KICHIK O‘LCHAMLI YECHILUVCHAN LI ALGEBRALARINING MARKAZIY KENGAYTMALARI
KICHIK O‘LCHAMLI YECHILUVCHAN LI ALGEBRALARINING MARKAZIY KENGAYTMALARI MUNDARIJA KIRISH…………………………………………………………………………..3 I BOB . LI ALGEBRASINING ASOSIY TUSHUNCHASI 1.1 Li algebrasining ta’rifi ……. ………………………………………………………………………….8 1.2 Li algebrasining asosiy strukturalari…………………………………………………………………..13 1.3 Nilpotent va yechiluvchan Li algebralari…………………………………………………………………….15 II BOB. LI ALGEBRASINING MARKAZIY KENGAYTMALARI 2.1 Algebra kengaytmasi va algebra markaziy kengaytmasi………………….,..18 2.2 Nilpotent Li algebrasining markaziy kengaytmalari………………………………………………………………..22 2.3 Yechiluvchan Li algebrasining markaziy kengaytmalari………………………………………………………………..24 2.4 To’rt o’lchamli yechiluvchan Li algebrasining ikki o’lchamli kengaytmasi …………………………………………………...…27 III BOB TABIIY DARAJALANGAN LI ALGEBRASINING MARKAZIY KENGAYTMALARI 3.1 Tabiiy darajalangan Li algebrasining markaziy kengaytmasi…….………..29 3.2 Yechiluvchan Li algebrasining ikki o’lchovli nilradikal bilan kengaytmasi………………………………………………..35 3.3 Yechiluvchan Li algebrasining 1 o’lchov nilradikalidagi kengaytmasi …………………………………….………….40 V ….XULOSA……………………………………………………………...…55 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI………………………….. KIRISH 1
2020-yil 7-mayda Prezidentimizning “Matematika sohasidagi ta lim sifatiniʼ oshirish va ilmiy tadqiqotlarni rivojlantirish chora-tadbirlari to g risida”gi PQ- ʻ ʻ 4708-sonli qarori qabul qilindi. Mazkur qarorning mazmun-mohiyati shundan iboratki, unda mamlakatimiz ilm-fan sohasidagi taraqqiyotining ustuvor yo nalishi ʻ sifatida matematika fanini rivojlantirishga alohida ahamiyat berilgan . O‘tgan davr ichida matematika ilm-fani va ta’limini yangi sifat bosqichiga olib chiqishga qaratilgan qator tizimli ishlar amalga oshirildi : birinchidan, ilg‘or ilmiy markazlarda faoliyat yuritayotgan vatandosh matematik olimlarning taklif qilinishi va xalqaro ilmiy-tadqiqotlar olib borilishi uchun zarur shart-sharoit yaratildi ; ikkinchidan, xalqaro fan olimpiadalarida g‘olib bo‘lgan yoshlarimiz va ularning murabbiy ustozlari mehnatini rag‘batlantirish tizimi joriy etildi ; uchinchidan, oliy ta’lim va ilmiy-tadqiqotlarning o‘zaro integratsiyalashuvini ta’minlash maqsadida talabalar shaharchasida Fanlar akademiyasining V.I. Romanovskiy nomidagi Matematika institutining (keyingi o‘rinlarda — Institut) yangi va zamonaviy binosi barpo etildi. Matematika sohasidagi fundamental tadqiqotlarni moliyalashtirish hajmi bir yarim barobarga oshirildi, budjet mablag‘lari hisobidan superkompyuter, zamonaviy texnika va asbob uskunalar xarid qilindi ; to‘rtinchidan, ilmiy darajali kadrlarni tayyorlashning birlamchi bosqichi sifatida stajyor-tadqiqotlik instituti joriy etildi ; beshinchidan, ilm-fan sohasidagi ustuvor muammolarni tezkor bartaraf etish, fan, ta’lim va ishlab chiqarish integratsiyasini kuchaytirish masalasini Hukumat darajasida belgilash maqsadida O‘zbekiston Respublikasining Bosh vaziri raisligida Fan va texnologiyalar bo‘yicha respublika kengashi tashkil etildi. Bu o‘z navbatida yoshlarning bilim olishlari uchun yaratilayotgan sharoit , katta e’tibor ularga katta ma’suliyat ham yuklaydi . TADQIQOTNNG ISHLANGANLIK DARAJASI: 2
Kadrlar tayyorlash dasturini ro‘yobga chiqarishning uchinchi << to‘plangan tajribalarni tahlil etish va umumlashtirish asosida , mamlakatni ijtimoiy - iqtisodiy rivojlantirish istiqbollariga muvofiq kadrlar tayyorlash tizimini takomillashtirish va yanada rivojlantirish >> [2,(40-41)] - bosqichida o‘quv tarbiya jarayonini yangi o‘quv uslubiy majmualar , ilg‘or pedagogik texnologiyalar bilan ta’minlash vazifalari belgilangan bir davrda to‘plangan tajribalarni ,ilmiy , ilmiy -metodik adabiyotlarda keltirilgan ilmiy xulosalarni tanqidiy o‘rganib ,ta’lim jarayoniga tatbiq etish yo‘llarini ishlab chiqish dolzarb masala ekanligi qayd etilgan . Lie algebralari 1870-yillarda Marius Sophus Lie tomonidan cheksiz kichik o zgarishlar tushunchasini o rganish uchun kiritilgan va 1880-yillarda Wilhelmʻ ʻ Killing tomonidan mustaqil ravishda kashf etilgan. Li algebra nomini 1930-yillarda Hermann Veyl bergan, eski matnlarda cheksiz kichik guruh atamasi ishlatiladi. TADQIQOT MAQSADI : Magistrlik dissertatsiyasida yechiluvchan Li algebralarining markaziy kengaytmalarini o’rganish va ularni klassifikatsiya qilgan holda topish, Li algebralarining xossalari o‘rganilib, uning ba’zi muhim sinflarini tasniflash hamda rejalashtirish . TADQIQOTNING MAQSADINI AMALGA OShIRISh UChUN QUYIDAGI VAZIFALAR BELGILANADI: 1. Li algebralarini nilpotentlikka va yechiluvchanlikka tekshirish , algebra va chiziqli fazo elementlari orasida Li algebrasini qurish uchun amal kiritish yo’llarini o’rganish. 2. Markaziy kengaytmani izomorfizm aniqligida klasifikatsiyalarga ajratish usullarini kiritish. 3. Tabiiy darajalangan Li algebrasi kengaytmasi, nilradikal bilan kengaytmasini o’rganish. 3. TADQIQOT O’BEKTI: 3
Li algebralari va chiziqli fazolar bilan markaziy kengaytmani hosil qilish hamda ularni izomorfizm aniqligida klasifikatsiya qilish. TADQIQOT PREDMETI: 5. Algebra tushunchasi, Li algebra tushunchasi, nilpotent va yechiluvchan Li algebralari , chiziqli fazolar, chiziqli fazo va algebra elementlari orasidagi to’g’ri yig’indi, algebrani qanoatlantirish metodlari. TADQIQOTNING METODOLOGIK ASOSI: O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsjyasi , << Ta’lim to‘g‘risida >> gi qonun, << Kadrlar tayyorlash milliy dasturi >> , << Yoshlarga oid davlat siyosati to‘g‘risida>> gi qonuni ta’lim sohasidagi davlat siyosatining asosiy tamoyillari, mavzuga oid falsafiy, psixologik, pedagogik manbalar, bilish nazariyasi, didaktikaning asosiy qonunlari va tamoyillari, shaxsga yo‘naltirilgan ta’limni amalga oshirish, ta’limtarbiya jarayonida zamonaviy pedagog va axborot texnolgiyalaridan foydalanish bo‘yicha yaratilgan nazariyalardan iborat. TADQIQOTNING METODLARI : - tadqiqot mavzusi bo‘yicha psixologik, pedagogik va metodik adabiyotlar tahlili . - umumlashtirish, taqqoslash, tizimlashtirish ; -izlanuvchan-tasdiqlovchi, shakllantiruvchi, nazorat-tuzatish va nazorat umumlashtiruvchi bosqichlaridan iborat ; TADQIQOTNING ILMIY YANGILIGI: Berilgan algebralar ko’philligini o’rganishda kichik o’lchamli algebralarni tasniflash muhim rol o’ynaydi.Chunki, kichik o’lchamli algebralarning tasniflari ixtiyoriy o’lchamli algebralarning xossalarini o’rganish imkonini beradi. Yechiluvchan Li algebralarning sinfi chekli o’lchamli Li algebralari nazariyasining muhim sinflaridan hisoblanib, ularni tasniflashning bir qancha usullari mavjud. Markaziy kengaytma usuli so’nggi yillarda chekli o’lchamli algebralarni tasniflashda keng qo’llanilayotgan usullardan biri hisoblanadi. TADQIQOTNING AMALIY AHAMIYATI : 4
Ushbu tadqiqot ishidan ilmiy izlanishlar olib borish, keltirilgan xulosa va tavsiyalardan hamda metodik qo‘llanmadan amaliyotda foydalanish mumkin . Zamonaviy algebrada noassotsiativ algebralarni, ularning xususiyatlarini va strukturasini o`rganish muhim masalalardan biri hisoblanadi. Noassosiativ algebralarni o‘rganishda ularning strukturasini aniqlovchi bir qator klassik teoremalar mavjud. Ma‘lumki, Li algebralari noassosiativ algebralarning muhim sinflaridan hisoblanib, ular assosiativ, Yordan algebralar kabi bir qator algebralar bilan uzviy bog‘liq. Li algebralari o‘zining bir qator umumlashmalariga ega bo‘lib, so‘nggi yilllarda ushbu umumlashmalar jadal suratda o’rganilmoqda. Ushbu dissertatsiya ishi Li algebralarining markaziy kengaytmalarini topish strukturalariga bag‘ishlanadi. Unda Li algebrasining markaziy kengaytmasi o’rganilinib kichkina o’lchamli algebralar uchun Li nazariyasi o‘rganilib, algebralari uchun qanchalik darajada o‘rinli ekanligi ko‘rsatiladi. Mazkur dissertatsiyaning asosiy maqsadi berilgan algebralar ko’philligini o’rganishda kichik o’lchamli algebralarni tasniflash , ular uchun Li algebralarining klassik nazariyasidan ma’lum bo‘lgan teoremalarni o‘rganishdan iborat. Ushbu masalalarni ilmiy jihatdan hal etish uchun strukturaviv nazariya, algebraik, hamda geometrik metodlardan foydalanish k о ‘zda tutilgan. Xozirgi kunda Li algebralarning markaziy kengaytmalar usulidan foydalanib algebralarni o’rganish jadal suratda о ‘rganilmoqda. Li algebrasi о ‘tgan asrning 1870-yillarda yillarida Marius Sophus Lie tomonidan ushbu [ ?????? , [ ?????? , ?????? ]] + [ ?????? ,[x,y]]+ [y,[z, x]]=0 Yakobi ayniyati bilan xarakterlanadigan antikomutative algebra sifatida fanga kiritilgan . Noassosiativ algebralar va ularning tasvirlarini o‘rganish uzoq yillardan beri algebra sohasining asosiy masalalari bo‘lib kelmoqda. Li algebralari noassosiativ 5