Xristianlik vujudga kelishi
![X rist ianlik v ujudga k elishi
Reja:
Xristianlikning paydo bo’lishi
Xristianlik ta’limoti
Xristianlikdagi oqimlar
Xristianlikning bo’linishi.](/data/documents/65882181-afbf-4126-93da-ff2d68dd0edb/page_1.png)
![X rist ianlik ning v ujudga k elishi.
Xristianlik dini buddaviylik va islom
dinlari qatorida jahon dini
hisoblanadi. Bu din o'ziga e'tiqod
qiluvchilarning soni jihatidan jahon
dinlari orasida eng yirigi
hisoblanadi. Unga e'tiqod
qiluvchilarning soni 1 mlrd. 600
mln. bo'lib, bu son dunyo
aholisining deyarli uchdan biriga
tug'ri keladi. Xristianlik asosan
Yevropa, Shimoliy va Janubiy
Amerika, Avstraliya qit'alarida
hamda qisman Afrika qit'asining
janubiy qismida va Osiyo qit'asining
sharqiy qismida tarqalgan.
Xristianlik eramizning boshida Rim
imperiyasining sharqiy qismida Falastin
yerlarida vujudga keldi. Iso Masih (Iisus
Xristos) Bibliyaning xabar berishiga ko'ra,
xristianlik ta'limotining asoschisi bulib, u
Rim imperiyasi tashkil topganining 747-
yili Falastinning Nazaret qishlog'ida
bokira qiz Maryamdan Xudoning amri
bilan dunyoga keldi. Yangi eraning
boshlanishi ham Iso Masihning dunyoga
kelishi bilan bog'liq. Eramizning
boshlarida yahudiylar hokimiyatning uch
tabaqasi bilan bog'liq og'ir tushkunlikni
boshdan kechirar edilar. Bir tomondan
Rim imperatori va uning joylardagi
noiblari, ikkinchi tomondan Falastin
podshohi Irod Antipa, uchinchi
tomondan esa ruhoniylar xalqni turli
soliqlar va majburiyatlar bilan ko'mib
tashlagan edilar.](/data/documents/65882181-afbf-4126-93da-ff2d68dd0edb/page_2.png)
![Iso Masix.
Isoni 33 yoshida fitnachilikda ayblab qatl etishga hukm qildilar. Isoning
tarixiyligi xususida diniy va diniy bo'lmagan orasida ixtilof mavjud: xristianlik
manbalari Isoning o'zi xudo bo'la turib, insoniyatning gunohlarini o'ziga olish
uchun odam qiyofasida tug'ilganini, uning tarixiy shaxs ekanini ta'kidlab, uning
hayot tarzini, insonlar bilan muloqoti haqidagi keng ma'lumotlarni bersada,
diniy bo'lmagan manbalarda Isoning nomi uchramaganligini nazarda tutib, u
tarixiy emas, balki afsonaviy shaxsdir deguvchilar ham bor. Iso nomiga
qo'shiluvchi Masih so'zi qadimiy yahudiy tili - ivritdagi "moshiax" so'zidan
olingan bo'lib, "silangan" yoki "siylangan" ma'nolarini beradi. Grekchada bu so'z
"xristos" ("christos") shakliga ega. Bu dinning "xristianlik" yoki "masihiylik" deb
atalishi ham shu so'zlar bilan bog'liq. Bundan tashqari xristianlik Iso Masihning
tug'ilgan qishlog'i - "Nazaret" bilan bog'lab, nazroniyya deb ham atalgan.
Keyinchalik bu nom nasroniyya, nasroniylik shaklini olgan.
Iso Masih o'z ta'limotini o'zining 12 o'quvchisi Apostollar - Havoriylarga
o'rgatdi. Ular esa Isoning vafotidan keyin ustozlarining ta'limotlarini har birlari
alohida-alohida tarzda kitob shakliga keltirdilar. Bu kitoblar Bibliyaning "Yangi
ahd" qismini tashkil etadi.](/data/documents/65882181-afbf-4126-93da-ff2d68dd0edb/page_3.png)
![X rist ianlik t a'limot i.
Manbalar xabar berishicha, xristianlik yahudiy
muhitida yuzaga kelgan. Bu esa xristianlikning yahudiylikdan
ko'p jihatdan ta'sirlanishiga sabab bo'ldi. Xristianlikning asosiy
g'oyasi - Isoning odamzodning xaloskori "messiya" ekanligi
yahudiylikda mavjud bo'lib, oxiratga yaqin kelishi kutilayotgan
xaloskor haqidagi ta'limotdan kelib chiqqandir. Keyinchalik bu
ta'limot Xudoning mujassamlanishi yoki Isoning ikki mohiyati -
odam mohiyati, xudo mohiyati haqida "gunohni yuvish", ya'ni
Isoning o'zini ixtiyoriy tarzda qurbon qilishi haqiqatdagi ta'limot
bilan mustahkamlanadi. Xristianlik muqaddas ruh ota-xudo,
ug'il-xudo va muqaddas ruh - uch yuzlik xudo to'g'risidagi
ta'limot, jannat va do'zah, oxiratda guyo dunyoning oxiriga
borish, Isoning qaytishi haqida va boshqa aqidalarni o'z
ichiga oladi. Xristian jamoasining shakllanishi, uning aqidalarini
tartibga solinishi, cherkov munosabatlarining ishlab chiqilishi,
diniy tabaqalar tuzumining vujudga kelishi eramizning IV asr
boshlarida 324 yili xristianlik Rim imperiyasida davlat dini deb
e'lon qilinganida so'ng amalga oshdi.
325 yili tarixda birinchi marta Rim imperatori Lisiniya imperiya
hududidagi xristian jamoalarini o'zaro kelishtirish va tartibga
solish maqsadida Nikey shahrida I Butun Olam Xristian Soborini
chaqirdi. 381 yili Konstantinopolda II Butun Olam Xristian Sobori
bo'lib utdi. Bu soborlarda xristianlik ta'limotining asoslari qabul
qilindi va bu asoslar 12 qismda ifodalandi.](/data/documents/65882181-afbf-4126-93da-ff2d68dd0edb/page_4.png)
![
-Birinchi qismda olamni yaratgan Xudo haqida so'z yuritiladi.
-Ikkinchi qismda Xudoning o'g'li Isus Xristosga imon keltirish haqida so'z
boradi.
-Uchinchi qismda ilohiy mujassamlashuv haqida so'z yuritilib, unga ko'ra,
Iso Xudo bo'la turib, bokira Bibi Maryamdan tug'ilgan va inson qiyofasiga
kirgan.
-To'rtinchi qismda Isoning azob-uqubatlari va o'limi haqida so'z ketadi. Bu
gunohlarning kechirilishi haqidagi aqidadir. Bunda Isoning tortgan
azoblari va o'limi tufayli Xudo tomonidan insoniyatning barcha gunohlari
kechiriladi deb e'tiqod qilinadi.
-Beshinchi qismda Isoning xochga mixlanganidan so'ng uch kun o'tib
qayta tirilganligi haqidagi aqida keladi.
-Oltinchi qismda Isoning meroji haqida so'z yuritiladi.
-Yettinchi qismda Isoning nuzuli (ikkinchi marotaba yerga qaytishi) haqida
so'z yuritiladi.
-Sakkizinchi qism Muqaddas Ruhga imon keltirmoq borasidadir.
-To'qqizinchi qism cherkovga munosabat haqida.
- O'ninchi qism cho'qintirishning gunohlardan forig' qilish haqida;
-O'n birinchi qism o'lganlarning ommaviy tirilishi haqida.
-O'n ikkinchi qismda abadiy hayot haqida so'z yuritiladi.](/data/documents/65882181-afbf-4126-93da-ff2d68dd0edb/page_5.png)
![
Xristianlikning bundan
keyingi falsafiy va nazariy
rivojida avliyo Avgustinning
ta'limoti katta rol o'ynadi.
Beshinchi asr bo'sag'asida u
dinning bilimdan afzal
ekanligini
targ'ib qila boshladi. Uning
ta'limotiga ko'ra, borliq inson
aqli bilishga ojizlik qiladigan
hodisadir, chunki uning
ortida ulug' va qudratli
Yaratuvchining irodasi
yashiringan.
Avgustinning taqdir haqidagi
ta'limotida aytilishicha,
Xudoga imon keltirgan har
bir kishi najot topganlar
safidan o'rin egallashi
mumkin. Chunki imon taqdir
taqozosidir.](/data/documents/65882181-afbf-4126-93da-ff2d68dd0edb/page_6.png)
![X rist ianlik dagi oqimlar.
Xristian cherkovining Katolik va
Pravoslav cherkovlariga ajralib
ketishi Rim papasi va Istanbul
Patriarxining xristian olamida
yetakchilik uchun olib borgan
raqobati oqibatida vujudga keldi
Ajralish jarayoni Rim
imperiyasining g'arbiy va sharqiy
tafovutlari o'sib chuqurlashib
borayotgan asrlardayoq
boshlangan edi.
867 yillar orasida Papa Nikolay va
Istanbul patriarxi Fetiy orasida uzil-
kesil ajralish ruy berdi va bu ajralish
1054 yili rasman tan olindi.
XVI asr boshlarida
katolisizmdan bir necha
Yevropa cherkovlari ajralib
chiqishi natijasida
xristianlikda protestantlik
harakatlari vujudga keldi.
Buning doirasida lyuterantlik,
baptizm, anglikanlik va
kalvinizm cherkovlari
shakllandi.
Bular bir cherkovning asosiy
marosimlari jihatidan
o'zlariga xos bo'lgan
tomonlarga ega bo'lish bilan
bir qatorda, bular ham o'z
navbatida bir necha
yo'nalishlar,mazhablar va
oqimlarga bo'lindi.](/data/documents/65882181-afbf-4126-93da-ff2d68dd0edb/page_7.png)
![Prav oslav oqimi.
Pravoslav oqimi xristianlikning
uch asosiy yo'nalishidan biri
o'laroq, tarixan uning sharqiy
shahobchasi sifatida ruyobga
chiqdi va shakllandi.
Bu oqim asosan Sharqiy
Yevropa, Yaqin Sharq va Bolqon
mamlakatlarida tarqalgan.
Pravoslav atamasi yunoncha
ortodoksiya so'zidan olingan
bo'lib, ilk davr xristian
yozuvchilari asarlarida uchraydi.
Pravoslaviyening kitobiy
asoslari Vizantiyada
shakllandi, chunki bu yo'nalish u
yerdagi hukmron din edi.
Muqaddas kitob bo'lmish Injil va
muqaddas o'gitlar IV-VIII yetti
butxona Soborlarining qarorlari,
shuningdek Afanasiy
Aleksandriyskiy, Vasiliy Velikiy,
Grigoriy Bogoslov, Ioann
Damasskiy, Ioann Zlatoust kabi yirik
cherkov xodimlarining asarlari
ushbu oqim ta'limotining asosi deb
tan olingan.
Xristianlikning Sharqiy tarmog'i
bo'lmish pravoslaviyening
rivojlanishi jarayonida 14 Mustaqil
(avtokefal) cherkovlari:
Konstantinopol, Aleksandriya,
Antioxiya, Quddus, Rus, Gruziya,
Serb, Rumin, Bolgar, Kipr, Ellada,
Albaniya, Polsha, Chexoslovakiya,
Amerika cherkovlari shakllangan.](/data/documents/65882181-afbf-4126-93da-ff2d68dd0edb/page_8.png)
![
Pravoslav cherkovi bayramlar
va diniy marosimlarga
alohida ahamiyat beradi.
Post diniy marosimi odatda
katta cherkov bayramlaridan
oldin o'tkaziladi. Postning
mohiyati inson ruhini
tozalash va yangilash, diniy
hayotning muhimi
voqealariga tayyorgarlikdan
iborat. Poklanishning sirliligi. Unda dindor non
va vino ko'rinishda o'z badanida
Iso qonini abadiy hayotga tayyorlaydi.
Badanni yeley bilan ishqalash sirida
Xudoning ruhiy va jismoniy zaifliklarni
tuzatuvchi lutfu marhamatidan umid qilinadi.](/data/documents/65882181-afbf-4126-93da-ff2d68dd0edb/page_9.png)
![Rus prov aslav i.
Rus Pravoslaviyesining ko'p kunlik postlari to'rtta: Pasxa oldidan, Pyotr va Pavel
kuni oldidan, Bogorodisa uyqusidan oldin va Iso tug'ilgan kundan oldin.
Buyuk bayram ichida Pasxa birinchi o'rinda turadi. Pasxa Isoning o'lganidan
so'ng qayta tirilganini nishonlab o'tkaziladigan bayram. U yilning 22 aprelidan
may oyining birinchi yakshanbasigacha o'tkaziladigan bayram. U "Otsovskiy
den"dan avval o'tkaziladi. Pasxaning tarixi yahudiylikdagi pesax bayrami bilan
bog'liq bo'lib, u yahudiylarning Misrdan qochib chiqishi va ozodlikka erishishini
nishonlanishidir. Xristianlik yahudiylikdan to'la ajralib chiqqach pasxa yangicha
tus olgan.
Pasxadan so'ng pravoslav dinining o'n ikki kunlik o'n ikki muhim bayrami
boshlanadi. Ular: Iso tug'ilishi, Sreteniye, Isoni cho'qintirish, Preobrajeniye,
Quddusga kirish, Isoning osmonga ko'tarilishi, Troisa Muqaddas butning
osmonga ko'tarilishi, Blagovehaniye (Injilning nozil bo'lishi), Rojdestvo
Bogorodiso' (Isoning xochga osilishi) va hakozo.](/data/documents/65882181-afbf-4126-93da-ff2d68dd0edb/page_10.png)
![Kat olik oqimi.
Xristianlikning yirik yo’nalishlaridan biri katolikdir. U Yevropa, Osiyo, Afrika va
Lotin Amerikasi mamlakatlarida tarqalgan bo'lib, muxlislari taxminan 800 mln.
kishini tashkil etadi. Katolisizm umumiy, dunyoviy degan ma'nolarni ifodalaydi.
Uning manbai - uncha katta bo'lmagan Rim Xristian jamoasi bo'lib, rivoyatlariga
ko'ra uning birinchi Yepiskopi apostol Petr bo'lgan. Katolisizm Bibliyani
sharhlash huquqi faqatgina ruhoniylarga beriladi, chunki ular uylanmaslik
xaqidagi diniy talabga amalqiladilar. Diniy ibodatlar dabdabali va
sohtalashtirilgan ko'rinishga ega, diniy o'qish, duo, iltijolar lotin tilida olib
boriladi. Provoslaviyadagi kabi katolisizmda ham farishta, ikona, ilohiy kuch,
chirimaydigan marhum jasadlariga sig'inish odatlari mavjuddir. Katolisizm
xristianlikning yo'nalishlaridan biri sifatida uning asosiy aqida va qoidalarini tan
oladi, biroq diniy ta'limot, sig'inish va tashkiliy masalalarda bir qator xususiyatlar
bilan ajralib turadi. Katolik diniy ta'limotning asosini Muqaddas kitob va
Muqaddas yozuvlar tashkil qiladi. Biroq Pravoslav cherkovidan farqli o'laroq
katolik cherkovi Muqaddas yozuvlar deb nafaqat avvalgi yetti Butun Olam
Xristian Soborlarining qarorlarini, balki hozirgacha bo'lib o'tgan barcha Soborlar
qarorlarini, bundan tashqari Papaning maktublari va qarorlarini ham hisoblaydi.](/data/documents/65882181-afbf-4126-93da-ff2d68dd0edb/page_11.png)
X rist ianlik v ujudga k elishi Reja: Xristianlikning paydo bo’lishi Xristianlik ta’limoti Xristianlikdagi oqimlar Xristianlikning bo’linishi.
X rist ianlik ning v ujudga k elishi. Xristianlik dini buddaviylik va islom dinlari qatorida jahon dini hisoblanadi. Bu din o'ziga e'tiqod qiluvchilarning soni jihatidan jahon dinlari orasida eng yirigi hisoblanadi. Unga e'tiqod qiluvchilarning soni 1 mlrd. 600 mln. bo'lib, bu son dunyo aholisining deyarli uchdan biriga tug'ri keladi. Xristianlik asosan Yevropa, Shimoliy va Janubiy Amerika, Avstraliya qit'alarida hamda qisman Afrika qit'asining janubiy qismida va Osiyo qit'asining sharqiy qismida tarqalgan. Xristianlik eramizning boshida Rim imperiyasining sharqiy qismida Falastin yerlarida vujudga keldi. Iso Masih (Iisus Xristos) Bibliyaning xabar berishiga ko'ra, xristianlik ta'limotining asoschisi bulib, u Rim imperiyasi tashkil topganining 747- yili Falastinning Nazaret qishlog'ida bokira qiz Maryamdan Xudoning amri bilan dunyoga keldi. Yangi eraning boshlanishi ham Iso Masihning dunyoga kelishi bilan bog'liq. Eramizning boshlarida yahudiylar hokimiyatning uch tabaqasi bilan bog'liq og'ir tushkunlikni boshdan kechirar edilar. Bir tomondan Rim imperatori va uning joylardagi noiblari, ikkinchi tomondan Falastin podshohi Irod Antipa, uchinchi tomondan esa ruhoniylar xalqni turli soliqlar va majburiyatlar bilan ko'mib tashlagan edilar.
Iso Masix. Isoni 33 yoshida fitnachilikda ayblab qatl etishga hukm qildilar. Isoning tarixiyligi xususida diniy va diniy bo'lmagan orasida ixtilof mavjud: xristianlik manbalari Isoning o'zi xudo bo'la turib, insoniyatning gunohlarini o'ziga olish uchun odam qiyofasida tug'ilganini, uning tarixiy shaxs ekanini ta'kidlab, uning hayot tarzini, insonlar bilan muloqoti haqidagi keng ma'lumotlarni bersada, diniy bo'lmagan manbalarda Isoning nomi uchramaganligini nazarda tutib, u tarixiy emas, balki afsonaviy shaxsdir deguvchilar ham bor. Iso nomiga qo'shiluvchi Masih so'zi qadimiy yahudiy tili - ivritdagi "moshiax" so'zidan olingan bo'lib, "silangan" yoki "siylangan" ma'nolarini beradi. Grekchada bu so'z "xristos" ("christos") shakliga ega. Bu dinning "xristianlik" yoki "masihiylik" deb atalishi ham shu so'zlar bilan bog'liq. Bundan tashqari xristianlik Iso Masihning tug'ilgan qishlog'i - "Nazaret" bilan bog'lab, nazroniyya deb ham atalgan. Keyinchalik bu nom nasroniyya, nasroniylik shaklini olgan. Iso Masih o'z ta'limotini o'zining 12 o'quvchisi Apostollar - Havoriylarga o'rgatdi. Ular esa Isoning vafotidan keyin ustozlarining ta'limotlarini har birlari alohida-alohida tarzda kitob shakliga keltirdilar. Bu kitoblar Bibliyaning "Yangi ahd" qismini tashkil etadi.
X rist ianlik t a'limot i. Manbalar xabar berishicha, xristianlik yahudiy muhitida yuzaga kelgan. Bu esa xristianlikning yahudiylikdan ko'p jihatdan ta'sirlanishiga sabab bo'ldi. Xristianlikning asosiy g'oyasi - Isoning odamzodning xaloskori "messiya" ekanligi yahudiylikda mavjud bo'lib, oxiratga yaqin kelishi kutilayotgan xaloskor haqidagi ta'limotdan kelib chiqqandir. Keyinchalik bu ta'limot Xudoning mujassamlanishi yoki Isoning ikki mohiyati - odam mohiyati, xudo mohiyati haqida "gunohni yuvish", ya'ni Isoning o'zini ixtiyoriy tarzda qurbon qilishi haqiqatdagi ta'limot bilan mustahkamlanadi. Xristianlik muqaddas ruh ota-xudo, ug'il-xudo va muqaddas ruh - uch yuzlik xudo to'g'risidagi ta'limot, jannat va do'zah, oxiratda guyo dunyoning oxiriga borish, Isoning qaytishi haqida va boshqa aqidalarni o'z ichiga oladi. Xristian jamoasining shakllanishi, uning aqidalarini tartibga solinishi, cherkov munosabatlarining ishlab chiqilishi, diniy tabaqalar tuzumining vujudga kelishi eramizning IV asr boshlarida 324 yili xristianlik Rim imperiyasida davlat dini deb e'lon qilinganida so'ng amalga oshdi. 325 yili tarixda birinchi marta Rim imperatori Lisiniya imperiya hududidagi xristian jamoalarini o'zaro kelishtirish va tartibga solish maqsadida Nikey shahrida I Butun Olam Xristian Soborini chaqirdi. 381 yili Konstantinopolda II Butun Olam Xristian Sobori bo'lib utdi. Bu soborlarda xristianlik ta'limotining asoslari qabul qilindi va bu asoslar 12 qismda ifodalandi.
-Birinchi qismda olamni yaratgan Xudo haqida so'z yuritiladi. -Ikkinchi qismda Xudoning o'g'li Isus Xristosga imon keltirish haqida so'z boradi. -Uchinchi qismda ilohiy mujassamlashuv haqida so'z yuritilib, unga ko'ra, Iso Xudo bo'la turib, bokira Bibi Maryamdan tug'ilgan va inson qiyofasiga kirgan. -To'rtinchi qismda Isoning azob-uqubatlari va o'limi haqida so'z ketadi. Bu gunohlarning kechirilishi haqidagi aqidadir. Bunda Isoning tortgan azoblari va o'limi tufayli Xudo tomonidan insoniyatning barcha gunohlari kechiriladi deb e'tiqod qilinadi. -Beshinchi qismda Isoning xochga mixlanganidan so'ng uch kun o'tib qayta tirilganligi haqidagi aqida keladi. -Oltinchi qismda Isoning meroji haqida so'z yuritiladi. -Yettinchi qismda Isoning nuzuli (ikkinchi marotaba yerga qaytishi) haqida so'z yuritiladi. -Sakkizinchi qism Muqaddas Ruhga imon keltirmoq borasidadir. -To'qqizinchi qism cherkovga munosabat haqida. - O'ninchi qism cho'qintirishning gunohlardan forig' qilish haqida; -O'n birinchi qism o'lganlarning ommaviy tirilishi haqida. -O'n ikkinchi qismda abadiy hayot haqida so'z yuritiladi.