logo

Geometrik masalalarning turlari

Загружено в:

12.08.2023

Скачано:

0

Размер:

844.6767578125 KB
          
                                                   	    Reja	: 	
 
 	
I. 	Kirish………………………..………	…	…	.…	..…..	2 	
 	
II.	 	Asosiy qism	 	
 	
1. 	Geometrik masalalarning turlari.	…	…	..……	..….	4 	
. 	
2. 	O`lchash bilan bog`liq amaliy masalalar	…	…	…	.7 	
 	
3. 	Hisoblashga oid masalalar	.....	....	..........	....	........	...12	 	
 
                	4. 	Isbotlashga   doir   masalalar…	………………	...………	16	 	
 	
5. 	Yasashga  masalalar	…	…………	……	……	…	....20	 	
 
6.	 Geometrik figuralarni sirkul va chizg‘ich yordamida 	                      	         	
yasash	………………………………………………	.…...	.21 	
 	
III.	 	Xulosa…	…	…………………………………	...…..	25	 	
 	
IV.	 	Foydalanilgan adabiyotlar…	….	………………	.…	26	 	
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
                                        	     	 1   	
KIRISH	   	
 	
       	Eng katta boylik	-bu aql 	– zakovat va talim, e	ng	 katta meros	- bu 	
yaxshi tarbiya	, 	
eng katta qashshoqlik	- bilimsizlikdir”  Shuni unutmasligimiz kerakki, 	
kelajagimiz poydevori bilim dargohlarida yaratiladi, boshqacha 
aytganda, xalqimizning ertangi 	kuni qanday bo‘lishi 	
farzandlarimizning bugun qanday ta’lim va tarbiya olishiga bog‘liq.	 	
Shuning uchun ham mustaqillikning dastlabki yillaridanoq butun 
mamlakat miqyosida ta’lim	 va tarbiya	, ilm	-fan, kasb	-hunar o‘rgatish 	
tizimlarini tubdan isloh qilishga nihoyatda katta zarurat sezila 
boshladi.	 	
     	Ta’lim	-tarbiya tizimidagi islohotlar boshlangan dastlabki yillarda 	
men jahon tajribasi va hayotda o‘zini ko‘p	 bor oqlagan haqiqatdan 	
kelib chiqib, agar bu maqsadlarimizni muvaffaqiyatli ravishda amalga 
oshira olsak, tez orada hayotimizda ijobiy ma’nodagi «portlash 
effekti» ga, ya’ni, yangi ta’lim modelining kuchli samarasiga 
erishamiz, degan fikrni bildirgan edim	. 	
    	Darhaqiqat,	 istiqlol davrida barpo etilgan	, barcha shart	-sharoitlarga 	
ega bo‘lgan akademik litsey va kasb	-hunar kollejlari, oliy o‘quv 	
yurtlarida 	tahsil olayotgan, zamonaviy kasb	-hunar va ilm	-ma’rifat 	
sirlarini o‘rganayotgan, hozirdanoq ikki	-uch tilda bemalol gaplasha 	
oladigan ming	-minglab o‘quvchilar, katta hayotga kirib kelayotgan, 	
o‘z iste’dodi va salohiyatini yorqin namoyon etayotgan yosh 
kadrla	rimiz misolida ana shunday orzu	-intilishlarimiz bugunning 	
o‘zida o‘z hosilini berayotganining guvohi bo‘lmoqdamiz,  oxirgi 
yillarda ta’lim	-tarbiya sohasida amalga oshirgan, ko‘lami va 	
mohiyatiga ko‘ra ulkan ishlarimiz biz ko‘zlagan ezgu niyatlarimizga 
eris	hish, hech kimdan kam bo‘lmaydigan hayot barpo 	
etish,	 yoshlarimiz	, butun xalqimizning ma’naviy yuksalishi yo‘lida 	
mustahkam zamin yaratdi, desak, hech q	anday xato bo‘lmaydi.	 	
Respublikamizning birrinchi Prezidenti I.A.Karimovning 2001	-yil 	
Oliy Majlisning 5	-sessiyasida so‘zlagan nutqida axborot 	
texnologiyalari va kompyuterlarni jamiyat hayotiga, kishilarning 
turmush tarziga, maktab va OTMlariga jadallik bil	an olib kirish	 	
2.     Birinchi Prezidentimiz I.Karimov tashabbusi bilan Vazirlar 
Mahkamasining 2001	-yil 23	-maydadagi 230	-sonli «2001	-2005	-	
yillarda kompyuter va axborot texnologiyalarini 
rivojlantirish»,	 shuningdek	, «Internet»ning xalqaro axborot tizimlariga 	
keng kirib borishini ta’minlash dasturini ishlab chiqishni tashkil etish 
chora	-tadbirlari to‘g‘risida»gi Qarorlari qabul qilindi. 2002	-yil 30	-	
mayda O‘zbekiston Respublikasining birinch	i Prezidentining 	
«Kompyuterlashtirishni yanada rivojlantirish va axborot	-	
kommunikatsiya texnologiyalarini joriy etish to‘g‘risida»gi Farmoni 
va uning ijrosini amalga oshirish yuzasidan Vazirlar Mahkamasining 
2002	-yil 6	-iyundagi «2002	-2010	-yillarda kompyute	rlashtirish va 	
axborot	-kommunikatsiya texnologiyalarini rivojlantirish dasturi» 	
to‘g‘risidagi Qarori e’lon qilindi	.  2020 yil mamlakatimizda ilm, 	
ma'rifat va raqamli iqtisodiyotni rivojlantirish yili deb e'lon qilinib, bu 
boradagi ustuvor maqsadlar belgilandi. 	  	
       	Yurtimizda avvaldan shakllangan ilmiy maktablar salohiyatini 	
hisobga olib, hozirgi bosqichdagi milliy m	anfaatlarimiz va 	
taraqqiyotimiz yo‘nalishlaridan kelib chiqqan holda, bu yil 
matematika, kimyo, biologiya, geologiya fan va sohalarini 
rivojlantirish tanlab olindi. Sh.M.Mirziyoyev Muammolarni hal qilish, 
mantiqiy savollarga javob berish, masalalarni yechi	sh, jumboqlarni 	
topish insonga oʻzgacha kayfiyat bagʻishlaydi, oʻziga boʻlgan 
ishonchni orttiradi. Mantiqiy fikrlash bolalikdan shakllanib borishi 
kerak, zero Prezidentimiz Sh.M.Mirziyoyev aytganlaridek, 
“Matematika hamma aniq fanlarga asos. Bu fanni yaxsh	i bilgan bola 	
aqlli, keng tafakkurli bo‘lib o‘sadi, istalgan sohada muvaffaqiyatli 
ishlab ketadi”. 	Matematik masalalarni yechishga oʻrganish, bolaning 	
matematika faniga boʻlgan qiziqishini orttirib boradi. Sodda matnli 
masalalar bilan oʻquvchilar birinchi 	sinfdan tanishishni boshlaydilar. 	
Sinfdan	-sinfga oʻtib borgan sari, ular astasekin munosabatlarga doir 	
masalalarni “… ga katta, … ga kichik”, “… marta ortiq, … marta 
kam” kabi tushunchalarni oʻzlashtirib boradilar. Matnli masalalarni 
yechishning yangi bosq	ichi, tekis harakat S = v 	t fizikaviy 	
formulasining kiritilishi bilan boshlanadi. Ushbu formula yordamida 
turli xil masalalarni yechish mumkin:	 	
 
 	3   toʻgri va teskari proporsional, “savdo	-sotiq”, “teng qismlarga 	
boʻlingan butun”, “ish”, “togʻri toʻrtburch	a yuzasi” va h.z. doir 	
masalalar.	          	 	
 
     	          	Geometrik   masalalarning  turlari	 	
 
 	
Masalada qo‘yilgan shartning x	ususiyati yoki mohiyatiga qarab 	
geometrik	 	
masalalarni	 hisoblashga oid, isbotlashga oid va yasashga oid geometrik 	
masalalarga ajratish mumkin.	 	
Yasashga oid geometrik masalalarga to‘xtalamiz.	 	 
Geometrik  masalalar  ham  har  qanday  masala  kabi  olingan  nazariy 
bilimlarni  mustahkamlash,  ularni  amaliyotga  tadbiq  eta 	bilish, 	
geometrik  figuralarning  xossa  va  xususiyatlaridan  o‘rinli  va  maqsadli 
foydalana  olishga  oid  malaka  va  ko‘nikmalarni  hosil  qilishni  maqsad 
qilib qo‘yadi.	  	 	                      	 	 	
        	Hisoblashga  oid  masalalar  geometriyaning  har  bir  bo‘limida 	
ma	vjud  bo‘lib  ular  asosan  egallangan  nazariy  bilimlar, 	 	ularn	 	
o‘rganish	.G	eometrik	  	jarayonida	  	figuralar	 	chiqarilgan	 	
ementlarixulosalar,	  	orasidagi	 bog‘lanishlarni	  	ifodalovchi	  	xossa	    	
vaxususiyaylardan 	 foydalangan 	 holda	  burchak, uzunlik,	  yuza, 	 hajm 	 	
kabi 	 	kattaliklarni	 	topishni  maqsad  qilib  qo‘yadi.  Masalan, 	
uchburchakning  tomonlari  va  burchagiga,  tomon  uzunliklari,  asosi  va 
balandligiga  ko‘ra  yuzasini  hisoblash,  asosining  yuzi  va  balandligiga 
ko‘ra  hajmini  topish  kabi  masalalarni  hisoblashga  oid  masa	lalar 	
tarkibiga  kiritish  mumkin.	 	Hisoblashga  oid  quyidagi  masalani 	
ko‘raylik.	 	
 	
 	  	 	4 	
  n 	n 	n 	
 	
 	
 	
Masala.	 	Uchburchakning asosi 26 ga, yon tomonlari 13 va 19 	
ga teng. 	Asosiga tushirilgan medianasini toping.	 	
AB=13 (bir) 	          	BC=19 (bir)	           	AC=26 (bir)	    	
 	
Uchburchak medianasini uning tomonlari orqali ifodalash formulasiga 
asosan	 	
 	
m	b= 
2a2  2c2 +b2 	,   	
m	b 	= 	219	2 	+ 2+13	2 	+26	2 	, 	
 	
m	b 	=   
384 	 	
Isbotlashga oid geometrik masalalar tarkibiga geometrik 
figuralarni xossa va	 xususiyatlarini, geometrik figuralar 	
elementlari orasidagi bog‘lanishlarni nazariy jihatdan 
asoslashga bag‘ishlangan masalalarni kiritish mumkun.	 	
Isbotlashga  oid  geometrik  masalalarni  yechishda  masalada 	
berilgan  va  topilishi  so‘ralganlarni,  ya’ni  masalani	ng  sharti  va 	
xulosasini  aniq  ajratish,  mustahkam  nazariy  bilimga  ega  bo‘lish, 
tafakkur  amallaridan,  tahlil  va  sintez  metodlarini  to‘g‘ri  qo‘llay  bilish 
lozim bo‘ladi.	 	
Umuman  matematika  kursida  isbotlashga  oid  masalalarni, 	
teoremalarni  isbotlash,  ayniyatlar	ni  isbotlash  va  tengsizlikni 	
isbotlashga oid masalalarga ajratish mumkin.	 	
O‘rta maktab matematika kursidan ma’lumki deyarli barcha teoremalar 
isbotlaniladi.	 Tushunchalarning asosiy bo‘lmagan va ta’riflarga 	
kiritilmagan xossalari	  odatda	   	isbotlanadi.	  O‘	rta maktab geometriya 	
kursida bunday masalalar tarkibiga quyidagilarni kiritish mumkin 
bo‘ladi:	   	
    	 	 	 	 	 	5   	
2 	2 
b 	c 	
 	 	
Sinuslar teoremasini isbotlash: 	 �2+	�2	=	�2            	 	
 	 	 	 	 	
Kosinuslar teoremasini isbotlash:	   	 	
a2 	b2 	c2 	2bc	cos	 b2 	 a2 	 c2 	 2ac	cos 	c2 	 a2 	b2 	2ab	cos	 	
 	
 
Uchburchak yuzini hisoblash formulalarini isbotlash:	 	
 
 S=   	(p+a)(p+b)(p+c)  - Geron formulasi bu erda p	–yarim perimetr;	 	
  
              	S= 
 
(m	+n	 )(m	-n ) - medianalar orqali;	 	
         	S =   	b+h 	+ c-h   	  tomonlari va balandliklari orqali.	 	
 	
Uchburchak medianasini hisoblash, formulalarini keltirib chiqarish	 	
 
      	m	a 	=2b2 	  m	b 	+
 
2a2 	+2c2 	+b2  	+ 
 
2a2 	+ 2b2 	+c2 	 Uchburchak 	
balandligini hisoblash f	ormulalarini keltirib chiqarish.	 	
p (p 	+a)(p 	+b)(p 	+c)+ a 	
 
              	   	 p (p 	+a)(p+	b)(p 	+c)+ b 	
 
                 	p  (p 	+a)(p 	+b)(p 	+c)+с  	
 	
Isbotlashga doir quyidagi masalani qaraymiz.Masala. 
Uchburchak balandligi uning tomonlari orqali (1) formulalar 
bilan	 ifodalanishini isbotlang.	 	 
   	Isbot.	  Faraz qilaylik bizga ABC uchburchak berilgan bo‘lib, uning 	
tomonlari uzunliklari 	AB	=c BC	=a AC	=b 	bo‘lsin. 	B 	uchdan 	b 	tomonga 	
tushirilgan balandligi	   BN 	+ hb  	bo‘lsin. 	 	
 	 	 	 	 	6      1 	2 	
Agar 	AN=x 	deb belgilasak 	NC=b	-x bo‘ladi.	 G	ео	m	еtriyada har 	
qanday figura nuqtaviy 	оbraz yoki nuqtalar to‘plami	 sifatida qaraladi. 	
Barcha nuqtalari bir t	еkislikka t	еgishli bo‘lgan figura t	еkis, ba.rcha 	
nuqtalari bir t	еkislikka t	еgishli bo‘lmagan figuralar faz	оviy figuralar 	
deyiladi. Bir yoki bir n	еchta 	yasash qur	оllari v	оsitasida ma’lum 	
gео	m	еtrik	 masalalar d	еb yuritiladi.	 	
                                                	 	
  O’lchash  bilan  bog`liq amaliy  masalalar.	 	
 	
G	ео	m	еtriyaning figuralar yasash hamda yasashga 	оid masalalar 	
yеchish m	еtоdlarini o‘rganuvchi bo‘limi k	оnstruktiv g	ео	m	еtriya d	еb 	
ataladi.	 
Biz as	оsan t	еkislikda bajariladigan yasashga 	оid g	ео	m	еtrik 	
masalalar haqida so‘z yuritamiz. T	еkislikda yasashga 	оid g	ео	m	еtrik 	
masalalar antik Misr, B	оbil, Yun	оn mat	еmatikasida al	оhida o‘rin 	
egallagan. T	еkislikda yasashga 	оid g	ео	m	еtrik masalalarni bir qancha 	
yasash asb	оblari v	оsitasida yasash mumkin. Biz esa faqat chizg‘ich va 	
sirkul v	оsitasida yasaladigan masalalarni ko‘rib chiqamiz.	 	
Shuning uchun g	ео	m	еtriyaning bu qismi k	оnstruktiv g	ео	m	еtriy	a 	
yoki sirkul va chizg‘ich g	ео	m	еtriyasi d	еb ham ataladi.	 	
Tеkislikda yasashga d	оir g	ео	m	еtrik masalalarni y	еchish 	
jarayonida yasashga 	оid quyidagi umumiy aksiomalardan 	
fоydalaniladi.	 	
YaA	1. Har bir 	F1, F2, F3,…,	Fn 	figura yasalgandir.	 	 	
YaA	2. Agar 	F1 	va 	F2 	figura yasalgan bo‘lsa 	F 	+F 	yasalgandir.	 	
 	
 
 	 	 	 	7  	1          	2          	3     4 	5        	   6          	7      8 	
 	2 	     	1 	
YaA	3. Agar 	F 	+F 	bo‘lib 	F1 	va 	F2 	figuralar yasalgan bo‘lsa 	     	
F+F 	figura yasalgandir.	 	
YaA	4. Agar 	F1 	va 	F2 	figura yasalgan bo‘lib 	F 	+ F 	, F 	+ F 	
bo‘lsa, u	 hоlda 	F1; F2 	yasalgandir.	 	
 	
YaA	5. Agar 	F1 	figura yasalgan bo‘lsa unga t	еgishli nuqta 	
yasalgandir.	 	
YaA	6. Agar 	F 	figura yasalgan bo‘lsa (	F 	+ E) F 	ga t	еgishli 	
bo‘lmagan	 nuqtani yasash mumkin (	Е Еvklid fazosi nazarda 	
tutiladi).	 	 	 	 	 	 	
Ya	ni 	A	7. Agar 	A 	va 	B 	(A 	+ B) nuqtalar yasalgan bo‘lsa 	 AB	  	
nurni yasash	  mumkin.	 	
Ya	ni 	A	3  va	 	Ya	ni 	A	7  ga	 	as	оsan	 	AB 	 kеsmani	 yasash	 	
mumkin. 	 AB	+BA	+AB	; 	
Ya	ni 	A	8. Agar 0 nuqta va 	 AB	  kеsma yasalgan bo‘lsa markazi 	
0 nuqtada va	  radiusi AB k	еsmaga t	еng aylanani yasash 	
mumkin.	 	
Ya	ni	: А	B   AB   АB  АB   АB   АB    АB  АB    	
 
yasash aksi	оmalarini	 sirkul va chizg‘ich yordamida yasash 	
aksi	оmalari d	еb ataladi.	 	 	
Mazkur yasash aksi	оmalari bizga sirkul va chizg‘ich v	оsitasida 	
quyidagi	  оddiy	 yasashlarni bajarish imk	оniyatini b	еradi.	 	
О	yA	1. Agar 	A 	va 	B 	nuqtalar yasalgan bo‘lsa 	AB	 nurni 	
yasash mumkin. 	О	yA	2. Agar 	A 	va 	B 	nuqtalar yasalgan bo‘lsa 	
AB	  kеsmani yasash mumkin.	  О	yA	3. Agar 	A 	va 	B 	nuqtalar 	
yasalgan bo‘lsa (AB) to‘g‘ri chiziqni yasash	  mumkin.	 	
О	yA	4. Agar 0 nuqta va aylana radiusiga t	еng 	 AB	+ r yasalgan 	
bo‘lsa	  S(0, 	AB	) aylanani yasash mumkin.	 	
 	
О	yA	5. O‘zar	о parall	еl bo‘lmagan ikkita to‘g‘ri chiziqning 	
kеsishish nuqtasini yasash mumkin.	 	
 
 	 	 	 	8  1 	
О	yA	6. Yasalgan 	S(0,	r) aylana va (	AB	) to‘g‘ri 	chiziqlarning 	
kеsishish nuqtasini t	оpish mumkin (agar ular k	еsishsa).	 	
О	yA	7. Yasalgan ikkita 	S(0,	r) va 	S(0	1,r ) aylanalarning 	  	
kеsishish	 nuqtalarini t	оpish mumkin (agar ular k	еsishsa).	 	
О	yA	8. Yasalgan 	F 	figuraga t	еgishli 	A 	nuqtani 	A+F 	yasash 	
mumkin. 	 	
О	yA	9. Yasalgan 	F 	figuraga t	еgishli bo‘lmagan 	A 	nuqtani yasash 	
mumkin	 A+F (bizga bu 	еrda 	F 	figuraning figura yasalgan 	
tеkislikka t	еng bo‘lmasligi talab qilinadi).	 	
 Tеkislikda bir	оrta 	F 	figurani yasash uchun ch	еkli s	оndagi 	оddiy 	
yasashlarni	  chizg‘ich	 va sirkul yordamida bajarish l	оzim bo‘ladi. Agar 	
lоzim bo‘lgan figurani yasash uchun qo‘llaniladigan 	оddiy yasashlar 	
sоni ma’lum darajada ch	еkli bo‘lsa bunday yasashlarni so‘zsiz bajarish 	
mumkin, agar talab qilingan 	оddiy yasashlar ko‘p s	оnni tashkil qils	a bu 	
yasashlarni bajarish ko‘p vaqtni 	оlishi bilan bir qat	оrda z	еrikarli ham 	
bo‘ladi.	 	
    	Shuning uchun talab qilingan figurani yasashni 	оddiyyasashlarga 	
emas balki, bir qancha 	оddiy yasashlar yordamida bajariladigan as	оsiy 	
yasashlar d	еb n	оmlanadigan 	yasashlarga k	еltirish maqsadga muv	оfiq 	
bo‘ladi.	 	
     	Tеkislikda yasashga 	оid masalalarni y	еchishda quyidagi as	оsiy 	
yasashlardan f	оydalaniladi.	  AyA	1. B	еrilgan uch t	оm	оniga ko‘ra 	
uchburchak yasash. AyA	2. B	еrilgan k	еsmani t	еng ikkiga bo‘lish.	 	
AyA	3. B	еrilgan 	burchakka k	оngruent bo‘lgan burchak yasash. AyA	4. 	
Bеrilgan burchakni t	еng ikkiga bo‘lish.	  Ay	 A	5. B	еrilgan nuqtadan 	
bеrilgan to‘g‘ri chiziqqa perpendikulyar o‘tkazish. 	 	
 	 	 	 	 	9   	
          	AyA	6.B	еrilgan bir t	оm	оni va unga yopishgan ikki burchagiga 	
ko‘ra	 uchburchak yasash.	 	
AyA	7. B	еrilgan ikki t	оm	оni va ular 	оrasidagi bir burchakka 	 	
ko‘ra uchburchak yasash.	 	
AyA	8. B	еrilgan nuqtadan b	еrilgan to‘g‘ri chiziqqa parall	еl hiziq 	
o‘tkazish.	 	
 AyA	9.  B	еrilgan  gip	оtеnuzasi va o‘tkir  burchagiga ko‘ra  to‘g‘ri 	
burchakli	  uchburchak yasash.	 	
AyA	10	.  B	еrilgan  bir  kat	еti  va  gip	оtеnuzasiga  ko‘ra  to‘g‘ri 	
burchakli uchburchak yasash.	 	
AyA	11	. Aylana tashqarisida 	оlingan nuqtadan aylanaga urinma 	
o‘tkazish. Yuq	оrida qayd qilinganlarga as	оslangan h	оlda 	
quyidagi masalalarni	 yasaymiz:	 	
 	
1) «B	еrilgan k	еsmani t	еng ikkiga bo‘lish» masalasi ya’ni AyA	2 	
ni yasaylik. Faraz qilaylik bizga 	 AB	  kеsma b	еrilsin. 	AB	  kеsmani 	
o‘rtasini t	оpish kerak.	 	
Buning uchun OyA	4 	dan f	оydalanamiz. K	еsmani A uchini 	
markaz qilib ta	хminan k	еsma o‘rtasidan katta 	bo‘lgan k	еsmani radius 	
qilib 	S(A,r) aylanani, so‘ngra esa	 	
S(B,r)  aylanani  chizamiz.  Aylanalar  k	еsishish  nuqtalari 	оrqali  OyA	2 	
ga  as	оsan  k	еsma  o‘tkazamiz.  O‘tkazilgan  k	еsma  bilan  b	еrilgan 	         	
AB	 kеsmani k	еsishish nuqtasi, 	AB	  kеsmani o‘rtasi bo‘ladi.	 	
1. 	AB	  yasaladi.	 	
 	
2. 	S(A,r), 	r+	 2 	
  	
3. 	S1(B,r), 	r+2	 	 	
  
4. 	S 	+S1 	, x+2.                       	                              	81	-rasm	 	
 	 	 	 	10	  1 	
1 	
	1 	
A 
1 
1 
1 	
1 	1 	
1 	1 	1 	1 	
1 	
1 	
5. [	x , x+2 ]. 	
6. [	 x+2]+[A+B]  	            	 	
           	7. AO=OB.	 	
O nuqta AB kesmani teng ikkiga bo‘ladi.	 	 	
2) B	еrilgan burchakka k	оngruent bo‘lgan burchak yasash 	
masalasi.	 	
1.B	,A	,C 	Berilgan 	 bo‘lsin. 	 	
2.	C +1 yasaymiz	. 	 
3. 	S(A,r), A 	ni yasaymiz, bunda 	r +Ax	1 	 	
4. 	S (A,r)  B,A,C  x , y . 	
5. 	S1(A 	,r) ni yasaymiz bunda 	r+ Ax 	
6. 	S1 	AC	1 + 	x2  bunda 	 Ax	2 	+ 	Ax 	. 	
 
7. 	S2(x + 	r ) ni yasaymiz bunda 	r [xy	1]. 	
8. 	S3(x2 , r ) ni yasay	m	iz.	 	
9. 	S3 	+S1 	 {y2}.	 	
 
10.	 A  y2, A x	2 	  BAC 	. 	
                        	82 a	-rasm	 	
                  	 	
 
3) B	еrilgan burchakni t	еng ikkiga bo‘lish	 	
masalasi.	 	
 1. 	BAC 	berilgan bo‘lsin.	 	
2. 	BAC 	yasaladi.	 	
3. 	S(A,r) aylana yasaladi, bunda 	r [AC	]. 	 
4.	 S(A;r) BAC x	, x2. 	
 
 
 
 
 
 
 	 	 	        	11	   
                          	  Hisoblashga oid masalalar.	 	
 	
 	
Tekisliklarda  yechishga  oid  masalalarni  sirkul  va 	chizg‘ich 	
yordamida  yеchishda  gеometrik  tushuncha,  xossa  va  xususiyatlarga 
tayanib  ish  ko‘ruvchi  to‘g‘rilash,  geometrik  o‘rinlar,  simmetriya, 
parallel  ko‘chirish,  o‘xshashlik  yoki  gоmоtеtiya,  inversiya  hamda 
algebraik  tushuncha,  xossa  va  xususiyatlarga  tay	anib  ish  ko‘ruvchi 	
algebraik metodlardan foydalaniladi.	 	
Yasashga  oid  gеometrik  masalalarni  yechish  jarayoni  qaysi 	
metod  bilan	 ajariladi  va  ular  tekislikda  yasashga  oid  masalalarni 	
yechish  bosqichlari  deb  yuritiladi. 	Bular  tahlil,	 yasash,  isbot  va 	
tekshiris	h bosqichlari bo‘lib, har bir bosqich masala yechish	 	
jarayonida ma’lum bir maqsadni amalga oshirishni nazarda tutadi.	 	 	
Tahlilbosqichi	:  Masala  yechishning  eng  muhim, 	
ijodiybosqichibo‘lib,  bunda  yasalishi  lozim  bo‘lgan	 F  figura,  masala 	
talablariga  mumkin  qadar  to‘la  javob  beradigan  darajada  taxminan 
chizib  olinadi.  Tahlil  rasmsida  masala  shartida  berilganlar  bor  yoqligi 
aniqlanadi,  agar  ular  rasmda  aks  etmagan  bo‘lsa  qo‘shimcha  chizib 
olinadi.  Natijada  asosiy  ya’ni  yasa	lishi  lozim  bo‘lgan  figura  bilan 	
hamjihatlikda bo‘lgan bir qancha yordamchi figuralar hosil bo‘ladi.	 	
Yordamchi  figuralarda  masala  shartida  berilganlar  bilan  bir 	
qatorda,  izlangan  ya’ni  yasalishi  lozim  bo‘lgan  asosiy  figuraning 
nuqtalari  ham  joylashadi.  Shu	 	tariqa  berilganlar  va  izlanganlar 	
orasidagi  b	оg‘lanishlarni  o‘rnatish  natijasida  asosiy  figurani  yasash 	
imkoniyatlari  axtariladi  va  aniqlanadi.  Yasash  mumkin  bo‘lgan 
yordamchi figura orqali izlangan figurani yasashga o‘tiladi.	 	
  	 	 	 	12	  Yasash bosqichi:	  Tahlil bosqichada aniqlanganlarni amaliy 	
jihatdan bajarilishini nazarda tutadi.	 	
Bunda  yasalishi  mumkin  bo‘lgan  yordamchi  figuralar  yasash 	
vositalari  yordamida  yasaladi  va  ular  orqali  yasalishilozimbo‘lgan 
asosiyfiguraning nuqtalari va elementlari yasab oli	nadi.	 	
Isbot bosqichi	: Masala yechimining sinash bosqichi bo‘lib tahlil 	
bosqichida  taxminan  chizib  olingan  asosiy  figura  bilan  yasash 
bosqichida	 yasalgan	 figuraning 	masala shartlariga javob berish	.  	
Tekshirish  bosqichi	:  Masala  yechishning  yakunlash  bosqichi	 	
hisoblanib,  unda  masala  shartida  berilganlarga  asosan  figura  yasash 
mumkinmi, agar mumkin bo‘lmasa berilganlarni qanday tanlash lozim 
qanday  hollarda  echim  mavjud,  berilganlarga  asoslanib  nechta  figura 
yasash mumkin, masala nechta yechimga ega ekanligi	 aniqlanadi.	 	
4. 	 Teorema va aksioma bir	-biridan nima bilan farg 	
qiladi? 	 	
5. Planimetriya aksiomalarini sanang va sharhlang.
6. Geometriya fani qanday tuzilgan?
  7.  Evklidning  5	-postulati  nima  haqda  va  uni  nima  uchun  isbotlashga 	
uringanlar? 	 	
   	8.  Bu  postul	atni  isbotlashga  uringan  olimlar  va  ularning  ishlari	   	
hagida	  gapirib	 bering.	
 9. Lobachevskiy yangi geometriyaningyaratilishida ganday hissa qo 
‘shgan? 	 	 	 	 	 	
 10. Noevklid geometriyasiniyaratgan olimlar va ularning ishlari 
haqida gapirib	 bering.	
Yugorida 	ta’kidlaganimizdek,geometriyaning eng ajoyib xususiyati 	
bu avval o‘rganilgan, to‘g‘riligi isbotlangan xossalardan mantiqiy 
fikrlash, mushohada yuritish orgali yangi xossalarni keltirib chiqarish 
mumkin.	 	
 
 	 	 	           	 	13	   Bunday ajoyib imkoniyatdan foydalanib, qolgan xossalar 	
teoremalar yoki masalalar ko‘rinishida ifodalangan va aksiomalar 
hamda bu paytgacha to‘g‘riligi isbotlangan xossalarga asoslanib, 
mantiqiy mulohazalar yuritish orgali isbotlangan. 	Shu zayilda 	
matemati	k yoki geometrik masalalar vujudga kelgan.	
Matematik masalada nimalardir (shartlar) berilgan bo‘ladi. Ulardan 	
foydalanib,  nimanidir  topish  (hisoblash)  yoki  isbotlash,  yoki  yasash 
talab qilinadi. Qo‘yilgan talabni bajarish masalani yechishni bildiradi.	
Geom	etrik masalalar qo‘yilgan talabga ko‘ra hisoblashga, 	
isbotlashga, tadqiq qilishga va yasashga doir masalalarga bo‘linadi.	
Matematik masalani yechish uchun quruq nazariyani bilish yetarli 	
emas. Masala yechish ko‘nikmasiga va tajribasiga ham ega bo‘lish 
tala	b qilinadi.	 	
 Bunday ko‘nikmaga o‘z navbatida sodda masalalardan boshlab, 	
borgan sari murakkabroq masalalarni yechish orqali erishiladi. 
Shuningdek, masalalarni yechishning turli xil usullari ham bor bo‘lib, 
ularni faqat ko‘p masalalar yechish orqali o‘zlas	htirish mumkin. Har 	
bir usul muayyan turkumga tegishli masalalarni yechish uchun 
qo‘Ilaniladi. Qancha ko‘p usullar o‘zlashtirilsa, shuncha masala 
yechish ko‘nikmalari shakllanadi.	
Quyida geometrik masalalarni yechishning ba’zi mihim usullari 	
ustida to‘xtal	amiz.	
Masala  yechish  usullari  tuzulishiga  ko‘ra,  sintetik,  analitik, 	
teskarisidan  faraz  qilish  va  hokazo  turlarga  bo‘linadi.  Matematik 
apparatning  go‘llanishiga  ko‘ra  esa,  algebraik,  vektorli,  koordinatali, 
yuzlar usuli, o‘xshashlik usuli, geometrik almash	tirishlar kabi turlarga 	
bo‘linadi.	 	
Sintetik  usul  mohiyatan  masala  shartida  berilganlardan 	
foydalanib,  mulohaza  yuritish  orgali  mantiqiy  fikrlar  zanjiri  hosil 
qilinadi.  Mulohazalar  zanjiri  eng  oxirgi  bo‘lagi	 masala  talabi  bilan 	
ustma	-ust tushguncha davom ettiriladi.	 	
1- misol. 	 To‘g‘ri to‘rtburchak burchagining	
bissektrisasi uning tomonini 7 va 9 uzunlikdagi	@	  Bx	 Cc 	
kesmalarga bo‘ladi (1	-rasm). 	To‘g*‘ri to‘rtburchak	
perimetrini toping.	 	
 	 	 	 	         	14	  Yechish. 	 Aytaylik ABCD 	—	to‘g‘rito‘rtburchak,	 AK 4	 ID 	
bissektrisa, Ke BC, BK= 7 sm, KC=9 sm bo‘lsin.	
1. BC // AD va AK kesuvchi bo‘lgani uchun:	Z21= 22. 	
bo‘ladi, chunki bu burchaklar ichki almashinuvchi 
burchaklardir.
2. AK	  bissektrisa:	 22=23.	 (2) 	 	
3. 	Unda (1) va (2) ga ko'ra	 21=23.	 	
     	4. U holda ABK teng yonli uchburchak va	 AB = BK.	 (3)	
5. Bu natijadan foydalanib, hisoblashlarni amalga oshiramiz:	  	
AB = BK =7 sm. 	P=2(AB +BC) =2 (7+16) = 46 (sm). 	O	
Bu masala tayanch masalalar qatoriga kiradi, chunki 	ko‘pgina 	
masalalar xuddi shu g‘oya atrofida quriladi.	 	
 Parallelogrammvatrapetsiya burchagining bissektri	-sasi bu 	
shakllar tekisligidan teng yonli uchburchak kesib oladi. Bunday 
tayanch faktlarni doim yodda tutish kerak. Ular boshqa masalalarni 
yechayotgand	a juda qo‘l keladi.	
Analitik  usul  mohiyatan  teorema  (masala)ning  xulosa  gismida 	
kelib  chiqib,  oldindan  ma’lum  tasdiqlardan  foydalanib,  mulohaza 
yuritish  orqali  mantiqiy  fikrlar  zanjiri  hosil  gilinadi.  Mulohazalar 
zanjirining eng oxirgi bo‘lagi masala
shart	ining natijasi ekanligini aniqlaguncha davom ettiriladi.	
2- misol. 	 Ixtiyoriy to‘rtburchak tomonlarining o‘rtalari 	
parallelogrammning uchlari bo‘lishini isbotlang.
  Isbot. Aytaylik ABCD 	—	 to‘rtburchak (2	-rasm),	 	
 AK = KB, BL = LC, CQ= QD, AP = PD bo'‘lsin.
 o‘rtburchakning AC va BD diagonallarini @)	 	
 ABC	
 
da KL o‘tta chizig: KL // AC (1); JK ™	
2. AADC da PQ o‘tta chiziq: AC// PQ (2);
  3. (1) va (2) dan:KL// PO (3); 4 ¢/c 	 	
  4. Yugoridagiga o‘xshash: KP//LO (4);	 	  	 	
 5.(	3) va(4)dan: KLQP	-—	parallelogramm.0 	\OQ	D	 	
Yugorida ko‘rilgan sintetik va analitik usullar to ‘g ‘ri usullar deb 	
ham ataladi. Masalani to‘g‘ri usullar bilan yechayotganda, avval masala 
mazmuni tahlil qilinadi. Tahlil natijasiga ko‘ra usuli tanlanadi. Shundan	 	
so‘ng rasm ko‘rinishida masalani yechish modeli (chizmasi) tuziladi va 
chizma ustida mulohaza yuritiladi. 	 	
 	 	 	 	 	15	  Shu tariqa mulohazalar yuritib, masalaning shartidan uning xulosa 	
gismiga qarab borilaveradi.	
Masala yechishning teskari usuli ham mavyjud.	 U bilan ko‘p marta 	
duch kelganmiz. U "teskarisini faraz qilib isbotlash usuli" deb ataladi. 
Bu usulni qo‘llash algoritmini keltiramiz.	 	
 
      	      	Isbotlashga doir masalalar	.	
Teskarisini faraz qilib isbotlash usulini qo ‘llash algoritmi	 	
Teorema (to‘g‘ri	 tasdiq)	   	
Isbot:	  oremada keltirilgan tasdiqning teskarisini faraz qilamiz, ya’ni 	 	
oremanig harti bajarilsin	-u, lekin xulosasi o‘rinli bo‘Imasin:	 	
To‘g‘riligi oldin isbotlangan teorema yoki qabul qilingan 
aksiomalarga tayanib mantigqiy mulohaza yuritamiz.	 Ziddiyatga	
To‘g‘riligi oldin isbotlangan teorema yoki qabul qilingan	
kelamchigaramiz:aksomalarning  biriga  zid  bo‘lgan  tasdiqqa  duch 
kelib  golamiz.	 Demak,  farazimiz  noto‘g‘ri,  ya’ni  berilgan  teorema 	
to‘g‘ri ekan.	 	
   	  Teorema isbotlandi	: 	
3- misol. Agar ikki	 to‘g‘ri chiziqning har biri uchinchi to‘g‘ri 	
chiziqga parallel bo‘lsa, ular o‘zaro parallel bo‘ladi.	
Aytaylik,  a  va  b  to‘g‘ri  chiziqlar  berilgan  bo‘lib,  ularning  har  biri 	
uchinchi  c  to‘g‘ri  chiziqga  parallel  bo‘lsin. 	Teoremani  teskarisini 	
faraz qilish 	usuli bilan isbotlaymiz.	
Isbot. Teskarisini faraz qilamiz: a va b to‘g‘ri PD, A chiziqlarning 	
har biri uchinchi c to‘g‘ri chiziqqa	 parallel bo‘lsin	-u, ular o‘zaro 	
parllel bo‘lmasin,	 c ya’ni biror A nuqtada kesishsin 	. 	
UndaA nugtadanc to‘g‘ri chiziqqa ikkit	a a va b parallel to‘g‘ri 	
chiziqlar o‘tmoqda.	  Bu parallellik aksiomasiga zid. Ziddiyat 	
farazimizning noto‘g‘ri ekanligini ko‘rsatadi. Ya’ni a va b to‘g‘ri 
chiziqlarning har biri uchinchi c to‘g‘ri chiziqqa parallel bo‘lsa, ular 
o‘zaro	  parallel	 bo‘ladi.	 	
Mazkur usul quyidagi mantiq qonuniga asoslangan: bir	-biriga zid 	
ikki tasdiqning faqat bittasi rost, ikkinchisi esa yolg‘on bo‘ladi, 
uchinchi holatning bo‘lishi mumkin emas.	 	
 
 	 	 	 	 	16 Endi geometrik masalalarni yechishning boshqa usullariga 
to‘xtalamiz. 	Algebraik 	 usul	  Geometrik masalani algebraik 	
usul bilan yechayotganda quyidagi algoritm asosida ish 
ko‘rish maqsadga muvofiq bo‘ladi:
1) masala mazmunini tahlil qilish va uning chizma 
modelini qurish;	 	
 2) noma’ lumni harflar bialn belgilash;
 3) masala	 shartini ifodalovchi tenglama yoki tenglamalar 	
sistemasini tuzish;	
4) tuzilgan tenglama yoki tenglamalar sistemasini 
yechish; 	 	
5) topilgan yechimni tahlil qilish;	 	
6) javobni yozish.
4- misol. To‘g‘ri burchakli uchburchakning perimetri 36 sm ga 	
teng. Gipot	enuzaning katetga nisbati 5:3. 	 	
Uchburchak tomonlarini toping:
Aytaylik, A,	B,C berilgan bo ‘lib, unda 2C= 90°, P=36, AB:AC=5:3 	
bo‘lsin.
 Yechish. Proporsionallik koeffitsiyentini k bilan 
belgilaymiz. Unda AB = 5k, AC = 3k.
Pifagor teoremasiga ko‘ra: 	 	
AB	? =	 AC? + BC yoki 25K? = 91 +BC	.  	
Bundan, BC = 	=V25i° 	—	 9K? 	
P=AB+AC+ BC.
Shartga ko‘ra: P= 36, 5k+3k+4k=36,	 k=3; 	
AB=5k=15sm,	  AC=3k=9sm,	  BC=4k=12 sm. 	
Javob: 15 sm, 9 sm, 12 sm. O	 Yu	zlar usuli	: 	
Ba’zi geometrik masalalarni yechishda yuzlarni hisoblash 	
formulalaridan foydalanish kutilgan natijani tezda beradi. 	Bu holatda 	
topish talab qilingan noma’lum masaladagi yordamchi shakllarning 
yuzlarini tenglashtirish natijasida hosil qilingan tenglamadan 
topiladi. Buni quyidagi misolda namoyish qilamiz.	 	
5- misol	. Uchburchakning tomonlari 13 sm, 14 sm va 15 sm. 	
Uzunligi 14 ga teng tomonga tushirilgan balandlikni toping.	 	
 	 	 	 	      	17	  Aytaylik,  	A	,B,C berilgan bo‘lib, unda	  a= 13 sm, b= 14 sm, 	 	
c= 15 sm bo‘lsin.	 	
Yechish. a< bvab<c, h, 	—	 balandlik 	bo‘lsin.	 	
    	Geron formulasiga ko‘ra: 	 	
S =p (p	—	a) (p	-b) (p	-c) =V21	-8-7-6=3	-7:4=84(sm).	 	
Boshga formula bo‘yicha: S	= 	a+ b; 	a+ 	h, = 84, hy= 12 (sm).	 	
Javob: 12 sm. 
Vektorlar usuli
Geometrik masalani vektorlar usuli bilan yechish uchun quyidagi 	
algoritm asosida ish ko‘rish maqsadga muvofiq bo‘ladi:	 	
1) masalani vektorlar tiliga o‘girish, ya’ni masaladagi ba’zi 	
kattaliklarni vektor sifatida qarab, ularga doir vektorli tenglamalar 
tuzis	h;
2) vektorlarning ma’lum xossalaridan foydalanib, vektorli 	
tenglamalarning shaklini almashtirish va noma’ lumni topish;	
3) vektorlar tilidan geometriya tiliga 
qaytish; 	 	
4) javobni yozish.
Vektor usuli bilan quyidagi geometrik masalalarni yechish 	
maqsadga muvofiq bo‘ladi:	
a) to‘g‘ri chiziqlar (kesmalar)ning parallelligini 
aniqlash; b) kesmalarni berilgan nisbatda bo‘lish;
c) uchta nuqtaning bitta to‘g‘ri chiziqda yotishini ko‘rsatish;
d) to‘	rtburchakning parallelogramm (romb, trapetsiya, kvadrat, 	
to‘g‘ri to‘rtburchak) ekanligini ko‘rsatish.	  	
6- misol. Qavarig to‘rtburchakningtomonlari o‘rtalari 	
parallelogramm uchlari bo‘lishini isbotlang.	  	 	
Aytaylik, 	 A	,B,C,D to‘rtburchak berilgan bo‘lib, und	a  	
AK = KB, BL=LC, CQ= QD, AP =PD bo‘lsin 	.	
 	
Isbot. 1. Berilgan kesmalarni mos AB, AC, BC, DC, AD, KL, PQ, 	
BL, KB vektorlar bilan almashtirib, masalani vektor tiliga o‘tkazamiz.	
2. Vektorlani qo‘shishning uchburchak qoidasidan 	
foydalanamiz: AB+BC=AC, 	KB+BL=KL;@c	 	
KB= 4 AB va BL= + BC ekanligidan 	 	
  	 	 	 	         	18	  coe	:
:	
 foydalanib, KL= KB + BL=	-y 4B+ 4 BC,	 	
3. KL=PO, ya’ni bu vektorlar bir xil yo‘nalgan va uzunliklari teng. 	
Bu KLOP to‘rtburchak parallelogramm ekanligini anglatadi. 	 	
Koordinatalar 	usuli	
Geometrik masalani koordinatalar usuli bilan yechayotganda 	
quyidagi algoritm asosida ish ko‘rish maqsadga muvofiq bo‘ladi:	
1) masala mazmunini tahlil qilish va uni koordinatalar 
tiliga o‘girish; 	 	
2) ifodalarning	 shaklini almashtirish va qiymatini 	
hisoblash;	
      	3) natijani geometriya tiliga o‘girish;	  	
      	4) javobni yozish	.	
Koordinatalar  usuli  bilan  quyidagi  geometrik  masalalarni 	
yechish maqsadga muvofiq bo‘ladi: 	 	
a) nuqtalarning geometrik o‘rnini topish;	 	
 b)  geometrik  shakllarning  chiziqli  elementlari  orasidagi 	
bog‘lanishlarni isbotlash.	
Masalani  koordinatalar  usuli  bilan  yechayotganda, 	
koordinatalar  boshini  to‘g‘ri	 tanlash  muhimdir.  Berilgan  shaklni 	
koordinatalar  tekisligiga  shunday  joylashtirish  kerakki,  imkoni 
boricha nuqtalarning koordinatalari nolga teng bo‘lsin.	 	
 
       	 Yasashga doir masalalar.	 	
 	
    	Isbot.	  Koordinatalar 	 sistemasini 	 shunday 	 tanlaymizki,	 	
parallelogrammning 	 uchlari	
quyidagi koordinatalarga ega bo ‘lsin (5	- rasmga	 
qarang):	  A(0;0), B(b;c),A(0;0) C(atb;c), D(a; 0),	
bu yerdaa > 0, b>0,c>0.	
A, B, C, D nuqtalar orasidagi masofalarni ularning koordinatalari 
orqali	 ifodalaymiz:	
AC=V(at b	-0" 	+(c	-0", BD=	\(a	—	by +0	-c).	
Unda V(a + b	-0)" + (c	—	0)° = Va	—	 by +0 	—	c)*	
yoki (a + b	—	 0) + (c	—	0)°=(a	—	byY +(0	—	c)*. 	 	
 
  	 	 	 	     	20	    Bundan, 4ab = 0. Lekin a > 0, unda b = 0. Bu esa, o‘z 
navbatida, B (b; c) nugqta Oy o‘qida	 yotishini anglatadi. 	
Shuning uchun BAD 	to‘g‘ri burchak bo‘ladi.	
Bundan ABCD parallelogramm to‘g‘ri to‘rtburchak ekanligi kelib 
chigadi. 	  	
Geometrik almashtirishlar usuli	:	
Geometrik almashtirishlar usuliga burish, simmetrik 	
akslantirishlar, parallel ko‘chirish va gomotetiya kabi 
almashtirishlarg	a asoslangan usullar kiradi. Geometrik 	
almashtirishlar yordamida masalalarni yechish jarayonida berilgan 
geometrik shakllar bilan bir qatorda yangi, qo‘llanilgan geometrik 
almashtirish yordamida hosil qilingan shakllar ham qaraladi.	 	
Yangi shakllarning xoss	alari	 aniqlanadi va berilgan shaklga 	
o‘tkaziladi. Shundan so‘ng masalani yechish yo‘li topiladi. 
Yugorida keltirilgan barcha usullar bitta umumiy nom bilan 
geometrik usullar deb aytiladi. 	
  Muhim eslatma!
Bu bo‘limdan	 joy olgan materiallar planimetriyani takrorlash uchun 	
keltirilgan. Takrorlash uchun masalalar keragidan ortig keltirilmoqda. 
Ularning barchasini sinfda ko ‘rishning imkoni bo‘lmasligi mumkin. 
Bundan qat’iy nazar, ularni mustaqil yechib chigishni maslahat 
beramiz. 	 	
 	 	 	 	      	 	
Geometrik figuralarni sirkul va chizg‘ich 	
yordamida	  yasash	 	
 	
       	1.  Agar uning markazi va radiusi ko'rsatilgan bo'lsa, doira 	      	      	       	
.      	     	  chizing.	 	
  2. 	 Ikki doiraning kesishish nuqtalarini toping.	 	
  3.  	Chiziq 	va aylananing kesishish nuqtalarini toping.	 	
  4. 	 Ikki chiziqning kesishish nuqtasini toping.	 	
       	Har qanday geometrik konstruktsiya (odatiy ma'noda, sirkul va 	
o'lchagichni nazarda tutgan holda) ushbu elementar	 	
 	 	 	 	 	21	   konstruktsiyalarning	 cheklangan ketma	-ketligini bajarishdan iborat.	 	
Ulardan birinchi ikkitasini bitta kompas bilan amalga oshirish 
mumkinligi aniq. 3 va 4	-sonli murakkabroq konstruktsiyalar oldingi 	
paragrafda muhokama qilingan inversiya xususiyatlaridan 
foydalangan holda amal	ga oshiriladi.	                       	 	
                              	 	
     	  3-konstruktsiyaga murojaat qilaylik: biz bu aylananing kesishish 	
nuqtalarini shu A va B nuqtalardan o'tuvchi to'g'ri chiziq bilan 
topamiz. 	O nuqtadan tashqari, mos ravishda AO va	 BO ga teng 	
markazlari A va B va radiusli yoylar chizamiz. , ular P nuqtada 
kesishadi. Keyin C aylanaga nisbatan P nuqtaga qarama	-qarshi Q 	
nuqtasini quramiz (174	-betda tasvirlangan qurilishga qarang). 	
Nihoyat, markazi Q va radiusi QO bo'lgan doira chizing 	(u, albatta, C 	
bilan kesishadi): uning C aylana bo'ylab kesishgan X va X nuqtalari 
kerakli nuqtalar bo'ladi. Buni isbotlash uchun nuqtalarning har birini 
aniqlab olish kifoya. X va X" O va P dan bir xil masofada joylashgan 
(A va B nuqtalarida bo'lgani kabi	, ularning o'xshash xususiyati	dir.	     	          	
Shuni ta'kidlash kerakki, X, X" va O nuqtalardan o'tuvchi aylana C 
aylanaga nisbatan inversiyadagi teskari AB chiziqdir, chunki bu doira 
va AB chizig'i C bilan bir xil nuqtalarda kesishadi. (Inversiya paytid	a 	
asos aylananing nuqtalari harakatsiz qoladi.) Agar AB chizig'i C 
markazidan o'tsagina ko'rsatilgan konstruktsiyani amalga oshirish 
mumkin emas. Ammo keyin kesishish nuqtalarini 178	-betda o'rta 	
nuqtalar sifatida tasvirlangan konstruktsiya yordamida topish	 mumkin. 	
B 1 va B 2 nuqtalarda C bilan kesishuvchi markaz B bo'lgan ixtiyoriy 
aylana chizilganda olingan C yoylarining.	 	
 
 
 
 
 	 	 	             	 	22	   	
Doira chizish usuli, to'g'ri chiziqning teskarisi "ikki berilgan nuqtani 	
bog'lab, darhol 4	-masalani hal 	qiladigan konstruktsiyani beradi. 	
Chiziqlar A, B va A, B nuqtalari bilan berilgan bo'lsin" (50	-rasm) 	
Chiz. ixtiyoriy C aylana va yuqoridagi usuldan foydalanib AB va A 
"B" to'g'ri chiziqlarga qarama	-qarshi doiralar quramiz.Bu doiralar O 	
nuqtada kesishadi va	 yana bir Y nuqtada Y nuqtaga qarama	-qarshi 	
bo'lgan X nuqta kerakli kesishish nuqtasidir. : uni qanday qurish 
kerakligi yuqorida allaqachon tushuntirilgan edi.kerakli nuqta,	 	
 bu	 Y	 nuqtaning	 bir	 vaqtning	 o'zida	 ikkala	 AB	 va	 A	 "B" to	'g'rilariga	 	
tegishli	 nuqt	aga	 qarama	-qarshi	 bo	'lgan	 yagona	 nuqta	 ekanligi	, shuning	 	
uchun	 X	 nuqtasi	, qarama	-qarshiligi	 aniq	. Y ga, bir vaqtning o'zida AB  	 	
 	
 	
      	Bu ikki konstruksiya Mascheroni konstruksiyalari o‘rtasidagi 	
ekvivalentlik isbotini tugatadi, buning uchun faqat 	sirkul va sirkul va 	
to‘g‘ri chiziqli oddiy geometrik konstruksiyalardan foydalanishga 
ruxsat beriladi	 .Biz bu erda ko'rib chiqqan individual muammolarni 	
hal qilishning nafisligi haqida qayg'urmadik, chunki bizning 
maqsadimiz 	 	
 	 	 	 	 	23	  Mascheroni konstruktsi	yalarining ichki ma'nosini aniqlash edi.Ammo 	
misol sifatida biz oddiy beshburchakning qurilishini ham ko'rsatamiz; 
aniqrog'i, biz muntazam chizilgan beshburchakning cho'qqilari bo'lib 
xizmat qila oladigan aylananing beshta nuqtasini topish haqida 
gapiramiz	. 	
 	
A nuqta K aylanadagi ixtiyoriy nuqta bo‘lsin. Muntazam chizilgan 
oltiburchakning yon tomoni aylananin	g radiusiga teng bo‘lgani uchun 	
K dagi B, C, D nuqtalarni AB = BC = CD bo‘ladigan tarzda	 	
kechiktirish qiyin bo‘lmaydi. = 60 ° (51	-rasm).	 Radiusi AC ga teng 	
boʻlgan markazlari A va D boʻlgan yoylarni chizish; 	    	ular X nuqtada 	
kesishsin. U holda, agar O K ning markazi bo‘lsa, markazi A va 	
radiusi OX bo‘lgan yoy K ni BC yoyining o‘rtasi bo‘lgan F nuqtada 	
kesib o‘tadi (178	-betga qarang). Key	in, radiusi K radiusga teng 	
bo'lgan, biz G va H nuqtalarda K bilan kesishuvchi markaz F bo'lgan 
yoylarni tasvirlaymiz. G va H nuqtalardan masofalari OX ga teng 
bo'lgan va X dan X dan ajratilgan Y nuqta bo'lsin. markaz O. Bu 
holda, marta sifatida AY segment	i zarur beshburchak tomoni 	
hisoblanadi. Dalil o'quvchiga mashq sifatida taqdim etiladi. Shunisi 	
qiziqki, qurilish vaqtida faqat uch xil radius ishlatiladi.	 	
                                	 	
 
 
 
 
 	 	 	 	 	24	 	
     Xulosa.	 	
 
   	O’quvchilarning mantiqiy fikrlashini 	rivojlanishida streometriya 	
kursining imkoniyati katta. Haqiqatdan ham geometriyaning 
streometriya kursi deduktiv asosga qurilgan bo’lib, bu dastur o’z	-	
o’zidan o’quvchilarning mantiqiy madaniyatini o’stirish uchun maqbul 
tarzda tuzilgan. Bugungi kunga keli	b har bir fan o’qituvchisi 	
kompyuterda mavzuga muvofiq dars materialiga mos keladigan qilib, 
estetik did bilan o’zi xoxlagandek namoyishlar qilishi uchun 
ko’rgazmalar tayyorlashi uchun to’liq imkoniyatlar mavjud. Bundan 
tashqari hozirda maktablarga barcha 	fanlar bo’yicha turli mavzularda 	
tayyor dasturlar ham yetkazib berilmoqdaki, bulardan o’qituvchilar 
unumli foydalanishlari kerak.	   Mazkur maqolada geometrik masalalar 	
orqali o’quvchining shaxsiy sifatlarini rivojlantirish metodlari, 
matematik masalalar as	osida o’quvchida rivojlanadigan sifatlari, 	
o’quvchi shaxsiy sifatlarini rivojlantiruvchi masalalari bayon etildi.	 	
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 	 	 	 	         	25	                       	  	 	    	
                                   	 Foydalanilgan adabiyotlar	 	
 	
1. 	 Sh. Nematova 	“Matematika fanini o‟qitishning nazariy masalalari 	
va metodikasi”	 , “Tafakkur nashriyot” T.: 2011	 	
2.	  S.Alixonov “Matematika o‟qitish metodikasi”. T.: “O‟qituvchi” 	
nashriyoti2008 yil.	 	
3.  	D.I.Yunusova “Matematikani o‟qitishning zamonaviy 	      	
texnologiyal	ari” T.: “Fan” 	   	nash.	  2010 	yil	. 	
1. Умирбеков А.У., Шаабзалов Ш.Ш. Математикани такрорланг. 
Тошкент. “Ўқитувчи” 1989. 	-440 б. 2. Abdullayev J.I., Muminov 	
Z.E., Bozorov I.N., Roʻziyev N.J. Matematika. 	I, II, III qismlar. Oliy 	
oʻquv yurtiga kiruvchilar 	uchun uslubiy qoʻllanma. Toshkent. “Turon	-	
Iqbol” 2014 3. Ya.I.Perelman; tarjimon B.S.Komilov; muharrir 
M.Po’latov.	- Qiziqarli algebra . Toshkent:”MERIYUS”,2013.	-226 bet. 	
4. Y.I.Perelman, Qiziqarli matematika. Matematikaga doir hikoyalar 
va jumboqlar. Uchin	chi nashr. Toshkent. “Sharq”, 2014.	-176 bet. 5. 	
M.A.Mirzaahmedov, D.A.Sotiboldiyev. O’quvchilarni matematik 
olimpiadalarga tayyorlash. Toshkent: Yangi kitob, 2019.	-544bet. 6. 	
J.Ikromov, T.A. Azlarov. Algebra 8	-sinf. “O’qituvchi” nashriyoti, 	
T.,2001	-y. 7. Q	uchqorov A., Ismailov Sh. Mantiqiy masalalar. 	
Toshkent	-2008 8. 1996	-2003 yillarda chop qilingan 	
”Axborotnomalar”. 9. 2009	-2011 yil Abituriyentlar uchun chop 	
etilgan test variantlari.	 	
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 	
26

Reja : I. Kirish………………………..……… … … .… ..….. 2 II. Asosiy qism 1. Geometrik masalalarning turlari. … … ..…… ..…. 4 . 2. O`lchash bilan bog`liq amaliy masalalar … … … .7 3. Hisoblashga oid masalalar ..... .... .......... .... ........ ...12 4. Isbotlashga doir masalalar… ……………… ...……… 16 5. Yasashga masalalar … ………… …… …… … ....20 6. Geometrik figuralarni sirkul va chizg‘ich yordamida yasash ……………………………………………… .…... .21 III. Xulosa… … ………………………………… ...….. 25 IV. Foydalanilgan adabiyotlar… …. ……………… .… 26 1

KIRISH Eng katta boylik -bu aql – zakovat va talim, e ng katta meros - bu yaxshi tarbiya , eng katta qashshoqlik - bilimsizlikdir” Shuni unutmasligimiz kerakki, kelajagimiz poydevori bilim dargohlarida yaratiladi, boshqacha aytganda, xalqimizning ertangi kuni qanday bo‘lishi farzandlarimizning bugun qanday ta’lim va tarbiya olishiga bog‘liq. Shuning uchun ham mustaqillikning dastlabki yillaridanoq butun mamlakat miqyosida ta’lim va tarbiya , ilm -fan, kasb -hunar o‘rgatish tizimlarini tubdan isloh qilishga nihoyatda katta zarurat sezila boshladi. Ta’lim -tarbiya tizimidagi islohotlar boshlangan dastlabki yillarda men jahon tajribasi va hayotda o‘zini ko‘p bor oqlagan haqiqatdan kelib chiqib, agar bu maqsadlarimizni muvaffaqiyatli ravishda amalga oshira olsak, tez orada hayotimizda ijobiy ma’nodagi «portlash effekti» ga, ya’ni, yangi ta’lim modelining kuchli samarasiga erishamiz, degan fikrni bildirgan edim . Darhaqiqat, istiqlol davrida barpo etilgan , barcha shart -sharoitlarga ega bo‘lgan akademik litsey va kasb -hunar kollejlari, oliy o‘quv yurtlarida tahsil olayotgan, zamonaviy kasb -hunar va ilm -ma’rifat sirlarini o‘rganayotgan, hozirdanoq ikki -uch tilda bemalol gaplasha oladigan ming -minglab o‘quvchilar, katta hayotga kirib kelayotgan, o‘z iste’dodi va salohiyatini yorqin namoyon etayotgan yosh kadrla rimiz misolida ana shunday orzu -intilishlarimiz bugunning o‘zida o‘z hosilini berayotganining guvohi bo‘lmoqdamiz, oxirgi yillarda ta’lim -tarbiya sohasida amalga oshirgan, ko‘lami va mohiyatiga ko‘ra ulkan ishlarimiz biz ko‘zlagan ezgu niyatlarimizga eris hish, hech kimdan kam bo‘lmaydigan hayot barpo etish, yoshlarimiz , butun xalqimizning ma’naviy yuksalishi yo‘lida mustahkam zamin yaratdi, desak, hech q anday xato bo‘lmaydi. Respublikamizning birrinchi Prezidenti I.A.Karimovning 2001 -yil Oliy Majlisning 5 -sessiyasida so‘zlagan nutqida axborot texnologiyalari va kompyuterlarni jamiyat hayotiga, kishilarning turmush tarziga, maktab va OTMlariga jadallik bil an olib kirish 2.

Birinchi Prezidentimiz I.Karimov tashabbusi bilan Vazirlar Mahkamasining 2001 -yil 23 -maydadagi 230 -sonli «2001 -2005 - yillarda kompyuter va axborot texnologiyalarini rivojlantirish», shuningdek , «Internet»ning xalqaro axborot tizimlariga keng kirib borishini ta’minlash dasturini ishlab chiqishni tashkil etish chora -tadbirlari to‘g‘risida»gi Qarorlari qabul qilindi. 2002 -yil 30 - mayda O‘zbekiston Respublikasining birinch i Prezidentining «Kompyuterlashtirishni yanada rivojlantirish va axborot - kommunikatsiya texnologiyalarini joriy etish to‘g‘risida»gi Farmoni va uning ijrosini amalga oshirish yuzasidan Vazirlar Mahkamasining 2002 -yil 6 -iyundagi «2002 -2010 -yillarda kompyute rlashtirish va axborot -kommunikatsiya texnologiyalarini rivojlantirish dasturi» to‘g‘risidagi Qarori e’lon qilindi . 2020 yil mamlakatimizda ilm, ma'rifat va raqamli iqtisodiyotni rivojlantirish yili deb e'lon qilinib, bu boradagi ustuvor maqsadlar belgilandi. Yurtimizda avvaldan shakllangan ilmiy maktablar salohiyatini hisobga olib, hozirgi bosqichdagi milliy m anfaatlarimiz va taraqqiyotimiz yo‘nalishlaridan kelib chiqqan holda, bu yil matematika, kimyo, biologiya, geologiya fan va sohalarini rivojlantirish tanlab olindi. Sh.M.Mirziyoyev Muammolarni hal qilish, mantiqiy savollarga javob berish, masalalarni yechi sh, jumboqlarni topish insonga oʻzgacha kayfiyat bagʻishlaydi, oʻziga boʻlgan ishonchni orttiradi. Mantiqiy fikrlash bolalikdan shakllanib borishi kerak, zero Prezidentimiz Sh.M.Mirziyoyev aytganlaridek, “Matematika hamma aniq fanlarga asos. Bu fanni yaxsh i bilgan bola aqlli, keng tafakkurli bo‘lib o‘sadi, istalgan sohada muvaffaqiyatli ishlab ketadi”. Matematik masalalarni yechishga oʻrganish, bolaning matematika faniga boʻlgan qiziqishini orttirib boradi. Sodda matnli masalalar bilan oʻquvchilar birinchi sinfdan tanishishni boshlaydilar. Sinfdan -sinfga oʻtib borgan sari, ular astasekin munosabatlarga doir masalalarni “… ga katta, … ga kichik”, “… marta ortiq, … marta kam” kabi tushunchalarni oʻzlashtirib boradilar. Matnli masalalarni yechishning yangi bosq ichi, tekis harakat S = v t fizikaviy formulasining kiritilishi bilan boshlanadi. Ushbu formula yordamida turli xil masalalarni yechish mumkin: 3

toʻgri va teskari proporsional, “savdo -sotiq”, “teng qismlarga boʻlingan butun”, “ish”, “togʻri toʻrtburch a yuzasi” va h.z. doir masalalar. Geometrik masalalarning turlari Masalada qo‘yilgan shartning x ususiyati yoki mohiyatiga qarab geometrik masalalarni hisoblashga oid, isbotlashga oid va yasashga oid geometrik masalalarga ajratish mumkin. Yasashga oid geometrik masalalarga to‘xtalamiz. Geometrik masalalar ham har qanday masala kabi olingan nazariy bilimlarni mustahkamlash, ularni amaliyotga tadbiq eta bilish, geometrik figuralarning xossa va xususiyatlaridan o‘rinli va maqsadli foydalana olishga oid malaka va ko‘nikmalarni hosil qilishni maqsad qilib qo‘yadi. Hisoblashga oid masalalar geometriyaning har bir bo‘limida ma vjud bo‘lib ular asosan egallangan nazariy bilimlar, ularn o‘rganish .G eometrik jarayonida figuralar chiqarilgan ementlarixulosalar, orasidagi bog‘lanishlarni ifodalovchi xossa vaxususiyaylardan foydalangan holda burchak, uzunlik, yuza, hajm kabi kattaliklarni topishni maqsad qilib qo‘yadi. Masalan, uchburchakning tomonlari va burchagiga, tomon uzunliklari, asosi va balandligiga ko‘ra yuzasini hisoblash, asosining yuzi va balandligiga ko‘ra hajmini topish kabi masalalarni hisoblashga oid masa lalar tarkibiga kiritish mumkin. Hisoblashga oid quyidagi masalani ko‘raylik. 4

n n n Masala. Uchburchakning asosi 26 ga, yon tomonlari 13 va 19 ga teng. Asosiga tushirilgan medianasini toping. AB=13 (bir) BC=19 (bir) AC=26 (bir) Uchburchak medianasini uning tomonlari orqali ifodalash formulasiga asosan m b= 2a2 2c2 +b2 , m b = 219 2 + 2+13 2 +26 2 , m b = 384 Isbotlashga oid geometrik masalalar tarkibiga geometrik figuralarni xossa va xususiyatlarini, geometrik figuralar elementlari orasidagi bog‘lanishlarni nazariy jihatdan asoslashga bag‘ishlangan masalalarni kiritish mumkun. Isbotlashga oid geometrik masalalarni yechishda masalada berilgan va topilishi so‘ralganlarni, ya’ni masalani ng sharti va xulosasini aniq ajratish, mustahkam nazariy bilimga ega bo‘lish, tafakkur amallaridan, tahlil va sintez metodlarini to‘g‘ri qo‘llay bilish lozim bo‘ladi. Umuman matematika kursida isbotlashga oid masalalarni, teoremalarni isbotlash, ayniyatlar ni isbotlash va tengsizlikni isbotlashga oid masalalarga ajratish mumkin. O‘rta maktab matematika kursidan ma’lumki deyarli barcha teoremalar isbotlaniladi. Tushunchalarning asosiy bo‘lmagan va ta’riflarga kiritilmagan xossalari odatda isbotlanadi. O‘ rta maktab geometriya kursida bunday masalalar tarkibiga quyidagilarni kiritish mumkin bo‘ladi: 5