xix asrda qo’qon adabiy muhitida ilmiy va badiiy asarlar tahlili
![“ X I X A S R D A Q O ’ Q O N A D A B I Y
M U H I T I D A I L M I Y V A B A D I I Y
A S A R L A R T A H L I L I ”](/data/documents/f4140d5c-1d0d-4466-b856-e69399dc7016/page_1.png)
![•
XVIII asr I yarmida Qo’qon adabiy muhiti tashkil topa boshlagan. Jumladan,
•
bu borada Mirzo Olim “Ansobus – salotin” asarida 1732-1733 yillarda
•
Abdulkarimxon davri haqida shunday yozgan: “Abdulkarimxon... xizmatiga
•
eshon,domullo,Olim Konibodomiy va domullo Vali Xo’jandiy va Mashrabi
•
d е vonayi Namangoniy k е lib suhbat tutar erdilar. Alarning suhbatidin ifoda va
•
istifoda topib, n е cha umumiy diniy va kashf yaqinig’a olim va koshif bo’lib kamolot
•
hosil qildi”
•
Qo’qon adabiy muhitining eng gullagan, taraqqiy topgan davri bu – Amir
•
Umarxon davridan boshlangan. Uning o’zi shoir bo’lgani sababli ijod ahliga
•
imkoniyat yaratib b е rgan. Ularga homiylik va rahnamolik qilgan. Miyon
•
Buzrukning 1930 yilda Toshk е ntda chop etilgan “O’zb е k adabiyoti tarixiga umumiy
•
qarash” kitobida bu davr Qo’qon adabiy muhitini “Oltin b е shik davri adabiyoti” d е b
•
ataydi. Bu ta'rif, birinchi navbatda, Saroy tarixchilari tomonidan to’qilgan “Oltin
•
b е shik” va Bobur haqidagi afsona bilan bog’liqIkkinchidan, adabiy muhitda
•
yaratilgan qulay ijodiy sharoit va
jarayon ham nazarda tutilgan.
11.08.2023](/data/documents/f4140d5c-1d0d-4466-b856-e69399dc7016/page_2.png)
![•
Qo’qon adabiy muhitining eng gullagan, taraqqiy topgan davri bu – Amir
Umarxon
davridan boshlangan. Uning o’zi shoir bo’lgani sababli ijod ahliga
imkoniyat
yaratib b е rgan. Ularga homiylik va rahnamolik qilgan. Miyon
Buzrukning 1930 yilda Toshk е ntda chop etilgan “O’zb е k adabiyoti tarixiga umumiy
qarash” kitobida bu davr Qo’qon adabiy muhitini “Oltin b е shik davri adabiyoti” d е b
ataydi.
Bu ta'rif, birinchi navbatda, Saroy tarixchilari tomonidan to’qilgan “Oltin
b е shik”
va Bobur haqidagi afsona bilan bog’liqIkkinchidan, adabiy muhitda
yaratilgan qulay ijodiy sharoit va
jarayon ham nazarda tutilgan.
Amiriy taxallusi bilan ijod qilgan Amir Umarxon o’zining siyosiy faoliyatidan
tashqari
adabiyot va san'at,ilm-fan rivojiga ham katta e'tibor b е rgan. Xonlik
hududidagi barcha iqtidorli ijodkorlarni saroyga jamlab faol ijodiy jarayonni tashkil
etdi.
Ushbu adabiy jamoa o’zini turli yo’nalishlarda namoyon eta olgan.
Tarixnavislik, tazkiranavislik, sh е' riyat, nasr, matbaa ishlari, adabiy hamkorlikning noy
ob
mahsullari dunyoga k е lgan. Hakimxon To’raning “Muntaxabut-tavorix”,
•
Avazmuhammad
Attorning “Tuhfatut-tavorix”, Ishoqxon To’raning “Tarixi
Farg’ona”,
Mushrifning “Ansobus salotin va tavorixi Xavoqin”, Mutribning
“Shahnomai d е vona Mutrib”, Mushrifning
“Shahnomai Nusrat payom” kabi tarixiy
asarlari,
Fazliy Namangoniyning “Majmuai shoiron” tazkirasi mazkur davrda
yaratilgan,
u haqdagi ma'lumotlarni o’zida jamlagan. Umarxon tashabbusi bilan
dunyoga
k е lgan Fazliy tazkirasi tazkiranavislikda yangi yo’nalishni shakllantirdi.
K е yinchalik bu an'ana
boshqa adabiy muhitlarda ham davom ettirilgan.
11.08.2023](/data/documents/f4140d5c-1d0d-4466-b856-e69399dc7016/page_3.png)
![11.08.2023](/data/documents/f4140d5c-1d0d-4466-b856-e69399dc7016/page_4.png)
![11.08.2023 Qo’qon
adabiy
muhit ida
y arat ilgan
t arix iy
asarlarAvazmuhammad
Attorning
“Tuhfatut-tavorix”
Mutribning
“Shahnomai d
е vona Mutrib
”,
Fazliy
Namangoniyning
“Majmuai
shoiron”
Mushrifning
“Ansobus
salotin
va
tavorixi
Xavoqin”,](/data/documents/f4140d5c-1d0d-4466-b856-e69399dc7016/page_5.png)
![11.08.2023 Uvaysiy
Nodirabegim](/data/documents/f4140d5c-1d0d-4466-b856-e69399dc7016/page_6.png)
![MUQUMIY “SAYOHATNOMA”SI
HAQIDA
•
Mirzaxo‘ja o‘g‘li) (1850 — Qo‘qon — 1903.25.5) — shoir va
mutafakkir. O‘zbek demokratik adabiyoti asoschilaridan. Otasi
toshkentlik, onasi xo‘jandlik bo‘lib, Qo‘qonda yashaganlar.
Muqimiy boshlang‘ich ma’lumotni mahallasidagi maktabda
olgan. Onasi Oyshabibi Muhammad Aminxo‘jada she’riyatga
havas uyg‘otgan.
•
Shoir dunyoqarashi va intilishlari bilan muhit o‘rtasidagi ziddiyat
uning ijodida tanqidiy yo‘nalishni maydonga keltirgan. Bu uning
hajviyotida ko‘proq aks etgan. U 30 ga yaqin hajviy asarlar
yaratgan: «Tanobchilar», «Saylov», «Dar mazammati zamona»,
«Hajvi halifai Mingtepa», «Devonamen», «Ko‘samen», «Hayron
qildi loy», «Pashshalar», «Shikoyati bezak», «Ta’rifi pech», «Aroba
qursin», «Loy».
•
Muqimiy o‘zbek adabiyotiga ishchilar mavzuini olib kirdi, tiplar
galereyasini yaratdi («Maskovchi boy ta’rifida», «Voqeai Viktor» va
b.). Turli shahar va qishloqlarga qilgan sayohatlari taassurotlari
asosida 4 qismli «Sayohatnoma» asarini yozdi. Asar yengil,
o‘ynoqi vaznda yozilgan, 4 misrali bandlardan tashkil topgan.
11.08.2023](/data/documents/f4140d5c-1d0d-4466-b856-e69399dc7016/page_7.png)
![SAYOHATNOMA QISML ARI
11.08.2023 Qo’qondan
Shohimardonga
Qo’qondan
isfaraga
Isfara sayohatiQo’qondan
Farg’onaga](/data/documents/f4140d5c-1d0d-4466-b856-e69399dc7016/page_8.png)
![ANBAR OTIN HAQIDA QISQACHA
•
Ayol ijodkorlar orasida Anbar Otin Nodiradan keyingi davrning
yorqin adabiy siymosidir. Uning asarlarida milliy ongni
uyg`otish, jamiyatni taraqqiyotga undash, o`z xalqini boshqa
xalqlar bilan solishtirgan holda ilg`or davlatlarga tenglashishga
da`vat g`oyalari yoniq so`z bilan tashviq qilingan.
•
Anbar Otinning hayoti va ijodiga bo`lgan e`tibor o`zbek
adabiyotida 1960 yillardan boshlandi. Shoira ijodiyotini
o`rganish, to`plash, nashr etish ishlari bilan professor
A.Qayumov va F.Husainovalar shug`ullanganlar. Ularning say`i
harakatlari bilan 1963 yilda shoira she`rlari topildi va majmua
holiga keltirilib, “Anbar Otin. SHe`rlar” nomi bilan chop etildi.
Shoira ijodini ommalashtirish maqsadida ushbu
tadqiqotchilarning 1964 yilda shoira hayoti va ijodini yorituvchi
“Demokrat shoira Anbar Otin” nomli risolasi bosilib chiqdi. 1970
yili shoira asarlarining to`ldirilgan nashri chop etildi.
Adabiyotshunosligimizda shoira ijodi bo`yicha izlanishlar izchil
amalga oshirildi. 1966 yilda arab alifbosiga bag`ishlangan
“Yakka baytlar”i topildi. 1977 yilda esa adabiyotshunos
M.Qodirova uning 17 she`rini o`zbekcha tarjimasi bilan nashr
ettiradi. 1991 yilda A.Jalolov “XIX asr oxiri XX asr boshlaridagi
o`zbek adabiyoti” nomli kitobida Anbar Otin ijodining tahliliga
keng o`rin ajratdi. 11.08.2023](/data/documents/f4140d5c-1d0d-4466-b856-e69399dc7016/page_9.png)
![“ FALSAFAYI SIYOHON” ( QAROL AR
FALSAFASI)
•
Anbar Otinning «Qarolar falsafasi» (“Falsafai siyohon”)
asari alohida xususiyatga ega. Muallif uning kirish
qismidan tashqari, to`rt faslga bo`lgan. Kirish qismida
o`z rejalarini bayon etadi. Jumladan, shunday deydi:
«…barcha baxti qaro, farqi qaro, garchi qarolar ul qazo
zulmat ichra zulm qaydida madfundurlarki, alar holi
ostidagi qaro mo`rchani ko`rguvchi mutafakkir
donishmand adib ahli nafis choralar bilan ifoda
eturlar, bayon etgum».
•
Birinchi faslda shoira qaro narsalar: qaro baxt, qaro
niyat, qaro tusli xalqlarni ta`rif-tavsif etadi; ikkinchi
faslda onalar hayoti va ularning o`z zamonasidagi
taqdiri haqida fikr yuritadi; uchinchi faslda shoira
baxti qarolikning asl falsafiy mohiyatini ko`rsatib
beradi; to`rtinchi faslda qaro zulmat , ya`ni o`sha
zamondagi ijtimoiy hayot kirdikorlari fosh etiladi.
11.08.2023](/data/documents/f4140d5c-1d0d-4466-b856-e69399dc7016/page_10.png)
![XULOSA
•
Umarxonning ilmparvarligi, rahnamoligi natijasida shu davrda Qo’qonda
kuchli adabiy jarayon vujudga k е ldi. Gulxaniy, Fazliy, Ado, Maxmur, Hoziq kabi
shoirlar,
Uvaysiy, Nodira, Mahzuna, Dilshod Barno kabi shoiralar е tishdi. Biror
adabiy
muhitda Umarxon davridagichalik ayollarga o’z iqtidorini namoyon etish
uchun imkoniyat b е rilmagan. Umarxonning o’zi ham Amiriy taxallusi bilan sh е' rlar
yozib, adabiy muhitda
ustod maqomida turgan
11.08.2023](/data/documents/f4140d5c-1d0d-4466-b856-e69399dc7016/page_11.png)
![ETIBORINGIZ UCHUN TASHAKKUR
11.08.2023](/data/documents/f4140d5c-1d0d-4466-b856-e69399dc7016/page_12.png)
![ЗАГОЛОВОК LOREM IPSUM
LOREM IPSUM DOLOR SIT AMET,
CONSECTETUER ADIPISCING
ELIT. NUNC VIVERRA IMPERDIET
ENIM. FUSCE EST. VIVAMUS A
TELLUS. PELLENTESQUE HABITANT
MORBI TRISTIQUE SENECTUS ET
NETUS.](/data/documents/f4140d5c-1d0d-4466-b856-e69399dc7016/page_13.png)
“ X I X A S R D A Q O ’ Q O N A D A B I Y M U H I T I D A I L M I Y V A B A D I I Y A S A R L A R T A H L I L I ”
• XVIII asr I yarmida Qo’qon adabiy muhiti tashkil topa boshlagan. Jumladan, • bu borada Mirzo Olim “Ansobus – salotin” asarida 1732-1733 yillarda • Abdulkarimxon davri haqida shunday yozgan: “Abdulkarimxon... xizmatiga • eshon,domullo,Olim Konibodomiy va domullo Vali Xo’jandiy va Mashrabi • d е vonayi Namangoniy k е lib suhbat tutar erdilar. Alarning suhbatidin ifoda va • istifoda topib, n е cha umumiy diniy va kashf yaqinig’a olim va koshif bo’lib kamolot • hosil qildi” • Qo’qon adabiy muhitining eng gullagan, taraqqiy topgan davri bu – Amir • Umarxon davridan boshlangan. Uning o’zi shoir bo’lgani sababli ijod ahliga • imkoniyat yaratib b е rgan. Ularga homiylik va rahnamolik qilgan. Miyon • Buzrukning 1930 yilda Toshk е ntda chop etilgan “O’zb е k adabiyoti tarixiga umumiy • qarash” kitobida bu davr Qo’qon adabiy muhitini “Oltin b е shik davri adabiyoti” d е b • ataydi. Bu ta'rif, birinchi navbatda, Saroy tarixchilari tomonidan to’qilgan “Oltin • b е shik” va Bobur haqidagi afsona bilan bog’liqIkkinchidan, adabiy muhitda • yaratilgan qulay ijodiy sharoit va jarayon ham nazarda tutilgan. 11.08.2023
• Qo’qon adabiy muhitining eng gullagan, taraqqiy topgan davri bu – Amir Umarxon davridan boshlangan. Uning o’zi shoir bo’lgani sababli ijod ahliga imkoniyat yaratib b е rgan. Ularga homiylik va rahnamolik qilgan. Miyon Buzrukning 1930 yilda Toshk е ntda chop etilgan “O’zb е k adabiyoti tarixiga umumiy qarash” kitobida bu davr Qo’qon adabiy muhitini “Oltin b е shik davri adabiyoti” d е b ataydi. Bu ta'rif, birinchi navbatda, Saroy tarixchilari tomonidan to’qilgan “Oltin b е shik” va Bobur haqidagi afsona bilan bog’liqIkkinchidan, adabiy muhitda yaratilgan qulay ijodiy sharoit va jarayon ham nazarda tutilgan. Amiriy taxallusi bilan ijod qilgan Amir Umarxon o’zining siyosiy faoliyatidan tashqari adabiyot va san'at,ilm-fan rivojiga ham katta e'tibor b е rgan. Xonlik hududidagi barcha iqtidorli ijodkorlarni saroyga jamlab faol ijodiy jarayonni tashkil etdi. Ushbu adabiy jamoa o’zini turli yo’nalishlarda namoyon eta olgan. Tarixnavislik, tazkiranavislik, sh е' riyat, nasr, matbaa ishlari, adabiy hamkorlikning noy ob mahsullari dunyoga k е lgan. Hakimxon To’raning “Muntaxabut-tavorix”, • Avazmuhammad Attorning “Tuhfatut-tavorix”, Ishoqxon To’raning “Tarixi Farg’ona”, Mushrifning “Ansobus salotin va tavorixi Xavoqin”, Mutribning “Shahnomai d е vona Mutrib”, Mushrifning “Shahnomai Nusrat payom” kabi tarixiy asarlari, Fazliy Namangoniyning “Majmuai shoiron” tazkirasi mazkur davrda yaratilgan, u haqdagi ma'lumotlarni o’zida jamlagan. Umarxon tashabbusi bilan dunyoga k е lgan Fazliy tazkirasi tazkiranavislikda yangi yo’nalishni shakllantirdi. K е yinchalik bu an'ana boshqa adabiy muhitlarda ham davom ettirilgan. 11.08.2023
11.08.2023
11.08.2023 Qo’qon adabiy muhit ida y arat ilgan t arix iy asarlarAvazmuhammad Attorning “Tuhfatut-tavorix” Mutribning “Shahnomai d е vona Mutrib ”, Fazliy Namangoniyning “Majmuai shoiron” Mushrifning “Ansobus salotin va tavorixi Xavoqin”,