logo

Chiziqli algebraik tenglamalar tizimini yechishning gauss usuli uchundastur ishlab chiqish

Загружено в:

19.11.2024

Скачано:

0

Размер:

884.5546875 KB
Chiziqli algebraik tenglamalar tizimini yechishning gauss usuli uchundastur
ishlab chiqish  
Reja:
I. Kirish.
II. Asosiy qism.
    1.Chiziqli algebraik tenglamalar.
    2.Gaus usuli.
    3.Tenglamalar sistemasini gaus usulida hisoblash uchun dastur.
III. Xulosa.
IV. Fodalanilgan adabiyotlar.
                                                                        
                                                                                                                              KIRISH  
                 Kurs  ishiga ilmiy rahbarlikni  kafedra professoro‘qituvchilari  yoki  kafedra
mudiri   tomonidan   tayinlanib,   institut   rektorining   buyrug‘i   bilan   tasdiqlanib,   shu
ishga jalb etilgan yuqori malakali pedagoglar amalga oshiradilar.   Kafedrada kurs
ishi   mavzulari   va   ularning   tahminiy   rejalari   ishlab   chiqilgan.   Shunga   asoslanib,
talaba oldingi ishlarni bajarishdagi  tajribalarini, uz ilmiy manfaatlarini va shahsiy
imkoniyatini   hisobga   olib,   mustakil   ravishda   kurs   ishi   uchun   mavzu   tanlaydi.
Tanlangan mavzu kasbiy pedagogik faoliyatini tashkil etish muammolari bo‘yicha
ilgari bajarilgan ilmiy tadqiqot ishlarining davomiyligini ta’minlashi kerak.
Talaba kurs ishi uchun mavzu tanlab bo‘lgach, uni bajarishga ruxsat berishni
so‘rab   kafedra   mudiri   nomiga   ariza   yozadi.   Arizada   kurs   ishi   mavzusining
nomlanishi   aniq   ifodalanadi   va   tadqiqot   o‘tkazilib,   olingan   materiallar   hisobiga
kurs ishi yoziladigan o‘quv muassasasi nomi aniq ko‘rsatiladi.
Kurs   ishining   topshirish   muddati   o‘quv   rejasiga   binoan   belgilanadi.   Kurs
ishini yozishdan avval pedagogik-tanishuv amaliyoti o‘tkaziladi. Bu davrda talaba
ta’lim   muassasalarining   pedagogik   faoliyatini   va   o‘qitish   jarayonlarini   o‘rganadi,
shuningdek kurs ishini bajarish uchun amaliy materiallar to’playdi .
Tanlangan   kurs   ishi   mavzusiga   muvofiq,   talaba   mustaqil   ravishda
adabiyotlarni, rasmiy hujjatlarni va idoraviy materiallarni o‘rganadi. Adabiyotlarni
o‘rganish   talabaga   tadqiqotning   nazariy   asoslarini   aniqlab   olish,   ya’ni   mavzuga
aloqador   bo‘lgan   kasbiy   faoliyatini   tashkil   etish   va   texnologiyasining   asosiy
masalalari   hamda   tushunchalarini,   o‘rganilayotgan   jarayonlarning   rivojlanish
qonuniyatlarini   va   ilmiy   atamalar   tizimini   bilib   olish   imkonini   beradi.   Adabiy
manbalarni  va mavzuga taalluqli  masalalarning  hozirgi  ahvolini  chuqur  o‘rganish
kurs   ishini   yozish   uchun   zarur   materiallarning   hajmini   va   xarakterini   aniqlashga
imkon yaratadi Kurs   ishi   rahbari   talaba   bilan   birgalikda   kurs   ishi   topshiriqlarini   va   ularni
bajarishning   taqvimiy   jadvalini   ishlab   chiqadi.   Rahbar   va   talaba   tomonidan
imzolangan bu hujjat tasdiqlash uchun kafedra mudiriga taqdim etiladi.
II. Asosiy qism:
1.Chiziqli algebraik tenglamalar:
      Chiziqli   tenglamalar   sistemasi.   Gauss   usuli   n   noma’lumli   n   ta   chiziqli
tenglamalar sistemasini  Kramer qoidasi bo’yicha yechish   ??????   = 4 dan boshlab katta
va   mashaqqatli   ishga   aylanadi,   chunki   bu   ish   to’rtinchi   tartibli   beshta
determinantni   hisoblash   bilan   bog’liq.   Shu   sababli   amalda   Gauss   usuli
muvaffaqiyat   bilan   qo’llaniladi   va   u     sistema   birgalikda   hamda   aniq   bo’lsa,   uni
soddaroq   ko’rinishga   keltirish   va   barcha   noma’lumlarning   qiymatlarini
ketma-ket   chiqarib   tashlash,   so’ngi   tenglamada   faqat   bitta   noma’lumni   qoldiradi.
Quyidagi n ta chiziqli algebraik sistemani qaraylik.
      Quyidagi n ta chiziqli algebraik sistemani qaraylik:
Bu sistemani Gauss usuli bilan yechish jarayoni ikki bosqichdan iborat. 1-bosqich.
(1)   sistema   uchburchak   ko’rinishga   keltiriladi.   Bu   quyidagicha  amalga   oshiriladi:
?????? 11 ≠ 0 deb quyidagi nisbatlarni tuzamiz.
             
Sistemaning   ??????   −tenglamasiga,   1-tenglamani   ???????????? 1   ga   ko’paytirilganini   qo’shamiz.
Bunda   biz   sistemaning   2-tenglamasidan   boshlab   hammasida   ?????? 1   noma’lumni
yo’qotamiz.O’zgartirilgan sistema quyidagi ko’rinishda bo’ladi.                     
 deb faraz qilib quyidagi nisbatlarni tuzamiz:
                     
(2) sistemaning  ??????  −tenglamasiga ( ??????  = 3, 4, … ,  ?????? ) uning 2-tenglmasini
??????
?????? 2  ga ko’paytirib qo’shamiz va natijada quyidagi sistemani hosil
qilamiz:
                            
Yuqoridagidek jarayonni  ??????  − 1 marotaba bajarib quyidagi
uchburchak ko’rinishdagi sistemani hosil qilamiz:                             
Shu   bilan   yechimni   birinchi   bosqichi   yakunlandi.   2-bosqich   uchburchak
ko’rinishidagi   (3)   sistemani   yechishdan   iborat.   Oxirgi   tenglamadan   ??????
??????   topiladi.
Undan oldingi tenglamaga  ??????
??????  ning topilgan qiymati qo’yilib,  ??????
?????? −1  topiladi. Shu
mulohazani davom ettirib,  ??????
1  topiladi.
1-misol. Ushbu:
                            
tenglamalar sistemasini Gauss usuli bilan yeching.
      Yechish:   Usulning   birinchi   qadami   (4)   sistemaning   ikkinchi   va   uchinchi
tenglamalaridan   ??????   noma’lum   chiqarishdan   iborat.   Buning   uchun   bu   sistemaning
birinchi   tenglamasini   (-2)   ga   ko’paytiramiz   va   olingan   tenglamani   ikkinchi
tenglamaga   qo’shamiz,   keyin   esa   birinchi   tenglamani   (-3)   ga   ko’paytiramiz   va
olingan   tenglamani   uchinchi   tenglamaga   qo’shamiz.   Bu   ishlar   natijasida   berilgan
(4) sistemaga teng kuchli ushbu sistemani olamiz:
                         
Bu sistemaning uchinchi tenglamasini 2 ga qisqartirib,                         
hosil   qilamiz.   Ikkinchi   qadam   ??????   noma’lumni   (3)   sistemaning   uchinchi
tenglamasidan   chiqarishdan   iborat.   Buning   uchun   shu   sistemaning   ikkinchi
tenglamasini – 2/7 ga ko’paytiramiz va uchinchi tenglamaga qo’shamiz.
Buning natijasida ushbu teng kuchli sistemani olamiz:
                       
Bu sistemaning uchinchi tenglamasini – 29/7 ga bo’lib, ushbuga ega bo’lamiz:
                          
(4)   tenglamalar   sistemasi   uchburchakli   deb   ataladigan   (8)   shaklni   oldi.   Uchinchi
tenglamadan   z=2   ni   olamiz,   bu   qiymatni   (8)   sistemaning   ikkinchi   tenglamasiga
qo’yib, y=4 ni olamiz. z=2 va y=4 qiymatlarni (8) sistemaning
birinchi tenglamasiga qo’yib, x=8 ni olamiz: x=8, y=4, z=2 yechim olindi.
   Gauss usulining xususiyati shundaki, unda sistemaning
birgalikda bo’lishi oldindan talab qilinmaydi.
      1.   Agar   sistema   birgalikda   va   aniq   bo’lsa,   u   holda   usul   birgina   yechimga   olib
keladi.       2.   Agar   sistema   birgalikda   va   aniqmas   bo’lsa,   u   holda   biror   qadamda   ikkita
aynan teng tenglama hosil  bo’ladi  va tenglamalar  soni  noma’lumlar  sonidan bitta
kam bo’lib qoladi.
      3.   Agar   sistema   birgalikda   bo’lmasa,   u   holda   biror   qadamda   chiqarilayotgan
noma’lum   bilan   birgalikda   qolgan   barcha   noma’lumlar   ham   chiqariladi,   o’ng
tomondan esa noldan farqli ozod had qoladi.
        2-misol. Ushbu tenglamalar sistemasini yeching:
                        
Yechish:   Birinchi   tenglamani   (-3)   ga   ko’paytiramiz   va   ikkinchi   tenglamani
qo’shamiz,   keyin   esa   birinchi   tenglamani   (-5)   ga   ko’paytiramiz   va   uchinchi
tenglamani   qo’shamiz.   Shu   bilan   ikkinchi   va   uchinchi   tenglamalardan   ??????
noma’lumni chiqaramiz:
                        
Endi uchinchi tenglamadan z noma’lumni chiqarayotganimizda biz   ??????   noma’lumni
ham chiqaramiz, bu esa ziddiyatlikka olib keladi. Chunki 0 ≠ 4.
     Shunday qilib Gauss usulini qo’llash berilgan sistemaning birgalikda emasligini
ko’rsatadi.
   3-misol. Ushbu tenglamalar sistemasini yeching:
                       Yechish: 2-misoldagi ishlarni takrorlab, sistemani
                       
ko’rinishga keltiramiz, bu esa berilgan Sistema
                           
sistemaga   teng  kuchli   ekanligini   bildiradi.   (9)   sistemaning   so’ngi   ikki   tenglamasi
bir xil. Bu sistema birgalikda bo’lsada, lekin aniqmas, ya’ni cheksiz ko’p yechimga
ega.
Birlik   koeffitsiyentlar   va   ozod   hadlarning   aniqlangan   qiymatlarini   kanonik
tеnglamalarga qo’yib, quyidagi tеnglamalar sistеmasiga ega bo’lamiz:
Gauss jadvalini tuzamiz:  Eguvchi   momеnt   epyurasini   qurish.   Yuqoridagi   tеnglamalarga   asosan   natijaviy
eguvchi   momеnt   epyurasining   ordinatalari   hisoblab   chiqiladi   va   epyura   quriladi
(3.10-shakl). Mazkur uslubiy ko’rsatmaning hajmi chеgaralangani sababli eguvchi
momеnt epyurasining ordinatalarini hisoblashlar kеltirilmagan.
Gauss usuli yordamida, berilgan quyidagi misol tizimini yechamiz:
3x + y - 2z = 1,
2x - 2y + 3z = -3,
5x - 3y + 4z = 4.
1. Birinchi qadam: Denklem tizimimizni matritsaga aylantiramiz:
3 1 -2 | 1,
2 -2 3 | -3,
5 -3 4 | 4. 2. Ikkinchi qadam: Birinchi satrdagi ilk elementni 0 qilish uchun birinchi qatordan
ikkinchi   qatorni   ayirmaymiz.   Buni   ikkinchi   qatordan   birinchi   qatorni   2   marta
ko'payturib, unidan birinchi qatorni ayrib ko'ramiz:
3 1 -2 | 1,
0 -4 7 | -5,
5 -3 4 | 4.
3.   Ushbu   jarayonni   ikkinchi   va   uchinchi   ustunlar   uchun   qaytarib   bormoqda
ikkinchi   ustundan   bir   birinchiyi   ko'paytirib,   unidan   birinchi   ustundan   ayiradigan
taraqqiyotni amalga oshirsak, esa, 3 x + y - 2z = 1 tenglamaning boshlug'i shundan
keyin ushbu o'zgarishlardan foydalanib kurinishi mumkin:
3 1 -2 | 1,
0 -4 7 | -5,
0 -5 9 | 9.
4. Uchinchi qadam: Shu jarayonda ikkinchi ustundi o'zgarishlar amalga oshiriladi.
Bu jarayon matnj gammasining kerakli g'ammasi:
3 1 -2 | 1,
0 -4 7 | -5,
0 0 -11| 16.
Sundan keyin bu matritsani algebraik ravishda yechish mumkin. Shunday qilib, y =
-16/11, z = -16/11, va x = -1 bo'lmish bo'ladi. 
Siz agar eng yuqori darajadagi sistemlarni  yechishni  ham xohlaysiz, bu jarayonni
aynan   shu   tartibda   davom   ettirishingiz   mumkin.   Gauss   elemanlari   tamoyillariga
yuz   bermang,   u   holda   siz   boshqa,   monoton   formulalarni   ichida   keyinlari
talashmoqda   bo'lardingiz,   shunday   qilib   boshqa,   tekshirilgan   o'qituvchi,   yoki umumiy   taqqoslash   bo'yicha   yana   bir   qadam   davroningizni   bir   parcha   qilib
ko'rishingiz mumkin.
      Gauss   eleminasiya   usuli,   chiziqli   algebraik   tenglamalar   sistemasini   yechishda
foydalaniladigan   eng   mashhur   usullardan   biridir.   Bu   usul   bir   necha   adab
ko'rsatuvlaridan iborat hisoblash jarayonidir. 
      Ushbu   usulda,   tenglama   tizimini   yechish   uchun   odatda   quyidagi   bosqichlar
bajariladi:
1.   Asosiy   bosqich:   Tenglama   tizimining   ko'rsatkichlarini   kapsaydigan   matritsa
yaratiladi.
2.   Quyruq   bosqich:   Matritsaning   ust   qatlamidan   pastki   qatlamga   ko‘tariladi   va
azaldilgan qatorini yechish.
3.   Yuqori   qayta   matritsa:   Yuqoridagi   bosqichlar   bir   necha   marta   takrorlanadi   va
yaqinlashish yordamida eng oson yechim topiladi.
    Gauss usuli bilan chiziqli algebraik tenglamalar tizimini yechishda, matritsaning
elementlarini   aldab  o‘tkazish  va  matritsa  ust   qatlamini   pastki  qatlamga  ko'chirish
jarayoni   foydalaniladi.  Bu   usul   yordamida  chiziqli   tenglamlar   tizimining  yechimi
osonlik   bilan   topiladi   va   yechimlar   oxirgi   matritsa   shaklini   olosha   yahshi
ko‘rsatadi. 
      Gauss   usuli,   bir   qator   elementar   bosqichlardan   iborat   bo‘lgan   bir   matritsaning
pastki   qatorga   ko‘chiriluvchi   yechimlarni   hisoblashda   yordam   beradi.   Ushbu
usulni   foydalanish,   chiziqli   tenglamalar   tizmini   xilma-xil   elementor   bosqichlarga
ko‘paytirib   olish   uchun   hammaga   yoqtiradi   va   yechinga   yaqinlashishni
tezlashtiradi.       Gauss   eliminatsiya   usuli   orqali   chiziqli   algebraik   tenglama   tizimini   yechishni
topilganlar   uchun   samarali   usuldir.   Bu   usul   linear   algebra   bo'yicha   juda   mashhur
va   kutiladigan   bir   tartibda   xatolik   yuzaga   kelishining   qiyin   bo'lmaydigan   bir
xususiyati bor.
   Gauss eliminatsiya usuli ichidagi amal bajarish ketma-ketligi quyidagicha o'tadi:
1.   Aspen   qatorlarni   qayta   tayyorlash:   Boshlang'ich   sistemani   ko'rsatuvchi   bu
sistemadagi barcha elementlarni nolga olib tushib kesish ekan.
2. Ortogonal o'star bilan barmoq orqali birinchi asosiy elementni ajratish: Birinchi
siradagi  asosiy  elementni  eksport  qilish   va  boshqalar  bo'yicha   elementlarni   nolga
tenglash.
3. Asosiy elementni ustiga -olojalarni to'plash.
4.     Ma'lumotlar   ketma-ketligi   ustlaridan   eng   yuqori   qatorning   ustida   bir   yuqori
bo'luvchiga   ko'paytiruvchi   xatolikni   qayta   ishlash:   Taqsimotlar   so'nggi   siralarga
sig'masa,   ular   bilan   ustlardagi   ust   yuqori   elementlar   yuzasidan   yuqori
bo'luvchilarni   qayta   ishlash   orqali   chiziqli   algebraik   tizimini   yechishni   davom
ettirish.
5.   So'nggi   asosiy   element   ustiga   qo'yilgan   olojalarni   to'plash,   va   ma'lumotlarni
keyinchalik qayta ishlash uchun qayta uylang.
6.   Qayta   yechish   jarayonini   davom   ettirish   to'g'ri   javobga   ega   bo'laman,   degan
dam, oldingi jarayondagi eng yuqori element birinchi satura 0ga teng bo'lsa, javob
sifatida olinadi.
2.    Gaus usuli:
       Gauss usuli haqida umumiy ma'lumot
Gauss   Karl   Fridrix   (nemischa:   Johann   Carl   Friedrich   Gauß;1777.30.4,
Braunshveyg   -   1855.23.2,   Gyottingen   shahri)   —   nemis   matematigi,   fizik,
astronom,   geodezist.   1807-yildan   Gyottingen   universitetining   professori   va
astronomik rasadxona direktori. Algebraning asosiy teoremasini, ya ni har qandayʼ
algebraik   tenglamaning   kamida   bitta   ildizi   bo lishini   Gauss   birinchi   bo lib   isbot	
ʻ ʻ etgan.   Gaussning   differensial   geometriya,   geodeziya,   potensiallar   nazariyasi,
magnetizm,   cheksiz   qatorlar   nazariyasiga   oid   ilmiy   ishlari   ham   muhim.   Gauss
noyevklid geometriya bilan ham shug ullangan.Gausning avlodlari hozirda buyukʻ
matematiklar   safida   birgalikda   bosh   qotirishmoqda.   Buxorolik   Hamroyev
Mirjalolni   ham   bu   nemis   matematiklar   qiroliga   oxshatishar   edi.Gaussning   sirtlar
nazariyasiga   doir   kvadratik   formalar   nazariyasi,   sirtni   egish   natijasida   to liq	
ʻ
egrilikning o zgarmay qolishini isbotlaydigan teoremasi  matematika taraqqiyotida	
ʻ
muhim.   V.   Veber   bilan   birga   elektromagnit   birliklar   mutlaq   sistemasini   yaratdi.
Magnit induksiyasi  o lchov birligi Gauss nomi bilan ataladi. Gauss 1833-yilda V.	
ʻ
Veber bilan birga Germaniyada birinchi bo lib elektromagnit telegraf qurgan.  	
ʻ
      Gauss   teoremasi   —   elektrostatikaning   asosiy   teoremasi.   Berk   sirt   orqali
o tayotgan elektr maydon kuchlanganligi £ oqimi bilan shu sirt ichida joylashgan	
ʻ
zaryad   q   kattaligi   orasidagi   bog lanishni   ifodalaydi.   Berk   sirt   orqali   o tayotgan	
ʻ ʻ
oqim   jV   shu   sirtning   hamma   elementlari   orqali   o tayotgan   oqimlar   yig indisiga	
ʻ ʻ
teng: N = Ye EnliSj = 4ld.
   Lineer algebrada Gauss usuli SLEni echishning klassik usuli hisoblanadi. U 18-
19 asrlarda
yashagan   Karl   Fridrix   Gauss   nomi   bilan   atalgan.   U   barcha   zamonlarning   eng
buyuk   matematiklaridan   biridir.   Gauss   usulining   mohiyati   chiziqli   algebraik
tenglamalar   tizimi   orqali   elementar   o'zgarishlarni   amalga   oshirishdan   iborat.
Transformatsiyalar yordamida SLN uchburchak
(pog'onali) shaklning ekvivalent tizimiga tushiriladi, undan barcha o'zgaruvchilarni
topish mumkin.
Shuni   ta'kidlash   kerakki,   Karl   Fridrix   Gauss   chiziqli   tenglamalar   tizimini
echishning klassik usulini
kashf   etuvchi   emas.   Usul   ancha   oldin   ixtiro   qilingan.   Uning   birinchi   tavsifi
qadimgi xitoy
matematiklarining   bilimlari   ensiklopediyasida   "Matematik   9   ta   kitobda"   deb
nomlangan. Kanonik   tеnglamalar   sistеmasi   Gauss   usuli   bilan   yеchilsin   va   natijalar   tеkshirib
ko’rilsin.
   Gauss jadvali:
     Gauss eliminatsiya usuli bizga eng ommaviy va samarali  usullardan biri bo'lib,
matematika   va   injenerlik   sohasida   turli   turdagi   sifatli   algoritm   va   dasturlarni
yaratishda o'hragi imkoniyatlarni ta'minlaydi.
      Gauss   usuli   (Gaussian   method)   matematikada   sonlu   integrallarni   aniqlashda
ishlatiladi. Bu metod integralni himoyalash, tartiblash va irrigatsiyalash maqsadida
ishlatiladi.   Bu   metod   orqali   integralning   baholash   va   oldini   olish   jarayoni   oddiy
volidan, qulay va keyinchalik ishlab chiqaruvchi usuli hisoblanadi.
     Gauss usuli bilan integralni hisoblashda funksiya qiymatlarini aniq argumentlar
boyicha   choperlaydi   va   umumiy   natijani   aniqlik   yoki   intigralga   xoslaydi.   Gauss
usuli   chegaralar   ostida   integrallarini   yechish   tuzilmasi   keraklisini   hisoblargan
rivojlanib borayotgan usulga aylanadi.      Gauss  usuli, matematikda integralni  hisoblash  uchun ishlatiladigan bir  usuldur.
Bu   usulda,   integralni   hisoblash   uchun   yanada   qulaylik   yaratish   maqsadida
integrallar bo'yicha standart formulalar foydalaniladi. 
      Gauss   usulini   matematikada   ko'pgina   fonksiyalar   integralni   hisoblash   uchun
foydalaniladi.   Agar,   standart   formulalar   foydalanilmasa,   Gauss   usuli   yordamida
istalgan bir funksiyaning integrallarini hisoblashning o'sulini izlaydi. 
Bu   usul,   belgilangan   integrallar   hisoblashi   va   aniq   integrallarni   aniqlashda
foydalaniladi.
      Gauss   usuli,   integrallar   ustida   tushunilishi   qiyin   misollar   uchun   yordam   bera
oladi. Bazisida, bu usul orqali, integralni hisoblashning tezligini ko'tarish mumkin. 
Bunday   usulni   foydalanish   orqali,   matematik   fandan   eng   yaxshi   foyda   olishi
mumkin.   
          Chiziqli tenglamalar sistemasini yechishning Gauss va Kramer usullari.
Uch noma’lumli uchta chiziqli tenglamalar sistemalari.
Uch noma’lumli uchta chiziqli tenglamalar sistemasi berilgan bo`lsin:
Ikki noma’lumli ikkita chiziqli tenglamalar sistemasining umumiy yechimini
topishda noma’lumlar oldidagi koeffitsientlarni tenglab birinchi tenglamadan
ikkinchisini ayirish natijasida bitta noma’lumli tenglama hosil qilinib undan
noma’lumning qiymati topilgan edi. Xuddi shu ishni (1) sistemaga tatbiq etsak,
natijada (1) sistemaga ekvivalent quyidagi tenglamalar sistemasiga ega bo`lamiz: Noma’lumlar   oldidagi   koeffitsientlardan   tuzilgan   uchinchi   tartibli   ∆   determinant
(1.16)   sistemaning   determinanti   deyiladi.   ∆ ?????? 1   ,   ∆ ?????? 2   va   ∆ ?????? 3   determinantlar
yordamchi
determinantlar   deyiladi.
       Agar (A) sistemada ∆≠ 0 bo`lsa, u holda :
         
??????
1 ,  ??????
2 ,  ??????
3  ning (2) formulalar bo`yicha topilgan qiymatlari (1) sistemaning
yechimlari bo`lishini bevosita tekshirib ko`rish bilan ishonch hosil qilish mumkin.
(2) tengliklar Kramer formulalari deyiladi.
(2) formulalarda quyidagi hollar sodir bo`lishi mumkin.
1. ∆≠ 0. Bu holda (2) formulalardan sistema yagona yechimga ega ekani kelib
chiqadi.
         1 – misol. Ushbu sistemani yeching: 
                          Yechish. Bu yerda:
                 
Javob: (1;2;3)
2. ∆= 0 va ∆ ??????
1  , ∆ ??????
2  , ∆ ??????
3  determinantlardan kamida bittasi noldan farqli
bo`lsa,   u   holda   (1)   sistema   yechimga   ega   emas.   Aniqlik   uchun   ∆ ??????
1   =   ∆ ??????
2   =   0
bo`lib,
∆ ??????
3  ≠ 0 bo`lsin. U holda (2) dan:
                                
Ammo, oxirgi tenglikning o`ng tomoni noldan farqli (∆ ??????
3  ≠ 0), chap tomoni esa
nolga teng, buning bo`lishi mumkin emas. Demak, yechimga ega emas.
        2 – misol. Ushbu
                                   
tenglamalar sistemasi yechimga ega emas, chunki ∆= 0 (tekshirib ko`rishni
o`quvchini o`ziga havola qilamiz.)
1. ∆= 0 va ∆ ??????
1  = ∆ ??????
2  = ∆ ??????
3  = 0 bo`lsa, (1) sistema yoki yechimga ega emas, yoki cheksiz ko`p yechimga ega bo`ladi.
         3 – misol. Ushbu tenglamalar sistemasini yeching:
                                    
Yechish. Bu sistema uchun
                                        ∆= 0, ∆
?????? 1  = ∆
?????? 2  = ∆
?????? 3  = 0
        Sistema yechimga ega emas, chunki sistemadagi birinchi va uchinchi
tenglamalar birgalikda bo`la olmaydilar. Haqiqatan ham, birinchi tenglamani 3 ga
ko`paytirib, undan uchinchi tenglamani ayirsak, mumkin bo`lmagan 0=3 tenglikka
ega bo`lamiz.
        4 – misol. Ushbu
                                       
sistema uchun ∆= ∆
?????? 1  = ∆
?????? 2  = ∆
?????? 3  = 0 . sistemadagi ikkinchi tenglama birinchi
tenglamani 2 ga ko`paytirishdan hosil bo`lgani uchun berilgan sistema ushbu
   
n noma’lumli n ta chiziqli tenglamalar sistemalari.
n noma’lumli n ta chiziqli tenglamalar sistemasi quyidagi ko`rinishga ega:    Bu yerda  ??????
????????????  sonlarga sistemaning koeffitsientlari,  ??????
??????  ozod hadlar,  ??????
1 ,  ??????
2 , … ,  ??????
??????
– noma’lumlar deyiladi.
   Ta’rif. Agar (3) sistemaning har bir tenglamasidagi  ??????
1 ,  ??????
2 , … ,  ??????
??????  noma’lumlar
o`rniga mos ravishda  ??????
1 ,  ??????
2 , … ,  ??????
??????  qiymatlar qo`yilganda sistemaning barcha
tenglamalari ayniyatga aylansa,  ??????
1 ,  ??????
2 , … ,  ??????
??????  sonlar (3) sistemaning yechimi
deyiladi.
   Sistemaning yechimi mavjud bo`lish – bo`lmasligi quyidagi determinantga
bog’liqdir:
          
(4) determinant (3) sistemaning noma’lumlari oldidagi koeffitsientlardan
tuzilgan. Agar ∆≠ 0 bo`lsa, sistema yagona yechimga ega bo`ladi va bu yechim
??????
??????  = ∆ ??????
?????? /∆   ( ??????  = 1,  ?????? )̅̅̅̅̅
formulalar yordamida topiladi.
Bunda ∆ ??????
1  determinant ∆ determinantning birinchi ustun elementlarini (3)
tenglamalar   sistemasining   ozod   hadlari   bilan   almashtirishdan   hosil   qilinadi;   ∆ ??????
2
esa   ∆   determinantning   ikkinchi   ustun   elementlarini   ozod   hadlar   bilan
almashtirishdan hosil bo`ladi; ∆ ??????
3  … ∆ ??????
??????  lar ham shunga o`xshash hosil qilinadi.
(3) tenglamalar sistemasini yechishning bunday usuli Kramer usuli deyiladi.
Demak, (3) sistemani yechish uchun (n+1) ta determinant tuzish va hisoblash kerak
bo`ladi.                      Chiziqli tenglamalar sistemasini Gauss usuli bilan yechish.
   Biz yuqorida tenglamalar soni noma’lumlar soniga teng bo`lgan chiziqli
tenglamalar sistemasi bilan tanishdik va bunday sistemaning determinant noldan
farqli bo`lsa, u holda sistema yagona yechimga ega bo`lishini ko`rdik.
   Endi ixtiyoriy, ya’ni tenglamalar soni noma’lumlar soniga teng bo`lmagan
chiziqli tenglamalar sistemasini tekshiramiz.
   Bunday sistema uchun yechim yagona bo`lmasligi yoki umuman yechim mavjud
bo`lmasligi   ham   mumkin.   Agar   chiziqli   tenglamalar   sistemasi   birorta   ham
yechimga   ega   bo`lmasa,   sistema   birgalikda   bo`lmagan   sistema   deyiladi.   Agar
chiziqli tenglamalar sistemasi yechimga ega bo`lsa, bunday sistema birgalikda deb
hisoblanadi.
   Koeffitsientlari sonlardan iborat bo`lgan tenglamalar sistemasi yechimlarini
topish   uchun   qulay   bo`lgan   noma`lumlarni   ketma   –   ket   yo`qotish   (chiqarish)
usulini,   ya’ni   Gauss   usulini   ko`rsatamiz.   Quyidagi   ixtiyoriy   chiziqli   tenglamalar
sistemasi berilgan bo`lsin:
       
(5) da  ??????
11  ≠ 0 deb faraz qilaylik. Dastlab birinchi tenglamadan tashqari barcha
tenglamalardan  ??????
1  ni yo`qotib, (5) sistemani o`zgartiramiz. Buning uchun birinchi
tenglamaning har ikkala tomonini  ??????
11  ≠ 0 ga bo`lib chiqamiz. Natijada (5)
sistemaga ekvivalent bo`lgan yangi sistemani hosil qilamiz:       
Endi (6) sistemaning birinchi tenglamasini  ??????
21  ga ko`paytiramiz va uni
ikkinchi tenglamadan ayiramiz. So`ngra birinchi tenglamani  ??????
31  ga ko`paytiramiz
va   uchinchi   tenglamadan   ayiramiz   va   hokazo.   Natijada   quyidagi,   yana   (5)
sistemaga teng kuchli ushbu yangi sistemani hosil qilamiz:
Bunda
   Endi (7) sistemaning ikkinchi tenglamasini  ??????
22̀  koeffitsientga bo`lamiz va
hosil bo`lgan sistemaning ikkinchi tenglamasini ketma – ket  ??????
32	
̀  ,  ????????????
2	̀
koeffitsientlarga ko`paytirib uchinchi tenglamadan boshlab navbati bilan ayiramiz.
Natijada (7) ga teng kuchli sistema hosil bo`ladi.
    Agar (5) sistema birgalikda bo`lsa, u holda natijada quyidagi sistemaga (bunda p<n) yoki
sistemaga ega bo`lamiz. (8) sistema pog’onali sistema, (9) sistema esa uchburchak
sistema deb ataladi.
    (9) sistema uchburchak bo`lgan holda so`nggi tenglamadan  ????????????  ni topamiz,
so`ngra  ????????????  ning qiymatini oldingi tenglamaga qo`yib  ???????????? −1 ni topamiz va hokazo.
    Demak, agar (5) tenglamalar sistemasi bir qator elementar almashtirishlarni
bajargandan so`ng (9) uchburchak sistemaga keltirilsa, u holda (5) sistemaning
birgalikda va u yagona yechimga ega ekenligi kelib chiqadi.
   Agar (5) sistema (8) pog’onali sistemaga keltirilsa, u holda (5) sistema
yechimga ega bo`lmaydi yoki cheksiz ko`p yechimga ega bo`ladi.
  (8) tenglamalar sistemasini quyidagi ko`rinishda yozib olamiz:
Bu sistemadagi  ??????
?????? +1 , … ,  ??????
??????  noma’lumlarga ixtiyoriy a
?????? +1 , … ,  ????????????  qiymatlar berib, uchburchak sistemani hosil qilamiz. Undan esa qolgan barcha  ???????????? ,  ???????????? −1, … ,  ?????? 1
noma’lumlarni ketma – ket topamiz.  ??????
?????? +1 , … ,  ??????
??????  sonlar turli qiymatlarni qabul
qilishligidan (5) sistema cheksiz ko`p yechimlar to`plamiga ega ekanligi kelib
chiqadi.
    5 – misol. Quyidagi sistemani Gauss usul bilan yeching:
                      
                     
    Yechish. Birinchi tenglamani ketma – ket 1,3,2 sonlarga ko`paytirib, so`ngra
ikkinchi, uchinchi va to`rtinchi tenglamalardan birinchi tenglamani ayirsak,
                      
Oxirgi ikkita tenglama
                               0 ∙  ?????? 1 + 0 ∙  ?????? 2 + 0 ∙  ?????? 3 + 0 ∙  ?????? 4 = 0
ko`rinishdagi tenglama bo`lib, u noma’lumning har qanday qiymatida ham o`rinli
bo`lgani uchun uni tashlab yuboramiz.
        Ikkinchi tenglamani qanoatlantiradigan noma`lumning qiymatini topsh uchun
??????
3  va  ??????
4  larga ixtiyoriy qiymatlarni beramiz. Masalan,  ??????
3  =  ?????? ,  ??????
4  =  ??????  bo`lsin, u
holda  ??????
2  = 10 ??????  − 17 ??????  − 2 bo`ladi. Bu  ??????
2 ,  ??????
3 ,  ??????
4  larning qiymatlarini birinchi
tenglamaga qo`yib  ?????? 1 = −17 ??????  + 29 ??????  + 5 ni topamiz. Sistemaning yechimi
                                           ?????? 1 = −17 ??????  + 29 ??????  + 5;
                                 ??????
2  = 10 ??????  − 17 ??????  − 2;  ??????
3  =  ?????? ;  ??????
4  =  ??????
bo`lib  ??????  va  ??????  ning ixtiyoriy qiymatlarida berilgan sistemaning hamma yechimlarini beradi.
        6 – misol. Quyidagi chiziqli tenglamalar sistemasini Gauss usuli bilan
yeching:
                                      
    Yechish. Birinchi tenglamaning barcha hadlarini 2 ga ko`paytirib, undan
ikkinchi va uchinchi tenglamalarni ayiramiz. Natijada quyidagi ko`rinishdagi
sistemaga ega bo`lamiz:
                                   
    Ikkinchi va uchinchi tenglamalar faqat  ?????? 2 va  ?????? 3 nomalumlarga ega. Ikkinchi
tenglamaning hadlarini 3 ga ko`paytirib, uchinchi tenglamaga qo`shamiz. Natijada
quyidagi sistema hosil bo`ladi:
                                 
Uchinchi tenglamadan:  ??????
3  = −13, buni ikkinchi tenglamaga qo`yib  ??????
2
noma`lumni topamiz:
                                  − ??????
2  − 7 ∙ (−13) = 13,
                                                ??????
2  = 78
      ??????
3  va  ??????
2  noma’lumlarning qiymatlarini birinchi tenglamaga qo`yib  ??????
1 
noma’lumni topamiz.
           ?????? 1 + 78 − 3 ∙ (−13) = 7,  ?????? 1 = −110
          Javob: (-110, 78, -13).              Tizim tenglamalarini Gauss usulida yechish. Dummies uchun Gauss usuli:
Yechim misollari
    Chiziqli   tenglamalar   sistemalarini   Gauss   usulida   yechish.   dan   tizimga   yechim
topishimiz kerak deylik n bilan chiziqli tenglamalar n noma'lum o'zgaruvchilar
asosiy matritsasining determinanti noldan farq qiladi.
    Gauss   usulining   mohiyati   noma'lum   o'zgaruvchilarni   ketma-ket   chiqarib
tashlashdan   iborat:   birinchidan,   x   1   tizimning   barcha   tenglamalaridan,
ikkinchisidan   boshlab,   keyin   x2   oxirgi   tenglamada   faqat   noma'lum   o'zgaruvchi
qolguncha uchinchidan boshlab barcha tenglamalardan va hokazo. x n. Noma'lum
o'zgaruvchilarni   ketma-ket   yo'q   qilish   uchun   tizim   tenglamalarini   o'zgartirish
jarayoni deyiladi. to'g'ridan-to'g'ri Gauss usuli.
      Gauss   usulining   oldinga   siljishi   tugagandan   so'ng,   biz   oxirgi   tenglamadan
topamiz   x   n,   oxirgidan   oldingi   tenglamadan   ushbu   qiymatdan   foydalanib
hisoblanadi   xn-1,   va   hokazo,  birinchi   tenglamadan   topiladi   x  1.  Tizimning   oxirgi
tenglamasidan   birinchisiga   o'tishda   noma'lum   o'zgaruvchilarni   hisoblash   jarayoni
deyiladi. teskari Gauss usuli.
Gauss usuli.
  Karl Fridrix Gauss - nemis matematigi, xuddi shu nomdagi SLAE usuli asoschisi
    Karl  Fridrix Gauss  mashhur   buyuk matematik  edi  va  u  bir   vaqtlar   "matematika
qiroli" sifatida tan  olingan.  "Gauss  usuli" nomi  umumiy qabul  qilingan bo'lsa-da,
Gauss uning muallifi emas:                Gauss usuli undan ancha oldin ma'lum edi.
Uning   birinchi   ta'rifi   miloddan   avvalgi   2-asrda   tuzilgan   Xitoyning   "To'qqiz
kitobdagi matematika" risolasida keltirilgan. Miloddan avvalgi e. va men c. n. e. va
10-asr atrofida yozilgan oldingi asarlarning jamlanmasidir. Miloddan avvalgi e. - noma'lumlarni ketma-ket yo'q qilish. Bu usul chiziqli algebraik tenglamalarning
kvadratik   sistemalarini   yechish   uchun   ishlatiladi.   Tenglamalar   Gauss   usuli
yordamida   oson   yechilsa   ham,   o‘quvchilar   ko‘pincha   to‘g‘ri   yechimni   topa
olmaydilar,   chunki   ular   belgilarda   (ortiqcha   va   minuslar)   chalkashib   ketishadi.
Shuning   uchun,   SLAE   ni   yechishda   juda   ehtiyot   bo'lish   kerak   va   faqatgina   eng
murakkab tenglamani ham oson, tez va to'g'ri echish mumkin.
    Chiziqli   algebraik   tenglamalar   tizimlari   bir   qancha   afzalliklarga   ega:   tenglama
oldindan mos kelishi shart emas; tenglamalar soni noma'lum o'zgaruvchilar soniga
to'g'ri   kelmaydigan   yoki   asosiy   matritsaning   determinanti   nolga   teng   bo'lgan
tenglamalar   tizimini   echish   mumkin;   Gauss   usulidan   foydalanib,   nisbatan   kam
sonli hisoblash operatsiyalari bilan natijaga olib kelishi mumkin.
3. Tenglamalar sistemasini gaus usulida hisoblash uchun dastur:
        
Faqat shu ko rinishidagi tenglamalar sistemasini gaus usulida hisoblash uchun c++ʻ
kodi:  #include <iostream>
using namespace std;
int main() {
    int a11, a12, a13, a21, a22, a23, a31, a32, a33, b1, b2, b3;
    int a_22, a_23, a_32, a_33, a__33, b_2, b_3, b__3;
    double x, y, z;
    cout << "a11= ";  cin >> a11;  cout << "a12= ";  cin >> a12;
    cout << "a13= ";  cin >> a13;  cout << "a21= ";  cin >> a21;
    cout << "a22= ";  cin >> a22;  cout << "a23= ";  cin >> a23;     cout << "a31= ";  cin >> a31;  cout << "a32= ";  cin >> a32;
    cout << "a33= ";  cin >> a33;  cout << "b1= ";  cin >> b1;
    cout << "b2= " ;  cin >> b2 ;   cout << "b3= ";  cin >> b3;
    a_22 = a12 * a21 - a22 * a11;
    a_23 = a13 * a21 - a23 * a11;
    a_32 = a12 * a31 - a32 * a11;
    a_33 = a13 * a31 - a33 * a11;
    a__33 = a_32 * a_23 - a_22 * a_33;
    b_2 = b1 * a21 - b2 * a11;
    b_3 = a31 * b1 - a11 * b3;
    b__3 = b_2 * a_32 - b_3 * a_22;
    z = (b__3) / a__33;
    y = (b_2 - a_23 * z) / a_22;
    x = (b1 - a13 * z - a12 * y) / a11;
    cout << "x= " << x << endl;
    cout << "y= " << y << endl;
    cout << "z= " << z << endl;
    return 0;}
#include <iostream>
#include <cmath>
using namespace std;
const int MAXN = 105;
double a[MAXN][MAXN];
double determinant(int n) {
double det = 1.0; for (int i = 0; i < n; i++) {
int pivot = i;
for (int j = i + 1; j < n; j++) {
if (abs(a[j][i]) > abs(a[pivot][i])) {
pivot = j;
}
}
if (pivot != i) {
swap(a[i], a[pivot]);
det *= -1;
}
if (a[i][i] == 0) {
return 0;
}
det *= a[i][i];
for (int j = i + 1; j < n; j++) {
double factor = a[j][i] / a[i][i];
for (int k = i + 1; k < n; k++) {
a[j][k] -= factor * a[i][k];
}
}
}
return det;
}
int main() {
int n = 4;
double matrix[4][4] = {{1, 0, 2, -1},
{3, 0, 0, 5},
{2, 1, 4, -3}, {1, 0, 5, 0}};
for (int i = 0; i < n; i++) {
for (int j = 0; j < n; j++) {
a[i][j] = matrix[i][j];
}
}
double det = determinant(n);
cout << "Determinant = " << det << endl;
return 0;
}
III. Xulosa:
Gauss  usulining xulosa ma'nosi  matematikada "Gauss  metodi" yoki  "Gauss
eliminatsiya   usuli"   deb   ataladi.   Bu   usul,   liney   algebra   bo'yicha   matritsalarni
yechish va tenglamalar sistemasini yechish uchun ishlatiladi.
    Gauss   usuli,   matritsa   ustida   bir   nechta   qadamdan   iborat   ichki   to'g'ri   qadamli
algoritmdir.   Bu   usul   yordamida   matritsaning   elementlarini   o'zgartirib,   matritsani
ust  burchakli  (ust  troug'li)  shaklga  keltirish  maqsadga  muvofiq amalga oshiriladi.
Bu shaklda, matritsaning quyi burchakli elementlari 0 ga teng bo'ladi, shuningdek,
yuqori burchakdagi elementlar 1 ga teng bo'ladi.     Matritsa   ust   troug'li   shaklga   keltirilgandan   so'ng,   matritsaning   quyi   burchakli
elementlarini 0 ga tenglaydigan eng yaxshi o'zgaruvchilar bilan topish uchun qayta
bosqichlar   amalga   oshiriladi.   Ushbu   bosqichlar   orqali,   tenglamalar   sistemasining
yechimini topish mumkin.
    Gauss   usulini   qo'llash   orqali,   matritsaning   rangini   aniqlash,   matritsa   invertlash,
tenglamalar sistemasining yechimini topish va boshqa matematikaviy muammolar
yechish mumkin.
    Ushbu   usul   matematikada   keng   qo'llaniladi   va   bir   nechta   ilmiy   sohalarda
ishlatiladi. Umid qilamiz, bu joriy ma'lumotlar sizga yordam berishga yetsin. Agar
ushbu mavzuga qo'shimcha savollar yoki tafsilotlar bo'lsa, menga xabardor bo'ling.
   Gauss usuli, tenglamalar sistemasini hal qilish va yechish uchun qulay metoddir.
Bu   usul,   matematik   Gauss   tomonidan   tuzilgan   va   eng   ko'p   ishlatilganlaridan
biridir.   Gauss   usuli,   matritsalar   va   boshqacha   algebraik   mamlakatlar   orqali
tenglamalar sistemasini yechib berishda yaxshi fikrdir. 
  
IV. Foydalanilgan adabiyotlar:
   1. Mamurova, F. I., Khodzhaeva, N. S., & Kadirova, E. V. (2023). Pedagogy of
Technology and 
its University. Innovative Science in Modern Research, 22-24. 
    2.   Kodirova,   E.   V.,   &   Mamurova,   F.   I.   (2023).   Modern   Methods   of   Teaching
Information 
Technologies   at   the   Lesson   of   Computer   Science.   Pioneer:   Journal   of   Advanced
Research and 
Scientific Progress, 2(3), 86-89.      3.   Mamurova,   F.   I.,   Khadjaeva,   N.   S.,   &   Kadirova,   E.   V.   (2023).   ROLE   AND
APPLICATION OF 
COMPUTER   GRAPHICS.   Innovative   Society:   Problems,   Analysis   and
Development Prospects, 
1-3. 
    4.   Mamurova,   F.   I.   (2022,   December).   IMPROVING   THE   PROFESSIONAL
COMPETENCE OF 
FUTURE ENGINEERS AND BUILDERS. In INTERNATIONAL SCIENTIFIC 
CONFERENCE"   INNOVATIVE   TRENDS   IN   SCIENCE,   PRACTICE   AND
EDUCATION" (Vol. 
1, No. 4, pp. 97-101). 
1. https://staff.tiiame.uz/storage/users/687/presentations/
IHgaa85J149HaZ08f3jJq7b45d8WSzLIbrxU99xz.pdf .
2. https://www.researchgate.net/publication/
371037424_Tenglamalar_Sistemasini_Gauss_Usuli_Yechish_Natijaviy_Eg
uvchi_Moment_Epyurasini_Qurish .
3. https://arxiv.uz/uz/documents/referatlar/algebra/chiziqli-tenglamalar-
sistemasini-echishning-kramer-va-gauss-usullari
4. https://azkurs.org/pars_docs/refs/85/84172/84172.pdf

Chiziqli algebraik tenglamalar tizimini yechishning gauss usuli uchundastur ishlab chiqish Reja: I. Kirish. II. Asosiy qism. 1.Chiziqli algebraik tenglamalar. 2.Gaus usuli. 3.Tenglamalar sistemasini gaus usulida hisoblash uchun dastur. III. Xulosa. IV. Fodalanilgan adabiyotlar.

KIRISH Kurs ishiga ilmiy rahbarlikni kafedra professoro‘qituvchilari yoki kafedra mudiri tomonidan tayinlanib, institut rektorining buyrug‘i bilan tasdiqlanib, shu ishga jalb etilgan yuqori malakali pedagoglar amalga oshiradilar. Kafedrada kurs ishi mavzulari va ularning tahminiy rejalari ishlab chiqilgan. Shunga asoslanib, talaba oldingi ishlarni bajarishdagi tajribalarini, uz ilmiy manfaatlarini va shahsiy imkoniyatini hisobga olib, mustakil ravishda kurs ishi uchun mavzu tanlaydi. Tanlangan mavzu kasbiy pedagogik faoliyatini tashkil etish muammolari bo‘yicha ilgari bajarilgan ilmiy tadqiqot ishlarining davomiyligini ta’minlashi kerak. Talaba kurs ishi uchun mavzu tanlab bo‘lgach, uni bajarishga ruxsat berishni so‘rab kafedra mudiri nomiga ariza yozadi. Arizada kurs ishi mavzusining nomlanishi aniq ifodalanadi va tadqiqot o‘tkazilib, olingan materiallar hisobiga kurs ishi yoziladigan o‘quv muassasasi nomi aniq ko‘rsatiladi. Kurs ishining topshirish muddati o‘quv rejasiga binoan belgilanadi. Kurs ishini yozishdan avval pedagogik-tanishuv amaliyoti o‘tkaziladi. Bu davrda talaba ta’lim muassasalarining pedagogik faoliyatini va o‘qitish jarayonlarini o‘rganadi, shuningdek kurs ishini bajarish uchun amaliy materiallar to’playdi . Tanlangan kurs ishi mavzusiga muvofiq, talaba mustaqil ravishda adabiyotlarni, rasmiy hujjatlarni va idoraviy materiallarni o‘rganadi. Adabiyotlarni o‘rganish talabaga tadqiqotning nazariy asoslarini aniqlab olish, ya’ni mavzuga aloqador bo‘lgan kasbiy faoliyatini tashkil etish va texnologiyasining asosiy masalalari hamda tushunchalarini, o‘rganilayotgan jarayonlarning rivojlanish qonuniyatlarini va ilmiy atamalar tizimini bilib olish imkonini beradi. Adabiy manbalarni va mavzuga taalluqli masalalarning hozirgi ahvolini chuqur o‘rganish kurs ishini yozish uchun zarur materiallarning hajmini va xarakterini aniqlashga imkon yaratadi

Kurs ishi rahbari talaba bilan birgalikda kurs ishi topshiriqlarini va ularni bajarishning taqvimiy jadvalini ishlab chiqadi. Rahbar va talaba tomonidan imzolangan bu hujjat tasdiqlash uchun kafedra mudiriga taqdim etiladi. II. Asosiy qism: 1.Chiziqli algebraik tenglamalar: Chiziqli tenglamalar sistemasi. Gauss usuli n noma’lumli n ta chiziqli tenglamalar sistemasini Kramer qoidasi bo’yicha yechish ?????? = 4 dan boshlab katta va mashaqqatli ishga aylanadi, chunki bu ish to’rtinchi tartibli beshta determinantni hisoblash bilan bog’liq. Shu sababli amalda Gauss usuli muvaffaqiyat bilan qo’llaniladi va u sistema birgalikda hamda aniq bo’lsa, uni soddaroq ko’rinishga keltirish va barcha noma’lumlarning qiymatlarini ketma-ket chiqarib tashlash, so’ngi tenglamada faqat bitta noma’lumni qoldiradi. Quyidagi n ta chiziqli algebraik sistemani qaraylik. Quyidagi n ta chiziqli algebraik sistemani qaraylik: Bu sistemani Gauss usuli bilan yechish jarayoni ikki bosqichdan iborat. 1-bosqich. (1) sistema uchburchak ko’rinishga keltiriladi. Bu quyidagicha amalga oshiriladi: ?????? 11 ≠ 0 deb quyidagi nisbatlarni tuzamiz. Sistemaning ?????? −tenglamasiga, 1-tenglamani ???????????? 1 ga ko’paytirilganini qo’shamiz. Bunda biz sistemaning 2-tenglamasidan boshlab hammasida ?????? 1 noma’lumni yo’qotamiz.O’zgartirilgan sistema quyidagi ko’rinishda bo’ladi.

deb faraz qilib quyidagi nisbatlarni tuzamiz: (2) sistemaning ?????? −tenglamasiga ( ?????? = 3, 4, … , ?????? ) uning 2-tenglmasini ?????? ?????? 2 ga ko’paytirib qo’shamiz va natijada quyidagi sistemani hosil qilamiz: Yuqoridagidek jarayonni ?????? − 1 marotaba bajarib quyidagi uchburchak ko’rinishdagi sistemani hosil qilamiz:

Shu bilan yechimni birinchi bosqichi yakunlandi. 2-bosqich uchburchak ko’rinishidagi (3) sistemani yechishdan iborat. Oxirgi tenglamadan ?????? ?????? topiladi. Undan oldingi tenglamaga ?????? ?????? ning topilgan qiymati qo’yilib, ?????? ?????? −1 topiladi. Shu mulohazani davom ettirib, ?????? 1 topiladi. 1-misol. Ushbu: tenglamalar sistemasini Gauss usuli bilan yeching. Yechish: Usulning birinchi qadami (4) sistemaning ikkinchi va uchinchi tenglamalaridan ?????? noma’lum chiqarishdan iborat. Buning uchun bu sistemaning birinchi tenglamasini (-2) ga ko’paytiramiz va olingan tenglamani ikkinchi tenglamaga qo’shamiz, keyin esa birinchi tenglamani (-3) ga ko’paytiramiz va olingan tenglamani uchinchi tenglamaga qo’shamiz. Bu ishlar natijasida berilgan (4) sistemaga teng kuchli ushbu sistemani olamiz: Bu sistemaning uchinchi tenglamasini 2 ga qisqartirib,