MAMURIY JAZO HAQIDA
![MAMURIY JAZO HAQIDA
MUNDARIJA
I.bob.
KIRISH……………………………………………………………….3
ASOSIY QISM
1. MA’MURIY JAZO CHORALAR……………….……………………….4
2. MA’MURIY JAZO CHORALARINI QO’LLASHNING MAQSADI VA
VAZIFASI……………………………………………………………………...19
3. MA’MURIY JAZO CHORALARINI QO’LLASH ASOSLARI……….20
II.bob.XULOSA……………………………………………………..27
III.bob. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR……………………28
1](/data/documents/7a020600-0cbc-480b-a6c4-bc1e48e316cf/page_1.png)
![KIRISH
Huquq hamisha ijtimoiy munosabatlarni muhofaza etish vositasi bo‘lib
kelgan. Huquqiy ta’sirning bu yo‘nalishi huquqning qo‘riqlovchi funksiyasini
tashkil etadi. Huquqning qo‘riqlovchi funksiyasi – uning ijtimoiy vazifasi bilan
belgilangan huquqiy ta’sir etish yo‘nalishi bo‘lib, u umumiy ahamiyatga molik,
o‘ta muhim iqtisodiy, siyosiy, ma’naviy va boshqa ijtimoiy munosabatlarni
muhofaza etishga, ularning daxlsizligini ta’minlashga yo‘naltiriladi va shu bilan
birga jamiyatga yot, zararli munosabatlarni siqib chiqarishga qaratiladi 1
.
Huquqshunoslik fanida qo‘riqlovchi funksiyaning xususiyatlari
quyidagilardan iborat ekanligi e’tirof etilgan:
birinchidan , u huquqni kishilar xulq-atvoriga ta’sir etishning alohida vositasi
sifatida ta’riflaydi. Huquq bu vazifani jazo qo‘llash, taqiqlar o‘rnatish va yuridik
javobgarlikni amalga oshirish bilan ogohlantirib, insonlar irodasiga ta’sir o‘tkazish
orqali bajaradi;
ikkinchidan , unda davlat, huquqiy qoidalar vositasida qanday ijtimoiy
qadriyatlarni o‘z himoyasiga olganligi to‘g‘risida ijtimoiy munosabat
subyektlariga axborot yetkaziladi;
uchinchidan , u jamiyatning siyosiy va huquqiy madaniyati darajasining,
huquqdagi insonparvarlik asoslarining ko‘rsatkichidir.
Huquqning qo‘riqlovchi funksiyasiga xos xususiyatlar uni davlatning
huquqni muhofaza etish faoliyati bilan qiyoslaganda, yanada aniqroq namoyon
2](/data/documents/7a020600-0cbc-480b-a6c4-bc1e48e316cf/page_2.png)
![bo‘ladi. Tegishli davlat idoralari huquq subyektlari tomonidan qonun
talablarining so‘zsiz, qat’iy bajarilishini ta’minlaydi, jamiyatda qonuniylik muhitini
vujudga keltiradi. Bu huquq buzilishi faktini aniqlash, ularni ko‘rib chiqish va
aybdorlarni yuridik javobgarlikka tortish bilan ta’minlanadi. Bundan tashqari,
eng muhimi, huquqning qo‘riqlovchi funksiyasi ijtimoiy munosabatlarni
himoyalashga yo‘naltirilgandir.
Turli huquq tarmoqlarida tartibga solinadigan va qo‘riqlanadigan ijtimoiy
munosabatlarni aybdor shaxs tomonidan buzganlik uchun yuridik javobgarlik
nazarda tutiladi. Yuridik javobgarlik aybdor shaxsga nisbatan muayyan jazo
qo‘llashda namoyon bo‘ladi. Masalan, mehnat intizomi buzilganda – intizomiy
jazo, ma’muriy huquqbuzarlik sodir etilganda – ma’muriy jazo, jinoyat sodir
etilganda – jinoiy jazo qo‘llaniladi.
Ushbu malakaviy diplom ishi orqali esa ma’muriy jazo choralarini, ularni qo’llashdan
bo’lgan maqsad va vazifalarini, ularni qo’llash asoslarini yoritib berishga harakat qilinadi.
3](/data/documents/7a020600-0cbc-480b-a6c4-bc1e48e316cf/page_3.png)
![I BOB. ASOSIY QISM
1. MA’MURIY JAZO CHORALARI
Ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi kodeksning 23-moddasiga muvofiq, ma’muriy
huquqbuzarlik sodir etganlik uchun quyidagi ma’muriy jazo choralari qo‘llanilishi mumkin:
1) jarima;
2) ma’muriy huquqbuzarlikni sodir etish quroli hisoblangan yoki bevosita shunday
narsa bo‘lgan ashyoni haqini to‘lash sharti bilan olib qo‘yish;
3) ma’muriy huquqbuzarlikni sodir etish quroli hisoblangan yoki bevosita shunday narsa
bo‘lgan ashyoni musodara qilish;
4) muayyan shaxsni unga berilgan maxsus huquqdan (transport vositasini boshqarish
huquqidan, ov qilish huquqidan) mahrum etish;
5) ma’muriy qamoqqa olish;
6) chet el fuqarolarini va fuqaroligi bo‘lmagan shaxslarni O‘zbekiston Respublikasi
hududidan ma’muriy tarzda chiqarib yuborish.
Ma’muriy jarimadan tashqari barcha ma’muriy jazo choralari, faqat O‘zbekiston
Respublikasi qonunlari bilan belgilanishi mumkin.
Ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi qonunchilik hujjatlariga muvofiq, ma’muriy jazo
asosiy va qo‘shimcha ma’muriy jazo choralariga bo‘linadi. Asosiy ma’muriy jazo
choralari – ma’muriy jazo choralari boshqa ma’muriy jazo choralarining turlariga
qo‘shimcha bo‘lib, ayni vaqtda tayinlanishi mumkin bo‘lmagan jazo choralaridir.
Masalan, jarima, muayyan shaxsni maxsus huquqdan mahrum qilish, ma’muriy qamoq kabi
choralar faqat asosiy ma’muriy jazo choralari sifatida qo‘llanilishi mumkin. Qo‘shimcha
ma’muriy jazo choralari esa ma’muriy jazo chorasiga qo‘shimcha ravishda tayinlanishi
mumkin bo‘lgan ma’muriy jazo choralaridir. Masalan, ashyolarni haqini to‘lash sharti bilan
olib qo‘yish yoki musodara qilish, O‘zbekiston Respublikasi hududidan ma’muriy tarzda
4](/data/documents/7a020600-0cbc-480b-a6c4-bc1e48e316cf/page_4.png)
![chiqarib yuborish qo‘shimcha jazo choralaridir. Biroq ular ham asosiy, ham qo‘shimcha
ma’muriy jazo tariqasida qo‘llanilishi mumkin. Qo‘shimcha ma’muriy jazo
choralarining yana bir o‘ziga xos xususiyati – bu ularning sodir etilgan ma’muriy
huquqbuzarlik uchun alohida, mustaqil ravishda qo‘llanilishining mumkin emasligidir.
Ya’ni ular faqat asosiy ma’muriy jazo choralariga qo‘shimcha jazo chorasi sifatida
tayinlanishi mumkin. Demak, bir ma’muriy huquqbuzarlik uchun yo asosiy, yoki ham asosiy,
ham qo‘shimcha jazo chorasi qo‘llanilishi mumkin. Lekin bir vaqtning o‘zida ikkita
asosiy yoki ikkita qo‘shimcha jazo choralarining qo‘llanilishi mumkin emas.
Yuqorida ko‘rsatilgan ma’muriy jazo choralarni alohida-alohida ko‘rib chiqamiz.
Jarima ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi qonunchilik hujjatlarida belgilangan
ma’muriy huquqbuzarliklar uchun qo‘llaniladi. Boshqacha aytganda, jarima ma’muriy
huquqbuzarliklar uchun MJtKning Maxsus qismi moddalarining sanksiyalarida belgilangan
hollarda qo‘llaniladi. Jarima – ma’muriy huquqbuzarlik sodir etgan aybdor shaxslardan
davlat hisobiga pul undirishdir. Jarima moddiy xususiyatga ega bo‘lgan ma’muriy jazo
chorasi bo‘lib, aybdor shaxslardan davlat hisobiga undirib olinadigan muayyan bir pul
miqdorida ifodalanadi. Jarima tarzidagi ma’muriy jazo chorasi huquqbuzarning ongiga ta’sir
ko‘rsatib, avvalo, uning moddiy manfaatlariga zarar yetkazadi. Shu bois, ma’muriy jarima
samarali jazo choralaridan biri bo‘lib hisoblanadi.
Jarima ma’muriy jazo chorasining asosiy turi hisoblanadi. U boshqa jazo choralarining
o‘rniga tatbiq etilishi mumkin emas. Qonunchilik hujjatlarida nazarda tutilgan hollarda jarima
qo‘shimcha ma’muriy jazo chorasi bilan birgalikda solinishi mumkin (masalan, ashyoni
haqini to‘lash sharti bilan olib qo‘yish yoki musodara qilish).
Jarimaning miqdori – ma’muriy huquqbuzarlik sodir etilgan vaqtdagi, davom etayotgan
ma’muriy huquqbuzarlik uchun esa u aniqlangan vaqtdagi belgilab qo‘yilgan eng kam oylik
ish haqidan kelib chiqqan holda belgilanadi. Jarima obyektiga ko‘ra ikki turga bo‘linadi:
fuqarolarga, (ya’ni jismoniy shaxslarga) va mansabdor shaxslarga solinadigan jarimalar. Ular
5](/data/documents/7a020600-0cbc-480b-a6c4-bc1e48e316cf/page_5.png)
![miqdoriga ko‘ra farqlanadi. Fuqarolarga solinadigan jarimaning eng kam miqdori eng kam
oylik ish haqining ellikdan bir qismidan, mansabdor shaxslarga esa o‘ndan bir qismidan
kam bo‘lmasligi kerak. Fuqaro va xizmatchilarga solinadigan jarimaning eng ko‘p miqdori
eng kam ish haqining besh baravaridan, mansabdor shaxslarga esa – o‘n baravaridan
oshmasligi kerak. Ba’zi huquqbuzarliklar uchun eng kam ish haqining ikki yuz baravarigacha
miqdorda jarima solinishi mumkin 1
. Mahalliy davlat hokimiyati organlarining qarorlari
bilan belgilanadigan jarimaning eng ko‘p miqdori kodeksning 6-moddasiga binoan,
fuqarolarga – eng kam ish haqining uch baravaridan, mansabdor shaxslarga esa – besh
baravaridan oshmasligi kerak.
Jarima ma’muriy javobgarlikning samarali choralaridan biri sifatida ma’muriy-
huquqbuzarlik to‘g‘risidagi ishlarni ko‘rib chiqishga vakolatli barcha organ (mansabdor
shaxs)lar tomonidan o‘rnatilgan ma’muriy-protsessual tartibda qo‘llaniladi. Ma’muriy
huquqbuzarliklarning muayyan turlari uchun javobgarlikni nazarda tutuvchi ma’muriy-
huquqiy normalar sanksiyalarida jarimaning miqdorlari huquqbuzarliklarning darajasidan
kelib chiqib aniqlashtiriladi. Bunda jarima miqdorlari ma’muriy jazo chorasining ushbu
turi uchun belgilangan eng ko‘p va eng kam miqdorlar chegarasidan chiqib ketmasligi shart.
MJtKning Maxsus qismida nazarda tutilgan ma’muriy-huquqiy-normalar sanksiyalarining
ko‘pchiligida ma’muriy jarimaning eng ko‘p miqdori, ayrim sanksiyalarida esa, jarimaning
eng ko‘p va eng kam miqdori ko‘rsatiladi. Bu hol vakolatli organ (mansabdor shaxs)ga
jarima miqdorini belgilashda sodir etilgan huquqbuzarlikni va aybdorning shaxsini
tavsiflovchi barcha holatlarni hisobga olish hamda adolatli jazo qo‘llash imkonini beradi.
Jarima solish to‘g‘risida organ (mansabdor shaxs)ning qarori chiqariladi. Faqat MJtKning
283-moddasida nazarda tutilgan hollarda ma’muriy huquqbuzarlik sodir etilgan joyning
o‘zida bayonnoma tuzilmasdan jarima solinadi.
1 Qarang: Ўзбекистон Республикаси қонун ҳужжатлари тўплами . – 2015. – № 33. 439-м
6](/data/documents/7a020600-0cbc-480b-a6c4-bc1e48e316cf/page_6.png)
![Ma’muriy jarima jazo chorasi MJtKning Maxsus qismida o‘z aksini topgan deyarli
barcha ma’muriy huquqbuzarliklar uchun qo‘llaniladi. Ma’muriy jarimaning solinadigan
miqdori, ijro etish muddatlari va tartibiga ko‘ra tasniflash mumkin. Jarimaning
solinadigan miqdoriga ko‘ra – joyning o‘zida solinadigan jarimaga, ya’ni fuqaro o‘zi sodir
etgan huquqbuzarlik faktiga e’tiroz bildirmasa va jarimaning miqdori eng kam ish haqining
ikkidan bir qismidan oshmasa, yo‘l harakati qoidabuzarliklari to‘g‘risidagi ishlar yuzasidan
esa faqat MJtKning 138-moddasining birinchi, ikkinchi va uchinchi qismlarida nazarda
tutilgan hollarda aybdor shaxs jarimani darhol to‘lasa, bu joyning o‘zida undirib olinadigan
jarima deb e’tirof etiladi. Bunda huquqbuzarga qat’iy moliyaviy hisobot hujjati hisoblangan
belgilangan nusxadagi kvitansiya beriladi.
Shuningdek, transport vositasidan foydalanib sodir etilgan yo‘l harakati qoidalari
buzilganligi maxsus avtomatlashtirilgan foto va video qayd etish texnika vositalari orqali
qayd etilgan taqdirda ma’muriy huquqbuzarlik to‘g‘risida bayonnoma tuzilmaydi 1
.
Jarimani ijro etish muddatlariga ko‘ra, agarda jarima ma’muriy huquqbuzarlik sodir
etilgan joyning o‘zida to‘lanmasa yoki jarimaning miqdori eng kam ish haqining ikkidan bir
qismidan, yo‘l harakati qoida- buzarliklari to‘g‘risidagi ishlar yuzasidan esa bir baravaridan
oshadigan bo‘lsa, ishni ko‘rib chiqish va qarorni ijro etish uchun MJtKning
332 - moddasida nazarda tutilgan tartibda, ya’ni huquqbuzar tomonidan unga jarima solish
to‘g‘risidagi qaror topshirilgan kundan boshlab o‘n besh kundan kechiktirmay, bunday qaror
xususida shikoyat berilgan yoki protest bildirilgan taqdirda, shikoyat yoki protest
qanoatlantirilmaganligi to‘g‘risida xabar berilgan kundan boshlab o‘n besh kundan
kechiktirmay to‘lanishi lozim.
Jarima o‘n olti yoshdan o‘n sakkiz yoshgacha bo‘lgan shaxslarning mustaqil ish haqi
bo‘lmagan taqdirda, ularning ota-onalari yoki ular o‘rnini bosuvchi shaxslardan undirib olina-
1 Qarang: Ўзбекистон Республикаси қонун ҳужжатлари тўплами . – 2015. – № 32.
425-м
7](/data/documents/7a020600-0cbc-480b-a6c4-bc1e48e316cf/page_7.png)
![di
Ma’muriy huquqbuzarlik sodir etganlik uchun solingan jarima huquq- buzar tomonidan
tegishli bank muassasasiga to‘lanadi, huquqbuzarlik sodir etilgan joyning o‘zida undirib
olinadigan jarima bundan mustasno. Jarima ijro etish tartibiga ko‘ra, ixtiyoriy to‘lanadigan
( o‘n besh kunlik muddat ichida ) hamda majburiy tartibda ( o‘n besh kunlik muddat ichida
ixtiyoriy to‘lanmaganda ) undirib olinadigan jarimaga bo‘linadi. Bunda huquqbuzar jarimani
unga jarima solish to‘g‘risidagi qaror topshirilgan kundan boshlab o‘n besh kundan
kechiktirmay, bunday qaror xususida shikoyat berilgan yoki protest bildirilgan taqdirda,
shikoyat yoki protest qanoatlantirilmaganligi to‘g‘risida xabar berilgan kundan boshlab o‘n
besh kunlik belgilangan muddat ichida to‘lamagan taqdirda, jarima solish to‘g‘risidagi qaror
sud hujjatlari va boshqa organlar hujjatlarini ijro etish to‘g‘risidagi qonunchilik hujjatlarida
belgilab qo‘yilgan qoidalarga muvofiq jarimani
uning ish haqi yoki boshqa mablag‘idan, nafaqasidan yoki stipendiyasidan majburiy
tartibda undirib olish uchun yuboriladi. Basharti, jarima solingan shaxs ishlamayotgan bo‘lsa
yoxud jarimani huquqbuzarning ish haqi yoki boshqa daromadidan, pensiyasi yoki
stipendiyasidan boshqa sabablarga ko‘ra undirib olishning iloji bo‘lmasa, uni undirib
olish sud ijrochisi tomonidan jarima solish to‘g‘risida tegishli organ (mansabdor shaxs)
chiqargan qaror asosida huquqbuzarning mulkidan, shuningdek, umumiy mulkdagi uning
hissasidan undirib olish yo‘li bilan amalga oshiriladi.
Jarima O‘zbekiston Respublikasi qonunchilik hujjatlariga muvofiq ijro hujjatlari
bo‘yicha undirib olinishi mumkin bo‘lmagan mol-mulkdan undirib olinishi mumkin emas.
Jarima solish to‘g‘risidagi qarorga muvofiq jarima to‘la-to‘kis undirib olingach, uning ijro
etilganligi haqida belgi qo‘yilib, shu qarorni chiqargan organga (mansabdor shaxsga) yoki
sudga qaytariladi.
Ma’muriy huquqbuzarlikni sodir etish quroli hisoblangan yoki bevosita shunday narsa
bo‘lgan ashyoni haqini to‘lash sharti bilan olib qo‘yish 一 ma’muriy jazoning turi sifatida
8](/data/documents/7a020600-0cbc-480b-a6c4-bc1e48e316cf/page_8.png)
![faqat ma’muriy huquqbuzarlikni sodir etish quroli hisoblangan yoki bevosita shunday
narsa bo‘lgan ashyolar uchungina tatbiq etiladi. Mazkur jazo chorasi mulkiy xususiyatga ega
bo‘lgan ma’muriy jazo chorasi bo‘lib, faqat ma’muriy huquqbuzarlikni sodir etish quroli
hisoblangan yoki bevosita shunday narsa sifatida foydalanilgan ashyolar egasiga nisbatan
qo‘llanilishi mumkin. Lekin huquqbuzarga tegishli bo‘lmagan ashyolarni (masalan,
g‘ayriqonuniy ov qilish, baliq tutish natijasida qo‘lga kiritilgan mahsulotlar, ya’ni yovvoyi
hayvonlar, baliqlar) haqini to‘lash sharti bilan olib qo‘yish ma’muriy jazo chorasi
hisoblanmaydi.
Ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi kodeksi 26-moddasiga muvofiq, ma’muriy
huquqbuzarlikni sodir etish quroli hisoblangan yoki bevosita shunday narsa bo‘lgan
ashyoni haqini to‘lash sharti bilan olib qo‘yish 一 shu ashyoni majburiy tarzda tortib olib,
uni keyinchalik sotib yuborish hamda sotishdan tushgan pulni ashyoning sobiq egasiga
tortib olingan ashyoni sotish xarajatlarini chegirib tashlagan holda topshirishdan iborat- dir.
O‘qotar qurollar va o‘q-dorilarni haqini to‘lash sharti bilan olib qo‘yish asosiy tirikchilik
manbai ovchilik bo‘lgan shaxslarga nisbatan qo‘llanilishi mumkin emas. Ashyoni haqini
to‘lash sharti bilan olib qo‘yish chorasini qo‘llash tartibi va tortib olinadigan ashyolarning
turlari MJtK va O‘zbekiston Respublikasining boshqa qonunchilik hujjatlari bilan belgilab
qo‘yiladi 1
.
Ashyoni haqini to ‘ lash sharti bilan olib qo ‘ yish ma ’ muriy jazo chorasi mazmuniga
ko ‘ ra ketma - ketlikda o ‘ zaro bog ‘ langan quyidagi uch harakatni amalga oshirishdan iborat :
1 ) huquqbuzar shaxsdan ma ’ muriy huquqbuzarlikni sodir etish quroli hisoblangan
yoki bevosita shunday narsa bo ‘ lgan ashyoni majburiy tarzda olib qo ‘ yish ;
2 ) majburiy tarzda olib qo ‘ yilgan ashyoni sotish ;
3 ) ashyoni sotishdan tushgan pulni ashyoning sobiq egasiga ashyoni sotish
1 Ўзбекистон Республикаси Олий Кенгашининг ахборотномаси . – 1995. – № 3. –
6-м
9](/data/documents/7a020600-0cbc-480b-a6c4-bc1e48e316cf/page_9.png)
![xarajatlarini chegirib tashlagan holda topshirish .
Ashyoni haqini to ‘ lash sharti bilan olib qo ‘ yish ham asosiy , ham qo ‘ shimcha
ma ’ muriy jazo chorasi sifatida qo ‘ llanilishi mumkin . U asosiy jazo chorasi sifatida faqat
MJtKning 2 2 0 - moddasi birinchi qismida o ‘ qotar qurollar va o ‘ q - dorilarni saqlash yoki
tashish qoidalarini buzganlik uchun jarima bilan muqobil tarzda nazarda tutilgan .
Qo ‘ shimcha jazo chorasi sifatida haqini to ‘ lash sharti bilan olib qo ‘ yish , xavfli moddalar
va ashyolarni transportda tashish qoidalarini buzganlik uchun ( MJtK 1 4 2 - m , 2 - q . ) va
o ‘ qotar ov qurollari va o ‘ q - dorilarni sotishdan bo ‘ yin tovlaganlik uchun ( 2 2 2 - m . ) .
belgilangan . Shu bilan birga , basharti , birinchi huquqbu - zarlik uchun qonun chiqaruvchi
ashyoni haqini to ‘ lash sharti bilan olib qo ‘ yishni qo ‘ shimcha jazo chorasi sifatida
nazarda tutsa , ikkinchi huquq - buzarlik uchun mazkur jazo chorasini albatta asosiy
jazo chorasi bo ‘ lgan jarima bilan to ‘ ldiradi . Haqini to ‘ lash sharti bilan olib qo ‘ yish
to ‘ g ‘ risidagi qaror asosida olib qo ‘ yilgan narsalar belgilangan tartibda shartnoma
vositachilik asosida yoxud auksion shaklidagi kim oshdi savdosida realizatsiya qilinadi .
O ‘ qotar qurollar va o ‘ q - dorilarning haqini to ‘ lab olib qo ‘ yish to ‘ g ‘ risidagi qaror ichki
ishlar organlari tomonidan ijro etiladi .
Ma’muriy huquqbuzarlikni sodir etish quroli hisoblangan yoki bevosita shunday narsa
bo‘lgan ashyoni musodara qilish 一 ma’muriy jazoning turi sifatida faqat ma ’ muriy
huquqbuzarlikni sodir etish quroli hisoblangan yoki bevosita shunday narsa bo ‘ lgan
ashyolar uchun tatbiq etiladi . Mazkur ma ’ muriy jazo chorasi MJtKning 2 7 - moddasiga
binoan , ma ’ muriy huquqbuzarlikni sodir etish quroli hisoblangan yoki bevosita shunday
narsa bo ‘ lgan ashyoni musodara qilish – shu ashyoning haqini to ‘ lamasdan majburiy
tarzda davlat mulkiga o ‘ tkazishdan iborat .
Mazkur musodara qilish jazo chorasi tuman ( shahar ) sudining ma ’ muriy ishlar
bo ‘ yicha sudyasi tomonidan qo ‘ llaniladi . Agar O ‘ zbekiston Respublikasining qonunlarida
boshqacha qoida nazarda tutilmagan bo ‘ lsa , huquqbuzarning shaxsiy mulki bo ‘ lgan
10](/data/documents/7a020600-0cbc-480b-a6c4-bc1e48e316cf/page_10.png)
![ashyogina musodara qilinishi mumkin . Kontrabanda ashyolari egasi kim bo ‘ lishidan
qat ’ i nazar , musodara qilinadi . Musodara qilish chorasining qo ‘ llanish tartibi , musodara
qilish mumkin bo‘lmagan buyumlarning ro‘yxati Ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi kodeks
va boshqa qonunlar bilan belgilanadi. O‘z navbatida, o‘qotar qurollar va o‘q-dorilarni, boshqa
ov qurollarini musodara qilish asosiy tirikchilik manbai ovchilik bo‘lgan shaxslarga nisbatan
qo‘llanilmaydi.
Ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi qonunchilik hujjatlariga asosan,
musodara qilish jazo chorasi quyidagi hollarda qo‘llaniladi:
1) asosiy ma’muriy jazo chorasi sifatida;
2) qo‘shimcha ma’muriy jazo chorasi sifatida:
– musodara qilinishi shart bo‘lgan holatlar;
– ishni ko‘rib chiquvchi organ (mansabdor shaxs) tomonidan vakolati doirasida qo‘llani-
lishi mumkin bo‘lgan holatlar;
– ma’muriy ishlar bo‘yicha sudya tomonidan vakolati doirasida haqini to‘lash sharti bilan
olib qo‘yish jazosining o‘rniga muqobil ravishda musodara jazo chorasini qo‘llashi mumkin
bo‘lgan holatlar (MJtK 142-m. 2-q.);
MJtKning 337-339-moddalariga muvofiq, ma’muriy huquqbuzarlik sodir etish quroli
yoki bevosita shunday ashyo bo‘lgan narsani musodara qilish to‘g‘risidagi qaror Adliya
vazirligi huzuridagi Sud qarorlarini ijro etish, sudlar faoliyatini moddiy-texnika jihatidan va
moliyaviy ta’minlash departamenti organlari sud ijrochilari tomonidan ijro etiladi. Ma’muriy
huquqbuzarlik sodir etish quroli yoki bevosita shunday ashyo bo‘lgan musodara qilingan
narsani sotish va yo‘q qilib tashlash amaldagi qonunchilik hujjatlarida belgilangan tartibda
amalga oshiriladi.
Ma’muriy huquqbuzarlikni sodir etish quroli hisoblangan narsani yoki bevosita
ma’muriy huquqbuzarlik narsasini musodara qilish to‘g‘risidagi qaror ijro etilganidan so‘ng
11](/data/documents/7a020600-0cbc-480b-a6c4-bc1e48e316cf/page_11.png)
![sud ijrochisi ijro ishi yuritishni tamomlash to‘g‘risida qaror chiqaradi va uning bir nusxasi
quyidagilarga yuboriladi:
– uni chiqargan ma’muriy ishlar bo‘yicha sudyaga;
– O‘zbekiston Respublikasidan tashqariga olib chiqib ketilayotgan, eksport qilinishi man
etilgan buyumlar va mahsulotlarni, shuningdek, O‘zbekiston Respublikasi hududiga olib
kirilayotgan, transportirovka (xalqaro tranzit bundan mustasno) qilinayotgan va
saqlanayotgan, aksiz markalari qo‘yilmagan tamaki mahsulotlari va alkogolli ichimliklarni
musodara qilish to‘g‘risidagi qarorni qabul qilgan bojxona organining mansabdor shaxsiga;
– saqlanayotgan, realizatsiya qilinayotgan, yashirin ravishda ishlab
chiqarilayotgan, aksiz markalari qo‘yilmagan tamaki mahsulotlari va alkogolli ichimliklarni
musodara qilish to‘g‘risidagi qarorni qabul qilgan soliq organining mansabdor shaxsiga.
Muayyan shaxsni unga berilgan maxsus huquqdan mahrum qilish (transport
vositalarini boshqarish huquqidan, ov qilish huquqidan mahrum etish) – huquqbuzarning
belgilangan faoliyat bilan shug‘ullanishini, maxsus huquqlardan foydalanish huquqini
vaqtinchalik cheklashdan iborat ma’muriy jazo turidir. Qonun chiqaruvchi bu jazo chorasini
qo‘llashni faqat transport vositalarini boshqarish huquqidan va ov qilish huquqidan mahrum
etish hollari bilangina cheklaydi.
Turli transport vositalarini boshqarish hamda ovchilik bilan shug‘ullanish – belgilangan
yoshga to‘lgan shaxsda maxsus huquq (tegishli transport vositasini boshqarish uchun
haydovchilik guvohnomasi, taloni shuningdek ovchilik bileti)ning mavjud bo‘lishini talab
etadi. MJtKda maxsus huquqdan mahrum qilishning eng ko‘p va eng oz muddatlari hamda
mazkur jazoni qo‘llovchi organ(mansabdor shaxs) belgilangan bo‘lib, maxsus huquqdan
mahrum etishni tuman (shahar) sudining ma’muriy ishlar bo‘yicha sudyasi tomonidangina
aybdor shaxs o‘ziga berilgan maxsus huquq (transport vositalarini boshqarish, ov qilish
huquqi)dan foydalanish tartibini qo‘pol buzsa yoki muntazam buzib kelsa, shu huquqdan o‘n
besh kundan uch yilgacha muddatga mahrum qilish jazo chorasi qo‘llanishi mumkin.
12](/data/documents/7a020600-0cbc-480b-a6c4-bc1e48e316cf/page_12.png)
![Mazkur jazo chorasini ayrim shaxslarga nisbatan qo‘llashda cheklovlar mavjud bo‘lib,
ular quyidagilardan iborat:
– nogironligi sababli ana shunday transport vositalaridan foydalanadigan shaxslarga
nisbatan transport vositalarini boshqarish huquqidan mahrum qilish chorasi qo‘llanilmaydi;
– ov qilish asosiy tirikchilik manbai bo‘lgan shaxslarga nisbatan ov qilish huquqidan
mahrum etish chorasi qo‘llanilmaydi.
Biroq MJtKning 28-moddasida belgilangan hollarda, ya’ni transport vositalarini alkogolli
ichimlikdan, giyohvandlik vositasi ta’siridan mast bo‘lgan holda yoki o‘zgacha tarzda mast
bo‘lgan holda boshqarish hollari, mastlik darajasini belgilangan tartibda aniqlashdan bo‘yin
tovlash, shuningdek, o‘zlari ishtirokchi bo‘lgan yo‘l-transport hodisalari sodir etilgan joydan
ketib qolish holatlarida nogironlarga ham mazkur jazo chorasi qo‘llaniladi.
Maxsus huquqdan mahrum etish ko‘pincha yo‘l harakati qoidalarini va transportdan
foydalanish qoidalarini qo‘pol ravishda buzganliklari uchun transport vositalarining
haydovchilariga nisbatan qo‘llaniladi. Harakat xavfsizligini ta’minlashning ta’sirchan vositasi
bo‘lgan transport vositalarini boshqarish huquqidan mahrum etish mazkur huquqlarni ma’lum
darajada cheklash bilan bog‘liq jazo chorasi hisoblanadi. Bunday ma’muriy jazo chorasini
qo‘llash asosiy kasbi haydovchilik bo‘lgan shaxslar uchun muayyan muddatga mutaxassisligi
bo‘yicha ishlash, havaskor haydovchilar, shaxsiy avto-mototransport sohiblari uchun
belgilangan muddat davomida o‘ziga tegishli transport vositasini boshqarishni taqiqlashga
sabab bo‘ladi. Shu bilan birga, mazkur jazo chorasining amal qilishi avtomobil, traktor va
boshqa o‘ziyurar mashinalar, mototsikllar va boshqa mexanik transport vositalari, kichik
hajmli kemalar haydovchilari sodir etgan qo‘pol huquqbuzarliklar uchun ham tatbiq etiladi.
Mazkur jazo chorasi quyidagi huquqbuzarliklar uchun qo‘llanilishi nazarda tutiladi:
MJTKning ov qilish yoki baliq tutish qoidalarini, shuningdek, hayvonot dunyosidan
foydalanishning boshqa turlarini amalga oshirish qoidalarini buzish (90-m.), mexanizatorlar
tomonidan qishloq xo‘jalik mashinalaridan texnik jihatdan foydalanish va texnika xavfsizligi
13](/data/documents/7a020600-0cbc-480b-a6c4-bc1e48e316cf/page_13.png)
![qoidalarini qo‘pol ravishda buzish (112-m.), kichik hajmli kemalarni ro‘yxatdan o‘tkazish va
hisobga olish qoidalarini, shuningdek, bunday kemalardan va ular turadigan bazalardan
(inshootlardan) foydalanish qoidalarini buzish (119-m. 2-q.), yuk tashish qoidalarini,
shatakka olish qoidalarini buzish (1251-m. 2-q.), haydovchilarning transport vositalarini
piyodalar yo‘lkalaridan yurgizishi, yo‘l belgilari va yo‘l harakatining boshqa qoidalari
talablariga rioya etmasligi (128-m. 5-q.), transport vositasini boshqarish vaqtida
haydovchilarning telefondan foydalanishi (128 1
-m. 2-q.), transport vositasini boshqarish
paytida monitordan (displeydan) televideodasturlarni tomosha qilish uchun foydalanish va
transport vositasiga o‘zboshimchalik bilan monitor (displey) o‘rnatish (128 2
-m. 3-q.),
transport vositalari haydovchilarining belgilangan harakat tezligini oshirib yuborishi (128 3
-m.
3,4-q.), transport vositalari haydovchilarining svetoforning taqiqlovchi signaliga yoki yo‘l
harakatini tartibga soluvchining taqiqlovchi ishorasiga bo‘ysunmasdan o‘tishi (128 4
-m. 3-q.),
transport vositalarihaydovchilarining xalaqit berishi yoki avariya holatini yuzaga keltirishi,
yo‘lning qarama-qarshi harakatlanish uchun mo‘ljallangan tomoniga yokibo‘lagiga chiqishi
(128 5
-m. 4-q.), transport vositalari haydovchilarining yo‘l harakati xavfsizligiga tahdid
soluvchi guruh bo‘lib harakat qilishda qatnashishi (129-m. 2-q.), transport vositalari
haydovchilarining temir yo‘lning o‘tish joylaridan o‘tish qoidalarini buzishi (130-m. 2-q.),
transport vositalarini mast holda boshqarish (131-m. 1,3-q.), kema haydovchilarining kichik
hajmli kemalarni mast holda boshqarishi (132-m.) transport vositalari haydovchilarining yo‘l
harakati qoidalarini buzishi jabrlanuvchiga yengil tan jarohati yoki ancha miqdorda moddiy
zarar yetkazilishiga olib kelishi (133-m.), haydovchilarning yo‘l harakati qoidalarini buzishi
transport vositalarining yoki boshqa mol-mulkning shikastlanishiga olib kelishi (134-m. 1-
q.), yo‘l harakati qoidalarida nazarda tutilgan hujjatlari bo‘lmagan shaxslarning transport
vositalarini boshqarishi (135-m. 3-q.), transport vositalari haydovchilarining va yo‘l harakati
boshqa ishtirokchilarining mastligi yoki mast emasligini aniqlash uchun tekshiruvdan
14](/data/documents/7a020600-0cbc-480b-a6c4-bc1e48e316cf/page_14.png)
![o‘tishdan bo‘yin tovlashi (136-m. 1-q.), yo‘l-transport hodisasi yuz bergan joydan ketib
qolish (137-m).
Ov qilish huquqidan mahrum etish asosan quyidagi huquqbuzarliklar uchun nazarda
tutiladi: ov qilishga tegishli ruxsati bo‘lmagan holda yoki taqiqlangan joylarda yoxud
taqiqlangan muddatlarda, taqiqlangan qurollar yoki usullar bilan ov qilish, shuningdek, ov
qilish va baliq tutishning boshqa qoidalarini muntazam ravishda buzganlik uchun nazarda
tutilgan.
Maxsus huquqdan mahrum etish to‘g‘risida qaror chiqariladi. Ushbu qaror quyidagi
organ (mansabdor shaxs)lar, ya’ni:
– transport vositalarini boshqarish huquqidan mahrum etish to‘g‘risidagi qaror ichki
ishlar organlarining mansabdor shaxslari tomonidan ijro etiladi;
– kema haydovchilarini kichik hajmli kemalarni boshqarish huquqidan mahrum etish
to‘g‘risidagi qaror O‘zbekiston Respublikasi kichik hajmli kemalar davlat inspeksiyasi
organlarining mansabdor shaxslari tomonidan ijro etiladi;
– ov qilish huquqidan mahrum etish to‘g‘risidagi qaror ov qilish qoidalariga rioya etilishi
ustidan davlat nazorati olib boruvchi organlarning mansabdor shaxslari tomonidan ijro etiladi.
Transport vositalarini yoki kichik hajmli kemalarni boshqarish huquqidan mahrum etish
to‘g‘risidagi qaror haydovchilik guvohnomasini, shuningdek uning talonini olib qo‘yish yo‘li
bilan ijro etiladi. Basharti, haydovchi yoki kema haydovchisi transport vositalarining yoki
kichik hajmli kemalarning ayrim turlarini boshqarish huquqidangina mahrum etilgan bo‘lsa,
haydovchilik guvohnomasiga va uning taloniga transport vositalarining yoki kichik hajmli
kemalarning qaysi turlarini boshqarish huquqidan mahrum etilganligi yozib qo‘yiladi.
Ov qilish huquqidan mahrum etish to‘g‘risidagi qaror ovchilik biletini olib qo‘yish yo‘li
bilan ijro etiladi. Ov qilish huquqidan mahrum etilgan shaxs ovchilik biletini topshirishdan
bo‘yin tovlagan taqdirda ov qilish qoidalariga rioya etilishi ustidan davlat nazoratini amalga
oshiruvchi organlar ovchilik biletini belgilangan tartibda olib qo‘yadilar.
15](/data/documents/7a020600-0cbc-480b-a6c4-bc1e48e316cf/page_15.png)
![Transport vositalarining haydovchilari va ov qilish qoidalarini buzgan shaxslar maxsus
huquqdan mahrum etish to‘g‘risida qaror chiqarilgan kundan boshlab shunday huquqdan
mahrum etilgan hisoblanadilar. Maxsus huquqdan mahrum qilish muddati o‘tgach,
shuningdek, bu muddat o‘rnatilgan tartibda qisqartirilgan taqdirda, shunday ma’muriy jazo
chorasiga tortilgan shaxsga undan olib qo‘yilgan hujjatlar belgilangan tartibda qaytarib
beriladi.
Ma’muriy qamoqqa olish – huquqbuzar shaxsga nisbatan uning shaxsiy erkinligini
ma’lum bir muddat (uch sutkadan o‘n besh sutkagacha, favqulodda holat tartibi sharoitida
esa, jamoat tartibiga tajovuz qilganligi uchun – o‘ttiz sutkagacha)ga vaqtinchalik cheklash va
jamiyatdan ajratib qo‘yishdan iborat bo‘lgan qattiq ma’muriy jazo turidir.
Ma’muriy qamoqqa olish tarzidagi ma’muriy jazo chorasi faqat ayrim ma’muriy
huquqbuzarliklar uchun belgilangan bo‘lib, ular o‘zining darajasi jihatidan jinoiy qilmishlarga
yaqin bo‘lgan quyidagi huquqbuzarliklar uchun qo‘llaniladi: MJtKning giyohvandlik
vositalarini yoki psixotrop moddalarni oz miqdorda g‘ayriqonuniy tarzda tayyorlash, olish,
saqlash, tashish yoki jo‘natish (56-m.); tabiiy resurslarga egalik huquqini buzish (60-m.);
transport vositalarini mast holda boshqarish (131-m. 2-q.); transport vositalari
haydovchilarining va yo‘l harakati boshqa ishtirokchilarining mastligi yoki mast emasligini
aniqlash uchun tekshiruvdan o‘tishdan bo‘yin tovlashi (136-m. 2-q.); yo‘l-transport hodisasi
yuz bergan joydan ketib qolish (137-m.); mayda bezorilik (183-m.); fuqarolarning jamoat
joylarida ibodat liboslarida yurishi (184 1
-m); milliy, irqiy, etnik yoki diniy adovatni targ‘ib
qiluvchi materiallarni tayyorlash, saqlash yoki tarqatish (184 3
-m.); jamoat joylarida spirtli
ichimliklar ichish, xuddi shunday huquqbuzarlikni ma’muriy jazo chorasi qo‘llanilganidan
keyin bir yil davomida takror sodir etish (187-m., 2-q); ichki ishlar organi xodimining
qonuniy talablarini bajarmaslik, uni takror sodir etish (194-m., 2-q.); ichki ishlar organi
xodimlarining o‘z xizmat burchlarini bajarishlariga qarshilik ko‘rsatish (195-m.); chegara
qo‘shinlari harbiy xizmatchilarning qonuniy talablarini bajarmaslik va ularning qonuniy
16](/data/documents/7a020600-0cbc-480b-a6c4-bc1e48e316cf/page_16.png)
![faoliyatiga qarshilik ko‘rsatish (196 1
-m., 3-q.); yig‘ilishlar, mitinglar, ko‘cha yurishlari yoki
namoyishlar uyushtirish, o‘tkazish tartibini buzish (201-m.); g‘ayriqonuniy nodavlat notijorat
tashkilotlari, oqimlar, sektalarning faoliyatida qatnashishga undash (202 1
- m.); favqulodda
holat tartibining talablarini buzish (204-m.); favqulodda holat tartibi sharoitida jamoat
tartibiga tajovuz qilish (205-m.), mazkur huquqbuzarlik uchun o‘ttiz sutkagacha ma’muriy
qamoqqa olish jazo chorasi qo‘llaniladi; nodavlat notijorat tashkilotlar ning faoliyatni
amalga oshirish tartibini buzishi (239-m. 2-q.); diniy tashkilotlar to‘g‘risidagi
qonun hujjatlarini buzish (240-m.); diniy ta’limotdan saboq berish tartibini
buzish (241-m).
Mazkur ma’muriy-huquqiy normalarning sanksiyalarida asosan ma’muriy
qamoqqa olish jazo chorasining faqat eng ko‘p muddati keltiriladi. Bunday
hollarda ma’muriy qamoqqa olish uch sutkadan muayyan moddaning
sanksiyasida ko‘rsatib o‘tilgan muddatgacha tayinlanishi mumkin.
Ma’muriy qamoqqa olish faqat tuman (shahar) sudining ma’muriy ishlar
bo‘yicha sudyasi tomonidan, favqulodda holat tartibi sharoitida esa, harbiy
komendant yoki ichki ishlar organi boshlig‘i tomonidan qo‘llanilishi mumkin.
MJtKning 29-moddasi ikkinchi qismida ma’muriy qamoqqa olish jazo
chorasini qo‘llab bo‘lmaydigan shaxslar ro‘yxati belgilangan bo‘lib, ushbu
ma’muriy-huquqiy normaga asosan homilador ayollarga, uch yoshgacha bolasi
bo‘lgan ayollarga, o‘n to‘rt yoshgacha bo‘lgan bolasini yakka o‘zi tarbiyalayotgan
shaxslarga, o‘n sakkiz yoshga to‘lmagan shaxslarga, birinchi va ikkinchi guruh
nogironlariga hamda MJtKning 16-moddasida ko‘rsatilgan harbiy xizmatchilar
va yig‘inga chaqirilgan harbiy xizmatga majburlar, shuningdek, ichki ishlar
17](/data/documents/7a020600-0cbc-480b-a6c4-bc1e48e316cf/page_17.png)
![organlarining safdorlar va boshliqlar tarkibiga mansub shaxslarga nisbatan
ma’muriy qamoqqa olish jazo chorasi qo‘llanilishi mumkin emas.
Ma’muriy qamoqqa olish to‘g‘risidagi qaror boshqa ayrim ma’muriy jazo
choralarini qo‘llash to‘g‘risidagi qarorlardan, qaror chiqarilgandan keyin darhol
ijro etilishi bilan farqlanadi.
Ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi qonunchilik hujjatlarida ma’muriy qamoq
jazosini o‘tash tartibi belgilangan bo‘lib, u o‘z ichiga quyidagilarni qamrab oladi:
ma’muriy qamoqqa olingan shaxslar ichki ishlar organlari belgilab qo‘ygan
joylarda qamoqda saqlanadilar; ma’muriy qamoqqa olish to‘g‘risidagi qarorni
ijro etish chog‘ida qamoqqa olinganlar o‘rnatilgan tartibda shaxsiy ko‘rikdan
o‘tkaziladilar; ma’muriy yo‘l bilan ushlab turish muddati ma’muriy qamoq
muddatiga qo‘shib hisoblanadi. Shuningdek, ma’muriy qamoqni o‘tash
O‘zbekiston Respublikasi qonunlarida belgilangan qoidalar asosida amalga
oshiriladi. Ma’muriy qamoqqa olingan shaxslardan jismoniy ishlarda
foydalaniladi. Ma’muriy qamoqqa olingan shaxslar mehnatidan foydalanishni
tashkil etish tuman (shahar) hokimliklariga yuklatiladi.
Ma’muriy qamoqqa olingan doimiy ish joyiga ega bo‘lgan shaxslarga
qamoqda bo‘lgan vaqtlari uchun doimiy ish joylaridan ish haqi to‘lanmaydi.
O‘zbekiston Respublikasining «Ma’muriy qamoqqa olingan shaxslarni
saqlash xarajatlarini undirish to‘g‘risida»gi qonuniga 1
muvofiq, ma’muriy
qamoqqa olingan shaxslardan ma’muriy ishlar bo‘yicha sudyaning qaroriga
binoan, ularni saqlash bilan bog‘liq bo‘lgan xarajatlar sutkasiga eng kam ish
18](/data/documents/7a020600-0cbc-480b-a6c4-bc1e48e316cf/page_18.png)
![haqining 15 foizi miqdorida undirib olinadi. Shaxs ma’muriy qamoqda bo‘lgan
vaqtida ishlab, o‘zini saqlash xarajatlarini qoplagan hollarda undan xarajatlar
undirib olinmaydi. Agarda ma’muriy qamoqqa olingan shaxslar mehnatga
qobiliyatsiz bo‘lsalar, ular ham bu xarajatlarni undirishdan ozod qilinadilar. Shu
bilan birga, ayrim hollarda sudya aniq holatlarni va huquqbuzarning shaxsini
hisobga olib, uni mazkur xarajatlarni to‘lashdan ozod qilishi mumkin.
Chet elfuqarolarini va fuqaroligi bo‘lmagan shaxslarni O‘zbekiston Respublikasi
hududidan ma’muriy tarzda chiqarib yuborish (MJtK 29 1
- m.) – chet el fuqarolarini va
fuqaroligi bo‘lmagan shaxslarni O‘zbekiston Respublikasi hududidan ma’muriy tarzda chiqa-
1 Ўзбекистон Республикаси Олий Кенгашининг ахборотномаси . – 1995. – № 6 .
– 116-м
rib yuborish ularning O‘zbekiston Respublikasiga kirish huquqi keyinchalik bir yildan uch
yilgacha muddatga cheklangan holda majburiy yoki nazorat ostida mustaqil ravishda chiqib
ketishidan iborat. Ma’muriy tarzda chiqarib yuborish tuman (shahar) sudining ma’muriy
ishlar bo‘yicha sudyasi tomonidan qo‘llaniladi. Chet el fuqarolarini va fuqaroligi
bo‘lmagan shaxslarni O‘zbekiston Respublikasi hududidan ma’muriy tarzda chiqarib
yuborish ushbu kodeksning 51 2
, 51 8
, 51 9
, 56, 57, 58-moddalarida, 61 1
-moddasi birinchi
qismida, 94, 165 1
, 184 2
, 184 3
, 189, 189 1
, 201, 202 1
, 224 1
-moddalarida, 225-moddasi birinchi
qismida, 239, 240, 241-moddalarida nazarda tutilgan huquqbuzarliklar sodir etilgan taqdirda
qo‘llanilishi mumkin.
2.MA’MURIY JAZO CHORALARINI QO’LLASHNING MAQSADI
VA VAZIFASI
19](/data/documents/7a020600-0cbc-480b-a6c4-bc1e48e316cf/page_19.png)
![Ma’muriy jazo – maqsadiga ko‘ra ma’muriy majburlov choralarining bir turi hisoblanadi.
Ma’muriy jazo ma’muriy majburlovning boshqa choralaridan farqli ravishda huquqbuzar
tomonidan ma’muriy qonunchilik hujjatlari bilan qo‘riqlanadigan ijtimoiy munosabatlarga
tajovuz qilinganda, ya’ni ma’muriy huquqbuzarlik sodir etilgandagina qo‘llaniladigan o‘ziga
xos maqsadga ega jazo sanksiyalari bo‘lib, ma’muriy-protsessual tartibda amalga oshiriladi.
Ma’muriy jazo O‘zbekiston Respublikasining Ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi kodeksi
bilan, ma’muriy majburlovning boshqa choralari esa turli normativ hujjatlar bilan tartibga
solinadi.
Huquqshunos olim YU.M.Kozlovning fikricha, ma’muriy jazo choralari ma’muriy
huquqbuzarlik oqibatida yetkazilgan moddiy zararni qoplash maqsadida qo‘llanilmaydi. Agar
ma’muriy huquqbuzarlik orqali jismoniy yoki yuridik shaxsga moddiy zarar yetkazilgan
bo‘lsa, huquqbuzarlik ishini ko‘rib chiquvchi davlat organi ma’muriy jazoni tayinlash bilan
bir vaqtda, mulkiy zararni undirish bo‘yicha masalani ham hal etishi mumkin. Mulkiy zararni
undirish fuqarolik ishlarini ko‘rib chiqish tartibida amalga oshiriladi 1
.
MJtKning 22-moddasida ma’muriy jazoning maqsadi to‘liq o‘z ifodasini topgan va unga
ko‘ra ma’muriy jazo javobgarlikka tortish chorasi bo‘lib, u ma’muriy huquqbuzarlik sodir
etgan shaxsni qonunlarga rioya etish va ularni hurmat qilish ruhida tarbiyalash, shuningdek,
ana shu huquqbuzarning o‘zi tomonidan ham, boshqa shaxslar tomonidan ham yangi
huquqbuzarlik sodir etilishining oldini olish maqsadida qo‘llaniladi. Shu bois, jazolash
ma’muriy jazoning asosiy maqsadi emas, balki huquqbuzarlik sodir etgan shaxsni
Konstitutsiya va qonunlarni hurmat qilish ruhida tarbiyalash, huquq-tartibotni ta’minlash,
ushbu shaxsning o‘zi va boshqa shaxslar tomonidan yangi huquqqa xilof qilmishlar sodir
etilishining oldini olish maqsadida qo‘llaniladi. Qolaversa, ma’muriy jazo, ma’lum bir
ma’noda, jinoyatlarning oldini olishga ham xizmat qiladi 2
. Bu borada O‘zbekiston
Respublikasining Birinchi Prezidenti Islom Karimov «jinoyatchilikning oldini olish, unga
qarshi kurash samaradorligi jazoning og‘irligi va shafqatsizligiga emas, balki birinchi
20](/data/documents/7a020600-0cbc-480b-a6c4-bc1e48e316cf/page_20.png)
![navbatda, qonunni buzgan shaxsning jazoning muqarrarligini nechog‘li anglashiga bog‘liq.
Jazoning muqarrarligi jinoyatchilikni oldini olishda samarali ta’sir ko‘rsatuvchi omillardan
biri bo‘lib hisoblanadi», degan edi.
3.MA’MURIY JAZO CHORALARINI QO’LLASH ASOSLARI
Ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi qonunchilik hujjatlari bilan qo‘riqlanadigan ijtimoiy
munosabatlarga tajovuz qilinganda, ya’ni huquqbuzar tomonidan ma’muriy huquqbuzarlik
sodir etganlik uchun ma’muriy jazo O‘zbekiston Respublikasining Ma’muriy javobgarlik
to‘g‘risidagi kodeksi va boshqa normativ hujjatlarda belgilab qo‘yilgan doirada va tartibda
1 Qarang: Козлов Ю.М. Административное право: Учебник. – М., 2003. – С. 174-175.
2 Qarang: Алёхин А.П., Козлов Ю.М. Административное право. Ч .1. – М ., 1995. – С . 235.
qo‘llaniladi.
Ma’muriy jazoni qo‘llash asoslari yana quyidagilarda namoyon bo‘ladi:
1) ma’muriy huquqbuzarlik hodisasi yoki alomatining mavjudligi;
2) ma’muriy huquqbuzarlikni sodir etish paytida shaxs javobgarlikka tortish yoshiga
yetgan bo‘lsa;
3) g‘ayrihuquqiy harakat yoki harakatsizlikni sodir etgan shaxs aqli raso bo‘lsa;
4) shaxs harakatni zaruriy mudofaa yoki oxirgi zarurat chegarasidan chetga chiqib sodir
etsa;
5) ma’muriy huquqbuzarlik to‘g‘risidagi ishni ko‘rib chiqish paytida Ma’muriy
javobgarlik to‘g‘risidagi kodeksning 36-moddasida nazarda tutilgan muddatlar o‘tib ketmagan
bo‘lsa.
Sodir etilgan ma’muriy huquqbuzarliklar uchun ma’muriy javobgarlikni nazarda tutuvchi
sanksiyalarda – jazo chorasi va uning ruxsat etilgan me’yorlari (hajmi, miqdori)ning eng kami
va eng yuqorisi ko‘rsatilgan bo‘ladi.
21](/data/documents/7a020600-0cbc-480b-a6c4-bc1e48e316cf/page_21.png)
![Ma’muriy jazoni qo‘llashda vakolatli organ (mansabdor shaxs) ma’muriy javobgarlik
to‘g‘risidagi qonunchilik hujjatlarining, ya’ni qonuniylik, fuqarolarning qonun oldida tengligi,
demokratizm, insonparvarlik, odillik va ayb uchun javobgarlikning muqarrarligi prinsiplariga
asoslanishi shartdir 1
. MJtKda ma’muriy jazoning qo‘llanilishiga bag‘ishlangan alohida 4-bob
ajratilgan bo‘lib, uning 30-moddasida ma’muriy jazo qo‘llanilishining umumiy qoidalari o‘z
aksini topgan.
Vakolatli organlar va mansabdor shaxslar tomonidan ma’muriy jazoning qo‘llanishi
chog‘ida:
– sodir etilgan huquqbuzarlik xususiyati;
– huquqbuzarning shaxsi;
1 Qarang: Ўзбекистон Республикаси Олий Кенгашининг ахборотномаси. – 1995. – № 3.
– 6-м.
– uning aybdorlik darajasi;
– mulkiy ahvoli;
– javobgarlikni yengillashtiruvchi holatlar;
– javobgarlikni og‘irlashtiruvchi holatlar hisobga olinadi.
Ma’muriy jazo qo‘llanishining mazkur umumiy qoidalariga barcha vakolatli organlar va
mansabdor shaxslar rioya qilishlari shart.
Bundan tashqari, ma’muriy jazoni qo‘llashda jazoni individuallashtirish ham katta
ahamiyat kasb etadi, ya’ni ma’muriy huquqda sodir etilgan qilmishning xususiyati,
huquqbuzarning aybdorlik darajasi, shaxsi hamda qonunda nazarda tutilgan javobgarlikni
yengillashtiruvchi va og‘irlashtiruvchi holatlarni hisobga olgan holda ma’muriy javobgarlik
to‘g‘risidagi qonunchilik hujjatlari bilan belgilangan sanksiyalar chegarasida unga jazo
tayinlashdir. Vakolatli organ (mansabdor shaxs) jazoni individuallashtirib, avvalo, sodir
etilgan qilmishning xususiyati, darajasi va huquqbuzarning shaxsini hisobga oladi. Bunda
qilmishni qanday usulda, kim bilan birgalikda sodir qilinganligi, qaysi bosqichgacha olib
22](/data/documents/7a020600-0cbc-480b-a6c4-bc1e48e316cf/page_22.png)
![borilgan – tayyorgarlik yoki tugallanganligi, huquqbuzar shaxsning voyaga yetmagan yoki
yetganligi, huquqbuzarlikni birinchi bor yoki takroran sodir etishi, huquqbuzarlikni qasddan
yoki ehtiyotsizlik orqasida sodir etishi va hokazolar e’tiborga olinadi.
Jazoni individuallashtirishda aybdor shaxsning barcha ijobiy va salbiy xususiyatlari,
javobgarlikni yengillashtiruvchi va og‘irlashtiruvchi holatlari hisobga olinishi lozim, chunki
jazo asosan shaxsiy xususiyatga ega va aybdor shaxsga qo‘llaniladi 1
. Ma’muriy javobgarlik
to‘g‘risidagi kodeksning 31-moddasiga ko‘ra, ma’muriy javobgarlikni yengillashtiruvchi
holatlar jumlasiga quyidagilar kiradi:
1) aybdorning o‘z qilmishidan chin ko‘ngildan pushaymon bo‘lishi;
2) aybdorning huquqbuzarlik zararli oqibatlarining oldini olishi, yetkazilgan ziyonni
1 Бахрамов Х.Х., Селиманова С.М. Административная ответственность: обстоятельства,
влияющие на назначение наказания // Ҳуқуқ-Право-Law. –2005. – №3. – С.78–79.
ixtiyoriy ravishda qoplashi yoki keltirilgan zararni bartaraf qilishi;
3) huquqbuzarlikning kuchli ruhiy hayajon ta’siri ostida yoki og‘ir shaxsiy, oilaviy yoxud
boshqa sharoitlar yuzaga kelganligi oqibatida sodir etilishi;
4) huquqbuzarlikning tahdid yoki majburlov ta’sirida yoxud xizmat yuzasidan, moddiy
yoki boshqa jihatdan qaramligi ta’siri ostida sodir etilishi;
5) huquqbuzarlikning voyaga yetmagan shaxs tomonidan sodir etilishi;
6) huquqbuzarlikning homilador ayol yoki o‘n to‘rt yoshgacha bo‘lgan bolasini yakka
o‘zi tarbiyalayotgan shaxs tomonidan sodir etilishi.
Ma’muriy huquqbuzarlik to‘g‘risidagi ishni ko‘rib chiquvchi organ (mansabdor shaxs)
boshqa holatlarni ham javobgarlikni yengillashtiruvchi holat deb topishi mumkin.
Sud ma’muriy jazo chorasini qo‘llayotganda javobgarlikni yengillashtiruvchi holatlarni
va huquqbuzarning moddiy ahvolini inobatga olgan holda sabablar va asoslarni albatta
ko‘rsatib, MJtKning maxsus qismidagi moddalarning sanksiyasida nazarda tutilgan eng kam
jazodan ham kamroq jazo chorasini qo‘llashi mumkin. Ma’muriy huquqbuzarlik to‘g‘risidagi
23](/data/documents/7a020600-0cbc-480b-a6c4-bc1e48e316cf/page_23.png)
![ishni ko‘rib chiquvchi boshqa organ (mansabdor shaxs) javobgarlikni yengillashtiruvchi
holatlarni va huquqbuzarning moddiy ahvolini inobatga olgan holda, yengilroq ma’muriy jazo
chorasini qo‘llash to‘g‘risidagi masalani hal etish uchun ishni MJtKning 3081-moddasida
belgilangan tartibda sudga yuboradi. Ushbu holatni ma’muriy jarima jazosi misolida ko‘rish
mumkin. Bunda fuqarolarga solinadigan jarimaning eng kam miqdori eng kam ish haqining
ellikdan bir qismidan, mansabdor shaxslarga esa eng kam ish haqining o‘ndan bir qismidan
kam bo‘lmasligi kerak.
MJtKning 32-moddasida esa ma’muriy javobgarlikni og‘irlashtiruvchi holatlarga
quyidagilar kiritilgan:
1) g‘ayrihuquqiy harakatlarni to‘xtatish vakolati bor shaxslar tomonidan qo‘yilgan
talabga qaramay, bunday harakatlarni davom ettirish;
2) ma’muriy jazo chorasiga tortilgan shaxsning bir yil mobaynidayana o‘sha xildagi
huquqbuzarlikni sodir etishi, xuddi shuningdek, huquqbuzarlikni ilgari sudlangan shaxs
tomonidan sodir etilishi;
3) voyaga yetmagan shaxsni huquqbuzarlikka tortish (jalb qilish);
4) huquqbuzarlikning bir guruh shaxslar tomonidan sodir etilishi;
5) huquqbuzarlikning tabiiy ofat sharoitida yoki boshqa favqulodda holatlarda sodir
etilishi;
6) huquqbuzarlikning mast holda sodir etilishi.
Ma’muriy huquqbuzarlik to‘g‘risidagi ishni ko‘rib chiquvchi organ (mansabdor
shaxs)larga bulardan tashqari boshqa holatlarni ham javobgarlikni og‘irlashtiruvchi holat deb
topish vakolati berilmagan. Ular huquqbuzarlikning mast holda sodir etilishi holatini faqat
uning xususiyatiga qarab aybni og‘irlashtiruvchi holat deb topmasligi mumkin. Ma’muriy
qonunchilik hujjatlarida bir necha ma’muriy huquqbuzarlik sodir etilganligi uchun ma’muriy
jazo qo‘llash qoidalari ham belgilangan. Bir shaxs ikki yoki undan ortiq ma’muriy
huquqbuzarlik xatti-harakat (harakatsizlik)larini sodir etgan bo‘lsa, ma’muriy jazo har bir
24](/data/documents/7a020600-0cbc-480b-a6c4-bc1e48e316cf/page_24.png)
![huquqbuzarlik uchun alohida-alohida qo‘llaniladi. Basharti, shaxs bir necha ma’muriy
huquqbuzarlik sodir etgan bo‘lib, shu haqdagi ishlar bir vaqtning o‘zida ayni bir organ
(mansabdor shaxs) tomonidan ko‘rib chiqilayotgan bo‘lsa, bu shaxsga nisbatan uzil-kesil jazo
og‘irroq ma’muriy jazoni nazarda tutuvchi sanksiya doirasida qo‘llaniladi. Bu holda asosiy
jazoga sodir etilgan huquqbuzarliklardan istalgan bittasi uchun ma’muriy javobgarlik
to‘g‘risidagi moddalarda nazarda tutilgan qo‘shimcha jazo choralaridan biri qo‘shilishi
mumkin.
Agar shaxs MJtKning Maxsus qismidagi bir necha modda bilan ma’muriy javobgarlik
belgilangan va ular to‘g‘risidagi ishlarni har xil organ (mansabdor shaxs) ko‘radigan harakat
(harakatsizlik) sodir etgan bo‘lsa, unga nisbatan og‘irroq ma’muriy jazoni nazarda tutuvchi
sanksiya doirasida jazo qo‘llaniladi. Bu holda asosiy jazoga sodir etilgan huquqbuzarliklardan
istalgan bittasi uchun ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi moddalarda nazarda tutilgan
qo‘shimcha jazo choralaridan biri qo‘shilishi mumkin 1
. Yoxud shaxs kodeks Maxsus
qismidagi tegishli modda bilan ma’muriy javobgarlik nazarda tutilgan harakat
(harakatsizlik)ni voyaga yetmagan shaxsni ma’muriy huquqbuzarlik sodir etishga jalb qilgan
holda (188 1
-modda) sodir etgan bo‘lsa, ish materiallari ko‘rib chiqish uchun sudga
topshiriladi. Bu holda ham asosiy jazoga sodir etilgan huquqbuzarliklardan istalgan bittasi
uchun ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi moddalarda nazarda tutilgan qo‘shimcha jazo
choralaridan biri qo‘shilishi mumkin 2
.
Ma’muriy qamoq va maxsus huquqdan mahrum etish kabi ma’muriy jazo choralarini
qo‘llash uchun muddatlarni hisoblash quyidagicha belgilangan. Ma’muriy qamoq muddati
sutkalar bilan, eng ko‘pi 30 sutka, maxsus huquqdan mahrum etish muddati esa kunlar, oylar,
yillar bilan hisoblanadi va ko‘pi bilan 3 yilgacha qo‘llaniladi.
Ma’muriy jazo – ma’muriy huquqbuzarlik sodir etilgan kundan boshlab, davom
etayotgan huquqbuzarliklar uchun esa, huquqbuzarlik aniqlangan kundan boshlab bir yildan
kechiktirmay qo‘llanilishi mumkin.
25](/data/documents/7a020600-0cbc-480b-a6c4-bc1e48e316cf/page_25.png)
![Jinoyat ishini qo‘zg‘atish rad etilgan yoki jinoyat ishi tugatilgan bo‘lsa-yu, lekin
huquqbuzarning harakatlarida ma’muriy huquqbuzarlik alomatlari mavjud bo‘lsa, ma’muriy
jazo chorasi jinoyat ishi qo‘zg‘atishni rad etish yoki jinoyat ishini tugatish to‘g‘risida qaror
qabul qilingan kundan boshlab bir oydan kechiktirmay qo‘llanilishi mumkin 3
.
Mazkur muddatlar ashyolarni bojxonaga doir qonunchilik hujjatlari asosida musodara
qilish hollariga nisbatan tatbiq etilmaydi.
Ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi kodeksning 37-moddasiga muvofiq, ma’muriy jazoga
tortilgan shaxs shu jazoni o‘tash muddati tugagan kundan boshlab bir yil mobaynida yangi
1 Ўзбекистон Республикаси Олий Кенгашининг ахборотномаси. – 1995. – №3. 6 - м.
2 Ўзбекистон Республикаси қонун ҳужжатлари тўплами. – 2008. – №16. – 117-м.
3 Ўзбекистон Республикаси Олий Мажлисининг ахборотномаси. – 2004. – №5. – 90-м
ma’muriy huquqbuzarlik sodir etmagan bo‘lsa, mazkur shaxs ma’muriy jazoga tortilmagan
deb hisoblanadi. Mazkur bir yillik muddat o‘tgach ushbu shaxs tomonidan xuddi shunday
ma’muriy huquqbuzarlik sodir etilgan taqdirda uning huquq buzarlikni takroran sodir etgan,
deb kvalifikatsiya qilinishi mumkin emas. Ma’muriy huquqbuzarlik sodir etgan shaxs
ma’muriy hu-quqbuzarlik oqibatida yetkazilgan zararni qoplashi shart. Basharti, ma’muriy
huquqbuzarlik sodir etish oqibatida jismoniy shaxsga, korxona, muassasa, tashkilotga,
fuqarolarning o‘zini o‘zi boshqarish organi yoki davlatga yetkazilgan mulkiy zarar belgilab
qo‘yilgan eng kam ish haqidan ko‘p bo‘lmasa, organ (mansabdor shaxs) jazo qo‘llanishi
paytida aybdor bu zararni qoplashi to‘g‘risidagi masalani ham hal etishga haqlidir, ma’muriy
ishlar bo‘yicha sudya esa bu masalani yetkazilgan zarar miqdoridan qat’i nazar hal qilaveradi.
Boshqa hollarda ma’muriy huquqbuzarlik natijasida yetkazilgan mulkiy zararni qoplash
fuqarolik-huquqiy tartibida hal qilinadi. Ma’muriy jazoni qo‘llash ma’muriy huquqbuzarlik
sodir etgan shaxsni bajarilmaganligi uchun ma’muriy jazo qo‘llanilgan vazifani bajarishdan
ozod etmaydi
26](/data/documents/7a020600-0cbc-480b-a6c4-bc1e48e316cf/page_26.png)
![II BOB. XULOSA
Ma’muriy jazo ma’muriy qonunchilikka asosan huquqbuzarlik sodir etishda aybli deb
topilgan shaxsga nisbatan davlat nomidan vakolatli organ, mansabdor shaxs tomonidan
qo‘llaniladigan va huquqbuzarni qonunda nazarda tutilgan muayyan huquq va erkinliklardan
mahrum qilish yoki ularni vaqtincha cheklashdan iborat majburlov chorasi bo‘lsa-da,
huquqbuzarni qiynoqqa solish, zo‘ravonlikka, shafqatsiz yoki inson qadrqimmatini
kamsituvchi boshqa tarzdagi tazyiqqa duchor etish maqsadini ko‘zlamaydi. Buning isboti
MJtKning 8-moddasida o‘z aksini topgan, ya’ni ma’muriy huquqbuzarlik uchun hech kim
mamlakatimiz Konstitutsiyasidan kelib chiquvchi qonunchilik hujjatlarida belgilangan asoslar
va tartibdan boshqacha tarzda ta’sir ko‘rsatish chorasiga tortilishi mumkin emas. Ma’muriy
huquqbuzarlik to‘g‘risidagi ishlarni yuritish qonuniylikka rioya qilish asosida olib boriladi.
Ma’muriy jazoning maqsadi va vazifalari o‘zaro uyg‘un holda bir-biri bilan chambarchas
bog‘liqdir. Ma’muriy jazoning vazifalari inson va jamiyat farovonligi yo‘lida fuqarolarning
huquq va erkinliklarini, mulkni, davlat va jamoat tartibini, tabiiy muhitni muhofaza qilish,
ijtimoiy adolat va qonuniylikni ta’minlash, ma’muriy huquqbuzarlik uchun adolatli jazoning
muqarrarligi,shuningdek, huquqbuzarliklarning oldini olish, fuqarolarni O‘zbekiston
Respublikasi Konstitutsiyasi va qonunlariga rioya etish ruhida tarbiyalashni o‘z ichiga oladi.
Bu vazifalarni amalga oshirish uchun Ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi kodeks qanday
harakat yoki harakatsizlik ma’muriy huquqbuzarlik hisoblanishini, ma’muriy huquqbuzarlik
sodir etgan shaxsga nisbatan qaysi organ (mansabdor shaxs) tomonidan qay tartibda qanday
ma’muriy jazo qo‘llanilishi va ijro etilishini belgilaydi.
27](/data/documents/7a020600-0cbc-480b-a6c4-bc1e48e316cf/page_27.png)
![III BOB. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. O’QUV ADABIYOTLARI
1. Административное право / Под.ред. Василенко- ва Р.Т. - М.: 1990.
2. Бахрар Д.Н. Административное право. — М.: 1993.
3. Алехин. А.Р., Козлов Ю.М. Административное право Российской Федерации. — М.:
1994.
4. Alimov X.R. Ma'muriy huquq. Darslik . — Т.: 1995.
5. Манохин В.М., Адушкин Ю.С., Багишаев З А. Российское административное право:
Учебник. — М.: 1996.
6. Князев С.Д. Административное право: Учеб. пособие. Владивосток. 1997.
7. Алехин А.П., Кармолиикий А.А., Козлов Ю.М. Административное право Российской
Федерации. Учебник. — М.: «ЗЕРЦАЛО», 1998.
8. Административное право Республики Узбекистан // Авт. коллектив: Алимов Х.Р.,
Соловьева Л.И. и др./ - Т.: «Адолат», 1999.
9. Административное право. — М.: «Юрист», 2000.
10. Административное право: учебник / Под ред. Козлова Ю.М., Попова Л.Л. — М.:
«Юрист», 2000.
11. Xudoyberdiyeva V.J., Xojiyev Ye.T. Ma’muriy huquq. O‘quv qo'llanma. — Т.: TDYuI
nashriyoti, 2000.
12. Козлов Ю.М. Административное право: Учебник. — 2-е изд., перераб. и доп. — М.:
«Юрист», 2003.
13. Бахрах Д.Н., Россинский Б.В., Старилов Ю.Н. Административное право: Учебник
для вузов. — М.: «Норма», 2004.
14. Габричидзе Б.Н., Чернявский А.Г., Ким-Кимен А.Н. Административное право:
Учебник. — М.: ТК Велби. Изд-во «Проспект», 2004.
28](/data/documents/7a020600-0cbc-480b-a6c4-bc1e48e316cf/page_28.png)
![15. Сорокин В.Д. Административно-процессуальное право: Учебник. — СПб.:
Издательство «Юридический центр Пресс», 2004.
16. Административное право: Учебник /Под ред. Попова Л.Л.. — М.: «Юрист», 2004.
2. NORMATIV HUQUQIY HUJJATLAR
1. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. 8-dekabr 1992- yilda qabul qilingan
2. O'zbekiston Respublikasining Ma’muriy javobgarlik to'g'risidagi kodeksi. O'zbekiston
Respublikasi 22.09.1994-y. Keyingi qo'shimcha va o'zgartirishlar bilan birgalikda.
3. «Ma’muriy qamoqqa olingan shaxslarni saqlash xarajatlarini undirish to'g'risida»gi
O'zbekiston Respublikasi 06.05.1995-y. 68-1 sonli qonuni
3. WEB RESURSLAR
1. https://www.ilo.org
2. https://www.prezident.uz
3. https://www.gov.uz
4. https://www.lex.uz
5. https://www.norma.uz
6. https://www.ziyonet.uz
7. https://www.tsul.uz
29](/data/documents/7a020600-0cbc-480b-a6c4-bc1e48e316cf/page_29.png)
MAMURIY JAZO HAQIDA MUNDARIJA I.bob. KIRISH……………………………………………………………….3 ASOSIY QISM 1. MA’MURIY JAZO CHORALAR……………….……………………….4 2. MA’MURIY JAZO CHORALARINI QO’LLASHNING MAQSADI VA VAZIFASI……………………………………………………………………...19 3. MA’MURIY JAZO CHORALARINI QO’LLASH ASOSLARI……….20 II.bob.XULOSA……………………………………………………..27 III.bob. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR……………………28 1
KIRISH Huquq hamisha ijtimoiy munosabatlarni muhofaza etish vositasi bo‘lib kelgan. Huquqiy ta’sirning bu yo‘nalishi huquqning qo‘riqlovchi funksiyasini tashkil etadi. Huquqning qo‘riqlovchi funksiyasi – uning ijtimoiy vazifasi bilan belgilangan huquqiy ta’sir etish yo‘nalishi bo‘lib, u umumiy ahamiyatga molik, o‘ta muhim iqtisodiy, siyosiy, ma’naviy va boshqa ijtimoiy munosabatlarni muhofaza etishga, ularning daxlsizligini ta’minlashga yo‘naltiriladi va shu bilan birga jamiyatga yot, zararli munosabatlarni siqib chiqarishga qaratiladi 1 . Huquqshunoslik fanida qo‘riqlovchi funksiyaning xususiyatlari quyidagilardan iborat ekanligi e’tirof etilgan: birinchidan , u huquqni kishilar xulq-atvoriga ta’sir etishning alohida vositasi sifatida ta’riflaydi. Huquq bu vazifani jazo qo‘llash, taqiqlar o‘rnatish va yuridik javobgarlikni amalga oshirish bilan ogohlantirib, insonlar irodasiga ta’sir o‘tkazish orqali bajaradi; ikkinchidan , unda davlat, huquqiy qoidalar vositasida qanday ijtimoiy qadriyatlarni o‘z himoyasiga olganligi to‘g‘risida ijtimoiy munosabat subyektlariga axborot yetkaziladi; uchinchidan , u jamiyatning siyosiy va huquqiy madaniyati darajasining, huquqdagi insonparvarlik asoslarining ko‘rsatkichidir. Huquqning qo‘riqlovchi funksiyasiga xos xususiyatlar uni davlatning huquqni muhofaza etish faoliyati bilan qiyoslaganda, yanada aniqroq namoyon 2
bo‘ladi. Tegishli davlat idoralari huquq subyektlari tomonidan qonun talablarining so‘zsiz, qat’iy bajarilishini ta’minlaydi, jamiyatda qonuniylik muhitini vujudga keltiradi. Bu huquq buzilishi faktini aniqlash, ularni ko‘rib chiqish va aybdorlarni yuridik javobgarlikka tortish bilan ta’minlanadi. Bundan tashqari, eng muhimi, huquqning qo‘riqlovchi funksiyasi ijtimoiy munosabatlarni himoyalashga yo‘naltirilgandir. Turli huquq tarmoqlarida tartibga solinadigan va qo‘riqlanadigan ijtimoiy munosabatlarni aybdor shaxs tomonidan buzganlik uchun yuridik javobgarlik nazarda tutiladi. Yuridik javobgarlik aybdor shaxsga nisbatan muayyan jazo qo‘llashda namoyon bo‘ladi. Masalan, mehnat intizomi buzilganda – intizomiy jazo, ma’muriy huquqbuzarlik sodir etilganda – ma’muriy jazo, jinoyat sodir etilganda – jinoiy jazo qo‘llaniladi. Ushbu malakaviy diplom ishi orqali esa ma’muriy jazo choralarini, ularni qo’llashdan bo’lgan maqsad va vazifalarini, ularni qo’llash asoslarini yoritib berishga harakat qilinadi. 3
I BOB. ASOSIY QISM 1. MA’MURIY JAZO CHORALARI Ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi kodeksning 23-moddasiga muvofiq, ma’muriy huquqbuzarlik sodir etganlik uchun quyidagi ma’muriy jazo choralari qo‘llanilishi mumkin: 1) jarima; 2) ma’muriy huquqbuzarlikni sodir etish quroli hisoblangan yoki bevosita shunday narsa bo‘lgan ashyoni haqini to‘lash sharti bilan olib qo‘yish; 3) ma’muriy huquqbuzarlikni sodir etish quroli hisoblangan yoki bevosita shunday narsa bo‘lgan ashyoni musodara qilish; 4) muayyan shaxsni unga berilgan maxsus huquqdan (transport vositasini boshqarish huquqidan, ov qilish huquqidan) mahrum etish; 5) ma’muriy qamoqqa olish; 6) chet el fuqarolarini va fuqaroligi bo‘lmagan shaxslarni O‘zbekiston Respublikasi hududidan ma’muriy tarzda chiqarib yuborish. Ma’muriy jarimadan tashqari barcha ma’muriy jazo choralari, faqat O‘zbekiston Respublikasi qonunlari bilan belgilanishi mumkin. Ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi qonunchilik hujjatlariga muvofiq, ma’muriy jazo asosiy va qo‘shimcha ma’muriy jazo choralariga bo‘linadi. Asosiy ma’muriy jazo choralari – ma’muriy jazo choralari boshqa ma’muriy jazo choralarining turlariga qo‘shimcha bo‘lib, ayni vaqtda tayinlanishi mumkin bo‘lmagan jazo choralaridir. Masalan, jarima, muayyan shaxsni maxsus huquqdan mahrum qilish, ma’muriy qamoq kabi choralar faqat asosiy ma’muriy jazo choralari sifatida qo‘llanilishi mumkin. Qo‘shimcha ma’muriy jazo choralari esa ma’muriy jazo chorasiga qo‘shimcha ravishda tayinlanishi mumkin bo‘lgan ma’muriy jazo choralaridir. Masalan, ashyolarni haqini to‘lash sharti bilan olib qo‘yish yoki musodara qilish, O‘zbekiston Respublikasi hududidan ma’muriy tarzda 4
chiqarib yuborish qo‘shimcha jazo choralaridir. Biroq ular ham asosiy, ham qo‘shimcha ma’muriy jazo tariqasida qo‘llanilishi mumkin. Qo‘shimcha ma’muriy jazo choralarining yana bir o‘ziga xos xususiyati – bu ularning sodir etilgan ma’muriy huquqbuzarlik uchun alohida, mustaqil ravishda qo‘llanilishining mumkin emasligidir. Ya’ni ular faqat asosiy ma’muriy jazo choralariga qo‘shimcha jazo chorasi sifatida tayinlanishi mumkin. Demak, bir ma’muriy huquqbuzarlik uchun yo asosiy, yoki ham asosiy, ham qo‘shimcha jazo chorasi qo‘llanilishi mumkin. Lekin bir vaqtning o‘zida ikkita asosiy yoki ikkita qo‘shimcha jazo choralarining qo‘llanilishi mumkin emas. Yuqorida ko‘rsatilgan ma’muriy jazo choralarni alohida-alohida ko‘rib chiqamiz. Jarima ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi qonunchilik hujjatlarida belgilangan ma’muriy huquqbuzarliklar uchun qo‘llaniladi. Boshqacha aytganda, jarima ma’muriy huquqbuzarliklar uchun MJtKning Maxsus qismi moddalarining sanksiyalarida belgilangan hollarda qo‘llaniladi. Jarima – ma’muriy huquqbuzarlik sodir etgan aybdor shaxslardan davlat hisobiga pul undirishdir. Jarima moddiy xususiyatga ega bo‘lgan ma’muriy jazo chorasi bo‘lib, aybdor shaxslardan davlat hisobiga undirib olinadigan muayyan bir pul miqdorida ifodalanadi. Jarima tarzidagi ma’muriy jazo chorasi huquqbuzarning ongiga ta’sir ko‘rsatib, avvalo, uning moddiy manfaatlariga zarar yetkazadi. Shu bois, ma’muriy jarima samarali jazo choralaridan biri bo‘lib hisoblanadi. Jarima ma’muriy jazo chorasining asosiy turi hisoblanadi. U boshqa jazo choralarining o‘rniga tatbiq etilishi mumkin emas. Qonunchilik hujjatlarida nazarda tutilgan hollarda jarima qo‘shimcha ma’muriy jazo chorasi bilan birgalikda solinishi mumkin (masalan, ashyoni haqini to‘lash sharti bilan olib qo‘yish yoki musodara qilish). Jarimaning miqdori – ma’muriy huquqbuzarlik sodir etilgan vaqtdagi, davom etayotgan ma’muriy huquqbuzarlik uchun esa u aniqlangan vaqtdagi belgilab qo‘yilgan eng kam oylik ish haqidan kelib chiqqan holda belgilanadi. Jarima obyektiga ko‘ra ikki turga bo‘linadi: fuqarolarga, (ya’ni jismoniy shaxslarga) va mansabdor shaxslarga solinadigan jarimalar. Ular 5