XIZMАTLАR SOHАSIDА RАQOBАT MUHITINI SHАKILLАNTIRISH YOʼLLАRI
XIZM А TL А R SOH А SID А R А QOB А T MUHITINI SH А KILL А NTIRISH YO LLʼ А RI
Jahon iqtisodiyotining globallashuvi, integratsion jarayonlarning kuchayishi, innovatsiyalarning jadal rivojlanishi, inson extiyojining cheksiz oʼsib borishi, yanggiliklarga boʼlgan intilish nafaqat milliy bozorda shuningdek jaxon bozorida ham xizmatlar sohasining rivojlanishi va sohalar oʼrtastidagi raqobat muhitining kuchayishiga olib kelmoqda. Maʼlumki, yanggi innovattsiyalarning paydo bo’lishi ushbu innovatsiyaga bogʼlangan holdagi yanggi xizmatlar turining paydo boʼlishiga sabab boʼlmoqda va ushbu tarmoq va sohalar uchun yanggi bilimli va yosh kadrlarni yetishtirib chiqshni talab qilmoqda. Yana qo’shimcha qilsak xizmat koʼrsatish sohasifiskal siyosat, ijtimoiy ximoya, turizm, logistika va media marketing kabi koʼplab sohalarni oʼz ichiga olgan holda zamonaviy iqtisodiyotlarda muhim rol oʼynaydi. Jahonda xizmat ko‘rsatish sohalarini rivojlantirish va raqobatbardoshligini oshirishning tashkiliy-iqtisodiy mexanizmlarini iqtisodiyot tarmoqlarini raqamlashtirish va innovatsion yondashuvni jadal rivojlantirishga ko‘ra takomillashtirish yo‘nalishidagi tadqiqotlar ustuvor darajada amalga oshirilmoqda.
Tadqiqot ob’ekti • mamlakatimizda faoliyat olib borayotgan xizmat ko rsatish korxonalari va ʼ ularning raqobat olib borish strategiyalari. Ularning raqobatbardoshligi taxlili. Tadqiqot predmeti • xizmat ko rsatish korxonalarga ko maklashish va ular o rtasidagi ʼ ʼ ʼ raqobatni rivojlantirish. Raqobat olib borishning yevropa modelli. Tadqiqot maqsadi • mamlakatimizda faoliyat yuritayotgan xizmat ko rsatish korxonalarining ʼ raqobatbardoshligini baxolash, ularning faoliyati va yo nalishlarini chuqur ʼ o rganish, ular tomonidan olib borilayotgan raqobat strategiyalarini izchil ʼ o rganish va xizmat ko rastish soxasida raqobat olib boirshning yanggi strategik ʼ ʼ asoslarini ishlab chiqishdan iborat .
raqobat muhiti va uning korxonalar rivojlanishiga ta sir etishini nazariy ʼ asoslandi raqobat muhitini shakllantirishning bosqichlarini va rivojlanishining nazariy asoslari o rganildi ʼ O zbekistonda raqobat muhitini ʼ shakllantirishning Yevropa ittifoqi tajribalaridan foydalanish va mamlakatimiz amaliyotida qo llash ʼ imkoniyatlarini aniqlandi xizmat ko rsatish korxonalari o rtasida ʼ ʼ raqobat muhitini takomillashtirish va korxonalar o rtasida sog lom ʼ ʼ raqobatni shakllantirish bo yicha taklif ʼ va tavsiyalar ishlab chiqiladiIlmiy yangiligi
Xizmat ko'rsatish sohasida raqobat muhitining paydo bo'lishini har biriga turli omillar ta'sir qiladigan bir necha davrlarga bo'lish mumkin. • Ilk uyg’onish davri (m.avv XXX asr-milodiy X asrlar) 1 • Erta rivojlanish (XX asrgacha) 2 • Iqtisodiy tiklanish va o'sish: (XX asrdan 1945-1970 yillargacha) 3 • Axborot davri (1980-2000 yillar)4 • Raqamli transformatsiya (2000-yillardan hozirgi kungacha)5