logo

Renessans davrining komil insonni tarbiyalashdagi o’rni

Yuklangan vaqt:

10.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

12999.438476562 KB
Mavzu: Renessans davrining komil insonni 
tarbiyalashdagi o’rni.
Reja:
I  BOB.   UYG’ONISH  DAVRIDA  KOMIL  INSONNI  TARBIYALASHNING  NAZARIY, 
METODOLOGIK ASOSLARI.
1.1.Uyg’onish davrida komil inson tushunchasining kelib chiqish tarixi.
1.2.Yangi O’zbekiston poydevori insonparvarlik va inson qadri asosida tiklanmoqda.
1.3.Yangi  O’zbekiston  kelajagini  ta’lim-tarbiya  va  ilm-u  fanda  zamonaviy  dunyoga 
yuzlantirish.
II  BOB.  KOMIL  INSON  KONSEPSIYASI  TO’G’RISIDAGI  IJTIMOY-FALSAFIY 
QARASHLAR.
2.1.  Uchinchi renessans g’oyasi milliy g’oya darajasiga ko’tarilishi.
2.2.  Noyob  milliy  va    umuminsoniy  merosimiz  biz  uchun  doimiy  harakatdagi 
hayotiy dasturga aylanishi lozim.
2.3.  Sharq  va  G’arb  uyg’onish  davrida  komil  inson  tushunchasining  ilmiy-falsafiy 
asoslari.   Mavzuning dolzarbligi. 
•
Baxtli odamlargina dunyoni yangilashga, o’zgartirishga qodir. 
Mamlakatimiz siyosiy, ijtimoiy-iqtisodiy, ma’naviy-ma’rifiy sohalarda 
jadal islohotlarga kirishish uchun yangi taraqqiy topgan “Yangi 
O’zbekiston”ni yaratish uchun avvalo bizga inson qadrini ulug’lash, 
ularning huquq va  erkinliklari ta’minlanishi zarur.
•
Uchinchi renessansning poydevori inson qadri bilan mustahkamlanishi 
asos qilib olinishi kerak. Bu yo’lda xalqimiz ruhiyatini ko’tarish, 
ularning ichki imkoniyatlarini o’rganib chiqish, yoshlarning shaxs 
sifatidagi kamolotini yuksaltirishga, inson qadr-qimmatini oshirib 
hurmatini joyiga qo’yish kabi masalalar dolzarb va ahamiyatlidir. Mazkur dastur ijrosida avvalo loqaydlik va beparvolikdan voz kechib, 
dahldorlik hissini oshirib, inson qadrini ulug’lashda, yoshlarimiz 
tarbiyasida,ularning komillik yo’lida ibrat bo’lishimiz, fuqarolarimizga 
zamonaviy ta’lim dasturlarini ishlab chiqishimiz va bularni jamlagan 
holda bu dasturlarni milliy g’oya darajasiga ko’tarishda hammamiz 
birdek jonbozlik ko’rsatishimiz o’ta muhim masala bo’lib qolmoqda. Bu 
yo’lda bor kuch va imkoniyatlarimizdan foydalanib “Yangi 
O’zbekiston”ni birgalikda taraqqiyot cho’qqisiga olib chiqish eng 
dolzarb masala bo’lib turibdi. Bu vazifani albatta aql-idrokimiz, kuch-
g’ayratimiz, sabr-matonat bilan qo’lni qo’lga berib birgalikda quramiz. Uyg’onish davri (renessans).
•
Uyg'onish davri(Renessans)
•
Renessansning asosiy 
alomatlari jaholat va 
mutaassiblikni yorib o'tib, 
insonni ulug'lash (Gumanizm) 
uning iste’dodi, aqliy 
imkonyatlarini yuzaga 
chiqarishga asoslanadi . Komillikning asosiy shartlari.
•
Yaxshi tarbiya ko'rgan inson jamiyat 
boyligi, inson ziynati u egallagan 
bilimlar bilan o'lchanadi. Insondagi 
qobilyatni kamolga yetkazish 
tarbiya bilan amalga oshadi. Inson 
yomon xulqlardan saqlansa, u inson 
go'zal xulqlarga odatlanadi, hurmat 
va e'tiborga sazovor boladi . Komillik mashaqqatli yo’l.
•
Inson kamoloti osonlikcha 
erishilmaydi va yolg’iz o’zi 
erisha omaydi. Bunga 
ta’lim-tarbiyani to’g’ri 
yo’lga qo’yish orqali 
erishish mumkin. Bu yo’l 
insonni ham aqliy, ham 
axloqiy jihatdan kamolga 
yetkazadi. Tarix zarvaraqlaridan ibrat.
•
Abu Rayhon Beruniy aytganlaridek: " 
Komillikning asosini ilm tashkil qiladi 
deb hisoblaydi. Barcha illatlarning 
asosiy sababchisi ilimsizlikdir deya 
urg'u beradi. Allomaning fikricha aqliy 
va axloqiy go'zallik, adolatli va vijdonli 
bo'lish komil inson qiyofasida aks etishi 
zarur bo'lgani eng asosiy sifatlardir". Uchinchi renessans davrida inson 
qadrining ulug’lanishi.
Inson qadrini ulug’lash eng oliy fazilat bo’lib, har bir fuqaro tinch va xavfsiz 
hayot kechirishi, huquq va erkinliklari to’liq amal qilinishi Yangi 
O’zbekistonga zamin yaratadi. Zamonaviy ijtimoiy himoya tizimlarini ishlab 
chiqish sog’lom avlodni yaratish demakdir.
2022-yil “Inson qadrini ulug’lash va faol mahalla yili” nomi berilganligidan 
ko’rinib turibdiki inson qadri masalasi hali to’laligicha yechim topgani yo’q. 
Bu yo’lda aholi orasida ilm-marifat bilan diniy savodxonlikni ham 
shakllantirsak ma’naviy komillik sari yo’naltirgan bo’lamiz. Bu ulug’vor 
ishlardan ko’zlangan asosiy maqsad inson qadr-qimmatini ulug’lash, insonni 
e’zozlash, huquq va erkinliklarini himoya qilish, odamlarni rozi qilish asosiy 
vazifamiz. Bu ish mamlakatimiz istiqbolida eng ustuvor ish hisoblanadi. Inson qadri uchun
•
Tarafdorimiz •
Qarshimiz Uchinchi 
renessans 
– inson 
qadriInson shaxsiy kamoloti 
yo’lida huquqiy 
savodxonligini oshirishda 
dasturiy asosini yaratish.
Yoshlarda tarixiy 
kamolotini oshirish. 
o’tmishdan ibrat olib o’z 
qadr-qimmati uchun 
shaxsiy 
Shaxsiy nafs quli 
bo’lishning oldini olish 
yo’lida yoshlikdan bilim 
saviyasini oshirib milliy 
g’urur ruhida insoniylikni 
saqlab qolish.Inson kasb 
faoliyatida iqtisodiy 
asosini ta’minlash. Yangi O’zbekistonda insonparvarlik, ma’naviyat va 
tarbiya.
•
Yaxshi fazilatlar yolg’iz mukammal bo’lmaydi. Shu sababli ma’naviy komillik 
haqida so’z yuritar ekanmiz tarbiyaning   turli ko’rinishlari ahloqiy, aqliy, 
jismoniy, huquqiy,estetik, etik, ekologik va shunga o’xshash tarbiyaviy 
jarayonlarni izchil tizimlashtira olsak Yangi O’zbekiston poydevori 
mustahkam qalqon vazifasini o’taydi.
•
Tarbiya jarayonlarida biz yoshlarda tarbiyaning nima maqsadga 
qaratilganligini ong-u shuuriga singdirish, tarbiyani ta’lim va mehnat bilan 
bog’lay olish, tarbiyada insonparvarlik va demokratik jihatlarini ochib bera 
olish, tarbiyada milliy va umuminsoniy vazifalarni ustuvorligini ko’rsata 
olish eng muhimi barchasini uyg’unlashtira olsak biz o’ylagan Uchinchi 
renessans davrida komil yosh avlodni tarbiyalagan bo’lamiz. Samimiylik va 
adolat har qanday fazilatning asosidir va bu tushunchalarning zamirida 
ham tarbiya yotadi. Insonpavarlik , ma’naviyat va tarbiya.  Kamolotning bosh mezoni.
•
Kamolotning bosh mezoni bu 
bilimli bo’lishdir. Bilimli 
insonning adolatli bo’lishi 
uning yanada yuksakligini 
ta’minlaydi. Bolani jismoniy, 
axloqiy, aqliy tarbiyasini uzviy 
shakllantirsa, u chin inson 
qilib kamol toptirishda asosiy 
omil deb biladi. “Alisher 
Navoiy” Aqilli, 
adolatli 
Axloqli, 
bilimli 
Mard, jasur   Dono, 
muruvvatli  Qobilyatli  Ijodkor  Sog’lom, 
kamtar
Insonparvar
, saxovatli  
Sabr-
qanoatli Komillik timsolini gavdalantirganda. Renessans davrida komillikning zaruriy 
sharti.
•
Uyg'onish davrida komil inson suv 
va havodek zarur. Har bir kishi 
jamiyatda munosib bo'lib kamol 
topmog'i kerak, degan qarash 
doimo dolzarb bo'lib kelgan. 
Buning yechimi farzand tug‘ilgan 
kunidan boshlab zarur tarbiyani 
olmog'i zarur. Farzand tarbiyasi 
qancha erta bo’lsa bu ota-ona 
yutug'i, jamiyat taraqqiyoti, davlat 
barqarorligining asosiy shartidir. Komillik yo’lida ta’lim-tarbiyaning 
asosiy sharti.
•
Insonni  ta’lim-tarbiya  orqali 
qayta  tarbiyalash,  aqliy 
qobiliyatini  o’stirish  eng 
asosiy  vazifamiz.  Bolaning 
to’g’ri  voyaga  yetishi  uchun 
ichki  va  tashqi  muhitni 
yaxshilashimiz  kerak,  bunda 
ota-ona  va  ta’lim 
dargohlarining  o’rni  katta  va 
mas’uliyatlidir Renessans – Yangi O’zbekiston sari.
•
Biz Yangi O’zbekistonni qayta 
tiklar  ekanmiz  inson  axloqiy 
kamoloti uchun zarur bo’lgan 
ilm-u hunar, ilm-ma’rifat juda 
zarur,  bu  ijtimoiy-ma’naviy 
hayotning  rivoji  uchun 
xizmat  qiladi.  Insonning  eng 
katta  yutug’i  –  kamtarligi, 
chunki  bu  fazilat  insondagi 
nohushlik  va  hijolatdan 
saqlaydi. Bu fazilatlarning barchasi insonni komillikka 
olib boradi va Yangi O’zbekiston davriga 
zamin yaratadi.
Kattalar bilan muloqotda 
kamtarona, hurmat bilan 
yondashish.
Ortiqcha 
so’zlamaslik Tilga ko’p 
erk 
bermaslik Kamtarlik
Aql bilan ish 
ko’rish Komillikning asosi – ilm.
•
Komil inson tarbiyasi hamma 
davrlarda muhim ijtimoiy vazifa 
hisoblanib, yaxshi tarbiya koʻrgan 
insonga jamiyat boyligi deb qaralgan. 
Inson ziynati u egallagan bilimlari 
bilan oʻlchangan. Islom dini 
taʼlimotida bilimli insonlar yetuk deb 
sanalsa, mutafakkirlarimiz 
qarashlarida komil inson boʻlish 
uchun koʻpgina xususiyatlarni 
egallash lozimligi oʻz aksini topganini 
koʻrishimiz mumkin. Yangi O’zbekistonda zamonaviy ta’lim-
tarbiya. 
•
Hozirgi  kunda  ta’lim  tizimida  jahon  tajribasini  o’rganish,  tahlil  qilish, 
bizga  mos  jihatlarini  ta’lim  tizimiga  joriy  qilish,  bizdagi  ta’lim  tizimini 
jahon  standartlari  darajasiga  olib  chiqish  Yangi  O’zbekistonni  barpo 
etish yo’lidagi muhim omillardan biridir. 
•
Mamlakatimizda  izchillik  bilan  amalga  oshirilayotgan  ta’lim  sohasidagi 
islohotlar  zamirida  Vatanimizni  yanada  taraqqiy  ettirish,  yoshlarni  har 
jihatdan  barkamol  shaxs  etib  voyaga  yetkazish,  sohalar  uchun  yuqori 
bilimga  ega  mutaxassislarni  tayyorlashdek  maqsadlar  mujassamdir. 
O'zbekistonda  olib  borilayotgan  ta'lim  islohotlari  jarayonida  asosiy 
e'tibor  yoshlar  orasida  iste'dodlarni  aniqlash  va  rivojlantirishga 
qaratilmoqda. Ilmsizlik 
va  
g’oyasizlik
Kibr-u 
havo
bahillikShahvat va 
zino G’azab va 
zulm Komillikdan  tubanlikka yetaklovchi illatlar
Nafs   Tasavvuf ta’limotida - Komil inson.
•
“ Komil inson” tushunchasi tasavvuf adabiyotida ko’p marta tilga 
olingan, bahsu munozaralarga sabab bo’lgan, tadqiqotlar nashr etilgan. 
Shulardan Ibn al-Arabiy, Husayn Voiz Koshifiy, Sayid Abduqodir 
Geloniy, Aziziddin Nasafiylarning risolalarni tilga olish mumkin. Ibn al-
Arabiy fikricha komil insonni Alloh ilohiy nurdan yaratgan. Ilohiyot 
bilimdonlari ko’rsatishicha, ilohiy nur barcha mavjudotlardan hatto yer 
va osmondan ham avval yaratilgandir.
•
Ibn al-Arabiy fikriga qaraganda, Alloh ilohiy nurdan ahli avvalni yaratdi 
va uning suvrat-u ko’rinishini «komil inson» qiyofasida zuhur etdi. Shu 
ma’noda, Alloh odamni rahmon suratida yaratdi, degan hadis mavjud. Yangi O’zbekiston strategiyasi.
Milliy 
iqtisodiyotni 
rivojlantirish Xalqparvar 
davlat Adolatli 
ijtimoiy siyosat
Ma’naviy 
taraqqiyot O’zbekiston va 
umumbashariy 
muammolar Xavfsizlik va 
tashqi siyosat     Inson – Yangi Renessans ijodkori.
•
Har bir jamiyat o ziga zarur shaxsni tarbiyalaydi. Unga o z taraqqiyoti ʻ ʻ
darajasi va tendensiyalaridan kelib chiqib axloqiy, e tiqodiy, kasbiy-	
ʼ
professional, huquqiy va boshqa qator talablar qo yadi. Jamiyat 	
ʻ
taraqqiyotining pirovard maqsadi ham inson, uning farovon, erkin va 
xavfsiz turmush kechirishidir. 
•
Uchinchi Renessans g oyasini o qitish va keng jamoatchilik ongiga 	
ʻ ʻ
yetkazishda nihoyatda ehtiyotkor bo lish, me yordan oshirib 	
ʻ ʼ
yubormaslik talab etiladi. Har qanday buyuk rejalar, buyuk g oyalar 	
ʻ
inson ehtiyojlari, turmushi yaxshilanishi, erkinligi ortishi va ma naviy 	
ʼ
kamoloti bilan bevosita bog lansagina, hayotiylik va reallik kasb etadi. 	
ʻ
Aks holda u havoyi orzu havasligicha qolib ketadi. Sharqda Komil insonni shakllantirish
•
Mustaqil fikrlovchi erkin shaxsni shakllantirish ta’lim va kadrlar 
tayyorlash milliy modelining asosiy maqsadi. Ijtimoiy munosabatlar 
ko‘lamining kengayishi o‘sib kelayotgan avlodni o‘ta murakkab 
xususiyatga ega munosabatlar jarayoniga har tomonlama etuk etib 
tayyorlash vazifasini qo‘ymoqda.
•
Komil insonni shakllanirish masalasi barcha davrda ham muhim 
ijtimoiy vazifa sifatida kun tartibiga qo‘yilgan. Xususan, zardushtiylik 
dinida komillikning asosi ezgu fikr, ezgu so‘z va ezgu amal (harakat)dan 
iborat ekanligi ta’kidlansa, islom ta’limoti g‘oyalariga ko‘ra etuklikning 
bosh mezoni – ilmlilik, bilimli bo‘lishdir. Komillik  mezonlari
•
Abu Ali ibn Sino ham 
kamolotga erishishning 
birinchi mezon sifatida bilimli 
bo‘lishni alohida qayd etadi. 
Bilimli insonning adolatli 
bo‘lishi esa uning yanada 
yuksalishini ta’minlaydi, deya 
baholab alloma, adolatni ruhiy 
lazzat (ruhiy hotirjamlik)ning 
muhim  ko‘rsatkichi ekanligini 
uqtiradi. Jadidchilikda - Komil inson 
•
Abdulla  Avloniy  komil  insonni 
tarbiyalash  borasidagi  qarashlari 
bilan  Sharq  mutafakkirlarining 
fikrlarini  boyitar  ekan,  komil  inson 
qiyofasida,  yana  shuningdek, 
vatanparvarlik,  hamda  intizomlilik 
sifatlari  ham  namoyon  bo‘lishi 
kerak,  deb  hisoblaydi.  Alloma 
millat  taqdirining  jonkuyari  sifatida 
  milliy  til  taraqqiyoti  jamiyat 
ma’naviy  rivojini  ta’minlovchi 
asosiy omil, deya baholaydi. Uchinchi renessans va tarix
•
O'zbekiston  xalqining  ko'p  asrlik  boy  tarixiga  nazar  tashlar  ekanmiz,  unda 
taraqqiyot  cho'qqilarini  zabt  etishning  mashaqqatli  bosqichlarini  ko'rishimiz 
mumkin. Bu bosqichlarda davlatchiligimizning shakllanishi, jamiyatda ilmu 
fan,  san'at  va  madaniyatning  yuksalishi,  buyuk  siymolarning  o'z  ijodida 
erishgan  yutuqlari  jahon  tamaddunining  rivojiga  hissa  qo'shishdek  iftixorli 
jarayonlar  gavdalanadi.  Matonatli  xalqimiz  esa  azal-azaldan  o'zgarish  va 
qiyinchiliklarga  tayyor  bo'lgan.  Bilamizki,  jamiyat  hech  qachon  bir  joyda 
turmaydi  va  doim  rivojlanish  hamda  yangilanishga  intiladi.  Shu  sababli  - 
qadriyatlar, urf-odatlar va an'analar o'zgaradi. Yoshlar esa - shu taraqqiyot va 
o'zgarishlarni  harakatlantiruvchi  kuch  asosidir.  Bugun  o'z  tengdoshlariga 
ibrat  bo'layotgan,  jamiyatdagi  yangilanishlar  jarayonida  innovatsion  g'oya 
va  loyihalari  bilan  faol  ishtirok  etayotgan  yoshlar  juda  ko'pchilikni  tashkil 
qilishi bizni, albatta, quvontiradi. Yangi O’zbekiston kelajagi
•
Hozirda  Yangi  O’zbekiston,  Uchinchi  renessans  kabi  atamalarni 
kundalik  hayotimiz  davomida  ko’p  bor  eshitamiz.  Ammo  bu  so’zlar 
ma’nosini ko’pchilik tushunmaydi. Biz avvalo bu atamalarni shunchaki 
so’zda  qolib  ketmasligini,  oddiy  xalq  ham  Yangi  O’zbekistonda  o’z 
orzu-niyatlariga  yeta  olishini  tushunishiga  erishmog’imiz  lozim.  Zero 
o’tmishda ajdodlarimiz erishgani kabi biz ham yangi renessans davrini 
yarata olishga kuchimiz ham, imkoniyatimiz ham yetarli. Bu maqsadga 
erishish  yolida  bizning  tayanchimiz  hozirda  yetishib  kelayotgan  ilmli, 
saviyali  yosh  mutahassis  kadrlardir.  Bu  maqsad  yo’lida  biz  yoshlar 
jipslashib,  ahil  bo’lib  dunyoda  o’zbek  xalqining  qanchalik  qudratli 
ekanini ko’rsata olishimiz eng katta maqadimizdir. E’ TIBORIN GIZ 
UCHUN  RAHMAT!

Mavzu: Renessans davrining komil insonni tarbiyalashdagi o’rni. Reja: I BOB. UYG’ONISH DAVRIDA KOMIL INSONNI TARBIYALASHNING NAZARIY, METODOLOGIK ASOSLARI. 1.1.Uyg’onish davrida komil inson tushunchasining kelib chiqish tarixi. 1.2.Yangi O’zbekiston poydevori insonparvarlik va inson qadri asosida tiklanmoqda. 1.3.Yangi O’zbekiston kelajagini ta’lim-tarbiya va ilm-u fanda zamonaviy dunyoga yuzlantirish. II BOB. KOMIL INSON KONSEPSIYASI TO’G’RISIDAGI IJTIMOY-FALSAFIY QARASHLAR. 2.1. Uchinchi renessans g’oyasi milliy g’oya darajasiga ko’tarilishi. 2.2. Noyob milliy va umuminsoniy merosimiz biz uchun doimiy harakatdagi hayotiy dasturga aylanishi lozim. 2.3. Sharq va G’arb uyg’onish davrida komil inson tushunchasining ilmiy-falsafiy asoslari.

Mavzuning dolzarbligi. • Baxtli odamlargina dunyoni yangilashga, o’zgartirishga qodir. Mamlakatimiz siyosiy, ijtimoiy-iqtisodiy, ma’naviy-ma’rifiy sohalarda jadal islohotlarga kirishish uchun yangi taraqqiy topgan “Yangi O’zbekiston”ni yaratish uchun avvalo bizga inson qadrini ulug’lash, ularning huquq va erkinliklari ta’minlanishi zarur. • Uchinchi renessansning poydevori inson qadri bilan mustahkamlanishi asos qilib olinishi kerak. Bu yo’lda xalqimiz ruhiyatini ko’tarish, ularning ichki imkoniyatlarini o’rganib chiqish, yoshlarning shaxs sifatidagi kamolotini yuksaltirishga, inson qadr-qimmatini oshirib hurmatini joyiga qo’yish kabi masalalar dolzarb va ahamiyatlidir.

Mazkur dastur ijrosida avvalo loqaydlik va beparvolikdan voz kechib, dahldorlik hissini oshirib, inson qadrini ulug’lashda, yoshlarimiz tarbiyasida,ularning komillik yo’lida ibrat bo’lishimiz, fuqarolarimizga zamonaviy ta’lim dasturlarini ishlab chiqishimiz va bularni jamlagan holda bu dasturlarni milliy g’oya darajasiga ko’tarishda hammamiz birdek jonbozlik ko’rsatishimiz o’ta muhim masala bo’lib qolmoqda. Bu yo’lda bor kuch va imkoniyatlarimizdan foydalanib “Yangi O’zbekiston”ni birgalikda taraqqiyot cho’qqisiga olib chiqish eng dolzarb masala bo’lib turibdi. Bu vazifani albatta aql-idrokimiz, kuch- g’ayratimiz, sabr-matonat bilan qo’lni qo’lga berib birgalikda quramiz.