logo

Lug’at ilovasi

Загружено в:

20.11.2024

Скачано:

0

Размер:

135.7841796875 KB
Lug’at ilovasi
MUNDARIJA:
KIRISH .......................................................................................................................................... 3
NAZARIY QISM ............................................................................................................................. 5
1. “Mobil ilovalar yaratish texnologiyasi” fanining maqsadi va umumiy ma'lumotlar ............................. 5
3. Lug’at dasturining ahamiyati va maqsadi ............................................................................................. 7
Lug'at dasturi tilni o'rganish va rivojlantirishda hal qiluvchi rol o'ynaydi. Bu erda lug'at dasturining 
asosiy ahamiyati va maqsadlaridan ba'zilari: ........................................................................................... 7
Muloqot: Lug'at aloqaning qurilish blokidir. Sog'lom lug'at odamlarga o'z fikrlari, g'oyalari va his-
tuyg'ularini to'g'ri va samarali ifoda etish imkonini beradi. Lug'at dasturi o'quvchilarga so'z bo'yicha 
bilimlarini kengaytirishga yordam beradi va ularga aniqroq va ishonchli muloqot qilish imkonini beradi.
................................................................................................................................................................ 7
Tushunish: Kuchli so‘z boyligi o‘qish va tinglab tushunishni kuchaytiradi. Talabalar matnlarda yoki 
suhbatlarda notanish so'zlarga duch kelganlarida, keng lug'atga ega bo'lish ularga ma'no va kontekstni 
tushunishga yordam beradi, bu esa umuman yaxshiroq tushunishga olib keladi. .................................... 7
Yozish ko'nikmalari: Turli lug'at o'quvchilarga tanlash uchun kengroq so'zlarni taqdim etish orqali yozish
ko'nikmalarini oshiradi. Bu ularga o'z fikrlarini aniqroq ifodalash, mo'ljallangan ma'noni etkazish va 
yozganlarini yanada qiziqarli va ta'sirli qilish imkonini beradi. ................................................................ 7
Tanqidiy fikrlash: so'z boyligini rivojlantirish tanqidiy fikrlash qobiliyatlari bilan chambarchas bog'liq. 
Yangi so'zlarni o'zlashtirish o'quvchilarni turli tushunchalar, nuqtai nazarlar va ma'no nozikliklari bilan 
tanishtiradi. Ushbu kengaytirilgan lug'at odamlarga ko'proq tanqidiy fikrlash, ma'lumotlarni tahlil qilish
va ongli qarorlar qabul qilishda yordam beradi. ...................................................................................... 7
Akademik muvaffaqiyat: So'z boyligi akademik muvaffaqiyat bilan kuchli bog'liqdir. Ko'pgina fanlar 
maxsus lug'atni talab qiladi va boy so'z bilimiga ega bo'lgan talabalar o'ziga xos terminologiyani 
tushunish va ular bilan shug'ullanish uchun yaxshi jihozlangan. Lug'at dasturi turli fanlar bo'yicha 
akademik yutuqlarni qo'llab-quvvatlaydi. ............................................................................................... 7
Madaniy tushuncha: So'zlar va ularning ma'nolari madaniyat bilan chuqur bog'langan. Lug'atni 
o'rganish odamlarni turli madaniyatlar, an'analar va turmush tarzi bilan tanishtiradi. Bu turli nuqtai 
nazarlarni tushunish va qadrlashga yordam beradi va madaniyatlararo muloqotni rivojlantiradi. ........... 7
Hayot davomida o'rganish: So'z boyligini o'zlashtirish hayot davomida davom etadigan jarayondir. 
Lug'at dasturi o'quvchilarni mustaqil ravishda so'z bilimlarini kengaytirishni davom ettirish uchun 
strategiya va texnikalar bilan jihozlaydi. U umrbod ta'lim olish odatini singdiradi, odamlarga yangi 
kontekstlarga moslashish, yangi bilimlarni egallash va intellektual faol qolish imkonini beradi. .............. 8
Xulosa qilib aytganda, lug'at dasturi samarali muloqot, tushunish, yozish ko'nikmalari, tanqidiy fikrlash,
akademik muvaffaqiyat, madaniy tushunish va umrbod o'rganish uchun juda muhimdir. U o'quvchilarni
so'z boyligini doimiy ravishda kengaytirish va takomillashtirish uchun zarur bo'lgan vositalar va 
resurslar bilan ta'minlaydi, umumiy tilni bilish va shaxsiy o'sishga hissa qo'shadi. .................................. 8
ASOSIY QISM ............................................................................................................................... 9 1. “Lug’at ilovasi” mobil ilovasining mantiqiy strukturasi va uni shakllantirish ........................................ 9
2. “Lug’at ilovasi” mobil ilovasining ko’rinishi, ekran sur’atlari va tegishli dastur kodlari ....................... 10
XULOSA ..................................................................................................................................... 21
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR VA MANBALAR: ....................................................................... 22 K IRISH
Lug’at ilovasi
Ilxomiddinov Diyorbek Baxtiyor o’g’li
Samarqand davlat universiteti, 
Dasturiy injiniring yo’nalishi 3-bosqich talabasi
O'zbekiston   Ijtimoiy   sohalarda   mobil   ilovalar   yaratish   sohasida   islohotlar
qilmoqda.  Bu  sohada   xalqaro  kompaniyalar   ham   faol  ishtirok  etmoqda  va   bu  sayda
ham o'zbek tilini bilish talablari ko'payib bormoqda. Ingliz tilini o'rganish bu sohada
foydali   bo'ladi,   chunki   bu   tilning   dunyo   bo'ylab   keng   tarqalgan   va   keng
qo'llaniladigan tili sifatida tan olinmoqda.
Lug’at   ilovasi   o'rganishning   mobil   ilovalar   yaratish   texnologiyasi   sohasida
ko'plab   afzalliklari   bor.   Ingliz   tili,   umumiy   ravishda   tarqalish   tili   sifatida   qabul
qilinadi   va   shuning   uchun   bu   tilda   o'rganish   mobil   ilovalar   sohasida   ilg'or   ekanligi
ko'p muhokama qilinadigan fakt. Ingliz tilini bilish bilan o'z fikringizni ifoda qilish,
boshqalar   bilan   xamkorlik   qilish   va   ilovalar   yaratishda   xalqaro   jamoaga   qo'shilish
imkoniyatlari ochiladi.
Lug’at   ilovasi   bir   necha   yo'nalishlari   mobil   ilovalar   sohasida   ham   muhimdir.
Bugungi kunda ko'plab ma'lumotlar, qo'llanma va dasturlar Ingliz tilida yaratiladi. Bu
xususiyatlar   sizga   yangi   dasturlarni   o'qish,   tarjima   qilish   va   ularga   murojaat   qilish
imkoniyatini   beradi.   Lug’at   ilovasini   o'rganish   orqali,   mobil   ilovalar   sohasidagi
so'zlashuvlar va ularga tushuntirishga imkoniyat yuzaga keladi.
Lug’at   ilovasini   o'rganishning   mobil   ilovalar   sohasida   yuqori   darajada   talab
qilinganligi, ushbu sohadagi ishga kirish imkoniyatlarini kengaytiradi. 
Lug’at   ilovasini   o'rganishning   asosiy   qismlaridan   biri   lug'at   bilan   ishlashdir.
Mobil   ilovalar   sohasida   Ingliz   tilida   yaratilgan   materiallarni   o'qish   va
tushuntirishning   muhim   qismlaridan   biri   lug'atdan   foydalanishdir.   Ingliz   tilini o'rganish   orqali,   lug'at   bilan   ishlashni   o'rganasiz   va   mobil   ilovalar   sohasidagi,
ko'rsatmalar va yordamchi materiallarni tushunishingiz osonlashadi.
Mobil   ilovalar,   o'zbekistonlik   insonlar   o'rtasida   ko'p   qollanadigan   qurilmalar
bo'lib,   hayotimizni   qulaylashtirish,   bizning   ehtiyojlaringimizni   qondirish   va   bizga
yangi imkoniyatlar yaratishda muhim rol o'ynaydi. NAZARIY QISM
1. “Mobil ilovalar yaratish texnologiyasi” fanining maqsadi va umumiy
ma'lumotlar
“Mobil ilovalar yaratish texnologiyasi” fanining maqsadi, mobil ilovalarni yaratish
va ulardan foydalanishning asosiy texnologik usullarini o'rgatishdir. Bu fan, mobil
ilovalarni   yaratishda   zarur   bo'lgan   dasturlash   tillari,   interfeyslar   va   platformalar
haqida   tushuncha   beradi.   Bu   texnologiya   yuqori   sifatli   mobil   ilovalarni   ishlab
chiqarishga   imkon   beradi va   ularni muvaffaqiyatli   bo'lishiga   yordam   beradi.
Bu fan ta'lim dasturiga muvofiq, o'quvchilar mobil ilovalarni ishlab chiqish
jarayonida   kerakli   bo'lgan   qadamlarni   o'rganadilar.   Bu   qadamlar   orasida,   proyekt
tuzish,   dasturlash   tillari   bilan   ishlash,   interfeyslarni   tuzish   va   test   qilish   kabi
amallar   kiritiladi.
“Mobil ilovalar yaratish texnologiyasi” fanini o'qigan o'quvchilar uchun bir
necha   sohalarda   ish   olib   borishi   mumkin.   Masalan,   ular   mobil   ilovalarni
tayyorlashga   xizmat   ko'rsatuvchi   kompaniyalarda,   markazlarda   yoki   reklama
agentliklarida   ishlashlari   mumkin.
Bu   fan   talabalariga   kerakli   asosiy   ko'makchi   vositalar   quyidagilardir:
- Mobil   qurilmalar   va   ularning   muammolari   to'g'risida   tushuncha
- Dasturlash   tillari   (Java,   Swift,   C   ++,   Python   va   boshqalar)   bilan   ishlash
- Interfeyslarni   tuzish   va   test   qilish   uchun   xususiy   vositalarni   o'rganish
- Android   va   iOS   platformalari   uchun   ilovalar   yaratishga   oid   qonuniyatlarni  
o'rganish.
“Mobil   ilovalar   yaratish   texnologiyasi”   fanining   umumiy   ma'lumotlari
asosan   dasturiy   ta'minotni   tahlil   qilish,   muharrirlik,   xatlar   ko'rinishini   yangilash
kabi   mavzularni   o'z   ichiga   oladi.   Bu   fan   orqali   talabalar   mobil   ilovalarni   ishlab
chiqish Lug’at ilovasi  |  oefen.uz; Xudoyberdiyev A. Y.
jarayonida   keng   ko'lamli   o'zlashtirish,   yaxshi   fikrlarni   to'g'rilash   va
qo'shimcha   imkoniyatlardan foydalanish qobiliyatini   oshirishadi.
“Mobil   ilovalar   yaratish   texnologiyasi”   fanining   o'qituvchilari
talabalarni   ko'p   ma'lumotlar,   ko'nikmalar   va   amaliyotlar   bilan   ta'minlaydilar.
Ushbu   fan   orqali   talabalar   mobil   ilovalarni   yaratish   usullarini   tushunib,
yangiliklarni   kuzatib   boradilar   va   shu   bilan   birga,   uni   amalda   ishlatadilar.   Shu
bilan   birga,   bu   fan   talabalariga   mobil   ilovalar   yaratish   sohasida   katta
rivojlanish uchun zarur bo'lgan asosiy ta'minotni   taqdim   etadi.
2.
Sahifa   6   /   22 Lug’at ilovasi  |  oefen.uz; Xudoyberdiyev A. Y.
3. Lug’at dasturining ahamiyati va maqsadi
Lug'at   dasturi   tilni   o'rganish   va   rivojlantirishda   hal   qiluvchi   rol   o'ynaydi.   Bu
erda lug'at dasturining asosiy ahamiyati va maqsadlaridan ba'zilari:
Muloqot:   Lug'at   aloqaning   qurilish   blokidir.   Sog'lom   lug'at   odamlarga   o'z
fikrlari,   g'oyalari   va   his-tuyg'ularini   to'g'ri   va   samarali   ifoda   etish   imkonini
beradi.   Lug'at   dasturi   o'quvchilarga   so'z   bo'yicha   bilimlarini   kengaytirishga
yordam beradi va ularga aniqroq va ishonchli muloqot qilish imkonini beradi.
Tushunish:   Kuchli   so‘z   boyligi   o‘qish   va   tinglab   tushunishni   kuchaytiradi.
Talabalar matnlarda yoki suhbatlarda notanish so'zlarga duch kelganlarida, keng
lug'atga ega  bo'lish ularga ma'no  va kontekstni  tushunishga yordam  beradi, bu
esa umuman yaxshiroq tushunishga olib keladi.
Yozish ko'nikmalari:  Turli  lug'at  o'quvchilarga  tanlash uchun kengroq so'zlarni
taqdim   etish   orqali   yozish   ko'nikmalarini   oshiradi.   Bu   ularga   o'z   fikrlarini
aniqroq   ifodalash,   mo'ljallangan   ma'noni   etkazish   va   yozganlarini   yanada
qiziqarli va ta'sirli qilish imkonini beradi.
Tanqidiy   fikrlash:   so'z   boyligini   rivojlantirish   tanqidiy   fikrlash   qobiliyatlari
bilan   chambarchas   bog'liq.   Yangi   so'zlarni   o'zlashtirish   o'quvchilarni   turli
tushunchalar,   nuqtai   nazarlar   va   ma'no   nozikliklari   bilan   tanishtiradi.   Ushbu
kengaytirilgan   lug'at   odamlarga   ko'proq   tanqidiy   fikrlash,   ma'lumotlarni   tahlil
qilish va ongli qarorlar qabul qilishda yordam beradi.
Akademik   muvaffaqiyat:   So'z   boyligi   akademik   muvaffaqiyat   bilan   kuchli
bog'liqdir. Ko'pgina fanlar maxsus lug'atni talab qiladi va boy so'z bilimiga ega
bo'lgan   talabalar   o'ziga   xos   terminologiyani   tushunish   va   ular   bilan
shug'ullanish   uchun   yaxshi   jihozlangan.   Lug'at   dasturi   turli   fanlar   bo'yicha
akademik yutuqlarni qo'llab-quvvatlaydi.
Madaniy   tushuncha:   So'zlar   va   ularning   ma'nolari   madaniyat   bilan   chuqur
bog'langan.   Lug'atni   o'rganish   odamlarni   turli   madaniyatlar,   an'analar   va
Sahifa   7   /   22 Lug’at ilovasi  |  oefen.uz; Xudoyberdiyev A. Y.
turmush   tarzi   bilan   tanishtiradi.   Bu   turli   nuqtai   nazarlarni   tushunish   va
qadrlashga yordam beradi va madaniyatlararo muloqotni rivojlantiradi.
Hayot   davomida   o'rganish:   So'z   boyligini   o'zlashtirish   hayot   davomida   davom
etadigan   jarayondir.   Lug'at   dasturi   o'quvchilarni   mustaqil   ravishda   so'z
bilimlarini   kengaytirishni   davom   ettirish   uchun   strategiya   va   texnikalar   bilan
jihozlaydi.   U   umrbod   ta'lim   olish   odatini   singdiradi,   odamlarga   yangi
kontekstlarga   moslashish,   yangi   bilimlarni   egallash   va   intellektual   faol   qolish
imkonini beradi.
Xulosa   qilib   aytganda,   lug'at   dasturi   samarali   muloqot,   tushunish,   yozish
ko'nikmalari,   tanqidiy   fikrlash,   akademik   muvaffaqiyat,   madaniy   tushunish   va
umrbod   o'rganish   uchun   juda   muhimdir.   U   o'quvchilarni   so'z   boyligini   doimiy
ravishda   kengaytirish   va   takomillashtirish   uchun   zarur   bo'lgan   vositalar   va
resurslar   bilan   ta'minlaydi,   umumiy   tilni   bilish   va   shaxsiy   o'sishga   hissa
qo'shadi.
Sahifa   8   /   22 Lug’at ilovasi  |  oefen.uz; Xudoyberdiyev A. Y.
ASOSIY QISM
1. “Lug’at ilovasi” mobil ilovasining mantiqiy strukturasi va uni
shakllantirish
1. Bosh sahifa: Bosh sahifa, ilova haqida umumiy ma'lumotlarni va asosiy 
bo'limlarni o'z ichiga oladi.
   - Ma'lumotlar va maqsad: Lug’at ilovasi, o'zlashtirilgan o'quv usullari va 
interaktiv darslar orqali o'rgatishga yo'naltirilgan mobil ilova.
   - Dasturda mavjud bo'limlar: "Lug'atlar" va "Viktorina testlar" kabilar. 
   - Boshqa funktsiyalar: Lug’at so’zlarini ovozga o’girish, testni ishlab 
bo’lgandan keyin natijani chiqarish va h.k.
2. Bo'lim sahifalari: Bo'lim sahifalari, har bir bo'limning mavzusi, mavjud 
ma'lumotlar va ularni o'rganganlik darajasini taqdim etadi. Misol uchun:
   - Lug'atlar bo'limi: Bu sahifada "Lug'atlar" bo'limidagi asosiy ma'lumotlar 
taqdim etiladi. Misol uchun, "Lug'atlar bo'limida 5000 dan ortiq ingliz tillaridan
o'zbek tiliga tarjimalar mavjud".
Ilovadagi ma'lumotlar va funksiyalar lokal tarzda JSON ma'lumotlariga 
asoslanib, dastur ma'lumotlarni o'qib, shakllantirishi mumkin. JSON formati 
dasturning ma'lumotlarini yaxshi tashkil etish uchun mos keladi, masalan:
Shunday JSON ma'lumotlari ilovani shakllantirish va ma'lumotlarni o'qish 
uchun foydalanishga imkon beradi.
Sahifa   9   /   22 Lug’at ilovasi  |  oefen.uz; Xudoyberdiyev A. Y.
2. “Lug’at ilovasi” mobil ilovasining ko’rinishi, ekran sur’atlari va
tegishli dastur kodlari
Quyida Dasturning Bosh sahifasi tasviri. Quyidagi kod bo’lagida GridLayout
tarkibida   bo’limlardan   biri   Dictionary   kodi   berilgan.   Bo’lim   CardViewda
tasvirlangan.
1-rasm.  Bosh sahifa.
 Fragment   Indaneziya   -   bu   Android   Studio'da   foydalanuvchi   interfeysi
dizayni uchun ishlatiladigan tahrirlash usuli.
 TextView-dan foydalanuvchi  interfeysida vizual  ravishda ajratilgan maydon
yaratish uchun foydalanish mumkin.
<?xml v ersion=" 1.0"  encoding="ut f-8" ?>
<LinearLay out  
        xmlns:android=" ht t p://schemas.android.com/apk /res/andr
oid"
    xmlns:t ools=" ht t p://schemas.android.com/t ools"
    android:lay out _w idt h="mat ch_parent "
    android:lay out _height ="mat ch_parent "
    android:orient at ion=" v ert ical"
    t ools:cont ext =" .v iew s.fragment s.IndonesiaFragment " >
    
    <Text View
Sahifa   10   /   22 Lug’at ilovasi  |  oefen.uz; Xudoyberdiyev A. Y.
        android:t ext Alignment ="cent er "
        android:padding=" @dimen/dimen_mediums"
        android:lay out _w idt h="mat ch_parent "
        android:lay out _height =" w rap_cont ent "
        android:t ext =" Indonesia t o English"
        android:t ext Size=" @dimen/dimen_font _t it le"
        android:t ext Color=" @color/colorText Whit e"
        android:back ground=" @color/colorIndonesia" />
    <androidx.recy clerv iew.w idget .Recy clerView
        android:id=" @+id/recy lerView Indonesia"
        android:paddingTop=" @dimen/dimen_mediums"
        android:clipToPadding=" false"
        android:lay out _w idt h="mat ch_parent "
        android:lay out _height ="mat ch_parent "
        t ools:cont ext =" .v iew s.act iv it ies.MainA ct iv it y "
        t ools:list it em=" @lay out /cont ent _list _dict ionary "
        t ools:show In=" @lay out /app_bar_main"
        android:back ground=" @color/colorBack ground" />
</LinearLay out >
Quyida   Dasturning   Dictionary   oynasi   tasviri.   Tegisgli   kod   bo’lagida
NestedScrollView vidjeti tarkibida Itemlardan biri Prepostions kodi berilgan.
 ActivityMain   vidjeti   -   silliq   aylantirish   tajribasini   taqdim   etadi   va   kontent
bo‘ylab oson harakatlanish imkonini beradi.
 Include   -   kontentingizga   soyalar,   yumaloq   burchaklar   va   boshqa   vizual
effektlarni   qo‘shish   imkonini   beradi,   bu   esa   uni   vizual   jihatdan   jozibali   va
o‘qishni osonlashtiradi.
Sahifa   11   /   22 Lug’at ilovasi  |  oefen.uz; Xudoyberdiyev A. Y.
2-rasm.  Nav header qismi .
3-rasm.  Lug’at so’zlar oynasi ko’rinishi.
<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<LinearLayout xmlns:android="http://schemas.android.com/apk/res/android"
    xmlns:app="http://schemas.android.com/apk/res-auto"
    xmlns:tools="http://schemas.android.com/tools"
    android:layout_width="match_parent"
    android:layout_height="match_parent"
    android:orientation="vertical"
    tools:context=".views.activities.DetailActivity"
    android:background="@color/colorBackground">
    <androidx.cardview.widget.CardView
        android:layout_width="match_parent"
        android:layout_height="wrap_content">
        <TextView
            android:id="@+id/textTitle"
            android:layout_width="wrap_content"
            android:layout_height="wrap_content"
            tools:text="@string/dummy"
            android:textSize="30sp"
Sahifa   12   /   22 Lug’at ilovasi  |  oefen.uz; Xudoyberdiyev A. Y.
            android:textStyle="bold|italic"
            android:textColor="@color/colorTextBlack"
            android:layout_margin="@dimen/dimen_big"/>
    </androidx.cardview.widget.CardView>
    <androidx.cardview.widget.CardView
        android:layout_marginTop="@dimen/dimen_mediums"
        android:layout_width="match_parent"
        android:layout_height="match_parent">
        <TextView
            android:id="@+id/textDesc"
            android:layout_width="wrap_content"
            android:layout_height="wrap_content"
            tools:text="@string/dummy"
            android:layout_margin="@dimen/dimen_big"/>
    </androidx.cardview.widget.CardView>
</LinearLayout>
Quyidagi kodda ham so’zlar jadvali berilgan farqli ravishda ushbu kod 
orqali tanlangan so’z asistent orqali o’zib beriladi:
public class MainActivity extends AppCompatActivity
        implements NavigationView.OnNavigationItemSelectedListener {
    @Override
    protected void onCreate(Bundle savedInstanceState) {
        super.onCreate(savedInstanceState);
        setContentView(R.layout.activity_main);
        DrawerLayout drawer = findViewById(R.id.drawer_layout);
        NavigationView navigationView = findViewById(R.id.nav_view);
        Toolbar toolbar = findViewById(R.id.toolbar);
        setSupportActionBar(toolbar);
Sahifa   13   /   22 Lug’at ilovasi  |  oefen.uz; Xudoyberdiyev A. Y.
                ActionBarDrawerToggle   toggle   =   new   ActionBarDrawerToggle(this,
drawer,   toolbar,   R.string.navigation_drawer_open,
R.string.navigation_drawer_close);
        drawer.addDrawerListener(toggle);
        toggle.syncState();
        navigationView.setNavigationItemSelectedListener(this);
        if (savedInstanceState == null) {
            navigationView.setNavigationItemSelectedListener(this);
            navigationView.getMenu().getItem(0).setChecked(true);
            onNavigationItemSelected(navigationView.getMenu().getItem(0));
        }
    }
    @Override
    public void onBackPressed() {
                DrawerLayout   drawer   =   (DrawerLayout)
findViewById(R.id.drawer_layout);
        if (drawer.isDrawerOpen(GravityCompat.START)) {
            drawer.closeDrawer(GravityCompat.START);
        } else {
            super.onBackPressed();
        }
    }
    @Override
    public boolean onCreateOptionsMenu(Menu menu) {
        // Inflate the menu; this adds items to the action bar if it is present.
        getMenuInflater().inflate(R.menu.main, menu);
        return true;
    }
    @Override
    public boolean onOptionsItemSelected(MenuItem item) {
        int id = item.getItemId();
        return super.onOptionsItemSelected(item);
    }
Sahifa   14   /   22 Lug’at ilovasi  |  oefen.uz; Xudoyberdiyev A. Y.
    @SuppressWarnings("StatementWithEmptyBody")
    @Override
    public boolean onNavigationItemSelected(MenuItem item) {
        // Handle navigation view item clicks here.
        int id = item.getItemId();
        if (id == R.id.nav_in_to_en) {
            setFragmentLayout(new IndonesiaFragment());
        } else if (id == R.id.nav_en_to_in) {
            setFragmentLayout(new EnglishFragment());
        } else if (id == R.id.nav_about) {
            setFragmentLayout(new AboutUsFragment());
        }
        DrawerLayout drawer = findViewById(R.id.drawer_layout);
        drawer.closeDrawer(GravityCompat.START);
        item.setCheckable(true);
        return true;
    }
    private void setFragmentLayout(Fragment mFragment) {
                FragmentManager   mFragmentManager   =
getSupportFragmentManager();
                FragmentTransaction   mFragmentTransaction   =
mFragmentManager.beginTransaction();
                mFragmentTransaction.replace(R.id.framelayout_container,
mFragment);
        mFragmentTransaction.commit();
    }
Quyida   Dasturning   Quiz   oynasi   tasviri.   Tegishli   kod   bo’lagida
NestedScrollView   vidjeti   tarkibida   Itemlardan   biri   Prepostions   kodi   berilgan.
Bo’lim MaterialCardViewda tasvirlangan.
 NestedScrollView   vidjeti   -   silliq   aylantirish   tajribasini   taqdim   etadi   va
kontent bo‘ylab oson harakatlanish imkonini beradi.
 MaterialCardView   -   kontentingizga   soyalar,   yumaloq   burchaklar   va   boshqa
vizual   effektlarni   qo‘shish   imkonini   beradi,   bu   esa   uni   vizual   jihatdan
jozibali va o‘qishni osonlashtiradi.
Sahifa   15   /   22 Lug’at ilovasi  |  oefen.uz; Xudoyberdiyev A. Y.
2-rasm.  Search papkasi tarkibi.
Mavzu uchun testlar mavjud json faylini keying oynaga yuklash kodi:
public class LoadDataHelper extends AsyncTask<Void, Integer, Void> 
{
    // ---------------------------------------------------------------------------------------------
    private Context mContext;
    private ProgressBar mProgressBar;
    private DictionaryHelper mDictionaryHelper;
    private AppPreference appPreference;
    // ---------------------------------------------------------------------------------------------
    private final String TAG = LoadDataHelper.class.getSimpleName();
    private double maxprogress = 100;
    // ---------------------------------------------------------------------------------------------
    public LoadDataHelper(Context mContext, ProgressBar 
mProgressBar) {
        this.mContext = mContext;
        this.mProgressBar = mProgressBar;
    }
Sahifa   16   /   22 Lug’at ilovasi  |  oefen.uz; Xudoyberdiyev A. Y.
    @Override
    protected void onPreExecute() {
        mDictionaryHelper = new DictionaryHelper(mContext);
        appPreference = new AppPreference(mContext);
    }
    @Override
    protected Void doInBackground(Void... params) {
        // -----------------------------------------------------------------------------------------
        Boolean firstRun = appPreference.getFirstRun();
        // -----------------------------------------------------------------------------------------
        if (firstRun) {
            ArrayList<Dictionary> mArrayIndonesia = 
preLoadRaw(R.raw.indonesia_english);
            ArrayList<Dictionary> mArrayEnglish = 
preLoadRaw(R.raw.english_indonesia);
            // -------------------------------------------------------------------------------------
            mDictionaryHelper.open();
            // -------------------------------------------------------------------------------------
            double progress = 30;
            publishProgress((int) progress);
            Double progressMaxInsert = 80.0;
            Double progressDiff = (progressMaxInsert - progress) / 
mArrayIndonesia.size();
            // -------------------------------------------------------------------------------------
            mDictionaryHelper.beginTransaction();
            // -------------------------------------------------------------------------------------
            try {
                for (Dictionary model : mArrayIndonesia) {
                    
mDictionaryHelper.insertTransaction(DataContract.DataEntry.TABLE_
IN_TO_EN, model);
                    progress += progressDiff;
                    publishProgress((int) progress);
                }
Sahifa   17   /   22 Lug’at ilovasi  |  oefen.uz; Xudoyberdiyev A. Y.
                for (Dictionary model : mArrayEnglish) {
                    
mDictionaryHelper.insertTransaction(DataContract.DataEntry.TABLE_
EN_TO_IN, model);
                    progress += progressDiff;
                    publishProgress((int) progress);
                }
                // Jika semua proses telah di set success maka akan di 
commit ke database
                mDictionaryHelper.setTransactionSuccess();
            } catch (Exception e) {
                // Jika gagal maka do nothing
                Log.e(TAG, "GAGAL IMPORT DATA");
            }
            // -------------------------------------------------------------------------------------
            mDictionaryHelper.endTransaction();
            // -------------------------------------------------------------------------------------
            mDictionaryHelper.close();
            // -------------------------------------------------------------------------------------
            appPreference.setFirstRun(false);
            publishProgress((int) maxprogress);
        } else {
            try {
                synchronized (this) {
                    this.wait(2000);
                    publishProgress(50);
                    this.wait(2000);
                    publishProgress((int) maxprogress);
                }
            } catch (Exception e) {
            }
        }
        return null;
    }
Sahifa   18   /   22 Lug’at ilovasi  |  oefen.uz; Xudoyberdiyev A. Y.
    @Override
    protected void onProgressUpdate(Integer... values) {
        mProgressBar.setProgress(values[0]);
    }
    @Override
    protected void onPostExecute(Void result) {
        Intent i = new Intent(mContext, MainActivity.class);
        mContext.startActivity(i);
        ((Activity) mContext).finish();
    }
    private ArrayList<Dictionary> preLoadRaw(int sourceRaw) {
        // -----------------------------------------------------------------------------------------
        int count = 0;
        String line;
        ArrayList<Dictionary> mDictionary = new ArrayList<>();
        // -----------------------------------------------------------------------------------------
        try {
            // -------------------------------------------------------------------------------------
            Resources res = mContext.getResources();
            InputStream raw_dict = res.openRawResource(sourceRaw);
            BufferedReader reader = new BufferedReader(new 
InputStreamReader(raw_dict));
            // -------------------------------------------------------------------------------------
            do {
                // ---------------------------------------------------------------------------------
                line = reader.readLine();
                String[] splitstr = line.split("\t");
                // ---------------------------------------------------------------------------------
                Dictionary mmDictionary = new Dictionary(splitstr[0], 
splitstr[1]);
                mDictionary.add(mmDictionary);
                count++;
Sahifa   19   /   22 Lug’at ilovasi  |  oefen.uz; Xudoyberdiyev A. Y.
            } while (line != null);
        } catch (Exception e) {
            e.printStackTrace();
        }
        return mDictionary;
    }
}
Sahifa   20   /   22 Lug’at ilovasi  |  oefen.uz; Xudoyberdiyev A. Y.
XULOSA
Ushbu   material   mobil   ilovalar   yaratish   texnologiyasi   sohasida   mustaqil
ish   uchun   nazariy   materialni   taqdim   etadi.   Mobil   ilovalar,   bugungi   kunda
aholining   hayotida   katta   ahamiyatga   ega   bo'lgan   sohalardan   biridir.   Mobil
ilovalar   yaratish   sohasi,   o'ziga   xosliklari   va   imkoniyatlari   bilan   mustaqil   ish
uchun eng qiziqarli sohalardan biri hisoblanadi.
Dasturning   ko'rinishi   esa   Search   va   Load   foydalanilgan.   Bosh   sahifada
GridLayout tarkibida bo'limlar joylashgan. Har bir bo'lim MaterialCardViewga
o'girilgan,   bu   CardViewning   shaklini   tahrirlash   va   ma'lumotlarni   ko'rsatish
imkonini beradi.
Dasturda   "Search"   va   "Load"   kabi   bo'limlarda     LinearLayoutlar
ishlatilgan.   Har   bir   bo'limda   asosiy   ma'lumotlar   va   mavzular   ko'rsatilgan.
Tasvirlar va matnlar orqali dastur foydalanuvchiga ilovaning qanday ko'rinishda
bo'lganligini va qanday funksiyalarga ega bo'lganligini tushuntiradi.
Shu   bilan   birga,   dasturda   NestedScrollView   va   MaterialCardView   kabi
vidjetlar   ham   ishlatilgan,   bu   esa   ilovada   vizual   ravishni   osonlashtiradi   va
foydalanuvchiga yorqin tajribani taqdim etadi.
Sahifa   21   /   22 Lug’at ilovasi  |  oefen.uz; Xudoyberdiyev A. Y.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR VA MANBALAR:
1. Android Developer Documentation (https://developer.android.com/docs):
Androidning rasmiy hujjatlaridan foydalanish juda muhimdir. Bu manba,
Android   platformasi   va   uni   qo'llab-quvvatlovchi   ko'nikmalarning   asosiy
ma'lumotlarini o'z ichiga oladi.
2. Stack   Overflow   (https://stackoverflow.com):   Dasturlash   sohalarida
umumiy  savollar   va  javoblar   bazasi   bo'lgan  bir  forum.  Bu  manba  orqali
dasturchilar   o'zlarining   muammolari   va   qiyinchiliklari   haqida   so'rashadi
va boshqa dasturchilar tomonidan javoblar oladi.
3. GitHub   (https://github.com):   Bu   manba   orqali   Androidning   ochiq
manbalarini   o'rganishingiz   mumkin.   GitHub   orqali   loyihalarni
qidirishingiz, ulardan o'zaro foydalanishingiz va shu bilan birga, yuqorida
ko'rsatilgan   kitoblarda   ko'rgan   qiziqishlaringizni   amalga   oshirishingiz
mumkin.
4. Android   Weekly   (https://androidweekly.net):   Haftalik   ravishda
yangilangan  Android   dasturlash   bo'yicha   maqolalarni   taqdim   etuvchi   bu
xizmat,   so'nggi   yangiliklarni,   loyihalarni,   kutubxonalarni   va
qo'llanmalarni kuzatib borish uchun yaxshi bir manbadir.
5. Udacity   (https://www.udacity.com):   Udacity,   onlayn   ta'limni   amalga
oshiradigan bir platformadir. Android dasturlash bo'yicha kurslarini taklif
qiladi va amaliy mashg'ulotlar orqali mustaqil ravishda Android loyihalari
yaratishni o'rganishga yordam beradi.
6. Medium   (https://medium.com):   Android   dasturlash   sohasida   bir   nechta
maqolalar   va   bloglar   mavjud.   Bu   manba   orqali   yangiliklarni   kuzatib
borishingiz va Android bo'yicha mustaqil dasturlash maqolalarini o'qingiz
mumkin.
7. Android   Developers   YouTube   kanali
(https://www.youtube.com/user/androiddevelopers):   Android   jamoasi
tomonidan   yaratilgan   rasmiy   YouTube   kanalidir.   Bu   manba   orqali
Android   dasturlash   sohasida   narsalar   bilan   tanishishingiz,
konferensiyalarni   ko'rish   va   yo'riqnoma   videolari   orqali   mustaqil
o'rganish imkoniyatiga ega bo'lishingiz mumkin.
8. Android   Arsenal   (https://android-arsenal.com):   Bu   manba,   Android
platformasiga   mos   mavzularda   dasturlashdan   foydalanish   uchun
qo'shimcha   resurslarni   taqdim   etadi.   Bu   orqali   loyihalarni   yaratishda   va
ulardan o'rganishda qulayliklarga ega bo'lishingiz mumkin.
9. Android   Weekly   Newsletter   (https://androidweekly.net):   Android
sohasidagi yangiliklarni kuzatib borish uchun bir haftalik elektron pochta
xizmati.   Bu   manba   orqali   so'nggi   yangiliklardan   va  Android   dasturlash
bo'yicha maqolalardan xabardor bo'lishingiz mumkin.
Sahifa   22   /   22

Lug’at ilovasi MUNDARIJA: KIRISH .......................................................................................................................................... 3 NAZARIY QISM ............................................................................................................................. 5 1. “Mobil ilovalar yaratish texnologiyasi” fanining maqsadi va umumiy ma'lumotlar ............................. 5 3. Lug’at dasturining ahamiyati va maqsadi ............................................................................................. 7 Lug'at dasturi tilni o'rganish va rivojlantirishda hal qiluvchi rol o'ynaydi. Bu erda lug'at dasturining asosiy ahamiyati va maqsadlaridan ba'zilari: ........................................................................................... 7 Muloqot: Lug'at aloqaning qurilish blokidir. Sog'lom lug'at odamlarga o'z fikrlari, g'oyalari va his- tuyg'ularini to'g'ri va samarali ifoda etish imkonini beradi. Lug'at dasturi o'quvchilarga so'z bo'yicha bilimlarini kengaytirishga yordam beradi va ularga aniqroq va ishonchli muloqot qilish imkonini beradi. ................................................................................................................................................................ 7 Tushunish: Kuchli so‘z boyligi o‘qish va tinglab tushunishni kuchaytiradi. Talabalar matnlarda yoki suhbatlarda notanish so'zlarga duch kelganlarida, keng lug'atga ega bo'lish ularga ma'no va kontekstni tushunishga yordam beradi, bu esa umuman yaxshiroq tushunishga olib keladi. .................................... 7 Yozish ko'nikmalari: Turli lug'at o'quvchilarga tanlash uchun kengroq so'zlarni taqdim etish orqali yozish ko'nikmalarini oshiradi. Bu ularga o'z fikrlarini aniqroq ifodalash, mo'ljallangan ma'noni etkazish va yozganlarini yanada qiziqarli va ta'sirli qilish imkonini beradi. ................................................................ 7 Tanqidiy fikrlash: so'z boyligini rivojlantirish tanqidiy fikrlash qobiliyatlari bilan chambarchas bog'liq. Yangi so'zlarni o'zlashtirish o'quvchilarni turli tushunchalar, nuqtai nazarlar va ma'no nozikliklari bilan tanishtiradi. Ushbu kengaytirilgan lug'at odamlarga ko'proq tanqidiy fikrlash, ma'lumotlarni tahlil qilish va ongli qarorlar qabul qilishda yordam beradi. ...................................................................................... 7 Akademik muvaffaqiyat: So'z boyligi akademik muvaffaqiyat bilan kuchli bog'liqdir. Ko'pgina fanlar maxsus lug'atni talab qiladi va boy so'z bilimiga ega bo'lgan talabalar o'ziga xos terminologiyani tushunish va ular bilan shug'ullanish uchun yaxshi jihozlangan. Lug'at dasturi turli fanlar bo'yicha akademik yutuqlarni qo'llab-quvvatlaydi. ............................................................................................... 7 Madaniy tushuncha: So'zlar va ularning ma'nolari madaniyat bilan chuqur bog'langan. Lug'atni o'rganish odamlarni turli madaniyatlar, an'analar va turmush tarzi bilan tanishtiradi. Bu turli nuqtai nazarlarni tushunish va qadrlashga yordam beradi va madaniyatlararo muloqotni rivojlantiradi. ........... 7 Hayot davomida o'rganish: So'z boyligini o'zlashtirish hayot davomida davom etadigan jarayondir. Lug'at dasturi o'quvchilarni mustaqil ravishda so'z bilimlarini kengaytirishni davom ettirish uchun strategiya va texnikalar bilan jihozlaydi. U umrbod ta'lim olish odatini singdiradi, odamlarga yangi kontekstlarga moslashish, yangi bilimlarni egallash va intellektual faol qolish imkonini beradi. .............. 8 Xulosa qilib aytganda, lug'at dasturi samarali muloqot, tushunish, yozish ko'nikmalari, tanqidiy fikrlash, akademik muvaffaqiyat, madaniy tushunish va umrbod o'rganish uchun juda muhimdir. U o'quvchilarni so'z boyligini doimiy ravishda kengaytirish va takomillashtirish uchun zarur bo'lgan vositalar va resurslar bilan ta'minlaydi, umumiy tilni bilish va shaxsiy o'sishga hissa qo'shadi. .................................. 8 ASOSIY QISM ............................................................................................................................... 9

1. “Lug’at ilovasi” mobil ilovasining mantiqiy strukturasi va uni shakllantirish ........................................ 9 2. “Lug’at ilovasi” mobil ilovasining ko’rinishi, ekran sur’atlari va tegishli dastur kodlari ....................... 10 XULOSA ..................................................................................................................................... 21 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR VA MANBALAR: ....................................................................... 22

K IRISH Lug’at ilovasi Ilxomiddinov Diyorbek Baxtiyor o’g’li Samarqand davlat universiteti, Dasturiy injiniring yo’nalishi 3-bosqich talabasi O'zbekiston Ijtimoiy sohalarda mobil ilovalar yaratish sohasida islohotlar qilmoqda. Bu sohada xalqaro kompaniyalar ham faol ishtirok etmoqda va bu sayda ham o'zbek tilini bilish talablari ko'payib bormoqda. Ingliz tilini o'rganish bu sohada foydali bo'ladi, chunki bu tilning dunyo bo'ylab keng tarqalgan va keng qo'llaniladigan tili sifatida tan olinmoqda. Lug’at ilovasi o'rganishning mobil ilovalar yaratish texnologiyasi sohasida ko'plab afzalliklari bor. Ingliz tili, umumiy ravishda tarqalish tili sifatida qabul qilinadi va shuning uchun bu tilda o'rganish mobil ilovalar sohasida ilg'or ekanligi ko'p muhokama qilinadigan fakt. Ingliz tilini bilish bilan o'z fikringizni ifoda qilish, boshqalar bilan xamkorlik qilish va ilovalar yaratishda xalqaro jamoaga qo'shilish imkoniyatlari ochiladi. Lug’at ilovasi bir necha yo'nalishlari mobil ilovalar sohasida ham muhimdir. Bugungi kunda ko'plab ma'lumotlar, qo'llanma va dasturlar Ingliz tilida yaratiladi. Bu xususiyatlar sizga yangi dasturlarni o'qish, tarjima qilish va ularga murojaat qilish imkoniyatini beradi. Lug’at ilovasini o'rganish orqali, mobil ilovalar sohasidagi so'zlashuvlar va ularga tushuntirishga imkoniyat yuzaga keladi. Lug’at ilovasini o'rganishning mobil ilovalar sohasida yuqori darajada talab qilinganligi, ushbu sohadagi ishga kirish imkoniyatlarini kengaytiradi. Lug’at ilovasini o'rganishning asosiy qismlaridan biri lug'at bilan ishlashdir. Mobil ilovalar sohasida Ingliz tilida yaratilgan materiallarni o'qish va tushuntirishning muhim qismlaridan biri lug'atdan foydalanishdir. Ingliz tilini

o'rganish orqali, lug'at bilan ishlashni o'rganasiz va mobil ilovalar sohasidagi, ko'rsatmalar va yordamchi materiallarni tushunishingiz osonlashadi. Mobil ilovalar, o'zbekistonlik insonlar o'rtasida ko'p qollanadigan qurilmalar bo'lib, hayotimizni qulaylashtirish, bizning ehtiyojlaringimizni qondirish va bizga yangi imkoniyatlar yaratishda muhim rol o'ynaydi.

NAZARIY QISM 1. “Mobil ilovalar yaratish texnologiyasi” fanining maqsadi va umumiy ma'lumotlar “Mobil ilovalar yaratish texnologiyasi” fanining maqsadi, mobil ilovalarni yaratish va ulardan foydalanishning asosiy texnologik usullarini o'rgatishdir. Bu fan, mobil ilovalarni yaratishda zarur bo'lgan dasturlash tillari, interfeyslar va platformalar haqida tushuncha beradi. Bu texnologiya yuqori sifatli mobil ilovalarni ishlab chiqarishga imkon beradi va ularni muvaffaqiyatli bo'lishiga yordam beradi. Bu fan ta'lim dasturiga muvofiq, o'quvchilar mobil ilovalarni ishlab chiqish jarayonida kerakli bo'lgan qadamlarni o'rganadilar. Bu qadamlar orasida, proyekt tuzish, dasturlash tillari bilan ishlash, interfeyslarni tuzish va test qilish kabi amallar kiritiladi. “Mobil ilovalar yaratish texnologiyasi” fanini o'qigan o'quvchilar uchun bir necha sohalarda ish olib borishi mumkin. Masalan, ular mobil ilovalarni tayyorlashga xizmat ko'rsatuvchi kompaniyalarda, markazlarda yoki reklama agentliklarida ishlashlari mumkin. Bu fan talabalariga kerakli asosiy ko'makchi vositalar quyidagilardir: - Mobil qurilmalar va ularning muammolari to'g'risida tushuncha - Dasturlash tillari (Java, Swift, C ++, Python va boshqalar) bilan ishlash - Interfeyslarni tuzish va test qilish uchun xususiy vositalarni o'rganish - Android va iOS platformalari uchun ilovalar yaratishga oid qonuniyatlarni o'rganish. “Mobil ilovalar yaratish texnologiyasi” fanining umumiy ma'lumotlari asosan dasturiy ta'minotni tahlil qilish, muharrirlik, xatlar ko'rinishini yangilash kabi mavzularni o'z ichiga oladi. Bu fan orqali talabalar mobil ilovalarni ishlab chiqish