logo

qadimgi misr fani va madaniyati

Yuklangan vaqt:

10.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

4680.923828125 KB
MAVZU:QADIMGI MISR FANI VA MADANIYATI
•
Reja: Misr  yozuv va ilm dargohlarini yuzaga kelishi. 
•
Ilmiy    bilimlarning shaqllanish shart-sharoitlari.
•
Astronomiya va matematika fanlari ravnaqi.
•
Tibbiyot va veterinariya fanlari . •
Eramizdan  4000  yil  ilgari  vujudga  kelgan Misr  madaniyati  jahondagi  eng  qadimgi 
madaniyatlardan  biri  bo’lib,  Qadimgi  Misr  madaniyati  bir  qator  rivojlanish 
bosqichlarini  bosib  o’tgan.  Uning  gullab  yashnash  davri  asosan,  (er.avv.28-23asrlar), 
O’rta(er.avv  21-18asrlar.)  va  Yangi  Podsholiklar  (er.avv  16-11asrlar)davriga  to’g’ri 
keladi 
•
Qulay  tabiiy  sharoitlar  bu  erda  moddiy  madaniyat  va  texnikaning  juda  barvakt 
taraqqiy  etishiga  yordam  bergan.  Sun’iy  sug’orish  ishlariga  bo’lgan  benixoya  zo’r 
extnyoj juda qadim zamonlardayoq kanallar, to’ђonlar, dambalar va dastlabki vaktlarda 
oddiy  pishang  bi¬lan  ko’tariladigan  bosmalar,  keyinchalik  esa  charxpalaklariing 
murakkab  sistemasini  barpo  etishga  majbur  qilgan.  Bularning  barchasi  asta  sekin 
yozuv, ilmiy bilimlarning yuzaga kelishiga sabab bo’ldi.   •
Shumer,  qadimgi  hind,  qadimgi xitoy  yozuvi  va boshqa  shu kabi  eng  qadimgi yozuv sistemasiga  o’xshab  Misrning 
qadimgi  ieroglif  yozuvi  ham  o’z  holicha  ibtidoiy  davrdagi  eng  oddiy  rasm  va  shakllardan  paydo  bo’lgan.  Keyinchalik 
ieroglif sifatida taraqqiy etib keng qo’llanila boshlandi.
•
Ilm-bilimlar  to’planib  borgan  va  alohida  maktablarda  avloddan-avlodga  utib  borgan.  Bu  maktablarning  ko’pchiligi 
yo  mirzalar  tayyorlab  chiqaradigan  saroy  maktablari  bo’lib,  unda  aristokrat-quldorlarning  bolalari  o’kigan,  yoki 
markaziy  mahkama  qoshidagi  alohida  maktablar  bo’lib,  unda  muayyan  mahkama,  masalan,  podsho  xazinasi  uchun 
amaldor-mirzalar  tayyorlangan.  Bu  maktablarda  intizom  juda  kattiq  bo’l¬gan  va  bu  intizom  tan  jazosi  vositasi  bilan 
mustahkamlangan,  maxsus  «Nasihatnomalar»  vositasi  bilan  uqtirilgan.  Masalan,  bir  «Nasihatnoma»  ning  avtori  bunday 
deydi:  «Ey  mirza,  dangasalik  kilma,  yo’qsa  qattiq  jazoga  duchor  bo’lasan.  huzur-halovatga  ko’ngil  qo’yma,  yuz  tuban 
ketasan. Ko’lingda doim kitob bo’lsin, uni ovoz chiqarib o’qigil va o’zingdan ko’p biladiganlar bilan maslahatlashib ish 
tut. O’z sohasini suvdek ichib olgan mirza baxtlidir... Bir kunni ham yalqovlik bilan o’tkazma, yo’qsa kaltak eysan. Axir 
bolaning  quloђi  elkasida  bo’ladi-da,  qachon  ursang,  shunda  qulog’iga  gap  kiradi.  Doim  maslahat  bilan  ish  qil  va  buni 
esingdan  chiqarma.  Yoz  va  yozuvdan  sira  zerikma».  O’quvchilarni  asosan  og’ir  va  murakkab  savodga  o’rgatganlar, 
ularni  maxsus  husnixat  namunasiga  karab  har  kuni  sal¬kam  uch  sahifa  yozishga  majbur  etganlar.  O’quvchi  imlo 
qoidalarinigina  emas,  balki  murakkab  husnixat  va  stilistikani  ham  chuqur  o’zlashtirishga  majbur  bulgan.  Endi  savod 
o’rgana  boshlagan  mirzalarning  mashqlari  yozilgan  tekstlar  bizning  zamonamizgacha  saklanib  dolgan,  bular  aso¬san 
tarbiyaviy maqsadni kuzatgan nasihatlardan iborat, *unda puxta yozilgan va ibrat bo’ladigan gaplar yozilgan. namunalar 
ham saqlanib qolgan. Nihoyat, Misrda oliy      tipdagi «Mirzalar maktabi» ham bo’lgan, ular «turmush  uyi» yoki «hayot 
uyi» (peranx») deb atalgan. Bunday «turmush uyi» xarobalari fir’avn Exnatonning qadimgi poytaxtidan topilgan.  •
Kundalik hayotdagi extiyojlar, xo’jalik va ayirbosh savdosining rivojlanishi va tabiatni 
kuzatib borish natijasida dastlabki ilm-bilimlar to’plangan. Jami bu bilimlarning hammasi 
ham amaliy xarakterda bo’lgan. Masalan, tematika sohasidagi eng qadimgi bilimlar 
shunday turmushdagi amaliy ishlar bilan chambarchas bog’langan bo’lib, tanobchi va 
binokorlarning ishini osonlashtirishda xizmat kilgan. Masalan, Amenemxet II ning nomlar 
chegarasini «kitoblarda aytilgan va qadimgi yozuvlarda ko’rsatilgan» asospanib 
belgilanganligini bilamiz. Chegaralarni maxsus tanobchilar ma’lum hisoblarga asoslanib 
belgilaganlar va so’ngra ularni yozib qo’yganlar. Maqbaralarda saqlanib qolgan va er 
o’lchaydigan maxsus arg’amchi bilan er o’lchab berilayotganligini tasvirlovchi rasmlar 
bundan dalolat beradi. Mate¬matika masalalarining mazmuniga qaraganda arifmetika va 
geometriya sohasidagi bilimlardan er maydonini aniqlash, g’alla uyumining qancha 
kelishini yoki don saqlanadigan ombor sig’imini aniqlash uchun foydalanilgan. Nihoyat, 
misrliklar matematika sohasida orttirgan bilimlari tufayli, joyning sxematik kartasini va 
primitiv chertyoj chizishni bilganlar. Ko’pdan-ko’p muhtasham binolar, ayniqsa 
piramidalar matematikaning, xususan geometriyaning binokorlikda, qurilish ishlarida juda 
katta ahamiyatga ega bo’lganligini ko’rsatadi, chunki piramidalarni fakat bir qancha aniq 
hisoblar asosidagina ko’rish mumkin bo’lgan.  •
Qadimgi Misrda, ayniqsa O’rta Podsholik davrida matematika bilimlarining 
rivojlanganligidan o’sha zamondan qolgan juda ko’p matematik tekstlar, xususan Moskvada 
saq¬lanadigan «Matematika papirusi» dalolat beradi. Misrda matematika sohasida erishilgan 
katta muvaffaqiyatlardan biri o’nlik sanoq sistemasining taraqqiy qilganligidir. Misr 
yozuvida, 1, 10, 100, 1000, 10000, 100000 va hatto millionni ham bildiruvchi alohida 
alomatlar bo’lgan; hayron bo’lib qo’lini ko’tarib turgan kishi surati millionni bildirgan. 
Misrliklardagi uzunlik o’lchovining o’ziga xos birligi misrliklar matematikasi uchun juda 
xarakterlidir. Barmoq, kaft, tovon, tirsak ana shunday uzunlik o’lchovi birligi bo’lib, Misr 
matematigi ular orasida ma’lum munosabatlar belgilagan. San’atda matematika bilimlaridan 
keng ravishda foydalanilgan. Misr rassomi tekislik yuzasiga kishining rasmini chizmoqchi 
bo’lsa, dastlab to’rt burchak qilib tur chizgan va matematikadan foydalanib, kishi tanasidagi 
a’zolar uzunligining nisbatini aniqlagandan keyin, shu asosda haligi tur ustiga kishining 
rasmini chizgan. Arifmetikada sodda to’rt amalni qo’llanish usuli misrliklar 
matematikasining bir qadar primitiv bo’lganligini ko’rsatadi. Masalan, ko’paytirishda 
amallarni ketma-ket bajarish usulidan foydalanilgan.   •
Chunonchi, misrlik sakkizni sakkizga ko’paytirmoqchi bo’lsa, sakkizni paydar-pay to’rt 
marta ikkiga ko’paytirgan. Bo’luv ko’paytirish yo’li bilan qilingan. Masalan, 77 sonini 7 ga 
bo’lganda, 77 sonini hosil qilmoq uchun 7 ga ko’paytiriladigan sonni topish lozim bo’lgan. 
Misrda amaliy jihatdan katta ahamiyatga ega bo’lgan geometriya juda ham tarakqiy qilgan. 
Misr matematiklari to’g’ri to’rt burchak uch burchaq xususan teng yonli uch burchaq 
trapesiyaning yuzini va hatto doiraning yuzi P ga teng bulib, u 3,14 qiymatni qabul qilishini 
ham hisoblay bilganlar. Moskvada saqlanadigan «Matematika papirusi» da kesik piramida 
va yarim sharning hajmini hisoblab chiqarish yuzasidan ishlangan murakkab masala 
saqlangan. Qadimgi misrliklar algebradan ham ba’zi bir eng oddiy bilimlarga ega 
bo’lganlar, ular bir noma’lumli tenglamani hisoblab chiqara bilganlar; noma’lumni 
misrlik¬lar «uyum» («don uyumi» bo’lsa kerak) so’zi bilan ta’riflaganlar. P-belgisi ulkan 
inshootlar piramidalar bunyod etishda qo’llanilib, P-belgisi mil.avv 1700 yil oldinoq 
qo’llanila boshlangan. Zero P-belgisi uchragan Rinda papirusi ham shu davrga oid bo;lib u 
1855 yilda shotland arxeologi Genri Rinda tomonidan topilgan.  •
Astronomiya sohasida ham qadimgi misrliklar ba’zi bir bilimlarga ega bo’lganlar. 
Osmondagi yulduzlarni doim kuzatish natijasida planetalarni yulduzlardan ajrata 
bilganlar va hatto ular yulduzlar osmonining kartasini ham tuzganlar. Yulduzlarning 
shunday kartalari har xil binolarning, ko’proq maqbara va ibodatxonalarning shiplarida 
saqlanib qolgan, XVIII dinastiya a’yonlaridan Senmut maqbarasining naqshlangan shipi 
qadimgi misrliklarda bo’lgan bunday «astronomiya kartalari» ning eng yaxshi 
namunalaridan biridir. Shipning shimoliy qismi markazida Katta va Kichik Ayiq 
yulduzlari hamda misrliklarga ma’lum bo’lgan Qutb Yulduzini ajratish mumkin, 
osmonning janubiy qismida esa simvolik figuralar tarzida Orion va Sirius (So-tis) 
yulduzlar turkumi ko’rsatilgan, qadimgi Misr rassomlari yulduzlar turkumi va 
yulduzlarni doim shunday simvolik figuralarda tasvir etganlar. XIX va XX 
dinastiyalarga mansub podsho maqbaralarining shiplarida ham yulduzlarning ajoyib 
kartalari va Yulduzlarning joylanishi ko’rsatilgan ajoyib jadvallar saqlanib qolgan. 
Meridian tomonida o’tirgan ikkita misrlik kuzatuvchi Yulduzlarning joylanishini 
ko’rsatadigan bunday jadvallar vositasi bilan hamda mo’ljalga oladigan, passaj 
asbobidan foydalanib, kechasi vaqtni belgilagan.  •
  Misrliklarga beshta sayyora ma’lum bo’lib, bular Yupiter, Saturn, Mars, Merkuriy i Veneradir. Yupiter, 
Kunduzi  esa  vaktni  quyosh  soati  yoki  suv  soati  (eng  keyingi  «klepsidra»)  vositasi  bilan  bilganlar. 
Yulduzlarning  joylanishini  ko’rsatadigan  qadimgi  kartalardan  ancha  keyingi  davrlarda,  grek-rim  davrida 
ham  foydalanganlar;  bunday  kartalar  keyingi  Edfu  va  Dender  ibodatxonalarida  saqlanib  dolgan. 
Astro¬nomiya  bilimlari  asosida  misrliklar  alohida  kalendar  tuzganlar.  Misrliklarning  kalendar  yili  12  oyga 
bo’lingan va har bir oy 30 kundan iborat bo’lgan, yil oxiriga esa yana 5 ta bayram kuni qo’shilgan, shunday 
qilib, bir yilda jami 365 kun bo’lgan. Shu tariqa Misr kalen¬dar yili tropik kalendardan chorak sutkaga qolib 
borgan. U hatto 1460 yil davomidz 365 kunga,  ya’ni rosa bir yilga teng bo’lgan. 
•
Misr medisinasi rivojiga Messopotamiya medisinasi katta ta’sir ko’rsatib o’z navbatida Misr tibbiyoti 
Gresiya va Rim tibbiyoti rivojiga ta’sir o’tkazgan. Misr medisinasi haqida bizgacha qadimgi Gresiya olim va 
faylasuflari jumladan Gerodot, Diodor, Polibiy, Plutarx, Strabon asarlarida, shuningdek misrlik Manefon 
asarlaridan parchalar etib kelgan. Bundan tashqari  O’rta Podsholik zamoniga oid bir qancha tekstlarda har 
xil kasalliklarni  davolash  uchun  reseptlar  ro’yxati  berilgan yozuvlar topilib, ushbu to’plam kasal 
bolalarni   davolovchi tabiblarga, onalarga va tarbiyachilarga atalgan. Bu to’plamda juda ko’p sehr-jodular 
bilan birga, o’ziga xos g’alati reseptlar, jumladan, ona sutini saqlash va ko’paytirish vositalari uchraydi. 
Ularni o’rganishda bostonlik farmakolog Uors Istis tadqiqotlari muhimdir. Shunday qilib, davolashda dori-
darmon bi¬lan birga sehr-duolar o’qittirish, qaytariq qildirish kabi rasmlar ham qo’llanilgan.   XULOSA
•
Xulosa  qilib  shuni  aytish  mumkunki  qadimgi  mist  sivilizatsiyasida  tabobat  va  xrurgiya  yuksak 
darajada  rivojlangan.Xirurgiya  to’g’risidagi  muhim  bir  asarda  badandagi  turli  a’zolarning:  bosh  suyagi, 
burun,  iyak  quloqlar,  lab,  bo’g’iz,  hiqildoq,  o’mrov  suyaklari,  elka  suyagi,  ko’krak  qafasi,  umurtqa 
pog’onasining  shikastlanishi  va  jarohatlanishi  mufassal  bayon  etilgan.  Ba’zi  kasalliklarning  nomi  va 
ko’p  tajribaga  asoslangan  resepturasi  Misr  medisinasining  ancha  yuksak  darajada  taraqqiy  qilganidan 
dalolat  beradi;  antik  dunyoning  medisina  sohasida  asar  yozgan  avtorlari  Misr  medisinasining  bu 
muvaffaqiyatlaridan keng ravishda foydalanganlar.
•
Qon  aylanishi  to’g’risidagi,  yurakdan  tarqalib  ketadigan  va  misrlik  tabibning  fikricha,  kishi 
organizmining  hayotida  va  kasalliklar  prosessida  ma’lum  rol  o’ynaydigan  «22  tomir»  to’g’risidagi 
ta’limot ilmiy xulosalar chiqarish uchun dastlabki urinishlar bo’lganini ko’rsatadi.  MANBALAR
•
Avdiev G. «Qadimgi SHarq tarixi». T. 1972 ;  Юсупов  Э .  Шарқ фалсафаси ва 
инсонпарварлик  « Жаҳон адабиёти »  журнали , 2003  йил , 10- сон ; Кенжаева 
Х. Фуқаролик маданияти мезонлари Шарқ фалсафаси талқинида // 
Academic research in educational sciences, 2021 E’TIBORINGIZ UCHUN RAXMAT

MAVZU:QADIMGI MISR FANI VA MADANIYATI • Reja: Misr yozuv va ilm dargohlarini yuzaga kelishi. • Ilmiy bilimlarning shaqllanish shart-sharoitlari. • Astronomiya va matematika fanlari ravnaqi. • Tibbiyot va veterinariya fanlari .

• Eramizdan 4000 yil ilgari vujudga kelgan Misr madaniyati jahondagi eng qadimgi madaniyatlardan biri bo’lib, Qadimgi Misr madaniyati bir qator rivojlanish bosqichlarini bosib o’tgan. Uning gullab yashnash davri asosan, (er.avv.28-23asrlar), O’rta(er.avv 21-18asrlar.) va Yangi Podsholiklar (er.avv 16-11asrlar)davriga to’g’ri keladi • Qulay tabiiy sharoitlar bu erda moddiy madaniyat va texnikaning juda barvakt taraqqiy etishiga yordam bergan. Sun’iy sug’orish ishlariga bo’lgan benixoya zo’r extnyoj juda qadim zamonlardayoq kanallar, to’ђonlar, dambalar va dastlabki vaktlarda oddiy pishang bi¬lan ko’tariladigan bosmalar, keyinchalik esa charxpalaklariing murakkab sistemasini barpo etishga majbur qilgan. Bularning barchasi asta sekin yozuv, ilmiy bilimlarning yuzaga kelishiga sabab bo’ldi.

• Shumer, qadimgi hind, qadimgi xitoy yozuvi va boshqa shu kabi eng qadimgi yozuv sistemasiga o’xshab Misrning qadimgi ieroglif yozuvi ham o’z holicha ibtidoiy davrdagi eng oddiy rasm va shakllardan paydo bo’lgan. Keyinchalik ieroglif sifatida taraqqiy etib keng qo’llanila boshlandi. • Ilm-bilimlar to’planib borgan va alohida maktablarda avloddan-avlodga utib borgan. Bu maktablarning ko’pchiligi yo mirzalar tayyorlab chiqaradigan saroy maktablari bo’lib, unda aristokrat-quldorlarning bolalari o’kigan, yoki markaziy mahkama qoshidagi alohida maktablar bo’lib, unda muayyan mahkama, masalan, podsho xazinasi uchun amaldor-mirzalar tayyorlangan. Bu maktablarda intizom juda kattiq bo’l¬gan va bu intizom tan jazosi vositasi bilan mustahkamlangan, maxsus «Nasihatnomalar» vositasi bilan uqtirilgan. Masalan, bir «Nasihatnoma» ning avtori bunday deydi: «Ey mirza, dangasalik kilma, yo’qsa qattiq jazoga duchor bo’lasan. huzur-halovatga ko’ngil qo’yma, yuz tuban ketasan. Ko’lingda doim kitob bo’lsin, uni ovoz chiqarib o’qigil va o’zingdan ko’p biladiganlar bilan maslahatlashib ish tut. O’z sohasini suvdek ichib olgan mirza baxtlidir... Bir kunni ham yalqovlik bilan o’tkazma, yo’qsa kaltak eysan. Axir bolaning quloђi elkasida bo’ladi-da, qachon ursang, shunda qulog’iga gap kiradi. Doim maslahat bilan ish qil va buni esingdan chiqarma. Yoz va yozuvdan sira zerikma». O’quvchilarni asosan og’ir va murakkab savodga o’rgatganlar, ularni maxsus husnixat namunasiga karab har kuni sal¬kam uch sahifa yozishga majbur etganlar. O’quvchi imlo qoidalarinigina emas, balki murakkab husnixat va stilistikani ham chuqur o’zlashtirishga majbur bulgan. Endi savod o’rgana boshlagan mirzalarning mashqlari yozilgan tekstlar bizning zamonamizgacha saklanib dolgan, bular aso¬san tarbiyaviy maqsadni kuzatgan nasihatlardan iborat, *unda puxta yozilgan va ibrat bo’ladigan gaplar yozilgan. namunalar ham saqlanib qolgan. Nihoyat, Misrda oliy tipdagi «Mirzalar maktabi» ham bo’lgan, ular «turmush uyi» yoki «hayot uyi» (peranx») deb atalgan. Bunday «turmush uyi» xarobalari fir’avn Exnatonning qadimgi poytaxtidan topilgan.