TAFAKKUR VA NUTQ GENETIK ILDIZLARI
« TAFAKKUR VA NUTQ GENETIK ILDIZLARI » mavzusidagi MUNDARIJA: KIRISH ………………………………………………………………………. 4 I BOB TAFAKKUR INSON AQLIY FAOLIYATINING YUKSAK SHAKLIDIR ............………………………………………………. 6 1.1 Tafakkurning bilish faoliyatidagi roli……………………………… 6 1.2 Tafakkur jarayonlari va fikir yuritish operatsiyalari ……….…..…. 11 II OB L.S.VYGOTSKIYNING PSIXOLOGIYAGA QO’SHGAN HISSASI …..………………………………………………………. 18 2.1 L.S.Vygotskiy va uning maktabi ………………………… ……… 18 2.2 L.S.Vygotskiy ilmiy ishlari. Egosentrik nutq …...………………… 21 XULOSA ……………………………………………………………………... 31 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAT RO’YXATI .................................... 33 1KURS ISHI
KIRISH Har qanday jamiyatning ravnaqi ijtimoiy, siyosiy, iqtisodiy barqarorligini uning fuqarolarining ijodiy-ahloqiy salohiyatini yuksak darajada rivojlanganligiga bog’liq. Zero jamiyatning ma’naviy yangilanishida ijtimoiy yo’naltirilgan bozor iqtisodiyotini shakllantirishda jahon hamjamiyatiga qo’shilishini ta’minlaydigan, demakratik xuquqiy davlat qurish kadrlar tayyorlashning milliy masalasi ham O’zbekiston Respublikasining prezidenti SH.M.Mirziyoev «inson uning har tomonlama kamol topishi va farovonligi, shaxs manfaatlarini ro’yobga chiqarishning sharoitlarini va ta’sirchan mexanizmlarini yaratish eskirgan tafakkur va ijtimoiy xulq-atvorning andozalarini o’zgartirish respublikada amalga oshirilayotgan islohotlarning asosiy maqsadi va harakatlantiruvchi kuchidir» deb juda to’g’ri aytgan. «Maqsadlarimizga erishish - deydi O’zbekiston Respublikasi Prezidenti SH.M.Mirziyoev, - yangi demokratik jamiyatni qurish, islohatlarning taqdiri qanday ijodiy kuchlarga egaligimizga yoshlarimiz qanday madaniy va professional saviyaga erishganligiga qanday ideallarga e’tiqod qilishga ma’naviy jihatdan qanchalik boyishiga bog’liqdir». Bu maqsadga erishish umumiy demokratik intilishlar jarayoni jamiyatni erkinlashtirish mamlakatda yangi ijtimoiy - siyosiy muhitni shakllantirish bilan uzviy bog’liqdir. Kadrlar tayyorlash bo’yicha milliy dasturni amaliyotga tadbiq etish deyiladi: «ma’ruzada hech bir mubolag’asiz strategik maqsadlarimiz farovon qudratli demokratik davlat erkin fuqarolik jamiyatni barpo etishimizning asosi bo’lmog’i lozim». Barkamol avlodni tarbiyalash deganda nafaqat ijodiy balki jismoniy va ruhiy salomatlikni mustahkamlash ham tushuniladi. Yoshlarni hayotda o’z o’rnini topishda axloqiy e’tiqodlarini shakllantirishda ularda olijanoblik va insonparvarlik 2
yuksak sifatlarni tarbiyalashda sog’lom turmush tarzini tashkil qilish lozim. Bolalarning qobiliyatlari va iqtidorini har jihatdan namoyon etish milliy va umuminsoniy idealar va qadriyatlarning ustivorligini ta’minlash shaxs jamiyat va atrof muhitning o’zaro munosabatlarida uyg’unlikka erishuv bola va o’qituvchi o’rtasidagi munosabatni yuqori darajaga olib chiqishga sabab bo’ladi. Bolalar nutqini rivojlantirishning metodik masalalarini ishonchli tarzda psixologolingvistik asoslash zamonaviy pedagogik tadqiqotlarga xos jihatlar hisoblanadi. F.A.Soxin va O.S.Ushakovlarning tasnifidan foydalangan holda bolalar nutqini psixologik-pedagogik tadqiq qilishni bir nechta yo`nalishga ajratish mumkin: tuzilmaviy (til tizimining turli tuzilmaviy darajalarini: fonetik, leksik, grammatik darajalarini shakllanirish), funksional (kommunikativ faoliyatda tilni egallash ko`nikmalarini shakllantirish); kognitiv (til va nutq hodisalarini oddiy anglashni shakllantirish). “Bola nutqini rivojlantirish” hodisasining o`zini va uni boshqarish jarayonini tahlil qilish maktabgacha yoshdagi bolalar nutqini rivojlantirish sohasida ishlash uchun pedagoglar maxsus tayyorgarlikdan o`tishlari zarur, degan xulosani keltirib chiqaradi. Nutqqa oid zamonaviy tadqiqotlar tizimli yondashuvga ega, bu “u yaxlit bir tizim sifatida mavjud bo`lgan ko`plab tashqi va ichki munosabatlar” (B.F.Lomov) hodisasini o`rganishda namoyon bo`ladi. Nutq-til tizimi ko`plab aloqalarga kirishadi, jumladan, ma’noni so`zga aylantiradigan hamda inson ongi va his-hayajonlari bilan uzviy bog`liq bo`lgan semantik axborot apparati, psixofizik hodisa (ya’ni, miya vazifasi, jismoniy tovushlar chiqaruvchi hamda ularni qabul qiluvchi va tabaqalashiruvchi qurilma), muloqot va ijtimoiy aloqa vositasilari ularning asosiylari hisoblanadilar. Kurs ishi asosiy maqsadi : Tafakkur va nutq genetik ildizlari. Bolalarda tafakkur va nutqning rivojlanishida genetikaning ta’sirini o’rganish. Kurs ishining obyekti : Maktabgacha yosh davridagi bolalar. Kurs ishining vazifalari: 1. Mavzuga oid adabiyot, manbalarni o’rganish, tahlil qilish va umumlashtirish. 3
2. Tafakkur va nutqning genetik ildizini o’rganish va ilmiy-amaliy jihatdan tahlil qilish. 3. Bolalarda tafakkur va nutqiy rivojlanishga qaratilgan metodikalarni chuqur tahlil etish va ular asosida tadbiqiy tizim ishlab chiqish. Kurs ishining tuzilishi: Kurs ishi kirish, ikki bob, 4 ta paragraf, xulosa, foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat. Hajmi 33 bet. I BOB TAFAKKUR INSON AQLIY FAOLIYATINING YUKSAK SHAKLIDIR 1.1. Tafakkurning bilish faoliyatidagi ro’li Insonda tafakkur bo’lganligi va tafakkur bilan chambarchas nutq bo’lganligi tufayli u hayvonlardan farq qiladi, shu sababli u ongli mavjudotdir. Inson o’z atrofidagi olamda bo’lgan buyumlar va hodisalarni ongli ravishda idrok qiladi. Ongli ravishda eslab qoladi hamda esga tushiradi va ongli ravishda harakat qiladi. Tafakkur atrofdagi olarnni bilish qurolidir va inson amaliy faoliyatini vujudga kelishi uchun shartdir. Biron narsa to’g’risida tafakkur qilish jarayonida fikr paydo bo’ladi, bu fikrlar insonning ongida hukm va tushunchalar shaklini oladi. Bola tug‘ilishidanoq tafakkur qilish imkoniyatiga ega bo‘lmaydi. Tafakkur bolaning o‘sib, bilim va tajribalarining ortib borishi jarayonida rivojlanadi. Bola (chaqaloq) dastlab tashqi olamni va undagi narsalami sezish, idrok qilish orqaligina biladi. Bunday bilish bolaning ana shu narsalar bilan bo‘lgan aktiv faoliyati davomida tobora takomillashib boradi. Kichik yoshdagi bolalar atroflaridagi narsalar bilan qanchalik ko‘p munosabatda bo‘lsalar bu narsalar o‘rtasidagi o‘xshash tomonlarni shunchalik ko‘proq payqay boshlaydilar. Keyinchalik bolalar o‘xshash narsalami umumlashtira boshlaydilar. Masalan, 6-7 oylik bola uyda yolg‘iz qolgan paytida stol oldiga emaklab kelib, dasturxonni tortib o‘ziga kerakli narsalarni olishga muvaffaq bo‘lar ekan, xuddi shunday yo‘l bilan karavotning ustidagi narsalami ham olishga harakat qiladi. U dasturxonni tortgan kabi choyshab yoki ashyoni tortib karavot ustidagi narsalami olishga urinib ko‘radi. Ilk bolalik yoshidagi bolalaming tafakkuri o‘z-o‘zicha, ya’ni stixiyali ravishda emas, balki katta odamlaming rahbarligida rivojlana boshlaydi. Katta 4
odamlar bolalarning shu paytgacha orttirgan bilimlariga asoslanib, ulaming o‘zlari mustaqil egallay olmaydigan tushuncha va bilimlarni o’zlashtirib olishlarida yordamlashadilar. Ana shu tariqa bolalar o‘zlarining individual faoliyatlari orqali bilish mumkin bo‘lgan ayrim narsalami va ayrim tushunchalamigina emas, balki butun insoniyat tomonidan yaratilgan tushunchalami hamda mantiqiy fikr qilish shakllarini ham egallab ola boshlaydilar. Bolalarda tafakkur bir yoshga to‘lib, ikki yoshga qadam qo‘ygan davrdan boshlab namoyon bo‘la boshlaydi. Ana shu davr mobaynida, birinchidan bolalar anchagina turmush tajribasiga ega bo‘ladilar, ikkinchidan ulaming tili chiqa boshlaydi. Bolalar bir yoshdan oshgach, o‘zlariga yaqin narsalaming nima uchun kerakligini tushunadigan bo‘lib qoladilar (masalan, uydagi idish-tovoqlar, piyola va qoshiqlaming nimaga kerakligini bilib oladilar). Ikki yoshli bolalar tafakkurining eng ko‘zga tashlanib turadigan xususiyati shundan iboratki, ular ayni shu chog‘da ko‘rib, idrok qilib turgan narsalari haqida tafakkur qiladilar. Tafakkuming asosiy jarayonlari, ya’ni analiz, sintez, umumlashtirish bolalaming narsalar bilan bo‘lgan amaliy faoliyatlari jarayonida sodir bo‘ladi. Ana shuning uchun ulaming tafakkurlari bevosita harakatlari bilan bog‘liq bo‘ladi, tafakkur harakatlarida namoyon bo‘ladi Tafakkurning bilish faoliyatidagi roli avvalo bizning idroklarimiz va fikrlarimizning voqelikka qanchalik muvofiq bo’lishini, bular haqiqat yoki xato, chinmi yoki yolg’on ekanligini belgilashda o’z ifodasini topadi. Bunday tafakkur qilish eng oddiy amaliy voqelikda namoyon bo’ladi. Voqelikning sezgilardagi va idrokdagi inikosning o’zi chinakam bilim bo’ladi. Masalan: biz quyoshning har kuni sharqdan chiqib, g’arbga botayotganini hammamiz ko’ramiz (idrok qilarniz). Biz yerni qimirlarnay turganini, asrlar davomida qilgan fikriy faoliyatimiz natijasidagina uzoq davom qilgan kuzatishlar o’tkazish va matematika yo’li bilan tadqiqotlar qilish natijasidagina haqiqatda quyosh yer atrofida aylanmasdan, balki yer о’ z о’ qi atrofi va quyosh atrofida aylanayotganligini aniqladik. Demak, quyoshning harakati to’g’risidagi bizning bevosita idrokimiz voqelikka to’g’ri kelmas ekan. Voqelikni to’g’ri aks etishi tafakkur bilan aniqlanadi. Yuqoriroq bosqichlarda bunday fikrlash tafakkur jarayonlarida hosil bo’lgan hukmlar va 5