Geometrik masalalarning turlari
Reja : I. Kirish………………………..……… … … .… ..….. 2 II. Asosiy qism 1. Geometrik masalalarning turlari. … … ..…… ..…. 4 . 2. O`lchash bilan bog`liq amaliy masalalar … … … .7 3. Hisoblashga oid masalalar ..... .... .......... .... ........ ...12 4. Isbotlashga doir masalalar… ……………… ...……… 16 5. Yasashga masalalar … ………… …… …… … ....20 6. Geometrik figuralarni sirkul va chizg‘ich yordamida yasash ……………………………………………… .…... .21 III. Xulosa… … ………………………………… ...….. 25 IV. Foydalanilgan adabiyotlar… …. ……………… .… 26 1
KIRISH Eng katta boylik -bu aql – zakovat va talim, e ng katta meros - bu yaxshi tarbiya , eng katta qashshoqlik - bilimsizlikdir” Shuni unutmasligimiz kerakki, kelajagimiz poydevori bilim dargohlarida yaratiladi, boshqacha aytganda, xalqimizning ertangi kuni qanday bo‘lishi farzandlarimizning bugun qanday ta’lim va tarbiya olishiga bog‘liq. Shuning uchun ham mustaqillikning dastlabki yillaridanoq butun mamlakat miqyosida ta’lim va tarbiya , ilm -fan, kasb -hunar o‘rgatish tizimlarini tubdan isloh qilishga nihoyatda katta zarurat sezila boshladi. Ta’lim -tarbiya tizimidagi islohotlar boshlangan dastlabki yillarda men jahon tajribasi va hayotda o‘zini ko‘p bor oqlagan haqiqatdan kelib chiqib, agar bu maqsadlarimizni muvaffaqiyatli ravishda amalga oshira olsak, tez orada hayotimizda ijobiy ma’nodagi «portlash effekti» ga, ya’ni, yangi ta’lim modelining kuchli samarasiga erishamiz, degan fikrni bildirgan edim . Darhaqiqat, istiqlol davrida barpo etilgan , barcha shart -sharoitlarga ega bo‘lgan akademik litsey va kasb -hunar kollejlari, oliy o‘quv yurtlarida tahsil olayotgan, zamonaviy kasb -hunar va ilm -ma’rifat sirlarini o‘rganayotgan, hozirdanoq ikki -uch tilda bemalol gaplasha oladigan ming -minglab o‘quvchilar, katta hayotga kirib kelayotgan, o‘z iste’dodi va salohiyatini yorqin namoyon etayotgan yosh kadrla rimiz misolida ana shunday orzu -intilishlarimiz bugunning o‘zida o‘z hosilini berayotganining guvohi bo‘lmoqdamiz, oxirgi yillarda ta’lim -tarbiya sohasida amalga oshirgan, ko‘lami va mohiyatiga ko‘ra ulkan ishlarimiz biz ko‘zlagan ezgu niyatlarimizga eris hish, hech kimdan kam bo‘lmaydigan hayot barpo etish, yoshlarimiz , butun xalqimizning ma’naviy yuksalishi yo‘lida mustahkam zamin yaratdi, desak, hech q anday xato bo‘lmaydi. Respublikamizning birrinchi Prezidenti I.A.Karimovning 2001 -yil Oliy Majlisning 5 -sessiyasida so‘zlagan nutqida axborot texnologiyalari va kompyuterlarni jamiyat hayotiga, kishilarning turmush tarziga, maktab va OTMlariga jadallik bil an olib kirish 2.
Birinchi Prezidentimiz I.Karimov tashabbusi bilan Vazirlar Mahkamasining 2001 -yil 23 -maydadagi 230 -sonli «2001 -2005 - yillarda kompyuter va axborot texnologiyalarini rivojlantirish», shuningdek , «Internet»ning xalqaro axborot tizimlariga keng kirib borishini ta’minlash dasturini ishlab chiqishni tashkil etish chora -tadbirlari to‘g‘risida»gi Qarorlari qabul qilindi. 2002 -yil 30 - mayda O‘zbekiston Respublikasining birinch i Prezidentining «Kompyuterlashtirishni yanada rivojlantirish va axborot - kommunikatsiya texnologiyalarini joriy etish to‘g‘risida»gi Farmoni va uning ijrosini amalga oshirish yuzasidan Vazirlar Mahkamasining 2002 -yil 6 -iyundagi «2002 -2010 -yillarda kompyute rlashtirish va axborot -kommunikatsiya texnologiyalarini rivojlantirish dasturi» to‘g‘risidagi Qarori e’lon qilindi . 2020 yil mamlakatimizda ilm, ma'rifat va raqamli iqtisodiyotni rivojlantirish yili deb e'lon qilinib, bu boradagi ustuvor maqsadlar belgilandi. Yurtimizda avvaldan shakllangan ilmiy maktablar salohiyatini hisobga olib, hozirgi bosqichdagi milliy m anfaatlarimiz va taraqqiyotimiz yo‘nalishlaridan kelib chiqqan holda, bu yil matematika, kimyo, biologiya, geologiya fan va sohalarini rivojlantirish tanlab olindi. Sh.M.Mirziyoyev Muammolarni hal qilish, mantiqiy savollarga javob berish, masalalarni yechi sh, jumboqlarni topish insonga oʻzgacha kayfiyat bagʻishlaydi, oʻziga boʻlgan ishonchni orttiradi. Mantiqiy fikrlash bolalikdan shakllanib borishi kerak, zero Prezidentimiz Sh.M.Mirziyoyev aytganlaridek, “Matematika hamma aniq fanlarga asos. Bu fanni yaxsh i bilgan bola aqlli, keng tafakkurli bo‘lib o‘sadi, istalgan sohada muvaffaqiyatli ishlab ketadi”. Matematik masalalarni yechishga oʻrganish, bolaning matematika faniga boʻlgan qiziqishini orttirib boradi. Sodda matnli masalalar bilan oʻquvchilar birinchi sinfdan tanishishni boshlaydilar. Sinfdan -sinfga oʻtib borgan sari, ular astasekin munosabatlarga doir masalalarni “… ga katta, … ga kichik”, “… marta ortiq, … marta kam” kabi tushunchalarni oʻzlashtirib boradilar. Matnli masalalarni yechishning yangi bosq ichi, tekis harakat S = v t fizikaviy formulasining kiritilishi bilan boshlanadi. Ushbu formula yordamida turli xil masalalarni yechish mumkin: 3
toʻgri va teskari proporsional, “savdo -sotiq”, “teng qismlarga boʻlingan butun”, “ish”, “togʻri toʻrtburch a yuzasi” va h.z. doir masalalar. Geometrik masalalarning turlari Masalada qo‘yilgan shartning x ususiyati yoki mohiyatiga qarab geometrik masalalarni hisoblashga oid, isbotlashga oid va yasashga oid geometrik masalalarga ajratish mumkin. Yasashga oid geometrik masalalarga to‘xtalamiz. Geometrik masalalar ham har qanday masala kabi olingan nazariy bilimlarni mustahkamlash, ularni amaliyotga tadbiq eta bilish, geometrik figuralarning xossa va xususiyatlaridan o‘rinli va maqsadli foydalana olishga oid malaka va ko‘nikmalarni hosil qilishni maqsad qilib qo‘yadi. Hisoblashga oid masalalar geometriyaning har bir bo‘limida ma vjud bo‘lib ular asosan egallangan nazariy bilimlar, ularn o‘rganish .G eometrik jarayonida figuralar chiqarilgan ementlarixulosalar, orasidagi bog‘lanishlarni ifodalovchi xossa vaxususiyaylardan foydalangan holda burchak, uzunlik, yuza, hajm kabi kattaliklarni topishni maqsad qilib qo‘yadi. Masalan, uchburchakning tomonlari va burchagiga, tomon uzunliklari, asosi va balandligiga ko‘ra yuzasini hisoblash, asosining yuzi va balandligiga ko‘ra hajmini topish kabi masalalarni hisoblashga oid masa lalar tarkibiga kiritish mumkin. Hisoblashga oid quyidagi masalani ko‘raylik. 4
n n n Masala. Uchburchakning asosi 26 ga, yon tomonlari 13 va 19 ga teng. Asosiga tushirilgan medianasini toping. AB=13 (bir) BC=19 (bir) AC=26 (bir) Uchburchak medianasini uning tomonlari orqali ifodalash formulasiga asosan m b= 2a2 2c2 +b2 , m b = 219 2 + 2+13 2 +26 2 , m b = 384 Isbotlashga oid geometrik masalalar tarkibiga geometrik figuralarni xossa va xususiyatlarini, geometrik figuralar elementlari orasidagi bog‘lanishlarni nazariy jihatdan asoslashga bag‘ishlangan masalalarni kiritish mumkun. Isbotlashga oid geometrik masalalarni yechishda masalada berilgan va topilishi so‘ralganlarni, ya’ni masalani ng sharti va xulosasini aniq ajratish, mustahkam nazariy bilimga ega bo‘lish, tafakkur amallaridan, tahlil va sintez metodlarini to‘g‘ri qo‘llay bilish lozim bo‘ladi. Umuman matematika kursida isbotlashga oid masalalarni, teoremalarni isbotlash, ayniyatlar ni isbotlash va tengsizlikni isbotlashga oid masalalarga ajratish mumkin. O‘rta maktab matematika kursidan ma’lumki deyarli barcha teoremalar isbotlaniladi. Tushunchalarning asosiy bo‘lmagan va ta’riflarga kiritilmagan xossalari odatda isbotlanadi. O‘ rta maktab geometriya kursida bunday masalalar tarkibiga quyidagilarni kiritish mumkin bo‘ladi: 5