logo

Pisa baholash dasturiga tayyorlovning samarali usullari

Yuklangan vaqt:

27.01.2025

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

1367.703125 KB
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI MAKTABGACHA VA MAKTAB
TA’LIMI VAZIRLIGI
TOSHKENT VILOYATI PEDAGOGIK MAHORAT MARKAZI
“ ANIQ VA TABIIY FANLAR METODIKASI” KAFEDRASI
Mav zu : Pisa baholash dast uriga 
t ay y orlov ning samarali usullari 
Tinglov chi : Doniy orov  Sult onali   Reja :
•
Kirish  
1. PISA baholash dasturi va uning mazmuni
•
2. PISA testlariga tayyorlov jarayonining metodikasi
•
3.  PISA baholash dasturida matematik savodxonlikni 
rivojlantirish usullari 
•
X ulosa  
Foy dalanilgana adabiy ot lar   Kirish
•
Bugungi kunda ta’lim sohasida global raqobatbardoshlikni 
oshirish va sifatli ta’lim tizimini yaratish masalalari dolzarb 
ahamiyat kasb etmoqda. Shu nuqtai nazardan, PISA 
(Program for International Student Assessment) baholash 
dasturi mamlakatlarning ta’lim tizimini baholashda muhim 
o‘rin tutadi. PISA dasturi o‘quvchilarning o‘z bilimlarini 
hayotiy vaziyatlarda qo‘llash qobiliyatini, ya’ni funksional 
savodxonligini aniqlashga qaratilgan. Ushbu dastur har 
uch yilda bir marotaba o‘tkazilib, ta’lim sifatini xalqaro 
miqyosda tahlil qilish imkonini beradi.  PISA  dast urining maqsadi v a ahamiy at i  
•
PISA baholash dasturi dunyo miqyosida 
o‘quvchilarning bilim va ko‘nikmalarini baholashning 
eng yirik va nufuzli tizimlaridan biri hisoblanadi. 
Ushbu dasturning asosiy maqsadi o‘quvchilarning 
nazariy bilimlarini amaliyotda qo‘llash qobiliyatlarini 
aniqlashdir. PISA dasturi faqatgina an’anaviy 
bilimlarni o‘rgatishga emas, balki hayotiy 
ko‘nikmalarni rivojlantirishga ham e’tibor qaratadi. 
Bu dastur har uch yilda bir marta xalqaro miqyosda 
o‘tkazilib, 15 yoshli o‘quvchilarning funksional 
savodxonligini baholaydi  PISA  dast urining maqsadi v a ahamiy at i  
•
PISA baholash tizimi uchta asosiy yo‘nalishni o‘z 
ichiga oladi: o‘qish savodxonligi, matematik 
savodxonlik va tabiiy fanlar savodxonligi. O‘qish 
savodxonligi o‘quvchining matnni tushunishi, 
tahlil qilishi va undagi ma’lumotlarni ishlatish 
qobiliyatini o‘lchaydi. Matematik savodxonlik esa 
o‘quvchining turli muammolarni matematik 
tushunchalar yordamida yechish qobiliyatini 
baholaydi. Tabiiy fanlar savodxonligi o‘quvchining 
ilmiy bilimlarni hayotiy vaziyatlarda qo‘llash 
qobiliyatini aniqlaydi.  PISA  dast urining maqsadi v a ahamiy at i  
•
PISA dasturining ahamiyati shundaki, u 
mamlakatlarning ta’lim tizimidagi kuchli va 
zaif tomonlarini aniqlash imkonini beradi. Bu 
dastur orqali har bir davlat o‘z o‘quvchilarining 
bilim darajasini boshqa mamlakatlar bilan 
taqqoslaydi. Shu orqali davlatlar ta’lim tizimini 
takomillashtirish bo‘yicha strategiyalar ishlab 
chiqadi. Bundan tashqari, PISA dasturi ta’lim 
tizimining global talablarga qanchalik mos 
kelishini aniqlashga yordam beradi  PISA dast uriga t ay y orgarlik  jaray onida samarali 
usullarning ahamiy at i  
•
PISA baholash dasturiga tayyorgarlik jarayonida 
samarali usullarni qo‘llash o‘quvchilarning 
bilimlarini chuqurlashtirish va funksional 
savodxonlikni oshirishda muhim rol o‘ynaydi. 
Ushbu jarayon faqatgina nazariy bilimlarni 
o‘zlashtirishni emas, balki o‘quvchilarning real 
hayotiy vaziyatlarda bu bilimlarni qo‘llash 
qobiliyatlarini rivojlantirishni talab qiladi. Shuning 
uchun, PISA dasturiga tayyorgarlikda innovatsion 
va interfaol yondashuvlar o‘quv jarayonining 
ajralmas qismi bo‘lishi zarur.  PISA dast uriga t ay y orgarlik  jaray onida samarali 
usullarning ahamiy at i  
•
Dastlab, PISA testlariga tayyorlashda o‘quvchilarning 
mustaqil fikrlash qobiliyatini rivojlantirishga e’tibor 
qaratish lozim. Bu maqsadda muammoli ta’lim 
metodini qo‘llash juda samarali hisoblanadi. 
Muammoli ta’lim o‘quvchilarga turli vaziyatlarni 
mustaqil tahlil qilish, ularning yechimlarini topish va 
natijalarni baholash imkonini beradi. Masalan, 
o‘qituvchi dars jarayonida muammoli savollarni keltirib 
chiqarishi va ularni guruhda muhokama qilishni tashkil 
qilishi mumkin. Bunday usul orqali o‘quvchilar nafaqat 
bilimlarni o‘zlashtiradi, balki amaliy ko‘nikmalarni ham 
rivojlantiradi.  PISA dast uriga t ay y orgarlik  jaray onida samarali 
usullarning ahamiy at i  
Ikkinchidan, interfaol metodlar PISA dasturiga tayyorgarlik 
jarayonida
muhim ahamiyat kasb etadi. Jumladan, rolli o‘yinlar, simulyatsiyalar 
va
loyihaviy ishlar orqali o‘quvchilarning ishtirokini faollashtirish 
mumkin. Ushbu
usullar orqali o‘quvchilar turli rollarga kirib, real hayotiy vaziyatlarda 
qaror
qabul qilishni o‘rganadi. Masalan, tabiiy fanlar savodxonligini 
rivojlantirishda
laboratoriya tajribalarini tashkil etish va ularni tahlil qilish samarali 
bo‘ladi. Bu
nafaqat o‘quvchilarning mavzu bo‘yicha bilimlarini kengaytiradi, 
balki ularning
ilmiy fikrlash qobiliyatini ham mustahkamlaydi.  PISA baholash dast urida 
mat emat ik  sav odxonlik ni 
riv ojlant irish usullari  
•
PISA baholash dasturi doirasida matematik 
savodxonlikni rivojlantirish o‘quvchilarning nafaqat 
matematik bilimlarini mustahkamlash, balki ularni 
real hayotdagi muammolarni hal qilishga 
tayyorlashni ham talab qiladi. Matematika fani 
o‘quvchilarning mantiqiy fikrlashini rivojlantirish, 
ma’lumotlarni tahlil qilish va ulardan foydalanish 
ko‘nikmalarini shakllantirish uchun asosiy 
vositalardan biri hisoblanadi. Shu sababli, PISA 
dasturida matematik savodxonlikka tayyorgarlik 
maxsus yondashuvlar va samarali usullardan 
foydalanishni talab qiladi.  PISA baholash dast urida 
mat emat ik  sav odxonlik ni 
riv ojlant irish usullari  
Bundan tashqari, PISA testlarida matematik savodxonlikni oshirish 
uchun
turli xil metodik qo‘llanmalar va o‘quv materiallarini qo‘llash muhimdir.
Jumladan, PISA formatidagi matematik masalalar to‘plamlari, nazariy
bilimlarni o‘z ichiga olgan qo‘llanmalar va mavzu bo‘yicha ta’limiy 
videolar
samarali bo‘lishi mumkin. Ushbu materiallar yordamida o‘quvchilar turli 
xil
murakkablikdagi masalalarni yechishga o‘rganadi va o‘z bilimlarini
mustahkamlaydi.  X ulosa
Xulosa qilib aytganda, PISA baholash dasturida matematik 
savodxonlikni
rivojlantirish uchun interfaol metodlar, zamonaviy texnologiyalar, real 
hayotiy
masalalar va guruhli faoliyat kabi samarali usullardan foydalanish 
zarur. Ushbu
usullar orqali o‘quvchilar nafaqat PISA testlariga muvaffaqiyatli 
tayyorlanadi,
balki ularning hayotiy savodxonligi ham oshadi.

O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI MAKTABGACHA VA MAKTAB TA’LIMI VAZIRLIGI TOSHKENT VILOYATI PEDAGOGIK MAHORAT MARKAZI “ ANIQ VA TABIIY FANLAR METODIKASI” KAFEDRASI Mav zu : Pisa baholash dast uriga t ay y orlov ning samarali usullari Tinglov chi : Doniy orov Sult onali

Reja : • Kirish 1. PISA baholash dasturi va uning mazmuni • 2. PISA testlariga tayyorlov jarayonining metodikasi • 3. PISA baholash dasturida matematik savodxonlikni rivojlantirish usullari • X ulosa Foy dalanilgana adabiy ot lar

Kirish • Bugungi kunda ta’lim sohasida global raqobatbardoshlikni oshirish va sifatli ta’lim tizimini yaratish masalalari dolzarb ahamiyat kasb etmoqda. Shu nuqtai nazardan, PISA (Program for International Student Assessment) baholash dasturi mamlakatlarning ta’lim tizimini baholashda muhim o‘rin tutadi. PISA dasturi o‘quvchilarning o‘z bilimlarini hayotiy vaziyatlarda qo‘llash qobiliyatini, ya’ni funksional savodxonligini aniqlashga qaratilgan. Ushbu dastur har uch yilda bir marotaba o‘tkazilib, ta’lim sifatini xalqaro miqyosda tahlil qilish imkonini beradi.

PISA dast urining maqsadi v a ahamiy at i • PISA baholash dasturi dunyo miqyosida o‘quvchilarning bilim va ko‘nikmalarini baholashning eng yirik va nufuzli tizimlaridan biri hisoblanadi. Ushbu dasturning asosiy maqsadi o‘quvchilarning nazariy bilimlarini amaliyotda qo‘llash qobiliyatlarini aniqlashdir. PISA dasturi faqatgina an’anaviy bilimlarni o‘rgatishga emas, balki hayotiy ko‘nikmalarni rivojlantirishga ham e’tibor qaratadi. Bu dastur har uch yilda bir marta xalqaro miqyosda o‘tkazilib, 15 yoshli o‘quvchilarning funksional savodxonligini baholaydi

PISA dast urining maqsadi v a ahamiy at i • PISA baholash tizimi uchta asosiy yo‘nalishni o‘z ichiga oladi: o‘qish savodxonligi, matematik savodxonlik va tabiiy fanlar savodxonligi. O‘qish savodxonligi o‘quvchining matnni tushunishi, tahlil qilishi va undagi ma’lumotlarni ishlatish qobiliyatini o‘lchaydi. Matematik savodxonlik esa o‘quvchining turli muammolarni matematik tushunchalar yordamida yechish qobiliyatini baholaydi. Tabiiy fanlar savodxonligi o‘quvchining ilmiy bilimlarni hayotiy vaziyatlarda qo‘llash qobiliyatini aniqlaydi.