logo

Ibtidoiy ma’naviy madaniyat

Загружено в:

12.08.2023

Скачано:

0

Размер:

259.953125 KB
Ibtidoiy  ma’naviy madaniyat
Reja:
1. Madaniyat tushunchasi
2. Ibtidoiy  san’at.
3. Ibtidoiy din shakllari: totemizm, fetishizm, animizm, shamanizm va 
magi ya .
  Madaniyat tushunchasi.
Madaniyat   –   bu   insonlarning   ijodiy   faoliyati   tufayli   yaratilgan   moddiy   va
ma’naviy   boyliklar   majmuigina   bo‘lib   qolmay,   ayni   paytda   u   jamiyat
taraqqiyotining   darajasini   ham   ifodalaydi,   ya’ni,   jamiyatdagi   bilim,   mezon   va
qadriyatlarning yig‘indisi madaniyatda gavdalanadi.
«Madaniyat»   atamasi   hozirgi   zamon   ilmiy   adabiyotlarda   rang-barang
ma’nolarda ifodalangan. «Madaniyat» va «Kultur» atamalari mutaxassislar fikriga
ko‘ra   lotincha   «ishlov   berish»,   «parvarish   qilish»   ma’nosini   anglatgan.
Keyinchalik   «ma’rifatli   bo‘lish»,   «tarbiyali»,   «bilimli   bo‘lish»   mazmunida
ishlatilgan.   O‘zbek   tilida   keng   ishlatiladigan   «Madaniyat»   atamasi   arabcha
«madaniy»-»shaharlik»   degan   ma’noni   bildiradi.   Agar   amerikalik
madaniyatshunos   olimlar   A.   Kreber   va   K.   Klakxonlarning   1952   yildagi
ma’lumotlariga   ko‘ra   madaniyat   hodisasiga   berilgan   ta’rif   164   ta   bo‘lsa,   so‘nggi
adabiyotlarda bu raqam 400 dan ortiqni tashkil etadi.
Xozirgi   jismoniy   tipdagi   odamning   yetilishi   va   urug’-jamiyat   tuzumining
vujudga kelishi faqatgina sotsial sohadagina emas, balki ibtidoiy kishilar ma'naviy
hayotni rivojlanishi uchun ktta imkonicht yaratdi.
Ilk   urug’chilik   tuzumidan   boshlab   ishlabchiqarish   kuchlarining   rivojlana
borishi  bilan bir qatorda, insonda yangi tasavvurlar va tushunchalar paydo bo`ldi.
Mehnat   jarayonida   kishilarning   tafakkuri   va   tili   rivojlanib   ularning   so`z   boyligi
ham ortabordi. 
Yang-yangi   so`zlar   paydo   bo`lib,   ularning   ma'naviy   mazmuni   boydi,
so`zlarning   bir-biri   bilan   mantiqiy   bohlanishi   natijasida   sintaksis   ham   rivoj
topaboshladi. 
U   yoki   bu   voqiani,   fikrni   o`zgalarga   tushuntirishda   so`zlashuv   odamlar
orasidagi   munosabatning   asosiy   negizini   tashkil   etaboshlaydi.   Lekin   ibtidoiy
davrda fikrni anglatishning boshqa bir sodda usuli ham mavjud bo`lib u «signallar
tili» deb atalgan. «Signallar tili» da biror xabarni aniq belgilar yordami bilan ifoda
qilinadi. Buni Avstraliya, Okeaniya, Afrikadan va boshqa qabila, elatlar xayotidan olingan etnografik materiallar ham tasdiqlaydi. Maxalliy avstraliyaliklar bir joydan
ikkinchi   joyga   ko`chganlarida   qumga   oyoqlari   bilan   chiziq   chizib,   uning   uchiga
xivich   tiqib   ketadilar.   Chiziqning   yo`nalishi   va   uning   uzunligi   ketuvchi
gurug’larning qaysi tomonga va qancha masofaga ketgaligini bildiradi. Bu mazkur
gurug’ning kechikib qolgan a'zolari va qo`shni gurug’lar uchun shartli belgisi edi. 
«Signallar   tili»   hozirgi   zamon   qabila   va   xalqlar   xarakterli   bo`lib   Shimoliy
qabilalar xabar, fikr yoki qandaydir tuyhuni ifodalash uchun «simvollar tili» yoki
«belgilar tili» dan keng foydalanishgan.
Shimoliy   Amerika   Xindilarida   tomaguk   (so`yil)   yuborish   urush   e'ron
qilishning simvolik belgisi xisoblangan. 
Tamagauk   dushmanga   maxsus   elchi   orqali   yuborilgan.   Elchi   tomagaukni
dushman qarorgoxiga borib yerga qo`ygan. Agar duman tamon tomogaukni yerdan
ko`tarsa   urushga   rozi,   tomagaukni   ko`msa   sulx   tuzishga   moyil   ekanligi
tushunilgan. 
Tarix otasi Gerodotning xabariga ko`ra eroniylar skiflarning yerlariga bostirib
kelganlar.   Shunda   skiflar   eroniylarga   qush,   sichqon,   qurbaqa   va   beshta   o`q-yoy
yuborganlar.   Bu   ramziy   belgining   ma'nosi   quydagicha   edi.   «Agar   siz   eroniylar
qush singari osmonga uchmasangiz,  sichqon singari  kavakka bekinmasangiz yoki
qurbaqa   singari   qo`lga   sakrab,   suv   ostiga   yashirinmasangiz   elingizga   qayta
olmaysiz va bizning o`q-yoylarimiz ostida qirilasiz» 
Shunday   qilib   «signallar   tili»   va   «simvollik   tillar»   o`z   davri   uchun   muhim
madaniy-tarixiy   rol   o`ynab,   iqtisodiy   xarbiy   va   mudofaa   ishlarida   katta   ahamiyat
kasb etgan. 
Tabiyki   ibtidoiy   odamning   turmush   sharoiti   o`zi   yashab   turgan   joyni   va
tevarak   atrofni   yaxshi   o`rganishni   taqazo   etgan.   Odamlar   o`z   atroflarini   o`rab
turgan muhitni bilmay turib tirikchilik qila olmas edilar albatta.
Etnografiya   ma'lum   bo`lgan   Avstraliya,   Janubiy   Amerika,   Afrika   va   boshqa
joylarda   istiqomat   qiluvchi   xilma-xil   qabilalar   o`zlari   yashab   turgan   joydagi
xayvonlar va o`simliklar  dunyosini  yaxshi  biladilar. Ular  tilida xar  bir  hayvon va
o`simlikning o`z nomi bo`lgan.  Bugina emas ular loy, tuproq va qum ustida qoldirilgan izlar qaysi xayvonga
xos   ekanligini   osonlik   bilan   aniqlaganlar.   Ularga   o`sha   yerda   yashaydigan
xayvonlarning   fe'l-atvori   ham   yaxshi   ma'lum   bo`lgan.   Xuddi   shunday-
kuzatuvchanlik ibtidoiy odamlarga ham xos bo`lganligi shak-shubhasizdir. 
Demak   xulosa   qilib   aytish   mumkinki   tilshunoslik,   geografiya,   botanika,
zoologiya,   iqlimshunoslik   va   boshqa   fanlarning   negizi   o`rganaboshlash
kishilikning ibtidoiy davriga borib taqaladi. 
Shak-shubxasiz   ibtidoiy   kishilar   «oltin   davrda»   emas   juda   ohir   sharoitda
yashagan. U davrda kasallik keng   tarqalib, kishilar 35-40 yoshdan nariga o`tmay
o`lib ketishgan. 
Lekin inson kasalllini oldini olish choralarini ham qidirgan. Bu esa dastlabki,
sodda   tabobat   ilmining   kelishiga   sabab   bo`lgan.   qiyosiy   etnografik   materiallar
shuni   ko`rsatadiki   hozir   yer   yuzining   turli   yerlarida   yashayotgan   qoloq   qabilalar
kasallarni davolashda xalq tabobatidan keng foydalanadilar. Ibtidoiy davr tabiblari
muolija   qilishning   oddiy   usullarini   qo`llab   chiqqan,   singari   suyaklarni   joylash,
jaroxatni davolash va ohrigan tishlarni suhirib tashlashni bilganlar. 
Undan   tashqari   ibtidoiy   kishilar   shamollash,   ilon   chaqqanni   davolab   ba'zi
sodda   xirurgik   operatsiyalarni   bajarganla.   Lekin   xirurgiyada   sodda   tibbiy
usullaridan   tashqari   davolashning   vaxshiy   usullaridan   foydalanganlar.   Bosh
ohrihini   kalla   suyagini   kesib   ochish   yo`li   bilan   davolashga   urunganlar.   Ibtidoiy
tabobat silash, uqalash, issiq, sovuq kompresva buhli xamom keng foydalanilgan.
Ibtidoiy   kishilar   tabiiy   davolash   vositalaridan   foydalanish   bilan   bir   qatorda,
maxsus   tayyorlangan   tarkibiy   qaynatma,   suriladigan,   kukun   va   suyultirilgan
dorilardan   keng   foydalanganlar.   Shuni   aytib   o`tish   kerakki   qadimgi   O`rta   Osiyo,
O`rta   va   Yaqin   Sharq,   Xitoy   Amerika   va   Yevropa   qabilalari   mazkur   rayonlarda
o`sadigan   o`simlik   va   yovvoyi   mevalarning   ayrimlaridan   turli   dori-darmonlar
tayyorlab   ulardan   davolash   maqsadida   foydalanganlar.   Bu   xol   dorishunoslikning
ham negizi ibtidoiy jamiyat tarixiga borib taqalishini ko`rsatadi.  Shunday qilib hozirgi zamon tabobat faniga O`rta asrlada feodal yoki -alimgi
quldorlik   darida   emas,   balki   kishilik   jamiyati   tarixining   ibtidoiy   davrida   eng
dastlabki poydevor toshi qo`yilgan ekan. 
                                      Ibtidoiy san'at . 
San'at ijtimoiy ong shakillaridan biri bo`lib ibtidoiy jamiyat tarixining tongida
emas, balki ancha keyinroq vujudga kelgan, degan fikr keng tarqalgan. 
Lekin ibtidoiy san'atning kelib chiqishi masalasi haqida olimlar orasida kuchli
tortishuvlar   mavjuddir.   Olimlarning   bir   guruhi   san'atni   dinga,   afsungarlikka   va
totolizimga   bohlaydilar.   Olimlarning   boshqa   bir   guruhi   «san'at   uchun»   degan
mantiqsiz   nazariyaga   yopishib   olib,   san'atni   kishilik   jamiyati   hayotidan   ajratib
qo`yishga   urindilar   va   urinmoqdalar.   Ibtidoiy   san'at   va   uning   kelib   chiqishini
tushunishida.   G.   V.   Plexanovning   «Adressiz   xat»   maqolasi   muxim   axamiyatga
egadir. Keyingi vaqtda yer kurrasining turli joylaridan kishilikning ibtidoiy davriga
mansub   bo`lgan   ko`pgina   san'at   obidalari   topildi.   Ilg’or   fikrli   olimlar   ibtidoiy
san'atning barcha turlari o`z moxiyati va mazmuni bilan shak-shubxasiz insonning
mehnat   faoliyati   bilan   uning   izchil   tafakkuri,   kayfiyati   va   fikr-muloxazasi   bilan
bohliq   ekanligini   ta'kidlaydilar.   Ibtidoiy   san'atning   vujudga   kelishini   o`ziga   xos
shart-sharoiti   bo`lib,   ibtidoiy   kishilarning   ongi   ma'lum   darajaga   yeta   boshlagach
vujudga   kela   boshlagan.   Ibtidoiy   san'at   to`satdan,   birdaniga   vujudga   kelmagan
albatta. U mehnat jarayonida vujudga keldi va rivojlanib kamol topdi.  Million,   necha   yuz   ming   yillar   davomida   ibtidoiy   insonning   ongi   tafakkuri
mehnatda bo`lgan munosabati, malakasi rivoj topdi va o`zgardi. Bu hol o`z-o`zidan
ibtidoiy san'atning vujudga kelishi uchun zamin xozirlagan edi. San'atning vujudga
kelishi kishilik madaniyati tarixida olha tashlagan katta qadam edi. 
Arxeologik   qazilmalardan   shu   narsa-ayonki   kishilikning   ibtidoiy   to`da
davrida san'at, din va ma'naviy-madaniyat mavjud bo`lmagan. 
Ma'naviy   madaniy,   uning   bir   turi   hisoblangan   san'at   kishilik   jamiyatning
ancha keyingi bosqichida urug’chilik tuzumining shakillana boshlagan. Chunki bu
vaqtga kelib odamlar tafakkur, til, atrofni bilish, narsalarni farqlash, qurol ishlash,
uy-ro`zg’or   buyumlarini   tayyorlashda   ma'lum   darajada   muvaffaqiyatlarga
erishdilar.   Ibtidoiy   san'at   hazirgi   zamon   kishisiga   oddiy   ko`rinadi.   Lekin   ibtidoiy
inson   tomonidan   yaratilgan   ilk   san'at   ko`p   qirrali   bo`lib,   tosh,   loydan   ishlangan
odam xayvon xaykalchalar oxra bilan chizilgan rasmlar, toshga, suyakka va boshqa
buyumlarga,   o`yib   chizilgan   xilma-xil   rasmlar   ibtidoiy   san'atning   eng   dastlabki
namunalari   xisoblanadi.   Bu   jihatdan   qora,   qizil,   sariq,   yashil   bo`yoqlar   bilan
chizilgan mamont, yovvoyi ot, arslon, fil, bug’i, yovvoyi echki, karkidon yovvoyi
sigir, buqa to`ng’iz kabi boshqa yovvoyi xayvon va narsalarning tasvirlari ayniqsa
diqqatga sazovordir.  Tosh asrining so`nggi bosqichlarida, ayniqsa mezolit (o`rta tosh asri) davrida
ishlangan ibtidoiy tasviriy san'atning Altamira, Nio, Uch barodari, Pinedel, Saxro
Kabir,   Kapova   g’ori,   Lena,   Yenisey,   Ob,   Amur,   Alyaska,   Saxalin,   Muhuliston,
O`zbekistondagi   Zarautsoy,   Tojikistondagi   Shaxta   g’ori,   Bittik   chashma,
qirhizistondagi Sari-jaz va yer yuzining turli joylaridan topilgan boshqa namunalar
ayniqsa   diqqatga   sazovordir.   Ibtidoiy   davrda   oxaktosh,   mergel   kabi   yumshoq
toshlardan   ba'zan   ayol   va   erkaklarning   tasvirlarini   ishlash   odat   bo`lgan.   Yer
yuzining turli joylaridan, xususan sobiq SSSR dagi Gagarino, Kostyonka, Malta va
boshqa   yerlaridan   topilgan   xaykallar   shular   jumlasiga   kiradi.   Ayollarning   tasviri
ayniqsa realistik tarzda bo`lib, ularning onalik va jinsiy bulgilari ayniqsa bo`rttirib
ko`rsatilgan.  Le k in tosh asridagi rassomlardan ko`p narsa kutib bo`lmas edi albatta.
U davrda ishlangan qoya tosh suratlari odam xaykalchalari o`zining saddaligi bilan
ajralib   turardi.   Lekin   ijodiyotning   eng   dastlabki   ilk   namunasi   va   tasviriy   san'at
sohasidagi   dastlabki   qadam   edi.   Uning   madaniy-tarixiy   ahamiyatga   ham   shunda
edi. 
Bu   xol   keyingi   davr   tasviriy   san'ati   uchun   dastlabki   poydevor   toshi
xisoblanadi. 
qo`shiq   ertak,   muzika,   maqol   va   xalq   ijodiyotining   boshqa   turlari   ibtidoiy
san'atning   ajralmas   qismini   tashkil   qiladi.   qo`shiq   ertak,   maqol,   matal   va
boshqalarning vujudga kelishi ham kishilikning ibtidoiy davriga borib taqaladi. 
San'atning   xilma-xil   turlari   singari   xususan   muzika   ham   mehnat   jarayonida
vujudga kelganligi shak-shubhasizdir. XIX asrning oxirlarida yashagan nemis Karl
Byuxer muzika mehnat jarayonida paydo bo`lgan, degan nazariya yaratdi.
Dunyo tarixida ibtidoiy tasviriy san’at, xususan, g‘orlarning devorlariga turli
tasvirlar   chizish   so‘nggi   paleolit   davriga   oiddir   (Ispaniya,   Altamir   g‘ori).   O‘rta
Osiyoda   ungurlar   va   qoyatoshlarga   ishlangan   rasmlar   mezolit   davrida   paydo
bo‘ladi.   Neolit   davriga   kelib   esa   rivojlangan   bosqichga   ko‘tariladi.   Kaltaminor,
Hisor,   ayniqsa   Joytun   madaniyatiga   mansub   yodgorliklardan   ibtidoiy   san’atning
turli   namunalari   topilgan.   O‘rta   Osiyoning   tog‘lik   hududlarida   keng   tarqalgan
qoyatosh  rasmlari  ishlanish   usuliga  ko‘ra ikki   xil. Bir  xillari  bo‘yoq (oxra)   bilan, ikkinchi xillari esa urib-o‘yib ishqalash, chizish usuli bilan ishlangan (petrogliflar)
rasmlardir.
O‘zbekistondagi   qoyatosh   rasmlarning   eng   nodir   namunalari   Zarautsoy,
Sarmishsoy, Bironsoy, Ko‘ksaroy, Takatosh, Teraklisoy kabilar bo‘lib, ular yuzdan
ziyoddir. Bu yerdagi qoyatoshlarda O‘zbekistonning qadimgi va hozirgi hayvonot
olami   vakillarining  rasmlarini   kuzatish   mumkin.   Ular   ibtidoiy  buqalar,   sherlar   va
yo‘lbarslar,  qoplon,  tulki   va  bo‘rilar,  bug‘u  va   jayron  kabilardir.  Rasmlar  orasida
o‘q-yoy,   uzun   qilich,   xanjar,   dubulg‘a,   qopqon   kabi   narsalar   ham   ko‘pchilikni
tashkil   etadi.
Eng   qadimgi   rasmlar   Zarautsoy   (Surxondaryo)   bo‘lib,   bu   rasmlar   mezolit-neolit,
ya’ni mil avv. VIII-IV ming yilliklarga oiddir. Qoyatosh rasmlari orqali o‘sha davr
odamlarining   ov,   mehnat   va   jangovar   qurollarini   bilib   olishimiz   mumkin.
Shuningdek,   qoyatosh   rasmlar   qadimgi   avlodlarimizning   g‘oyaviy   qarashlari   va
diniy e’tiqodlarini o‘rganishda muhim ahamiyatga ega.
Shuni   ta’kidlash   joizki,   ibtidoiy   san’atning   eng   rivojlangan   bosqichi   neolit
davriga oiddir. Bu davr Joytun, Kaltaminor va Hisor madaniyatlariga mansub yod-
gorliklardan   ibtidoiy   san’atning   juda   ko‘plab   namunalari   topilgan.   Neolit   davri
odamlari  idishlarga har  xil rangdagi  bo‘yoq bilan turli  naqshlar, odam va hayvon
tasvirlarini   ifoda   etganlar.   Shu   bilan   birga   loydan   yasalib,   pishirilgan   ayol
haykalchalari neolit davri san’atining nodir namunalari hisoblanadi. 3. DINNING IBTIDOIY SHAKLLARI
Kishilar   turmush   tarzidagi   va   jamiyat   xayotidagi   u´zgarishlar   insoniyatning
diniy   ishonch,   e’tikod   ma’lum   evolyusiyaning   yuz   berishiga   sabab   bu´lgan.   Ana
shu   asosga   turli   din   shakllari   yuzaga   kelgan.   Bular   urug-kabilachilik   (ibtidoiy)
dinlari,   milliy   dinlar   va   jaxon   dinlari.   Shu   bilan   birga   dinlar   mazmun   va
moxiyatiga ku´ra politeistik (ku´pxudolik) va monoteistik (yakkaxudolik) dinlariga
bu´linadi.
Xozirda   jaxon   dinlari   bu´lishi   Zardushtiylikka   sayyoramiz   axolisining   130
mingga  yakini,  Buddaviylikka  800  million,  Xristianlikka   2  milliard,  Islom  diniga
1,3 milliardi e’tikod kilishi rasmiy ma’lumotlarda kayd etilgan.
Ilmiy   adabiyotlarda   keltirilishicha,   ibtidoiy   odamning   jismoniy,   fiziologik,
asab-endokrin,   biologik,   psixologik   va   boshka   soxalari   u´ziga   xos   xususiyatlarga
ega   edi.   Bu   nafakat   uning   xayoti   va   faoliyatiga   fe’l-atrofiga,   balki   uning   fikrlash
darajasiga,   kuchli   xayajonlanishiga,   tasavvur   etishiga,   mustaxkam   xakikiy   yoki
soxta   mantikiy   konuniyatlarini   kashf   etishiga   ta’sir   ku´rsatdi.   U   ibtidoiy   bu´lsa xam aklliy, fikr yurituvchi, ma’lum taxlilga kobiliyatli, konkret xolatda fikr yurita
oladigan, doimiy faoliyatida vujudga kelgan amaliy tajribalariga ega bu´lgan odam
edi. Bilim mikdorini nixoyatda ozligi va uni doimiy takomillashib borishi, oldingi
turgan   xayotdan   ku´rkuv   va   uni   yengishgi   bu´lgan   intilish,   amaliy   tajribaning
uzluksiz   ku´payishi,   tabiati   kuchlarga   mutloko   tobelik   va   undan   kutilishga
tirishishi,   arof   muxit   injikliklari   va   ularni   yengish   va   xakozo.   Bularning   barchasi
shunga   olib   bordiki   uning   ilk   kadamidan   nafakat   mantikiy   talabchanlik,   balki
xissiy-ijtimoiy, xayoliy-fantastik munosabatlar kelib chi³di. 20-50 kishidan iborat b
´lgan kichik kabila mexnat faoliyati jarayoni (ov, ozuka izlash, kurol yashash, turar
joyni   jixozlash,  olovni  saklash  va  xakozo.)  Doimiy  ijtmoiy  munosabatlar,  oilaviy
urugdoshlik   alokalari   va   xodisalar   jarayonida   nikox   alokalari,   ik´lim   ushbu
jamoaning   ruxoniylari   gayritabiiy   kuchlar   va   vokelik     u´rtasidagi   gayri   oddiy
alokalar tu´grisida ibtidoiy tasavvurlar mustaxkamlanib borgan. Real    xayot  bilan
birgalikda     o‘zga   dunyo   mavjudligi,   marxumlar   tiriklar   xayotiga   ta’sir   eta   olish
to‘g‘risidagi goyalar yuzaga keldi.
Ibtidoiy   odam   o‘z   karindoshlarini   ku´mishda   maxsus   marosimlar   ma’lum
tayyorgarlik udumlariga amal kilar edi. Jasadni kizil mineral bu´yok bilan koplar,
uning yoniga kundalik extiyoj buyumlari zeb-ziynatlar, asbob-anjomlar va xakozo
ku´yilar   edi.   Bularning   bari   u´z   jamoa   a’zolarini   dafn   etayotgan   jamao   oxirat
mavjud ekanligi xakida iyutidoiy tasavvurlarga ega bu´lganidan dalolat beradi.
Arxelogik   izlanishlar   jarayonida   yer   yuzining   turli   joylaridagi   gorlarda
ibtidoiy   odam   tomonidan   chizilgan   rasmlar   topilgan   suratlarning   ko‘pchiligi   ov
saxnasi,  odam  va  xayvonlarning  ta’virlari,  xayvon  terisini   kiygan  odamlar,  yarim
odam   va   yarim   xayvon   kiyofasidagi   mavjud   suratlaridan   iborat   bu´lgan.   Bu
suratlar   dalolat   kildiki   u´zlari   va   xayvonlar   u´rtasidagi   tabiiy   va   gayritabiiy
alokalar   mavjudligi   xakidagi   tasavvurlarga   ega   edilar.   Bu   bilan   birga   marxum
ajdodlarning ruxlar sexrli usullar bilan xayvonlar xulkiga ta’sir etish imkoniyatiga
ega deb bilardilar. Bu tasavvurlar tiriklar bilan marxumlar u´rtasidagi vositachilar
ya’ni   turli   xildagi   sexrgarlar   va   shamonlar   faoliyatining   kelib   chikishiga   sabab
bo‘ldi. Ibtidoiy   odamlar   xozirgi   davrdagi   singari   to‘la   shakllangan   diniy   sistemaga
ega   bu´lmagan.   Ularda   boshlangich   diniy   tasavvurlargina   bu´lgan   xalos.   Dinning
ana shunday ibtidoiy shakllariga totemizm, animizm, fetishizm, shomanizm xamda
magiya   (   sexrgarlik   )   kabilar   kiradi.   Dinning   bu   shakllari   urugchilik   tuzumi
shakllanayotgan davrda paydo bu´lgan. 
Insoniyat   tarixiga   nazar   tashlaydigan   bo‘lsak,   uning   kundalik   hayoti   bilan
bog‘liq   bo‘lgan   muhim   ishlar:   jumladan   tug‘ilish,   ozuqa   topish,   ov   qilish,   o‘z
xavfsizligini   ta’minlash,   dafn   marosimi   kabilar   turli   diniy   tasavvur   va   e’tiqodlar
bilan bog‘liq bo‘lganligini ko‘ramiz. БронзБронз	аа	давридаври	
Хўжалик	асоси	: деҳқончилик	ва	чорвачилик	
натижада	:	
Маҳсулотни	ошиб	қолиши	
тенгсизликни	пайдо	
бўлишига	олиб	келди	
Қабила	ва	уруғ	ўртасида	
ўзаро	алмашув	
Ул ар	ўртасида	
иқтисодий	маданий	этни	кмуносабатлар	
Кашфиётлар	
	Сунъий	суғориш	;	
	Металл	ни	қайта	ишлаш	билан	боғлиқ	ҳунармандчилик	; 	
	Заргарлик	санъати	;	
	Қурилишда	ғиштдан	фойдаланиш	;	
	керамик	атайёрлашда	кулолчилик	дастгоҳидан	фойдаланиш	;	
	Ипакчилик	ва	пахтачиликнинг	пайдо	бўлиши Dafn   etish   jarayoni.   Qadimgi   dunyo   tarixidan   ma’lumki,   odamzod
yaratilganidan   buyon   o‘z   qarindoshlarini   ko‘mishda   maxsus   marosimlar,   ma’lum
tayyorgarlik   udumlariga   amal   qilib   keladi.   Masalan,   Qadimgi   Misrda   fir’avnlar
jasadi qizil mineral bo‘yoq bilan qoplanar, yoniga kundalik ehtiyoj buyumlari, zeb-
ziynatlar kabi  turli-tuman asbob anjomlar qo‘yilar edi. Bu ham o‘z navbatida o‘z
jamoa a’zolarini dafn etayotgan jamoaning oxirat mavjud ekanligi haqida muayyan
tasavvurga ega bo‘lganligidan dalolat beradi. 
Ov qilish.  Shu paytga qadar olib borilgan arxeologik izlanishlar davomida yer
yuzining   turli   joylaridagi   g‘orlarda   ibtidoiy   odam   tomonidan   chizilgan   rasmlar
topilgan.   G‘orlardagi   suratlarning   ko‘pchiligida   ov   qilish   jarayoni,   odam   va
hayvonlarning   tasvirlari,   hayvon   terisini   kiygan   odamlar,   yarim   odam   va   yarim
hayvon   qiyofasidagi   mavjudotlar   tasvirlangan.   Demak,   ibtidoiy   odam   o‘zi   va
hayvonlar o‘rtasidagi tabiiy va g‘ayritabiiy aloqalar mavjudligi haqida tasavvurga
ega   bo‘lgan   va   ayni   paytda   marhum   ajdodlarining   ruhlari   sehrli   usullar   bilan
hayvonlar hulqiga ta’sir etish imkoniyatiga ega deb bilgan. Bu tasavvurlar tiriklar
bilan   marhumlar   o‘rtasidagi   vositachilar:   sehrgarlar   va   shamanlar   faoliyatining
shakllanishiga   turtki   bo‘lgan   bo‘ldi.   Ibtidoiy   odam   hayoti   haqidagi   tasavvurlarga
ko‘ra,   uning   hayotida   kelib   chiqqan   diniy   tasavvurlar   quyidagi   ibtidoiy   din
shakllarida namoyon bo‘lgan. 
Totemizm.   Totem-biror   urug‘   yoki   qabila   ibtidosi,   urug‘   asoschisi,   ajdod,
urug‘ jamoalari topinib, uni muqaddas tutgan hayvon. 
Totemizm   e’tiqod   shakli   ma’lum   bir   jamoaning   avvalda   asosiy   ozuqa
manbaini   tashkil   qilgan   hayvon   yoki   o‘simlikka   nisbatan   e’tibor   keyinchalik
vujudga   kelgan   qabilaning   diniy   tasavvurlarining   asosiy   shakllaridan   biriga
aylangan bo‘lishi mumkin.
  «Totem»   so‘zi   Shimoliy   Amerikada   yashaydigan   Ojibva   qabilasi   tilida
«uning   urug‘i»   ma’nosini   anglatadi   va   mohiyatan   «odamning   hayvonot   yoki
o‘simlikning   muayyan   turlariga   qarindoshlik   aloqasi   bor»,   deb   e’tiqod   qilishlik
ehtimol,   ma’lum   bir   jamoaning   avvalda   asosiy   ozuqa   manbaini   tashkil   qilgan
hayvon   yoki   o‘simlikka   nisbatan   e’tibor   keyinchalik   vujudga   kelgan   qabilaning diniy   tasavvurlarining   asosiy   shakllaridan   biriga   aylangan   bo‘lishi   mumkin.
Urug‘dosh   guruhlar   o‘zlarini   umumiy   belgilari   va   totemlari   bo‘lgan   hayvon   yoki
o‘simlikdan   kelib   chiqqan   deb   bilar   edilar.   Totemlarga   bunday   e’tiqod   uzoq
o‘tmishga   tegishlidir,   ularning   mavjud   bo‘lganligini   faqat   qadimgi   rivoyatlargina
tasdiqlaydi.   Masalan,   hozirgacha   Avstraliya   aborigenlari   orasidan   bu   xususda
afsonalar saqlanib qolgan. 
Urug‘dosh   jamiyatning   shakllanishida   jarayonida   totemizm   muhim   rol
o‘ynadi, ayniqsa, qarindosh guruhlarning boshqalardan ajralishiga, «o‘zimizniki»,
ya’ni   «bir   totemga   tegishli»   degan   aniq   taassurot   paydo   bo‘lishiga   sabab   bo‘ldi.
Totemizm   ta’sirida  paydo  bo‘lgan  urf-odatlar   va  meyorlar  asrlar   davomida qat’iy
ravishda qo‘llanildi. Ayni totemga xos bo‘lmagan begonalar bu jamoa urf-odati va
meyorlaridan   chetda   hisoblangan.   Totemizmning   bunday   ijtimoiy   roli   tabiiyki,
totemistik   ko‘rinishlarning   evolyusion   xarakteriga   ham   ta’sir   kuchini   o‘tkazmay
qolmadi.   Vaqt   o‘tishi   bilan   qarindoshlik   tizimining   mustahkamlanib   borishi
jarayonida   birinchi   darajali   totem   tartibi   haqida   tasavvur   ilgari   surildi.
Zooantropomorf   ko‘rinishi   bilan   aralashgan   holda   odam   bilan   uning   totemi
qarindoshligi   orasida   oilaviy   munosabatlar,   ya’ni   odam   vafot   etgach   uning   o‘z
totemiga aylanishi yoki, aksincha, qayta inson shakliga kelishi haqidagi tasavvurlar
paydo bo‘ldi. Bular hammasi o‘tgan ota bobolar ruhlariga sig‘inishning, umuman,
kuchayishiga va ilohiy kuchlarga bir tomondan ishonchning oshishiga olib kelgan
bo‘lsa,   ikkinchi   tomondan   totemga   bo‘lgan   munosabatlarning   o‘zgarishi,   misol
uchun   totemni ozuqa   sifatida   iste’mol   qilishni   taqiqlanishiga   olib   keldi.   Tabu
(ta’qiqlash) tizimi paydo bo‘ldi. Bunda eng muhimi  totemni  ovqat sifatida is’temol
qilishni   taqiqlash   edi.   Faqat   ba’zi   diniy   marosimlarda   ruhoniylar   yoxud   qabila
boshliqlarigagina   totemni   yeyishga   ruxsat   etilardi.   Shunday   qilib,   totemizm
urug‘chilik jamoasida diniy ko‘rinishlarning tarixiy asosi bo‘lib qoldi. 
Insoniyat   taraqqiyotining   dastlabki   bosqichlarida   totemizmning   asosiy
vazifalari,   yuqorida   aytib   o‘tilganidek   birlashtiruvchilik,   tartibga   soluvchilik   edi.
Totemizm   diniy   shakllarning   dastlabkisi   sanalsa-da,   hozirda   ham   ko‘plab
xalqlarning urf-odatlarida, e’tiqodlarida uning unsurlari saqlanib qolgan (masalan, Hindistonda   sigir,   Avstraliyada   kenguru,   qirg‘izlarda   oq   bug‘u   afsonaviy   baxt
keltiruvchi hayvon sifatida ulug‘lanadi). 
Animizm  (lotin tilida «anima» – «ruh», «jon» ma’nolarini anglatadi). 
Animizm – ruhlar mavjudligiga ishonch, tabiat kuchlarini ilohiylashtirish, 
hayvonot, o‘simlik va jonsiz jismlarda ruh, ong va tabiiy qudrat borligi haqidagi 
ta’limotni ilgari suruvchi ilk diniy shakllardan biri. Ilk animistik tasavvurlar qadim 
o‘tmishda, ehtimol, totemistik qarashlar paydo bo‘lgunicha, oilaviy jamoalarning 
shakllangunicha vujudga kelgandir. 
.   Bu   nom   ingliz   etnografi   E.Teylor   tomonidan   kiritilgan.   Animizmning
moxiyati  kishi  ruxining, jonining borligicha  ishonishdir. Animizmda ruxlar  tabiiy
xodisalarni boshkaradi, unga ta’sir u ´tkazadi deb xisoblanadi. Bu ruxlar yo saxiy
kishilar baxtiga, xayotiga taxdid soluvchi  bu´lishi mumkin deb tasavvur  kilingan.
Ibtidoiy   odamlar   vafot   etgan   kishilarning   ruxlari   abadiy,   u´lmas   deb   xisoblab,
ularga   siginganlar.   Ular   u´z   tanalari   tuzilishini   kishi   u´lishi,   tush   ku´rishi   va
jasadlari bilan boglik xodisalarni tushuna olmay, jonni mavjud bir narsa deb bilib,
kishi u´lishi bilan jon tanani tark etib ketadi, boshka narsalarga, ya’ni xayvonlarga,
yosh   chakalok   bolalarga     u´tadi   deb   tasavvur   kilganlar.   Uykuni   jonning   kishi
tanasini vaktincha tashlab ketishi, tushni esa kishi uxlab yotganda jonning boshka
u´lib ketgan kishilarning joni bilan uchrashuvi deb bilganlar.
Animizmga   e’tkod kilganlar odam u´lgandan su´ng jon tanadan chikib ketadi
va u´lmaydi, abadiy yashaydi deb xisoblaganlar. Shu asosda ruxning u´lmasligi tu
´grisidagi   tasavvurlar   yuzaga   kelgan.   Shu   bilan   birga   ibtidoiy   odamlar   xar   bir
narsaning u´z ruxi-joni bor deb tasavvur kilgan.
Markaziy   Osiyoda   marxumning   jonini-ruxini   “arvox”   deb   atashgan.   Arvox
esa uzokka ketmay shu joyda aylanib yuradi, uydagi barcha ishlardan xabardor bu
´lib, turadi deb u´ylaganlar. Arvoxlarni rozi kilish, gazabini keltirmaslik maksadida
xar xil kurbonlik marosimlarini u´tkazganlar.
utgan   ajdodlar   ruxlariga   sajda   kilish,   ularni   xotirlash,   tabiat   va   tabiat
kuchlarga   siginish   natijasida   mukaddas   joylar,   avliyolarning   kabrlari   vujudga
kelgan. Animizm totemizmdan farqli jihatlari bor. Albatta, totemizm ma’lum bir 
oilaviy guruhning ichki iste’moliga, uni boshqalardan farqlash maqsadiga 
yo‘naltirilgan bo‘lsa, animistik tasavvurlar keng va umumiy xarakterga ega. Ular 
hammaga tushunarli va ma’qul bo‘lgan. Shu bilan birga u tabiatning qudratli 
kuchlarini – osmon va yer, quyosh va oy, yomg‘ir va shamol, momoqaldiroq va 
chaqmoq kabilarni ilohiylashtirib, ularda ruh mavjud deb bilar edi. Tabiiyki, 
ibtidoiy odamlar nafaqat tabiatning buyuk mavjudliklarini, balki relefning ayrim 
alohida qismlari – tog‘lar va daryolar, adir va o‘rmonlar kabi odam e’tiborini 
tortuvchi narsa va jismlarga ham ilohiy munosabatda bo‘lar edilar. Hattoki, ko‘p 
yillik daraxt, kattaroq harsang tosh, jarliklarga o‘xshash narsalar ham ibtidoiy 
odamlar tasavvurida jonli, tafakkurli, sezuvchan va harakat qiluvchi, shuningdek, 
yaxshilik yoki yomonlik keltirishi mumkin deb tushunilgan. Shunday bo‘lgach, har
qanday voqea-hodisalarga e’tibor bilan munosabatda bo‘lish taqazo etilgan, 
qurbonliklar qilingan, ruhlar haqiga duo qilib, marosimlar uyushtirilgan.
Animizm zamonaviy dinlarning barchasida asosiy aqidaviy qismni tashkil 
etadi. Jumladan, jahon dinlari sanalmish buddizm, xristianlik va islomda ham 
ruhlar haqidagi ta’limot mavjud. 
Shamanizm  («shaman» so‘zining tungus tilidagi ma’nosi – «sehrgar»). 
Sehrgarlik (afsun, magiya) real natijalar olish uchun ilohiy kuchlarga ta’sir etish 
maqsadida amalga oshiriladigan rituallar – urf-odatlar majmuasidir. U totemizm va
animizm bilan bir vaqtda paydo bo‘lib, unga ko‘ra uning vositasida kishilar o‘z 
totemlari , ota-bobolarining ruhlari bilan xayolan bog‘lanishni amalga oshirib 
kelganlar. Shamanizm qadim o‘tmishda paydo bo‘lib, minglab yillar davomida 
saqlanib kelgan va tabiiyki, muntazam rivojlanib borgan. Odatda, afsungarlik urf-
odatlari bilan maxsus odamlar – shamanlar, afsungarlar shug‘ullanganlar. Ular 
orasida, ayniqsa, ayollar ko‘p o‘rinni egallaganlar. Bu shamanlar, afsungarlar 
jazavali va asabiy kishilar bo‘lib, odamlar ularning ruhlar bilan muloqotda bo‘la 
olishlariga, ularga jamoaning orzu niyatlarini ruhlarga yetkazish, ularning irodasini
talqin qilish qobiliyatiga ega ekanligiga chuqur ishonganlar. Shamanlar, odatda, 
ma’lum harakatlar: ovoz chiqarish, ashula aytish, raqsga tushish, sakrash yo‘li  bilan nog‘oralar va qo‘ng‘iroqlar ovozlari ostida jazavaga tushib, o‘zini yo‘qotish, 
jazavaning yuqori nuqtasiga yetish bilan afsungarlik qilishgan. Tomoshabinlar ham
ba’zan o‘zlarini yo‘qotar darajaga yetib, marosim ishtirokchisiga aylanib qolishar 
edi. Marosim oxirida shaman hech narsani eshitmay, ko‘rmay qolar, uning ruhlar 
dunyosi bilan muloqoti xuddi shu holatda amalga oshadi deb hisoblanardi. 
Umuman olganda, turli diniy marosimlarni o‘z ichiga olgan afsungarlik 
jamiyatning haqiqiy talablaridan kelib chiqqan holda hayotda amalga oshirilgan. 
Ilohiy kuchlar dunyosi bilan bunday bog‘lanish yo‘li hayotda noma’lum, oldindan 
bilib bo‘lmaydigan sharoitlardan kelib chiqqan. Shuning barobarida afsungarlik 
odamlarning fikrlash qobiliyatining o‘sib borishi, ongining mustahkamlanishida 
katta rol o‘ynadi, diniy ongning shakllanish jarayonida muhim o‘rin tutdi. 
Afsungarlik fikr yuritish rivojlangan sari odamga o‘z o‘zidan bo‘ladigan, faqatgina
maqsadli yo‘nalishdagi harakatlar natijasida olinadigan emas, balki ilohiy kuchlar 
afsuni bilan bog‘liq bo‘lgan sharoitlardan kelib chiqadigan ko‘rinish deb 
hisoblangan. Natijada ko‘pgina aniq hodisalar, hattoki alohida buyumlar sehrli 
kuch egasi sifatida qabul qilina boshlandi. 
Sehrgarlik marosimlari ikki usul: yakka holda yoki jamoa bo‘lib amalga 
oshirilar edi. Afsungarlik maqsadga ko‘ra quyidagilarga bo‘linadi: 1) zarar 
keltiruvchi – yovuz afsungarlik. Bundan kimgadir zarar yetkazish niyat qilinadi; 2)
harbiy afsungarlik. Bunday afsungarlik dushmanga qarshi qo‘llaniladi (masalan, 
qurol aslahalarni sehrlash); 3) sevgi afsungarligi, boshqacha aytganda, «issiq» yoki
«sovuq» qilish; 4) tibbiy afsungarlik. Davolashda ishlatiladi; 5) ob-havo 
afsungarligi. Bu sehrgarlik turidan yomg‘ir chaqirish yoki shunga o‘xshash ob-
havoni o‘zgartirish maqsadlarda foydalanilgan. 
Sehrgarlik hozirda ham mavjud dinlarda, turli xalqlar urf-odatlarida saqlanib 
qolgan.
Fetishizm  («fetish» so‘zi fr. fétiche – «but», «sanam», «tumor» ma’nosidagi 
so‘zni anglatadi). Mohiyati tabiatdagi jonsiz predmetlarga sig‘inishdir. Unga ko‘ra 
alohida buyumlar kishini o‘z maqsadiga erishtirish, ma’lum voqea-hodisalarni 
o‘zgartirish kuchiga ega. Fetish ham ijobiy, ham salbiy ta’sir etish kuchiga ega.  Fetishizm yog‘och, loy va boshqa materiallardan yasalgan buyumlarning 
paydo bo‘lishi bilan bir paytda shakllangan. Bu butlarda va tumorlarda jamoalar 
g‘ayritabiiy dunyodan keladigan ilohiy qudratning timsolini ko‘rdilar. 
Bunday  fetishga  odatda afsungarlar, shamanlar ega edilar. Ular afsungarlik 
yo‘li bilan buyumlarga ta’sir ko‘rsatganlar. Ibtidoiy odamlarning dastlabki diniy 
taassurotlari umumiy majmuasining shakllanish jarayonida fetishizm yakunlovchi 
bosqich bo‘lib qoldi. Haqiqatda, ajdodlarni va tabiatni jonlantirish bilan bog‘liq 
bo‘lgan animizm, turli  totemlar  hamda o‘lib ketgan avlodlar shaxsiga bog‘liq 
totemizm orqali ibtidoiy odamlar ongida real buyumlar bilan birga ilohiy va 
xayolot dunyosi borligi haqidagi tushuncha paydo bo‘ldi. Natijada ularning ongida 
afsonaviy fikr yuritish qobiliyati mustahkamlandi. Va, nihoyat,  fetishlarning  paydo
bo‘lishi shuni ko‘rsatadiki, afsonaviy qudrat faqatgina vaqt va bo‘shliqda ko‘chib 
yurish xususiyatiga ega bo‘lib qolmasdan, balki voqeiy dunyodagi buyumlarda 
ham mavjud bo‘lishi mumkin. 
Shunday qilib, urug‘chilik jamiyatining tashkil topish jarayonida ibtidoiy 
odamlarning ongida dastlabki diniy ko‘rinishlarning keng, aniq, tartibli majmuasi 
ishlab chiqildi. Demakki, diniy tasavvurlar odam hayotining bo‘linmas, hattoki 
asosiy qismi bo‘lib qoldi. Jamiyat va tabiat qonunlarini, albatta, o‘sha dunyo 
kuchlari boshqaradi. Shuning uchun jamoa yaxshi yashayman desa, ozuqalar bilan 
ta’minlangan, kimningdir tomonidan himoyalangan bo‘lishni istasa, birinchi 
vazifasi u o‘sha g‘ayritabiiy kuchlarni juda ham hurmat qilishi kerak edi. Dunyo 
haqidagi bu tasavvurlar vaqt o‘tishi bilan takomillashib bordi va insoniyat hayotida
uzoq vaqt o‘z ta’sirini o‘tkazib keldi. 
Fetishizmning unsurlari hozirgi davrda ham xalqlarning urf-odat va 
e’tiqodlarida saqlanib qolgan. Masalan, turli haykallar, suratlar, tumor, 
ko‘zmunchoq va turli ramzlar bunga yorqin misoldir. 
Ibtidoiy mifologiya.  Ibtidoiy odamning tasavvuri va e’tiqodlari majmuasi, 
ularning real hayotdagi qiyinchiliklari, muammolari va yutuqlari og‘zaki ijodda 
aks etgan. Bu narsa odamlarning ongida qolib, turli afsonalarning yaratilishiga 
sabab bo‘lgan. Ibtidoiy mifologiyani tashkil etgan ijod doim odamlarning  ma’naviy hayoti, ibodati, hissiyotlari va diniy tasavvurlari bilan chambarchas 
bog‘liq edi. Buni tushunish oson: agar ibtidoiy odamning asosiy ma’naviy hayotida
totemlarga, marhum ajdodlarga ibodat qilish, ular bilan sirli qarindoshligi bo‘lsa, 
mifologiyaning markazida zooantropomorfik ajdodlar yoki har xil mo‘‘jizaviy 
kuchga ega bo‘lgan ilohiylashtirilgan qahramonlar turardi. «Madaniy 
qahramon»larning ismlari afsonalarda biron bir ixtiro yoki yangilikda mujassam 
bo‘lgan. Masalan, olovni topish, oila va nikohlar shaklini o‘rnatish, mehnat va ov 
qurollarini yasash hamda boshqa jasoratlarga oid aqidalarni tashkil qilish. 
Kosmogonik syujetlar ibtidoiy mifologiyada katta o‘rin egallagan, ya’ni yer va 
osmon, quyosh va oy, o‘simlik va hayvonot, nihoyat, odamning yaratilishi 
to‘g‘risidagi rivoyatlar, afsonalarda diniy tasavvurlarning ta’siri yaqqol 
ifodalangan. Ruhlarning yangi shaklga kirish sehrli xususiyatiga, ya’ni o‘z 
qiyofasini o‘zgartirish qobiliyatiga ega bo‘lgan, bir vaqtning o‘zida odam va 
hayvon shakliga kira olishini  monstrlik  deb hisoblashardi.
Ibtidoiy mifologiyada hayot va o‘lim, tabiat va madaniyat, ayol va erkaklar 
orasidagi muhim aloqalar tasvirlangan edi. Mifologiyaning bunday qarama-
qarshiliklarini tahlil qilish inson tarixining qadimgi bosqichini qayta tiklash uchun 
muhim manba hisoblanadi. Xususan, bu tahlil ibtidoiy jamoalar taraqqiyotida 
borishida diniy tasavvurlarning rolini aniqlashga imkon yaratadi. 
Neolit davridagi diniy tasavvurlar.  Neolit revolyusiyasi odamlarning 
turmush tarzini, tubdan o‘zgartirdi. Odam asta-sekin o‘simliklarni o‘stirish, ozuqa 
zahiralarini hosil etishni o‘rgandi, bu esa odamni o‘troq hayot kechirishga majbur 
etdi. Yovvoyi hayvonlarni qo‘lga o‘rgatdi hamda ular berayotgan mahsulot: go‘sht,
sut va teridan foydalanishni o‘rgandi. Ovqat pishirishni o‘rganish, idishlar yasash 
kabi yangi muhim materiallarni o‘zgartirdi. U ovqat va ichimliklar saqlash uchun 
mo‘ljallangan idishlar, uy qurish uchun foydalaniladigan loyni tayyorlashga 
o‘rgandi. Neolit davri yuqori paleolitdan shunisi bilan farqlanadiki, unda odamzod 
tosh buyumlarni silliqlash va sayqal berishni o‘rgandi va shu farq mazkur davrga 
nom berdi ( neolit  – yangi tosh davri, yangi tosh ishlash, yangi usullar davri). Neolit davrida dehqonlarga yangicha ishlab chiqarish usullarini topdilar, zich 
va guruh-guruh bo‘lib yashay boshladilar. Dushmandan hamda yovvoyi 
hayvonlardan himoyalangan qishloqlar kengayib, atroflarida kichik qishloqchalar 
o‘rnashar edi. Aholining keskin ko‘payishi yangi yerlarni o‘zlashtirishga ehtiyoj 
tug‘dirsa, hayot tarzini o‘zgarishi diniy tasavvurlarning rivojlanishiga yangi 
imkoniyatlar yaratdi.
Dehqonchilikning muntazam tirikchilik tashvishlari: hosilni, yig‘im-terimni 
kutish, aniq vaqtni belgilash, yil fasllarining sikllarini bilish kabilarning hammasi 
dehqonning osmonu yerga, quyoshu oyga, yomg‘iru shamolga yangi qiziqishi 
paydo bo‘lishiga sabab bo‘ldi, yangi ruhlar qudratiga ishonch sezilarli va ko‘zga 
tashlanadigan bo‘lib qoldi. O‘z navbatida, iltijo va qurbonlik ruhlarga atala 
boshlandi. Ammo, tabiiy imkoniyatlar to‘g‘risidagi tasavvurlar keskin o‘zgardi. 
Natijada qadimgi ruhlar – animistik sig‘inish obekti asta-sekin o‘ta qudratli 
xudolarga aylandilar. Ular uchun mehrob hamda cherkovlar tashkil etilib, bunday 
joyda, odatda, dehqonlar jamoasidan maxsus ajratilgan alohida xizmatkorlar – 
kelajakdagi kohinlar – kechayu-kunduz xizmat qilar edilar. Qadimgi totemistik 
tasavvurlar ham o‘zgardi, dehqonlar hayoti ov natijasiga bog‘liq bo‘lmagani bois, 
hayvonlar qadrlana boshladi, ammo totemistik tasavvurlar avlodlar xotirasida 
saqlanib qolaverdi. Bu esa zoomorfik tashqi qiyofani biron-bir sig‘iniladigan 
ilohiyatda aks etishiga olib keldi. Aksar ilohiyatlarning ko‘rinishi hayvon, qush, 
baliqlarning yo boshi, yo tanasi shaklida bo‘lar edi. Bu mifologik qahramonlarning
yuqorida aytib o‘tilgan ilohiyatiga qarindoshligi saqlanib qolgan. 
Fetishizmning sokin xarakteri o‘zgardi, ilohiyatlarning qudratli butlari, 
mehroblar yoki cherkovlar yoniga o‘rnatilgan yirik haykallar shakliga aylandi.
Ba’zan butlar o‘rniga ramziy haykalchalar, turli shakldagi toshlardan 
foydalanildi. Fetishizmning rivojlanishida bu haykal va qurilmalar 
ibodatxonalarning ramzi bo‘lib xizmat qildi.
Afsun ham o‘zgardi. Afsungarlarning dushmanlarga ziyon yetkazish va 
omadli ov bilan ta’minlash, ruhlar yordamida o‘z maqsadiga yetishishning ibtidoiy
usullari o‘rniga yangi, puxta o‘ylangan ilohlar bilan aloqa marosimlari, boshqa  diniy marosimlar, ibodat va qurbonlik qilish tartiblari yuzaga keldi. Tabiiyki, bular 
asosida qadimgi afsunlar yotar edi. Ammo bir qancha yangiliklar: fol va bashorat 
yuzaga keldi, bular afsunga yaqin bo‘lgan hamda unga asoslangan afsun usullari 
bo‘lsa-da, maqsad boshqa edi: bunda istakni amalga oshirish emas, balki uni bilish 
ko‘zda tutiladi. Folbinlikning ilk shakllari neolit davridan ilgari ham amalda 
bo‘lgan. Ammo tizim sifatida neolit davrida yakunlandi. Neolit davridagi 
dehqonlar qudratli tangridan qo‘rqqan holda uning yaxshi niyat munosabatlariga 
juda qiziqar edilar. Buning uchun tabiat kuchlari ilohiyatlariga yoki 
ilohiylashtirilgan ajdodlarga ibodat qilishar edi. Ular xayolan qurbonliklar va 
ibodatlar ilohiyatlar ko‘ngliga yo‘l topadi, bizga yordam keladi deb ishonar edilar, 
ammo buni bilsa bo‘ladimi? Mana shu yerda fol ochish kelar edi. Har bir jamoa 
uchun xos bo‘lgan ibtidoiy shakldagi afsun marosimlaridan farqli o‘laroq, folbinlik
yuqori saviyadagi madaniyatni talab etardi. Marosimlarni olib boruvchi folbin 
kiyimi shartli belgilar tizimiga rioya qilishi shart edi. Bu shartli belgilar 
sig‘inilayotgan ilohiyatining qoniqganligini hamda ularning iltijolariga aniq javob 
berishga tayyorligini anglatardi. Belgilar tizimi har xil: elementar qur’a 
tashlashdan to murakkab chiziq, yorug‘ nuqta va chiziqlarni qo‘shilishigacha 
bo‘lar edi. Adabiyotlar:
1. Mirziyoyev Sh.M. Erkin va farovon, demokratik O’zbekiston davlatini birgalikda
barpo etamiz. T., 2016
2. Mirziyoyev Sh.M. Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib-intizom va shaxsiy javobgarlik- 
har bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bo’lishi kerak. T., 2017 yil 19-avgust
3. Karimov.  I.A. Tarixiy xotirasiz kelajak yo’q. T., 1998.
4. Karimov I A. Ona yurtimiz baxtu iqboli  va  buyuk kelajagi yo’lida xizmat qilish 
eng  oliy        saodatdir.T., 2015
5. Historische Antropologie. Kultur, Gesellschaft, Altltag.  Gottingen, 1984—1998.
6. Schulze W.(Hg.). Socialgeschihte, Alltagsgeschihte, Mikro-Historie, eine 
Diskussion. G`ttingen, 1994; (нем.)
7. Кром. М.М. Историческая антропология. Пособие к лекционному курсу. 1-
е изд. СП б: 2000; 2-е изд. СП б-2004; 3-е изд. СП б 2010.

Ibtidoiy ma’naviy madaniyat Reja: 1. Madaniyat tushunchasi 2. Ibtidoiy san’at. 3. Ibtidoiy din shakllari: totemizm, fetishizm, animizm, shamanizm va magi ya .

Madaniyat tushunchasi. Madaniyat – bu insonlarning ijodiy faoliyati tufayli yaratilgan moddiy va ma’naviy boyliklar majmuigina bo‘lib qolmay, ayni paytda u jamiyat taraqqiyotining darajasini ham ifodalaydi, ya’ni, jamiyatdagi bilim, mezon va qadriyatlarning yig‘indisi madaniyatda gavdalanadi. «Madaniyat» atamasi hozirgi zamon ilmiy adabiyotlarda rang-barang ma’nolarda ifodalangan. «Madaniyat» va «Kultur» atamalari mutaxassislar fikriga ko‘ra lotincha «ishlov berish», «parvarish qilish» ma’nosini anglatgan. Keyinchalik «ma’rifatli bo‘lish», «tarbiyali», «bilimli bo‘lish» mazmunida ishlatilgan. O‘zbek tilida keng ishlatiladigan «Madaniyat» atamasi arabcha «madaniy»-»shaharlik» degan ma’noni bildiradi. Agar amerikalik madaniyatshunos olimlar A. Kreber va K. Klakxonlarning 1952 yildagi ma’lumotlariga ko‘ra madaniyat hodisasiga berilgan ta’rif 164 ta bo‘lsa, so‘nggi adabiyotlarda bu raqam 400 dan ortiqni tashkil etadi. Xozirgi jismoniy tipdagi odamning yetilishi va urug’-jamiyat tuzumining vujudga kelishi faqatgina sotsial sohadagina emas, balki ibtidoiy kishilar ma'naviy hayotni rivojlanishi uchun ktta imkonicht yaratdi. Ilk urug’chilik tuzumidan boshlab ishlabchiqarish kuchlarining rivojlana borishi bilan bir qatorda, insonda yangi tasavvurlar va tushunchalar paydo bo`ldi. Mehnat jarayonida kishilarning tafakkuri va tili rivojlanib ularning so`z boyligi ham ortabordi. Yang-yangi so`zlar paydo bo`lib, ularning ma'naviy mazmuni boydi, so`zlarning bir-biri bilan mantiqiy bohlanishi natijasida sintaksis ham rivoj topaboshladi. U yoki bu voqiani, fikrni o`zgalarga tushuntirishda so`zlashuv odamlar orasidagi munosabatning asosiy negizini tashkil etaboshlaydi. Lekin ibtidoiy davrda fikrni anglatishning boshqa bir sodda usuli ham mavjud bo`lib u «signallar tili» deb atalgan. «Signallar tili» da biror xabarni aniq belgilar yordami bilan ifoda qilinadi. Buni Avstraliya, Okeaniya, Afrikadan va boshqa qabila, elatlar xayotidan

olingan etnografik materiallar ham tasdiqlaydi. Maxalliy avstraliyaliklar bir joydan ikkinchi joyga ko`chganlarida qumga oyoqlari bilan chiziq chizib, uning uchiga xivich tiqib ketadilar. Chiziqning yo`nalishi va uning uzunligi ketuvchi gurug’larning qaysi tomonga va qancha masofaga ketgaligini bildiradi. Bu mazkur gurug’ning kechikib qolgan a'zolari va qo`shni gurug’lar uchun shartli belgisi edi. «Signallar tili» hozirgi zamon qabila va xalqlar xarakterli bo`lib Shimoliy qabilalar xabar, fikr yoki qandaydir tuyhuni ifodalash uchun «simvollar tili» yoki «belgilar tili» dan keng foydalanishgan. Shimoliy Amerika Xindilarida tomaguk (so`yil) yuborish urush e'ron qilishning simvolik belgisi xisoblangan. Tamagauk dushmanga maxsus elchi orqali yuborilgan. Elchi tomagaukni dushman qarorgoxiga borib yerga qo`ygan. Agar duman tamon tomogaukni yerdan ko`tarsa urushga rozi, tomagaukni ko`msa sulx tuzishga moyil ekanligi tushunilgan. Tarix otasi Gerodotning xabariga ko`ra eroniylar skiflarning yerlariga bostirib kelganlar. Shunda skiflar eroniylarga qush, sichqon, qurbaqa va beshta o`q-yoy yuborganlar. Bu ramziy belgining ma'nosi quydagicha edi. «Agar siz eroniylar qush singari osmonga uchmasangiz, sichqon singari kavakka bekinmasangiz yoki qurbaqa singari qo`lga sakrab, suv ostiga yashirinmasangiz elingizga qayta olmaysiz va bizning o`q-yoylarimiz ostida qirilasiz» Shunday qilib «signallar tili» va «simvollik tillar» o`z davri uchun muhim madaniy-tarixiy rol o`ynab, iqtisodiy xarbiy va mudofaa ishlarida katta ahamiyat kasb etgan. Tabiyki ibtidoiy odamning turmush sharoiti o`zi yashab turgan joyni va tevarak atrofni yaxshi o`rganishni taqazo etgan. Odamlar o`z atroflarini o`rab turgan muhitni bilmay turib tirikchilik qila olmas edilar albatta. Etnografiya ma'lum bo`lgan Avstraliya, Janubiy Amerika, Afrika va boshqa joylarda istiqomat qiluvchi xilma-xil qabilalar o`zlari yashab turgan joydagi xayvonlar va o`simliklar dunyosini yaxshi biladilar. Ular tilida xar bir hayvon va o`simlikning o`z nomi bo`lgan.

Bugina emas ular loy, tuproq va qum ustida qoldirilgan izlar qaysi xayvonga xos ekanligini osonlik bilan aniqlaganlar. Ularga o`sha yerda yashaydigan xayvonlarning fe'l-atvori ham yaxshi ma'lum bo`lgan. Xuddi shunday- kuzatuvchanlik ibtidoiy odamlarga ham xos bo`lganligi shak-shubhasizdir. Demak xulosa qilib aytish mumkinki tilshunoslik, geografiya, botanika, zoologiya, iqlimshunoslik va boshqa fanlarning negizi o`rganaboshlash kishilikning ibtidoiy davriga borib taqaladi. Shak-shubxasiz ibtidoiy kishilar «oltin davrda» emas juda ohir sharoitda yashagan. U davrda kasallik keng tarqalib, kishilar 35-40 yoshdan nariga o`tmay o`lib ketishgan. Lekin inson kasalllini oldini olish choralarini ham qidirgan. Bu esa dastlabki, sodda tabobat ilmining kelishiga sabab bo`lgan. qiyosiy etnografik materiallar shuni ko`rsatadiki hozir yer yuzining turli yerlarida yashayotgan qoloq qabilalar kasallarni davolashda xalq tabobatidan keng foydalanadilar. Ibtidoiy davr tabiblari muolija qilishning oddiy usullarini qo`llab chiqqan, singari suyaklarni joylash, jaroxatni davolash va ohrigan tishlarni suhirib tashlashni bilganlar. Undan tashqari ibtidoiy kishilar shamollash, ilon chaqqanni davolab ba'zi sodda xirurgik operatsiyalarni bajarganla. Lekin xirurgiyada sodda tibbiy usullaridan tashqari davolashning vaxshiy usullaridan foydalanganlar. Bosh ohrihini kalla suyagini kesib ochish yo`li bilan davolashga urunganlar. Ibtidoiy tabobat silash, uqalash, issiq, sovuq kompresva buhli xamom keng foydalanilgan. Ibtidoiy kishilar tabiiy davolash vositalaridan foydalanish bilan bir qatorda, maxsus tayyorlangan tarkibiy qaynatma, suriladigan, kukun va suyultirilgan dorilardan keng foydalanganlar. Shuni aytib o`tish kerakki qadimgi O`rta Osiyo, O`rta va Yaqin Sharq, Xitoy Amerika va Yevropa qabilalari mazkur rayonlarda o`sadigan o`simlik va yovvoyi mevalarning ayrimlaridan turli dori-darmonlar tayyorlab ulardan davolash maqsadida foydalanganlar. Bu xol dorishunoslikning ham negizi ibtidoiy jamiyat tarixiga borib taqalishini ko`rsatadi.

Shunday qilib hozirgi zamon tabobat faniga O`rta asrlada feodal yoki -alimgi quldorlik darida emas, balki kishilik jamiyati tarixining ibtidoiy davrida eng dastlabki poydevor toshi qo`yilgan ekan. Ibtidoiy san'at . San'at ijtimoiy ong shakillaridan biri bo`lib ibtidoiy jamiyat tarixining tongida emas, balki ancha keyinroq vujudga kelgan, degan fikr keng tarqalgan. Lekin ibtidoiy san'atning kelib chiqishi masalasi haqida olimlar orasida kuchli tortishuvlar mavjuddir. Olimlarning bir guruhi san'atni dinga, afsungarlikka va totolizimga bohlaydilar. Olimlarning boshqa bir guruhi «san'at uchun» degan mantiqsiz nazariyaga yopishib olib, san'atni kishilik jamiyati hayotidan ajratib qo`yishga urindilar va urinmoqdalar. Ibtidoiy san'at va uning kelib chiqishini tushunishida. G. V. Plexanovning «Adressiz xat» maqolasi muxim axamiyatga egadir. Keyingi vaqtda yer kurrasining turli joylaridan kishilikning ibtidoiy davriga mansub bo`lgan ko`pgina san'at obidalari topildi. Ilg’or fikrli olimlar ibtidoiy san'atning barcha turlari o`z moxiyati va mazmuni bilan shak-shubxasiz insonning mehnat faoliyati bilan uning izchil tafakkuri, kayfiyati va fikr-muloxazasi bilan bohliq ekanligini ta'kidlaydilar. Ibtidoiy san'atning vujudga kelishini o`ziga xos shart-sharoiti bo`lib, ibtidoiy kishilarning ongi ma'lum darajaga yeta boshlagach vujudga kela boshlagan. Ibtidoiy san'at to`satdan, birdaniga vujudga kelmagan albatta. U mehnat jarayonida vujudga keldi va rivojlanib kamol topdi.