logo

7-SINF O‘QUVCHILARIDA JALOLIDDIN MANGUBERDINING VATANPARVARLIK XISLATLARINI YORITISHDA TARIXIY METODLARNING O‘RNI

Yuklangan vaqt:

16.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

1255.5107421875 KB
“ 7-SINF O‘QUVCHILARIDA JALOLIDDIN MANGUBERDINING 
VATANPARVARLIK XISLATLARINI YORITISHDA TARIXIY 
METODLARNING O‘RNI ”
   M U N D A R I J A:
KIRISH
I.  BOB.  JALOLIDDIN  MANGUBERDI  XORAZMSHOHLAR  DAVLATI 
VATANPARVAR SARKARDASI
I.1. Tarixiy manba va adabiyotlarda Jaloliddin Manguberdi siymosi tavsifi
I.2. Jaloliddin Manguberdining vatanimiz tarixida tutgan o‘rni
II  BOB.  JALOLIDDIN  MANGUBERDINING  O‘ZBEK 
DAVLATCHILIGIDA TUTGAN O‘RNI
2.1 .  Tarix  darslarida  Jaloliddin  Manguberdi  qo‘shini  va  harbiy  kuchining 
o‘qitilishi
2.2. Jaloliddin Manguberdining davlatchilik tadbirlari
III.  BOB.  JALOLIDDIN  MANGUBERDI  SHAXSI  VA  QAHRAMONLIK 
SIFATLARI  ORQALI  TARIX  DARSLARIDA  O‘QUVCHILARDA 
VATANPARVARLIK SIFATLARINI RIVOJLANTIRISH
3.1.  Turli  xil  metodlardan  foydalangan  holda  Jaloliddin  Manguberdi  shaxsini 
yorqinroq tavsiflash.
3.2.  Zamonaviy  interfaol  metodlarning  mavzuni  o‘rganishdagi  avzalliklari  va 
medatologik tahlili
  XULOSA
FOYDALANILGAN MANBALAR VA ADABIYOTLAR Tadqiqotdan  ko‘zlangan   asosiy  
maqsad  maxsus  adabiyotlar  va 
ilmiy   va  tarixiy   dalillar  vositasida 
XX  asrning  20-30  yillarida 
O‘zbekiston  ta’lim  tizimi  xususan, 
mahalliy  aholi  savodsizligini 
tugatishga  qaratilgan  sovet  davlati 
tadbirlarini  xolisona  o‘rganish  va 
uning  mohiyatini  ochib  berish, 
uning  salbiy  oqibatlarini  ko‘rsatib 
berishdan iboratTadqiqotning 
maqsadi   MUAMMONING  O‘RGA NILG ANLIK DAR AJASI
Bugungi  kunga  qadar  nafaqat  sovet 
hokimiyatining  XX  asrning  20-30 
yillaridagi  savodsizlikni  tugatish 
tadbirlari  balki,  mazkur  yillarda 
amalga  oshrilgan  tarixiy  jarayonlar 
ko‘pgina  mahalliy  tarixchilar 
tomonidan tadqiq qilingan.
Tadqiqotchi-olimlar  S.Rajabov, 
M.Ochilov,  R.Sharafutdinova, 
K.Samiboyev,  F.Oripov,  N.Inoyatov, 
M.Ergashev,  S.Xabirova, 
R.A’zamova,  F.Sharipov,  E.Qodirov, 
R.Mavlonova,  A.Chorievlar  va 
boshqalar  o‘z  ishlarida  asosan  sovet 
maktablari  faoliyatiga  to‘xtalib 
o‘tganlar Milliy  maorif  va  savodsizlikni  tugatish 
masalalalaari  boshqa  bir  guruh 
tadqiqotchilar  tomonidan  ham  xolisona 
o‘rganilgan.  Jumladan,  Z.Kondratenko, 
J.Yo‘ldoshev,  S.Xasanov,  I.Tursunov, 
T.Saidbaev,  D.Ismoilova,  N.Mahkamova 
tadqiqotlarida  tegishli  manbalarni  tahlil 
qilish  asosida  musulmon  maktab  va 
madrasalarining  Turkistonda  keng 
tarqalganligi,  mustamlakachilik 
sharoitidagi  ularning  faoliyati,  ulardagi 
ta’lim-tarbiya  jarayoni  masalasi  aks 
ettirilgan P.I.Serbov,  A.D.Nikiforovlarning 
o‘zbek  tilida  chop  etilgan 
“O‘zbekistonda  xalq  maorifi”  nomli 
asarida  sovet  maktablari  bilan  bir 
qatorda  o‘zbek  milliy  maorif  tarixi 
hamda  uning  XX  asrning  20-
yillaridagi  holati  to‘g‘risida  batafsil 
ma’lumot berilgan I BOB.  Sovet hokimiyatining dastlabki yillarida O‘zbekistonda ta’lim va 
maorif masalalari 
Turkiston  Xalq  Maorif 
Komissarligining  1918-yil  14-
maydagi  145-sonli  qarorida 
endilikda  yangi  maktablar  ochish 
va  bu  maktablarga  Turkistonda 
yashovchi  me h natkashlarning 
millati,  jinsi,  diniy  e’tiq o dlaridan 
qat’iy  nazar,  o‘qishni 
xohlovchilarning  hammasi  qabul 
qilinishi  bayon  qilinga n  edi. 
Turkiston  Xalq  Maorif 
Komissarligining  14-may  qarori 
asosida  viloyat  ishchi,  dehqon, 
musulmon  deputatlari  sovetlari 
huzurida  maxsus  maorif 
komissiyalari tuzildi.  I BOB.  Sovet hokimiyatining dastlabki yillarida O‘zbekistonda ta’lim va 
maorif masalalari 
Bunday  kurs  birinchi  marta  1918-yil  sentabr 
oyida  Toshkentda  ochilgan  edi.  Kursning 
o‘quv  muddati  8  oylik  bo‘lib,  1919-yil  12-
mayda  106  ta  o‘qituvchi  kadrlar  bu  kur s ni 
tamomlab chiqib, turli  hudud larga o‘ q ituvchi 
q ilib  belgilandi.  Bular  orasidan  Oqilxon 
Sharafiddinov,  Muhammadamin  Rasulov, 
Muhaym i n  Odilov  kabi  o‘z  davri  ilg‘or 
pedagoglari yetishib  chiqdi .
Ma’lumki,  1918-yil  yanvar  oyida  cherkovni 
maktabdan  va  maktabni  cherkovdan  ajratish 
to‘g‘risidagi  dekret  e’lon  qilingan  edi. 
Dekretning  chiqi shi   maktablarda  ta’lim-
tarbiya  ishnning  yangi  yo‘nalishda,   eski 
diniy  maktablar  o‘rniga  yangi  sovet 
maktablarini tashk i l  q ilishga qaratilga n  edi.  I BOB.  Sovet hokimiyatining dastlabki yillarida O‘zbekistonda ta’lim va 
maorif masalalari 
1918  yildagi  xalq  komissarlarining 
savodsizlikka  qarshi  kurashga  bag‘ishlangan 
birinchi  farmonining  sarlavhasi 
“Savodxonlarni  safarbar  qilish  va  Sovet 
tuzumining  targ’ibotini  tashkil  etish 
to‘g‘risida”  deb  nomlanib  Sovet  ta’lim 
loyihasining  tarkibiy  qismlarini  o‘z  ichiga 
oladi .  1919-yil  26-dekabrdagi  “RSFSR 
aholisi  o rtasida  savodsizlikni  tugatish ʻ
to g risida”gi  Farmonda  respublikaning  6 	
ʻ ʻ
yoshdan  50  yoshgacha  bo lgan,  o qish  va 	
ʻ ʻ
yozishni  bilmaydigan  barcha  aholisi  “o qish 	
ʻ
va  yozishni  o rganishi  shart”  deb 	
ʻ
ta kidlangan.  Savodxonlik  fuqarolarning 	
ʼ
huquqi  emas,  balki  majburiyati  bo‘lganligi 
sababli,  farmonda  o‘qishdan  qochishga 
urinish  uchun  jinoiy  javobgarlikgacha 
bo‘lgan jazo choralari ko‘zda tutilgan edi . II BOB. Sovet hukumatining mafkuraviy siyosati va ta’lim tizimidagi 
ziddiyatlar
1919  yil  26  dekabrda  e’lon  qilingan  «RSFSR 
aholisi   o‘rtasida  savodsizlikni  bitirish 
to‘g‘risida»gi dekretga muvofiq butun hududlarda 
bo‘lgani  singari  O‘zbekistonda  ham  xalqni 
savodli  qilish  masalasida  tadbirlar  boshlanib 
ketdi.  Bu  dekretga  muvofiq  1920  yilda 
Turknstonda  «O‘lkada  savodsizlikni  tugatish 
favqulodda  komissiyasi»  tashkil  qilindi. 
Turkistonda  savodsizlikni  tugatish  ehtiyojlari 
uchun  hukumat  tomonidan  10  million  so‘m  pul-
mablag‘i  ajratildi.  Savodsizlikni  tugatish 
favqulodda  komissiyasi  mahalliy  sharoitnn 
o‘rganib  chnqib,  viloyatlarda  instruktor  kadrlar 
tayyorlashni  lozim  topdi.  Shunday  qilib,  1920-
yilda  shoshilinch  ravishda  Turkiston 
Kompartiyasi  Markaziy  Komiteti  yoshlar 
ittifoqidanidan,  xotin-qizlar  bo‘limidan, 
shuningdek,  eng  yaxshi  mahalliy  kadrlardan 
iborat  30  kishilik  qisqa  muddatli  kurs  tashkil 
qildi . MUAMMONING O‘RGANILGANLIK DARAJASI XULOSA
Tadqiq  etilayotgan  davrda  xalq  maorifi  tizimida  umumiy-majburiy  boshlang‘ich  va 
yetti  yillik  ta’limning  joriy  qilinishi  natijasida  umumiy  savodxonlik  darajasi  oshdi.  Sovet 
hukumati  katta  yoshli  aholi  o‘rtasida  savodsizlikni  tugatish  yuzasidan  keng  miqyosda 
kampaniyani  avj  oldirib  yubordi.  Savodsizlik  maktablari  va  kurslari  tashkil  qilinib,  ularga 
yangi  imlodan  saboq  berildi.  Markaz  siyosiy  rahbariyati  sovet  tuzumiga  sodiq  bo‘lgan 
pedagog  kadrlarni  ko‘p  miqdorda  va  tezkorlik  bilan  tayyorlab,  ular  maqsadida  qator 
qarorlar  hamda  rejalar  ishlab  chiqdi.  Ularni  og‘ishmay  amalga  oshirish  uchun  zarur 
mablag‘larni  ayamadi  hamda  partiya,  sovet  va  jamoat  tashkilotlarining  mavjud  barcha 
kuch-quvvatini safarbar qildi.
1929-1930  o‘quv  yilida  birinchi  bosqich  maktablarida  o‘qigan  va  keyingi  yillarda 
ularga  yangidan  kirgan  maktab  yoshidagi  (8-10  yoshdagi)  bolalarning  maktabda  o‘qishni 
oxirigacha  (beshinchi  guruhni  bitirguncha)  majburiy  davomati  belgilandi.  Xuddi  shu 
davrdan  boshlab  11  yoshdan  15  yoshgacha  bo‘lgan  savodsiz  o‘smirlar  uchun  maxsus  bir 
yillik,  2-3  yillik  o‘smirlar  maktablarida  majburiy  ta’lim  belgilandi.  1930  yil  15  sentabrda 
“Respublika  bolalar  va  o‘smirlar  umumiy  majburiy  boshlang‘ich  ta’limni  joriy  etish 
to‘g‘risida"gi  qarorga  muvofiq  rayon  rahbariyati  zimmasiga  o‘quvchilarga  yordam 
ko‘rsatish  uchun  byudjetdan  maxsus  fondlar  ajratish,  mayda  millat  bolalari  uchun 
o‘quvchilarni  ona  tilida  o‘qitiladigan  maxsus  guruhlar  va  maktablar  yaratish,  qishloq 
rahbariyati  qoshida  umumiy  boshlang‘ich  ta’limga  yordam  komitetlari  tashkil  qilish 
vazifalari yuklandi. XULOSA
Respublikada  amalga  oshirilgan  “madaniy  inqilob”dan  ko‘zlangan  maqsadlardan  biri 
bu  tub  millatlarning  yetakchisi  bo‘lgan  ziyolilarni  yangi  hokimiyat  manfaatlariga 
xizmat  qildirish  hamda  mahalliy  yoshlardan  sotsialistik  ziyolilarni  tayyorlash, 
shakllantirish  bo‘lgan.  Shu  bilan  birga  bu  davrgacha  va  undan  keyin  ham  milliy 
ziyolilarga  bolshevistik-sovet  idoralarining  munosabati  doimo  murakkab  bo‘lgani  va 
ziyolilarning  ijtimoiy  kelib  chiqishi  hukmron  tizimga,  sotsialistik  mafkuraga  xizmat 
qilishiga ko‘ra ijobiy yoki salbiy bo‘lishi mumkin edi. Sotsialistik milliy ziyolilarning 
yosh  avlodlarini  shakllantirish  bilan  barcha  hokimiyat  va  partiyaviyligiga  jiddiy 
e’tibor berishi shart bo‘lgan.
Sovet  davlatida  ta’lim  va  maorif  sohasida  olib  borilgan  jarayonlarning  barchasiga 
siyosiy tus berildi. O‘zbekistonning milliy ziyolilari tomonidan ko‘tarib chiqilgan faol 
tashabbuslar  va  mahalliy  xalqning  o‘ziga  xos  xususiyatlarini  inobatga  olib  islohotlar 
o‘tkazish  zarurligi  haqidagi  takliflari  tan  olinmadi  va  bu  jarayonlar  markazning  qattiq 
nazorati  ostiga  olindi.  Milliy  madaniyatlarni  umumlashtirib  «yagona  sovet 
madaniyati»  yaratish  maqsadi  sovet  madaniy  siyosatining  bosh  tamoyiliga  aylandi. 
Sovet  tarixshunosligi  ushbu  nazariy-metodologik  yondashuvlarga  bo‘ysundirildi. 
Butun  sovet  davri  mobaynida  madaniyat  mavzusini  yoritishda  marksizm  leninizm 
klassiklarining  g‘oyalari,  kommunistik  partiya  ko‘rsatmalari  dasturulamal  bo‘lib 
xizmat qildi.

“ 7-SINF O‘QUVCHILARIDA JALOLIDDIN MANGUBERDINING VATANPARVARLIK XISLATLARINI YORITISHDA TARIXIY METODLARNING O‘RNI ”

M U N D A R I J A: KIRISH I. BOB. JALOLIDDIN MANGUBERDI XORAZMSHOHLAR DAVLATI VATANPARVAR SARKARDASI I.1. Tarixiy manba va adabiyotlarda Jaloliddin Manguberdi siymosi tavsifi I.2. Jaloliddin Manguberdining vatanimiz tarixida tutgan o‘rni II BOB. JALOLIDDIN MANGUBERDINING O‘ZBEK DAVLATCHILIGIDA TUTGAN O‘RNI 2.1 . Tarix darslarida Jaloliddin Manguberdi qo‘shini va harbiy kuchining o‘qitilishi 2.2. Jaloliddin Manguberdining davlatchilik tadbirlari III. BOB. JALOLIDDIN MANGUBERDI SHAXSI VA QAHRAMONLIK SIFATLARI ORQALI TARIX DARSLARIDA O‘QUVCHILARDA VATANPARVARLIK SIFATLARINI RIVOJLANTIRISH 3.1. Turli xil metodlardan foydalangan holda Jaloliddin Manguberdi shaxsini yorqinroq tavsiflash. 3.2. Zamonaviy interfaol metodlarning mavzuni o‘rganishdagi avzalliklari va medatologik tahlili XULOSA FOYDALANILGAN MANBALAR VA ADABIYOTLAR

Tadqiqotdan ko‘zlangan asosiy maqsad maxsus adabiyotlar va ilmiy va tarixiy dalillar vositasida XX asrning 20-30 yillarida O‘zbekiston ta’lim tizimi xususan, mahalliy aholi savodsizligini tugatishga qaratilgan sovet davlati tadbirlarini xolisona o‘rganish va uning mohiyatini ochib berish, uning salbiy oqibatlarini ko‘rsatib berishdan iboratTadqiqotning maqsadi

MUAMMONING O‘RGA NILG ANLIK DAR AJASI Bugungi kunga qadar nafaqat sovet hokimiyatining XX asrning 20-30 yillaridagi savodsizlikni tugatish tadbirlari balki, mazkur yillarda amalga oshrilgan tarixiy jarayonlar ko‘pgina mahalliy tarixchilar tomonidan tadqiq qilingan. Tadqiqotchi-olimlar S.Rajabov, M.Ochilov, R.Sharafutdinova, K.Samiboyev, F.Oripov, N.Inoyatov, M.Ergashev, S.Xabirova, R.A’zamova, F.Sharipov, E.Qodirov, R.Mavlonova, A.Chorievlar va boshqalar o‘z ishlarida asosan sovet maktablari faoliyatiga to‘xtalib o‘tganlar Milliy maorif va savodsizlikni tugatish masalalalaari boshqa bir guruh tadqiqotchilar tomonidan ham xolisona o‘rganilgan. Jumladan, Z.Kondratenko, J.Yo‘ldoshev, S.Xasanov, I.Tursunov, T.Saidbaev, D.Ismoilova, N.Mahkamova tadqiqotlarida tegishli manbalarni tahlil qilish asosida musulmon maktab va madrasalarining Turkistonda keng tarqalganligi, mustamlakachilik sharoitidagi ularning faoliyati, ulardagi ta’lim-tarbiya jarayoni masalasi aks ettirilgan P.I.Serbov, A.D.Nikiforovlarning o‘zbek tilida chop etilgan “O‘zbekistonda xalq maorifi” nomli asarida sovet maktablari bilan bir qatorda o‘zbek milliy maorif tarixi hamda uning XX asrning 20- yillaridagi holati to‘g‘risida batafsil ma’lumot berilgan

I BOB. Sovet hokimiyatining dastlabki yillarida O‘zbekistonda ta’lim va maorif masalalari Turkiston Xalq Maorif Komissarligining 1918-yil 14- maydagi 145-sonli qarorida endilikda yangi maktablar ochish va bu maktablarga Turkistonda yashovchi me h natkashlarning millati, jinsi, diniy e’tiq o dlaridan qat’iy nazar, o‘qishni xohlovchilarning hammasi qabul qilinishi bayon qilinga n edi. Turkiston Xalq Maorif Komissarligining 14-may qarori asosida viloyat ishchi, dehqon, musulmon deputatlari sovetlari huzurida maxsus maorif komissiyalari tuzildi.