logo

Ma’muriy huquq asoslari

Yuklangan vaqt:

15.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

2182 KB
  MA’MURIY HUQUQ 
ASOSLARI  
RE J A
1. MA’MURIY  HUQUQ TUSHUN CHASI.
2. MA’MURIY  HUQUQ MAN BALARI.
3. DAV LAT BOSHQARUV I. MA’MURIY  HUQUQ SUBY EKTLARI.
4. MA’MURIY  HUQUQBUZARLI K VA MA’MURIY  J AZO. Vazirlik lar, idoralar,  qo’mit alarning buy ruq  
v a  qarorlari,
Mahalliy  boshqaruv  organlarining farmoy ish 
v a  qarorlari,
Dav lat  v a nodav lat  k orx onalar (muassasalari) 
rahbarlarining buy ruqlari,
Korx onalar ,bo’linmalar rahbarlarining 
farmoy ishlari.
Dav lat  boshqaruv i. Ma’muriy  huquqning 
suby ek t lari.
Ma’muriy  huquq  dav lat ni boshqarish 
jaray onida y o’zaga k eladigan ijt imoiy  
munosabat larni t art ibga soladi. DAVLAT BOSHQARUVI  O’ZBEKISTON  
RESPUBLIKASIN I NG KON STITUTSIY ASI DA 
KURSATI LGAN   QUY I DAGI  PRI NSI PLAR ASOSI DA 
AMALGA OSHI RILADI.
Dav lat   boshqaruv i    O’zbek ist on  Respublik asining 
Konst it ut siy asida  k ursat ilgan    quy idagi  prinsiplar 
asosida amalga oshiriladi. MA’MURI Y  HUQUQ SUBY EKTLARI   DAVLAT 
BOSHQARUV I J ARAY ONI  ISHTI ROKCHI LARI DI R.
Ma’muriy  huquqiy  munosabat lar suby ek t lari 
quy idagilar:
a) Dav lat  organlari ;
b) Mansabdor shaxslar;
v ) Korxona, t ashk ilot , muassasalar;
g) J amoat  birlashmalari; QA Y SI  HUDUDDA  FAOLI Y A T  KO’RSATI SHI  BO’Y I CHA 
DAV LAT BOSHQA RUV  ORGAN LARI  OLI Y , MA HALLI Y  V A  
MARKAZI Y  ORGA N LA RGA  BO’LI N A DI .
Oliy  organlar
O’zbek ist on Respublik asi Prezident i
Vazirlar Mahk amasi
Qoraqalpog’ist onda Vazirlar Kengashi. MA HALLI Y  ORGA N LA R
Hok imiy at lar
Hok imiy at ning bo’lim v a boshqarmalari
Korxonalarning, muassasalarning ma’muriy at i. DAV LAT BOSH QARUV ORGANLARI NI N G 
TASHKI L  QI LI N ISHI GA  KO’RA:
Prezident  farmoniga k o’ra t ashk il  qilinadigan 
organlar.
Hok imlarning  qaroriga  k o’ra t ashk il  qilinadigan 
organlar.
Vazirlar Mahk amasi t omonidan t ashk il  qilinadigan 
organlar.
Vazirlik lar v a dav lat   qumit alari, assot sasiy a, 
k orpat siy a, k onsern,uy ushma, k ompaniy alar 
t omonidan t ashk il  qilinadigan organlar.
Respublik a miqy osida bank lar t omonidan t ashk il  
qilinadigan organlarga bo’linadi. VAKOLATN IN G X ARAKTERI  VA  
HAJ MIGA  KO’RA
Umumiy  v ak olat li.
Sohalararo v ak olat li.
Bir t armoq  bo’y icha v ak olat li organlarga 
bo’linadi. RAHBARLIKAN I  TASHKIL 
ETI SH BO’Y ICHA :
boshqaruv  organlari
Kollegial organga (dav lat   qumit alari, 
assot siy alar, k orparat siy alar, 
uy ushmalar,bank lar, ak sionerlik  jamiy at lari)
Y ak k a boshqariladigan organlarga (V azirlar 
Mahk am asi, v azirlik lar, hok im iy at lar, 
ularningbo’lim v a boshqarmalari, 
k orxonalarning, m uassasalarning v a 
t ashk ilot larningrahbarlari)ga bo’linadi. MOLIYAVIY MABLAG’ BILAN 
TA’MINLANISHIGA KO’RA:  
Budjet  organlariga (masalan, ichk i ishlar organlari)
X o’jalik  hisobidagi organlarga bo’linadi. DAVLAT X IZMA TCHI SI  O’Z V AZIFALARI NI  
X AJ MIGA KO’RA 4 GURUX GA BO’LIN ADI :
1. Y ordamchi xodimlar (k ot iblar, 
o’qit uv chilar...);
2. Mut axassislar (shifok orlar, o’qit uv chilar...);
3. Mansabdor shaxslar (rek t or, direk t or...);
4. Hok imiy at  v ak ili (milit siy a, soliq 
inspek t ori...). MA’MURI Y ‑HUQUQI Y  
MUN OSABATLARNI N G O’ZI GA X OS 
X USUSI Y ATLARI .
Agar fuqarolardan biri ik k inchisiga nisbat an huquqli v ak olat ga 
ega
bo’lmasa ular o’rt asida ma’muriy  munosabat lar v y judga k elishi 
mumk in emas.
Tomonlar t engsizligi,zero boshqaruv  hamda birgalik dagi faoliy at
isht irok chilari irodasining y agona boshqarish irodasiga 
bo’y sunishini t aqoza et adi.
Huquqli v ak olat larga ega bo’lgan shunday  v ak olat lari bo’lmagan 
hamda o’ziga t obe boshqa t omonga nisbat an ust uv or mav qega 
ega bo’ladi.
Ma’muriy  munosabat larning pay do bo’lishi uchun t omonlardan
birining  irodasi k ifoy a qiladi. MA ’MURI Y   J AZO  TURLA RI.
1. J arim a-m a’m uriy  huquqbuzarlik  sodir et ishda ay blangan 
shax sdan dav lat  hisobiga pul undirishdir.  J arim aning 
m iqdori m a’m uriy  huquqbuzarlik  sodir et ilgan v aqt dagi, 
dav om  et ay ot gan m a’m uriy  huquqbuzarlik  uchun esa bu 
huquqbuzarlik  aniqlangan v aqt dagi belgilab quy ilgan 
eng k am  oy lik  ish haqidan k elib chiqqan holda 
belgilanadi.
2.Haqqini t o’lash shart i bilan olib qo’y ish- m a’m uriy  
huquqbuzarlik ni sodir et ilishiga sabab bo’lgan y ok i 
bev osit a ashy o bo’lgan buy um ni haq t o’lash shart i bilan 
olib qo’y ish, shu ashy oni m ajburiy  t arzda t ort ib olib, uni 
k ey inchalik  sot ib y uborish ham da sot ishdan t ushgan 
pulni ashy oning sobiq egasiga t ort ib olingan ashy oni 
sot ish harajat larini chegirib t ashlangan holda 
t opshirishdan iborat dir. 3.Musodara qilish - ma’muriy   huquqbuzarlik  
harak at ini sodir et ish quroli hisoblangan y ok i 
bev osit a ashy o bo’lgan buy umni musodara qilish, 
shu ashy oning haqqini t o’lamasdan majburiy  
t arzda dav lat  mulk iga o’t qazishdan iborat .
4. Mahsus huquqdan mahrum qilish-muay y an 
shaxsni  unga berilgan mahsus huquq(t ransport  
v osit alarini boshqarishdan, ov  qilish huquqi)dan 
mahrum qilish chorasi t uman (shaxar) ma’muriy  
ishlar sudy asi t omonidan uch y ilgacha muddat ga 
qo’llaniladi.
5.  Ma’muriy  qamoqqa olish- bu jazo chorasi 
ma’muriy  huquqbuzarlik  sodir et gan shaxslarga 
nisbat an uch sut k adan o’n besh sut k agacha 
muddat ga, fav qulot da xolat  t art ibi sharoit ida esa 
jamoat  t art ibiga t ajov uz qilganligi uchun-o’t t iz 
sut k agacha muddat ga qo’llaniladi. J AV OBGARLIKN I Y EN GI LLASHTI RUV CHI 
HOLATLAR J UMLASIGA QUY IDAGI LAR 
KIRADI
‑  A y bdorning o’z qilmishidan chin k o’ngildan pushay mon bo’lishi,
‑ ay bdorning huquqbuzarlik  harak at i oqibat larining  oldini olishi,
‑ y et k azilay ot gan ziy onni ixt iy oriy  rav ishda t o’lashi y et k azgan 
zararni bart araf et ishi;
‑ huquqbuzarlik  harak at ini k uchli ruxiy  hay ajon t a’siri ost ida y ok i
  shaxsiy  y oxud oilav iy  mushk ul muammolar oqibat ida sodir 
et ishi;
‑  huquqbuzarlik  xarak at ini qo’rqit ish, majbur et ish t a’sirida 
y oxud
xizmat  y uzasidan, moddiy  y ok i boshqa qaramlik  t ufay li sodir 
et ilishi;
‑  huquqbuzarlik  xarak at ining v oy aga y et magan shaxs 
t omonidan sodir et ilishi;
‑ o’zi t arbiy alay ot gan shaxs t omonidan sodir et ilishi.

MA’MURIY HUQUQ ASOSLARI RE J A 1. MA’MURIY HUQUQ TUSHUN CHASI. 2. MA’MURIY HUQUQ MAN BALARI. 3. DAV LAT BOSHQARUV I. MA’MURIY HUQUQ SUBY EKTLARI. 4. MA’MURIY HUQUQBUZARLI K VA MA’MURIY J AZO.

Vazirlik lar, idoralar, qo’mit alarning buy ruq v a qarorlari, Mahalliy boshqaruv organlarining farmoy ish v a qarorlari, Dav lat v a nodav lat k orx onalar (muassasalari) rahbarlarining buy ruqlari, Korx onalar ,bo’linmalar rahbarlarining farmoy ishlari. Dav lat boshqaruv i. Ma’muriy huquqning suby ek t lari. Ma’muriy huquq dav lat ni boshqarish jaray onida y o’zaga k eladigan ijt imoiy munosabat larni t art ibga soladi.

DAVLAT BOSHQARUVI O’ZBEKISTON RESPUBLIKASIN I NG KON STITUTSIY ASI DA KURSATI LGAN QUY I DAGI PRI NSI PLAR ASOSI DA AMALGA OSHI RILADI. Dav lat boshqaruv i O’zbek ist on Respublik asining Konst it ut siy asida k ursat ilgan quy idagi prinsiplar asosida amalga oshiriladi.

MA’MURI Y HUQUQ SUBY EKTLARI DAVLAT BOSHQARUV I J ARAY ONI ISHTI ROKCHI LARI DI R. Ma’muriy huquqiy munosabat lar suby ek t lari quy idagilar: a) Dav lat organlari ; b) Mansabdor shaxslar; v ) Korxona, t ashk ilot , muassasalar; g) J amoat birlashmalari;

QA Y SI HUDUDDA FAOLI Y A T KO’RSATI SHI BO’Y I CHA DAV LAT BOSHQA RUV ORGAN LARI OLI Y , MA HALLI Y V A MARKAZI Y ORGA N LA RGA BO’LI N A DI . Oliy organlar O’zbek ist on Respublik asi Prezident i Vazirlar Mahk amasi Qoraqalpog’ist onda Vazirlar Kengashi.