Manzara asarlari vositasida o’quvchilarni tabiatni sevishga o’rgatishning ta’limiy va tarbiyaviy ahamiyati
1
MUNDARIJA Kirish………………………………………………………………….. 3 I BOB: Manzara asarlari vositasida o’quvchilarni tabiatni sevishga o’rgatishning ta’limiy va tarbiyaviy ahamiyati. 1.1. Adabiyotlar tahlili………………………………………………..10 1 .2. Tasviriy san`atda manzara janri х ususida………………………..13 1.3. Ma nzara janridaijodqilganmusavvirlar hayotiv a ijodi……….….21 II-BOB: Umumiy o’rta ta’lim maktablari tasviriy san’at darslarida tabiat manzaralarini bosqichli ishlash usullari. 2.1. Manzara janrida ob`ekt tanlashning zarurligi va mavzuning tug’ulishi … ………………………………………………………………….24 2.2. Tabiatda perspektiva va rang…………………………………….31 2.3 . Bosqichli manzara ishlashda izlanishlar va kompozitsiyani mukammallashtirish jarayoni……………………………………..…………48 2.4. Tajriba-sinov ishlari va olingan natijalar…………………………53 Umumiy x ulosa…………………………………………… … …… . … 57 Foydalanilgan adabiyotlar……………………………………… . … . . 59 Ilovalar ……………………………………………… . …………… .. … 60 2
Kirish. O'zbekiston Respublikasi Mustaqillika erishgandan keyin jamiyatimizda katta xayrli o'zgarishlar sodir bo'ldi. Yangi tashkil etilgan akademik lisey, kollej, oliy ta'lim muassasalarida taxsil olayotgan yoshlarning badiiy va estetik tarbiyasiga katta e'tibor bilan qaralmoqda. Inson ijodiy faolligi uning har tomonlama kamol topishida muhim omil bo'lib, uni estetik to'laqonliksiz tasavvur etib bo'lmaydi. Inson xayotiy jism va buyumlar qurshovida kechadi. Rang-barang buyum va jismlar dunyosi borliqqa go'zallik nafosat qonuni orqali qarashga undaydi. Ushbu bitiruv malakaviy ishi – Rangtasvir san'ati sirlarini o'rganishda kerakli qo'llanma bo'lib, u o'zbek xalqining ko'p asrlik badiiy me'rosi, uning jaxon san'ati taraqqiyotida tutgan o'rni haqida tasavvur beradi. Rangtasvir sohasi ijodkorlarning, eng avvalo yosh iste'dodlarni xalqimizning boy ma'naviy dunyosini, shuningdek jaxon rangtasvir san'ati durdonalarini o'rganishda yaqin ko'makchi hamdir. Ushbu bitiruv malakaviy ishi ko'rgazma faoliyati orqali o'zbek rangtasvir san'ati yutuqlarini O'zbekiston va xorijda keng tanitib kelayotgan O'zbekiston Badiiy Akademiyasi o'quv muassasalarida dastlabki sinovdan o'tgan o'quv reja va dasturlari asos qilib olindi. Rangtasvir o'quv fani ma'naviy barkamol avlodni tarbiyalashda o'zining keng imkoniyatlari bilan alohida ajralib turadi. Rangtasvir fani ijodiy faoliyati san'atkorning dunyosini, borliqni, uning go'zalligini ranglar orqali ko'rish va tasavvur etish, xaqiqiy san'at asarini qadrlashni o'rgatadi. Bu fanning bosh maqsadi – o’quvchilarda badiiy madaniyat va badiiy fikrlash tafakkurini yuksaltirish hamda ijodiy faoliyatni tarbiyalashdan iboratdir. Rangtasvir o'quv fani o'z oldiga qo'yilgan vazifalar quyidagilardan iborat: - atrof muhitdagi ranglarni ko'ra olish va ularni idrok etishga o'rgatish. - badiiy qobilyat, did va fikrlash faoliyatini o'qitish. -rangtasvirning nazariy asoslari: nur-soya, rangshunoslik, perspektiva va fazoviy tasavvurni o'stirish, shuningdek rangtasvir san'atining turlari, janr, oqim, atama va iboralari xaqida tushuncha berish. 3
- rangtasvir asarlarini o'qiy olish va rang ko'rish malakasi, ko'nikmalarini rivojlantirish. - o’quvchilarni turli kasb-xunarga yo'naltirish va vatanparvarlik, avvlambor milliy va umuminsoniy qadryatlarga hurmat tuyg'usini tarbiyalash. Rangtasvir o'quv fanini o'rgatish barcha umumta'lim va boshqa fanlar bilan uzviy bog'liq xolda amalga oshiriladi. Mazkur bitiruv malakaviy ishi rangtasvirning umumiy qonun-qoidalari, rangning to'laligi, kuchi, yorulikka munosabati, toza va shaffofligi, mustaqilligi haqida tushunchalar beradi. Shuningdek, rangning sifatlari, rang turlari va bo'yoq texnikasi, undan to'g'ri foydalanish, bo'yoqning kimyoviy tarkibi va rang olami haqidagi boshqa ko'plab ma'lumotlarni o'zida mujassam etgan. Bitiruv malakaviy ishning dolzarbligi: O'zbekiston Respublikasida ta'lim tizimini rivojlantirish bo'yicha «Ta'lim to'g'risida»gi qonunva «Kadrlar tayyorlash Milliy dasturi qabul qilindi. «Kadrlar tayyorlash Milliy dasturi»da estetik turkumdagi fanlarni o'qitilishiga alohida e'tibor berilgan bo'lib, xususan, uning «Uzluksiz ta'limni tashkil etish va rivojlantirish tamoyillari» qismida uzluksiz ta'limning faoliyat ko'rsatish tamoyillaridan biri ta'limning ijtimoiylashuvi deb qaraldi. U ta'lim oluvchilarda estetik boy dunyoqarashni hosil qilish, yuksak ma'naviyat, madaniyat va ijodiy fikrlashni shakllantirish lozimligini qayd etadi. «Hozirgi vaqtda eng muhim, eng dolzarb vazifamiz — jamiyatimiz a'zolarini, avvalambor, voyaga yetib kelayotgan yosh avlodni kamol toptirish, ularning qalbida milliy g'oya, milliy mafkura, o'z Vataniga mehr-sadoqat tuyg'usini uyg'otish, o'zligini anglash, mil liy va umuminsoniy qadriyatlar ruhida tarbiyalashdan iboratdir», deyiladi birinchi prezidentimiz I.A. Karimovning “Hushyorlikga da’vat” risolasida. 1 Yoshlarga rangtasvir darslar ida “Tabiat manzaralarini bosqichli ishlash usullari” mavzusidagi o’quv mashg’ulotini o’qitishda yangicha metod va usullarni 1 I. A.Karimov. Hushyorlikka da’vat.Toshkent. O’zbekiston. 4
izlab topish, zamonaviy pedagogik texnologiyalardan foydalanish masalalari ayniqsa dolzab mavzulardan hisoblanadi. “Tabiat manzaralarini bosqichli ishlash usullari” mavzusida manzara ishlash mashg’ulotining mazmunini aniqlash, o’qitishda yangi pedagogik texnologiyalardan foydalanish va o’quv jarayoniga tadbiq etish, o’quv materialining mazmuni va tuzilishining mukammaligi o’quvchilar saviyasiga mosligi ilmiy bilish jarayonida faolikni kuchaytiradi va pedagogik samaradorlikni oshiradi. Muammoni o’rganilganlik darajasi : U zluksiz p e d a g og i k t a ’ l i m t i z i m i d a o ’q i t uvc h i s ha x si n i k as bi y t a y y or l a s h , o ’ qu v - ta r bi y a j arayo ni da k a sb iy m a d a ni y a t ni m illiy qa d r i y at l a a sosi d a s h ak lla n t i ri s h , pe d a go g ik t u r k um f a n l a r n i o ’ q itish j a ra y o n ida b o ’ la j ak o ’ qituv c hila r n ing p e d a gogik m adani y at i ni t a rb i y alas h , s h uni ng de k , p e d ag og i k m ah o r a t n i q a r or t op ti r ish m asa l a l a ri A . A li e v , X . Ab duka r i m o v , A . A. V erbitski y , V . K. D y ache n k o , D. O. X i m m ata l iev v a b o s h q a lar i sh la r i d a y or i ti l g a n b o ’l s a , M. Y u. X a k i m o va , B. X . Raxi m ov a , E. I . Pa s sov ha m da T. Q udr a tovl a r t o m o n i d a n olib b o ri lgan ta dq i q ot is hl ar i da bo ’ lajak o ’ qituv c hila r da m u lo q o t v a n utq m a d a n i y atini s h ak lla n t i ri sh bora sid a s o ’ z y ur i tila d i . T a ’ l i m ti z i m ida o ’ qituv c hi s ha x si n i sh a kll a n t iri s h o ’ z- o ’ z i ni b o s h q a r uv i a s os ida o ’ q it u vch i la r ni n g i j t i m o i y fa ol l i g ini o sh i r i sh v a k as b i y sh ak ll an g a n l ik. Tas h xisi m asa l a la r i N . A. Mu s li m ov M. A. A b d ul l a jo no v , O . A. A b d u lina, A. A k b arov, M .M . A x m edjo n o v , L . A . Re g ushlar to m o n idan y arat i l g a n a s a r la r da o ’ z ifod a si v a e c h i m i n i t o p g a n . T a ’ l i m t iz i m i u chu n , x u s us a n u m u m i y o ’ rta t a ’ lim m ak t abla r i uc h un rangtasvir sa n ’ at o ’ qi t uv ch ilar i ni t ay y or l ash m u a m m o l ari bi l a n bog ’ liq b o ’l gan t e xn o lo g i k y o n das h uvlar B. S . K uz i n , A . A. Me l i k - Pa s ha e v, B. M. N e m e n sk i y , B. O ripo v , N . O y d i no v , Z. N. N o v l y anska y a , N . N . Rost o vts e v , T. Y a. Sh pi kal o v a , B. P . Yu sov k a bila r ni n g t ad qi q ot l ar i da o ’ r g a n ilg a n . Bi ro q , glob a l l as h u v j a r a y o n ida, bi l im ol ish s h ak l v a us u llari y a n gi t ex n o lo g i y alar b il a n b o y i t ila y ot g a n bir d a vrda y angi tad q iq o tl a r ko ’ p r oq qi z i qi s h u y g ’ o t ad i . S hu m a ’ n od a k e y i n gi y il l a r da 5