logo

Boburnomadagi Alisher Navoiy hayoti va ijodi

Yuklangan vaqt:

15.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

1727 KB
 Reja:
•
1.Boburning Navoiyni mohirlik bilan 
tavsiflashi.
•
2. Boburnoma
•
3.Navoiy asarlarining ilmiy salohiyati. •
  Bobur  A.Navoiy  asarlarini  sanab  o‘tib,  ularga  ekspromtlik  bilan 
qisqacha sharhlar beradi. Xususan, u shunday yozadi:
•
Beshlikga javoban  Shayx Nizomiy   va yana biri “Qushlar tili”ga javoban, 
“Qushlar tili” deb ham ataladi”. Bunda biz o‘rta asr Sharqining mashhur 
va  mashhur  shoiri  Nizomiy  Ganjaviyning  (1141-1209)  “  Pyateritsa  ”sini 
nazarda  tutamiz.  “Qushlar  tili”  ham  uning  asari  bo‘lib  ,  Navoiy  uchun 
ilhom manbai bo‘lgan.
•
Boburning  yozishicha,  A.Navoiy  ham  «Bolalik  qiziqlari»,  «Yoshlikning 
nodir  holatlari»,  «O‘rta  asrlar  mo‘jizalari»  va  «Keksalikning  foydali 
o‘gitlari» nomlari ostida g‘azallardan to‘rt devon tuzgan» [ O'sha yerda]. 
Bunda,  bizningcha,  Bobur,  ehtimol,  A.Navoiyning  “  Xazoyinul-maoniy  ” 
(“Ilmlar  xazinasi”)  umumiy  nomi  ostidagi  asarini  nazarda  tutgan  bo‘lsa 
kerak,  bu  asar  ba’zan  “Chor-divon”  (“To ‘rtta”)  deb  ham  ataladi. 
to'plamlar"). •
Davlat arbobi, olim, sarkarda va shoir Zohiriddin 
Muhammad Bobur (1483-1530) A.Navoiyni 
(1441-1501) eng avvalo, shaxs, buyuk shaxs 
sifatida har tomonlama tavsiflaydi. U 
A.Navoiyning “beqiyos inson”, ya’ni. kam 
uchraydigan, ko'pchilik kabi emas.
•
Buning tasdig i sifatida u: “Matnlar turkiy tilda ʻ
tuzilgan bo lgani uchun ularni boshqa hech kim 	
ʻ
bunchalik ko p va bunchalik zo r tuzmagan” [2, b. 	
ʻ ʻ
179]. Bu satrlar ham Boburning A.Navoiy ijodiga 
o‘ta hurmat bilan qaraganidan, o‘z dahosi oldida 
ta’zim qilganidan dalolat beradi. Darhaqiqat, 
Alisher Navoiyning ma’naviy merosi ulkandir. 
Uning rus tiliga tarjima qilingan to'plami o'n jilddan 
iborat.
•
Bobur A.Navoiy «Hirotda ulg‘ayib, voyaga yetgan 
bo‘lsa-da», o‘z she’rlari va boshqa asarlarini 
turkiy tilda yaratganligini alohida ta’kidlaydi [O‘sha 
yerda, 1-bet. o'ttiz]. Uning aytganlariga 
A.Navoiyning ham forsiyda ijod qilganligini 
qo‘shamiz. Darvoqe, Boburning o‘zi ham shu ikki 
tilda, gohida urdu tilida ijod qilgan. Bobur  ruboiylarga  ijobiy  baho  beradi,  ya’ni.  A.Navoiyning  to‘rtliklarini 
«yaxshi»  deb  hisoblagan  holda.  Lekin  shu  bilan  birga  u  A.Navoiyning 
ba’zi  asarlari  o‘z  sifatlari  jihatidan  yuqorida  aytib  o‘tilganlardan  past 
ekanligini  ta’kidlaydi.  Bobur  shular  jumlasidan,  xususan, A.Navoiy  tuzgan 
“  Mavlono  namunasidagi  “Maktablar  to‘plami”ni  o‘z  ichiga  oladi.  Sharqda 
nafaqat atoqli shoir, balki musiqashunos, musiqa nazariyotchisi, mashhur 
“Sharq  Arastusi”  Abu  Nasrning  asosiy  g‘oyalarini  o‘zlashtirgan  va 
rivojlantirgan  olim  sifatida  ham  mashhur  bo‘lgan  Abdurrahmon  Jomiy” 
[O‘sha yerda] . al-Farobiy (miloddan avvalgi 870-950). ) musiqa sohasida.
tahallus  -  Foniy  ishlatgan  .  U  yerdagi  misralarning  ba’zilari  yomon  emas, 
lekin  ko‘pchiligi  zaif  va  pastroqdir”,  deb  ta’kidlab  o‘tgan  Bobur  o‘ziga 
yoqmagan  misralarning  sifatini  tanqidiy  baholagan  [O‘sha  yerda].
Bobur  A.Navoiyning  “She’riy  o‘lchovlar  tarozilari”  nomli  versifikasiya 
kitobiga  ham  tanqidiy  baho  beradi.  U  shunday  mulohazalarni  aytadi: 
«Yigirma  to‘rt  ruboiy  hajmi»ni  belgilashda  A.Navoiy  «to‘rt  o‘lchamda  xato 
qilgan».  U,  Boburning  so'zlariga  ko'ra,  "boshqa  metrlarda"  ham  xato 
qilgan.  Bu  kamchiliklar,  Boburning  ishonchi  komil,  «verifikatsiyaga 
e'tiborli»  odamlarga  yaqqol  ko'rinib  turadi  [o'sha  yerda]. •
Bobur  nafaqat  A.Navoiy,  balki  o‘z  davrining  boshqa  mualliflari  asarlari  haqida 
ham  xushomadgo‘y  mulohazalardan  yiroq  bo‘lishga  imkon  beradi,  bu  esa,  bir 
tomondan, Bobur o‘zini versifikatsiya nazariyasi bo‘yicha mutaxassis hisoblagan 
bo‘lishi  mumkinligidan  dalolat  beradi.  boshqa  tomondan,  u  ob'ektiv  shaxs  edi, 
xushomadgo'ylik unga, hatto A.Navoiyga nisbatan ham begona edi, garchi shoir 
va  yozuvchilar,  shuningdek,  o'z  davrining  hukmdorlari,  amirlari,  beklari  orasida 
ham katta obro' va ta'sirga ega bo'lgan bo'lsa-da. Hirot va Samarqandda.
•
Bobur  A.Navoiy  obrazini  nafaqat  shoir,  balki  serqirra  shaxs  sifatida,  uning 
barcha  ijobiy  va  salbiy  xarakter  xususiyatlari  bilan  namoyon  etadi.  Va  u  buni, 
bizning  fikrimizcha,  tabiiy  va  ob'ektiv  ravishda  qilishga  harakat  qiladi.  Boburning 
fikricha,  A.Navoiy  «nafosat  nazokati»  bilan  ajralib  turardi,  ya’ni.  ehtiyotkorlik  va 
bu  sifat  "boshqalar  o'ylaganidek,  hokimiyat  vasvasasidan"  emas,  balki  "uning 
tabiatida  edi"  [o'sha  yerda].  Shu  boisdan  ham  A.Navoiy,  uning  fikricha,  «unga 
aytilgan  latifalarni»  juda  alamli  qabul  qilgan,  «e'tirozlarga  toqat  qilmagan».  Buni 
tasdiqlab,  Bobur  quyidagi  misolni  keltiradi.  Hirotda  A.Navoiy  qurshovida  «hazil 
va  masxara»ga  moyil  shoir  Bennay  (1453-1512)  yashagan.  U  «Alisher-bekka 
tez-tez  e'tiroz  bildirar  va  shu  sababdan  ko'p  tazyiqlarga  uchragan».  Va  “oxir-
oqibat, u Hirotda qola olmadi”  •
Bennayga ijobiy ta’sir ko‘rsatgan : “Avval Bennay musiqadan bexabar 
edi,  –  deb  yozadi  Bobur,  –  shuning  uchun  Alisher-bek,  deydilar,  uni 
qoralagan”.  Ammo  qishlarning  birida,  A.Navoiy  yo‘qligida  “Musiqa 
mashg‘ulotlari  bilan  shug‘ullanib,  bahorga  kelib,  butun  bir  asar  yarata 
oladigan darajada o‘tkirlashib ketdi”. Bahorga kelib, u “ saut va nakshi 
”ni  bajarib  bo lgan  edi  ,  Alisher  bek  hayron  bo lib,  undan  rozi  bo ldi” ʻ ʻ ʻ
[o sha yerda].	
ʻ
•
Bobur  A.Navoiyning  “qalb  sezgirligi”  yoki  muayyan  sharoitlarda  hatto 
ko‘z  yoshlarini  ham  to‘kishi  mumkin  bo‘lgan  sentimentalligini  qayd 
etadi.  Darvoqe,  Boburning  o‘zi  ham  bunga  ruxsat  bergan. 
A.Navoiyning  sentimentalligini  quyidagi  voqea  tasdiqlaydi:  “Bir  kuni 
Alisher  bek  bilan  Mirzo  o‘rtasida  suhbat  bo‘lib  o‘tdi,  –  deb  yozadi 
Bobur,  –  bu  mirzo  aqlining  o‘tkirligidan,  Alisher  bek  qalbining 
hassosligidan dalolat beradi. Alisher-bek Mirzoning qulog‘iga ko‘p sirli 
so‘zlarni  aytib,  qo‘shib  qo‘ydi:  —  Bu  gaplarni  unut.  Mirzo  darrov 
so‘radi:  —  Qanaqa  so‘zlar?  Bundan  qattiq  ta’sirlangan  Alisher  bek 
uzoq  yig‘ladi”  66].  Bu  epizod,  aksincha,  A.Navoiy  Sulton  Husayn 
Mirzoning eng ishonchli kishilaridan biri bo‘lganidan dalolat beradi.  •
Bobur  A.Navoiyni  nafaqat  hazil-mutoyiba  va  zukko,  shaxmatsevar, 
balki  ijodkor  fikrli,  ixtiroga  moyil  shaxs  sifatida  tavsiflovchi  qator 
ma’lumotlarni  ham  keltiradi:  “Alisher  bek  ko‘p  turli  narsalarni  o‘ylab 
topdi”,  deb  yozadi  Bobur.  "va  yaxshi  ixtiro  qilingan  narsalar.  Bu 
narsaning  muvaffaqiyatini  ta'minlash  uchun  o'z  biznesida  yangi  narsa 
ixtiro qilgan har bir kishi uni " alisheri " deb atagan [O'sha erda, 2-bet. 
187-188].
•
Bobur  A.Navoiyni  o‘ziga  va  atrofiga  norozi  odamlardan  har 
tomonlama  qutulishni  biladigan  shaxs  sifatida  tavsiflovchi  holatni 
tasvirlaydi.  Xullas,  Sulton  Husayn  Mirzo  saroyida  ma’lum  bir  mayor 
bo‘lgan  Qisqa  vaqt  ichida  o‘zining  g‘ayrati  va  g‘ayrati  bilan  Sulton 
Husayn Mirzoning ma’qul munosabatini qozongan Addin Muhammad. 
Lekin,  ehtimol,  buni  sezib,  manmanlik  qildi,  kibr  ko'rsata  boshladi  va 
ehtimol,  shuning  uchun  ham  «Alisher  bek  boshliq  bek  va  amaldorlar 
bilan  adovatda  bo'ldi.  Shu  sababdan  hamma  uni  yoqtirmasdi.  Ular 
qoralash  va  intrigalar  bilan  Majdni  qo‘lga  olishga  majbur  bo‘ldilar 
Addin  Mohammed  va  uni  lavozimidan  chetlatish”  [O'sha  yerda,  p. 
185]. navoiy shoiri talqini  •
“ Boburnoma  ”  dan  A.Navoiy  muhitiga  oid  kishilar  haqida  ko‘plab 
ma’lumotlar  olish  mumkin.  Bu  xalq  doirasi  xilma-xilligi  bilan  ajralib 
turardi,  jumladan  amirlar,  sultonlar,  vazirlar,  beklar  va  Bobur  ta biri ʼ
bilan  aytganda,  “xayoliy  so fiylar”,  ya ni.  o'zini  so'fiy  deb 	
ʻ ʼ
ko'rsatadigan odamlar.
•
Bobur  tufayli  biz  bilamizki,  A.Navoiy  hali  yoshligida  Hirotdan 
Samarqandga  o‘z  bilimini  oshirish  uchun  kelganida  bir  necha  yil 
“Ahmed  hoji  bek  bilan  birga  bo‘lgan”.  Boburning  yozishicha,  “u 
xushchaqchaq  va  mard  odam  edi.  U  tahallus  oldi  Vafoiy  she’rlar 
devonining  muallifi  edi.  Hozirgi  zamon  tadqiqotchilarining  fikricha, 
Ahmad  hoji  bey A.Navoiyning  katta  do‘sti  bo‘lgan. A.Navoiy  Hirotga 
qaytishdan  oldin  Ahmad  hoji  bek  xonadonida  yashab,  uning 
davrasida vaqt o‘tkazgan. Sulton Husayndan keyin
•
Mirzo  Xuroson  hukmdori  bo‘ldi,  A.Navoiy  darrov  uning  oldiga  borib, 
u yerda «juda katta inoyat»ni ko‘rdi •
Buning  asosli  sabablari  ham  bor  edi,  chunki  A.Navoiy  sultonga,  Boburning 
ta’kidlashicha,  “bek  emas”,  “o‘rtog‘i”  edi.  Bundan  tashqari,  "bolaligida  ular  bir 
maktabda  o'qishgan,  ular  o'rtasida  katta  yaqinlik  bor  edi"  172-179].  Bu,  bizningcha, 
A.Navoiyning  ancha  yuksak  va  olijanob  oiladan  bo‘lganidan  dalolat  beradi.  Hozirgi 
ma lumotlarga  ko ra,  Navoiyning  otasining  ismi  G iyosiddin  bo lib  ,  Xuroson ʼ ʻ ʻ ʻ
hukmdorlari  xizmatida  ancha  yuqori  lavozimda  ishlagan.  G‘iyosiddinning  o‘zi 
adabiyotga  mehr  qo‘ygan,  ko‘pincha  she’riy  suhbatlar  uyushtirgan.  Alisherning 
amakilari  Mirsaid  Kobuliy  va  Muhammad  Ali  Garibiylar  o‘z  davrining  mashhur 
shoirlaridan edilar.
•
Sulton  Husayn-Mirzo  taxtga  o‘tirgach,  “avval  o‘n  ikki  imomni  xutbada  xotirlash 
g‘oyasi bor edi; Alisher-bek va boshqa birov uni ko'ndirdi» [O'sha o'sha, 2-bet. 173]. 
Agar  Sulton  Husayn  Mirzo  ,  Bobur  fikricha,  qariyb  qirq  yil  Xuroson  hukmdori 
bo‘lganini hisobga olsak , u bu lavozimni 1466 yilda egallagan bo‘ladi. O'sha paytda 
hozir  bo'lgan  Alisher-bek  yigirma  besh  yoshda  edi,  lekin  bu  yoshda  ham  u  Sulton 
uchun etarli obro'ga ega bo'lib, uni haddan tashqari takabburlikdan qaytardi, bundan 
tashqari, jiddiy asoslar bo'lishi dargumon. .
•
Bobur  Sulton  Husayn  Mirzo  bilan  bevosita  tanish  edi.  Ular  tez-tez  gaplashib, 
yozishib turishardi. Balki  Bobur  tomonidan  A.Navoiy  obrazining 
shakllanishiga  Sulton  Husayn  Mirzo  ma’lum 
darajada  ta’sir  ko‘rsatgandir.  Bobur  sultonga 
hurmat  bilan  munosabatda  bo‘lib,  uni  “Te mur 
bek taxtida o‘tirgan Husayn-Mirzo” deb atagan 
Asosan,  A.Navoiy  ijodkorlar  –  shoirlar, 
yozuvchilar,  sozandalar,  rassomlar,  xattotlar 
va  boshqalar  bilan  o‘ralgan  edi.E’tiborlisi, 
A.Navoiy  hamisha  muhtojlarga  yordam  va 
ko‘mak  ko‘rsatgan,  homiylik  qilgan.  Unda 
shunday  imkoniyat  bor  edi,  chunki.  u  “beklar 
va  amaldorlar”ning  boshida  turgan.  Bobur 
A.Navoiyni  saxovatpesha  sifatida  ajoyib 
ta’riflaydi:  “Alisher  bekdek  ilm  va  san’at 
ahlining  sherigi  va  homiysi  bo‘lganmi  yoki 
yo‘qmi,  ma’lum  emas”.  Ma lumki,  homiylik ʼ
katta  mablag   talab  qiladi.  Boburning 	
ʻ
yozishicha,  A.  Navoiyda  ham  bo‘lgan.  U 
shunday  deb  yozadi:  “U  (ya’ni  A.  Navoiy  –  A. 
A.)  Mirzodan  hech  narsa  olmas,  aksincha,  har 
yili  unga  hadya  sifatida  ko‘p  pul  olib  kelardi” 
Binobarin,  A.Navoiyning  qandaydir  daromad 
manbasi  bor  edi,  bu  haqda  Bobur  yo  bilmaydi, 
yo  jim  turadi. •
Bobur  “bekning  yordami  va  yordami  tufayli  shuhrat  va  muvaffaqiyatga  erishgan” 
shaxslarning nomlarini sanab o‘tadi, ya’ni. A. Navoiy. Mana, ulardan bir nechtasi 
– “ cholg‘u cholg‘usida ulug‘ ustalar” [o‘sha yerda] Ustoz Qul Muhammad, Shayx 
Nayi va Husayn Udiy, shuningdek, Ustod Bekzod va Shoh Muzaffar.
•
Bunday  sozandalar  qurshovida  bo‘lgan  A.Navoiy,  albatta,  musiqa  bastalay 
olmasdi.  Boburning  ta kidlashicha,  “Musiqada  u  yaxshi  narsalar  yaratgan,  zo r ʼ ʻ
nakshi va pishravlari bor ” [O sha yerda, 2-bet. 180].	
ʻ
•
Bobur  A.Navoiyning  haddan  tashqari  ishonganligini  va  shuning  uchun  ham 
odamlarni  o‘ziga  so‘fiy  sifatida  ko‘rsatib,  o‘ziga  yaqinlashtirganini  qayd  etadi.  Va 
hatto ular bilan birga, u ba'zan "hursandchiliklarni, g'azabga tushishni" uyushtirdi 
184].  Ta’kidlash  joizki,  so‘fiylarning  turmush  tarzi  o‘z  vaqtida  al-Forobiy,  al-
Beruniy,  Ibn  Sino  kabi  alloma  va  qomusiy  olimlarni  o‘ziga  jalb  etgan.  Ma'lumki, 
ular kamtarin va hatto zohid hayot tarzini olib borganlar (ayniqsa, al-Forobiy) va, 
ehtimol,  so'fiylikka  ergashgan  holda,  ular  oilaga  ega  bo'lmaganlar,  farzandlar 
qoldirmaganlar. A.Navoiy haqida ham shunday deyish mumkin. Bobur yozadi:  “ O‘g‘ilsiz, qizsiz, xotinsiz va oilasiz, u dunyoda yolg‘iz va yorug‘ bo‘lib komil  
yo‘lini ketdi”
 A.Navoiyning Darbish Ali bek degan ukasi bo‘lganini bilamiz . U, Boburning 
so zlariga ko ra, “bir muddat Balxda hukmronlik qilgan” va u yerda “ahmoq”, ʻ ʻ
“hech narsaga qodir bo lmagan” bo lsa-da, dastlab “yaxshi bek bo lgan”. Ana 	
ʻ ʻ ʻ
shu fazilatlari tufayli u “Balx hukmdori lavozimidan” chetlashtirildi. Uning 
fikricha, Derbish Ali bek «faqat Alisher-bekning ta'siri tufayli» izzat-hurmatdan 
bahramand bo'lgan [O'sha yerda, b. 181]. Bobur hatto u bilan shaxsan 
uchrashgan. Bu voqea Qunduz shahrida 1512-yilda sodir bo lgan. E tibor 	
ʻ ʼ
bering, bu uning ukasi A.Navoiy haqida birinchi va yagona zikrdir.
Bobur tufayli A.Navoiy hayoti davomida qanday mansablarni egallaganini 
bilamiz. U "avval muhr qo'riqchisi" yoki "tamgi", ya'ni. tovarlar soliq yig'uvchisi. 
“Hayotning o rtalarida” A.Navoiy “bek bo lib, bir muddat Astrabodda hukmronlik 	
ʻ ʻ
qildi”, boshqacha aytganda, A.Navoiy, Boburning so zlariga ko ra, o ttiz 	
ʻ ʻ ʻ
yoshlarda qayerdadir bek bo ldi, chunki. u bor-yo'g'i 60 yil umr ko'rdi Va 	
ʻ
"kunlarining oxirida u harbiy ishlarni tark etdi". Balki bu A.Navoiyning harbiy 
yurishlarda ishtirok etishni to‘xtatganini bildirsa kerak    Yana bir narsa ham 
mumkin: u qandaydir yashirin mavqeni egallagan, bu uning moddiy 
farovonligining manbai edi. •
Navoiy  besh  dostonni  ikki  yilda  tamomlaydi.  1483-
yilda  o`z  " Xamsa "sini  yoza  boshlab,  1485-yilning 
boshida  tugatadi.  Shoir  ishlagan  kunlar  hisobga 
olinsa,  54  ming  misralik  ulkan  obida  6  oyda 
bitkaziladi.  Turkiy  tilda  birinchi  marotaba  "Xamsa" 
yaratiladi.  Olimu  fuzalo  -  barcha  bu  hodisani  zo`r 
olqish  bilan  kutib  oldilar.  Zayniddin  Vosifiyning 
"Badoye`  ul-vaqoye`"sidan:  "Shoh  Navoiyga:  "Bir 
mojaro  Siz  bilan  bizning  oramizdan  ko`pdan  hal 
bo`lmay  keladi,  shuni  bugun  bir  yoqlik  qilaylik", 
deydi.  Bu  mojaro  shundan  iborat  ediki,  Sulton 
Husayn  Alisherning  muridi  bo`lishini  ko`pdan  orzu 
qilar  va  uni  "pirim"  deb  atar  edi. Alisher  esa  har  gal: 
"Yo  Ollo, yo Ollo, bu qanday gap bo`ldi! Aslida – biz 
muridmiz, siz – hammasiga pirsiz", der edi.
WWW.ARXIV.UZ Xulosa
•
Biz xaqli ravishda Navoiyni milliy ong va 
shuurimizning ulug’ charog’boni va 
ilhomchisi deya olamiz. Navoiyning umur 
boqiy merosi el va elatlarni ezgulik, poklik, 
haqiqat atrofida jipslashtirishga qodir 
bo’lgan bebaho boyligimizdir Foydalanilgan adabiyotlar:
•
Aziz Qayumov. “Hayrat ul-abror” talqini. To shkent 1977 y.
•
Aziz Qayumov. “Farhod va shirin sirlari”. To shkent 1979 y.
•
Aziz Qayumov. “Ishq vodiysi chechaklari”. Toshkent 1985 y.
•
A.Hayitmetov. “Hamsa” asarining 20 jildligi. Toshkent 
1974y.
•
www.ziyonet.uz

Reja: • 1.Boburning Navoiyni mohirlik bilan tavsiflashi. • 2. Boburnoma • 3.Navoiy asarlarining ilmiy salohiyati.

• Bobur A.Navoiy asarlarini sanab o‘tib, ularga ekspromtlik bilan qisqacha sharhlar beradi. Xususan, u shunday yozadi: • Beshlikga javoban Shayx Nizomiy va yana biri “Qushlar tili”ga javoban, “Qushlar tili” deb ham ataladi”. Bunda biz o‘rta asr Sharqining mashhur va mashhur shoiri Nizomiy Ganjaviyning (1141-1209) “ Pyateritsa ”sini nazarda tutamiz. “Qushlar tili” ham uning asari bo‘lib , Navoiy uchun ilhom manbai bo‘lgan. • Boburning yozishicha, A.Navoiy ham «Bolalik qiziqlari», «Yoshlikning nodir holatlari», «O‘rta asrlar mo‘jizalari» va «Keksalikning foydali o‘gitlari» nomlari ostida g‘azallardan to‘rt devon tuzgan» [ O'sha yerda]. Bunda, bizningcha, Bobur, ehtimol, A.Navoiyning “ Xazoyinul-maoniy ” (“Ilmlar xazinasi”) umumiy nomi ostidagi asarini nazarda tutgan bo‘lsa kerak, bu asar ba’zan “Chor-divon” (“To ‘rtta”) deb ham ataladi. to'plamlar").

• Davlat arbobi, olim, sarkarda va shoir Zohiriddin Muhammad Bobur (1483-1530) A.Navoiyni (1441-1501) eng avvalo, shaxs, buyuk shaxs sifatida har tomonlama tavsiflaydi. U A.Navoiyning “beqiyos inson”, ya’ni. kam uchraydigan, ko'pchilik kabi emas. • Buning tasdig i sifatida u: “Matnlar turkiy tilda ʻ tuzilgan bo lgani uchun ularni boshqa hech kim ʻ bunchalik ko p va bunchalik zo r tuzmagan” [2, b. ʻ ʻ 179]. Bu satrlar ham Boburning A.Navoiy ijodiga o‘ta hurmat bilan qaraganidan, o‘z dahosi oldida ta’zim qilganidan dalolat beradi. Darhaqiqat, Alisher Navoiyning ma’naviy merosi ulkandir. Uning rus tiliga tarjima qilingan to'plami o'n jilddan iborat. • Bobur A.Navoiy «Hirotda ulg‘ayib, voyaga yetgan bo‘lsa-da», o‘z she’rlari va boshqa asarlarini turkiy tilda yaratganligini alohida ta’kidlaydi [O‘sha yerda, 1-bet. o'ttiz]. Uning aytganlariga A.Navoiyning ham forsiyda ijod qilganligini qo‘shamiz. Darvoqe, Boburning o‘zi ham shu ikki tilda, gohida urdu tilida ijod qilgan.

Bobur ruboiylarga ijobiy baho beradi, ya’ni. A.Navoiyning to‘rtliklarini «yaxshi» deb hisoblagan holda. Lekin shu bilan birga u A.Navoiyning ba’zi asarlari o‘z sifatlari jihatidan yuqorida aytib o‘tilganlardan past ekanligini ta’kidlaydi. Bobur shular jumlasidan, xususan, A.Navoiy tuzgan “ Mavlono namunasidagi “Maktablar to‘plami”ni o‘z ichiga oladi. Sharqda nafaqat atoqli shoir, balki musiqashunos, musiqa nazariyotchisi, mashhur “Sharq Arastusi” Abu Nasrning asosiy g‘oyalarini o‘zlashtirgan va rivojlantirgan olim sifatida ham mashhur bo‘lgan Abdurrahmon Jomiy” [O‘sha yerda] . al-Farobiy (miloddan avvalgi 870-950). ) musiqa sohasida. tahallus - Foniy ishlatgan . U yerdagi misralarning ba’zilari yomon emas, lekin ko‘pchiligi zaif va pastroqdir”, deb ta’kidlab o‘tgan Bobur o‘ziga yoqmagan misralarning sifatini tanqidiy baholagan [O‘sha yerda]. Bobur A.Navoiyning “She’riy o‘lchovlar tarozilari” nomli versifikasiya kitobiga ham tanqidiy baho beradi. U shunday mulohazalarni aytadi: «Yigirma to‘rt ruboiy hajmi»ni belgilashda A.Navoiy «to‘rt o‘lchamda xato qilgan». U, Boburning so'zlariga ko'ra, "boshqa metrlarda" ham xato qilgan. Bu kamchiliklar, Boburning ishonchi komil, «verifikatsiyaga e'tiborli» odamlarga yaqqol ko'rinib turadi [o'sha yerda].