logo

Deviant xulq atvor va ijtimoiy nazorat

Yuklangan vaqt:

15.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

11008.5 KB
•
Mavzu :  Deviant 
xulq  atvor va 
ijtimoiy nazorat REJA : 
•
D eviantlik  tushunchasi va 
uning mazmuni . 
•
Ijtimoiy  me’yor va uning 
turlari .
•
Ijtimoiy deviantlik 
nazariya lari .
•
Ijtimoiy deviantlik sabablari.  Mavzuning  maqsadi va 
vazifalari
•
Mavzuning  maqsadi - jamiyatda amal qilayotgan 
ijtimoiy  meyorlar  va  ulardan  og‘uvchi  xulq-atvor 
– deviant xulq-atvor xususiyatlari ni  o‘rganish. 
•
Mavzu ning  vazifalari  deviant  xulq-atvor  keng 
tarqalgan  turlari:  jinoyatchilik,  ichkilikbozlik, 
giyohvandlik,  fohishabozlik,  o‘z  joniga  qasd 
qilish  kabi  holatlarning  yuz  berish  mexanizmini, 
ularning oldini olish xususiyatlari ni o’rganish .  Ma’ruza yakunida biz :
•
Inson hayotida ijtimoiy me’yorlarning 
muhimligini ;  
•
Sotsiologiya fanida deviantlik nazariyalarining 
mazmunini ;
•
Jamiyat hayotida salbiy xulq-atvor 
ko’rinishlarining kelib chiqish sabablarini ;
•
Deviant xulq-atvor ko’rinishlarini oldini olish 
mexanizmlarini
Bilib olamiz Ijtimoiy deviantlik
•
Deviant   lotincha   « deviance »  (og’ish) 
so’zidan  olingan .  Ijtimoiy  deviantlik 
jamiyatda  o’rnatilgan  ijtimoiy  
me’yorlardan  chetga  chiqishni 
anglatadi .  Deviant  xulq-atvor 
deviantlik  natijasida  yuzaga  kelgan 
xulq-atvordir.   Deviant xulq-atvorning asosiy 
ko’rinishlari
•
Jinoyatchilik
•
Alkogolizm
•
Narkomaniya
•
Suitsid Ijtimoiy me’yor
•
Ijtimoiy  me’yor   –  biron-bir 
jamiyatda  qabul  qilingan  va 
shaxsga  ushbu  jamiyatda  o’zini 
qanday tutishi lozimligini ko’rsatib 
beruvchi xulq-atvorlardir. Ijtimoiy me’yor turlari
•
Huquqiy me’yorlar;
•
Axloq me’yorlar;
•
Urf-odat va 
an’analarga me’yorlar;
•
Diniy me’yorlar; Huquqiy me’yorlar
Har  qanday  jamiyatda  (mamlakatda)  me’yorlarning 
yagona  majmui  bo’lib,  “egizagi”  yoki  muqobili  bo’lmagan  va 
hukmron  guruhning,   ko’pchilikning  va  hatto  butun  xalqning 
irodasini namoyon etuvchi me’yorlardir.  
Huquqiy me’yorlarga hos xususiyatlar:
•
Matn shaklida mustahkamlab qo’yilganligi;
•
Rasman  qonun  asosida  tayinlangan  davlat  organlari 
tomonidan qabul qilinishi va bekor qilinishi;
•
Xulq-atvor  shaklining  qat’iy  belgilab  qo’yilganligi  yoki  xulq-
atvor chegarasining qat’iy ko’rsatib qo’yilganligi;
•
Aniq  belgilangan  sankciya-jarima,  huquqni  tiklash  yoki 
stimullashtirishning mavjudligi;
•
Amal qilinishi davlat tomonidan kuch bilan ta’minlanadi . Axloqiy me’yorlar
•
Umumiy  va  xususiy  manfaatlarning  moddiy 
determinatsiyalashgan  qarama-qarshiliklaridan 
kelib  chiqadi,   insonning  o’zini  takomillashtirish  va 
o’z  imkoniyatlarini  rivojlantirish  qobiliyatini 
anglatadi.   Huquqdan  farq  qilib,  axloq  birinchidan 
asosan  baholash  vazifasini  bajaradi  (yaxshi-
yomon,  adolatli-adolatsiz),  ikkinchidan  uning 
me]yorlari birinchi navbatda nomus, burch, vijdon, 
adolat  va  shu  kabi  tushunchalarni 
mujassamlashtirgan ichki ruhiy kechinmalar orqali 
faoliyat yurgizadi .  Urf-odat va an’analarga oid 
me’yorlar
•
Ushbu  me’yoriy  tizim  xulq-atvorning  erkin 
moslashuvchi,  shu  sababli  odatga 
aylangan,  tarixiy  shakllangan  namunalari, 
asosan  kishilarning  birga  yashash 
qonuniyatlarini  ifodalaydi.  Axloqiy 
me’yorlardan  farq  qilib ,  urf-odatlar  aniq  va 
bir xil, ba’zan to’la shakllangan ko’rinishga 
ega bo’ladi .  Diniy me’yorlar
•
Juda  qadimiy  tizim  bo’lgan  dinning 
me’yorlari  ham  turlicha  bo’ladi . 
Shuningdek,  mazmuniga  ko’ra  diniy 
me’yorlar turli, huquqiy, axloqiy, urf-odat, 
estetik  va  tashkiliy  me’yorlarni  o’z  ichiga 
oladi  va  shu  sababli  ko’pincha 
yuqoridagi  me’yoriy  tizimlarning  har 
birining  boshqaruv  xususiyatlarini 
qamrab  olishi  mumkin .  Diniy  me’yorlar 
ichki  ta’qiqlar  bilan  birga  tashqi  ta’qiqlar 
orqali ham ta’sir qiladi.   Ijtimoiy me’yorlar klassifikatsiyasi:
Ko’lamiga ko’ra:
•
Kichik guruhlarda 
(do’stlar, sinfdoshlar, 
oila a’zolari va shu kabi) 
qabul qilingan me’yorlar ;
•
Katta guruhlarda yoki 
butun jamiyat miqyosida 
amal qiladigan 
me’yorlar. Bularni 
umumiy qoidalar deb 
ham ataladi. Amal  qilinishidagi  qat’iyligi  hamda 
jamiyatda tarqalish darajasiga ko’ra:
•
Odat,  bir  yoki  bir  necha  kishiga  xos 
bo’lgan xulq-atvor;
•
Urf-odat,  an’analar  sifatida  umumxalq 
tomonidan  qabul  qilingan  tartib-qoida, 
rasm-rusm, tamoyil;
•
Axloq  ( arab .  xulq  tushunchasining 
ko’plik shakli ),  ijtimoiy ong shakllaridan 
biri  bo’lib,  kishilarning  tarixan  tarkib 
topgan  xulq-atvori,  yurish-turishi, 
ijtimoiy  va  shaxsiy  hayotdagi  o’zaro, 
shuningdek  jamiyatga  bo’lgan 
munosabatlarini  tartibga  solib  turuvchi  
barqaror norma va qoidalar yig’indisi ;
•
qonun ,  insonning  jamiyatdagi   xatti-
harakatlarini  belgilab  beruvchi  yo’l-
yo’riq, qoidalar yig’indisi ;
•
tabu ,  ijtimoiy  me’orning  eng  qat’iy  
shakli  bo’lib,  uni  buzish  jamiyatning  
mutlaq  ko’pchilik  a’zolari  tomonidan 
qabul  qilinmaydigan,  ba’zan  ruhiy 
kasallik  sifatida  baholanadigan  xulq-
atvor   Ijtimoiy me’yor :
–
Maqsadni  belgilab  olish  va  belgilangan  maqsadlarga 
o’zgartirish kiritishga ko’maklashadi;
–
Ijobiy  maqsadlarga  erishishning  mavjud  sharoitlardagi 
optimal echimlari haqida ma’lumot beradi;
–
Sub’ektga  oldin  ma’lum  bo’lmagan  xulq-atvor  muqobillari 
to’g’risidagi ma’lumotlarni saqlaydi;
–
Turli  hayotiy  sharoitlarda  boshqa  shaxslarning 
(guruhlarning)  qo’llashi  mumkin  bo’lgan  (ehtimoliy)  xulq-
atvori haqida ma’lumot beradi;
–
Sub’ektning  turli  xatti-harakatlarining  ehtimoliy  oqibatlari 
(ijobiy yoki salbiy) haquda ma’lumot beradi;
–
Xatti-harakatga  davlat,  jamiyat  yoki  guruh  tomonidan 
beriladigan bahoga ega bo’ladi;
–
Yuzaga  kelishi  mumkin  bo’lgan  mas’uliyat,  uning  tavsifi, 
o’lchamlari  va  yuz  berish  ehtimoli  haqida  ma’lumot 
beradi.25 Me’yorlarni tartibga solish 
usullari:
Ijtimoiy  me’yorlarning  barcha  turlariga  tartibga  solishning 
uchta  usullari:  ruxsat  berish,  ko’rsatma  va  ta’qiq  xos  bo’lib, 
bular huquqda yaqqolroq ko’zga tashlanadi .
•
Ruxsat  berish   –  ta’qiqlanmagan,  jamiyat  tomonidan  ko’pincha 
ma’qullanadigan,  biroq  majburiy  bo’lmagan  xulq-atvor 
muqobillariga  ko’rsatma.  Ruxsat  berilgan  harakatlar  me’yoriy 
tizimga  mos  ravishda  ijobiy  yoki  o’rtacha  baholanishi, 
taqdirlanishi yoki yo’l qo’yilishi mumkin .
•
Ko’rsatma   –  sub’ektdan  bajarilishi  talab  qilinadigan  xatti-
harakatlar.  Ruxsat  berishdan  farq  qilib,  ko’rsatma  sub’ektning 
imkoniyatlarini cheklaydi .
•
Ta ’qiq   –  qilish  mumkin  bo’lmagan  xatti-harakatlar .  Me’yorlarda 
ushbu  xatti-harakatlar  tavsifi  zararli,  yomon,  adolatsiz,  noto’g’ri 
va shu kabilar tarzida tavsiflanadi . Deviant xulq-atvor nazariyalari 
klassifikatsiyasi:
•
Diniy-mifologik;
•
Klassik
•
Biologik;
•
Psixologik;
•
Sotsiologik.   Diniy-mifologik yondashuvlar:
•
Qadimgi Misr dinlari;
•
Qadimgi Shumer va Bobil dinlari;
•
Qadimgi Hindiston dinlari;
•
Qadimgi Xitoy dinlari;
•
Zardushtiylik dini;
•
Buddaviylik dini;
•
Nasroniylik dini;
•
Islom dini. Deviantlik nazariyalari
Yo ndashuv 
turlari Nazariya Muallif Asosiy g’oya
Biologik Jismoniy belgilar jinoiy 
belgilar bilan aloqadorlikka 
ega Lombrozo Jismoniy xususiyatlar deviantlik sababi
Deviant xulqlilarda ko’p 
uchraydigan gavda tuzilishi Sheldon
Psixologik Ruhiy tahlil nazariyasi Freyd Shaxsga xos ziddiyatlar devantlikni yuzaga 
keltiradi
Sotsiologik Anomiya Dyurkgeym Deviantlik ijtimoiy meyorlardagi noaniqliklar 
sababli yuzaga keladi
Merton Deviantlik jamiyatdagi madaniy jihatdan 
ma’qullangan maqsadlar bilan unga erishish 
vositalari o’rtasidagi mos kelmaslik natijasida 
yuzaga keladi
Madaniyatshunoslik 
nazariyalari Sellin, Miller, 
Sater-Lend Deviatsiyaning sababi submadaniyat me’yorlari 
bilan hukmron   madaniyat me’yorlari o’rtasidagi 
ziddiyatda
Yo rliq yopishtirish/ ajratib 
ko’rsatish nazariyalari Bekker Deviatsiyalar – hukmron guruhlar tomonidan 
kamroq himoyalangan guruhlar xulq-atvoriga 
yopishtirilgan “yorliq”dir
Radikal kriminologiya Turk, Kvini, 
Ya ng, Teylor Deviatsiya – kapitalistik jamiyat me’yorlariga 
qarshilik ko’rsatish oqibatidir Zardushtiylikda ijtimoiy deviantlikZardushtiylikda ijtimoiy deviantlik
•
““
Ezgu o’y, ezgu so’z va ezgu ishlarni Ezgu o’y, ezgu so’z va ezgu ishlarni 
alqayman. O’zimni butkul ezgu o’y, ezgu so’z alqayman. O’zimni butkul ezgu o’y, ezgu so’z 
va ezgu ishlarga baxshida etaman, barcha va ezgu ishlarga baxshida etaman, barcha 
qabih o’y, yomon so’z va yomon ishlardan qabih o’y, yomon so’z va yomon ishlardan 
tiyaman.tiyaman.
  
Haqni sharaflab (deyman): Haqni sharaflab (deyman): 
“Haqiqat – oliy  ne’mat”“Haqiqat – oliy  ne’mat”
  
Avesto. Asha alqoviAvesto. Asha alqovi
..
   Islomda deviantlik
•
« Kechirilmaydigan,  kechiriladigan  va 
unutilmaydigan  gunohlar  bor. 
Kechirilmaydigan  gunoh  –  bu  Allohga  shirk 
keltirishdir.  Kechiriladigani  esa,  Alloh  taolo 
bilan  bandaning  o’rtasida  bo’ladigan  ma’siyat 
(gunoh)  ishlar.  Gunohning  unutilmaydigani 
bandalarning  bir-birlariga  qilgan  zulm  va 
xiyonatlaridir.  (Bu  gunohni  to  mazlum 
kechmaguncha,  Alloh  ham  kechmaydi) »  
(Ming bir hadis . 450- hadis) . Islomda me’yoriy tuzilma
•
Farz  amallar.  Barcha  musulmonlar  bajarishi  majburiy  bo’lgan  me’yoriy  talablar 
bo’lib, ushbu me’yorlardan chetga chiqish mumkin emas;
•
Vo jib  amallar.  Barcha  musulmonlar  amal  qilishi  shart  bo’lgan  amallar.  
Vo jibning  farzdan  farqi,  farzni  zarurligiga  ishonmagan  odam,  dindan  chiqqan 
hisoblanadi,  vojib  zarurligiga  ishonmagan  esa,  dindan  chiqqan  hisoblanmasada, 
qattiq gunohkor bo’lgan hisoblanadi;
•
Sunnat.  Payg’ambarimiz  Muhammad  (SAV )  ko’p  vaqtlarda  qilgan  amallar. 
Haqiqiy musulmon uchun namuna qilib ko’rsatilgan amallar;
•
Mustahab.  Payg’ambarimiz  Muhammad  (SAV )  ba’zan  qilgan  va  ba’zan 
qilmagan amallar ;
•
Muboh. Qilsa ham, qilmasa ham bo’laveradigan amallar;
•
Mustakrah.  Ushbu  amalni  qilgan  odam  gunohkor  bo’lmasa  ham  beodob 
hisoblanadi;
•
Makruh.  Bajarish  man  qilingan  amal.  Bajarmagan  odam  savob  topadi,  bajargan 
kishining gunohkor bo’lishi gumon;
•
Harom bajarilishi umuman mumkin emas.   Abu Nasr al-ForobiyAbu Nasr al-Forobiy
•
Forobiyning  fikriga  ko’ra,  insonga Forobiyning  fikriga  ko’ra,  insonga 
uni  go’zal  a’mollar  qilish  uchun uni  go’zal  a’mollar  qilish  uchun 
yo’naltiradigan  odat  mahsuli yo’naltiradigan  odat  mahsuli 
bo’lmish etuk xulq lozim. Xulqning bo’lmish etuk xulq lozim. Xulqning 
yaxshiligi  xatti-harakatlarda yaxshiligi  xatti-harakatlarda 
me’yor  qay  darajada  saqlangani me’yor  qay  darajada  saqlangani 
bilan  bog’lanadi.  Uning  ushbu bilan  bog’lanadi.  Uning  ushbu 
qarashlarida  keyingi  davr  g‘arb qarashlarida  keyingi  davr  g‘arb 
olimlari  da’vo  qilib  chiqqan  xatti-olimlari  da’vo  qilib  chiqqan  xatti-
harakatlardagi  me’yoriylik harakatlardagi  me’yoriylik 
tushunchasi  aks  etgan.tushunchasi  aks  etgan.
  
Umuman Umuman 
alloma  boshqa  islom  renesseansi alloma  boshqa  islom  renesseansi 
namoyondalari  kabi  inson  xulq-namoyondalari  kabi  inson  xulq-
atvori,  faoliyatida  ijtimoiy atvori,  faoliyatida  ijtimoiy 
me’yorlarning  o’rnini me’yorlarning  o’rnini 
ideallashtiradiideallashtiradi
. .  Abu Rayxon BeruniyAbu Rayxon Beruniy
                
““
... ... 
(odamlar) tuzilishlarining (odamlar) tuzilishlarining 
rangi, surat, tabiat va axloqda rangi, surat, tabiat va axloqda 
turlicha bo’lishi faqatgina turlicha bo’lishi faqatgina 
nasablarning turlichaligidan nasablarning turlichaligidan 
emas, balki tuproq, suv, havo va emas, balki tuproq, suv, havo va 
erning (odam) yashaydigan erning (odam) yashaydigan 
joylarining turlichaligidan joylarining turlichaligidan 
hamdir”hamdir”
  
(Abu Rayhon Beruniy.   Qadimgi 
xalqlardan qolgan yodgorliklar ) Abu Ali ibn Sino (980-1037)Abu Ali ibn Sino (980-1037)
                
Ibn Sinoning axloqiy Ibn Sinoning axloqiy 
qarashlari asosan “Axloq ilmiga qarashlari asosan “Axloq ilmiga 
doir risola”,doir risola”,
  
“Burch to’g’risida “Burch to’g’risida 
risola”, “Nafsni pokiza tutish risola”, “Nafsni pokiza tutish 
to’g’risida risola”to’g’risida risola”
, , 
“Adolat “Adolat 
haqida kitob”, “Turar joylardagi haqida kitob”, “Turar joylardagi 
tadbirlar” singari asarlaridatadbirlar” singari asarlarida
  
va va 
o’z zamondoshlari bilan olib o’z zamondoshlari bilan olib 
borgan munozara-borgan munozara-
yozishmalarida o’z aksini yozishmalarida o’z aksini 
topgan.topgan.
   A.Temur (1336-1405yy)
      Амир  Темур  давлатни 
бош аришда  жуда  тартибли  бўлган. қ
У  ва ти-ва ти  билан  тафтиш, 	
қ қ
текшириш  ўтказиб  турган.  Ўз 
амалини  суистеъмол  илиш, 	
қ
порахўрлик,  ичкилик,  маиший 
бузу лик  о ир  гуно   исобланиб, 	
қ ғ ҳ ҳ
бундай  одамлар  албатта 
жазоланган.  Ўз  давлатиниг  обрўси, 
нуфузи,  манфаати  учун  авлодлари, 
ариндош-уру лари,  арбий 	
қ ғ ҳ
бошли ларини  ам  аямаган.  Давлат 	
қ ҳ
ишларини  о ишмай,  атъийлик 	
ғ қ
билан бош арган.	
қ Alisher Navoiy (1441-1501)Alisher Navoiy (1441-1501)
                          
Navoiy asarlarida ilgari surilgan Navoiy asarlarida ilgari surilgan 
axloqiy  tamoyillar  hamda  ijobiy axloqiy  tamoyillar  hamda  ijobiy 
qahramonlar  qiyofalarida  tajassum qahramonlar  qiyofalarida  tajassum 
topgan  adolat,  sadoqat,  burch, topgan  adolat,  sadoqat,  burch, 
muhabbat,  rahm-shavqatmuhabbat,  rahm-shavqat
, , 
mardlik, mardlik, 
kamtarlik  singari  fazilatlar  haqida kamtarlik  singari  fazilatlar  haqida 
ko’p  yozilgan.ko’p  yozilgan.
  
Ayni  paytda  u Ayni  paytda  u 
so’fiylikning naqshbandiya sulukiga so’fiylikning naqshbandiya sulukiga 
mansub  yirik  sahxs  –  mutasavvif mansub  yirik  sahxs  –  mutasavvif 
sufatida  ham  axloqshunoslik sufatida  ham  axloqshunoslik 
nazariyasi  hamda  amaliyoti nazariyasi  hamda  amaliyoti 
taraqqiyotiga  ulkan  hissa  qo’shgan taraqqiyotiga  ulkan  hissa  qo’shgan 
mutafakkirdir.mutafakkirdir.
   Klassik yondashuvlar
•
Qadimgi Yunoniston (Pifagor ,  Geraklit ,  Suqrot , 
Arastu);
•
Qadimgi Rim (Ts etseron ,  Ulpian);
•
O’rta asrlar Evropasi (Sh.L.Montesk’e, 
J.J.Russo, Ch.Bekkariya,   K.Gelvetsiy, D.Didro, 
P. Golbax, Morelli va Sh.Fur’elar);
•
Yangi davr mutafakkirlari (I.Kant, I.G.Fixte, 
L.Feyerbax, Gegel, K.Marks); •
DEVIANT XULQ-
ATVORNI 
TUSHUNTIRUVCHI 
BIOLOGIK 
NAZARIYALAR Biologik yondashuvlar
•
Tug’ma xususiyatlar (Ch.Lombrozo) Chezare Lombrozo   (1835-1909)
•
« Tug’ma  individual  omillar  –  jinoiy 
xulqning  asosiy  sabablaridir.  Tug’ma 
jinoyatchilarni  boshqa  shaxslardan 
ularning tashqi belgilariga qarab osongina 
farqlash  mumkin.  Uning  burni  yalpoq, 
soqoli siyrak, peshonasi tor, jag’  suyaklari 
katta,  yanoq  suyaklari  bo’rtib  chiqqan, 
peshonasining  qosh  usti  suyaklari  do’ng, 
quloq  solinchoqlari  osilgan  va  hokazo 
bo’ladi.  Bunday belgilar  yovvoyi  odamlar 
va  maymunlarda  hamda  jinoyatchilarda 
bo’ladi »  Ch.Lombrozo   (1835-1909)  nazariyasida 
jinoyatchilar klassifikatsiyasi:
•
Tug’ma jinoyatchilar;
•
Ruhiy kasal jinoyatchilar; 
•
E’tiqodiga ko’ra jinoyatchilar (Siyosiy 
jinoyatchilar ham shular 
jumlasidandir); 
•
Tasodifiy jinoyatchilar.   •
DEVIANT XULQ-
ATVORNI 
TUSHUNTIRUVCHI 
PSIXOLOGIK 
NAZARIYALAR Psixologik yondashuvlar
 (Z.Freyd, E.Fromm)
•
Z.Freyd  (Ongosti,  Eros  va 
Tanatos  o’rtasidagi  ziddiyat, 
Tabu);
•
E.Fromm  (Yu ksalish  va  tubanlik 
sindromi).ЗиЗи	́́гмундгмунд	ФрейдФрейд	((	18561856	--	19391939	yyyy	))	
	AvstriyalikAvstriyalik	psixologpsixolog	vava	sosiologsosiolog	
ZigmundZigmund	F rey dF rey d	fandafanda	psixologikpsixologik	
nazariyaninazariyani	ishlabishlab	chiqishchiqish	bilanbilan	ijtimoiyijtimoiy	
jarayonlarnijarayonlarni	anglashninganglashning	ilgariilgari	insoniyatinsoniyat	
tajribasidatajribasida	bobo	’’lmaganlmagan	yoyo	’’linilini	asoslabasoslab	
berdiberdi	. . 	UningUning	tata	’’kidlashichakidlashicha	, , 	insoninson	
ruhiyatiningruhiyatining	ongong	bilanbilan	
boshqarilmaydiganboshqarilmaydigan	qismidaqismida	instiktivinstiktiv	
dada	’’vatlarvatlar	((	hoxishhoxish	--istaklaristaklar	)  )  	hamdahamda	
xotiradanxotiradan	chiqarilganchiqarilgan	fikrfikr	--gg	’’oyalaroyalar	
mujassamlanganmujassamlangan	bobo	’’liblib	, , 	bubu	qismqism	bilanbilan	
idoraidora	etiluvchietiluvchi	ongong	oo	’’rtasidartasida	ongong	oldioldi	
maydonimaydoni	((	bubu	maydonchadamaydonchada	idrokidrok	, , 	
tafakkurtafakkur	, , 	xotiraxotira	, , 	anglangananglangan	oo	’’zlikzlik	)  )  	
joylashgandirjoylashgandir	.. • Freydning  fikricha,  inson 
tabiatida ikki kuch hukmrondir.
•   Birinchisi   –  barcha  narsalarni 
vayron etish tanatos ruhi;
•   I k k inchisi   esa  eros,  hayotga, 
xursandchilikka intilish kuchidir. 
• Birinchi  kuch  inson  psixikasida 
nikrofiliya  jarayoniga  olib  keladi. 
Nikrofillarga  sado-mazoxizm 
hamda  barcha  ulik  shakllarga 
qiziqish,  o’limni  kuylash,  hayotga 
va  hayotiy  jo’shqinlikka  nafrat 
bilan qarash xosdir.  Inson psixasining 3 tarkibiy qismi 
(Men va U) asarida
•
U (Id) – ongsiz mayl, qiziqish va intilishlar
•
  Men (Ego) – voqelik tamoyili
•
Oliy men (Super ego ) – insonning ijtimoiy 
normalarning o’zlashtirish natijalari  Yuksalish va tubanlik sindromi               
(E.Fromm. “Inson qalbi” ) . •
DEVIANT XULQ-
ATVORNI 
TUSHUNTIRUVCHI 
SOTSIOLOGIK 
NAZARIYALAR Sotsiologik yondashuvlar
•
Anomiya (E.Dyurkgeym, 
R.Merton);
•
Yo rliq yopishtirish/ ajratib 
ko’rsatish nazariyalari (Bekker); Devi a nt – xulq-atvor sosiologiyasi
•
Devi a nt – xulq-atvor 
sosiologiyasining asoschisi 
E.Dyurkgeym xisoblanadi. 1 
Ilk bor u deviant xulq-
atvorning turi bo’lmish o’z-
o’zini o’ldirish psixologik 
patologiya natijasi emas, 
balki sosial hodisa deb 
asosladi. E.Dyurkgeym konsepsiyasidagi Anomiya (fran. – 
anomic  – qonunning, tashkilotning yo’qligi) g’oyasi 
tushunchasi va uning kelib chiqishi: 
 
 
1. U xususiy va ijtimoiy ongning 
ma’naviy-ruhiy holatidan vujudga 
keladi. 
2. Qadriyatlar tizimining yemirilishi bilan 
bog’liq. 
3. Ijtimoiy hayotda maqsadsizlikni 
ifodalaydi.
4. Insonni jamiyatdan begonalashuvga 
olib kelishi. 
5. Hayotdan ko’ngil sovushi. 
  1. O’zining mavjudligidan maqsad 
yo’qligi.
2. Jamiyatda foydasizligi, keraksizligini 
xis etish. 
3. Shaxsga turli ijtimoiy omillarning 
ta’siri. 
4. Katta shaxsiy baxtsizliklarning oqibati. 
5. O’z-o’zini o’zgarishi, o’z joniga qasd 
qilishi. 
  •
O’z-o’zini  o’ldirish  muammosi  haqida 
maxsus  tadqiqotlar  o’tkazdi.  Uning  empirik 
tadqiqotlarida  bosh  prinsip  sifatida 
so t siologik  metod:  so t sial  fakt  (dalil)larni 
individning  ichki  dunyosi,  uning  xulqi 
irodasiga  bog’liqlik  jarayon  sifatida  qaraydi. 
Dyurkgeym  o’z-o’zini  o’ldirishni  psixologik 
asosini  ijtimoiy  sabablar  bilan  bog’laydi. 
O’z-o’zini  o’ldirish  individning  faqat  ichki 
dunyosi,  tushunish  tarzida  emas,  balki 
ijtimoiy  sabablarini  xam  tadqiq  etishga 
harakat qiladi. O’z-o’zini o’ldirishning bir necha 
tipini  ko’rsatdi shulardan :
1. Egoistik
2.
 Altruistik
3.
 Anomik
4.
 Fatalistik
•
 
•
1 . Дюркгейм Э. «Самоубийство».  386-бет. Stigmatistasiya nazariyasi

StigmaStigma
 –  – 
bu aybdorlik yoki bu aybdorlik yoki 
ishonchsizlik ko’rsatkichi ishonchsizlik ko’rsatkichi 
yoki belgisi bo’libyoki belgisi bo’lib
, , 
bunda bunda 
individuumlar yoki guruhlar individuumlar yoki guruhlar 
yorliq yopishtirishga yaqin yorliq yopishtirishga yaqin 
bo’lgn holatlarga tushib bo’lgn holatlarga tushib 
qoladilar va bu ularning qoladilar va bu ularning 
jamoatchilik nazaridajamoatchilik nazarida
  
««
yomonotliqyomonotliq
» » 
bo’lib bo’lib 
qolishlariga olib keladiqolishlariga olib keladi
. .  Anomiya nazariyasi
« Deviant  xulq-atvor 
jamiyatda  e’lon  qilingan 
qadriyatlar  va  rasmiy 
xulq  atvor  standartlari 
bilan  aholi  xulq-atvor 
motivlari  hamda  mavjud 
imkoniyatlarining  bir-
biriga  mos  kelmay  qolishi 
natijasidir »  Robert Mertonning anomiya 
nazariyasi 
Xulq-atvor turlari:
•
Bo’ysunish. Maqsad va vositalarni qabul qilish; 
•
Innovatsiya.  Maqsadlarni  qabul  qilish  va 
vositalarni inkor qilish;
•
Ritualizm.  Maqsadlarni  inkor  qilish  va  vositalarni 
qabul qilish;
•
Retretizm  (Chekinish).  Maqsad  va  vositalarni 
inkor qilish;
•
Isyon.  Maqsad  va  vositalarni  inkor  qilib, 
yangilarini o’rnatish .  •
I nson  xatti-harakati,  xulq-atvori  va 
faoliyatini  oila,  mahalla,  ta’lim  muassasalari, 
mahalla,  mehnat  jamoasi,  umumdavlat 
miqyosida  esa,  qonunni  muhofaza  qilish 
organlari  (sud,  prokuratura,  milisiya)  ham 
nazorrat  qilib  boradi  va  ushbu  shaxsga 
nisbatan  ijtimoiy  nazorat  institutlari 
vazifasini bajarishadi.  Ijtimoiy nazorat institutlari :
1. Oila. 
2. Mahalla 
3. Din.
4. Mehnat jamoasi.
5. Ta’lim muassasasi.
6. Qonunni muhofaza qilish organlari:       1) sud; 2) 
prokuratura va boshqalar

• Mavzu : Deviant xulq atvor va ijtimoiy nazorat

REJA : • D eviantlik tushunchasi va uning mazmuni . • Ijtimoiy me’yor va uning turlari . • Ijtimoiy deviantlik nazariya lari . • Ijtimoiy deviantlik sabablari.

Mavzuning maqsadi va vazifalari • Mavzuning maqsadi - jamiyatda amal qilayotgan ijtimoiy meyorlar va ulardan og‘uvchi xulq-atvor – deviant xulq-atvor xususiyatlari ni o‘rganish. • Mavzu ning vazifalari deviant xulq-atvor keng tarqalgan turlari: jinoyatchilik, ichkilikbozlik, giyohvandlik, fohishabozlik, o‘z joniga qasd qilish kabi holatlarning yuz berish mexanizmini, ularning oldini olish xususiyatlari ni o’rganish .

Ma’ruza yakunida biz : • Inson hayotida ijtimoiy me’yorlarning muhimligini ; • Sotsiologiya fanida deviantlik nazariyalarining mazmunini ; • Jamiyat hayotida salbiy xulq-atvor ko’rinishlarining kelib chiqish sabablarini ; • Deviant xulq-atvor ko’rinishlarini oldini olish mexanizmlarini Bilib olamiz

Ijtimoiy deviantlik • Deviant lotincha « deviance » (og’ish) so’zidan olingan . Ijtimoiy deviantlik jamiyatda o’rnatilgan ijtimoiy me’yorlardan chetga chiqishni anglatadi . Deviant xulq-atvor deviantlik natijasida yuzaga kelgan xulq-atvordir.