logo

O’zbekiston Respublikasida mulk to’g’risidagi qonunga ko’ra faoliyat ko’rsatayotgan korxonalar turi va ularning tasnifi

Загружено в:

12.08.2023

Скачано:

0

Размер:

151 KB
O’zbekiston Respublikasida mulk to’g’risidagi
qonunga ko’ra faoliyat ko’rsatayotgan
korxonalar turi va ularning tasnifi
Reja:
1. Mulkchilik ta’riflarining tahlili
2. Mulkchilik munosabatlarini amalga oshirishning tarixiy shakllari
3. Mulkiy xuquqlar
1 1. Mulkchilik ta’riflarining tahlili
O`zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasidagi     jamiyatning   iqtisodiy
negizlariga   oid   XII   bobda   quyidagilar   bayon   etilgan:   “Bozor   munosabatlarini
rivojlantirishga qaratilgan O`zbekiston iqtisodiyotining negizini   turli shakllardagi
mulk   tashkil   etadi.   Davlat   iste’molchilar   huquqlarining   ustunligini   hisobga   olib,
iqtisodiy   faoliyat,   tadbirkorlik   va   mehnat   qilish   erkinligini,   barcha   mulk
shakllarining     teng   huquqligini   va   huquqiy   jihatdan   teng   muhofaza   etilishini
kafolatlaydi.   Xususiy   mulk   boshqa   mulk   shakllari   kabi   daxlsiz   va   davlat
himoyasidadir.   Mulkdor   faqat   qonunda   nazarda   tutilgan   hollarda   va   tartibdagina
mulkidan mahrum etilishi mumkin (53- modda). Mulkdor  mulkiga o`z hoxishicha
egalik   qiladi,   undan   foydalanadi   va   uni   tasarruf   etadi.   Mulkdan   foydalanish
ekologik   muhitga   zarar   yetkazmasligi,   fuqarolar,   yuridik   shaxslar     va   davlatning
huquqlarini   hamda   qonun   bilan   qo`riqlanadigan   manfaatlarini   buzmasligi   shart
(54-modda)”.   O`zbekiston   Respublikasining   Fuqarolik   Kodeksiga   mulkchilikning
egalik qilish, foydalanish va tasarruf etish triadasi (164-modda) asos qilib olingan.
Ushbu   Kodeksda   mulkchilikning   xususiy   va   ommaviy   shakllari   mavjudligi   (167-
modda) ta’kidlanadi. 
Demak,   iqtisodiyot   va   uni   tashkil   etishning   bozor   modeli   uchun   muayyan-
tarixiy   shakldagi     mulkchilik     instituti   talab   etiladi.   Mulkchilik     institutining
negizini   mulk   tushunchasi   tashkil   etadi.   Mulk   –   resurslar   cheklanganligi
sharoitining   oqibatidagi   noyoblik   muammosini     hal   qilinishining   yagona   vositasi
hisoblanadi. Bu vosita mulkdorga  huquqlar tutamini taqdim etadi. Albatta, mulkiy
huquqlar   tutami   egalik   qilish   va   boshqa   huquqlar   (foydalanish,   tasarruf   etish   va
boshqalar)   bilan   birgalikda   tashkil   etadi.   Huquqlar   tizimi   xo`jaliklar   va   shaxslar
o`zaro   munosabatlarga   kirishishlari   uchun   ham   mulkdorni,   ham   mulkni
himoyalaydi.   Shaxsning   jamiyatdagi     erkinligi   huquq     bilan   kafolatlanadi   va
chegaralanadi.   Undagi   barcha   mavjud   huquqlardan   eng   to`lig`i   mulkchilik
huquqidir. Ushbu  huquq   shaxs  va   jamiyat  uchun o`zaro   qarama-qarshi  bo`lgan
begonalashuv   xususiyatini     ham     namoyon   etadi.   Ilmiy   manbalarda   mulkchilik
2 munosabatlari   umumiy   tan   olingan   yagona   ta’rifga   ega   emasligi   sababli   qator
talqinlar mavjud (4.1-jadval).
1- j adval.
Mulkchilik  institutiga oid talqinlarni ng turkumlanishi
Yondashuv nomi Mulkchilikning asosiy belgilari
1. Klassik yo`nalish Daromad keltirish qobiliyati mujassamlangan    sarmoya
2. Faylasuflar va 
neoklassik lar Tashqi   dunyo   ob’ektlar   ustidan   nazoratni   ularni
o`zlashtirib   (egallab) olish   asosida     amalga oshirish
3. Dialektik usul 
tarafdorlari Shaxsning tabiatdan ham, ijtimoiy hayot jamoatchiligidan
ham   begonalashishida  hamda    ishlab chiqaruvchini ishlab
chiqarish   vositasidan   ajratish da     namoyon   bo`luvchi
ijtimoiy aloqalarni tarkiblash, murakkablashtirish shakli
4. Nemis tarix iy  
maktabi Ijtimoiy   o`zaro   hamkorlikning   asosiy   tamoyili
hisoblangan   ahloq normasi da     jamiyat tomonidan oliy va
muqaddas   qadriyat     hamda   individ   mustaqiligining
kafolati .   sifatida tan olish
5. Neoinstitutsional 
yo`nalish Turli   shaxslar   o`rtasida   bir   buyum da     turli   huquqlarni ng
namoyon     bo`lish   imkoniyati.   buyumga   qarashli
vakolatlar tutami
6. Xuquqshunoslar Shaxsning   buyum   ustidan   hukumronligi   va   boshqa
shaxslar   imkoniyatlarini che k lash.
7. Sotsiologla r Iqtisodiy   buysundirish   asosida       i jtimoiy   iyerarxiyani
o`rnatish usuli
8. Ernando de Soto 
( Peru ) Qiymatga   aylan ish da   ishtirok   etish   va   daromad   keltirish
qobiliyati
Jadvaldan   ko`rib   turganimizdek,   mulkchilikni   o`zlashtirib   olish   bilan
tenglashtirish neoklassik iqtisodiy tafakkur vakillariga xos bo`lsa,   huquqshunoslar
uchun   shaxsning   buyum   ustidan   hukumronligi   imkoniyatlarini   chegaralash
3 mulkdan   boshqa   shaxslarning   ziyoniga   foydalanishga   ruxsat   bermaslik   sifatida
ta’riflanadi.   Mulkchilik   –   bu   shaxs   va   buyum   o`rtasidagi   emas,   balki   insonlar
o`rtasidagi   munosabat   sifatida     gavdalanishi   kerak.   Mulkchilik   huquqlari
nazariyasi nafaqat boshqaruv, xavfsizlik, merosga topshirish huquqlarini qo`shgan
holda   huquqlar   to`plamini   kengaytiradi,   balki   huquqlarning   o`zlarining
aylanuvchanligiga,   oldi-sotdi   ob’ektlari   bo`lib   buyumlarning   o`zi   emas,   balki
ularga   nisbatan   huquq   hisoblanishiga   e’tiborni   qaratadi.   Masalan,   yer
uchastkasidan   foydalanish   huquqi;   mol-mulkdan   foydalanishdan   keladigan
daromadni olish huquqi va b.
Xuquqshunoslarning   fikricha,   mulk   –   bu   mutlaq   huquq.   Mulkdorga   qonun
bilan   taqiqlanmagan   hamma   narsa   ruxsat   etilgan.   Mutlaq   huquq   ijobiy   cheklov
emas, balki  salbiy cheklov  (nima mumkin emas) bilan yoritiladi.
Agar huquqlarning muayyan to`plami, masalan, A.Onore tomonidan sanab
o`tilgan   11   ta   huquqning   aksariyati   ikkilamchi   hisoblanadi.   M isol   uchun ,
xavfsizlik   huquqini   olaylik.   Uning   o`zi   yetarli   emas,   chunki   huquq   faqat
davlat   tomonidan   muhofaza   qilingan   taqdirda,   klassik   nuqtai   nazardan   huquq
hisoblanadi.   Voz   kechish   huquqi   –   bu   tasarruf   etish   huquqining   bir   qismi.
Javobgarlik   huquqi   mulkchilik   huquqini   emas,   umuman   fuqarolik   huquqini
o`zida namoyon etadi.
Iqtisodiy   nuqtai   nazardan   turli   huquqlarni   hisoblab   chiqish   texnikasi   o`ta
samarali.   Mulkdor,   mulkdorligicha   qolib,   foydalanish   huquqidan   ham,
boshqarish   huquqidan   ham,   daromad   olish   huquqidan   ham   vaqtinchalik   voz
kechishi   mumkin.   Tovar   esa   nafaqat   o`zining   jismoniy   xususiyatlarining
yig`indisi   sifatida,   balki   imkoniyatlar   va   cheklovlarning   ma’lum   to`plami
sifatida   namoyon   bo`ladi.   Biroq,   boshqa   muhim   iqtisodiy   mavhumlik   singari
-   qiymat,   mulk   tarkibiy   qismlarga   bo`linadi,   lekin   ulardan   tarkib   topmaydi.
Shuning uchun mulkchilikni huquqlarning murakkab tutami sifatida ta’riflash
mazmun ga  emas, balki texnologik xususiyatga ega.
4 2. Mulkchilik munosabatlarini amalga oshirishning tarixiy shakllari
Iqtisodiyotda,   xususan     mulkiy   munosabatlar   shakllarini   o`rganishda     mulkni
tasniflash   muhim   o`rin   tutadi.   Ko`pchilik   iqtisodchilar   va   faylasuflar   uchun
tasniflash   mezoni   sifatida     mulk   subekti   olinadi.   Agar   mulk   bir   shaxsga   tegishli
bo`lsa, u – xususiy. 
Agar  u bir  necha  shaxsga  tegishli  bo`lsa – jamoaviy.  Agar  u butun jamiyatga
tegishli   bo`lsa   –   umumxalq   yoki   davlat   mulki   hisoblanadi.   Bunday   yondashuv
G`arbdagi tadqiqotchilar uchun  mulkning uchta shaklini ifodalashga asos bo`lgan.:
xususiy,   jamoaviy   va   ijtimoiy.   Ba’zan   ularga   aksiyadorlik   (korporativ)   va   davlat
shakllari   ham   qo`shimcha   qilinadi.   Ba’zida   aksiyadorlik   mulkini   jamoaviy   shakl
deb,   davlat   mulkini   esa   ijtimoiy   shakl   deb   hisoblashadi.   Lekin   bundan   mohiyat
o`zgarmaydi. 
 ixtiyoriy     shakldagi   mulkning   namoyon   bo`lishi   qator   omillarga
bog`liq. Jumladan:  
 mehnat sharoitlari va natijalarini o`zlashtirib olish usullari;
 mehnat sharoitlari va natijalarini tasarruf etish   xususiyatlari;
 mehnat sharoitlarini takror yaratish ;
 faoliyat  turlari   bo`yicha   almashishning asosiy usuli;
 natijalari   qayta taqsimlash usullari;
5 Mulkchilik   munosabati   tarixan   qanday   shakllarda   rivojlanganligi   katta
qiziqish uyg`otadi ( 4 .1-rasm).
1.   Mulkchilikning   eng   dastlabki   shakli   jamoaviy   mulk   G`arb   huquqiy
tizimining   asos   (antik   taraqqiyot)ini   tashkil   etadi.   U   uchta   asosiy   xususiyat   bilan
tavsiflanadi:
 jamoaviy mulk jamiyatga – uni to`laqonli a’zolar deb tan oluvchi indvidlar
yig`indisiga tegishli; 
 jamoaviy mulkni qayta taqsimlash huquqi mutlaq jamiyatga tegishli;
 jamoaviy mulk jamoaviy huquq normalari bilan tartibga solinadi. 
Jamoaviy mulkning asosiy tavsiflari quyidagilardan iborat:
a) boshqarish (taqsimlash) ijtimoiy;
b) egalik qilish xususiy;
v) jamoaviy mulk ob’ektidan voz kechish taqiqlan gan ;
g) ijtimoiy majburiyatlar tizimi;
d) ishlab chiqaruvchining o`z faoliyati natijalariga mulkchiligi.
6Жамоа вий
Олий 
Табақали К ў п п оғ онали 
Хусусий Тоталитар Бюрократик
Корпоратив Ижтимоий
1-расм. Мулк шаклларининг ривожланиши   Jamoaviy mulk rivojlanishi davlatchilikni yuzaga keltirgan. Ushbu bosqichida
davlat majbur etish apparati sifatida hali jamiyatga qarshi turmaydi.
2.   Oliy  mulk   davlat   mulkining dastlabki  shaklidir.  Davlatni  tashkil  etish  ko`p
hollarda   mulkni,   masalan,   yerni   zo`rlik   bilan   tortib   va   bosib   olishlar   oqibati
bo`lgan. Oliy mulkning asosiy tavsiflari quyidagilardan iborat:
a) mulk va hokimiyatning bo`linmasligi;
b) xizmat uchun mukofot sifatida resursni  hadya qilish shaklida faoliyat bilan
almashish;
v) mehnat sharoitlarini ishlab chiqaruvchilarga biriktirish (xususiy egalik);
g) biriktirilgan resurslarni tasarruf etish uchun davlat monopoliyasi;
d) ishlab chiqaruvchining o`z faoliyati natijalariga mulkchiligi .
Davlat   boshlig`i   bunday   mulkning   «oliy   mulkdoriga»   aylangan   va   ularni   o`z
fuqarolariga   tarqatgan   (hadya   qilgan).   Yerni   egalikka   olish   va   undan   foydalanish
sharti   davlatga   xizmat   qilishdan   iborat   bo`lgan.   Oliy   hokimiyat   ixtiyorida   eng
muhim ta’sir etish vositasi – tortib olish (tasarruf etish) huquqi qoldirilgan. Bu bir
vaqtning   o`zida   ikkita   o`zaro   bog`liq   vazifani   hal   etish   imkonini   bergan:   ishlab
chiqaruvchining   ehtiyojlarini   qondirish   va   ishlab   chiqaruvchini   o`zi
foydalanadigan resursni takror yetishtirishga majbur qilish.
Asta-sekin   vaqt   o`tishi   bilan     oliy   mulkchilik   instituti   sharoitida,   davlat
monopoliyasi   xo`jalik   faoliyati   mahsulotlari   bilan   almashuv   rivojlanishiga
to`sqinlik  qila boshlagan. Iqtisodiy ehtiyojlarning ta’siri ostida mulkchilik instituti
o`zgara boshladi. Natijada turli ishlab chiqarish usullariga xos bo`lgan ikkita turli
institut shakllandi: tabaqali va  ko`p pog`onali  mulk.
3.   Tabaqali   mulk   –   oldingi   davrda   asosiy   mehnat   sharoiti   bo`lgan   tabiiy
resurslarga   tabaqali   monopoliyalar   shakllanishi   bilan   tavsiflanadi,   dvoryanlarning
o`zlariga «biriktirilgan» mol-mulkni tasarruf etish huquqi borgan sayin kengayishi
bilan izohlanadi. 
Tabaqali mulkchilikning asosiy xususiyatlari:
a) mulkdorlar sinfining paydo bo`lishi;
7 b) ishlab chiqarish vositalari cheklangan aylanmasining paydo bo`lishi;
v) hokimiyat huquqlariga nisbatan mulkiy huquqlarning cheklangan xususiyati;
g) ishlab chiqaruvchining o`z faoliyati natijalariga mulkchiligi;
d)   mulkdan   olinadigan   daromadni   qayta   taqsimlash   yangi   shaklining   paydo
bo`lishi.   Rivojlanishning   Yevropa   modeliga   xos   bo`lgan   tabaqali   mulkchilik
instituti   davlat   mulkchiligidan   xususiy   mulkchilikka   o`tish   bosqichi   sifatida
ta’riflanadi.
4.   Xususiy   mulkchilik   individning   jamoaviy   xo`jalik   faoliyatidan   ajralib
chiqishini o`zida namoyon etadi va quyidagi asosiy xususiyatlar bilan tavsiflanadi: 
 iqtisodiy agentlarning mustaqilligi; 
   mehnt sharoitlari va natijalarining erkin aylanishi; 
 hokimiyat   huquqlariga   qaraganda   mulkiy   huquqlarning
yetarliligi; 
 mulkdorning mulkiy javobgarligi. 
  Xususiy   mulk   institutining   shakllanishi   tobelikning   yangi   shakli   –   iqtisodiy
tobelikning paydo  bo`lishiga  olib  keldi. Xodimning ishlab  chiqarish  vositalaridan
ajralishi   bilan   bir   qatorda   ishlab   chiqaruvchining   o`z   mehnatining   mahsuliga
bo`lgan huquqidan mahrum etilishi yuz berdi.  
5.   Korporativ   mulk .   Ko`plab   tadqiqotchilar   korporativ   mulkni   xususiy   mulk
bilan   tenglashtirib,   korxonani   tashkil   etishning   korporativ   shaklini   mulkiy
majmuani   ishonchli   boshqarish   shakli   sifatida   talqin   etishni   taklif   qilishadi.
Korporativ   mulkchilikning   asosiy   xususiyatlari   quyidagilardan   iborat:   mulkning
ayrim   shaxslarga   taqsimlanganligi;   iqtisodiy   agentlarning   tobelik   munosabatlari;
iqtisodiy agentlar javobgarligining cheklanganligi; qayta taqsimlash munosabatlari
sohasida   mulkdan   keladigan   daromadlar   rolining   keskin   ortishi;   mulkdor   –
korporatsiya  huquqlarini  bilvosita himoyalash  orqali  mehnat  sharoitlarini  takroriy
yaratish.   
6.  Ijtimoiy mulk . Ijtimoiy mulk yuridik va jismoniy shaxslar mulki bilan birga
mavjud   bo`ladi.   Jamiyat   mulki,   ko`p   holatlarda   davlat   tomonidan   boshqarilishiga
qaramay,   unga   tegishli   emas.   Jamiyatning   muammosi   resurslarni   takroriy
8 yetishtirish   va   mulkdan   daromad   –   monopol   rentani   olish   ustidan   nazorat
o`rnatishdan iborat. 
Ijtimoiy mulkchilikning asosiy xususiyatlari quyidagilarni o`z ichiga oladi:
a) jamiyatning hokimiyat apparati sifatida davlatdan ajratilishi;
b) jamiyatning tabiiy resurslarga monopoliyasi;
v) ijtimoiy mulk ob’ektlaridan foydalanishning konsession mexanizmi;
g) ishlab chiqaruvchining o`z faoliyati natijalariga mulkchiligi;
d)   ijtimoiy   mulkdan   keladigan   daromadlardan   jamiyat   a’zolarining   ijtimoiy
ahamiyatli ehtiyojlarini qondirish uchun foydalanish.
7.   Ko`p   pag`onali   mulkchilik ning   vujudga   kelishi   mulkdor   vakolatlarining
turli   xo`jalik   yurituvchi   sub’ektlar   o`rtasida   taqsimlanishi   jarayonini   o`zida
namoyon etadi.  Ko`p pag`onali  mulkchilikning asosiy xususiyatlari:
a) mol-mulk va hokimiyatning ajratilmaganligi;
b)   mol-mulk   uchun   to`liq   huquqlariga   ega   bo`lgan   shaxslarning   mavjud
emasligi;
v)   mulkdor   vakolatlarini   amalga   oshirishda   ishtirok   etishning   xizmat
xususiyati;
g)   ular   o`rtasida   mulkchilik   vakolatlari   taqsimlanadigan   sub’ektlar   o`rtasidagi
tobelik munosabatlari;
d) mehnat sharoitlarining ishlab chiqaruvchilarga biriktirilishi.
Ta’kidlash   lozimki,   k o`p   pag`onali   mulkchilik   instituti   barcha   xo`jalik
yurituvchi   sub’ektlarning   mehnat   sharoitlarini   tasarruf   etishdagi   huquqlarini
sezilarli   darajada   cheklagani   holda,   mehnat   natijalarining   erkin   aylanishinini
istisno   etmadi.   Demak,   tabiiy   resurslar   emas,   balki   xo`jalik   faoliyatining
mahsulotlari   ishlab   chiqarishning   asosiy   vositalariga   aylanishiga   qarab   mazkur
institutning   iqtisodiy   asosi   nuray   boshladi.   Lekin   bu   noiqtisodiy   majburlashga
asoslangan   hokimiyat   o`z   mavqeini   osongina   bo`shatib   berganligini   anglatmaydi.
Ko`p   pag`onali   mulkchilik   instituti   o`z   shaklini   o`zgartirdi.   Tarixga   ushbu
o`zgarishning ikkita yo`nalishi ma’lum: totalitar va byurokratiya mulkchiligi.
9 8.   Totalitar mulkchilikka   sobiq SSSRda mavjud bo`lgan «davlat mulkchiligi»
instituti yaqqol misol bo`ladi.
Totalitar   mulkchilikka   mos   keluvchi   rejali-taqsimlash   iqtisodiyotida   xo`jalik
yurituvchi   sub’ektlar   o`zlariga   biriktirilgan   mol-mulkka   faqat   amalda   egalik
qilishadi   va   o`zlari   ishlab   chiqargan   mahsulotning   ham,   uni   sotishdan   olingan
mablag`larning   ham   egasi   hisoblanmaydi.   Totalitar   mulkchilikning   asosiy
xususiyatlari:
 hokimiyat va mulkning ajratilmasligi;
 ishlab chiqarish vositalariga davlat monopoliyasi;
 mehnat   sharoitlarining   xo`jalik   yurituvchi   sub’ektlar   o`rtasida
markazlashgan tarzda qayta taqsimlanishi;
 ishlab   chiqaruvchining   o`zi   yetishtirgan   mahsu l ot   va   uni
sotishdan olinadigan daromadni tasarruf etish huquqidan mahrum etilishi;
 mehnat   sharoitlarini   markazlashgan   rejalashtirish   mexanizmi
yordamida takroriy yaratish .
9.   Byurokratiya   mulkchiligi   k o`p   pag`onali   mulkchilik   rivojlanishining   tabiiy
mahsuli   hisoblanadi.   Ishlab   chiqarish   emas,   balki   qayta   taqsimlash   katta   pullarni
paydo qiladi. Uning asosiy xususiyatari:
a) mulkchilik huquqlarini himoya qilishning samarali tizimi mavjud emasligi; 
b)   resurslar   va   mahsulotlarni   qayta   taqsimlash   jarayonida   amaldorlar
ishtirokining qonunchilikda belgilangan imkoniyati;
v) narxlar va tariflarning byurokratik tartibga solinishi;
g) xufyona iqtisodiyotning katta ulushi;
d)   mehnat   sharoitlarini   takror   yaratish   samarali   mexanizmining   mavjud
emasligi. 
Hokimiyat   va   mulkning   ajralmasligining   rasmana   tan   olinishi   bilan
xususiy   mulkchilik   huquqini   buzmasdan   qolmaydi.   Noiqtisodiy   majburlashga
asoslangan  hokimiyat  mulkdorning erkin irodasiga qaraganda  iqtisodiy  hayotning
muhim omili hisoblanadi. Hokimiyat tuzilmalarida ishtirok etish orqali beriladigan
10 imkoniyatlar   xo`jalik   faoliyatidan   kelib   chiqadigan   imkoniyatlarga   qaraganda
ancha   yuqori.   Hokimiyaga   ega   bo`lgan   amaldorlar   shaxsiy   boylikni   ko`paytirish
uchun   hokimiyat   imkoniyatidan   foydalanishadi.   Lekin   hokimiyat   o`z   egasiga
mulkdan ko`ra ko`proq narsani beradi, ularning sa’y-harakatlari birinchi navbatda
hokimiyatni   saqlab   qolishga   yo`naltirilgan.   Hokimiyatni   yo`qotib,   ular,   odatda,
mulkni ham yo`qotishadi. 
4.3. Mulkiy xuquqlar
1.   Mulk-egalik   qilish.   Mulkdor .   Egalik   qilish   ijtimoiy   institut   sifatida   noyob
resurslarni   takroriy   yetishtirish   vazifasi   paydo   bo`lgan   vaqtda   yuzaga   keladi.
Dastlab mehnat sharoitl a ri egalik qilish ob’ekti hisoblanadi.
11   2.   Mulk-imtiyoz.   Monopolist.   Vaqti   kelib   ijtimoiy-iqtisodiy   rol   ikkita   yangi
rolga   bo`linadi:   tabiiy   resurslar   mulkdorining   roli   va   ishlab   chiqaruvchining   roli.
Egalik   qilish   huquqi   foydalanish   huquqidan,   egalik   qilish   ob’ekti   esa   xo`jalik
yurituvchi sub’ektdan ajralib chiqadi. «Mulk-imtiyoz» tushunchasi  paydo bo`ladi.
Bu   yerda   mulkdor-monopolistning   renta   –   o`ziga   tegishli   resurslardan   daromad
olish huquqiga duch kelamiz. 
Mulk-imtiyoz aholining ma’lum qismi peshona terisi bilan o`zining tirikchiligi
uchun non topish majburiyatidan ozod bo`lishi uchun imkoniyat, ya’ni fan, san’at
va harbiy ishni rivojlantirish imkoniyati yaratadi.
Ishlab   chiqaruvchi.   Xo`jalik   faoliyatini   amalga   oshiruvchi -i shlab
chiqaruvchining shaxsiy maqsadi o`z ehtiyojlarini qondirish uchun mahsulot ishlab
chiqarishdan   iborat.   Ko`plab   xo`jalik   yurituvchi   sub’ektlar   shaxsiy   maqsadlariga
erishishga intilish natijasida ijtimoiy ahamiyatga molik missiyaning amalga oshishi
– jamiyatni takroriy ishlab chiqarish sodir bo`ladi. 
3.   Mulk-korxona.   Tovar   almashuvining   rivojlanishi   rollarning   yangidan
bo`linishiga   dastlabki   tarixiy   sabab   hisoblanadi.   Ishlab   chiqaruvchining   tabiiy
huquqi   hisoblangan   mahsulotga   bo`lgan   huquq   ishlab   chiqarish   vositalarining
mulkdori – xo`jayinga o`tadi. 
Xususiy mulk majburlashga asoslangan hokimiyatni hamda obro`ga asoslangan
hokimiyatni   tarixning   chetiga   siqib   chiqaradi.   Mulk-korxonaning   paydo   bo`lishi
bilan   birga   yollanma   xodim   va   xo`jayin,   ishlab   chiqarish   vositalariga   bo`lgan
mulkchilikdan   mahrum   etilgan   va   o`zining   mehnat   qobiliyatini   sotishga   majbur
bo`lgan iqtisodiy agent hamda xo`jalikning yangi xili – korxonani tashkil etuvchi
iqtisodiy agentning roli paydo bo`ladi. 
Xo`jayin.   Xo`jayinning   shaxsiy   maqsadi   -   qo`shimcha   qiymatni   olish   uni
iqtisodiy   samaradorlikni   oshirish   imkonini   beruvchi   barcha   yangi   narsalarni   joriy
etishga   undaydi.   Xo`jayin   o`ta   muhim   ijtimoiy-iqtisodiy   missiya   –   iqtisodiy
faoliyatni ratsionalashtirish egasiga aylanadi.
12 Yollanma   xodim.   Xodim   –   bu   faqat   o`zining   mehnat   qilish   qobiliyati   uning
huquqining ob’ekti hisoblangan individ (ishchi kuchi). Lekin bu qobiliyat ,  so`zsiz ,
uning   o`ziga   tegishli,   ya’ni   xodimning   o`zi   kimningdir   huquqlarining   ob’ekti
hisoblanmaydi. U: a) erkin tanlash huquqini qo`lga kirit adi   va b)   o`z faoliyatining
mahsulotlariga bo`lgan huquqni yo`qotadi. Xodimning ijtimoiy-iqtisodiy missiyasi
mehnatni taqsimlash samaradorligini oshirishdan iborat.
4.   Mulk-sarmoya.   Mulk-imtiyoz   holatida   bo`lgani   kabi   mulk-korxona   o`z
egasiga   qo`shimcha   mahsulotni   o`zlashtirib   olish   huquqini   beradi.   Albatta,   endi
ushbu   mahsulot   ortiqcha   mahsulotda   emas,   balki   qo`shimcha   qiymat   –   korxona
xo`jalik   faoliyatining   xarajatlari   va   natijalari   o`rtasidagi   farq   shaklida   namoyon
bo`ladi.
  Mulk-sarmoya   paydo   bo`lishi   bilan   xo`jayinning   roli   kapitalist   va   menejer,
taqsimlash   jarayonini   nazorat   qiluvchi   iqtisodiy   agent   hamda   ishlab   chiqarish
jarayonining o`zining tashkilotchisi  rollariga bo`linadi. 
Kapitalist.   Sarmoya   egasi   xo`jayin   singari   qo`shimcha   qiymat   olishdan
manfaatdor.   Lekin   ishchi   kuchini   ishlab   chiqarish   vositalari   bilan   birlashtirish
emas, balki sarmoyani to`g`ri sarflash kapitalist uchun ushbu qiymatni olish usuli
hisoblanadi. 
Menejer.   Kapitalistga   menejer   –   ishlab   chiqarish   jarayonining   rahbari,
xo`jayin   funksiyasini   bajaruvchi,   lekin   mulkni   yo`qotish   xatariga   ega   bo`lmagan
iqtisodiy agent qarama-qarshi turadi.
Menejerning   ijtimoiy-iqtisodiy   roli   va   yollanma   xodimning   roli   o`rtasida   o`ta
muhim farq mavjud. Xodim o`z ishchi kuchini – mehnat qobiliyatini, menejer esa
ishlab chiqarish faoliyatini tashkil qilish bo`yicha xizmatni sotadi. Bitim tuzilgach,
xodim   ijrochiga,   menejer   esa   korxona   rahbariga   aylanadi.   Menejer   daromadining
asosini u rahbarlik qiladigan korxona faoliyatining natijalari uchun mukofot tashkil
qiladi. 
13 5.   Mulk-biznes.   Tadbirkor.   Mulk   miqdori   «qiymat»   degan   mavhum
tushunchaga   aylangan   sharoitda   sahnaga   yangi   shaxs   –   tadbirkor   va   yangi   mulk
ob’ekti   –   biznes   chiqadi.   Chunki   nafaqat   mehnat,   yer   va   sarmoya,   balki
faoliyatning alohida turi – tadbirkorlik ham «qiymatni yaratish» xususiyatiga ega.
Shaxsiy   boyish   masalasini   hal   etayotib   tadbirkor   munosib   ijtimoiy   missiya
iqtisodiy   faoliyat   samaradorligini   oshirishni   amalga   oshiradi.   U   topgan   yangi
qarorlar   asta-sekin   ijtimoiy   normaga   aylanadi.   Lekin   yangi   qarorlar   –   bu   nafaqat
yangi   imkoniyatlar,   balki   yangi   xatarlardir.   Bir   vaqtning   o`zida   mulkdor   va
tadbirkor sifatida ishtirok etuvchi mulkdor-sarmoyador qismlarga ajrala boshlaydi.
Shu   tariqa   tadbirkor   asta-sekin   mulkdordan   ajralib   chiqadi.   Unda   hatto   o`zining,
mulkdordan alohida mulk ob’ekti – biznes paydo bo`ladi. 
  Sarmoyador .   Tadbirkorning o`zga mulkka bo`lgan talabi sarmoyani ijtimoiy
qadr-qimmat - qiymatga ega bo`lgan cheklangan resursga aylantiradi. Bir vaqtning
o`zida tadbirkorlik faoliyatidan voz kechgan va o`zga tegishli cheklangan resurs –
sarmoyadan   foydalanish   huquqini   to`lov   evaziga   sotuvchi   sarmoyador-
mulkdorning   ijtimoiy-iqtisodiy   roli   paydo   bo`ladi.   Sarmoyadorning   shaxsiy
maqsadi mulkdan (sarmoyadan) olinadigan daromadni ko`paytirishdan iborat. 
6.   Mulk-talab.   Sarmoyador   rolining   ichki   qarama-qarshiligi   shu   narsa   bilan
bog`liqki, tadbirkorlik faoliyati yukini ko`tarishni istamagan holda, u istar-istamas
ushbu   faoliyat   bian   bog`liq   mulkni   yo`qotish   xatarini   o`z   zimmasiga   oladi.   O`z
navbatida,   bu   mulkdan   oladigan   daromadning   ikkita   tarkibiy   qismni   o`z   ichiga
oladi: cheklangan resurs uchun to`lov va xatar uchun to`lov.
Sarmoyador   rolining   ushbu   ikki   taraflamaligi   oqibati   –   yana   bir   bo`linish:
ishtirokchi   roli   va   kreditor   roli,   tadbirkorlik   faoliyatida   ishtirok   etish   maqsadini
ko`zlovchi   sarmoyador   va   mulkni   yo`qotish   xatarini   kamaytiruvchi   sarmoyador
rolining paydo bo`lishi.
Ishtirokchi   –   bu   mol-mulkka   nisbatan   mulkchilik   huquqidan   jamiyatga
nisbatan   talab   huquqi   evaziga   voz   kechuvchi   iqtisodiy   agent.   O`z   navbatida
jamiyatning   o`zi   va   uning   mol-mulki   emas,   balki   xo`jalik   jamiyatiga   nisbatan
majburiyat huquqlari ishtirokchining mulki hisoblanadi.
14 Ishtirokchining   shaxsiy   maqsadi   –   jamiyatning   foydasida   ishtirok   etishdan
iborat. Tegishlicha u bu bilan bog`liq xatarlarning bir qismini o`z zimmasiga oladi.
Natijada   mazkur   loyihalar   xatarlarini   ko`plab   ishtirokchilar   o`rtasida   taqsimlash
asosida o`ta qimmat va uzoq muddatli loyihalarni amalga oshirish mumkin bo`ladi.
Ishtirokchining   ijtimoiy-iqtisodiy   missiyasi,   shu   tariqa,   xatarlar   va   javobgarlik
dispersiyasidan iborat.
Kreditor .   Agar   sarmoyador   –   bu   tadbirkorlik   rolidan   voz   kechgan   kapitalist
bo`lsa,   u   holda   kreditor   –   bu   tadbirkorlik   faoliyati   bilan   bog`liq   xatarlardan   voz
kechgan   sarmoyadordir.   Professional   moliyaviy   vositachilardan   foydalanish   esa
xatarlarni pasaytirish usuli hisoblanadi.
7.   Mulk-aksiya.   Jamiyatning   ko`p   sonli   ishtirokchilari   nafaqat   uning   xo`jalik
faoliyati   natijalari   uchun   javobgarlikning,   balki   boshqaruvchilar   tomonidan
ishtirokchilar   ishonchining   suiiste’mol   qilinishi   imkoniyatining   ham
taqsimlanishini   yuzaga   keltiradi.   Yangi   ijtimoiy-iqtisodiy   rol   paydo   bo`ladi:
nazoratchi – xo`jalik jamiyatiga nisbatan alohida funksiyalarni: jamiyat mol-mulki
va   daromadlarining   tasarruf   etilishi   ustidan   nazoratni   amalga   oshiruvchi   uning
ishtirokchisi.
Nazoratchining   shaxsiy   maqsadi   xo`jalik   jamiyatini   kapitallashtirishning
o`sishiga erishishdan iborat. 
Aksiyador .   Jozibadorligini   yo`qotayotgan   biznesdan   chiqish   ham   xo`jalik
jamiyatlarining faoliyati  bilan bog`liq xatarlarni soddalashtirish  usuli  hisoblanadi.
Ushbu   imkoniyat   jamiyatda   ishtirok   etishning   alohida   vositasi   –   aksiyalarning
paydo bo`lishi bilan ta’minlanadi.
Rasmiy   jihatdan   aksiyalar   o`z   egalariga   jamiyatga   nisbatan   majburiyat
huquqlarini,   xususan:   boshqaruv   organlarida   ishtirok   etish   huquqi,   jamiyat
foydasining   bir   qismini   olish   huquqi   va   jamiyat   tugatilgan   taqdirda   uning   mol-
mulkining bir qismiga ega bo`lish huquqini beruvchi qimmatli qog`ozlarni o`zida
namoyon etadi. 
15 Biroq   ushbu   huquqlar   ko`p   jihatdan   deklorativ   hisoblanadi.   Boshqarishda
ishtirok   etish   huquqini   faqat   aksiyalarning   katta   miqdordagi   paketlariga   egalik
qiluvchi   aksiyadorlar   –   majoritariylar   amalga   oshirishlari   mumkin.   Jamiyat
tugatilgan   taqdirda   uning   mol-mulkining   bir   qismini   olish   huquqini   esa   amalga
oshirishning iloji yo`q: jamiyatga nisbatan aksiyadorlar ularning talablari ijro etish
uchun   qolgan   barcha   shaxslar   qondirilganidan   keyin   qabul   qilinadigan   so`nggi
navbatdagi kreditorlarni o`zida namoyon etishadi.
Aksiyadorlarining   kompaniyadan   chiqishi   tufayli   yuzaga   kelgan   uning
aksiyalari   kursining   tushib   ketishi   yangi   investitsiyaarni   jab   etish   imkoniyatini
keskin pasaytiradi.
Aksiyadorning   shaxsiy   maqsadi   muayyan   kompaniyani   kapitallashtirishning
o`sishi   emas,   balki   o`ziga   tegishli   aksiyalar   paketlarining   kurs   qiymatidan
yutishdan   iborat.   Ushbu   maqsadga   aksiyalar   bozor   kotirovkalarining   o`zgarishi
tendensiyalarini doimiy ravishda kuzatish orqali erishiladi. Bu esa, o`z navbatida,
aksiyador  ijtimoiy-iqtisodiy missiyasining  amalga oshirilishiga olib keladi. Uning
sa’y-harakatlar tufayli sarmoya harakatining tezligi keskin oshadi.
Yuqorida   bayon   qilingan   fikrlarni   umumlashtirib,   o‘tgan   davrda   amalga
oshirgan   keng   ko‘lamli   ishlarimiz   ham,   joriy   yildagi   va   undan   keyingi   yillardagi
barcha   sa’y-harakatlarimiz   ham   yagona   ezgu   maqsadga   –   xalqimizning   hayot
darajasi va sifatini yuksaltirishga qaratilganini yana bir bor ta’kidlamoqchiman.
Bu   sohada   erishilgan   real   raqam   va   ko‘rsatkichlar   mamlakatimizda   amalga
oshirilayotgan   demokratik   islohotlar   va   o‘zgarishlarning   samaradorligini   yaqqol
namoyon etayotganini har birimiz o‘zimizga aniq tasavvur qilishimiz lozim.
Hech   kimga   sir   emaski,   hayot   darajasi,   birinchi   navbatda,   aholining
daromadlari   miqdori   bilan   belgilanadi.   O‘tgan   2012-yilda   bu   ko‘rsatkich
yurtimizda 17,5 foizga o‘sdi, eng kam ish haqi 26,5 foizga oshdi.
Umuman   olganda,   2000-yil   bilan   taqqoslaganda,   real   daromad   aholi   jon
boshiga   8,6   barobar   ko‘paydi.   Hisob-kitoblarga   ko‘ra,   o‘rtacha   ish   haqi   iste’mol
savatchasi bahosidan 4 barobardan ziyod oshdi.
16 2013-yilda   byudjet   tashkilotlari   xodimlarining   ish   haqi,   pensiyalar,   nafaqa   va
stipendiyalar   miqdorini   o‘rtacha   23   foizdan   kam   bo‘lmagan   darajada   oshirish,
2013-yilda va keyingi ikki yilda aholi real daromadlarini kamida bir yarim barobar
ko‘paytirish vazifasi qo‘yilmoqda.
Mamlakatimizda   aholi   daromadlarining   oshib   borishi   bilan   uning   tarkibi
o‘zgarib, tadbirkorlik faoliyatidan olinayotgan daromad barqaror o‘sib borayotgani
alohida e’tiborga molikdir.
O‘tgan   2012-yilda   ushbu   ko‘rsatkich   51   foizni   tashkil   qildi,   boshqacha
aytganda,   odamlarimiz   daromadining   yarmidan   ko‘pi   birinchi   navbatda
tadbirkorlik, kichik va xususiy biznes hisobidan shakllanmoqda.
Ana   shu   davrda   aholining   banklardagi   omonatlari   o‘sishi   34,6   foizni   tashkil
qildi,   so‘nggi   o‘n   yilda   esa   40   barobardan   ziyod   oshdi.   2012-yilda
mamlakatimizdagi   barcha   investitsiyalarning   20   foizdan   ortig‘ini   aholi
investitsiyalari tashkil etgani, ayniqsa, e’tiborlidir.
O‘zbekistonda   aholining   eng   ko‘p   ta’minlangan   10   foizi   va   eng   kam
ta’minlangan   10   foiz   qatlami   daromadlari   o‘rtasidagi   tafovut   2012-yilda   atigi   8,0
barobarni   tashkil   etganini   alohida   ta’kidlashni   istardim.   Bu   jahondagi   eng   past
ko‘rsatkichlardan biri  bo‘lib, mamlakatimizda  jamiyatning keskin  tabaqalanishiga
yo‘l   qo‘ymaslik   borasida   olib   borilayotgan   ijtimoiy   siyosatimizning   samarasi,
desak, hech qanday xato bo‘lmaydi.
Odamlarning   o‘ziga   o‘zi   baho   berishi,   o‘zini   aholining   muayyan   guruhiga
mansubligini   anglashi   ularning   turmush   darajasi   va   sifatining   umumiy   hamda
yakuniy indikatori hisoblanadi.
Bu   borada,   albatta,   aholi   jon   boshiga   to‘g‘ri   keladigan   daromad   bilan   bir
qatorda   yashash   sharoiti   va   standartlari,   aholining   obod   va   zamonaviy   uy-joylar
bilan   ta’minlangani,   odamlar   istiqomat   qiladigan   muhitni   rivojlantirish   hamda
obodonlashtirish,   zarur   infratuzilmaning   mavjudligi   va   uning   samarasi,   aholini
sifatli   iste’mol   tovarlari,   shu   jumladan,   mamlakatda   ishlab   chiqarilgan   tovarlar
bilan ta’minlash, zamonaviy talablar  asosida  ta’lim olish hamda sog‘liqni  saqlash
17 tizimidan   bahramand   bo‘lish   kabi   hayot   darajasini   belgilaydigan   muhim
ko‘rsatkichlar inobatga olinadi.
O‘zbekistonda   yuqorida   qayd   etilgan   aksariyat   indeks   va   ko‘rsatkichlar
bo‘yicha   katta  o‘zgarish   va  yutuqlarga   erishildi.   Bu  haqda  so‘z   yuritganda,  shuni
aytish   joizki,   ayni   paytda   oilalarning   97   foizi   o‘z   uyiga   ega,   aholining   90   foizi
uzoq  muddat   foydalaniladigan  barcha  asosiy  tovarlar  bilan  ta’minlangan,  har   uch
oiladan   biri   shaxsiy   yengil   avtomobilga   ega,   aholi   iste’mol   mahsulotlari   bilan
yetarli darajada ta’minlanmoqda.
O‘tkazilgan so‘rovlarga ko‘ra, ayni paytda mamlakatimiz aholisining 50 foizga
yaqini   o‘zini   o‘rta   toifaga   mansub   deb   biladi.   Holbuki,   2000-yilda   atigi   24   foiz
aholi o‘zini shu toifaga mansub deb bilar edi.
Shuni unutmaslik kerakki, o‘rta sinf ulushining yuqoriligi fuqarolik jamiyatini
shakllantirishning zamini  va asosi,  davlatning barqarorligi  va  mustahkamligining,
odamlarning   o‘z   kelajagiga   bo‘lgan   ishonchining   muhim   omili   sifatida   qabul
qilinadi.
O‘zbekistonda   amalga   oshirilayotgan   islohotlar   muvaffaqiyati,   aholi   turmush
darajasi   va   hayot   sifatini   oshirish   bo‘yicha   erishilgan   yutuqlar   yetakchi   xalqaro
tashkilotlar   hamda   ekspertlar   hamjamiyati   tomonidan  keng   e’tirof   etilib,   xolisona
baholanmoqda.
2012-yilda   Buyuk   Britaniyaning   xalqaro   miqyosda   tan   olingan   Legatum
instituti   o‘zining   Farovonlik   va   rivojlanish   indeksida   O‘zbekistonni   dunyo
mamlakatlari orasida haqli ravishda 64-o‘ringa kiritgani e’tiborga loyiqdir.
Ijtimoiy farovonlik, jumladan, umr ko‘rish davomiyligi, oilalarning tinchligi va
osoyishtaligi,   ishsizlik   darajasining   pastligi,   ijtimoiy   infratuzilmadan   foydalanish
darajasi  bo‘yicha ham  O‘zbekiston jahon hamjamiyatida o‘zgalar  havas  qiladigan
o‘rinni mustahkam egallab turibdi.
18 Hech shubhasiz, xalqimizning tinimsiz mehnati, mardligi va matonati evaziga
qo‘lga   kiritgan   bunday   yutuqlardan   va   marralardan   har   qaysimiz   g‘ururlanib,
boshimizni baland ko‘tarib yashashga haqlimiz. 

  I.A.Karimov. Bosh maqsadimiz – keng ko`lamli islohotlar va modernizatsiya yo`lini qat’iyat bilan davom
ettirish:   Ўzbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Islom   Karimovning   2012   yilda   mamlakatimizni   ijtimoiy
iqtisodiy rivojlantirish yakunlari hamda 2013 yilga mo`ljallangan iqtisodiy dasturning eng muhim ustuvor
yo`nalishlariga baғishlangan Vazirlar Mahkamasining majlisidagi ma’ruzasi. Xalq so`zi gazetasi 2013 yil 19
yanvar, 13-son. 
19 Xulosa
Iqtisodiyotni   rivojlantirishning     bozor     yo’li   -   bu     kup     mulkchilikdir   yoki
ko’p   ukladli   iqtisodiyotni   va   raqobatlashuvchi   muhitni     shakllantirishdir.   Buning
asosida   davlat   tasarrufida   bo’lgan   mulkni     xususiylashtirib,   uni     jamoa,   ijara
korxonalariga, aktsiya jamiyatlarga, ma‘suliyatli cheklangan jamiyatlarga, davlatga
qarashli mulk bo’lmaydigan boshqa  korxonalar va  tashkilotlarga aylantirishdir.
Xususiylashtirish   -   fuqarolarning   va   davlatga   taaluqli   bo’lmagan   yuridik
shaxslarning   davlat   mulki   obe‘ktlarini   yoki   davlat   aktsiyali   jamiyatlarining
aktsiyalarini davlatdan sotib olishdir.[1] Prezident   I.   Karimov   mulkchilik
masalasini  hal   qilishni “....bozorni vujudga   keltirishga qaratilgan butun tadbirlar
tizimining   tamal   toshi   bo’lib   xizmat   qiladi”[1]   deb   ko’rsatadi.     Shu   sababli
O’zbekistonda     mulkni     davlat     tasarrufidan   chiqarish   va     xususiylashtirishga
muhim   ahamiyat   berilib,   “Davlat   tasarrufidan   chiqarish   va   xususiylashtirish
to’g’risida”gi Qonuni 1991 yil 19 noyabr qabul qilindi.
Xususiylashtirish   davlat   mulkiga     egalik   huquqining   davlatdan   xususiy
shaxslarga o’tishini bildiradi.
Mulkni davlat tasarrufidan chiqarish   – bu   xususiylashtirishdan tashqari,
bu     mulk   hisobidan   boshqa     nodavlat   mulk   shakllarining   vujudga     keltirishning
ham  ko’zda to’shadi. U bir qator  yo’llar bilan amalga  oshiriladi:
1. Davlat  korxonalarini hissadorlik jamiyatiga  aylantirish;
2. Davlat  korxonasini sotib, uni jamoa mulkiga aylantirish;
3.   Mulkni   qiymatga   qarab   chiqarilgan   cheklar   (vaucher)   bo’yicha   fuqarolarga
bepul berish;
4. Mulkni ayrim tadbirkor va ish  boshqaruvchilarga sotish;
5.   Ayrim   davlat   korxonalarini     chet   el   firma     va   fuqarolariga   sotish   yoki   qarz
hisobiga berish;
6. Davlat  mol-mulkini  auktsionlarda  kimoshdi savdosi orqali  sotish va hakozo.
Xususiylashtirishning   usullari   ham   turli-tuman   bo’lib,   ularni   3-guruhga
ajratish mumkin:
1.  Davlat mulkini  bepul bo’lib berish  orqali xususiylashtirish;
20 2.  Davlat  mulkini  sotish orqali  xususiylashtirish;
3.   Davlat     mulkini   bepul   bo’lib   berish     hamda   sotishni     uyg’unlashtirish   orqali
xususiylashtirish .   
21 Adabiyotlar :
1. Va h obo v  A.  va bosh q alar. Budjet   - soli q  siyosati yaxlitligi.  O‘q uv 
qo‘ llanma. - T.: I q tisod va moliya.  2005.285 b.
2. Va h ob o v A. va bosh q alar .  Moliyaviy va bosh q aruv ta h lili.  Darslik. T.: 
Shar q  2005. 220 b.
3. Mali k ov T., Xaydarov N. Davlat budjeti . O‘q uv  qo‘ llanma, T . : 
"IQT1SOD-MOLIYA", 2007, 84 b.
4. M alikov T., Xaydarov N. Budjet daromadlari va xarajatlari . O‘q uv 
qo‘ lla n ma, T . : "IQTISOD-MOLIYA", 2007, 245 b.
5. M aliko v T., Xaydarov N. Budjet: tizimi, tuzulmasi, jarayoni . O‘q uv 
qo‘ llanma, T .:  "IQTISOD-MOLIYA", 2008, 84 b.
6. Yo‘l dosh e v  Z ., Malikov T. Uy x o‘ jaligi moliyasi.  O‘q uv  qo‘ llanma, T .: 
"IQTISOD-MOLIYA", 2008, 105 b.
7. Неshитой А.С. Финансы. Уchебник.-М.:”Даshков и К”, 2007. 512 с.
8. Романовский В.М. Уchебник.-М.:”Юрайт”, 2008. 462 с.
22

O’zbekiston Respublikasida mulk to’g’risidagi qonunga ko’ra faoliyat ko’rsatayotgan korxonalar turi va ularning tasnifi Reja: 1. Mulkchilik ta’riflarining tahlili 2. Mulkchilik munosabatlarini amalga oshirishning tarixiy shakllari 3. Mulkiy xuquqlar 1

1. Mulkchilik ta’riflarining tahlili O`zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasidagi jamiyatning iqtisodiy negizlariga oid XII bobda quyidagilar bayon etilgan: “Bozor munosabatlarini rivojlantirishga qaratilgan O`zbekiston iqtisodiyotining negizini turli shakllardagi mulk tashkil etadi. Davlat iste’molchilar huquqlarining ustunligini hisobga olib, iqtisodiy faoliyat, tadbirkorlik va mehnat qilish erkinligini, barcha mulk shakllarining teng huquqligini va huquqiy jihatdan teng muhofaza etilishini kafolatlaydi. Xususiy mulk boshqa mulk shakllari kabi daxlsiz va davlat himoyasidadir. Mulkdor faqat qonunda nazarda tutilgan hollarda va tartibdagina mulkidan mahrum etilishi mumkin (53- modda). Mulkdor mulkiga o`z hoxishicha egalik qiladi, undan foydalanadi va uni tasarruf etadi. Mulkdan foydalanish ekologik muhitga zarar yetkazmasligi, fuqarolar, yuridik shaxslar va davlatning huquqlarini hamda qonun bilan qo`riqlanadigan manfaatlarini buzmasligi shart (54-modda)”. O`zbekiston Respublikasining Fuqarolik Kodeksiga mulkchilikning egalik qilish, foydalanish va tasarruf etish triadasi (164-modda) asos qilib olingan. Ushbu Kodeksda mulkchilikning xususiy va ommaviy shakllari mavjudligi (167- modda) ta’kidlanadi. Demak, iqtisodiyot va uni tashkil etishning bozor modeli uchun muayyan- tarixiy shakldagi mulkchilik instituti talab etiladi. Mulkchilik institutining negizini mulk tushunchasi tashkil etadi. Mulk – resurslar cheklanganligi sharoitining oqibatidagi noyoblik muammosini hal qilinishining yagona vositasi hisoblanadi. Bu vosita mulkdorga huquqlar tutamini taqdim etadi. Albatta, mulkiy huquqlar tutami egalik qilish va boshqa huquqlar (foydalanish, tasarruf etish va boshqalar) bilan birgalikda tashkil etadi. Huquqlar tizimi xo`jaliklar va shaxslar o`zaro munosabatlarga kirishishlari uchun ham mulkdorni, ham mulkni himoyalaydi. Shaxsning jamiyatdagi erkinligi huquq bilan kafolatlanadi va chegaralanadi. Undagi barcha mavjud huquqlardan eng to`lig`i mulkchilik huquqidir. Ushbu huquq shaxs va jamiyat uchun o`zaro qarama-qarshi bo`lgan begonalashuv xususiyatini ham namoyon etadi. Ilmiy manbalarda mulkchilik 2

munosabatlari umumiy tan olingan yagona ta’rifga ega emasligi sababli qator talqinlar mavjud (4.1-jadval). 1- j adval. Mulkchilik institutiga oid talqinlarni ng turkumlanishi Yondashuv nomi Mulkchilikning asosiy belgilari 1. Klassik yo`nalish Daromad keltirish qobiliyati mujassamlangan sarmoya 2. Faylasuflar va neoklassik lar Tashqi dunyo ob’ektlar ustidan nazoratni ularni o`zlashtirib (egallab) olish asosida amalga oshirish 3. Dialektik usul tarafdorlari Shaxsning tabiatdan ham, ijtimoiy hayot jamoatchiligidan ham begonalashishida hamda ishlab chiqaruvchini ishlab chiqarish vositasidan ajratish da namoyon bo`luvchi ijtimoiy aloqalarni tarkiblash, murakkablashtirish shakli 4. Nemis tarix iy maktabi Ijtimoiy o`zaro hamkorlikning asosiy tamoyili hisoblangan ahloq normasi da jamiyat tomonidan oliy va muqaddas qadriyat hamda individ mustaqiligining kafolati . sifatida tan olish 5. Neoinstitutsional yo`nalish Turli shaxslar o`rtasida bir buyum da turli huquqlarni ng namoyon bo`lish imkoniyati. buyumga qarashli vakolatlar tutami 6. Xuquqshunoslar Shaxsning buyum ustidan hukumronligi va boshqa shaxslar imkoniyatlarini che k lash. 7. Sotsiologla r Iqtisodiy buysundirish asosida i jtimoiy iyerarxiyani o`rnatish usuli 8. Ernando de Soto ( Peru ) Qiymatga aylan ish da ishtirok etish va daromad keltirish qobiliyati Jadvaldan ko`rib turganimizdek, mulkchilikni o`zlashtirib olish bilan tenglashtirish neoklassik iqtisodiy tafakkur vakillariga xos bo`lsa, huquqshunoslar uchun shaxsning buyum ustidan hukumronligi imkoniyatlarini chegaralash 3

mulkdan boshqa shaxslarning ziyoniga foydalanishga ruxsat bermaslik sifatida ta’riflanadi. Mulkchilik – bu shaxs va buyum o`rtasidagi emas, balki insonlar o`rtasidagi munosabat sifatida gavdalanishi kerak. Mulkchilik huquqlari nazariyasi nafaqat boshqaruv, xavfsizlik, merosga topshirish huquqlarini qo`shgan holda huquqlar to`plamini kengaytiradi, balki huquqlarning o`zlarining aylanuvchanligiga, oldi-sotdi ob’ektlari bo`lib buyumlarning o`zi emas, balki ularga nisbatan huquq hisoblanishiga e’tiborni qaratadi. Masalan, yer uchastkasidan foydalanish huquqi; mol-mulkdan foydalanishdan keladigan daromadni olish huquqi va b. Xuquqshunoslarning fikricha, mulk – bu mutlaq huquq. Mulkdorga qonun bilan taqiqlanmagan hamma narsa ruxsat etilgan. Mutlaq huquq ijobiy cheklov emas, balki salbiy cheklov (nima mumkin emas) bilan yoritiladi. Agar huquqlarning muayyan to`plami, masalan, A.Onore tomonidan sanab o`tilgan 11 ta huquqning aksariyati ikkilamchi hisoblanadi. M isol uchun , xavfsizlik huquqini olaylik. Uning o`zi yetarli emas, chunki huquq faqat davlat tomonidan muhofaza qilingan taqdirda, klassik nuqtai nazardan huquq hisoblanadi. Voz kechish huquqi – bu tasarruf etish huquqining bir qismi. Javobgarlik huquqi mulkchilik huquqini emas, umuman fuqarolik huquqini o`zida namoyon etadi. Iqtisodiy nuqtai nazardan turli huquqlarni hisoblab chiqish texnikasi o`ta samarali. Mulkdor, mulkdorligicha qolib, foydalanish huquqidan ham, boshqarish huquqidan ham, daromad olish huquqidan ham vaqtinchalik voz kechishi mumkin. Tovar esa nafaqat o`zining jismoniy xususiyatlarining yig`indisi sifatida, balki imkoniyatlar va cheklovlarning ma’lum to`plami sifatida namoyon bo`ladi. Biroq, boshqa muhim iqtisodiy mavhumlik singari - qiymat, mulk tarkibiy qismlarga bo`linadi, lekin ulardan tarkib topmaydi. Shuning uchun mulkchilikni huquqlarning murakkab tutami sifatida ta’riflash mazmun ga emas, balki texnologik xususiyatga ega. 4

2. Mulkchilik munosabatlarini amalga oshirishning tarixiy shakllari Iqtisodiyotda, xususan mulkiy munosabatlar shakllarini o`rganishda mulkni tasniflash muhim o`rin tutadi. Ko`pchilik iqtisodchilar va faylasuflar uchun tasniflash mezoni sifatida mulk subekti olinadi. Agar mulk bir shaxsga tegishli bo`lsa, u – xususiy. Agar u bir necha shaxsga tegishli bo`lsa – jamoaviy. Agar u butun jamiyatga tegishli bo`lsa – umumxalq yoki davlat mulki hisoblanadi. Bunday yondashuv G`arbdagi tadqiqotchilar uchun mulkning uchta shaklini ifodalashga asos bo`lgan.: xususiy, jamoaviy va ijtimoiy. Ba’zan ularga aksiyadorlik (korporativ) va davlat shakllari ham qo`shimcha qilinadi. Ba’zida aksiyadorlik mulkini jamoaviy shakl deb, davlat mulkini esa ijtimoiy shakl deb hisoblashadi. Lekin bundan mohiyat o`zgarmaydi.  ixtiyoriy shakldagi mulkning namoyon bo`lishi qator omillarga bog`liq. Jumladan:  mehnat sharoitlari va natijalarini o`zlashtirib olish usullari;  mehnat sharoitlari va natijalarini tasarruf etish xususiyatlari;  mehnat sharoitlarini takror yaratish ;  faoliyat turlari bo`yicha almashishning asosiy usuli;  natijalari qayta taqsimlash usullari; 5