logo

Pedagogik qobiliyatning turlari va ularning tasnifi

Yuklangan vaqt:

13.12.2024

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

263.267578125 KB
PEDAGOGIK 
QOBILIYATNING 
TURLARI VA 
ULARNING TASNIFI   1. •
O’qituvchining didaktik va akademik 
qobiliyatlari.
2. •
O’qituvchining tashkilotchilik, avtoritar va 
kommunikativ qobiliyatlari.
3. •
O’qituvchining pedagogik xayoli, diqqatni 
taqsimlay olish qobiliyati. REJA:                                                               
                         

Bizni  savodsizga  chiqarganlarning 
ajdodlari  oyog'iga  latta  bog'lab 
yurganda,bizning  ota-bobolarimiz 
yulduz sanagan.
                                                            

Islom Karimov  Didaktik  qobiliyatlar  –  bu  bolalarga  o’quv  materialini  aniq 
va ravshan tushuntirib, oson qilib yetkazib berish, bolalarda fanga 
qiziqish  uyg’otib,  ularda  mustaqil  faol  fikrlashni  uyg’ota 
biladigan qobiliyatlardir.
Didaktik  qobiliyatga  ega  bo’lgan  o’qituvchi  zarurat 
tug’ilganda  qiyin  o’quv  materialini  –  osonroq,  murakkabrog’ini 
soddaroq,  tushunish  qiyin  bo’lganini  tushunarliroq  qilib 
o’quvchilarga  moslashtirib  bera  oladi.O’qituvchining  mana  shu 
xislatlarini  bilib  olgan  o’quvchilar  odatda:  «O’qituvchining  eng 
muxim  tomoni  ham  uning  hamma  narsani  aniq-ravshan  va 
tushunarli  qilib  berishidada.  Bunday  o’qituvchining  qo’lida  maza 
qilib  o’qiging  keladi»;  «Unisi  esa  hech  narsaga  yaramaydigan 
o’qituvchi,  hecham  aniq  tushuntirib  bera  olmas  edi»;  «O’quv 
materialini  oldida  tirik  odamlar  emas,  balki  qandaydir 
mexanizmlar  bordek,  zerikarli  va  noaniq  –  mujmal  qilib 
tushuntiradi. Biz bunday o’qituvchilarni yoqtirmaymiz»-deydilar.  Akademik  qobiliyatlar  –  matematika,  fizika,  biologiya,  ona  tili,  adabiyot,  tarix  va  boshqa 
shu kabi fanlarga xos qobiliyatlardir.
Qobiliyatli  o’qituvchi  o’z  fanini  faqat  kurs  hajmidagi  emas  balki  atroflicha  keng,  chuqur 
bilib,  bu  soxada  erishilgan  yutuqlar  va  kashfiyotlarni  doimiy  ravishda  kuzata  borib,  o’quv 
materialini  mutlaqo  erkin  egallab,  unga  kata  qiziqish  bilan  qaraydi  hamda  ozgina  bo’lsada 
tadqiqot ishlarini olib boradi.
Ko’pchilik  tajribali  pedagoglarning  aytishlaricha,  o’qituvchi  o’z  Fani  bo’yicha  yuksak 
bilim  saviyasiga erishish,  boshqalarni qoyil  qilib xayratda qoldirish, o’quvchilarda katta qiziqish 
uyg’ota olish uchun u yuksak madaniyatli, har tomonlama mazmunli, keng erudisiyali  /bilimdon/ 
odam bo’lmog’i lozim.
Bunday o’qituvchilar haqida o’quvchilar  «Maxmud aka xudi professorning o’ziginasiya. 
Biz  uning  bilmagan  birorta  soxasi  bormikin  deb  tez-tez  uylab  turamiz.  Darslarga  u  butun 
vujudi  bilan  kirishib  ketadi»  deydilar.  Ba’zan  o’quvchilar  o’z  o’qituvchisi  haqida  «Baqir-
chaqir qiladi-yu, ammo zarracha bilimi yo’q»  deb butunlay teskarisini aytsalar juda alam qiladi.  Tashkilotchilik  qobiliyati  –  bu  birinchidan,  o’quvchilar  jamoasini  uyushtira  bilish,  bunday 
jamoani  jipslashtira  olish  va  ikkinchidan,  o’zining  shaxsiy  ishini  to’g’ri  tashkil  qila  olish 
qobiliyatidir.
O’quvchilar  o’z  o’qituvchilari  haqida  turlicha  fikrda  bo’ladilar.  Jumladan,  ayrim 
o’quvchilar:  «…Biz Azim akani juda yaxshi ko’ramiz. Ular sinfimizda bir pasning ichida, juda 
tezlik  bilan  ishchanlik  kayfiyatini  uyushtirib,  barchamizni  o’zining  puxtaligi,  ozodaligi, 
epchilligi  va  tadbirkorligi  bilan  hayratda  qoldiradilar»  desalar,  ayrim  o’quvchilar:  «Sobir 
akamlar	
 bizning  ixlosimizni  qaytarib,  xafsalamizni  bir  pul  qiladilar.  Ular  ko’p  ishga 
urinadilaru,  ammo  birortasini  ham  oxriga  yetkazmaydi…»   deydilar.  Ba’zan  ayrim 
o’quvchilarning o’z o’qituvchisi haqida:  «…Nodira opalar biz bilan xudi ona tovuqdek ovora 
bo’ladilar.  Agar  biz  shuxlik  qila  boshlasak,  ular  o’zlarini  kurmaslikka,  payqamaslikka 
soladilar.  Ajoyib  ayol  edi-yu,  ammo  uning  darsida  hech  kim  hech  narsa  qilmas  edi-da…» 
degan fikrlarini ham eshitish mumkin.  Avtoritar  qobiliyati  –  bu  o’quvchilarga  bevosita  emosional-irodaviy  ta’sir  etib,  ularda  obru  orttira 
bilishdan iborat qobiliyatlardir.
Avtoritar  qobiliyat  o’qituvchining  rostguyligi,  irodaviy  uddaburonligi,  o’zini  tuta  bilishi,  farosatliligi, 
talabchanligi  kabi  irodaviy  xislatlari  hamda  qator  shaxsiy  xislatlarga,  shu  bilan  birga  o’quvchilarning  ta’lim-
tarbiyasida  javobgarlikni  his  etishi,  uning  e’tiqodi,  o’quvchilarga  ma’naviy  va  ma’rifiy  e’tiqodni  singdira 
olganligiga ishonch kabi xislatlariga ham bog’liqdir.
O’quvchilar  /ayniqsa  o’qil  bolalar,  o’spirinlar  –  buni  alohida  ta’kidlab  o’tish  kerak/  talab  qilishni 
biladigan,  o’quvchilarni  majbur  qilmagan  va  do’q-pupisa  qilmagan,  shu  bilan  birga  bexuda  rasmiyatchilikka 
yo’l  qo’ymagan  holda  o’z  aytganini  qildira  oladigan  o’qituvchilarni  juda  hurmat  qiladilar.  Shu  munosabat 
bilan o’quvchilarning o’qituvchilar haqida ayrim fikrlarini misol qilib keltiramiz:
«Uning ajoyib xislat bor – u hech qanday zurlash va baqiriq-qichqiriqsiz ishlay oladi» ; « Nigmat 
aka  bizga  ustalik  bilan  ta’sir  etadi.  U  xadeb  talab  qilavermaydi,  agar  talab  qiladigan  bo’lsalar  undan 
buyin  tovlab  bulmaydi»,  yoki  o’quvchilarning  o’z  o’qituvchilari  haqidagi  mana  bunday  fikrlari:  «Polvon 
aka  maktabimizdan  ketganiga  biz  xursand  bo’ldik.  U  bizni  do’q-pupisa,  baqiriq-qichqiriq, 
buyruqbozlik  bilan  qo’lga  olaman  deb  uylardi-yu,  ammo  bizni  bardosh  berishganigina  majbur  etardi, 
xolos.»  Bunda  O’zbekiston  Respublikasi  1-Prezidenti 
I.A.Karimovning  maktab  ta’limi  jarayonida  olib 
borilayotgan  ishlarning  ahvoli  to’g’risida  juda  a chinib 
aytgan fikrlarini  keltirish o’rinli bulur edi: «Mabodo biror 
o’quvchi  o’qituvchiga   e’tiroz  bildirsa,  ertaga  u  hech  kim 
xavas  qilmaydigan  axvolga  tushib  qoladi.  Maktablardagi 
jarayonda  o’qituvchi  hukmron .  U  boladan  faqat  o’zi 
tushuntirayotgan  narsani  tushunib  olishni  talab  qiladi. 
Prinsip  ham  tayyor:  mening  aytganim-aytgan,  deganim-
degan .»
Shu  bilan  bir  qatorda  o’quvchilar  o’qituvchining 
bo’shligi,  landavurligi,  laqmaligi,  soddalarcha 
ishonuvchanligi,  sustkashligi,  ortiqcha  rioyagarchiligi, 
irodasizligi  kabi  xislatlarini  baralla  qoralaydilar:  «yaxshi 
odamu,  lekin  uta  bo’sh:  uni  aldab  ketish  hech  gap  emas»; 
«Tushunib  bo’lmaydi:  birda  juda  qattiqqo’l,  talabchan, 
ba’zan  hech  qanday  talab  degan  narsa  yo’q»;  «Juda 
bo’shang, lanj: uni kurishing bilan uyqung keladi»…I.A.Karimov
(30.01.1938-02.092016)   Kommunikativlik  qobiliyati  –  bu  bolalar  bilan  muloqotda  bo’lishga,  o’quvchilarga 
yoshdoshish  uchun  to’g’ri  yo’l  topa  bilishga,  ular  bilan  pedagogik  nuqtai-nazardan  maqsadga 
muvofiq o’zaro aloqa bog’lashga pedagogik taktning mavjudligiga qaratilgan qobiliyatdir.
Pedagogik  takt  psixologiyasini  o’rganishda  psixolog  I.V.Straxov  benixoya  katta  hissa 
qo’shgan.  Uning  fikricha  bunda  muximi  o’quvchilarga  ta’sir  etishning  eng  qulay  usullarini  topa 
bilish, tarbiyaviy ta’sirni qo’llashda maqsadga muvofiq pedagogik choralarga e’tibor berish, aniq 
pedagogik  vazifalarni  hisobga  olish,  o’quvchi  shaxsining  psixologik  xususiyatlari  va  uning 
imkoniyatlari hamda mazkur pedagogik holatlarini hisobga olish zarurdir.
Pedagogik  taktning  yaqqol  ifodalaridan  biri  –  har  qanday  pedagogik  ta’sirga  nisbatan 
qo’llaniladigan  chora-tadbirlarni  his  eta  bilishdan  iboratdir.  Farosatli o’qituvchi bolalarga  e’tibor 
berib, ziyraklik bilan qaraydi, ularning individual psixologik xususiyatlari bilan hisoblashadi.  «U 
biz  bilan  hayron  qolarli  darajada  ajoyib  yaqin  do’stlarcha  yaxshi  munosabatda  bo’ladi» ; 
«Ibroxim  aka  esa  qarabsanki,  hech  narsadan-hech  narsa  yo’q  kishi  diliga  ozor  berar, 
tushirib qolar yoki behudaga urishib, koyib berar edi».
O’qituvchining  pedagogik  takti  masalasi  munosabati  bilan  shuni  ham  aytish  joizki, 
qachonki  o’quvchilar  o’qituvchining   ijobiy  xislatlari  to’g’risida  gapirar  ekanlar,  ular  hamisha 
o’qituvchining  adolatligi kabi xislatini birinchi o’ringa quyadilar .  Pedagogik  xayol  –  kishining  o’quvchilar  shaxsini  tarbiyaviy 
tomondan  loyixalashtirishda  qz  ish  harakatlarining  natijasini 
oldindan  kura  bilishda  namoyon  bo’ladigan  maxsus  qobiliyatidir. 
Bu  qobiliyat  o’qituvchi  ma’lum  o’quvchidan  kelgusida  Kim 
chiqishini  ko’z  oldiga  keltirishida,  tarbiyalanuvchilarda  u  yoki  bu 
xildagi  xislatlarning  o’sib  rivojlanishini  oldindan  ko’ra  bilishida 
namoyon  bo’ladi.  Bu  qobiliyat  pedagogik  optimizm,  tarbiyaning 
kuchiga,  o’quvchiga  bo’lgan  ishonch  bilan  bog’liqdir.  Shuning 
uchun  ham  o’quvchilar  ayrim  o’qituvchilar  to’g’risida  «Axmad 
akamlar,  chamasi  ichimizdagi  eng  yaramaslariga  ham 
ishonchlarini  yo’qotmasdilar,  shuning  uchun  ham  biz  ularni 
hurmat qilardik»  degan fikrlarni izxor qiladilar.  Diqqatni taqsimlay olish qobiliyati –  bu qobiliyat bir vaqtning o’zida diqqatni bir qancha 
faoliyatga qarata olishda namoyon bo’lib, o’qituvchi ishida g’oyat muxim axamiyatga egadir.
Qobiliyatli,  tajribali  o’qituvchi  o’zining  diqqat-e’tiborini  o’quv  materialining  qanday 
bayon  etilishiga,  uning  mazmuniga,  o’z  fikrlarini  atroflicha  qilib  qanday  ochib  berishga  yoki 
o’quvchi  fikriga  baralla  qaratadi  va  shu  bilan  bir  vaqtning  o’zida  barcha  o’quvchilarni  kuzatib, 
ularning  toliqqan-toliqmaganligiga,  e’tiborli  yoki  e’tiborsizligiga,  darsni  tushinish-
tushunishmasligiga  e’tibor  berib,  o’quvchining  intizomini  kuzatadi  hamda,  oqibat  natijada 
o’zining  shaxsiy-xulq  atvoriga  /yurish-turishga,  o’zini  tutishiga  mimika  va  pontamimikasiga/ 
e’tibor  beradi.  Tajribasiz  o’qituvchi,  ko’pincha  o’quv  materialini  bayon  etishga  berilib  ketib, 
o’quvchilarning  nima  qilayotganliklarini  sezmay  qoladi  va  nazoratdan  chiqarib  quyadi, 
agar,	
 bordiyu,  o’quvchilarni  diqqat  -e’tibor  bilan  kuzatishga  xarakat  qilsa,  bunday  hollarda  o’z 
bayonotining izchilligini yo’qotib qo’yadi.
Yuqorida  ko’rsatib  o’tilgan  qobiliyatlardan  tashqari,  o’qituvchi  inson  shaxsining 
maqsad  sari  intilishi,  uddaburonlik,  mehnatsevarlik,  kamtarinlik  kabi  qator  ijobiy 
xislatlariga ega bo’lishi lozim.
U  talabalarni  tarbiyalar  ekan,  o’zining  xulq-atvori,  yurish-turishi,  xullas,  butun 
o’qituvchilik shaxsi bilan talabalarga o’rnak bo’lishi kerak.
O’qituvchining  o’zini  qo’lga  ola  bilishi,  o’z  his-to’yg’ularini,  kayfiyatini  boshqara  olish 
xislatlari muxim ahamiyatga egadir.  Xulosa   qilib  shuni  aytish  joizki,  o’qituvchining  barcha  ijobiy  umuminsoniy  axloq 
me’yorlariga  mos  keluvchi  xislatlari  katta  axamiyatga  ega.  Agar  biz  quyidagi  xislatlarni  olib 
qaraydigan  bo’lsak,  bularning  barchasi  ham  o’ta  muxim  omillardir.  Jumladan,  o’qituvchining 
tashqi  qiyofasi  uning  obro’si  shakllanishiga  ta’sir  etadi.  O’qituvchining  ozodaligi,  ixchamligi, 
uning  pokizaligi,  sarishta-saramjonligi,  sipoyagarchiligi,  uning  qiliqlari,  o’zini chiroylik  tutishi, 
qaddi-qomati  va  yurish-turishlari  o’quvchilarda  juda  yaxshi  taassurot  qoldiradi.  Jumladan, 
o’quvchilarning  «Farida  opani  nechuk  yaxshi  kurmaysan  ular  har  doim  shu  qadar 
xushchaqchaq,  ozoda,  sarishta-saranjomlarku?»  yoki  «Noila  opa  maktabda  emas,  balki 
teatrda  ishlab,  tomosha  ko’rsatishi  kerak  –  chunki  ularning  turqi-\qiyofasi\,  yurish-turishi 
yasama, soxta»  degan fikrlarini olishimiz mumkin.
Muhim  davlat  vazifasini  –  kadrlar  tayyorlash  Milliy  dasturini  amalga  oshirayotgan 
zamonaviy  maktab  o’qituvchisining  xislatlari,  uning  ijodiy  faoliyati  kirib  kelayotgan  XXI  asrda 
shakllanib asosan amaliy ishda, pedagogik tajribalarni egallash jarayonida o’sib rivolana boradi.
Shu  bilan  birga  o’qituvchi  doimiy  ravishda  ta’minlashga  yordam  beradigan  shaxsiy 
xislatlarini tarbiyalab borishi zarurdir.   E’tiboringiz uchun raxmat!

PEDAGOGIK QOBILIYATNING TURLARI VA ULARNING TASNIFI

1. • O’qituvchining didaktik va akademik qobiliyatlari. 2. • O’qituvchining tashkilotchilik, avtoritar va kommunikativ qobiliyatlari. 3. • O’qituvchining pedagogik xayoli, diqqatni taqsimlay olish qobiliyati. REJA:

 Bizni savodsizga chiqarganlarning ajdodlari oyog'iga latta bog'lab yurganda,bizning ota-bobolarimiz yulduz sanagan.  Islom Karimov

Didaktik qobiliyatlar – bu bolalarga o’quv materialini aniq va ravshan tushuntirib, oson qilib yetkazib berish, bolalarda fanga qiziqish uyg’otib, ularda mustaqil faol fikrlashni uyg’ota biladigan qobiliyatlardir. Didaktik qobiliyatga ega bo’lgan o’qituvchi zarurat tug’ilganda qiyin o’quv materialini – osonroq, murakkabrog’ini soddaroq, tushunish qiyin bo’lganini tushunarliroq qilib o’quvchilarga moslashtirib bera oladi.O’qituvchining mana shu xislatlarini bilib olgan o’quvchilar odatda: «O’qituvchining eng muxim tomoni ham uning hamma narsani aniq-ravshan va tushunarli qilib berishidada. Bunday o’qituvchining qo’lida maza qilib o’qiging keladi»; «Unisi esa hech narsaga yaramaydigan o’qituvchi, hecham aniq tushuntirib bera olmas edi»; «O’quv materialini oldida tirik odamlar emas, balki qandaydir mexanizmlar bordek, zerikarli va noaniq – mujmal qilib tushuntiradi. Biz bunday o’qituvchilarni yoqtirmaymiz»-deydilar.

Akademik qobiliyatlar – matematika, fizika, biologiya, ona tili, adabiyot, tarix va boshqa shu kabi fanlarga xos qobiliyatlardir. Qobiliyatli o’qituvchi o’z fanini faqat kurs hajmidagi emas balki atroflicha keng, chuqur bilib, bu soxada erishilgan yutuqlar va kashfiyotlarni doimiy ravishda kuzata borib, o’quv materialini mutlaqo erkin egallab, unga kata qiziqish bilan qaraydi hamda ozgina bo’lsada tadqiqot ishlarini olib boradi. Ko’pchilik tajribali pedagoglarning aytishlaricha, o’qituvchi o’z Fani bo’yicha yuksak bilim saviyasiga erishish, boshqalarni qoyil qilib xayratda qoldirish, o’quvchilarda katta qiziqish uyg’ota olish uchun u yuksak madaniyatli, har tomonlama mazmunli, keng erudisiyali /bilimdon/ odam bo’lmog’i lozim. Bunday o’qituvchilar haqida o’quvchilar «Maxmud aka xudi professorning o’ziginasiya. Biz uning bilmagan birorta soxasi bormikin deb tez-tez uylab turamiz. Darslarga u butun vujudi bilan kirishib ketadi» deydilar. Ba’zan o’quvchilar o’z o’qituvchisi haqida «Baqir- chaqir qiladi-yu, ammo zarracha bilimi yo’q» deb butunlay teskarisini aytsalar juda alam qiladi.