Al-Buxoriy
![Imom al-Buxoriy
(810-870)](/data/documents/d5a505f3-f9bb-4535-912d-fed17a046c22/page_1.png)
![
Imom al-Buxoriy islom
dunyosining eng mashhur
kishilaridan. U kishini
«muhaddislar imomi»
deydilar. Muhaddis –
«hadis biluvchi», «hadis
aytuvchi» degani. Hadis
esa payg‘ambarimiz
so‘zidir. Bundan chiqadiki,
u kishi payg‘ambarimiz
so‘zlarini yig‘gan,
o‘rgangan, aytgan
allomadir. Namoz jamoa
bo‘lib o‘qliganda, oldindagi
boshlab boruvchi imom
bo‘ladi. Demak, Buxoriy
barcha muhaddislarning
eng oldingi qatorida
turgan, hammalari
tomonidan tan olingan
ustozidir.](/data/documents/d5a505f3-f9bb-4535-912d-fed17a046c22/page_2.png)
![
U kishining hayot
yo‘llari ham ibratlidir.
Imom al-Buxoriyning
ismi – Muhammad,
otasining oti – Ismoil
bo‘lib, 810-yilning 21-
iyunida Buxoro
shahrida tug‘ildi. Otasi
Ismoil Buxoriy ham
muhaddis edi, goho
tijorat bilan
shug‘ullanardi. Lekin
juda halol, xudojo‘y
odam edi.
Zamondoshlari, uning
xonadoniga mehnatsiz
topilgan biror dirham
ham pul kirgan emas
edi, deb yozadilar.](/data/documents/d5a505f3-f9bb-4535-912d-fed17a046c22/page_3.png)
![
Bularning samarasi
sifatida bizga
yigirmadan ko‘proq
asar qoldirdi. Buyuk
alloma mehnatining
naqadar kattaligini
tasavvur qilish uchun
birgina ma’lumotni
keltirish bilan
cheklanamiz. U yolg‘iz
«Al-jome’ as-sahih»
(Ishonchli to‘plam)
kitobi ustida 16 yil
ishlagan. Unga
kiritilgan 7397 hadis
600 ming hadisning
ichidan saralanib
olingan.](/data/documents/d5a505f3-f9bb-4535-912d-fed17a046c22/page_4.png)
![O‘z aql-u
zakovati va tinimsiz
mehnati bilan olis
yurtlarda beqiyos
shuhrat topgan,
«muhaddislar imomi»,
«muhaddislar sultoni»
unvonlarini olgan al-
Buxoriy nihoyat, ona
yurtiga, Buxoroga
qaytadi. Biroq ona
Buxoroda u, afsuski,
o‘ziga munosib qadr
topmaydi. Bir voqea
yuz beradi-yu, u kindik
qoni to‘kilgan shahrini
tark etadi. Bu voqea
shunday edi:](/data/documents/d5a505f3-f9bb-4535-912d-fed17a046c22/page_5.png)
![“ Shu yillari Buxoro amiri bo‘lib turgan Xolid ibn
Ahmad al-Buxoriy huzuriga ilm olish maqsadi bilan
dunyoning turli tomonidan kelayotgan odamlar oqimini
ko‘rgach, u ham bolalarini o‘qitmoqchi bo‘ladi va olimga
chopar yuborib, saroyiga kelib, ularga dars berishini
buyuradi. Imom al-Buxoriy amir chopariga «Men ilmni
xor qilmayman, uni hukmdorlar eshigiga olib
bormayman», – deb javob beradi. Amir yana chopar
yuboradi, u holda bolalari uchun maxsus vaqt ajratib,
boshqalarsiz alohida saboq berishini talab qiladi. Buyuk
olim yana rad etadi. Ilm olmoqlik Rasululloh sunnati
ekanligini, shunga ko‘ra, hamma tengligini, ilm kerak
bo‘lsa amir va uning bolalari uning uyiga yoki masjidga
borishlari mumkinligini aytadi. Xullas, ora buziladi. Imom
al-Buxoriyning Buxoroda turishi qiyin bo‘lib qoladi”.](/data/documents/d5a505f3-f9bb-4535-912d-fed17a046c22/page_6.png)
![ILM FAZILATI
TO‘G‘RISIDA
Olloh taolo oyati
karimasida: «Olloh taolo
sizlarning orangizdagi
iymon keltirganlarni va
ilmni yuksaltirganlarni bu
dunyoda yarlaqab,
martabasini ulug‘ qilg‘aydir,
oxiratda jannatga
kirmoqlikni nasib etgusidir,
Olloh taolo qilayotgan
ishlaringizdan
xabardordir», – deyilgan.
Yana boshqa oyati
karimada esa: «Yo Rabbiy,
ilmimni ziyoda qilg‘aysen,
deb ayt!» – deyilgan.](/data/documents/d5a505f3-f9bb-4535-912d-fed17a046c22/page_7.png)
![ODAM OTA-ONASINI HAQORAT QILMAYDI!
Abdulloh ibn Amr [1] rivoyat qiladilar: «Rasululloh
sollallohu alayhi vasallam: «Odam qiladirgan
gunohi azimlardan biri – ota-onasini haqorat
qilmoqdir!» – dedilar. Shunda: «Yo Rasululloh,
odam o‘z ota-onasini qanday qilib haqorat
qilmog‘i mumkin?!» – deyishdi. Janob
Rasululloh: «Birovning ota-onasini so‘kkan odam
o‘z ota-onasini haqorat qilgan bo‘lur», – deb
javob qildilar».
[1] Abdulloh ibn Amr – sahobalardan.](/data/documents/d5a505f3-f9bb-4535-912d-fed17a046c22/page_8.png)
![
Imom al-Buxoriy
hayotining so‘nggi
yillari Samarqand
yaqinidagi
Xartang
qishlog‘ida kechdi.
U 870-yilning 31-
avgustida vafot
etdi. Qabri o‘sha
yerda, hozirgi
Samarqand
viloyati Payariq
tumani Xartang
qishlog‘idadir.](/data/documents/d5a505f3-f9bb-4535-912d-fed17a046c22/page_9.png)
![SALOM BERISH ISLOM
AMALLARIDANDIR
Sahoba Ammor [1] aytganlar: «Uchta xislatni o‘zida mujassam qilgan
kishining iymoni mukammal bo‘lg‘aydir:
– insofli va adolatli bo‘lmoq;
– barchaga salom bermoq;
– kambag‘alligida ham sadaqa berib turmoq».
Rasululloh [2] sollallohu alayhi vasallam [3] dan bir kishi so‘radi:
«lslomda eng yaxshi xislatlar qaysidir?» Dedilar: «Ochlarga taom
bermoqlik, tanigan va tanimaganga salom bermoqlik».
[1] Ammor ibn Yosir (564—657) – Hazrat Alining yordamchilaridan,
sahoba.
[2] Rasululloh — Olloh elchisi, payg'ambar.
[3] Sollallohu alayhi vasallam — payg'ambarimizning haqlariga
aytilgan duo.](/data/documents/d5a505f3-f9bb-4535-912d-fed17a046c22/page_10.png)
![](/data/documents/d5a505f3-f9bb-4535-912d-fed17a046c22/page_11.png)
![MUNOFIQ [1] LIKNING ALOMATLARI
Janob Rasululloh sollallohu alayhi vasallam:
«Munofiqlikning uchta alomati bor: so‘zlasa yolg‘on
so‘zlar; va’da qilsa, bajarmas; omonatga xiyonat qilur», –
deganlar.
Rasululloh sollallohu alayhi vasallam aytganlar:
«Quyidagi to‘rtta xislat kimdabo‘lsa, aniq munofiq
bo‘lgaydir, kimdaki ulardan bittasi bo‘lsa, uni tark
etmaguncha munofiqlikdan bir xislati bor ekan, deyiladir:
– omonatga xiyonat qilgaydir;
– so‘zlasa, yolg‘on so‘zlagaydir;
– shartnoma tuzsa, shartida turmagaydir;
– urishib qolsa, kek saqlagaydir va nohaqlik qilgaydir».
[1] Munofiq – ikkiyuzlamachi.](/data/documents/d5a505f3-f9bb-4535-912d-fed17a046c22/page_12.png)
![TUSHUNCHALAR TAHLILI
Tushuncha Izoh
Vahiy Olloh taoloning o‘z sevgan bandasi
diliga o‘z so‘zlarini, ya’ni ilohiy so‘zlarni
solishidir.
Roviy Ma’lumot beruvchi, aytuvchidir.
Hadis Islom dinida Qur’ondan keyin turadigan
ikkinchi muqaddas manba bo‘lib,
Muhammad alayhissalomning hayoti
va faoliyati, uning diniy va axloqiy
ko‘rsatmalarini o‘z ichiga oladi.
Muhaddislar Hadislarni ishonchli manbalar asosida
qayta ko‘rib chiqishga, ularning
haqiqiylarini soxtalaridan ajratishga
kirishganlar](/data/documents/d5a505f3-f9bb-4535-912d-fed17a046c22/page_13.png)
![Tushuncha Izoh
Musnadi Hadislarni bir-biridan eshitib, rivoyat qilib,
avloddan avlodga qoldirib kelgan roviylar
ro‘yxati
Riyo ikkiyuzlamalik
Qavl so'z
Sahih ishonchli
G‘ayrisahih ishonarsiz](/data/documents/d5a505f3-f9bb-4535-912d-fed17a046c22/page_14.png)
![TEZKOR SAVOL-JAVOBLAR
“Aqliy hujum”
«Hadis» nima? «Muhaddis»-chi? Ular haqida nimalar deya olasiz?
«Muhaddislar imomi» deganda nimani tushunasiz? Bunday yuksak
unvonga kim sazovor bo‘lgan?
2. Hadislarni yozish va yig‘ish qachondan boshlangan?
«Sahih»-«nosahih» hadislarni tushuntirib bera olasizmi?
3. Imom al-Buxoriyning vatani, o‘qish yillari haqida gapirib bering.
Mashhur muhaddisning ota-onasi to‘g‘risida qanday ma’lumotga
egasiz?
4. Imom al-Buxoriy hayotining so‘nggi yillari haqida so‘zlab bering.
Nega u Samarqand yaqinida dafn qilingan?
5. «Al-jome’ as-sahih» kitobi haqida ma’lumot bering.
6. «Salom berish islom amallaridandir» hadisini o‘qib chiqing va
payg‘ambarimizning eng yaxshi xislatlar haqidagi fikrlarini tushun
tirib bering.
7. «llm o‘rganmoq va o‘rgatmoqning fazilati» hadisidagi ilmning
yomg‘irga o‘xshatilishini tushuntirib bera olasizmi?
8. Yuqoridagi hadislardan ilm haqidagilarini ajratib oling va ular
haqida gapirib bering.](/data/documents/d5a505f3-f9bb-4535-912d-fed17a046c22/page_15.png)
Imom al-Buxoriy (810-870)
Imom al-Buxoriy islom dunyosining eng mashhur kishilaridan. U kishini «muhaddislar imomi» deydilar. Muhaddis – «hadis biluvchi», «hadis aytuvchi» degani. Hadis esa payg‘ambarimiz so‘zidir. Bundan chiqadiki, u kishi payg‘ambarimiz so‘zlarini yig‘gan, o‘rgangan, aytgan allomadir. Namoz jamoa bo‘lib o‘qliganda, oldindagi boshlab boruvchi imom bo‘ladi. Demak, Buxoriy barcha muhaddislarning eng oldingi qatorida turgan, hammalari tomonidan tan olingan ustozidir.
U kishining hayot yo‘llari ham ibratlidir. Imom al-Buxoriyning ismi – Muhammad, otasining oti – Ismoil bo‘lib, 810-yilning 21- iyunida Buxoro shahrida tug‘ildi. Otasi Ismoil Buxoriy ham muhaddis edi, goho tijorat bilan shug‘ullanardi. Lekin juda halol, xudojo‘y odam edi. Zamondoshlari, uning xonadoniga mehnatsiz topilgan biror dirham ham pul kirgan emas edi, deb yozadilar.
Bularning samarasi sifatida bizga yigirmadan ko‘proq asar qoldirdi. Buyuk alloma mehnatining naqadar kattaligini tasavvur qilish uchun birgina ma’lumotni keltirish bilan cheklanamiz. U yolg‘iz «Al-jome’ as-sahih» (Ishonchli to‘plam) kitobi ustida 16 yil ishlagan. Unga kiritilgan 7397 hadis 600 ming hadisning ichidan saralanib olingan.
O‘z aql-u zakovati va tinimsiz mehnati bilan olis yurtlarda beqiyos shuhrat topgan, «muhaddislar imomi», «muhaddislar sultoni» unvonlarini olgan al- Buxoriy nihoyat, ona yurtiga, Buxoroga qaytadi. Biroq ona Buxoroda u, afsuski, o‘ziga munosib qadr topmaydi. Bir voqea yuz beradi-yu, u kindik qoni to‘kilgan shahrini tark etadi. Bu voqea shunday edi: