Talim va tarbiya psixologiyasi 2
Talim va tarbiya psixologiyasi Toshpo’latov G’iyos Talim v a t arbiy a psixologiy asi
Talim va tarbiya psixologiyasi Toshpo’latov G’iyos Reja: 1. Talimning psixologik asoslari 2. Tarbiyaviy ishlarning psixologik xususiyatlari 3. Bolalar psixologiyasi
... t.me/slaydai_bot1. Talimning psixologik asoslariTalimning psixologik asoslari o'quv jarayonida shaxsning ruhiy holatini hisobga oluvchi muhim qismdir. Bu asoslar ta'lim motivatsiyasi, qiziqishlari va individual imkoniyatlarini inobatga olib, samarador o'rganishni ta'minlaydi. Masalan, 70% materiallar vizual, 20% eshitish, 10% esa kinestetik metodlar orqali yanada yaxshi o'zlashtiriladi. Piaget va Vygotsky kabi psixologlarning nazariyalari o'quvchilarning kognitiv rivojlanish bosqichlarini tushuntiradi. Ushbu asoslar orqali ta'lim jarayoni individual yondashuvga qo'llaniladi, shunda ta'lim oluvchilar 80% ko'proq motivatsiya topishi, stress darajasi esa 25% kamayishi mumkin. Bu, o'z navbatida, ta'lim samaradorligini sezilarli darajada oshiradi.
... t.me/slaydai_bot Tarbiyaviy ishlarning psixologik xususiyatlari kognitiv, emotsional va ijtimoiy jihatlarga qaratilgan. Bu jarayon o'quvchilarning bilimlarini mustahkamlash va shaxsiyatini shakllantirishga yordam beradi. Yuzaga keladigan asosiy xususiyatlar orasida motivatsiya yukori bo'lishi, genetik va atrof-muhit ta'sirlari, shuningdek, yoshlik davridagi psixologik rivojlanish bosqichlari hisobga olinishi lozim. Bolalar va o'smirlarning individual psixologik xususiyatlarini hisobga olish samaradorlikni oshiradi. Tarbiyaviy ishlar rejasining aniq va izchil bo'lishi muhim ahamiyatga ega. Shu bilan birga, psixologik yondashuvlar orqali ijtimoiy muhitni to'g'ri barpo etish tarbiya samaradorligini sezilarli darajada oshiradi.
... t.me/slaydai_bot Bolalar psixologiyasi bolalarning rivojlanishi, xatti- harakatlari va emotsional holatlarini o‘rganadi. Tadqiqotlar 12 yoshgacha bo‘lgan bolalarda kognitiv (aql-idrok) rivojlanish juda muhimligini tasdiqlaydi. Ko‘pchilik psixologlar Piaget modelidan foydalanadi, bu esa bolalarning fikrlash qobiliyatlari to‘rt bosqichda rivojlanishini ko‘rsatadi: sensor-motor, preoperatsional, konkret operatsional va formal operatsional bosqichlar. Shuningdek, Erikon Eriksonning psixososial rivojlanish nazariyasi 8 bosqichdan iborat bo‘lib, har bir bosqichda shaxsiy va ijtimoiy muammolar mavjud. Masalan, 3-5 yosh oralig‘ida tashabbusga erishish yoki aybdorlik tuyg‘usi muhim bosqich sanaladi. Bolalarda ayniqsa 5 yoshgacha erta ta'lim va ijtimoiy muloqot asosiy rol o‘ynaydi.