logo

Interpretatsiya va konventsiyaning mutanosibligi

Загружено в:

14.12.2024

Скачано:

0

Размер:

89 KB
   Interpretatsiya va konventsiyaning mutanosibligi
                              Mundarija:
I.Kirish
II.Asosiy qism
1-BOB. Interpretatsiya va konventsiya tushunchalari tahlili   
1.1. Interpretatsiya tushunchasining tahlili 
1.2. Konventsiya tushunchasining tahlili
1.3 Tilshunoslikda interpretatsiya va konventsiya tushunchalari
2-BOB. Interpretatsiya va konventsiyaning o'zaro bog'liqligi
2.1. Interpretasiya tabiiy fanlarning umumiy metodi
2.2. Konvensiya -  bilish va komunikatsiyalarning umumiy metodi
2.3. Ijtimoiy gumanitar fanlarda interpretatsiya va konventsiyaning  amal qilish 
mexanizmlari
III. Xulosa
IV. Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati                                                   Kirish
    Interpretatsiya va konventsiya tushunchalari jamiyatda, tilshunoslikda, huquqda 
va madaniyatda muhim o'rin tutadi. Bu tushunchalar bir-biri bilan chambarchas 
bog'liq bo'lib, ularning o'zaro munosabati va o'zaro ta'siri ko'plab sohalarda asosiy
nazariy va amaliy masalalarga yo'l ochadi. Interpretatsiya, aslida, biror narsaning, 
matnning yoki voqeaning ma'nosini aniqlash jarayonidir. Bu jarayon odatda 
sub'ektiv bo'lib, turli kontekstlarga qarab farq qilishi mumkin. Konventsiya esa, 
jamiyat yoki guruh tomonidan qabul qilingan, ijtimoiy yoki madaniy qoidalar 
to'plamidir. Konventsiya, ayniqsa, tilda va ijtimoiy aloqalarda ma'lum qoidalar va 
an'analarni belgilaydi, bu esa o'z navbatida talqin va tushunishga ta'sir qiladi. 
     Interpretatsiya va konventsiya o'rtasidagi o'zaro bog'liqlik va mutanosiblikni 
tushunish, bu tushunchalarning qanday ishlashini va ular bir-birini qanday 
to'ldirishi mumkinligini o'rganishga yordam beradi. Misol uchun, konventsiya 
asosida shakllangan ijtimoiy yoki lingvistik qoidalar matn yoki harakatlarni talqin 
qilishda asosiy rol o'ynaydi. Boshqa tomondan, talqinlarning o'zi ham yangi 
konventsiya va qoidalar yaratilishiga sabab bo'lishi mumkin. Ushbu kurs ishi, 
interpretatsiya va konventsiyaning o'zaro bog'liqligini chuqur tahlil qilishni, bu ikki
tushunchaning qanday bir-birini to'ldirishi va jamiyatdagi o'zgarishlarga qanday 
ta'sir ko'rsatishini o'rganishni maqsad qiladi. Tahlil jarayonida lingvistik, madaniy, 
huquqiy va ijtimoiy kontekstlarga e'tibor qaratiladi, chunki har bir soha bu 
tushunchalarni o'ziga xos tarzda talqin qiladi. Interpretatsiya va konventsiya 
o'rtasidagi o'zaro ta'sirning mutanosibligi jamiyatda yangi qoidalar va 
tushunchalar yaratish, shuningdek, mavjud qoidalarning talqinini yangilashda 
muhim ahamiyatga ega.         
       1-BOB. Interpretatsiya va konventsiya tushunchalari tahlili   
                         1.1. Interpretatsiya tushunchasining tahlili     Interpretatsiya (lotin tilidan olingan bo'lib , interpretatio-tushuntirish, 
tushuntirish ) 1) rasmiy ramzlar va tushunchalarni mazmunli bilim tiliga tarjima 
qilishning qat'iy qoidalari bilan umumiy ilmiy uslub; 2) gumanitar bilimda — 
semantik va tushunish epistemologiyasida o'rganilgan matnlarni talqin qilish, 
mazmunli va mazmunli operatsiyalarni tushunish; 3) tushuncha asosida bo'lish 
kabi ma'nolarni bildiradi. Zamonaviy fizika-matematika fanlarida interpretasiya 
keng ma'noda o'rganilayotgan nazariyaning atamalari ma'nosining ob'ektiv 
maydonini tashkil etuvchi ob'ektlar tizimini yaratish deb ta'riflanishi mumkin. 
Mavhum atamalarning denotatlarini, ularning "jismoniy ma'nosini" aniqlashning 
mantiqiy tartibi sifatida namoyon bo'ladi. Interpretasiyaning umumiy holatlaridan 
biri-kontseptsiyalarning empirik ma'nolari aniqlangan boshqa aniq nazariyaning 
predmeti orqali dastlabki mavhum nazariyaning mazmuni interpretasiya va uning 
nazariyalari aksiomatik, genetik yoki gipotetik-deduktiv usullar yordamida qurilgan
deduktiv fanlarda markaziy o'rinni egallaydi. Interpretatio-tushuntirish,talqin, 
ilmiy va mantiq, qadriyatlar (ma'nolari) majmui,  berilgan ba'zi nazariyasi 
elementlari (ifodalar, formulalar va odat - ramzlar); har bir bunday qiymat ham 
deyiladi. Interpretasiya ushbu ifoda, formula yoki ramz hisoblanadi. 
Interpretatsiya tushunchasi ilm-fan nazariyasida muhim rol o'ynaydi, ilmiy 
munosabatlarni tavsiflaydi ob'ektiv dunyoning nazariyalari va hududlari o'z ichiga 
oladi tabiiy, ilmiy va matematik bunday nazariyalar faqat mazmunli ifodalardan 
foydalanadi, ya'ni interpretasiya har bir iboraning ma'nosi eng boshidan ma'lum. 
Biroq, bunday sharhlovchi (tushuntirish) funktsiyasi muqarrar ravishda 
cheklangan. Umuman olganda, tabiat tushunchalari va takliflar ilmiy nazariyalar 
ongning tasvirlari orqali talqin etiladi, ularning kombinatsiyasi mos bo'lishi kerak. 
Haqiqiy narsalar va ularning tasvirlari o'rtasidagi munosabatlar har doim taxminiy  va to'liq emas. Talqin etilgan nazariya va uning interpretasiya o'rtasidagi 
munosabatlar o'zaro bir xil emas: "tabiiy" interpretasiya (bu nazariya qurilgan 
rasmiylashtirilgan tavsif uchun) tashqari, nazariya ham boshqa bo'lishi mumkin.
    Tarixiy jarayonning bir qismini tushunish faqat uning butunligiga aloqasi tufayli 
mumkin va butunning universal-tarixiy tekshiruvi qismlarni tushunishni o'z ichiga 
oladigan interpretasiya germenevtika tarixini yozgan G. Spet, tushunish 
muammosi ratsionalizm muammosi sifatida namoyon bo'ladi. Interpretasiya shu 
asosda har qanday oqilona va ob'ektiv interpretasiyaning o'rni, roli va ahamiyati, 
jumladan, tarixiy va psixologik jihatdan ko'rsatilishi kerak. M. Haidegger 
interpretasiya filologik va filosning ajoyib namunalarini berdi, interpretasiya o'tish:
saytda harakatlanish, qidiruv karta va boshqalar, xususan, "muallifni o'zi 
tushunganidan ko'ra yaxshiroq tushunish" degan mashhur prinsipga asoslanad. 
Shunday qilib, oldindan bilishning alohida ahamiyati, interpretasiya uchun mavzu, 
tarixiy an'anani aks ettiruvchi "qonuniy noto'g'ri tushunchalar" bizning 
idrokimizning dastlabki yo'nalishini shakllantirishni talab qiladigan H. Gadamer 
tomonidan kelajakda to'liq tushuniladi, bizni "an'analarni amalga oshirish" va 
shuning uchun tushunish uchun zarur shart va shartdir,  umuman olganda, 
Germenevtikada, u filosga aylanadi interpretasiya "maydon" kengayib bormoqda, 
endi faqat matnlar bilan ishlash usuliga tushib qolmaydi, balki inson hayotining 
asosiy muammolari bilan shug'ullanadi. Interpretasiya tilning elementlari, so'zlar 
ham o'z tabiatini o'zgartiradi, chunki til ongning sub’ektiv faoliyati mahsuloti 
sifatida qaralmaydi, lekin Haideggerga ko'ra, "tinglash" kerak bo'lgan narsa kabi, 
chunki uning o'zi orqali gapiradi. Interpretasiya Gadamer uchun til universal vosita
bo'lib, unda mavzular va xurofotlar "tajriba sxemalari" deb qoldirildi; shu asosda 
tushunish va amalga oshiriladi. Interpretasiya Matn va tarjimon o'rtasidagi vaqt  oralig'i ularni to'siq sifatida emas, balki muallifning xabarlariga yangi ma'no 
beradigan pozitsiyaning afzalligi sifatida qaraladi. Interpretatsiya tushunchasi turli 
sohalarda, jumladan, adabiyotshunoslik, lingvistika, falsafa, san'at va ilm-fan kabi 
sohalarda keng qo'llaniladi. U o'zgaruvchan va ko'p qirralik ma'lumot yoki xabarni 
tushunish, izohlash, yoki ifodalash jarayonini bildiradi. Quyida ushbu 
tushunchaning tahlilini ko'rib chiqamiz: Interpretatsiya tushunchasi umumiy 
ma'nosi — bu ma'lum bir matn, so'z, yoki hodisani o'ziga xos tarzda tushunish va 
uni izohlash jarayoni. Bu tushuncha shaxsning, guruhning yoki madaniyatning 
o'ziga xos tafakkur va qadriyatlariga asoslanib, turlicha bo'lishi mumkin. 
Interpretatsiya, asosan, ma'lumotni aniqlik bilan ochish va unga yangi ma'no yoki 
yondashuv qo'shishni o'z ichiga oladi. Interpretatsiyaning turli sohalardagi bo'lishi 
mumkin:  adabiyotshunoslikda - dabiy asarlarni tahlil qilishda, interpretatsiya 
matnning o'ziga xos ma'nolarini ochish, yozuvchining niyatlarini va asarning 
kontekstini tushunishga yordam beradi. Misol uchun, bir roman yoki she'riy asarni
turli yondashuvlar bilan talqin qilish mumkin. Falsafada esa falsafiy tahlil va 
talqinlar ko'pincha har bir insonning dunyoqarashi va mavjudlikni tushunishiga 
asoslanadi. Falsafada bunday tushunchalar metafizika, axloq va epistemologiya 
sohalariga taalluqlidir. San'at asarlari, kino, musiqa va teatrni talqin qilishda ham 
interpretatsiya muhim o'rin tutadi. Har bir tomoshabin o'zining shaxsiy tajribalari 
va hissiyotlariga asoslanib, badiiy asarni turlicha tushunishi mumkin. 
Interpretatsiyaning asosiy maqsadi – biror narsani yanada chuqurroq tushunish, 
ma'no va mazmunni ochib berishdir. Bu orqali biz nafaqat matnni, balki insoniyat 
tajribalarini, dunyoqarashlarini va madaniy merosni yanada yaxshiroq anglash 
imkoniyatiga ega bo'lamiz. Interpretatsiya shuningdek, ilmiy va badiiy ishlarni 
yanada rivojlantirishga, yangi fikrlar va yondashuvlarni ishlab chiqishga imkon  yaratadi. Interpretatsiya tushunchasi muhim va keng qamrovli bo'lib, o'ziga xos 
tarzda har bir soha va kontekstda qo'llaniladi, har doim yangilanish va rivojlanish 
imkoniyatlarini yaratadi. Interpretatsiya tushunchasi – bu ma'lumot yoki hodisani 
tushunish va izohlash jarayoni bo'lib, bu jarayon turli kontekstlarda va sohalarda 
o'ziga xos xususiyatlarga ega. Tushunish va talqin qilish nafaqat ma'lumotlarni 
o‘zbek tilidagi aniq izohlarga aylantirish, balki bu ma'lumotlarning chuqurroq, 
ijtimoiy yoki madaniy qatlamlarini anglashni ham anglatadi.
      Interpretatsiya – bu o‘zgarmas bo‘lgan ma'lumotni, matnni yoki hodisani 
shaxsiy yoki ijtimoiy talqin qilish jarayonidir. Bu jarayon faqatgina ma'lumotni 
to'plash va oddiy tahlil qilishni o'z ichiga olmaydi, balki ularga chuqur ma'no 
berish, ularni o'z bilim, tajriba va qadriyatlarimizga asoslangan tarzda talqin 
qilishni anglatadi. Bu, shuningdek, tilni va madaniyatni chuqurroq tushunishga, 
turli nuqtai nazarlarga ega bo'lishga yordam beradi. Interpretatsiya har doim 
subyektiv jarayon bo'lib, odamning hissiyotlari, dunyoqarashi va bilim doirasiga 
asoslanadi. Interpretatsiya subyektiv xarakterga ega. Har bir inson o‘zining shaxsiy
tajribalariga, dunyoqarashiga, bilim doirasiga va hissiyotlariga asoslanib, biror 
matnni yoki hodisani turlicha talqin qiladi. Shuning uchun, har bir interpretatsiya 
individualdir. Masalan, bir she'rni bir odam romantik tushunchalar nuqtai 
nazaridan, boshqa biri esa falsafiy yoki siyosiy nuqtai nazaridan talqin qilishi 
mumkin. Shuningdek, bir matnni o'qigan shaxs uning ichida ko'plab ma'nolarni 
ochishi mumkin, bu ham interpretatsiyaning subyektivligi haqida gapiradi.Ilmiy 
tahlil va talqin ham o'zining aniq mezonlariga ega. Ilmiy izlanishlarda, matn yoki 
hodisa to'liq ma'noda aniqlanadi va bu aniqlik faqatgina ilmiy metodologiyalar 
yordamida erishiladi. Bunday yondashuvda, barcha dalillar va faktlar sinchiklab 
tekshiriladi, ma'lumotlar to'planadi va ular o'rtasidagi bog'lanishlar aniqlanadi.  Masalan, tarixiy voqealarni talqin qilishda ilmiy izlanishlar tarixiy hujjatlar va 
faktlarga asoslanadi, ammo bu ham o'zining interpretatsion xususiyatiga ega, 
chunki har bir tarixchi o‘z nuqtai nazaridan voqealarni talqin qiladi.
    Bugungi kunda, interpretatsiya nafaqat ilmiy va badiiy sohalarda, balki kundalik 
hayotda ham katta ahamiyatga ega. Shaxslar biror hodisa yoki voqeani qanday 
talqin qilishlariga qarab, ularning dunyoqarashlari va qarorlari shakllanadi. 
Shuningdek, axborot texnologiyalarining rivojlanishi bilan, interpretatsiya yanada 
muhimroq bo'lib bormoqda. Yangi media, ijtimoiy tarmoqlar va internetda har 
qanday xabar yoki matnni to'g'ri talqin qilish muhim ahamiyatga ega. Bu 
jarayonda turli yondashuvlar va metodologiyalarni qo'llash, xususan tanqidiy 
fikrlashni rivojlantirish muhimdir. Interpretatsiya tushunchasi nafaqat biror 
matnni yoki hodisani oddiy tarzda tushunish, balki uni yanada chuqurroq, kengroq
va kontekstual tarzda tahlil qilishni o'z ichiga oladi. Bu jarayon subyektiv va 
o'zgaruvchan bo'lib, har bir insonning bilimlari, tajribalari va dunyoqarashi asosida
shakllanadi. Interpretatsiya nafaqat adabiyotda, balki san'at, falsafa, lingvistika, va
ilmiy izlanishlarda ham o'z o'rniga ega. Buning natijasida, turli fikrlar, talqinlar va 
yondashuvlar bir-biri bilan o'zaro bog'lanadi va bu jarayon insoniyatning bilim va 
madaniyatini yanada boyitishga xizmat qiladi.
                              1.2. Konventsiya tushunchasining tahlili
    "Interpretatsiya va Konventsiya" mavzusi ma'no, aloqa va tushunish 
nazariyasining muhim jihatlarini qamrab oladi. Ikki tushuncha falsafadan 
tilshunoslikka, huquqshunoslikdan san'atshunoslikka qadar turli sohalarda muhim 
ahamiyatga ega. Ushbu sohada ko'tarilgan asosiy savollar so'zlar, ramzlar va  harakatlarning ma'nosini qanday tushunishimiz va ijtimoiy konventsiyalar 
(konventsiyalar) bu jarayonga qanday ta'sir qilishi bilan bog'liq. 
    Konventsiya - bu umumiy tushunish va muvofiqlashtirishga erishish uchun 
jamiyat a'zolari tomonidan amalga oshiriladigan belgilangan kelishuv yoki qoida. 
Konventsiyalar aloqa normalari, xulq-atvori va tildan foydalanish qoidalarini 
belgilaydi. Konventsiya — bu odatda xalqaro huquqdagi shartnoma bo'lib, 
davlatlar o'rtasida qabul qilingan va ularning o'zaro majburiyatlarini belgilaydigan 
hujjatdir. Konventsiya ko'pincha odam huquqlari, ekologiya, savdo yoki boshqa 
sohalarda xalqaro hamkorlikni mustahkamlashga qaratilgan bo'ladi. Bu tushuncha 
ko'plab turli sohalarda qo'llaniladi, lekin eng ko'p tarqalgan joyi xalqaro huquq va 
diplomatik munosabatlardir. Konventsiya xalqaro huquqda davlatlar o'rtasida 
qabul qilinadigan shartnomadir. Bu hujjat muayyan normativ talablarni, 
majburiyatlarni va huquqlarni belgilaydi. Konventsiya har bir ishtirokchi davlatga 
tegishli huquqiy javobgarlikni yuklaydi. Konventsiya har bir davlatning ma'lum 
majburiyatlarni bajarishini ta'minlaydi. Masalan, Inson huquqlari bo'yicha Yevropa
Konventsiya, davlatlarni inson huquqlarini hurmat qilish va buzilishlarning oldini 
olishga undaydi. Umuman olganda, konventsiya xalqaro munosabatlar va 
huquqdagi muhim vosita bo'lib, davlatlar o'rtasida normativ majburiyatlarni 
belgilash va ularga rioya qilishni ta'minlashda ahamiyatli rol o'ynaydi. 
    Konventsiyaning asosiy xususiyatlari: 
- Ijtimoiy tabiat: konventsiyalar jamiyat tomonidan aloqani soddalashtirish va 
harakatlarni muvofiqlashtirish uchun mavjud va qabul qilinadi. - Barqarorlik: ko'pgina konventsiyalar vaqt o'tishi bilan nisbatan barqaror bo'lib 
qoladi, garchi ular ijtimoiy me'yorlar yoki madaniy sharoitlarning o'zgarishiga 
qarab o'zgarishi mumkin. 
- Konventsiyalarga misollar: yo'l qoidalari, imlo va tinish belgilari qoidalari, ijtimoiy
urf-odatlar va marosimlar. Misol: tilda grammatik va aloqa qoidalari, masalan, 
salomlashish shakllari yoki xushmuomalalik ifodalari, odamlarga samarali muloqot
qilishga yordam beradigan konventsiyalarning bir qismidir.  Xalqaro huquqda 
konventsiya — bu davlatlar o'rtasida tuzilgan xalqaro shartnoma yoki kelishuv 
bo'lib, ularning huquqiy va siyosiy majburiyatlarini belgilaydi. Konventsiya, 
ko'pincha, xalqaro nizolarni hal qilish, hamkorlikni o'rnatish, inson huquqlarini 
himoya qilish kabi masalalarni muhokama qilish uchun tuziladi. Misollar: BMT 
Inson Huquqlari Konventsiya: Bu konventsiya davlatlarni inson huquqlarini hurmat
qilishga majbur qiladi. Parij Iqlim Shartnomasi (2015): Iqlim o'zgarishini nazorat 
qilish va uni kamaytirish bo'yicha global kelishuv. Bu turdagi konventsiya xalqaro 
jamoa tomonidan tan olingan va uni bajarish davlatlar uchun majburiyatdir.
    Konventsiya tushunchasining falsafiy tahlili - bu nafaqat uning huquqiy yoki 
siyosiy jihatlariga, balki uning o'ziga xos falsafiy asoslariga, jamiyatlar o'rtasida 
kelishuvlarning mohiyatiga va insoniyatning umumiy qadriyatlari bilan qanday 
bog'lanishiga qarashni taqozo etadi. Falsafiy nuqtai nazardan, konventsiya 
tushunchasini tahlil qilish, ularning qanday ijtimoiy, madaniy, axloqiy va ma'naviy 
jihatlarda shakllanib, insoniyatning umumiy manfaatlariga xizmat qilishini 
ko'rishga yordam beradi. Falsafiy tahlilni boshlashda, "kelishuv" tushunchasining 
asosiy ahamiyatiga e'tibor qaratish kerak. Kelishuv – bu ikki yoki undan ortiq 
tomonlar o'rtasida o'zaro tushunish va murosa yo'li bilan o'rnatilgan qarorlar  majmuasidir. Konventsiya, umuman olganda, insoniyatning umumiy manfaatlarini
ta'minlash va jamiyatlarni barqaror rivojlantirishga qaratilgan global kelishuv 
shaklidir. Falsafiy jihatdan, kelishuv insoniyatning axloqiy majburiyatlari va 
mas'uliyatlarining o'zaro tasdiqlanishi sifatida ko'riladi. Bu shartnoma yoki 
kelishuvlar nafaqat huquqiy majburiyatlarni belgilab beradi, balki adolat, tenglik, 
erkinlik va inson huquqlarini hurmat qilish kabi qadriyatlarni ta'kidlaydi. Bunday 
kelishuvlar jamiyatlar o'rtasida yangi axloqiy va siyosiy kelishuvlarni rivojlantiradi, 
ularni yangi maqsadlar tomon yetaklaydi. Falsafiy tahlilda, konventsiya 
tushunchasini ijtimoiy kontrakt nazariyasi bilan bog'lash mumkin. Ushbu 
nazariyada, davlat va jamiyat o'rtasidagi aloqalar shartnoma asosida quriladi. 
Ijtimoiy kontraktning asosiy g'oyasi shundan iboratki, jamiyatda adolatli tartibni 
ta'minlash uchun barcha a'zolar o'zaro kelishuvga erishib, o'zaro majburiyatlarni 
qabul qilishadi. Masalan, Tomas Gobs, Jon Lok  kabi falsafiy mutafakkirlar ijtimoiy 
kontrakt nazariyasini ilgari surganlar. Ular, jamiyatlar o'rtasidagi kelishuvlarning 
qonuniy va axloqiy asoslarini belgilashda konventsiya kabi tuzilmalarni 
keltirganlar. Bu nazariyaga ko'ra, konventsiya bir tomonlama yoki ikki tomonlama 
ravishda jamiyat a'zolarining manfaatlarini ifodalaydi, ular orasida adolat va 
barqarorlikni ta'minlashga xizmat qiladi. Falsafiy nuqtai nazardan, konventsiya 
nafaqat qonuniy kelishuv, balki axloqiy kelishuv sifatida ham qaraladi. Konventsiya
shartlari odatda jamiyat a'zolarining axloqiy majburiyatlarini ifodalaydi. Ayniqsa, 
xalqaro konventsiya va kelishuvlarda, inson huquqlari, erkinlik, adolat, va tenglik 
kabi universial axloqiy qadriyatlar alohida o'rin tutadi. Bu nuqtai nazardan, 
konventsiya shartlarini bajarish, faqatgina qonuniy majburiyatni bajarish emas, 
balki axloqiy majburiyatni bajarish hamdir. Shu sababli, etik qarorlar va ahloqiy 
muvozanat konventsiya tuzish jarayonida muhim rol o'ynaydi. Konventsiya,  ko'pincha, jamiyatlarni axloqiy jihatdan ham birlashtirishni maqsad qiladi. Boshqa 
bir muhim jihat shundaki, konventsiya va xalqaro huquqning falsafiy tahlili global 
axloqiy masalalar bilan bog'liq. Global ahloq – bu barcha insonlar uchun umumiy 
axloqiy tamoyillarni yaratish va jahon miqyosida bir xil axloqiy qoidalarni 
o'rnatishdan iborat. Misol uchun, Inson huquqlari bo'yicha xalqaro konventsiya 
odamlarga nisbatan ahloqiy majburiyatlarni belgilaydi. Bu nafaqat huquqiy, balki 
axloqiy masala hamdir. Inson huquqlarini himoya qilish global axloqiy va ma'naviy 
mas'uliyat sifatida qabul qilinadi. Bu o'zaro hurmat, tenglik, va adolat kabi 
qadriyatlarni jamiyatlar o'rtasida targ'ib qiladi. 
    Konventsiya shartnomalarining falsafiy tahlili madaniyatlararo muvofiqlikni ham 
o'z ichiga oladi. Xalqaro konventsiya, har bir mamlakatning o'z madaniyati va 
qadriyatlarini inobatga olgan holda, global kelishuvlarni shakllantiradi. Shu 
sababli, konventsiya va kelishuvlarning madaniyatlararo muvofiqligi va o'zaro 
hurmat asosida tashkil etilishi juda muhimdir. Falsafiy nuqtai nazardan, 
madaniyatlararo kelishuvlar va konventsiyalar turli xalqlarning o'zaro adolat va 
hurmat asosida kelishuvga erishish imkoniyatini yaratadi. Bu, ayniqsa, dunyoning 
turli qismlarida mavjud bo'lgan ijtimoiy va madaniy xilma-xillikni hisobga olgan 
holda amalga oshiriladi. Konventsiya tushunchasining falsafiy tahlili jamiyatlar 
o'rtasida kelishuvlar, axloqiy majburiyatlar va global adolatga asoslangan 
kelishuvlarning shakllanishiga diqqat qaratadi. Bu tushuncha ijtimoiy kontrakt 
nazariyasi, axloqiy majburiyatlar, va global hamkorlikka bo'lgan ehtiyojni 
muhokama qiladi. Konventsiya xalqaro huquq, madaniyatlararo munosabatlar va 
etik tamoyillarni birlashtirgan tizim sifatida, zamonaviy jamiyatlarning 
rivojlanishida muhim rol o'ynaydi.           1.3 Tilshunoslikda interpretatsiya va konventsiya tushunchalari
Tilshunoslikda "interpretatsiya" va "konventsiya" tushunchalari juda muhim o'rin 
tutadi. Ular tilning mazmunini tushunish, muloqotdagi ma'nolarni aniqlash va 
ijtimoiy, madaniy va psixologik faktorlarni hisobga olishda asosiy rol o'ynaydi. 
Ushbu kurs ishida, biz bu ikki tushuncha bilan bog'liq asosiy nazariyalarni, ularning
o'zaro bog'liqligini va tilshunoslikdagi o'rnini tahlil qilamiz. Tilshunoslikda 
interpretatsiya nafaqat nutq va matnlarning ma'nosini aniqlash, balki bu ma'no 
qanday kontekstda va qanday sharoitda paydo bo'layotganini tushunish bilan 
bog'liq. Interpretatsiyaning ko'plab turlari mavjud, masalan: Lingvistik 
interpretatsiya: Bu matn yoki nutqning grammatik va leksik tuzilishi asosida 
amalga oshiriladi. Matndagi so'zlar, jumlalar va frazalar orqali ma'no aniqlanadi. 
Pragmatik interpretatsiya: Bu so'zlarning kontekstga, vaziyatga va ijtimoiy 
faktorlarga qarab qanday ishlashini tushunishga qaratilgan. Semantik 
interpretatsiya: Bu so'zlarning ma'nosini tushunishga, ya'ni ularning lingvistik va 
ijtimoiy kontekstdagi mazmunini aniqlashga qaratilgan. Madaniy interpretatsiya: 
Bu madaniy faktorlarga asoslangan tushunish jarayonidir. Har bir til va madaniyat 
o'ziga xos semantik va pragmatik qoidalar bilan ajralib turadi. Leksik 
interpretatsiya so'zlarning ma'nosini tushunishga qaratilgan. Bu jarayonda 
tilshunos yoki muloqot ishtirokchisi matn yoki nutqdagi har bir so'zni alohida tahlil
qiladi va uning leksik (so'z ma'nosi) mazmunini aniqlashga harakat qiladi. Leksik 
interpretatsiya, odatda, so'zlarning aniq ma'nolarini, sinonimlarini, antonimlarini 
va ularning o'zgaruvchan kontekstlarda qanday ishlashini aniqlashni o'z ichiga 
oladi. Pragmatik interpretatsiya — bu tilshunoslikda, so'zlar va iboralarning 
ma'nosini tushunishda faqat ularning grammatik yoki leksik (so'z ma'nosi) 
jihatlariga emas, balki muloqot kontekstiga, vaziyatga, ijtimoiy normaga va  kommunikativ maqsadlarga asoslangan yondashuvdir. Pragmatik interpretatsiya 
tilni faqat grammatik va leksik qoidalar bilan cheklanmay, balki nutqning 
kontekstual va ijtimoiy jihatlarini ham hisobga olishni taqozo etadi. 
Pragmatikaning asosiy tamoyili shundaki, tilning ma'nosi ko'pincha jamiyatdagi 
muloqot kontekstiga, ishtirokchilar o'rtasidagi munosabatlarga va nutqning 
ijtimoiy maqsadiga bog'liq bo'ladi. Demak, pragmatik interpretatsiya so'zlar va 
jumlalarning qanday ishlashini, ular o'zgaruvchi muloqot holatlarida qanday talqin
qilinishini aniqlaydi. Semantik interpretatsiya — bu tilshunoslikda so'zlarning va 
iboralarining ma'nolarini, ularning grammatik va sintaksis tizimlari asosida qanday 
talqin qilishni o'rganadigan jarayondir. Semantika, tilning ma'no tizimini o'rganadi,
ya'ni so'zlar, iboralar, va jumlalar qanday ma'no anglatishini tushunishga 
qaratilgan bo'lib, bu ma'no, asosan, so'zlarning o'ziga xos leksik (so'z ma'nosi) va 
struktural (grammatik) xususiyatlariga bog'liqdir. Semantik interpretatsiya — bu 
so'zlarning aniq ma'nolarini, ularning o'zgarishini, shuningdek, tilning strukturaviy 
jihatlari bilan bog'liq bo'lgan ma'nolarni tushunish jarayonidir. Bu jarayon 
tilshunoslarga nafaqat so'zlarning o'zi, balki ularning kontekstdagi o'zgarishi, 
talqini va ishlatilishiga qarab, qanday ma'no hosil qilishini aniqlashga yordam 
beradi.
    Tilshunoslikda konventsiya — bu til va nutqning ma'lum bir jamiyat tomonidan 
qabul qilingan va umumiy ravishda tasdiqlangan qoida va kelishuvlaridir. 
Konventsiya nafaqat tilning grammatik yoki leksik qoidalari bilan bog'liq bo'lib, 
balki tilning pragmatik, semantik va stilistik jihatlarini ham o'z ichiga oladi. 
Konventsiya, shuningdek, muloqotda ishtirok etuvchi shaxslarning o'zaro 
kelishgan, tasdiqlagan va odatga aylangan nutqiy xulq-atvorlarini belgilaydi. 
Konventsiya tushunchasi madaniyat bilan chambarchas bog'liqdir, chunki har bir  madaniyat o'zining tilshunoslik konventsiyalariga ega. Jamiyatlar o'z madaniy 
qadriyatlari, an'analari va tajribalariga asoslanib, o'z tilida nutqiy qoidalarni 
shakllantiradilar. Masalan, salomlashish yoki ruxsat so'rash kabi oddiy amaliyotlar 
har bir madaniyatda o'ziga xos konventsiya asosida bajariladi. Ba'zi 
madaniyatlarda salomlashish qisqa va sodda bo'lishi mumkin, boshqalarda esa 
rasmiylik va odob-axloq qoidalariga amal qilish kerak. Konventsiya jurnalistika va 
ommaviy axborot vositalarida asosiy qonunlar, tartiblar va standartlar to‘plami 
sifatida muhim ahamiyatga ega. Ular axborotning tarqatilishi, jurnalistlarning 
faoliyati va ommaviy axborot vositalarining huquqiy holati bilan bog‘liq bo‘lgan 
muhim tamoyillarni belgilaydi. Konventsiya jurnalistika va ommaviy axborot 
vositalarida quyidagi sohalarda qo‘llaniladi: Erkinlik va huquqlar: Ommaviy 
axborot vositalari va jurnalistlar konventsiya asosida erkin va mustaqil faoliyat 
yuritishi kerak. Bu, ayniqsa, axborot olish va tarqatish erkinligi, senzura va nojo‘ya 
ta'sirlardan himoya qilishni o‘z ichiga oladi. Axborot tarqatishning adolatliligi: 
Konventsiya axborot vositalarining haqqoniy va adolatli ishlashini ta'minlashga 
qaratilgan. Jurnalistlar axborotni to‘liq va to‘g‘ri taqdim etishlari, har xil 
qarashlarga hurmat bilan yondashishlari kerak. Xavfsizlik va himoya: Jurnalistlar va
ommaviy axborot vositalari konventsiya doirasida xavfsiz faoliyat yuritishlari 
uchun zarur huquqiy himoyaga ega bo‘lishlari kerak. Jurnalistlarning ishlash 
jarayonida huquqiy va jismoniy tahdidlardan himoya qilish zarur.
    Interpretatsiya va konventsiya o'rtasidagi bog'liqlik juda kuchli. Konventsiya til 
va muloqot jarayonlarida qoidalarni belgilasa, interpretatsiya esa bu qoidalarni 
qanday tushunish va qo'llash jarayonini aniqlaydi. Tilshunoslikda bu ikki 
tushuncha bir-birini to'ldiradi va tilni qanday ishlashini tushunishga yordam 
beradi. Konventsiya til va muloqotning normativ tomonini tashkil etsa,  interpretatsiya esa bu normativalarni har bir vaziyatda qanday qo'llashni 
aniqlaydi. Misol uchun, salomlashish konventsiya sifatida barcha madaniyatlarda 
mavjud bo'lsa, salomlashishning qanday shakli va qanday vaziyatda amalga 
oshirilishi tilshunoslik va madaniyatga bog'liq. Interpretatsiya har bir kontekstda 
konventsiya qoidalarining o'zgarishini tushunishga yordam beradi. Masalan, bir 
tilshunos konventsiya asosida nutqning ma'lum shakllarini belgilaydi, ammo 
pragmatik kontekstda yoki madaniy farqlarni hisobga olgan holda, ma'no va 
qoidalar o'zgarishi mumkin.
    Tilshunoslikda konventsiya va interpretatsiya tushunchalarining amaliy 
qo'llanilishi juda keng. Tarjimonlar til konventsiyalariga asoslanib, matnning o'zaro
talqinini amalga oshiradilar. Tarjimonlar, original matnning madaniy va lingvistik 
konventsiyalarini tushunib, ularni boshqa tilga moslashtirishga harakat qiladilar. 
Jurnalistika va Ommaviy Axborot Vositalari: Ommaviy axborot vositalarida 
matnlar va nutqlarni interpretatsiya qilish, ularning ijtimoiy va madaniy 
konventsiyalarga mos ravishda taqdim etilishi kerak. Huquqshunoslik: Huquqiy 
matnlarni interpretatsiya qilishda, konventsiya va uning tadbiqi jamiyatda ma'lum 
huquqiy qoidalar va majburiyatlarni tushunishga yordam beradi. Tilshunoslikda 
"interpretatsiya" va "konventsiya" tushunchalari bir-biri bilan chambarchas 
bog'liq. Konventsiya til va muloqotdagi normativ qoidalarni belgilasa, 
interpretatsiya bu qoidalarni qanday tushunish va qo'llashni aniqlaydi. 
Tilshunoslikda bu tushunchalarni birgalikda o'rganish tilning strukturasi, ma'nosi 
va muloqotdagi amaliy qo'llanilishi haqida chuqurroq tushuncha hosil qilishga 
yordam beradi. Tushunchalar o'rtasidagi bog'liqlik tilshunoslikning turli sohalarida,
jumladan, pragmatika, semantika, tarjima va huquqshunoslikda keng qo'llaniladi.    
         2-BOB. Interpretatsiya va konventsiyaning o'zaro bog'liqligi
                   2.1. Interpretasiya tabiiy fanlarning umumiy metodi     Interpretatsiya va Konventsiya ko'pincha o'zaro ta'sir qiladi. Konventsiyalar 
tushuntirish va tushunishni qurish uchun bir qator qoidalar va me'yorlarni taklif 
qilib, Interpretatsiya qilish uchun qo'llanma bo'lib xizmat qiladi. Biroq, 
konventsiyalar mavjudligiga qaramay, Interpretatsiya har doim shaxsiy jarayon 
bo'lib qoladi. Misol: san'atda janrlar, texnikalar yoki uslublarga oid ba'zi 
konventsiyalar mavjud. Biroq, har bir tomoshabin san'at asarini his-tuyg'ulari, 
tajribasi va madaniy kelib chiqishi asosida Interpretatsiya qiladi, bu esa bir xil 
asarning turli Interpretatsiyalariga olib kelishi mumkin. Interpretatsiya va 
konventsiyaning o'zaro bog'liqligi, xalqaro huquqning asosiy elementlaridan biri 
bo'lib, davlatlar o'rtasidagi huquqiy munosabatlarni samarali tartibga solishga 
xizmat qiladi. Bu ikki tushuncha o'rtasidagi o'zaro aloqalar ko'p jihatdan 
bitimlarning mazmunini va maqsadlarini to'g'ri tushunishga yordam beradi. 
Ko'plab xalqaro konventsiyalarda vaqt o'tishi bilan yuzaga keladigan yangi holatlar
yoki texnologik o'zgarishlar konventsiya matnining qanday talqin qilinishiga ta'sir 
qilishi mumkin. Masalan, XXI asrda internet va raqamli texnologiyalar sohasidagi 
yangi rivojlanishlar, ba'zi eski konventsiya matnlarini yangilash yoki ularni yangi 
talqin qilishni talab qiladi. Shunday qilib, xalqaro huquq matnlarini zamonaviy 
sharoitlarga mos ravishda talqin qilish zarurati tug'iladi. Konventsiya va 
interpretatsiyaning o'zaro bog'liqligi xalqaro huquqning yanada samarali ishlashini
ta'minlaydi. Konventsiya bitimlari davlatlar o'rtasida huquqiy asosni yaratadi, lekin
bu bitimlar to'g'ri va aniq talqin qilinmasa, ular samarali ishlamasligi mumkin. Shu 
sababli, interpretatsiya xalqaro huquq tizimining ajralmas qismi bo'lib, 
konventsiya matnining mohiyatini tushunishga va uni turli holatlarda to'g'ri tatbiq 
etishga yordam beradi.     Interpretatsiya tabiiy fanlarning umumiy metodida muhim o'rin tutadi, chunki 
tabiiy fanlar ko'pincha kompleks va murakkab hodisalarni tushunishga qaratilgan. 
Tabiiy fanlar metodologiyasida interpretatsiya (talqin) faqatgina matn yoki ijtimoiy
fanlardagi tushunchalarni emas, balki ilmiy ma'lumotlar, tajribalar, eksperimentlar
va kuzatishlar asosida olingan natijalarni ham talqin qilishni anglatadi. Tabiiy 
fanlar metodini amaliyotga tadbiq etishda, tadqiqotchilar olingan ma'lumotlarni 
to'g'ri tushunish, izohlash va ulardan aniq xulosalar chiqarish uchun turli 
metodlarni qo'llaydilar. Quyida tabiiy fanlar metodining ba'zi xususiyatlari va 
uning interpretatsiyaga ta'siri haqida kengroq tushuncha beriladi. Tabiiy fanlar 
metodlari – bu tabiiy dunyoni tushunish va unga oid qonuniyatlarni aniqlashda 
qo'llaniladigan usullar va yondashuvlardir. Bu metodlar eksperimentlar, 
kuzatishlar, gipotezalar yaratish, ma'lumotlarni tahlil qilish va nazariyalarni 
shakllantirish kabi bosqichlarni o'z ichiga oladi. Ilmiy metodlarning asosiy maqsadi 
tabiatdagi hodisalar va jarayonlarni tushunish va izohlashdir. Tabiiy fanlar 
metodologiyasi va interpretatsiya o'rtasidagi bog'liqlikni tushunish uchun, ilmiy 
metodning har bir bosqichiga qarashimiz kerak. Tabiiy fanlar metodining har bir 
qadamida interpretatsiya o'z rolini o'ynaydi: Tabiiy fanlarda ilmiy ishlar ko'pincha 
kuzatishlar orqali boshlanadi. Kuzatishlar orqali yuzaga kelgan hodisalar talqin 
qilinadi. Masalan, astronomiya sohasida, yulduzlar va galaktikalarning harakati 
kuzatiladi va ularga asoslanib, kosmik hodisalar haqidagi ilmiy nazariyalar 
shakllantiriladi. Yulduzlarning harakatini, yorug'likni va boshqa ko'plab 
ko'rinadigan hodisalarni talqin qilish orqali yangi ilmiy g'oyalar shakllantiriladi. 
Eksperimentlar natijasida olingan ma'lumotlarni talqin qilish, ilmiy metodning 
muhim bosqichidir. Eksperimentlar olib borilgach, olimlar natijalarni tahlil qilib, 
ular asosida gipotezalarni tasdiqlaydi yoki rad etadilar. Agar tadqiqotlar yangi  natijalarni ko'rsatsa, bu yangi ilmiy nazariyani yaratishga olib keladi. Masalan, 
ilmiy eksperimentlar orqali mikroskopik darajadagi reaktsiyalarni kuzatish va 
ularni talqin qilish kimyo fani uchun juda muhim. Eksperimentlar va tahlil asosida 
shakllantirilgan nazariyalar interpretatsiya orqali shakllanadi. Nazariyalar ilmiy 
tadqiqotlarni kengaytiradi va yangi bilimlarga asoslanadi. Misol uchun, 
Newtonning gravitatsiya qonuni yoki Maxwellning elektromagnit nazariyasi — bu 
ilmiy tadqiqotlar natijasida shakllangan va talqin qilingan qonunlardir. Ushbu 
nazariyalar, turli hodisalarni tushuntirishda va yangi ilmiy natijalarni kashf qilishda 
yordam beradi. Yangi nazariyalar yordamida prognozlar tuzish mumkin. Tabiiy 
fanlar ilmiy metodida natijalarni oldindan aytib berish muhim ahamiyatga ega. 
Misol uchun, ilmiy nazariyalar yordamida kelajakda qanday kimyoviy reaktsiyalar 
yoki fizik hodisalar sodir bo'lishi mumkinligini aytib berish mumkin. Bu prognozlar 
keyinchalik yangi eksperimentlar orqali tasdiqlanadi va talqin qilinadi. 
    Empirik ma'lumotlar — bu ilmiy tajribalar va kuzatishlar orqali olingan real 
ma'lumotlardir. Tabiiy fanlarda interpretatsiya empirik ma'lumotlarni qanday 
talqin qilishni talab qiladi. Masalan, biologiya sohasida o'simliklarning turli 
sharoitlarda o'sishini kuzatish va bu o'sishning sabablarini tushunish kerak. Bu 
empirik ma'lumotlarni to'g'ri talqin qilish uchun ilmiy metodlar va tajriba muhim 
rol o'ynaydi. Tabiiy fanlarda talqin qilish ba'zan qiyin bo'lishi mumkin, chunki ba'zi 
hodisalar yoki jarayonlar murakkab va bir nechta omillarga bog'liq. Masalan, iqlim 
o'zgarishini tushunish yoki kvant fizikasining o'ziga xos xususiyatlarini talqin qilish 
olimlar uchun katta qiyinchiliklarni keltirib chiqaradi. Shu bois, ilmiy tadqiqotlar 
jarayonida turli nazariyalar va gipotezalar taklif qilinadi va ularni tekshirish, 
tasdiqlash yoki inkor etish orqali yangi bilimlar kashf etiladi. Tabiiy fanlar 
metodining umumiy maqsadi tabiiy dunyoni tushunish va izohlashdir. Bu  metodning barcha bosqichlarida interpretatsiya o'ziga xos ahamiyatga ega, chunki
ilmiy tadqiqotlar faqatgina empirik ma'lumotlarga asoslanib emas, balki bu 
ma'lumotlarni to'g'ri talqin qilishga asoslanadi. Tabiiy fanlar metodida, izohlar va 
tushuntirishlar doimo yangi ilmiy bilimlarni yaratish va mavjud nazariyalarni 
takomillashtirish uchun xizmat qiladi. Shuningdek, interpretatsiya yordamida 
olimlar murakkab hodisalarni tushunib, yangi qonuniyatlar va nazariyalar 
shakllantiradilar.
    Interpretatsiya va konventsiya haqida faylasuflarning fikrlari, odatda, til, ma'no, 
norma, va jamiyatning strukturasi kabi muhim kontseptual masalalar bilan 
bog'liqdir. Faylasuflar bu tushunchalarni turli nuqtai nazardan o‘rganib, 
tilshunoslik, huquqshunoslik, etika, va siyosatshunoslik kabi sohalarda ularning 
ahamiyatini va amaliyotini tahlil qilishgan. Interpretatsiya – bu biror matn, 
tushuncha yoki hodisani o‘rganish va talqin qilish jarayonidir. Faylasuflar, ayniqsa, 
germenevtika yo‘nalishi (yozma yoki og‘zaki matnlarning talqinini o‘rganadigan 
ilm) haqida ko‘p fikr bildirganlar. Shleyermaxer, germenevtikaning asoschilaridan 
biri sifatida, matnni to‘g‘ri talqin qilishda muhim omil sifatida avvalgi muallifning 
niyatini tushunishni ko‘rsatadi. Uning fikriga ko‘ra, har bir matnni yoki nutqni 
talqin qilishda shunchaki so‘zlarning ma'nosi emas, balki muallifning ijtimoiy, 
tarixiy va psixologik konteksti ham inobatga olinishi kerak. Shleyermaxer talqin 
jarayonini ikki qismga bo‘ladi: birinchisi matnni butunlay tushunishga qaratilgan, 
ikkinchisi esa so‘zlarning o‘zi va ularning umumiy ma'nosini anglashga 
yo‘naltirilgan. Konventsiya, odatda, ijtimoiy yoki huquqiy kelishuvlarni anglatadi 
va faylasuflar bu tushuncha asosida jamiyatdagi me'yorlar, adolat va norma 
tushunchalarini o‘rganishgan. Gobbs, o‘zining "Leviyatan" asarida, ijtimoiy 
konventsiya yoki "ijtimoiy shartnoma" (social contract) nazariyasini ishlab chiqadi. Uning fikriga ko‘ra, odamlar o‘zaro nizolardan saqlanish va o‘z hayotini saqlab 
qolish uchun bir-birlari bilan kelishuv tuzishadi. Bu kelishuv, yuksak hokimiyat yoki
davlat tuzish orqali odamlar o‘rtasidagi tartibni ta'minlaydi. Gobbs uchun 
konventsiya — bu jamiyatning asosiy qurilishi va har bir inson o‘z huquqlarini 
faqatgina ijtimoiy tartib va xavfsizlik uchun cheklashga rozi bo‘lgan shartnoma.
Faylasuflarning interpretatsiya va konventsiya haqidagi fikrlari, til, ma'no, jamiyat 
va normativ tizimlar haqidagi o‘z qarashlarini aks ettiradi. Interpretatsiya ko‘plab 
faylasuflar tomonidan tilshunoslik, tarix, va madaniyat bilan bog‘liq muammolar 
sifatida ko‘riladi, shuningdek, har bir matn yoki hodisani talqin qilishda 
sub'ektivlikni va kontekstni hisobga olish zaruriyati ta'kidlanadi. Konventsiya, o‘z 
navbatida, jamiyatning asosiy me'yorlarini tashkil etuvchi va odamlar o‘rtasidagi 
ijtimoiy shartnomalarni tushunishga yordam beradigan nazariyadir. 
            2.2. Konvensiya -  bilish va komunikatsiyalarning umumiy metodi
    Interpretasiya matnlari qoidalaridan boshlab, ruhshunoslik metodologiyasi va 
tushunish g'oyalari bilan yakunlanadigan va interpretasiya inson bo'lishning asosiy
usullari sifatida Germenevtikaning asosiy tushunchasi sifatida ishlab chiqilgan. 
Interpretasiya Germenevtika tarixini yozgan G. Spet, tushunish muammosi 
ratsionalizm muammosi sifatida namoyon bo'lad. Interpretasiya shu asosda har 
qanday oqilona va ob'ektiv interpretasiyaning o'rni, roli va ahamiyati jumladan 
tarixiy va psixologik jihatdan ko'rsatilishi kerak. Bilishning asosiy jarayonlaridan 
biri – odamlar o‘rtasidagi o‘zaro kelishuv yoki konvensiyalar orqali yangi 
ma’lumotlarni qabul qilish va tushunishdir. Bilish jarayoni, ayniqsa, til, mantiq va 
madaniyatni o‘zaro bog‘lashda muhim ahamiyatga ega. Konvensiyalar yordamida 
biror jamiyat yoki madaniyat a'zolari o‘zlarining tushunchalari, belgilar va  simvollarini bir xil tarzda anglab, ulardan to‘g‘ri foydalanishadi. Kommunikatsiya 
jarayonida konvensiya o‘zaro tushunish va ma'lumotlarni samarali tarzda uzatish 
uchun zaruriy vositadir. Kommunikatsiya sohasida konvensiyalar — bu til, belgi, 
tasvir yoki boshqa vositalar yordamida fikr va ma'lumotlarni uzatish qoidalaridir. 
Ular kommunikativ jarayonni tartibga soladi va unda qatnashayotgan 
tomonlarning o‘zaro anglashuvini ta'minlaydi. Konvensiya va kommunikatsiya 
o'rtasidagi bog'liqlik, ayniqsa, belgilar tizimi orqali namoyon bo'ladi. Belgilar tizimi 
(so‘zlar, tasvirlar, alomatlar) o'zining ma'nosini jamiyatdagi ijtimoiy kelishuvlarga 
asoslanadi. Masalan, biror so‘zni eshitganimizda, bu so‘z bizning madaniyatimizda 
qanday ma'no anglatishini bilamiz. Shu tarzda, konvensiyalar, ma'no yaratish va 
ma'lumot uzatish jarayonida yordam beradi. Konvensiyalar yordamida jamiyatda 
yangi bilimlarni o‘zlashtirish va uzatish jarayoni ham sodir bo‘ladi. Jamiyatda 
bilishning o‘ziga xos tizimi va bilim almashish jarayonida konvensiyalarning roli 
katta. Misol uchun, ilmiy va akademik til, o‘ziga xos konvensiyalarni talab qiladi, 
chunki bu tizimda axborot va bilimlar aniq, ravshan va universal tarzda taqdim 
etilishi kerak. Shu bilan birga, bilim va kommunikatsiya o‘rtasida bog‘liqlik mavjud.
Agar ijtimoiy kelishuvlar bo‘lmasa, bilimning bir joydan boshqasiga uzatilishi 
mumkin emas. O‘quvchi va o‘qituvchi, ilmiy tadqiqotlar va mutaxassislar 
o‘rtasidagi muloqotda ham konvensiyalar ma'lumotlarning to‘g‘ri va samarali 
uzatilishini ta'minlaydi. Konvensiyalar vaqt o'tishi bilan o'zgarishi mumkin. Bu 
o‘zgarishlar yangi bilimlar, madaniy o‘zgarishlar yoki yangi texnologiyalar orqali 
yuzaga keladi. Konvensiyalar o'zgarishi mumkin bo‘lsa-da, ular jamiyatda umumiy 
tushunishni va samarali muloqotni ta'minlash uchun asos bo‘lib qoladi. 
    Popper ilmiy bilish metodini va ilmiy inqiloblar, shuningdek, ilmiy nazariyalar va 
metodologiyalar o‘rtasidagi aloqalarni o‘rganadi. Uning asarida konvensiya, ilmiy  jamoalarda qanday ishlashini, va bu qanday qilib bilishning rivojlanishiga yordam 
berishini tahlil qiladi. Popperning falsafasida ilmiy metodologiyalar va bilish 
tizimlari o‘zaro kelishilgan konvensiyalar asosida shakllanadi. Tannenning asari 
kommunikatsiya va pragmatikani o‘rganadi. Kitobda konvensiyalarning ijtimoiy va 
lingvistik kontekstdagi roli, ular orqali qanday qilib samarali kommunikatsiya 
o‘rnatish mumkinligi haqida so‘z boradi. Ushbu asar konvensiyalarning til orqali 
bilish va o‘zaro tushunishni qanday tashkil etishdagi ahamiyatini ta’kidlaydi. 
Konvensiya, bilish va kommunikatsiyaning umumiy metodlari haqidagi yuqoridagi 
manbalar, bu tushunchalarni turli nazariyalar va yondoshuvlar orqali o‘rganish 
imkonini beradi. Konvensiyalar, til va muloqotdagi an'analar orqali bilish va 
kommunikatsiya jarayonlarini shakllantiradi. Faylasuflar va mutaxassislar bu 
jarayonlarning ijtimoiy, madaniy va ilmiy kontekstlarida qanday ishlashini 
o‘rganishgan, va ularning bilish va kommunikatsiya jarayonlariga qanday ta'sir 
qilishini batafsil tahlil qilishgan. Jamiyatda mavjud bo'lgan ijtimoiy konvensiyalar 
odamlar o'rtasidagi aloqalarning maqsadga muvofiqligini va muhitga mosligini 
belgilaydi. Jamiyatda o'rnatilgan ijtimoiy qoidalar va odatlar orqali odamlar bir-
birlari bilan qanday aloqada bo'lishi kerakligini tushunadilar. Misol uchun, bir 
guruhdagi odamlar qanday salomlashish kerakligini yoki qanday hurmat ko'rsatish 
kerakligini belgilovchi ijtimoiy konvensiyalar mavjud. Bu konvensiyalar 
kommunikatsiyaning aniq va samarali bo'lishini ta'minlaydi. Pragmatika - bu til va 
muloqotning amaliy jihatlariga e'tibor qaratadigan tilshunoslik sohasidir. 
Pragmatik konvensiyalar, til va kommunikatsiyada odamlarning niyatlarini va 
ularning maqsadlarini qanday tushunishni va ularning ma'no yaratish jarayonini 
qanday boshqarishni o'rganadi. Pragmatik nuqtai nazardan, konvensiyalar 
odamlarning ijtimoiy muloqotlarida, masalan, qanday savollar berish, javob berish yoki iltimoslar qilish kabi holatlarda qanday ishlaydi. Tushunish - bu 
kommunikatsiya jarayonida ma'lumotni qabul qilish va unga asoslangan qarorlar 
qabul qilish jarayonidir. Konvensiyalar odamlarning ma'lumotni qanday 
tushunishini, tarjima qilishini va ulardan qanday xulosalar chiqarishini ta'minlaydi. 
Konvensiyalar orqali odamlar bir-birlarining niyatlarini va fikrlarini aniqlashga 
muvaffaq bo'lishadi, bu esa samarali kommunikatsiya va bilish jarayonlarini 
amalga oshirishga yordam beradi.Konvensiyalar bilish va kommunikatsiyaning 
umumiy metodlari sifatida, odamlar o'rtasidagi ma'lumot almashish va 
tushunishni ta'minlaydi. Ular jamiyatda o'rnatilgan ijtimoiy va madaniy kelishuvlar 
asosida shakllanadi, til va tilshunoslikda tizimli qoidalar orqali amalga oshadi. 
Bilish va kommunikatsiya jarayonlari samarali bo'lishi uchun konvensiyalarni 
anglash va ularni amalda qo'llash muhimdir.
      2.3. Ijtimoiy gumanitar fanlarda interpretatsiya va konventsiyaning  amal 
qilish mexanizmlari
    Gumanitar bilimda Interpretasiya  - matnlar bilan ramziy tizimlar sifatida 
ishlashning asosiy usullar interpretasiya So'zlashuv shakli va yaxlit funktsional 
tuzilish sifatida matn ijtimoiy kommunikatsiya tizimida mavjud bo'lgan ko'plab 
ma'nolarga ochiq. U aniq va yopiq, og'zaki bo'lmagan qadriyatlar, tom ma'nodagi 
va ikkinchi darajali, yashirin ma'nolarning birligida paydo bo'ladi; madaniyatdagi 
mavjudligi "ikki fikrning, ikki mavzuning navbatida" (M. M. Baxtin). Matn 
ma'nosini tushunish va o'qish an'anaviy ravishda ikkita atama bilan belgilanadi-
tushunish va tushunish, bir ong tomonidan boshqasiga yuborilgan belgilarning 
ma'nosini tushunish san'ati sifatida talqin etiladi, Shunga ko'ra, yozma ravishda 
yozilgan belgilar va matnlarni talqin qilish (J. Riker). Xususiy Germenevtikdan  umumiy tushunish nazariyasiga o'tish barcha gumanitar fanlar bo'yicha taqdim 
etilgan Interpretasiya turlarining ko'pligi masalasiga qiziqish uyg'otdi 
interpretasiya Grammatik, psixologik va tarixiy interpretasiya (F. Shleyermaxer, A. 
Bek, G. Droysen), mohiyati va nisbati filologlar va tarixchilar tomonidan o'rganildi 
interpretasiya epistemologiya interpretasiya gumanitar bilimlarda kanonlarini 
aniqlash, uning haqiqiyligi va noaniqligi, tanqid va rekonstruktsiya qilish bilan 
bog'liq munosabatlar rivojlangan. Kanonlar, xususan, ob'ektning avtonomiyasi 
printsipi, uning ichki aloqalarning yaxlitligi va tarjimonning Intellektual "ufqlari" (E.
Betti) kontekstida takrorlanishi tasdiqlangan. Interpretasiya kontseptsiyasini 
sezilarli darajada boyitish va rivojlantirish, filologiya va tarixdan farqli bo'lgan 
kontekst, muammolar, shuningdek, yangi ma'no va ma'nolar aniqlandi 
Interpretasiya F. Nitshe, Germenevtik yo'nalishga tegishli emas, interpretasiya 
tushunchasini "perspektivizm"deb nomlangan dunyoni bilish uchun mutlaqo 
boshqacha yondashuv uchun ishlatgan. Bilimni hokimiyat irodasi sifatida ko'rib 
chiqsak, u mantiqni qo'llaymiz, dunyoni "o'zaro tushunish uchun sxematlashtirish"
yordamida talqin qilamiz va bu unga tushunarli formulalar va hisob-kitoblarni 
amalga oshirish imkonini beradi interpretasiya Har doim bir dunyo bor, deb aslida 
o'rtasida "farq" bor-cheksiz o'zgaruvchan va bo'lib, barqaror, "tushunarli" 
sxemalar va mantiq. Yangi ma'nolarni, "istiqbollarni" va "muayyan toifalarga ko'ra 
hodisalarni joylashtirish" usullarini taklif qilish har doim ham mumkin, ya'ni 
interpretasiyamatnlar emas, balki haqiqatning o'zi cheksiz interpretasiya uchun 
ochiq va "oqilona fikrlash biz ozod qila olmaydigan sxema bo'yicha sharhdir". 
Inson "nuqtai nazarga ishonadi", ya'ni dunyoning qolgan qismini yaratadi, uni 
kuch bilan o'lchaydi, his qiladi, shakllantiradi, baholaydi.     Ijtimoiy gumanitar fanlarda interpretatsiya va konventsiyaning amal qilish 
mexanizmlari, odatda, huquqiy va ijtimoiy normativ tizimlar bilan bog‘liq. Bu 
mexanizmlar, asosan, tushunchalar, qadriyatlar va ijtimoiy munosabatlarning 
qanday talqin qilinishi va qo‘llanilishi bilan bog‘liq. Huquqshunoslar va sud tizimi 
qonunlarni talqin qilishda, odatda, qonunlarning aniq va qat’iy qo‘llanishi uchun 
uni qanday tushunish kerakligini belgilashadi. Masalan, konstitutsiya va xalqaro 
huquq hujjatlari talqini jamiyatdagi adolat va tenglikni ta’minlashga yo‘naltirilgan. 
Madaniyatshunoslar va antropologlar madaniy hodisalarni turli ijtimoiy 
guruhlarning nuqtai nazaridan talqin qiladilar, bu esa muayyan jamiyat yoki 
davrda mavjud qadriyatlar va an'analarni tushunishga yordam beradi.Mahalliy va 
milliy qonunlar asosida tuzilgan kelishuvlar yoki protokollar jamiyatning ijtimoiy va
siyosiy hayotini tartibga solishda muhim ahamiyatga ega. Ijtimoiy gumanitar 
fanlarda interpretatsiya va konventsiyalar o‘zaro bog‘liq bo‘lib, jamiyatda mavjud 
bo‘lgan qadriyatlar, urf-odatlar va normativ tizimlarga asoslanadi. Bu mexanizmlar
vaqt o‘tishi bilan yangilanib boradi, chunki ijtimoiy, siyosiy va iqtisodiy o‘zgarishlar
yangi talqinlarni va kelishuvlarni yuzaga keltiradi.
    Ijtimoiy gumanitar fanlarda interpretatsiyaning bir nechta muhim jihatlari 
mavjud: Falsafada interpretatsiya asosan matnlarning yoki g‘oyalarning chuqur va 
keng ma’nolarda talqin qilinishiga yo‘naltirilgan. Falsafiy talqinlar ko‘pincha biror 
bir g‘oya yoki tizimning asosiy mazmunini aniqlashga harakat qiladi. Masalan, 
klassik falsafiy asarlar (Platon, Aristotel, Gegel va boshqalar) turli xil talqinlarga 
ega bo‘lishi mumkin, chunki ular o‘z davri va madaniyatidan mustaqil ravishda 
yangi falsafiy makon yaratishga yordam beradi. Huquqshunoslikda interpretatsiya 
qonunlarning, konstitutsiyalar yoki xalqaro shartnomalarning qanday tushunilishi 
va amalga oshirilishini anglatadi. Huquqshunoslar qonun matnlarini talqin qilishda aniq bir jamiyatda yoki davrda ularni qanday qo‘llash kerakligini aniqlaydilar. 
Masalan, "inson huquqlari" yoki "adolat" kabi tushunchalar har bir madaniyatda 
yoki jamiyatda turlicha talqin qilinishi mumkin. Tarixshunoslikda interpretatsiya 
o‘tmishdagi voqealar, shaxslar va hodisalarni turli nuqtai nazardan talqin qilishni 
anglatadi. Tarixchilar biror bir tarixiy davrni o‘rganishda, mavjud manbalarni va 
ularning kontekstini hisobga olishlari kerak. Bu, masalan, tarixiy voqealarni 
jamiyatning ijtimoiy, siyosiy va iqtisodiy holatiga qarab talqin qilishni o‘z ichiga 
oladi. Bir voqea turli tarixchilar tomonidan turlicha talqin qilinishi mumkin, chunki 
ularning qarashlari va dunyoqarashlari har xil bo‘lishi mumkin. Siyosatshunoslikda 
interpretatsiya ijtimoiy va siyosiy hodisalarni, qonunlar va siyosiy qarorlarni 
qanday tushunish va talqin qilishga taalluqlidir. Siyosiy tizimlar, hokimiyat va 
boshqaruvning qanday ishlashini tushunish uchun siyosatshunoslar ijtimoiy, 
iqtisodiy va madaniy omillarni tahlil qiladilar. Madaniyatshunoslik va 
antropologiya sohalarida interpretatsiya turli madaniyatlar, urf-odatlar va 
qadriyatlarni tushunishga qaratilgan. Madaniy hodisalar va amaliyotlar, ijtimoiy 
guruhlarning turli nuqtai nazarlari va o‘ziga xosligi bilan talqin qilinadi. Masalan, 
biror madaniyatda ba’zi bir an’ana yoki qadriyat boshqalariga nisbatan turlicha 
talqin qilinishi mumkin, chunki har bir madaniyat o‘zining xususiyatlariga ega. 
Interpretatsiya va konventsiya ijtimoiy gumanitar fanlarda o‘zaro bog‘liq va bir-
birini to‘ldiruvchi mexanizmlar hisoblanadi. Interpretatsiya jamiyatdagi hodisalar 
va matnlarni talqin qilish, yangi g‘oyalar va tamoyillarni tushunish uchun zarur 
bo‘lsa, konventsiya bu talqinlar asosida normativ tizimlar, kelishuvlar va qonunlar 
yaratish orqali ijtimoiy munosabatlarni tartibga soladi. Ikkalasi ham jamiyatning 
doimiy ravishda o‘zgarib borayotgan qadriyatlari, madaniyati va siyosiy tizimlari  bilan bog‘liq ravishda yangilanadi va rivojlanadi. Bu mexanizmlar jamiyatdagi 
adolat, barqarorlik va o‘zaro tushunishni ta’minlashda muhim ahamiyatga ega. 
                                        
                                                       Xulosa
    Interpretatsiya va Konventsiya inson hayotining turli jihatlarini tushunishda 
o'zaro bog'liq va muhim ikkita tushunchadir. Konventsiyalar aloqa va talqin sodir  bo'ladigan doirani yaratadi, ammo talqinning o'zi shaxsning konteksti va idrokiga 
bog'liq bo'lgan ijodiy va sub'ektiv jarayon bo'lib qoladi. Ushbu tushunchalarni 
o'rganish odamlarning atrofdagi dunyoni qanday tushunishini, bir-biri bilan o'zaro 
munosabatini va turli madaniy, ijtimoiy va professional kontekstlarda umumiy 
ma'nolarni yaratishini yaxshiroq tushunishga yordam beradi. Interpretatsiya va 
konventsiyaning mutanosibligi masalasi xalqaro huquqda muhim o‘rin tutadi. 
Konventsiya, bir yoki bir nechta davlatlar tomonidan qabul qilingan va xalqaro 
munosabatlarda huquqiy majburiyatlarni belgilovchi normativ hujjatdir. 
Interpretatsiya jarayoni, normativ matnning qat’iy yoki umumiy bo‘lishiga qarab, 
uning maqsad va mazmunini to‘g‘ri aniqlashda muhim ahamiyatga ega. Shu 
sababli, xalqaro sudlar va huquqshunoslar konventsiya yoki boshqa xalqaro 
hujjatlarni talqin qilishda diqqatli bo‘lishlari, ularning umumiy tamoyillari va 
xalqaro huquqning doirasini hisobga olishlari zarur. Ushbu ikki tushuncha bir-
biriga chambarchas bog‘liq bo‘lib, konventsiyalarning samarali ishlashi va global 
huquq tizimining barqarorligi uchun o‘zaro uyg‘unlikni ta’minlash juda muhimdir. 
Konventsiyalarning talqinini amalga oshirishda, hukumatlar va xalqaro sudlar 
tegishli matnlarning mazmunini tushunishda, ularga turli ijtimoiy, madaniy va 
siyosiy kontekstlarni qo‘llashda ehtiyotkorlik bilan yondashishlari kerak. 
Interpretatsiyaning eng muhim jihatlaridan biri – konventsiya matnining qat’iy 
yoki umumiy bo‘lishiga qarab, uning maqsad va mazmunini to‘g‘ri aniqlashdir. Shu
bilan birga, xalqaro huquqdagi o‘zgarishlar va yangi shartnoma talablarini hisobga 
olish zarur. Bundan tashqari, konventsiyalarni talqin qilishda davlatlarning 
suverenitetini hurmat qilish, shu bilan birga global va mintaqaviy muammolarni 
hal qilishda umumiy xalqaro tamoyillarni ham inobatga olish kerak. Mutanosiblik 
masalasi esa, biror konventsiya yoki shartnomaning, uning amalga oshirilishi  jarayonida, davlatlarning o‘z ichki huquqiy tizimlari bilan muvofiqligini va shu bilan
birga xalqaro huquqning umumiy printsiplariga mosligini ta’minlashni anglatadi. 
Xulosa qilib aytganda, interpretatsiya va konventsiyaning mutanosibligi masalasi 
xalqaro huquq tizimining barqarorligini ta’minlashda hal qiluvchi omil hisoblanadi.
Bu jarayonning muvaffaqiyati, faqatgina normativ hujjatlarning qat’iy va aniq 
bo‘lishiga emas, balki ularning amaliy qo‘llanilishida global integratsiyani, 
davlatlararo hamkorlikni va huquqiy barqarorlikni ta’minlashga qaratilgan chuqur 
yondashuvga bog‘liqdir. Bundan tashqari, konventsiyalarni talqin qilishda xalqaro 
sudlarning, masalan, BMTning Xalqaro Sudining roli katta ahamiyatga ega. Shu 
sababli, xalqaro huquqshunoslik sohasidagi tadqiqotlar va praktika, bu masalalarni
yanada chuqurroq o‘rganishni va jahon miqyosida huquqiy integratsiyani 
kuchaytirishni talab qiladi. Bu xulosada aytilgan fikrlar, konventsiyalarni talqin 
qilish jarayonida davlatlar va xalqaro tashkilotlar o‘rtasida yanada samarali va 
adolatli munosabatlar o‘rnatilishiga zamin yaratadi.
                                Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati 
1.  Bilish falsafasi. Uslubiy qo‘llanma. – Samarqand, 2020. – 160 bet.
2. Falsafa asoslari. Nazarov Q tahriri ostida. –T.: Sharq, 2005.
3. Ibragimov, M. (2012). Falsafa va Huquq: Konventsiyalarni Talqin qilishdagi 
Mutanosiblik. Toshkent: Akademiya. 4.Jurnal, A. (2020). Huquqiy Interpretatsiya va Xalqaro Huquq: Falsafiy Yondashuv.
Toshkent: Adolat.
5.   Ravshanov, T. (2015). Adolat va Xalqaro Huquq: Falsafiy va Huquqiy Talqinlar. 
Toshkent: O‘zbekiston Yozuvchilar Uyushmasi.
6. Shermuxamedova N.A. Borliq va rivojlanish falsafasi. -Toshkent, Noshir, 2013. -
720 b
7. https://uz.m.wikipedia.org/wiki/Interpretatsiya_(dasturlash)
8. https://cyberleninka.ru/article/n/tarjimada-konversiv-transformatsiyalar-
interpretatsiya-talqin-turlari

Interpretatsiya va konventsiyaning mutanosibligi Mundarija: I.Kirish II.Asosiy qism 1-BOB. Interpretatsiya va konventsiya tushunchalari tahlili 1.1. Interpretatsiya tushunchasining tahlili 1.2. Konventsiya tushunchasining tahlili 1.3 Tilshunoslikda interpretatsiya va konventsiya tushunchalari 2-BOB. Interpretatsiya va konventsiyaning o'zaro bog'liqligi 2.1. Interpretasiya tabiiy fanlarning umumiy metodi 2.2. Konvensiya - bilish va komunikatsiyalarning umumiy metodi 2.3. Ijtimoiy gumanitar fanlarda interpretatsiya va konventsiyaning amal qilish mexanizmlari III. Xulosa IV. Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati

Kirish Interpretatsiya va konventsiya tushunchalari jamiyatda, tilshunoslikda, huquqda va madaniyatda muhim o'rin tutadi. Bu tushunchalar bir-biri bilan chambarchas bog'liq bo'lib, ularning o'zaro munosabati va o'zaro ta'siri ko'plab sohalarda asosiy nazariy va amaliy masalalarga yo'l ochadi. Interpretatsiya, aslida, biror narsaning, matnning yoki voqeaning ma'nosini aniqlash jarayonidir. Bu jarayon odatda sub'ektiv bo'lib, turli kontekstlarga qarab farq qilishi mumkin. Konventsiya esa, jamiyat yoki guruh tomonidan qabul qilingan, ijtimoiy yoki madaniy qoidalar to'plamidir. Konventsiya, ayniqsa, tilda va ijtimoiy aloqalarda ma'lum qoidalar va an'analarni belgilaydi, bu esa o'z navbatida talqin va tushunishga ta'sir qiladi. Interpretatsiya va konventsiya o'rtasidagi o'zaro bog'liqlik va mutanosiblikni tushunish, bu tushunchalarning qanday ishlashini va ular bir-birini qanday to'ldirishi mumkinligini o'rganishga yordam beradi. Misol uchun, konventsiya asosida shakllangan ijtimoiy yoki lingvistik qoidalar matn yoki harakatlarni talqin qilishda asosiy rol o'ynaydi. Boshqa tomondan, talqinlarning o'zi ham yangi konventsiya va qoidalar yaratilishiga sabab bo'lishi mumkin. Ushbu kurs ishi, interpretatsiya va konventsiyaning o'zaro bog'liqligini chuqur tahlil qilishni, bu ikki tushunchaning qanday bir-birini to'ldirishi va jamiyatdagi o'zgarishlarga qanday ta'sir ko'rsatishini o'rganishni maqsad qiladi. Tahlil jarayonida lingvistik, madaniy, huquqiy va ijtimoiy kontekstlarga e'tibor qaratiladi, chunki har bir soha bu tushunchalarni o'ziga xos tarzda talqin qiladi. Interpretatsiya va konventsiya o'rtasidagi o'zaro ta'sirning mutanosibligi jamiyatda yangi qoidalar va tushunchalar yaratish, shuningdek, mavjud qoidalarning talqinini yangilashda muhim ahamiyatga ega.

1-BOB. Interpretatsiya va konventsiya tushunchalari tahlili 1.1. Interpretatsiya tushunchasining tahlili

Interpretatsiya (lotin tilidan olingan bo'lib , interpretatio-tushuntirish, tushuntirish ) 1) rasmiy ramzlar va tushunchalarni mazmunli bilim tiliga tarjima qilishning qat'iy qoidalari bilan umumiy ilmiy uslub; 2) gumanitar bilimda — semantik va tushunish epistemologiyasida o'rganilgan matnlarni talqin qilish, mazmunli va mazmunli operatsiyalarni tushunish; 3) tushuncha asosida bo'lish kabi ma'nolarni bildiradi. Zamonaviy fizika-matematika fanlarida interpretasiya keng ma'noda o'rganilayotgan nazariyaning atamalari ma'nosining ob'ektiv maydonini tashkil etuvchi ob'ektlar tizimini yaratish deb ta'riflanishi mumkin. Mavhum atamalarning denotatlarini, ularning "jismoniy ma'nosini" aniqlashning mantiqiy tartibi sifatida namoyon bo'ladi. Interpretasiyaning umumiy holatlaridan biri-kontseptsiyalarning empirik ma'nolari aniqlangan boshqa aniq nazariyaning predmeti orqali dastlabki mavhum nazariyaning mazmuni interpretasiya va uning nazariyalari aksiomatik, genetik yoki gipotetik-deduktiv usullar yordamida qurilgan deduktiv fanlarda markaziy o'rinni egallaydi. Interpretatio-tushuntirish,talqin, ilmiy va mantiq, qadriyatlar (ma'nolari) majmui, berilgan ba'zi nazariyasi elementlari (ifodalar, formulalar va odat - ramzlar); har bir bunday qiymat ham deyiladi. Interpretasiya ushbu ifoda, formula yoki ramz hisoblanadi. Interpretatsiya tushunchasi ilm-fan nazariyasida muhim rol o'ynaydi, ilmiy munosabatlarni tavsiflaydi ob'ektiv dunyoning nazariyalari va hududlari o'z ichiga oladi tabiiy, ilmiy va matematik bunday nazariyalar faqat mazmunli ifodalardan foydalanadi, ya'ni interpretasiya har bir iboraning ma'nosi eng boshidan ma'lum. Biroq, bunday sharhlovchi (tushuntirish) funktsiyasi muqarrar ravishda cheklangan. Umuman olganda, tabiat tushunchalari va takliflar ilmiy nazariyalar ongning tasvirlari orqali talqin etiladi, ularning kombinatsiyasi mos bo'lishi kerak. Haqiqiy narsalar va ularning tasvirlari o'rtasidagi munosabatlar har doim taxminiy

va to'liq emas. Talqin etilgan nazariya va uning interpretasiya o'rtasidagi munosabatlar o'zaro bir xil emas: "tabiiy" interpretasiya (bu nazariya qurilgan rasmiylashtirilgan tavsif uchun) tashqari, nazariya ham boshqa bo'lishi mumkin. Tarixiy jarayonning bir qismini tushunish faqat uning butunligiga aloqasi tufayli mumkin va butunning universal-tarixiy tekshiruvi qismlarni tushunishni o'z ichiga oladigan interpretasiya germenevtika tarixini yozgan G. Spet, tushunish muammosi ratsionalizm muammosi sifatida namoyon bo'ladi. Interpretasiya shu asosda har qanday oqilona va ob'ektiv interpretasiyaning o'rni, roli va ahamiyati, jumladan, tarixiy va psixologik jihatdan ko'rsatilishi kerak. M. Haidegger interpretasiya filologik va filosning ajoyib namunalarini berdi, interpretasiya o'tish: saytda harakatlanish, qidiruv karta va boshqalar, xususan, "muallifni o'zi tushunganidan ko'ra yaxshiroq tushunish" degan mashhur prinsipga asoslanad. Shunday qilib, oldindan bilishning alohida ahamiyati, interpretasiya uchun mavzu, tarixiy an'anani aks ettiruvchi "qonuniy noto'g'ri tushunchalar" bizning idrokimizning dastlabki yo'nalishini shakllantirishni talab qiladigan H. Gadamer tomonidan kelajakda to'liq tushuniladi, bizni "an'analarni amalga oshirish" va shuning uchun tushunish uchun zarur shart va shartdir, umuman olganda, Germenevtikada, u filosga aylanadi interpretasiya "maydon" kengayib bormoqda, endi faqat matnlar bilan ishlash usuliga tushib qolmaydi, balki inson hayotining asosiy muammolari bilan shug'ullanadi. Interpretasiya tilning elementlari, so'zlar ham o'z tabiatini o'zgartiradi, chunki til ongning sub’ektiv faoliyati mahsuloti sifatida qaralmaydi, lekin Haideggerga ko'ra, "tinglash" kerak bo'lgan narsa kabi, chunki uning o'zi orqali gapiradi. Interpretasiya Gadamer uchun til universal vosita bo'lib, unda mavzular va xurofotlar "tajriba sxemalari" deb qoldirildi; shu asosda tushunish va amalga oshiriladi. Interpretasiya Matn va tarjimon o'rtasidagi vaqt