logo

Bayon tahlili

Yuklangan vaqt:

15.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

1233.7275390625 KB
Mav zu: Bay on t ahlili
                                     Reja: 
1. Bay on haqida ma’lumot  
2. Bay on uchun baholanish
     mezonlari 
3. X at olar ust ida ishlash       O’quv chilarning y ozma nut qini shak llant irish v a 
fi k r doirasini k engay t irish uchun bay on, ay niqsa, 
ijodiy  bay onlar o‘t k azish maqsadga muv ofi qdir. 
Mak t ab amaliy ot ida y ozma ishning bu t uridan k o‘p 
foy dalaniladi. Bay onlar badiiy  asarni y ok i berilgan 
mat nni y ozma rav ishda qay t a hik oy alash 
xarak t eridagi y ozma ish t uridir. Bay onlardagi 
mat nni qay t a bay on qilish t o‘liq bay on, 
qisqart irilgan bay on, k engay t irilgan ijodiy  bay on 
t arzida o‘t k aziladi. Har uchala xil bay onning ham 
maqsadi boglanishli nut q o‘st irishdir.         ” 5” baho uchun qo’y ilgan t alablar
1)mav zu rejaga muv ofi q bo‘lsa; 
2) asar v oqealari t o‘g’ri bay on qilingan bo‘lsa; 
3) bay on mant iqli v a munt azam bo‘lsa;
  4) so‘z boy ligi, ifoda qurilishi v a uslubi 
adabiy  t il t alablariga mos bo‘lsa; 
5) sav odxonlik da qo‘pol bo‘lmagan bit t a imlo 
y ok i ishora x at osi bo‘lsa; uslubiy  x at o 
bo‘lmasa.         “ 4” baho uchun qo’y ilgan t alablar
Mav zu reja asosida y ozilib, t o‘liq y orit ilsa, 
lek in k ichik  nuqsonlarga y o‘l qo‘y ilgan bo‘lsa: 
2) fi k r bay onida munt azamlik  qisman 
buzilgan bo‘lsa: 3) so‘z t anlashda v a ifoda 
qurilishida har xillik  bo‘lsa; mazmun v a 
ifodada 1-2 nuqsonga y o‘l qo‘y ilgan bo‘lsa; 4) 
sav odxonlik da 2 t a imlo y ok i ishorav iy  1t a 
uslubiy  xat o mav jud bo‘lsa; umumiy  xat olar 
soni 4 t adan oshmasa.            “ 3” baho qo’y ilishiga quy idagilar
asos bo’ladi:                
1) mav zu t o‘liq y orit ilmagan bo‘lsa, 
mav zudan qisman chet ga chiqilgan bo‘lsa; 
2) aniq v oqealarga izoh berishda 
nuqsonlarga y o‘l qo‘y ilgan bo‘lsa;
  3) so‘z boy ligi v a ifoda t uzilishida nochorlik  
sezilib t ursa; 4) sav odxonlik da 3 t agacha 
imlo v a   ishorat  hamda 3 t a uslubiy  xat oga 
y o‘l qo‘y ilgan bo‘lsa.                   “ 2” baho qo’y ilishining asoslari quy dagilardan 
iborat : 
   A sar mazmunini y orit ishda nuqsonlar k o‘p 
bo‘lsa, ish rejaga mos bo‘lmasa, fi k rbay onida 
nuqsonlar bo‘lsa; so‘z boy ligi juda k am bo‘lsa, 
mazmun v a ifodada5-6 t agacha nuqsonlarga 
y o‘l qo‘y ilgan bo‘lsa, sav odxonlik da 7 t a imlo, 
7 t a gachaishorat  v a 7 t agacha uslubiy  
xat oga y o‘l qo‘y ilgan bo‘lsa.
Bay onga 2 t a baho qo‘y iladi: 
1 - mazmuniga: 2 – sav odxonligiga.          Aziz o’quv chilar y ozgan bay oningiz 
y uqoridagi me’zonlarga asosan 
t ek shiriladi v a baholanadi. Har bit t a 
imlov iy, ishorav iy  v a punk t uat sion 
xat o inobat ga olinadi. Shuning uchun 
bunday  xat olarga y o’l qo’y maslik k a 
harak at  qiling.   Must ahk amlash:  lug’at  dik t ant  y ozish.
                    Lug’at  dik t ant  uchun so’zlar 
  BMT,mak k ajo’xori,qo’lqop,sav ol-jav ob,
Tog’ma t og’,k ulrang,O’zbek ist on 
Prezident i, 
” Gulhan “ jurnali, ” Do’st lik  “o’rdeni ,Tinch 
ok eani, N il dary osi,O’rt a Osiy o, Yunesk o’, 
k o’hna, Yev ro’pa.      Qo’shimcha ma’lumot :   Uy ga v azifa:  “Beshikdan to qabrgacha 
ilm izla” mavzusida matn yarating va unda 
imloviy ishoraviy va punktuatsion 
xatoqilmaslikka harakat qiling.Matnga 
ijodiy yondashing   E’tiboringiz uchun 
rahmat

Mav zu: Bay on t ahlili Reja: 1. Bay on haqida ma’lumot 2. Bay on uchun baholanish mezonlari 3. X at olar ust ida ishlash

O’quv chilarning y ozma nut qini shak llant irish v a fi k r doirasini k engay t irish uchun bay on, ay niqsa, ijodiy bay onlar o‘t k azish maqsadga muv ofi qdir. Mak t ab amaliy ot ida y ozma ishning bu t uridan k o‘p foy dalaniladi. Bay onlar badiiy asarni y ok i berilgan mat nni y ozma rav ishda qay t a hik oy alash xarak t eridagi y ozma ish t uridir. Bay onlardagi mat nni qay t a bay on qilish t o‘liq bay on, qisqart irilgan bay on, k engay t irilgan ijodiy bay on t arzida o‘t k aziladi. Har uchala xil bay onning ham maqsadi boglanishli nut q o‘st irishdir.

” 5” baho uchun qo’y ilgan t alablar 1)mav zu rejaga muv ofi q bo‘lsa; 2) asar v oqealari t o‘g’ri bay on qilingan bo‘lsa; 3) bay on mant iqli v a munt azam bo‘lsa; 4) so‘z boy ligi, ifoda qurilishi v a uslubi adabiy t il t alablariga mos bo‘lsa; 5) sav odxonlik da qo‘pol bo‘lmagan bit t a imlo y ok i ishora x at osi bo‘lsa; uslubiy x at o bo‘lmasa.

“ 4” baho uchun qo’y ilgan t alablar Mav zu reja asosida y ozilib, t o‘liq y orit ilsa, lek in k ichik nuqsonlarga y o‘l qo‘y ilgan bo‘lsa: 2) fi k r bay onida munt azamlik qisman buzilgan bo‘lsa: 3) so‘z t anlashda v a ifoda qurilishida har xillik bo‘lsa; mazmun v a ifodada 1-2 nuqsonga y o‘l qo‘y ilgan bo‘lsa; 4) sav odxonlik da 2 t a imlo y ok i ishorav iy 1t a uslubiy xat o mav jud bo‘lsa; umumiy xat olar soni 4 t adan oshmasa.

“ 3” baho qo’y ilishiga quy idagilar asos bo’ladi: 1) mav zu t o‘liq y orit ilmagan bo‘lsa, mav zudan qisman chet ga chiqilgan bo‘lsa; 2) aniq v oqealarga izoh berishda nuqsonlarga y o‘l qo‘y ilgan bo‘lsa; 3) so‘z boy ligi v a ifoda t uzilishida nochorlik sezilib t ursa; 4) sav odxonlik da 3 t agacha imlo v a ishorat hamda 3 t a uslubiy xat oga y o‘l qo‘y ilgan bo‘lsa.