	himoya	qilish,	muammoning	yechimini	topishga	intilish,	
murakkab	vaziyatlardan	chika	olish	kabi	sifatlarni	shakllantirishga	muvaffaq	bo‘ladi	.	Eng	
muhimi,	interfaol	metodlarni	qo‘llash	orqali	o‘qituvchi	o‘quvchilarning	anik	ta’limiy	maqsadga	
erishish	yo‘lida	o‘zaro	hamkorlikka	asoslangan	harakatlarini	tashkil	etish,	yo‘naltirish,	
boshqarish,	nazorat	va	tahlil	qilish	orqali	xolis	baholash	imkoniyatini	qo‘lga	kiritadi	.  •	Noan’anaviy	darslarda	erkin	fikrlash,	shaxsiy	qarashlarini	ikkilanmay	bayon	etish,	
muammoli	vaziyatlarda	yechimlarni	birgalikda	izlash,	o‘quv	materiallarini	o‘zlashtirishda	
o‘kuvchilarning	o‘zaro	yaqinliklarini	yuzaga	keltirish,	“o‘kituvchi	-	o‘quvchi	-	o‘quvchilar	
guruhi”ning	o‘zaro	bir	-birlarini	xurmat	qilishlari,	tushunishlari	va	qo‘llab	-quvvatlashlari,	
samimiy	munosabatda	bo‘lishlari,	ruhiy	birlikka	erishishlari	kabilar	bilan	tavsiflanadi	.	
•	Noan’anaviy	darsla	r	asosini	interfaol	metodlar	tashkil	etadi	.	Ta’lim	jarayonida	
o‘quvchilar	hamda	o‘qituvchi	o‘rtasida	hamkorlikni	qaror	toptirish,	faollikni	oshirish	ta’lim	
oluvchilar	tomonidan	bilimlarni	samarali	o‘zlashtirish,	ularda	shaxsiy	sifatlarni	
rivojlantirishga	xizmat	qiladigan	metodlar	interfaol	metodlar	sanaladi	. •	4. 	“DO‘STLIK YO‘LAGI” RIVOYATINI	O‘QITISHDA INTERFAOL         	
METODLARDAN FOYDALANISH	.	
•	Ma'lumki	,	taraqqiyotni	harakatga	keltirishda	va	turmushda	ro‘y	berayotgan	jarayonlarga	o‘z	
ta'sirini	utkazishda	jamiyat	ijtimoiy	-siyosiy	,	iqtisodiy	,	madaniy	-ma'naviy	yonshlanishining	
muhim	sub'ekti	bo‘lgan	yoshlarni	barkamol	shaxs	qilib	tarbiyalash	muxim	masalasi	
ahamiyatga	ega	.	Har	bir	jamiyatning	kelajagi	uning	ajralmas	kismi	va	hayotiy	zarurati	
bo‘lgan	ta'lim	tizimining	qay	darajada	rivojlanganligi	bilan	belgilanadi	.	Bugungi	kunda	
mustaqil	taraqqiyot	yo‘lidan	borayotgan	mamlakatimizning	uzluksiz	ta'lim	tizimini	islox	
kilish	va	takomillashtirish	,	yangi	eifat	boskichiga	kutarish	,	unga	ilgor	pedagogik	va	axborot	
texnolog	iyalarini	joriy	qilish	hamda	ta'lim	samaradorligini	oshirish	davlat	siyosati	darajasiga	
kutarildi	. •	Interfaol	metod	–	ta’lim	jarayonida	o‘quvchilar	hamda	o‘qituvchi	o‘rtasidagi	faollikni	
oshirish	orqali	o‘quvchilarning	bilimlarni	o‘zlashtirishini	faollashtirish	,	shaxsiy	sifatlarini	
rivojlantirishga	xizmat	qiladi	.	Interfaol	metodlarni	qo‘llash	dars	samaradorligini	oshirishga	
yordam	beradi	.	Interfaol	ta’limning	asosiy	mezonlari	:	norasmiy	bahs	-munozaralar	o‘tkazish	,	
o‘quv	materialini	erkin	bayon	etish	va	ifodalash	imkoniyati	,	ma’ruzalar	soni	kamligi	,	lekin	
seminarlar	soni	ko‘pligi	,	o‘quvchilar	tashabbus	ko‘rsatishlariga	imkoniyatlar	yaratilishi	,	
kichik	guruh	,	katta	guruh	,	sinf	jamoasi	bo‘lib	ishlash	uchun	topshiriqlar	berish	,	yozma	ishlar	
bajarish	va	boshqa	metodlardan	iborat	bo‘lib	,	ular	ta’lim	-tarbiyaviy	ishlar	samaradorligini	
oshirishda	o‘ziga	xos	ahamiyatga	ega	.  Hozirda	ta’lim	metodlarini	takomillashtirish	sohasidagi	asosiy	yo‘nalishlardan	biri	
interfaol	ta’lim	va	tarbiya	usullarini	joriy	qilishdan	iborat	.	Barcha	fan	o‘qituvchilari	dars	
mashg‘ulotlari	jarayonida	interfaol	usullardan	borgan	sari	kengroq	foydalanmoqdalar	.	Interfaol	
usullarni	qo‘llash	natijasida	o‘quvchilarning	mustaqil	fikrlash	,	tahlil	qilish	,	xulosalar	chiqarish	,	
o‘z	fikrini	bayon	qilish	,	uni	asoslagan	holda	himoya	qila	bilish	,	sog‘lom	muloqot	,	munozara	,	
bahs	olib	borish	ko‘nikmalari	shakllanib	,	rivojlanib	boradi	.	Qo‘llash	darajasidagi	tafakkurda	
o‘quvchi	olgan	bilimlaridan	faqat	an’anaviy	emas	,	noa’nanaviy	holatlarda	ham	foydalana	oladi	
va	ularni	to‘g‘ri	qo‘llaydi	.	Bu	tafakkur	darajasiga	muvofiq	fe’llar	namunalari	:	joriy	qilish	,	
hisoblab	chiqish	,	namoyish	qilish	,	foydalanish	,	o‘rgatish	,	aniqlash	,	amalga	oshirish	,	hisob	-kitob	
qilish	,tatbiq	qilish	,hal	etish	. •	XULOSA	
•	M	amlakatimizda	bugungi	kunda	olib	borilayotgan	islohotlar,	ta’limdagi	yangilanishlar,	
yoshlarga	e’tibor	natijasi	o‘laroq,	o‘quvchilarning	o‘quv	va	ijodiy	faolliklarini	oshiruvchi,	
ta’lim	-tarbiya	jarayonining	samaradorligini	kafolatlovchi	pedagogik	texnologiyalarni	
qo‘llashga	doir	katta	tajriba	to‘plangan	bo‘lib,	bu	tajriba	asosini	interfaol	metodlar	tashkil	
etmoqda,	bizning	ishimiz	ham	shu	sohada	olib	borilganishlarni	boyitishga	yordam	beradi,	
deb	ishonch	bildiramiz	
Hozirda	tashkil	qilinayotgan	noan’anaviy	darslarda	yana	nimalarga	e’tibor	berishimiz	
kerak	va	qanday	natijalarga	erishish	mumkin?	Bugungi	kunda	deyarli	barcha	maktablarda	
kompyuter	sinflari	paydo	bo‘lgan	.	Ularga	nafaqat	informatika	darslarida	,	balki	boshqa	o‘quv	
fanlarini	o‘rganish	uchun	ham	murojaat	qilinadi	.

3 - SINFDA “ DO‘STLIK YO‘LAGI ” RIVOYATINI YANGI TEXNOLOGIYALAR ASOSIDA O‘QITISH METODIKASI

• KIRISH • Ulkan bunyodkorlik ishlari , islohotlar , Respublikamizda amalga oshirilayotgan xayrli ishlar xalq ta’limida ham tub burilishlarni yuzaga keltirdi . Ta’lim tizimimizda ko‘plab o‘zgarishlar , yangilanishlar ro‘y bermoqda . Yoshlar ta’lim -tarbiyasini takomillashtirish , ularning mazmunini , uzluksizligini ta’minlab beradigan yangi hujjatlar , pedagogik texnologiyalar , amaliyot uslublari bilan boyib bermoqda . Yurtboshimiz ham ko‘plab ma’ruzalarida hamda yoshlar bilan uchrashuvlarda har tomonlama yetuk , barkamol yoshlarni tarbiyalash , bu borada amalga oshirilayotgan ishlar , oldimizda turgan vazifalar haqida ta’kidlab gapiradilar . Zero, Vatanimiz kelajagi yoshlar qo‘lida . Shunday ekan , barkamol , o‘z fikri va keng dunyoqarashga ega , fikrlarini erkin bayon qila oladigan yoshlarni tarbiyalash masalasi hamisha dolzarbdir .

• 1. ERTAK MATNLARI USTIDA ISHLASHNING NAZARIY ASOSLARI . • Boshlang‘ich sinflar “O‘qish kitobi”da turli janrdagi ko‘plab badiiy va ilmiy -ommabop maqolalar , shuningdek , ertak va rivoyatlar , she’riy matnlar berilgan . Ma’lumki , badiiy asarda hayot obrazlar orqali aks ettiriladi . Uning markazida inson , uning tabiat va jamiyatga munosabati turadi . Badiiy asarda borliqni , voqelikni obrazlar vositasida tasvirlash , ob’ektiv mazmun va sub’ektiv bahoni aniq materialda berish haqidagi qoidalar metodika uchun katta nazariy -amaliy ahamiyatga ega . Asar ustida ishlash muallifning asarida tasvirlangan voqealarga munosabatini ifodalab berishdan tashqari , o‘qituvchi voqelikni obrazlar orqali tasvirlashning o‘ziga xos xususiyatlarini asta tushuna boshlaydi . Yana ham ahamiyatlisi shundaki , har qanday badiiy asarda aniq tarixiy voqelar tasvirlanadi . Asardagi voqealarga tarixiy yondashilganda asarga haqqoniy baho berish mumkin bo‘ladi .

Sinfda hamda sinfdan tashqari o‘qish mashg‘ulotlarida rivoyat va ertak matnlarini tahlil qilish .

• Yana ham ahamiyatli tomoni , yozuvchining hayoti va qarashlari bilan o‘quvchilarning yoshlariga mos ravishda tanishtirish maqsadga muvofiq bo‘ladi . Shularni hisobga olgan holda , badiiy asarni tahlil qilishda o‘quvchilarni asarning g‘oyaviy yo‘nalishini tushunishga o‘rgatish masalasi ham muhimdir . • Asarda qatnashuvchi shaxslarga baho berishda o‘quvchilar o‘z shaxsiy tushunchalaridan foydalanadilar . Qahramonning boshqa fazilatlarini baholash uchun ularda so‘z boyligi , tajriba yetishmaydi . O‘qituvchining vazifasi o‘quvchilar payqay olmagan sifatlarni ko‘rsatish va o‘quvchilar nutqiga kiritishdir .