Ibtidoiy davrda nigoh munosabatlari





![Qadimgi Yunonistonda nikoh shaxsiy munosabatlarda
kamroq, ijtimoiy mas'uliyatda esa ko'proq asosga ega edi.
Barcha nikohlarning maqsadi va yo'nalishi ko'payish bo'lib,
nikohni jamoat manfaatlariga aylantirgan. Nikohlar
odatda ota-onalar tomonidan uyushtirilgan; ba'zida
professional sovchilar ishlatilgan. Har bir shahar siyosiy
jihatdan mustaqil edi va har birining nikohga oid o'z
qonunlari bor edi. Nikoh qonuniy bo'lishi uchun ayolning
otasi yoki vasiysi turmush qurishga qodir bo'lgan munosib
erkakka ruxsat bergan. Yetim qolgan qizlar odatda
amakilari yoki amakivachchalariga turmushga chiqishgan.
Qishki nikohlar nikoh ma'budasi Hera uchun o'sha
davrning ahamiyati tufayli mashhur edi. Er-xotin pardani
olib tashlash kabi marosimlarni o'z ichiga olgan
marosimda ishtirok etishdi, ammo nikohni qonuniy qilgan
er-xotin birga yashagan. Nikoh ayollarning bolalikdan
balog'at yoshiga o'tish davri deb tushunilgan.[1]](/data/documents/24257975-2be0-484b-9ed3-06f3d818a5da/page_6.png)

IBTIDOIY DAVRDA NIGOH MUNOSABATLARI
Mavjud eng yaxshi dalillar uning yoshi taxminan 4350 yil ekanligini ko'rsatadi. Bundan oldin ming yillar davomida, aksariyat antropologlarning fikriga ko'ra, oilalar 30 kishidan iborat bo'shashgan guruhlardan iborat bo'lib, ularda bir nechta erkak rahbarlar, bir nechta ayollar va bolalar bo'lgan. Ovchi-yig'uvchilar agrar tsivilizatsiyalarga joylashar ekan, jamiyat yanada barqaror tartiblarga muhtoj edi. Bir ayol va bir erkakni birlashtirgan nikoh marosimlarining birinchi qayd etilgan dalillari miloddan avvalgi 2350 yilga to'g'ri keladi, Mesopotamiyada. Keyingi bir necha yuz yil ichida nikoh qadimgi ibroniylar, yunonlar va rimliklar tomonidan qabul qilingan keng tarqalgan institutga aylandi. Ammo o'sha paytda nikohning sevgi yoki din bilan aloqasi yo'q edi.
Din qachon aralashgan? Rim-katolik cherkovi Yevropada qudratli institutga aylanganligi sababli, ruhoniyning duolari nikohning qonuniy tan olinishi uchun zarur qadam bo'ldi. asrga kelib, cherkovda nikoh muqaddaslik yoki Xudoning inoyatini berish marosimi sifatida keng qabul qilindi. 563 yilda Trent Kengashida nikohning muqaddas tabiati kanon qonuniga kiritilgan. Bu nikohning tabiatini o'zgartirdimi? Cherkovning barakalari xotinlarning ko'pligini yaxshiladi. Erkaklar xotinlariga ko'proq hurmat ko'rsatishga o'rgatilgan va ularni taloq qilish taqiqlangan. Xristianlik ta'limoti "er- xotin bir tan bo'ladi", deb e'lon qilib, er va xotinga bir-birining tanasiga kirish huquqini berdi. Bu erkaklarga jinsiy sodiq qolish uchun yangi bosim o'tkazdi. Ammo cherkov hali ham erkaklar oilaning boshlig'i, xotinlari esa ularning xohish- istaklariga rioya qilishlari kerak deb hisoblardi.
Qadimgi Rimda to'y ko'plab diniy marosimlarni o'z ichiga olgan muqaddas marosim edi. To'yni o'tkazish uchun kelin va kuyov yoki ularning otalari to'yga rozi bo'lishlari kerak. Umuman olganda, to'y xudo Juno tufayli iyun oyida bo'lib o'tadi. To'ylar hech qachon omadsiz sanalgan kunlarda bo'lmaydi. To'y paytida kuyov kelinni o'g'irlab ketayotgandek tuyulardi. Bu kelinning o'z ixtiyori bilan bormaganiga uydagi vasiylarni yoki laresni ishontirish uchun qilingan. Shundan so'ng, kelin va kuyov lektus deb nomlangan divanda birinchi jinsiy tajribani o'tkazdilar. Rim to'yida ikkala jins vakillari ham maxsus kiyim kiyishlari kerak edi. O'g'il bolalar toga virillis kiyishlari kerak edi, kelin esa gulchambar, ro'mol, sariq soch to'plami, atirgul bo'laklari, seni krinalar va hasta caelibaris kiyishlari kerak edi. Barcha mehmonlar kuyov va kelinning kiyimlarini kiyishadi. Rimliklar, agar to'y paytida yomon belgilar paydo bo'lsa, bu er-xotinning yomon yoki omadsiz ekanligini ko'rsatadi, deb ishonishgan. Nikoh muvaffaqiyatli bo'lishi uchun hech qanday yomon alomatlar bo'lmasligi kerak va hamma an'anaviy urf-odatlarga amal qilishi kerak.