logo

Shaxs barkamolligi

Yuklangan vaqt:

10.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

1166.09765625 KB
Mavzu:   Shaxs barkamolligi .      REJA :
    KIRISH
•
1.Barkamol inson tushunchasi.
• 2.A.Avloniy fikri.
• 3.A.Navoiy asarlarida komil inson.
• 4.Moxlaroyim(Nodiraning) inson tarbiyasi xaqidagi 
fikrlari. Barkamol  inson deganda hamma tomonlama , yetuk deganini tushuniladi. Bunday insonlar 
hozirda mavjud bo’lmsa kerak. Biz barkamol inson bo'laolmasakda, barkamol bo'lishga 
harakat qilishimiz lozim. Ana shunda hayotimiz hma tubdan o'zgaradi. Barkamol inson, 
xalqning, elning, va ko'plab odamlaring ma’naviyat va ma’rifatni yuksaltirishga kata hissa 
qo’shadi deska mubolag’a bo’lmaydi. Shuning uchun barkamollikka intilishimiz bizning 
yuksak maqsadlarimizdan biridir. Hozirgi kunda mamlakatimiz bor kuch-qudratini 
demokratik huquqiy davlat, fuqarolik jamiyati qurishga yo naltirgan. Respublikamizda 	
ʻ
qabul qilingan o ziga xos islohot modeli orqali biz o z oldimizga uzoq va davomli milliy 	
ʻ ʻ
manfaatlarimizni amalga oshirish vazifasini qo yar ekanmiz, mazkur masalani samarali	
 	ʻ
hal etish birinchi navbatda , bizdek ulg’ayayotgan yosh avlodning axloqiy 
barkamolligimizni, g oyaviy-siyosiy yetukligimizni, milliy o zligimizni qanchalik chuqur 	
ʻ ʻ
va mukammal anglab olganimizga ham bevosita bog liqdir. Mustaqil fikrlay oladigan, 	
ʻ
dunyoqarashi va tafakkuri keng barkamol yoshlar yurtimiz taqdirini hal qiladilar. Ya’ni	
 
mustaqil dunyoqarashga ega , ajdodlarimizning bebaho merosi va zamonaviy tafakkuriga 
tayanib yashaydigan barkamol shaxs – komil insonnidir. Shaxs tushunchasi inson tushunchasining yuksak k о‘ rinishi, oliy maqomidir. U  о‘ zida 
inson mohiyatini, uning mavjudot sifatidagi qadriyatini mujassam etadi. Insonning 
olijanob fazilatlari yetuk shaxslar timsolida  о‘ z aksini topadi. Insonga xos b о‘ lgan 
barcha xususiyatlar shaxs faoliyatida, uning jamiyatda tutgan  о‘ rnida, uning  о‘ z 
moddiy va ma’naviy ehtiyojlarini qondirishda, muayyan g‘oyalarni amalga oshirishda 
yaqqol k о‘ rinadi.
Ma’naviy barkamol	  inson shon-shuhrat , mansab, moddiy boylik ketidan quvmaydi, 
moddiy qiyinchiliklarga duch kelganida qaddi bukilmaydi, ba’zan uyushtirilgan 
tuhmatu fitnalar uning ruhini tushira olmaydi. Demak, har qanday shum taqdir va 
qismat pokiza, mard, ma’naviy barkamol inson ma’naviyatini	
  buza olmaydi , balki 
mustahkamlaydi, chiniqtiradi. Yuksak darajadagi ma’naviyatga ega inson – fidoyilik, 
jasorat, mardlik,  о‘ z xalqini sevish,	
  Vatanni qadrlash , ajdodlaridan faxrlanish kabi 
olijanob fazilatlari bilan ajralib turadi. Avloniyning fikricha, odam tug ilishidan yomon xulq bilan tug ilmaydi. ʻ ʻ
Muayyan bir sharoitda yomon tarbiya natijasida ularda yomon xulq paydo 
bo ladi va shakllanib boradi. Insondagi qobiliyatni kamolga yetkazish tarbiya 	
ʻ
bilan amalga oshadi. Agar inson yaxshi tarbiya topib, yomon xulqlardan 
saqlansa, go zal	
 	ʻ xulqlarga odatlanib , voyaga yetsa, u barchaning hurmati va 
e tiboriga sazavor bo ladi. Aksincha bo lsa, har qanday buzuq ishlarni 	
ʼ ʻ ʻ
qiladigan, nodon, johil, yovuz bir odam bo lib yetishadi.	
ʻ
  Ijtimoiy ta’sirilarning shaxs tomonidan anglanishi.
Shaxsning o’zi, o’z xulq-atvori xususiyatlari, jamiyatdagi mavqiyeni tasavvur 
qilishidan  hosil  bo’lgan  obraz-”Men”  –  obrazi  deb  atalib,  uning  qanchalik 
adekvatligi  va  reallikka  mavqyeni  belgilaydi  va  uning  barkamolligi 
mezonlaridan hisoblanadi. Alisher Navoiy asarlarida komil inson muammosi markaziy o rinni egallaydi va o z ʻ ʻ
orzusidagi yetuk shaxsni asarlarining qahramonlari timsolida gavdalantirishga urinadi. 
U komil inson aqlli, axloqli, bilimli, ijodkor,	
  qobiliyatli , dono, kamtar, insonparvar, 
saxovatli, sabr-qanoatli,	
  adolatli , muruvvatli, sog lom, jismonan baquvvat, mard va 	ʻ
jasur bo lishi lozimligini ta kidlaydi	
ʻ ʼ Shuningdek, ilm o rganish mashaqqatli yumush bo lib, uni ʻ ʻ
o rganishda ayrim qiyinchiliklarni yengib o tishga to g ri kelishi, bu 	
ʻ ʻ ʻ ʻ
yo lda chidamli, qanoatli, bardoshli bo lish orqaligina mukammal 	
ʻ ʻ
bilimga ega bo lish mumkinligini uqtiradi.	
ʻ
Mohlaroyim (Nodira)ning inson va tabiatga nisbatan qarashlarida 
faqat shaxsiy tuyg u emas, balki yoshlar tarbiyasida milliy 	
ʻ
an analarning roli haqidagi fikrlari ham namoyondir. U tarbiyani 	
ʼ
insonparvarlik g oyalari – adolat, insof, xalq manfaati bilan bog laydi. 	
ʻ ʻ
Nodira hayotning tub mohiyatini yaxshilik binosini barpo etishdan 
iborat deb biladi.
  Uning fikricha , kimki tiriklik chog ida yaxshilik 	ʻ
bunyod etgan bo lsa, o zining bu ezgu ishlari bilan o zidan keyin 	
ʻ ʻ ʻ
hayotda yorqin xotira qoldiradi.

Mavzu: Shaxs barkamolligi .

REJA : KIRISH • 1.Barkamol inson tushunchasi. • 2.A.Avloniy fikri. • 3.A.Navoiy asarlarida komil inson. • 4.Moxlaroyim(Nodiraning) inson tarbiyasi xaqidagi fikrlari.

Barkamol inson deganda hamma tomonlama , yetuk deganini tushuniladi. Bunday insonlar hozirda mavjud bo’lmsa kerak. Biz barkamol inson bo'laolmasakda, barkamol bo'lishga harakat qilishimiz lozim. Ana shunda hayotimiz hma tubdan o'zgaradi. Barkamol inson, xalqning, elning, va ko'plab odamlaring ma’naviyat va ma’rifatni yuksaltirishga kata hissa qo’shadi deska mubolag’a bo’lmaydi. Shuning uchun barkamollikka intilishimiz bizning yuksak maqsadlarimizdan biridir. Hozirgi kunda mamlakatimiz bor kuch-qudratini demokratik huquqiy davlat, fuqarolik jamiyati qurishga yo naltirgan. Respublikamizda ʻ qabul qilingan o ziga xos islohot modeli orqali biz o z oldimizga uzoq va davomli milliy ʻ ʻ manfaatlarimizni amalga oshirish vazifasini qo yar ekanmiz, mazkur masalani samarali ʻ hal etish birinchi navbatda , bizdek ulg’ayayotgan yosh avlodning axloqiy barkamolligimizni, g oyaviy-siyosiy yetukligimizni, milliy o zligimizni qanchalik chuqur ʻ ʻ va mukammal anglab olganimizga ham bevosita bog liqdir. Mustaqil fikrlay oladigan, ʻ dunyoqarashi va tafakkuri keng barkamol yoshlar yurtimiz taqdirini hal qiladilar. Ya’ni mustaqil dunyoqarashga ega , ajdodlarimizning bebaho merosi va zamonaviy tafakkuriga tayanib yashaydigan barkamol shaxs – komil insonnidir.

Shaxs tushunchasi inson tushunchasining yuksak k о‘ rinishi, oliy maqomidir. U о‘ zida inson mohiyatini, uning mavjudot sifatidagi qadriyatini mujassam etadi. Insonning olijanob fazilatlari yetuk shaxslar timsolida о‘ z aksini topadi. Insonga xos b о‘ lgan barcha xususiyatlar shaxs faoliyatida, uning jamiyatda tutgan о‘ rnida, uning о‘ z moddiy va ma’naviy ehtiyojlarini qondirishda, muayyan g‘oyalarni amalga oshirishda yaqqol k о‘ rinadi. Ma’naviy barkamol inson shon-shuhrat , mansab, moddiy boylik ketidan quvmaydi, moddiy qiyinchiliklarga duch kelganida qaddi bukilmaydi, ba’zan uyushtirilgan tuhmatu fitnalar uning ruhini tushira olmaydi. Demak, har qanday shum taqdir va qismat pokiza, mard, ma’naviy barkamol inson ma’naviyatini buza olmaydi , balki mustahkamlaydi, chiniqtiradi. Yuksak darajadagi ma’naviyatga ega inson – fidoyilik, jasorat, mardlik, о‘ z xalqini sevish, Vatanni qadrlash , ajdodlaridan faxrlanish kabi olijanob fazilatlari bilan ajralib turadi.

Avloniyning fikricha, odam tug ilishidan yomon xulq bilan tug ilmaydi. ʻ ʻ Muayyan bir sharoitda yomon tarbiya natijasida ularda yomon xulq paydo bo ladi va shakllanib boradi. Insondagi qobiliyatni kamolga yetkazish tarbiya ʻ bilan amalga oshadi. Agar inson yaxshi tarbiya topib, yomon xulqlardan saqlansa, go zal ʻ xulqlarga odatlanib , voyaga yetsa, u barchaning hurmati va e tiboriga sazavor bo ladi. Aksincha bo lsa, har qanday buzuq ishlarni ʼ ʻ ʻ qiladigan, nodon, johil, yovuz bir odam bo lib yetishadi. ʻ Ijtimoiy ta’sirilarning shaxs tomonidan anglanishi. Shaxsning o’zi, o’z xulq-atvori xususiyatlari, jamiyatdagi mavqiyeni tasavvur qilishidan hosil bo’lgan obraz-”Men” – obrazi deb atalib, uning qanchalik adekvatligi va reallikka mavqyeni belgilaydi va uning barkamolligi mezonlaridan hisoblanadi.