BOSHLANG‘ICH TA’LIMDA RANG-TUS VA MIQDOR BILDIRUVCHI LUG‘AVIY BIRLIKLARNI O‘RGATISH USULLARI
BOSHLANG‘ICH TA’LIMDA RANG-TUS VA MIQDOR BILDIRUVCHI LUG‘AVIY BIRLIKLARNI O‘RGATISH USULLARI MUNDARIJA KIRISH ……………………………………………....................... …… 3 I BOB. BOSHLANG‘ICH SINF ‘‘ONA TILI’’ VA “O‘QISH SAVODXONLIGI” DARSLIKLARIDAGI LUG‘AVIY BIRLIKLARNI TAHLIL QILISHNING NAZARIY ASOSLARI 1.1.Boshlang‘ich sinflarda lug‘aviy birliklarni o‘qitishda o‘quvchilar lug‘atini boyitishning ahamiyati…………………………………...…...........................……7 1.2. Boshlang‘ich ta’limda rang-tus va miqdor bildiruvchi lug‘aviy birliklarni o‘qitish usullari. ..........…………………………………....…......…….21 II BOB. BOSHLANG‘ICH SINF ‘‘ONA TILI ’’ VA “O‘QISH SAVODXONLIGI” DARSLIKLARIDAGI LUG‘AVIY BIRLIKLARNI O‘QITISH METODLARI 2.1.Boshlang‘ich ta’limda lug‘aviy birliklarni o‘tishda interfaol usullardan foydalanish. .........………………………………….............................…......…..25 2.2.Boshlang‘ich ta’limda lug‘aviy birliklarning tahlil usullari……......….38 2.3. ‘‘O‘qish savodxonligi’’ darsligida keltirilgan iboralarni tahlil qilish va ularni o‘rgatish yo‘llari………………………………….…...........….....……......48 III BOB. TAJRIBA-SINOV ISHLARI 3.1.Tajriba-sinov ishlarini takomillashtirish va o‘tkazish metodikasi……...52 3.2. Tajriba-sinov ishlari tahlili va yakuniy natijalari…………………….... 54 XULOSA .…………………………………………………………...……...58 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR …………………………….…....60
KIRISH Mavzuning dolzarbligi. Mamlakatimiz mustaqillikka erishgach, demokratik huquqiy davlat, ijtimoiy yo‘naltirilgan bozor iqtisodiyoti va kuchli fuqarolik jamiyatini barpo etish kabi maqsadlardan iborat bo‘lgan o‘z taraqqiyot yo‘lini aniq belgilab oldi. Har bir xalqning tili uning tarixiy taraqqiyotidagi eng noyob va mukammal boyligidir. Tilda xalqning taqdiri, yashash tarzi, ma’naviy boyligi aks etadi. Shu sababli har bir xalq ona tilining sofligi, kamoloti va rivoji uchun tinmay qayg‘uradi. Prezidentimiz Sh.M.Mirziyoyev ta’kidlaganlaridek, “Milliy o‘zligimiz timsoli bo‘lgan, ma’naviyatimiz asosi bo‘lgan ona tilimizga e’tibor yanada kuchay tiri ladi. Albatta , oilamizda ham chet tilini bilish albatta kerak, bu ham hozir zamon talabi. Lekin ona tilini bilishga majbur qilishimiz kerak. Majbur! ” (I.4.). O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “O‘zbekiston Respublikasi xalq ta’limi tizimining 2030-yilgacha rivojlantirish konseptsiyasini tasdiqlash to‘g‘risida”gi Farmonida “Uzluksiz ta’lim tizimi mazmunini sifat jihatidan yangilash, shuningdek, professional kadrlarni tayyorlash, qayta tayyorlash va malakasini oshirish, fanlarni o‘qitish metodikasini takomillashtirish, ta’lim-tarbiya jarayoniga individuallashtirish tamoyillarini bosqichma-bosqich tatbiq etish, xalq ta’limi sohasiga zamonaviy axborot-kommunikatsiya texnologiyalari va innovatsion loyihalarni joriy etish va xalq ta’limi muassasalarining moddiy- texnika bazasini mustahkamlash va byudjetdan mablag‘ bilan ta’minlashning samaradorligini oshirish kabi vazifalar asosiy vazifalar sifatida belgilab berildi. [I. 1.] O‘zbekiston Respublikasining Davlat tili haqidagi Qonuni ham mustaqillik sari qo‘yilgan dadil qadamlardan biri bo‘ldi. Bu Qonun o‘zbek tilining haqqoniy maqomini qonunlashtirdi va asl o‘zbekona so‘zlash, tilimizning uslubiy
imkoniyatlaridan kengroq foydalanishga mustahkam zamin hozirladi. Bu qonun o‘zbek tilining lug‘aviy birliklarini ham chuqurroq o‘rganish sohasida yangi-yangi vazifalarni ham belgilab berdi. Tilni o‘rganayotgan paytda, eng avvalo, bizni qurshab turgan narsa va hodisalarning amaliy hayotimiz bilan bog‘liq bo‘lgan turli xil harakati, holatlari, belgi va xususiyatlarining shu tilda qanday ifodalanishini, nomlanishini bilishdan boshlaymiz. Ma’lum bir tildagi ana shunday so‘zlar yig‘indisi shu tilning lug‘at tarkibini tashkil qiladi. Boshlang‘ich sinf ‘‘Ona tili’’ va “O‘qish savodxonligi” darsliklaridagi lug‘aviy birliklarni o‘rganish, tahlil qilish bizning so‘z, lug‘at boyligimizni yanada boyitishga, nutqni aniq, ravon ifodalashga, savodxonlikni oshirishga xizmat qiladi, o‘quvchini ijodiy fikrlashga, izlanishga o‘rgatadi. Shuning uchun badiiy asarlarning o‘ziga xos badiiy xususiyatlarini chuqurroq o‘rganish xalq badiiy tafakkurining qonuniyatlarini yanada teranroq anglashga xizmat qiladi. Bitiruv ishining maqsad va vazifalari. Boshlang‘ich sinflarning “O‘qish savodxonligi” darslarida, asosan, hikoya, she’r, ertak, masal, maqol, doston, rivoyat va topishmoq kabi bir qator lirik, epik janrdagi asarlar kiritilgan. Shu bilan birga ilmiy-ommabop asarlar ham o‘qitiladi. Bu kabi turli janrdagi badiiy asarlar qurilishi, yozilish uslubi jihatidan o‘ziga xos xususiyatlarga ega bo‘lib, ularning o‘quvchilarga ta’siri ham turlichadir. Tabiiyki, har bir janrga oid asar matni lingvistik jihatdan ham o‘ziga xos xususiyatlarga ega. Shunga ko‘ra, turli janrdagi badiiy asarlardan lug‘aviy birliklarni tanlab olish va tahlil qilib o‘qitishda o‘qituvchidan unga mos usullar tanlash talab etiladi. Bitiruv malakaviy ishimizning maqsadi boshlang‘ich sinflarda badiiy asarlardagi lug‘aviy birliklarni o‘qitish va tahlil qilishning yangi metod va yo‘llarini o‘rganib chiqish, kelgusida bu usullardan keng foydalanishdir.
Mavzuning o‘rganilish darajasi: O‘zbek tilidagi lug‘aviy birliklar va ularning boshlang‘ich ta’limda nutq o‘stirish va fikr shakllantirish bilan bog‘liq jihatlari Q.Yo‘ldoshev, S.Matjonov, A.Zunnunov, Sh.Yo‘ldosheva, Q.Husan bo - yeva, Sh. Sariyev kabi olimlarning ishlarida ochib berilgan. Tadqiqotning ilmiy yangiligi: Boshlang‘ich sinflar ‘‘Ona tili’’ va “O‘qish savodxonligi” darsliklaridagi turli epik va lirik janrlardan to‘plangan lug‘aviy birliklar o‘rganilib, quyidagi ilmiy natijalarga erishildi: - “O‘qish savodxonligi” darsliklaridagi turli epik va lirik janrlardagi rang-tus va miqdor bildiruvchi lug‘aviy birliklar to‘planib, tartibga keltirildi; - rang-tus va miqdor bildiruvchi lug‘aviy birliklarning o‘zaro aloqadorligi hamda farqli tomonlari aniqlandi; - rang-tus va miqdor bildiruvchi lug‘aviy birliklarning tuzilishiga ko‘ra turlari tahlil etildi; - rang-tus va miqdor bildiruvchi lug‘aviy birliklarni o‘tishda interfaol usullar haqida fikr bildirildi; - boshlang‘ich ta’limda rang-tus va miqdor bildiruvchi lug‘aviy birliklarning tahlil usullari belgilandi. Tadqiqotning predmeti: Umumiy o‘rta ta’lim maktablarining boshlang‘ich sinflar ‘‘Ona tili’’ va “O‘qish savodxonligi” darsliklaridagi turli epik va lirik janrlardan to‘plangan faktik dalillar asosiy tadqiqot manbai bo‘lib xizmat qildi. Darslarda qo‘llangan rang-tus va miqdor bildiruvchi lug‘aviy birliklarning tahlili, o‘quvchilarning nutqini o‘stirish yo‘llari, savodxonligini oshirishning zamonaviy usullari, qonun-qoidalari. Tadqiqot ishining obyekti: “O‘qish savodxonligi ” darsliklaridagi turli epik va lirik janrlarni o‘tish jarayonidagi metodlar va ‘‘Ona tili ’’ darsliklaridagi lug‘aviy mashqlarni bajarish usullar. Tadqiqot ishini yozishga asoslangan manba: Ushbu mavzuni yoritishda, asosan ilmiy-uslubiy maqolalar, darslik va o‘quv qo‘llanmalar va Samarqand
viloyati Nurobod tumni 35-umumta’lim maktabida o‘tkazilgan tajribalardan foydalandik. Bitiruv ishining ilmiy ahamiyati: Mazkur bitiruv malakaviy ish boshlang‘ch ta’lim yo‘nalishi bo‘yicha amalga oshirilayotgan tadqiqotlarga ilmiy materiallar bera olishi bilan nazariy ahamiyat kasb etadi. Ish natijalari respublika oliy o‘quv yurtlari pedagogika fakultetlari talabalarga leksikologiya bilan bog‘liq maxsus kurs va seminarlar tashkil etishda, kurs va bitiruv ishlarini tayyorlashda, shuningdek, boshlang‘ish sinf o‘qituvchilari fakultativ mashg‘ulotlarida foydalanishlari mumkin. Bitiruv ishining muhokamasi: Bitiruv ishining muhokamasi dastavval Pedagogika ta’limi fakulteti boshlang‘ich va texnologik ta’lim kafedrasida o‘tkazildi. Bitiruv ishining tuzilishi. Bitiruv ishi kirish, uch bob, xulosa, foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat. Bitiruv ishining mundarijasi. Ish kirish, uch bob, xulosa va foydalanilgan adabiyotlar qismlaridan iborat bo‘lib, 62 sahifani tashkil etadi.