logo

xix asrda qo’qon adabiy muhitida ilmiy va badiiy asarlar tahlili

Yuklangan vaqt:

10.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

3031.552734375 KB
“	X I X   A S R D A   Q O ’ Q O N   A D A B I Y  	
M U H I T I D A   I L M I Y   V A   B A D I I Y  	
A S A R L A R   T A H L I L I ” •
XVIII asr I yarmida Qo’qon adabiy muhiti tashkil topa	 boshlagan. Jumladan, 
•
bu  borada  Mirzo  Olim  “Ansobus  –  salotin”  asarida  1732-1733  yillarda 
•
Abdulkarimxon  davri  haqida  shunday  yozgan:  “Abdulkarimxon...  xizmatiga 
•
eshon,domullo,Olim  Konibodomiy  va  domullo  Vali  Xo’jandiy  va  Mashrabi 
•
d е vonayi  Namangoniy  k е lib  suhbat  tutar  erdilar.  Alarning  suhbatidin  ifoda  va 
•
istifoda topib, n е cha umumiy diniy va kashf yaqinig’a olim va koshif bo’lib kamolot 
•
hosil qildi”  
•
Qo’qon  adabiy  muhitining  eng  gullagan,  taraqqiy  topgan  davri  bu  –  Amir 
•
Umarxon  davridan  boshlangan.  Uning  o’zi  shoir  bo’lgani  sababli  ijod  ahliga 
•
imkoniyat  yaratib  b е rgan.  Ularga  homiylik  va  rahnamolik  qilgan.  Miyon 
•
Buzrukning 1930 yilda Toshk е ntda chop etilgan “O’zb е k adabiyoti tarixiga umumiy 
•
qarash” kitobida bu davr Qo’qon adabiy muhitini “Oltin b е shik davri adabiyoti” d е b 
•
ataydi.  Bu  ta'rif,  birinchi  navbatda,  Saroy  tarixchilari  tomonidan  to’qilgan  “Oltin
 
•
b е shik”  va  Bobur  haqidagi  afsona  bilan  bog’liqIkkinchidan,  adabiy  muhitda 
•
yaratilgan qulay ijodiy sharoit va	
 jarayon ham nazarda	 tutilgan. 
11.08.2023 •
Qo’qon adabiy	 muhitining	 eng	 gullagan,	 taraqqiy	 topgan	 davri	 bu	 – Amir 
Umarxon	
 davridan	 boshlangan.	 Uning	 o’zi	 shoir	 bo’lgani	 sababli	 ijod	 ahliga 
imkoniyat	
 yaratib	 b е rgan.	 Ularga	 homiylik	 va	 rahnamolik	 qilgan.	 Miyon 
Buzrukning 1930 yilda Toshk е ntda chop etilgan “O’zb е k adabiyoti tarixiga umumiy 
qarash” kitobida bu davr Qo’qon adabiy muhitini “Oltin b е shik davri adabiyoti” d е b 
ataydi.	
 Bu	 ta'rif,	 birinchi	 navbatda,	 Saroy	 tarixchilari	 tomonidan	 to’qilgan	 “Oltin 
b е shik”	
 va	 Bobur	 haqidagi	 afsona	 bilan	 bog’liqIkkinchidan,	 adabiy	 muhitda 
yaratilgan qulay ijodiy sharoit va	
 jarayon ham nazarda	 tutilgan. 
Amiriy taxallusi bilan ijod qilgan Amir Umarxon o’zining siyosiy faoliyatidan 
tashqari	
 adabiyot	 va	 san'at,ilm-fan	 rivojiga	 ham	 katta	 e'tibor	 b е rgan.     Xonlik  
hududidagi barcha iqtidorli ijodkorlarni saroyga jamlab faol ijodiy jarayonni tashkil 
etdi.	
 Ushbu	 adabiy	 jamoa	 o’zini	 turli	 yo’nalishlarda	 namoyon	 eta	 olgan. 
Tarixnavislik, tazkiranavislik, sh е' riyat, nasr, matbaa ishlari, adabiy hamkorlikning noy
ob	
 mahsullari	 dunyoga	 k е lgan.	 Hakimxon	 To’raning	 “Muntaxabut-tavorix”, 
•
Avazmuhammad	
 Attorning	 “Tuhfatut-tavorix”,	 Ishoqxon	 To’raning	 “Tarixi 
Farg’ona”,	
 Mushrifning	 “Ansobus	 salotin	 va	 tavorixi	 Xavoqin”,	 Mutribning 
“Shahnomai d е vona Mutrib”, Mushrifning	
 “Shahnomai Nusrat payom” kabi tarixiy 
asarlari,	
 Fazliy	 Namangoniyning	 “Majmuai	 shoiron”	 tazkirasi	 mazkur	 davrda
yaratilgan,	
 u haqdagi	 ma'lumotlarni	 o’zida	 jamlagan.	 Umarxon	 tashabbusi	 bilan 
dunyoga	
 k е lgan	 Fazliy	 tazkirasi	 tazkiranavislikda	 yangi	 yo’nalishni	 shakllantirdi. 
K е yinchalik bu an'ana	
 boshqa	 adabiy muhitlarda ham davom ettirilgan. 
11.08.2023 11.08.2023     11.08.2023 Qo’qon 
adabiy  
muhit ida 
y arat ilgan 
t arix iy  
asarlarAvazmuhammad 
Attorning	
 
“Tuhfatut-tavorix”
Mutribning 
“Shahnomai d
е vona Mutrib
”, 	
 
Fazliy	
 
Namangoniyning	
 
“Majmuai	
 
shoiron”
 Mushrifning	
 
“Ansobus	
 salotin	 
va	
 tavorixi	 
Xavoqin”,
  11.08.2023 Uvaysiy 
Nodirabegim MUQUMIY “SAYOHATNOMA”SI 
HAQIDA
•
Mirzaxo‘ja  o‘g‘li)  (1850  —  Qo‘qon  —  1903.25.5)  —  shoir  va 
mutafakkir.  O‘zbek  demokratik  adabiyoti  asoschilaridan.  Otasi 
toshkentlik,  onasi  xo‘jandlik  bo‘lib,  Qo‘qonda  yashaganlar. 
Muqimiy  boshlang‘ich  ma’lumotni  mahallasidagi  maktabda 
olgan.  Onasi  Oyshabibi  Muhammad  Aminxo‘jada  she’riyatga 
havas uyg‘otgan.
•
Shoir  dunyoqarashi va intilishlari bilan muhit o‘rtasidagi ziddiyat 
uning  ijodida  tanqidiy  yo‘nalishni  maydonga  keltirgan.  Bu  uning 
hajviyotida  ko‘proq  aks  etgan.  U  30  ga  yaqin  hajviy  asarlar 
yaratgan:  «Tanobchilar»,  «Saylov»,  «Dar  mazammati  zamona», 
«Hajvi  halifai  Mingtepa»,  «Devonamen»,   «Ko‘samen»,  «Hayron 
qildi  loy»,  «Pashshalar»,  «Shikoyati  bezak»,  «Ta’rifi  pech»,  «Aroba 
qursin», «Loy».
•
Muqimiy  o‘zbek  adabiyotiga  ishchilar  mavzuini  olib  kirdi,  tiplar 
galereyasini yaratdi («Maskovchi boy ta’rifida», «Voqeai Viktor» va 
b.).  Turli  shahar  va  qishloqlarga  qilgan  sayohatlari  taassurotlari 
asosida  4  qismli  «Sayohatnoma»  asarini  yozdi.  Asar  yengil, 
o‘ynoqi vaznda yozilgan, 4 misrali bandlardan tashkil topgan.
11.08.2023 SAYOHATNOMA QISML ARI
11.08.2023 Qo’qondan 
Shohimardonga 
Qo’qondan 
isfaraga
Isfara sayohatiQo’qondan 
Farg’onaga ANBAR OTIN HAQIDA QISQACHA 
•
Ayol  ijodkorlar  orasida  Anbar  Otin  Nodiradan  keyingi  davrning 
yorqin  adabiy  siymosidir.  Uning  asarlarida  milliy  ongni 
uyg`otish,  jamiyatni  taraqqiyotga  undash,  o`z  xalqini  boshqa 
xalqlar bilan solishtirgan holda ilg`or davlatlarga tenglashishga 
da`vat g`oyalari yoniq so`z bilan tashviq qilingan.
•
Anbar  Otinning  hayoti  va  ijodiga  bo`lgan  e`tibor  o`zbek 
adabiyotida  1960  yillardan  boshlandi.  Shoira  ijodiyotini 
o`rganish,  to`plash,  nashr  etish  ishlari  bilan  professor 
A.Qayumov  va  F.Husainovalar  shug`ullanganlar.  Ularning  say`i 
harakatlari  bilan  1963  yilda  shoira  she`rlari  topildi  va  majmua 
holiga  keltirilib,  “Anbar  Otin.  SHe`rlar”  nomi  bilan  chop  etildi. 
Shoira  ijodini  ommalashtirish  maqsadida  ushbu 
tadqiqotchilarning  1964  yilda  shoira  hayoti  va  ijodini  yorituvchi 
“Demokrat shoira Anbar Otin” nomli risolasi bosilib chiqdi. 1970 
yili  shoira  asarlarining  to`ldirilgan  nashri  chop  etildi. 
Adabiyotshunosligimizda  shoira  ijodi  bo`yicha  izlanishlar  izchil 
amalga  oshirildi.  1966  yilda  arab  alifbosiga  bag`ishlangan 
“Yakka  baytlar”i  topildi.  1977  yilda  esa  adabiyotshunos 
M.Qodirova  uning  17  she`rini  o`zbekcha  tarjimasi  bilan  nashr 
ettiradi.  1991  yilda  A.Jalolov  “XIX  asr  oxiri  XX  asr  boshlaridagi 
o`zbek  adabiyoti”  nomli  kitobida  Anbar  Otin  ijodining  tahliliga 
keng o`rin ajratdi. 11.08.2023 “ FALSAFAYI SIYOHON” ( QAROL AR 
FALSAFASI)
•
Anbar Otinning  «Qarolar falsafasi» (“Falsafai  siyohon”) 
asari  alohida  xususiyatga  ega.  Muallif  uning  kirish 
qismidan  tashqari,  to`rt  faslga  bo`lgan.  Kirish  qismida 
o`z  rejalarini  bayon  etadi.  Jumladan,  shunday  deydi: 
«…barcha baxti qaro, farqi qaro, garchi qarolar ul qazo 
zulmat  ichra  zulm  qaydida  madfundurlarki,  alar  holi 
ostidagi  qaro  mo`rchani  ko`rguvchi  mutafakkir 
donishmand  adib  ahli  nafis  choralar  bilan  ifoda 
eturlar, bayon etgum».
•
Birinchi  faslda  shoira  qaro  narsalar:  qaro  baxt,  qaro 
niyat,  qaro  tusli  xalqlarni  ta`rif-tavsif  etadi;  ikkinchi 
faslda  onalar  hayoti  va  ularning  o`z  zamonasidagi 
taqdiri  haqida  fikr  yuritadi;  uchinchi  faslda  shoira 
baxti  qarolikning  asl  falsafiy  mohiyatini  ko`rsatib 
beradi;  to`rtinchi  faslda   qaro   zulmat ,  ya`ni  o`sha 
zamondagi ijtimoiy hayot kirdikorlari fosh etiladi.
11.08.2023 XULOSA 
•
Umarxonning ilmparvarligi,	 rahnamoligi	 natijasida	 shu	 davrda	 Qo’qonda 
kuchli adabiy jarayon vujudga k е ldi. Gulxaniy, Fazliy, Ado, Maxmur, Hoziq kabi 
shoirlar,	
 Uvaysiy,	 Nodira,	 Mahzuna,	 Dilshod	 Barno	 kabi	 shoiralar	  е tishdi.	 Biror 
adabiy	
 muhitda	 Umarxon	 davridagichalik	 ayollarga	 o’z	 iqtidorini	 namoyon	 etish 
uchun imkoniyat b е rilmagan. Umarxonning o’zi ham Amiriy taxallusi bilan sh е' rlar 
yozib, adabiy muhitda	
 ustod maqomida	 turgan
11.08.2023 ETIBORINGIZ UCHUN TASHAKKUR
11.08.2023 ЗАГОЛОВОК LOREM IPSUM
LOREM IPSUM DOLOR SIT AMET, 
CONSECTETUER ADIPISCING 
ELIT.  NUNC VIVERRA IMPERDIET 
ENIM. FUSCE EST. VIVAMUS A 
TELLUS. PELLENTESQUE HABITANT 
MORBI TRISTIQUE SENECTUS ET 
NETUS.

“ X I X A S R D A Q O ’ Q O N A D A B I Y M U H I T I D A I L M I Y V A B A D I I Y A S A R L A R T A H L I L I ”

• XVIII asr I yarmida Qo’qon adabiy muhiti tashkil topa  boshlagan. Jumladan,  • bu  borada  Mirzo  Olim  “Ansobus  –  salotin”  asarida  1732-1733  yillarda  • Abdulkarimxon  davri  haqida  shunday  yozgan:  “Abdulkarimxon...  xizmatiga  • eshon,domullo,Olim  Konibodomiy  va  domullo  Vali  Xo’jandiy  va  Mashrabi  • d е vonayi  Namangoniy  k е lib  suhbat  tutar  erdilar.  Alarning  suhbatidin  ifoda  va  • istifoda topib, n е cha umumiy diniy va kashf yaqinig’a olim va koshif bo’lib kamolot  • hosil qildi”   • Qo’qon  adabiy  muhitining  eng  gullagan,  taraqqiy  topgan  davri  bu  –  Amir  • Umarxon  davridan  boshlangan.  Uning  o’zi  shoir  bo’lgani  sababli  ijod  ahliga  • imkoniyat  yaratib  b е rgan.  Ularga  homiylik  va  rahnamolik  qilgan.  Miyon  • Buzrukning 1930 yilda Toshk е ntda chop etilgan “O’zb е k adabiyoti tarixiga umumiy  • qarash” kitobida bu davr Qo’qon adabiy muhitini “Oltin b е shik davri adabiyoti” d е b  • ataydi.  Bu  ta'rif,  birinchi  navbatda,  Saroy  tarixchilari  tomonidan  to’qilgan  “Oltin   • b е shik”  va  Bobur  haqidagi  afsona  bilan  bog’liqIkkinchidan,  adabiy  muhitda  • yaratilgan qulay ijodiy sharoit va  jarayon ham nazarda  tutilgan.  11.08.2023

• Qo’qon adabiy  muhitining  eng  gullagan,  taraqqiy  topgan  davri  bu  – Amir  Umarxon  davridan  boshlangan.  Uning  o’zi  shoir  bo’lgani  sababli  ijod  ahliga  imkoniyat  yaratib  b е rgan.  Ularga  homiylik  va  rahnamolik  qilgan.  Miyon  Buzrukning 1930 yilda Toshk е ntda chop etilgan “O’zb е k adabiyoti tarixiga umumiy  qarash” kitobida bu davr Qo’qon adabiy muhitini “Oltin b е shik davri adabiyoti” d е b  ataydi.  Bu  ta'rif,  birinchi  navbatda,  Saroy  tarixchilari  tomonidan  to’qilgan  “Oltin  b е shik”  va  Bobur  haqidagi  afsona  bilan  bog’liqIkkinchidan,  adabiy  muhitda  yaratilgan qulay ijodiy sharoit va  jarayon ham nazarda  tutilgan.  Amiriy taxallusi bilan ijod qilgan Amir Umarxon o’zining siyosiy faoliyatidan  tashqari  adabiyot  va  san'at,ilm-fan  rivojiga  ham  katta  e'tibor  b е rgan.     Xonlik   hududidagi barcha iqtidorli ijodkorlarni saroyga jamlab faol ijodiy jarayonni tashkil  etdi.  Ushbu  adabiy  jamoa  o’zini  turli  yo’nalishlarda  namoyon  eta  olgan.  Tarixnavislik, tazkiranavislik, sh е' riyat, nasr, matbaa ishlari, adabiy hamkorlikning noy ob  mahsullari  dunyoga  k е lgan.  Hakimxon  To’raning  “Muntaxabut-tavorix”,  • Avazmuhammad  Attorning  “Tuhfatut-tavorix”,  Ishoqxon  To’raning  “Tarixi  Farg’ona”,  Mushrifning  “Ansobus  salotin  va  tavorixi  Xavoqin”,  Mutribning  “Shahnomai d е vona Mutrib”, Mushrifning  “Shahnomai Nusrat payom” kabi tarixiy  asarlari,  Fazliy  Namangoniyning  “Majmuai  shoiron”  tazkirasi  mazkur  davrda yaratilgan,  u haqdagi  ma'lumotlarni  o’zida  jamlagan.  Umarxon  tashabbusi  bilan  dunyoga  k е lgan  Fazliy  tazkirasi  tazkiranavislikda  yangi  yo’nalishni  shakllantirdi.  K е yinchalik bu an'ana  boshqa  adabiy muhitlarda ham davom ettirilgan.  11.08.2023

11.08.2023

11.08.2023 Qo’qon adabiy muhit ida y arat ilgan t arix iy asarlarAvazmuhammad  Attorning   “Tuhfatut-tavorix” Mutribning  “Shahnomai d е vona Mutrib ”,    Fazliy   Namangoniyning   “Majmuai   shoiron”  Mushrifning   “Ansobus  salotin   va  tavorixi   Xavoqin”,