Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari intellektini didaktik o‘yinlar orqali rivojlanishning pedogogik imkoniyatlari
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA‘LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI SHAROF RASHIDOV NOMIDAGI SAMARQAND DAVLAT UNIVERSITETI MAKTABGACHA VA BOSHLANG‘ICH TA‘LIM FAKULTETI Fakultetlar aro pedagogika kafedrasi Abdukarimova Zamira Jamshid qizi Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari intellektini didaktik o‘yinlar orqali rivojlanishning pedogogik imkoniyatlari 5111700 – Boshlang‘ich ta‘lim va sport-tarbiyaviy ish yo‘nalishi bo’yicha bakalavr akademik darajasini olish uchun yozilgan BITIRUV MALAKAVIY ISHI Kafedraning 2023-yil 29-maydagi Ilmiy rahbar: majlisida muhokama qilindi va ___________PhD. E.Abdumannotov himoyaga tavsiya etildi. Kafedra mudiri:_____________ Taqrizchilar:___________________ Prof, K.Xasanova ______________________________ Malakaviy bitiruv ishi YaDAKning 2023-yil____iyundagi___-sonli majlisida himoya qilindi va _________foizga baholandi YaDAK raisi:_____________________________________ A‘zolari:_________________________________________ Samarqand – 2023 1
MUNDARIJA KIRISH…………………………………………………………………………….3 I BOB. BOSHLANG‘ICH SINF O‘QUVCHILARI INTELLEKTINI DIDAKTIK O‘YINLAR ORQALI RIVOJLANTIRISHNING ILMIY- NAZARIY ASOSLARI……………………………………………………….....10 1.1 O‘quvchilar intellektini rivojlantirishning me’yoriy-huquqiy va ilmiy nazariy asoslari….……………………………………..…………………………………..10 I.2 Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari intellektini didaktik o‘yinlar orqali rivojlantirishning amaliyotdagi xolati ……………………………………. ……….18 II BOB. BOSHLANG‘ICH SINF O‘QUVCHILARI INTELLEKTINI DIDAKTIK O‘YINLAR ORQALI RIVOJLANTIRISHNING MAZMUNI, METOD, SHAKL VA VOSITALARI………………………………………. ….23 2.1. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari intellektini didaktik o‘yinlar orqali rivojlantirishning mazmuni va moxiyati …………………………………………..23 2.2. Auditoriyadan tashqari mashg‘ulotlarda o‘quvchilar intellektini didaktik o‘yinlar orqali rivojlantirishning samarali metod va vositalari…………………….35 III BOB. BOSHLANG‘ICH SINF O‘QUVCHILARI INTELLEKTINI DIDAKTIK O‘YINLAR ORQALI RIVOJLANTIRISH BO‘YICHA AMALGA OSHIRILGAN TAJRIBA-SINOV ISHLARI……………………..39 3.1. Didaktik o‘yinlar orqali o‘quvchilar intellektini rivojlantirish bo‘yicha tajriba- sinov o‘tkazish metodikasi………………………………………………………...39 3.2. Olib borilgan izlanishlar bo‘yicha tajriba-sinov ishlari taxlili……………….47 UMUMIY XULOSA VA TAVSIYALAR…………………………………..….51 2
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI……..…………………… 57 ILOVALAR KIRISH Bitiruv malakaviy ishi mavzusining dolzarbligi: Jahon ta’lim tizimi barcha davlatlar o‘rnak olsa arzigulik darajada rivojlangan bir paytda ta’limga nisbatan, bolalarning o‘qishiga nisbatan e’tibor yanada kuchaymoqda. XXI asrda jahon miqyosida ta’limning barqaror taraqqiyotini ta’minlovchi asosiy omil sifatida e’tirof etilgan tashkilot – YUNESKO tashkiloti hisoblanadi. Bugungi kunda butun dunyo ta’lim muhitini rivojlantirish jarayonini me’yoriy-huquqiy jihatdan qo‘llab- quvvatlash va koordinatsiya qilish YUNESKO tashkiloti tomonidan bajarilmoqda. Bu tashkilot barcha mamlakatlar uchun global va huquqiy harakterdagi xalqaro- huquqiy aktlarni ishlab chiqmoqda. YUNESKOning xalqaro-huquqiy aktlari zamonaviy ta’limni globallashtirib, tarbiya muammolarini insoniy sivilizatsiyaning dastlabki darajasidan tinchlik, demokratiya, insoniylik, diniy bag‘rikenglik, inson huquqlarini hurmatlash, boshqa xalqlarning tarixiy-madaniy an’ana va qadriyatlarini hurmat qilish, atrof-muhitni asrashdan iboratdir. Ta’lim rivojida YUNESKOning o’rni beqiyosdir. Ayni vaqtda jahondagi oliy ta’lim muassasalari ilm-fanning yirik o‘choqlari hisoblanishi hech kimga sir emas. Shuningdek O‘zbekistonda ham hozirda yangi-yangi oliy o‘quv yurtlari, dunyodagi yetakchi universitetlarning filiallari tashkil etilmoqda. Misol uchun, so‘nggi 5 yilda mamlakatimizda 47ta yangi oliy ta’lim muassasasi, jumladan, xorijiy universitetlarning filiallari tashkil etilib oliy o‘quv yurtlarining soni 125 taga yetdi. So‘nggi yillarda mamlakatimizda ta’limga nisbatan e’tibor yildan yilga oshib bormoqda. Ta’lim sohasidagi islohotlar amalga oshirilib, mana shu yilning davlat 3
dasturi qabul qilinishi jarayonida ta’limga nisbatan mablag‘ni katta oshirilishi, xususiy institutlar, xususiy maktablar ochilishi misol bo‘la oladi. Yangi ochilgan ta’lim maskanlarida dunyodagi ta’lim tizimi bo‘yicha rivojlangan davlat tajribalarini singdirilganligi kelgusida yetuk malakali kadrlar yetishib chiqishidan dalolatdir. Shu o‘rinda shuni ta’kidlab o‘tish kerakki, har yili yillarni nomlanishida ham ta’limga bo‘lgan e’tiborni kuchaytirilganini bilish mumkin. Jumladan hozirgi 2023-yilimiz “INSONGA E’TIBOR VA SIFATLI TA’LIM YILI” deb e’lon qilinishi bejiz emas. Prezidentimiz Shavkat Mirziyoyev “Yangi O’zbekiston strategiyasi” kitobida shunday so`zlarni ta`kidlab o`tgan “Jonajon Vatanimiz – O`zbekistonni eng rivojlangan davlatlar, qatoriga olib chiqish sharafli va ayni paytda nihoyatda mas’uliyatli vazifa” 1 Biz rivojlangan davlatlar qatoriga olib chiqishimiz uchun ta`lim tizimiga katta e`tibor qaratilyapdi. Buning dalili sifatida O’zbekiston hududining har bir viloyatida “Prezident maktablari” qurilayotgani yaqqol namuna bo‘ladi. Shu o‘rinda Prezidentimiz Shavkat Mirziyoye v aytgan jumlalarini keltirib o‘tishimiz mumkin: “Farzandlarimiz maktabdan qanchalik bilimli bo‘lib chiqsa, yuqori texnologiyalarga asoslangan iqtisodiyot tarmoqlari shuncha tez rivojlanadi, ko‘plab ijtimoiy muommolarni yechish imkoni tug‘iladi. Shunday ekan, yangi O‘zbekiston ostonasi maktabdan boshlanadi desam o‘ylaymanki, butun xalqimiz bu fikrni qo‘llab quvvatlaydi” 2 [10] deydi. Mamlakatimiz Prezidenti rahbar sifatidagi faoliyatini yurtimiz akademiklari, yetakchi olimlari, umuman, ilm ahli bilan uchrashuvdan boshlaganligi, yurtimizda ilm-fan rivojini ishlab chiqarish taraqqiyoti bilan uyg‘unlashtirishga qaratganligi bejiz emas. Respublikamiz ta’lim tizimida sifatni oshirish, bu borada uzluksiz ta’lim tizimining muhim bo‘g‘ini hisoblangan umumta’lim maktablari o‘quvchilarining o‘quv-tarbiya jarayonini tizimli tashkil etish, o‘quvchilarga qisqa vaqt ichida mazmunli va foydali bilim berish, muayyan faoliyat yuzasidan turli 1 Shavkat Mirziyoyev-“Yangi O`zbekiston strategiyasi” 2 Shavkat Mirziyoyev,, Bilimli avlod - buyuk kelajakning, tadbirkor xalq -farovon hayotning, do'stona hamkorlik esa taraqqiyotning kafolatidir'' Toshkent-,, O'zbekiston'' -2018 31-b 4
ko‘nikma hamda malakalarni hosil qilish, ijodiy, aqliy jihatdan intellektual salohiyatni egallashlari borasida muhim vazifalar amalga oshirilmoqda. Bugungi axborotlashgan jamiyat ta’lim sohasiga yangiliklar joriy etish, yangi ta’lim texnologiyalarini qo‘llash zamon talabiga aylanmoqda. Ayniqsa, axborotlashgan muhitda umumiy o‘rta ta’lim tizimida o‘quvchilarning intellektual salohiyatini rivojlantirishning pedagogik mexanizmlarini takomillashtirish masalalari muhim o‘rin tutmoqda. “O‘zbekiston Respublikasi oliy ta’lim tizimini 2030-yilgacha rivojlantirish Konseptsiyasi” sohadagi yangi islohotlar uchun debocha vazifasini bajarib kelmoqda. Ushbu hujjatga intellektual taraqqiyotni jadallashtirish, raqobatdosh kadrlar tayyorlash, ilmiy va innovatsion faoliyatni samarali tashkil etish hamda xalqaro hamkorlikni mustahkamlash maqsadida fan, ta’lim va ishlab chiqarish integratsiyasini rivojlantirish singari vazifalar qo‘yildi. Xulosa qilib aytadigan bo‘lsak, ta’lim sohasida amalga oshirilayotgan istiqbolli vazifalar o‘zining dolzarbligi hamda amaliy ahamiyati bilan boshqa sohalardan qolishmaydi. Chunki ushbu sohadagi islohotlarni yanada keng ko‘lamda davom ettirish davr talabidir. Hozirgi vaqtda bo‘sh o‘zlashtiruvchi o‘quvchilar soni ko‘payib borayotgani hech kimga sir emas. Ayniqsa, ushbu moyillik ommaviy boshlang‘ich sinf o‘quvchilari o‘rtasida namoyon bo‘lib kelmoqda. Ko‘pchilik bolalar maktab ta’limi jarayonida ayrim muammolarga duch keladilar, asosiy muammolar esa bilimlarni o‘zlashtirish jarayoni bilan bevosita bog‘liq hisoblanadi. Maktablarda bilimlar o‘quvchilarga berilmoqda, lekin natijalar talab darajasida emasligi mazkur ahvolga yanada jiddiy e’tibor qaratishga va zudlik bilan kerakli chora-tadbirlarni amalga oshirishga sabab bo‘lmoqda. Maktablarda ishlash jarayonida samarali korreksion metodlarning yo‘qligi o‘qish bilan bog‘liq muammolarning ko‘payib borayotganligi va o‘zlashtirishi past bo‘lgan o‘quvchilar sonining ortishiga olib kelmoqda. Mutaxasislarning ta’kidlashicha hozirga qadar hammaga ma’qul bo‘lgan an’anaviy pedagogik-psixalogik metodlar o‘qishda va korreksion ishlarda o‘z kutgan natijalarini bermayotganligi tufayli yangi metodlarni izlash zarurati paydo bo‘ldi. Ushbu avj olib borayotgan muammolarni tezroq oldini olish va samarali 5