logo

Xristianlik vujudga kelishi

Yuklangan vaqt:

10.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

99.3251953125 KB
X rist ianlik  v ujudga k elishi  

Reja:

Xristianlikning paydo bo’lishi

Xristianlik ta’limoti

Xristianlikdagi oqimlar

Xristianlikning bo’linishi.  X rist ianlik ning v ujudga k elishi.

Xristianlik dini buddaviylik va islom 
dinlari qatorida jahon dini 
hisoblanadi. Bu din o'ziga e'tiqod 
qiluvchilarning soni jihatidan jahon 
dinlari orasida eng yirigi 
hisoblanadi. Unga e'tiqod 
qiluvchilarning soni 1 mlrd. 600 
mln. bo'lib, bu son dunyo 
aholisining deyarli uchdan biriga 
tug'ri keladi. Xristianlik asosan 
Yevropa, Shimoliy va Janubiy 
Amerika, Avstraliya qit'alarida 
hamda qisman Afrika qit'asining 
janubiy qismida va Osiyo qit'asining 
sharqiy qismida tarqalgan. 
Xristianlik eramizning boshida Rim 
imperiyasining sharqiy qismida Falastin 
yerlarida vujudga keldi. Iso Masih (Iisus 
Xristos) Bibliyaning xabar berishiga ko'ra, 
xristianlik ta'limotining asoschisi bulib, u 
Rim imperiyasi tashkil topganining 747- 
yili Falastinning Nazaret qishlog'ida 
bokira qiz Maryamdan Xudoning amri 
bilan dunyoga keldi. Yangi eraning 
boshlanishi ham Iso Masihning dunyoga 
kelishi bilan bog'liq. Eramizning 
boshlarida yahudiylar hokimiyatning uch 
tabaqasi bilan bog'liq og'ir tushkunlikni 
boshdan kechirar edilar. Bir tomondan 
Rim imperatori va uning joylardagi 
noiblari, ikkinchi tomondan Falastin 
podshohi Irod Antipa, uchinchi 
tomondan esa ruhoniylar xalqni turli 
soliqlar va majburiyatlar bilan ko'mib 
tashlagan edilar.    Iso Masix.

  Isoni 33 yoshida fitnachilikda ayblab qatl etishga hukm qildilar. Isoning 
tarixiyligi xususida diniy va diniy bo'lmagan orasida ixtilof mavjud: xristianlik 
manbalari Isoning o'zi xudo bo'la turib, insoniyatning gunohlarini o'ziga olish 
uchun odam qiyofasida tug'ilganini, uning tarixiy shaxs ekanini ta'kidlab, uning 
hayot tarzini, insonlar bilan muloqoti haqidagi keng ma'lumotlarni bersada, 
diniy bo'lmagan manbalarda Isoning nomi uchramaganligini nazarda tutib, u 
tarixiy emas, balki afsonaviy shaxsdir deguvchilar ham bor. Iso nomiga 
qo'shiluvchi Masih so'zi qadimiy yahudiy tili - ivritdagi "moshiax" so'zidan 
olingan bo'lib, "silangan" yoki "siylangan" ma'nolarini beradi. Grekchada bu so'z 
"xristos" ("christos") shakliga ega. Bu dinning "xristianlik" yoki "masihiylik" deb 
atalishi ham shu so'zlar bilan bog'liq. Bundan tashqari xristianlik Iso Masihning 
tug'ilgan qishlog'i - "Nazaret" bilan bog'lab, nazroniyya deb ham atalgan. 
Keyinchalik bu nom nasroniyya, nasroniylik shaklini olgan.
          Iso Masih o'z ta'limotini o'zining 12 o'quvchisi Apostollar - Havoriylarga 
o'rgatdi. Ular esa Isoning vafotidan keyin ustozlarining ta'limotlarini har birlari 
alohida-alohida tarzda kitob shakliga keltirdilar. Bu kitoblar Bibliyaning "Yangi 
ahd" qismini tashkil etadi.    X rist ianlik  t a'limot i.
                                                                                                                                                                
                                             Manbalar xabar berishicha, xristianlik yahudiy 
muhitida yuzaga kelgan. Bu esa xristianlikning yahudiylikdan 
ko'p jihatdan ta'sirlanishiga sabab bo'ldi. Xristianlikning asosiy 
g'oyasi - Isoning odamzodning xaloskori "messiya" ekanligi 
yahudiylikda mavjud bo'lib, oxiratga yaqin kelishi kutilayotgan 
xaloskor haqidagi ta'limotdan kelib chiqqandir. Keyinchalik bu 
ta'limot Xudoning mujassamlanishi yoki Isoning ikki mohiyati - 
odam mohiyati, xudo mohiyati haqida "gunohni yuvish", ya'ni 
Isoning o'zini ixtiyoriy tarzda qurbon qilishi haqiqatdagi ta'limot 
bilan mustahkamlanadi. Xristianlik muqaddas ruh ota-xudo, 
ug'il-xudo va muqaddas ruh - uch yuzlik xudo to'g'risidagi 
ta'limot, jannat va do'zah, oxiratda guyo dunyoning oxiriga 
borish, Isoning qaytishi haqida va boshqa aqidalarni o'z 
ichiga  oladi. Xristian jamoasining shakllanishi, uning aqidalarini 
tartibga solinishi, cherkov munosabatlarining ishlab chiqilishi, 
diniy tabaqalar tuzumining vujudga kelishi eramizning IV asr 
boshlarida 324 yili xristianlik Rim imperiyasida davlat dini deb 
e'lon qilinganida so'ng amalga oshdi. 
325 yili tarixda birinchi marta Rim imperatori Lisiniya imperiya 
hududidagi xristian jamoalarini o'zaro kelishtirish va tartibga 
solish maqsadida Nikey shahrida I Butun Olam Xristian Soborini 
chaqirdi. 381 yili Konstantinopolda II Butun Olam Xristian Sobori 
bo'lib utdi. Bu soborlarda xristianlik ta'limotining asoslari qabul 
qilindi va bu asoslar 12 qismda ifodalandi.    
-Birinchi qismda olamni yaratgan Xudo haqida so'z yuritiladi.
-Ikkinchi qismda Xudoning o'g'li Isus Xristosga imon keltirish haqida so'z 
boradi.
-Uchinchi qismda ilohiy mujassamlashuv haqida so'z yuritilib, unga ko'ra, 
Iso Xudo bo'la turib, bokira Bibi Maryamdan tug'ilgan va inson qiyofasiga 
kirgan.
-To'rtinchi qismda Isoning azob-uqubatlari va o'limi haqida so'z ketadi. Bu 
gunohlarning kechirilishi haqidagi aqidadir. Bunda Isoning tortgan 
azoblari va o'limi tufayli Xudo tomonidan insoniyatning barcha gunohlari 
kechiriladi deb e'tiqod qilinadi.
-Beshinchi qismda Isoning xochga mixlanganidan so'ng uch kun o'tib 
qayta tirilganligi haqidagi aqida  keladi.
-Oltinchi qismda Isoning meroji haqida so'z yuritiladi.
-Yettinchi qismda Isoning nuzuli (ikkinchi marotaba yerga qaytishi) haqida 
so'z yuritiladi.
-Sakkizinchi qism Muqaddas Ruhga imon keltirmoq borasidadir.
-To'qqizinchi qism cherkovga munosabat haqida.
- O'ninchi qism cho'qintirishning gunohlardan forig' qilish haqida;
-O'n birinchi qism o'lganlarning ommaviy tirilishi haqida.
-O'n ikkinchi qismda abadiy hayot haqida so'z yuritiladi.   
Xristianlikning bundan 
keyingi falsafiy va nazariy 
rivojida avliyo Avgustinning 
ta'limoti katta rol o'ynadi. 
Beshinchi asr bo'sag'asida u 
dinning bilimdan afzal 
ekanligini
targ'ib qila boshladi. Uning 
ta'limotiga ko'ra, borliq inson 
aqli bilishga ojizlik qiladigan 
hodisadir, chunki uning 
ortida ulug' va qudratli 
Yaratuvchining irodasi 
yashiringan.
Avgustinning taqdir haqidagi 
ta'limotida aytilishicha, 
Xudoga imon keltirgan har 
bir kishi najot topganlar 
safidan o'rin egallashi 
mumkin.  Chunki imon taqdir 
taqozosidir.  X rist ianlik dagi oqimlar.

Xristian cherkovining Katolik va 
Pravoslav cherkovlariga ajralib 
ketishi Rim papasi va Istanbul 
Patriarxining xristian olamida 
yetakchilik uchun olib borgan 
raqobati oqibatida vujudga keldi

  Ajralish jarayoni Rim 
imperiyasining g'arbiy va sharqiy 
tafovutlari o'sib chuqurlashib 
borayotgan asrlardayoq 
boshlangan edi.

  867 yillar orasida Papa Nikolay va 
Istanbul patriarxi Fetiy orasida uzil-
kesil ajralish ruy berdi va bu ajralish 

1054 yili rasman tan olindi.  
XVI asr boshlarida 
katolisizmdan bir necha 
Yevropa cherkovlari ajralib 
chiqishi natijasida 
xristianlikda protestantlik 
harakatlari vujudga keldi. 

Buning doirasida lyuterantlik, 
baptizm, anglikanlik va 
kalvinizm cherkovlari 
shakllandi. 

Bular bir cherkovning asosiy 
marosimlari jihatidan 
o'zlariga xos bo'lgan 
tomonlarga ega bo'lish bilan 
bir qatorda, bular ham o'z 
navbatida bir necha 
yo'nalishlar,mazhablar va 
oqimlarga bo'lindi.  Prav oslav  oqimi.

Pravoslav oqimi xristianlikning 
uch asosiy yo'nalishidan biri 
o'laroq, tarixan uning sharqiy 
shahobchasi sifatida ruyobga 
chiqdi va shakllandi.

  Bu oqim asosan Sharqiy 
Yevropa, Yaqin Sharq va Bolqon 
mamlakatlarida tarqalgan. 
Pravoslav atamasi yunoncha 
ortodoksiya so'zidan olingan 
bo'lib, ilk davr xristian 
yozuvchilari asarlarida uchraydi. 

Pravoslaviyening kitobiy 
asoslari Vizantiyada
shakllandi, chunki bu yo'nalish u 
yerdagi hukmron din edi.
            
Muqaddas kitob bo'lmish Injil va 
muqaddas o'gitlar IV-VIII yetti 
butxona Soborlarining qarorlari, 
shuningdek Afanasiy 
Aleksandriyskiy, Vasiliy Velikiy, 
Grigoriy Bogoslov, Ioann 
Damasskiy, Ioann Zlatoust kabi yirik 
cherkov xodimlarining asarlari 
ushbu oqim ta'limotining asosi deb 
tan olingan. 

Xristianlikning Sharqiy tarmog'i 
bo'lmish pravoslaviyening 
rivojlanishi jarayonida 14 Mustaqil 
(avtokefal) cherkovlari: 
Konstantinopol, Aleksandriya, 
Antioxiya, Quddus, Rus, Gruziya, 
Serb, Rumin, Bolgar, Kipr, Ellada, 
Albaniya, Polsha, Chexoslovakiya, 
Amerika cherkovlari shakllangan.   
Pravoslav cherkovi bayramlar 
va diniy marosimlarga 
alohida ahamiyat beradi. 
Post diniy marosimi odatda 
katta cherkov bayramlaridan 
oldin o'tkaziladi. Postning 
mohiyati inson ruhini 
tozalash va yangilash, diniy 
hayotning muhimi 
voqealariga tayyorgarlikdan 
iborat. Poklanishning sirliligi. Unda dindor non 
va vino ko'rinishda o'z badanida
Iso qonini abadiy hayotga tayyorlaydi.
  Badanni yeley bilan ishqalash sirida 
Xudoning ruhiy va jismoniy zaifliklarni 
tuzatuvchi lutfu marhamatidan umid qilinadi.  Rus prov aslav i.

Rus Pravoslaviyesining ko'p kunlik postlari to'rtta: Pasxa oldidan, Pyotr va Pavel 
kuni oldidan, Bogorodisa uyqusidan oldin va Iso tug'ilgan kundan oldin.
Buyuk bayram ichida Pasxa birinchi o'rinda turadi. Pasxa Isoning o'lganidan 
so'ng qayta tirilganini nishonlab o'tkaziladigan bayram. U yilning 22 aprelidan 
may oyining birinchi yakshanbasigacha o'tkaziladigan bayram. U "Otsovskiy 
den"dan avval o'tkaziladi. Pasxaning tarixi yahudiylikdagi pesax bayrami bilan 
bog'liq bo'lib, u yahudiylarning Misrdan qochib chiqishi va ozodlikka erishishini 
nishonlanishidir. Xristianlik yahudiylikdan to'la ajralib chiqqach pasxa yangicha 
tus olgan. 
          Pasxadan so'ng pravoslav dinining o'n ikki kunlik o'n ikki muhim bayrami 
boshlanadi. Ular: Iso tug'ilishi, Sreteniye, Isoni cho'qintirish, Preobrajeniye, 
Quddusga kirish, Isoning osmonga ko'tarilishi, Troisa Muqaddas butning 
osmonga ko'tarilishi, Blagovehaniye (Injilning nozil bo'lishi), Rojdestvo 
Bogorodiso' (Isoning xochga osilishi) va hakozo.  Kat olik  oqimi.

Xristianlikning yirik yo’nalishlaridan biri katolikdir. U Yevropa, Osiyo, Afrika va 
Lotin Amerikasi mamlakatlarida tarqalgan bo'lib, muxlislari taxminan 800 mln. 
kishini tashkil etadi. Katolisizm umumiy, dunyoviy degan ma'nolarni ifodalaydi. 
Uning manbai - uncha katta bo'lmagan Rim Xristian jamoasi bo'lib, rivoyatlariga 
ko'ra uning birinchi Yepiskopi apostol Petr bo'lgan. Katolisizm Bibliyani 
sharhlash huquqi faqatgina ruhoniylarga beriladi, chunki ular uylanmaslik 
xaqidagi diniy talabga amalqiladilar. Diniy ibodatlar dabdabali va 
sohtalashtirilgan ko'rinishga ega, diniy o'qish, duo, iltijolar lotin tilida olib 
boriladi. Provoslaviyadagi kabi katolisizmda ham farishta, ikona, ilohiy kuch, 
chirimaydigan marhum jasadlariga sig'inish odatlari mavjuddir. Katolisizm 
xristianlikning yo'nalishlaridan biri sifatida uning asosiy aqida va qoidalarini tan 
oladi, biroq diniy ta'limot, sig'inish va tashkiliy masalalarda bir qator xususiyatlar 
bilan ajralib turadi. Katolik diniy ta'limotning asosini Muqaddas kitob va 
Muqaddas yozuvlar tashkil qiladi. Biroq Pravoslav cherkovidan farqli o'laroq 
katolik cherkovi Muqaddas yozuvlar deb nafaqat avvalgi yetti Butun Olam 
Xristian Soborlarining qarorlarini, balki hozirgacha bo'lib o'tgan barcha Soborlar 
qarorlarini, bundan tashqari Papaning maktublari va qarorlarini ham hisoblaydi.

X rist ianlik v ujudga k elishi  Reja:  Xristianlikning paydo bo’lishi  Xristianlik ta’limoti  Xristianlikdagi oqimlar  Xristianlikning bo’linishi.

X rist ianlik ning v ujudga k elishi.  Xristianlik dini buddaviylik va islom dinlari qatorida jahon dini hisoblanadi. Bu din o'ziga e'tiqod qiluvchilarning soni jihatidan jahon dinlari orasida eng yirigi hisoblanadi. Unga e'tiqod qiluvchilarning soni 1 mlrd. 600 mln. bo'lib, bu son dunyo aholisining deyarli uchdan biriga tug'ri keladi. Xristianlik asosan Yevropa, Shimoliy va Janubiy Amerika, Avstraliya qit'alarida hamda qisman Afrika qit'asining janubiy qismida va Osiyo qit'asining sharqiy qismida tarqalgan.  Xristianlik eramizning boshida Rim imperiyasining sharqiy qismida Falastin yerlarida vujudga keldi. Iso Masih (Iisus Xristos) Bibliyaning xabar berishiga ko'ra, xristianlik ta'limotining asoschisi bulib, u Rim imperiyasi tashkil topganining 747- yili Falastinning Nazaret qishlog'ida bokira qiz Maryamdan Xudoning amri bilan dunyoga keldi. Yangi eraning boshlanishi ham Iso Masihning dunyoga kelishi bilan bog'liq. Eramizning boshlarida yahudiylar hokimiyatning uch tabaqasi bilan bog'liq og'ir tushkunlikni boshdan kechirar edilar. Bir tomondan Rim imperatori va uning joylardagi noiblari, ikkinchi tomondan Falastin podshohi Irod Antipa, uchinchi tomondan esa ruhoniylar xalqni turli soliqlar va majburiyatlar bilan ko'mib tashlagan edilar.

Iso Masix.  Isoni 33 yoshida fitnachilikda ayblab qatl etishga hukm qildilar. Isoning tarixiyligi xususida diniy va diniy bo'lmagan orasida ixtilof mavjud: xristianlik manbalari Isoning o'zi xudo bo'la turib, insoniyatning gunohlarini o'ziga olish uchun odam qiyofasida tug'ilganini, uning tarixiy shaxs ekanini ta'kidlab, uning hayot tarzini, insonlar bilan muloqoti haqidagi keng ma'lumotlarni bersada, diniy bo'lmagan manbalarda Isoning nomi uchramaganligini nazarda tutib, u tarixiy emas, balki afsonaviy shaxsdir deguvchilar ham bor. Iso nomiga qo'shiluvchi Masih so'zi qadimiy yahudiy tili - ivritdagi "moshiax" so'zidan olingan bo'lib, "silangan" yoki "siylangan" ma'nolarini beradi. Grekchada bu so'z "xristos" ("christos") shakliga ega. Bu dinning "xristianlik" yoki "masihiylik" deb atalishi ham shu so'zlar bilan bog'liq. Bundan tashqari xristianlik Iso Masihning tug'ilgan qishlog'i - "Nazaret" bilan bog'lab, nazroniyya deb ham atalgan. Keyinchalik bu nom nasroniyya, nasroniylik shaklini olgan. Iso Masih o'z ta'limotini o'zining 12 o'quvchisi Apostollar - Havoriylarga o'rgatdi. Ular esa Isoning vafotidan keyin ustozlarining ta'limotlarini har birlari alohida-alohida tarzda kitob shakliga keltirdilar. Bu kitoblar Bibliyaning "Yangi ahd" qismini tashkil etadi.

X rist ianlik t a'limot i. Manbalar xabar berishicha, xristianlik yahudiy muhitida yuzaga kelgan. Bu esa xristianlikning yahudiylikdan ko'p jihatdan ta'sirlanishiga sabab bo'ldi. Xristianlikning asosiy g'oyasi - Isoning odamzodning xaloskori "messiya" ekanligi yahudiylikda mavjud bo'lib, oxiratga yaqin kelishi kutilayotgan xaloskor haqidagi ta'limotdan kelib chiqqandir. Keyinchalik bu ta'limot Xudoning mujassamlanishi yoki Isoning ikki mohiyati - odam mohiyati, xudo mohiyati haqida "gunohni yuvish", ya'ni Isoning o'zini ixtiyoriy tarzda qurbon qilishi haqiqatdagi ta'limot bilan mustahkamlanadi. Xristianlik muqaddas ruh ota-xudo, ug'il-xudo va muqaddas ruh - uch yuzlik xudo to'g'risidagi ta'limot, jannat va do'zah, oxiratda guyo dunyoning oxiriga borish, Isoning qaytishi haqida va boshqa aqidalarni o'z ichiga oladi. Xristian jamoasining shakllanishi, uning aqidalarini tartibga solinishi, cherkov munosabatlarining ishlab chiqilishi, diniy tabaqalar tuzumining vujudga kelishi eramizning IV asr boshlarida 324 yili xristianlik Rim imperiyasida davlat dini deb e'lon qilinganida so'ng amalga oshdi. 325 yili tarixda birinchi marta Rim imperatori Lisiniya imperiya hududidagi xristian jamoalarini o'zaro kelishtirish va tartibga solish maqsadida Nikey shahrida I Butun Olam Xristian Soborini chaqirdi. 381 yili Konstantinopolda II Butun Olam Xristian Sobori bo'lib utdi. Bu soborlarda xristianlik ta'limotining asoslari qabul qilindi va bu asoslar 12 qismda ifodalandi.

 -Birinchi qismda olamni yaratgan Xudo haqida so'z yuritiladi. -Ikkinchi qismda Xudoning o'g'li Isus Xristosga imon keltirish haqida so'z boradi. -Uchinchi qismda ilohiy mujassamlashuv haqida so'z yuritilib, unga ko'ra, Iso Xudo bo'la turib, bokira Bibi Maryamdan tug'ilgan va inson qiyofasiga kirgan. -To'rtinchi qismda Isoning azob-uqubatlari va o'limi haqida so'z ketadi. Bu gunohlarning kechirilishi haqidagi aqidadir. Bunda Isoning tortgan azoblari va o'limi tufayli Xudo tomonidan insoniyatning barcha gunohlari kechiriladi deb e'tiqod qilinadi. -Beshinchi qismda Isoning xochga mixlanganidan so'ng uch kun o'tib qayta tirilganligi haqidagi aqida keladi. -Oltinchi qismda Isoning meroji haqida so'z yuritiladi. -Yettinchi qismda Isoning nuzuli (ikkinchi marotaba yerga qaytishi) haqida so'z yuritiladi. -Sakkizinchi qism Muqaddas Ruhga imon keltirmoq borasidadir. -To'qqizinchi qism cherkovga munosabat haqida. - O'ninchi qism cho'qintirishning gunohlardan forig' qilish haqida; -O'n birinchi qism o'lganlarning ommaviy tirilishi haqida. -O'n ikkinchi qismda abadiy hayot haqida so'z yuritiladi.