O‘ZBEKISTON O‘SIMLIKLARI” MAVZUSINI O‘QITISHDA KLASTER VA VENN DIAGRAMMASIDAN FOYDALANISH
O‘ZBEKISTON O‘SIMLIKLARI” MAVZUSINI O‘QITISHDA KLASTER VA VENN DIAGRAMMASIDAN FOYDALANISH 1
Kirish 3 I BOB O’ZBEKISTON TABIIY GEOGRAFIYASINI O’QITISHDA YANGI PEDAGOGIK TEXNOLOGIYALARDAN FOYDALANISHNING AHAMIYATI ………………………………. 5 1.1 Pedagogik texnologiyalarni o’quv jarayoniga tadbiq etishning zaruriyati. 5 1.2 O’zbekiston tabiiy geografiyasini o’qitishda qo’llaniladigan pedagogik texnologiyalarining o’ziga xos xususiyatlari …………………………... 13 1.3 Pedagogik texnologiyalarning asosiy jarayonlari ……………………… 18 II BOB VEN VA KLASTER TEXNOLOGILARI ASOSIDA O’ZBEKISTON O’SIMLIKLARI MAVZUSINI O‘QITISHNING SAMARALI YO‘LLARI VA VOSITALARI ……………………… 32 2.1 O’zbekiston da hududida tarqalgan o‘simliklarini o‘rganishning ahamiyati ………………………………………………………………. 32 2.2 “ Ven ” va “Klaster” ta’lim texnologiyasi ning qo’llashning afzalliklari… 45 2.3 “ O’zbekiston o’simliklari”mavzusini bo‘yicha o‘quvchilarga mo‘ljallangan keys topshiriqlari va ishlanmalar …………………….. 53 Xulosa ..……………………………………………………………………. 57 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati …………………………………………… 5 Mundarija 2
KIRISH Bitiruv ishing dolzarbligi. Mamalakatimiz ijtimoiy –ma'naviy h ayotining barcha sa h olarida bo'lganidek, ta'lim tizimida xam keng q amrovli islo h otlar yo'lga q o'yildiki, bunda ta'lim tarbiya tizimiga, oliy ta'limning o' q uv – tarbiya jarayoniga zamonaviy pedagogik va axborot texnologiyalarini olib kirish or q ali uning sifatini uzluksiz ravishda takomillashtirib borish, ta'lim samaradorligini ortirish talab etilmo q da. O'zbekiston Respublikasida demokratik va h u q u q iy jamiyat barpo etilayotgan mavjud sharoitda yosh avlodning musta q il va erkin fikrlay olishi ro'y berayotgan vo q ea- h odisalarga shaxsiy munosabatini bildirishga imkon beradi. Ijtimoiy borli q da kechayotgan o'zgarishlarga nisbatan shaxsiy nu q tai nazarning shakllanishi shaxs faolligini ko'rsatuvchi mu h im ji h atlardan biridir. Q olaversa, musta q il fikr egasi bo'lgan shaxs o'z imkoniyatlari, q obiliyatini erkin namoyon eta oladi. Muvaffa q iyatli ravishda olib borilayotgan ta'limiy islo h otlarning h am asosiy ma q sadi erkin, musta q il fikriga ega barkamol shaxs va malakali mutaxassisni tarbiyalab voyaga etkazishdan iboratdir. Ta'lim so h alarida il g’ or texnologiyalarni q o'llash shartlaridan biri - malakali mutaxassislarni tayyorlash, ularning kasbiy ma h oratini doimiy ravishda oshirib borishga erishish ekanligidan h am anglanadiki, ijtimoiy, i q tisodiy va madaniy h ayot bir-biri bilan uzviylik, alo q adorlik h amda yaxlitlik tamoyili asosida rivojlanib boradi. Jamiyat ijtimoiy h ayotida etakchi o'rin tutgan g’ oya va q arashlar i q tisodiy ishlab chi q arish rivojiga o'z ta ’ sirini o'tkazsa, o'z navbatida, i q tisodiy o'sish a h olining madaniy turmush tarzining yaxshilanishiga olib keladi. Tabiiy ravishda zamonaviy fan-texnika yutu q laridan samarali va unumli foydalana olish vazifasi mazkur fan oldiga h am q o'yilgandir. Ayni va q tda Respublika ijtimoiy h ayotiga shiddatli tezlikda axborotlar o q imi kirib kelmo q da va keng ko'lamni q amrab olmo q da. Axborotlarni tezkor suratda q abul q ilib olish, ularni ta h lil etish, q ayta ishlash, nazariy ji h atdan umumlashtirish, xulosalash h amda o' q uvchiga etkazib berishni yo'lga q o'yish ta'lim tizimi oldida turgan dolzarb muammolardan biri h isoblanadi. 3
Kadrlar tayyorlash milliy dasturida Maktablarda tizimini tashkil etish va rivojlantirish uchun «Yangi pedagogik texnologiyalar.. tizimidan foydalangan holda talabalarni o‘qitishni jadallashtirish»ga erishish zarur, deb qayta-qayta ta’kidlangan hamda O’zbekiston respublikasining “Ta’lim to’g’risidagi ” qonunda ham o’z aksini topgan. Hozirgi kunda umumiy o’rta ta’lim maktablarida O‘zbekiston tabiiy geografiyasini o‘qitishda innovatsion texnologiyalardan foydalanishni keng joriy qilish vazifalari muhim sanaladi. Bunday olib qaraganda bugungi pedagog mutaxassislar tayyorlash tizimiga zamonaviy yondoshuvni shakllantirish, bo‘lajak mutaxassis shaxsidagi ijodkorlik, tadqiqotchilik, mustaqillik va innovatsion o‘qitish texnologiyalarini bilish faolligi, ko‘nikmalarini rivojlantirish maktablarda muassasalarida o‘qitiladigan umumkasbiy fanlarning muhim vazifalaridan sanaladi. Umumiy o’rta ta’lim maktablairda O‘zbekiston tabiiy geografiyasi fani misolida olib boriladigan ta’lim va tarbiya jarayonlarini har tomonlama nazariy va amaliy jihatdan o‘rganish va tahlil etishni dolzarbligidan dalolat beradi. Bitiruv ishi kirish, ikki bob, ettita paragraf, xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat holda yoritib berilgan. Bitiruv ishida 30 ga yaqin adabiyotlardan foydalanilgan. Ishning asosiy hajmi 60 betni tashkil etadi. 4
I BOB. O’ZBEKISTON TABIIY GEOGRAFIYASINI O’QITISHDA YANGI PEDAGOGIK TEXNOLOGIYALARDAN FOYDALANISHNING AHAMIYATI . 1.1 Pedagogik texnologiyalarni o’quv jarayoniga tadbiq etishning zaruriyati. Kelajak bugungi maktab partasiga o’tirgan voqealikni serqirra sirlarini bilishga intilayotgan yoshlar qo’lida ekan, avvalo, ular i’stedodini aniqlash, qobilyat iqtidorini rivojlantirish, intellektual zakovati, ma’naviy aqliy salohiyatini yuksaltirish dolzarb masala bo’lib xisoblanadi. Bu vazifani xal qilish uchun yoshlarni hayotga, mehnatga tayyorlashning yangi texnologiyasi, metod, usul, vositalardan foydalanish lozim bo’ladi. Qolaversa yangilangan ta’lim tizimi, mazmuni uchun eski qolipdagi metod, usullarini qo’llash, mantiqsiz hisoblash, xuddi odamning barcha kiyimlarini yangilashu, oyog’idagi poyafzalini yirtiq holda qoldirganday bo’ladi. Bugungi kunda ta’lim sifatini oshirish o’quvchilarning mustaqil ijodiy tafakkurini o’stirish, pedagogik jarayonda innovatsion texnologiyalardan keng va samarali foydalanishnigina emas, balki, mazkur jarayonni rejalashtiruvchisi, amalga oshiruvchisi va boshqaruvchisi bo’lgan o’qituvchining kasbiy saviyasi, kasbiy tayyorgarligini shakllantirish masalasiga chuqurroq yondashuvni talab etadi. Shu sababli mustaqillik sharoitida ta’lim- tarbiya, malakali mutaxassilar tayyorlash, shuningdek, pedagog mutaxassislar tayyorlash tizimiga qo’yilayotgan talablarning soni har qachongidan ortib bormoqda. Bugungi pedagog mutaxassislar tayyorlash tizimiga zamonaviy yondoshuvni shakllantirish, bo’lajak mutaxassis shaxsidagi ijodkorlik, tadqiqotchilik, mustaqillik va bilish faolligi ko’nikmalarini rivojlantirish oliy ta’lim muassasalarida o’qitiladigan umumkasbiy fanlarning muhim vazifalaridan sanaladi. Bugungi kunda ta’lim tarbiya jarayonini pedagogik texnologiyalar asosida qurish, ta’lim islohotlarining maktab oldiga qo’ygan muhim vazifalaridan biridir. Ta’lim tarbiya jarayoniga pedagogik texnologiyani tadbiq etish uchun, avvalo o’qituvchi pedagogik texnologiya tushunchasining mohiyatini bilishi va 5