logo

Tafakkur haqida umumiy tushuncha va uning xususiyatlari

Загружено в:

27.11.2024

Скачано:

0

Размер:

41.7861328125 KB
Tafakkur haqida umumiy tushuncha va uning xususiyatlari
MUNDARIJA
KIRISH………………………………………………...…............................ 3
I   BOB.   TAFAKKUR   OPERATSIYALARI   VA   QONUNIYATLARI .
……….. 4
1.1 Tafakkurning   individual   xususiyatlari   va   rivojlanishi.
…………………………………………………………. 4
1.2     Tafakkurning turlarini o'rganish.. …….…..... 6
II   BOB.   TAFAKKUR   SHAKLLARI:   TUSHUNCHA,   HUKM,
XULOSA………………………………………………………………….. 8
  2.1           Tushunchaning   turlari   va   ular   o'rtasidagi
munosabatlar ……................................................... 8
  2.2       Hukmlarning   son   va   sifat   jihatdan
bo'linishi ……………………………. 11
XULOSA.................................................................................................. 18
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YHATI…………………… 19
1 KIRISH
Avvalambor,   tafakkur   yuksak   darajadagi   bilish   psixik   jarayoni   hisoblanadi.
Ushbu   jarayonning  mohiyati   inson   tomonidan   voqelikning  faol   ijodiy   aks   ettirish
va   o‘zgartirishdan   iborat.   Tafakkur   bevosita   idrokda   anglaymaydiganlarni   ochib
beradi;   u   olamni   ahamiyatli   aloqalar   va   munosabatlarda,   uning   turli   xildagi
vositalarida   aks   ettiradi.   Tafakkurning   asosiy   vazifasi   real   bog‘liqliklarga
asoslangan   zarur   aloqalarni   vaqt   va   fazodagi   tasodifiy   mos   kelishlardan   ajratgan
holda  aniqlashdan iborat. Tafakkur jarayonida tasodifiydan zaruratga, ayrimlikdan
umumiylikka o‘tish sodir bo‘ladi.
Shunday   qilib,   tafakkurni   voqelikni   umumlashtirilgan   va   vositalangan   aks
ettirish   sifatida   ta’riflash   mumkin.   Bundan   tafakkurning   muhim   belgilaridan   biri
umumlashtirishdan iboratligi kelib chiqadi
Kurs   ishining   maqsadi:   Tafakkur   jarayonlarini   va   uning   individual
xususiyatlarini o'rganish.
Kurs ishining obyekti:   Tafakkur va uning shakllari.
Kurs   ishining   predmeti:   Tafakkur   haqida   umumiy   tushuncha,   Tafakkur
shakllari:   Tushuncha,   Hukm,   Xulosa;   Tafakkurni   shakllantirishda   sharq
mutafakkirlarining qarashlari
Kurs ishin ing vazifalari:
1. Tafakkur xususiyatlarini o'rganish .
2. Tafakkur rivojlanishining asosiy bosqichlari bilan tanishish.
3. Intellektual testlar bilan ishlash.
2 I BOB. TAFAKKUR OPERATSIYALARI VA QONUNIYATLARI
1.1 Tafakkurning individual xususiyatlari va rivojlanishi
                            Tafakkur   -   bu   aksiomatik   qoidalar   asosida   atrofdagi   dunyoning
naqshlarini modellashtirishning aqliy jarayonidir [1] . Biroq, psixologiyada boshqa
ko'plab   ta'riflar   mavjud.   Masalan:   inson   ma'lumotlarini   qayta   ishlashning   eng
yuqori   bosqichi,   atrofdagi   dunyo   ob'ektlari   yoki   hodisalari   o'rtasidagi   aloqalarni
o'rnatish   jarayoni;   yoki   -   ob'ektiv   voqelik   haqidagi   g'oyalarning   paydo   bo'lishiga
olib   keladigan   ob'ektlarning   muhim   xususiyatlarini,   shuningdek   ular   o'rtasidagi
munosabatlarni   aks   ettirish   jarayoni.   Ta'rif   bo'yicha   bahslar   bugungi   kungacha
davom   etmoqda.   Patopsikologiya   va   neyropsixologiya   fikrlash   eng   yuqori   aqliy
funksiyalardan biridir. U motivatsiyalar, maqsad, harakatlar va operatsiyalar tizimi,
natija va boshqaruvga ega bo'lgan faoliyat sifatida qaraladi.
                Tafakkur   inson   bilimining   eng   yuqori   bosqichidir;   atrofdagi   real   dunyoni
bilish   jarayoni,   uning   asosi   tushunchalar,   g'oyalar   zaxirasini   ta'lim   va   doimiy
ravishda  to'ldirishdir; yangi hukmlarni  chiqarishni  (xulosalarni  amalga oshirishni)
o'z ichiga oladi. Fikrlash sizga birinchi signal tizimi yordamida bevosita idrok etib
bo'lmaydigan   bunday   ob'ektlar,   xususiyatlar   va   atrofdagi   dunyo   munosabatlari
haqida bilim olishga imkon beradi. Fikrlash shakllari va qonuniyatlari mantiqning,
psixofiziologik mexanizmlarning esa psixologiya va fiziologiyaning ko'rib chiqish
predmeti hisoblanadi.
3 Tafakkur   inson   bilimining   eng   yuqori   bosqichidir;   atrofdagi   real   dunyoni
bilish   jarayoni,   uning   asosi   tushunchalar,   g'oyalar   zaxirasini   ta'lim   va   doimiy
ravishda  to'ldirishdir; yangi hukmlarni  chiqarishni  (xulosalarni  amalga oshirishni)
o'z ichiga oladi. Fikrlash sizga birinchi signal tizimi yordamida bevosita idrok etib
bo'lmaydigan   bunday   ob'ektlar,   xususiyatlar   va   atrofdagi   dunyo   munosabatlari
haqida bilim olishga imkon beradi. Fikrlash shakllari va qonuniyatlari mantiqning,
psixofiziologik mexanizmlarning esa psixologiya va fiziologiyaning ko'rib chiqish
predmeti hisoblanadi. Tafakkur atrof muhitni, ijtimoiy hodisalarni, voqelikni bilish
quroli, shuningdek, inson faoliyatini amalga oshirishning asosiy sharti sanaladi. U
sezgi, idrok, tasavvurlarga qaraganda voqelikni to la va aniq aks ettiruvchi yuksakʻ
bilish jarayonidir. Tafakkur  deb, voqelikdagi  narsa va hodisalarni ular o rtasidagi	
ʻ
bog lanishlarni   fikran,   umumlashtirib,   vositali   yo l   bilan   aks   ettirishga   aytiladi.	
ʻ ʻ
Voqelik   tafakkurda,   idrok   va   tasavvurgina   nisbatan   chuqurroq   va   to laroq   aks	
ʻ
etadi. Biz sezgi, idrok vositasi bilan bilib olishimiz mumkin bo lmagan narsa yoki	
ʻ
hodisalarni,   narsa   yoki   hodisalarning   xususiyatlarini,   ularning   bog lanish   va	
ʻ
munosabatlarini   tafakkur   vositasi   bilan   bilib   olamiz.  
Tafakkur — inson miyasining alohida funksiyasi. Uning nerv fiziologik asosi
birinchi va ikkinchi signal sistemalarining o zaro munosabatidan iborat. Tafakkur	
ʻ
jarayonida   insonda   fikr,   mulohaza,   g oya,   faraz   kabilar   vujudga   keladi   va   ular	
ʻ
shaxsning   ongida   tushunchalar,   hukmlar,   xulosalar   shaklida   ifodalanadi   (qarang
ong).   Tafakkur   til   va   nutq   bilan   chambarchas   bog liq   ravishda   namoyon   bo ladi.	
ʻ ʻ
Fikrlash   faoliyati   nutq   shaklida   namoyon   bo ladi.   Nutq   aloqasi   jarayonida
ʻ
insonning   hissiy   mushohada   doirasi   kengayib   qolmay,   orttirilgan   tajriba   boshqa
kishilarga ham beriladi. Inson o zining tafakkuri, nutqi hamda ongli xatti-harakati	
ʻ
bilan boshqa mavjudotlardan ajralib turadi. 
Turli   kishilarda   tafakkur   xususiyatlar   turlicha   tarkib   topgan   va   turlicha
nomoyon bo`ladi. Bir kishining o`zida ham tafakkurning turli xususiyatlari turlicha
nomoyon   bo`ladi.   Bularning   hammasi   tafakkurning   individual   xususiyatlarining
4 asosini   tashkil   qiladi.   Tafakkurning   individual   xususiyatlariga   bilish   faoliyatining
mustaqillik darajasi, epchillik, fikrlashning tezligi kabilar kiradi.
Tafakkurning   MUSTAQILLIGI   dastavval   yangi   masala,   yangi   muammoni
ko`ra   bilish   va   kuya   bilishda,   undan   sung   esa   uni   o`z   kuchi   bilan   echa   bilishda
nomoyon bo`ladi. Tafakkurning mustaqilligida uning ijodiy xarakteri o`z ifodasini
topgan.
Tafakkurning   IXCHAMLIGI   shundan   iboratki,   masalani   echishning   boshda
belgilangan   yo`li   (rejasi)   asta-sekin   yuzaga   chiqadigan,   avvaldan   hisobga   olib
bo`lmaydigan   muammo   shartlarini   qanoatlantirmasa,   ana   shu   yo`lni   o`zgartira
olishdan iboratdir.
Fikrning   TEZLIGI   biror   qarorni   qisqa   muddat   ichida   qabul   qilish   talab
qilingan   hollarda   talab   qilinadi.   Tafakkurning   yuqorida   ko`rsatilgan   barcha   va
boshqa   juda   ko`p   sifatlari   uning   asosiy   sifati   yoki   belgisi   bilan   chambarchas
bog`liqdir.   Har   qanday   tafakkurning   eng   muhim   belgisi,   uning   ayrim   individual
xususiyatlaridan qat`iy nazar, muhim tomonlarni ajaratib, mustaqil ravishda tobora
yangi umumlashtirishlarga kela bilishdan iborat.
Tafakkur   –   bu   narsalar   mohiyatini   ochib   beruvchi   g‘oyalar   harakati.   Uning
natijasi obraz emas, balki ma’lum bir fikrdir. Tafakkur – bu kiritilgan yo‘nalishli-
tadqiqiy,   qayta   o‘zgarishli   va   bilish   xususiyatiga   ega   bo‘lgan   harakatlar   va
muolajalar   tizimini   taxminlovchi   alohida   turga   ega   bo‘lgan   nazariy   va   amaliy
faoliyat.
Tafakkur   moddiy   olam   qonuniyatlari,   tabiat   va   ijtimoiy-tarixiy   hayotdagi
sababiy-oqibat   aloqalari,   insonlar   psixikasi   qonuniyatlarini   tushunish   imkonini
beradi.   Aqliy   faoliyat   natijalarini   qo‘llash   sohasi   bo‘lgan   amaliyot   tafakkur
faoliyatining manbai bo‘lib xizmat qiladi.
5 Tafakkur psixik faoliyat sifatida miyaning vazifasi hisoblanadi. Oddiy psixik
jarayonlar,   masalan,   sezgilar   uchun   asos     vazifasini   o‘taydigan   yuqoriroq
darajadagi   miya   jarayonlari   tafakkurning   fiziologik   asosini   tashkil   etadi.   Lekin
hozirda   tafakkur   jarayonini   ta’minlovchi   barcha   fiziologik   tuzilmalarning   o‘zaro
ta’sir   etish   tartibi   va   ahamiyati   haqida   aniq   fikr   mavjud   emas.   Tafakkurning   ikki
darajasi   mavjud:   fahm-farosat   –   abstraksiyalardan   foydalanish   o‘zgarmas
chizmalar,   namunalar   chegarasida   sodir   bo‘ladigan   oddiy   tafakkur,   sog‘lom   fikr,
tafakkurning  boshlang‘ich darajasi,  uning  mantiqiy mazmunini   emas,  balki, ibora
va   dalillar   tuzilishini   o‘rganadi,   bu   aniq,   izchilliklik   bilan   mulohaza   yuritish,
fikrlarni   to‘g‘ri   tuzish,   dalillarni   qat’iy   tizimlashtirish,   tasniflash   layoqati;   aql
(dialektik tafakkur) – abstraksiyalarni ijodiy qo‘llash va ular tabiatini ongli tadqiq
etish xususiyatiga ega bo‘lgan nazariy bilishning oliy darajasi, aql yordamida inson
narsalar   mohiyati,   ularning   qonunlari   va   qarama-qarshiliklarini   anglab   etadi.
Tafakkurning   mustaqilligi   aqlning   sertashabbusligi,   pishiqligi   va   tanqidiyligida
namoyon   bo’ladi.   Aqlning   sertashabbusligi   deganda   insonning   o’z   oldiga   yangi
muammo,   aniq   maqsad   va   konkret   vazifalar   qo’yishni,   ana   shularning   barchasini
amalga   oshirishda,   nihoyasiga   etkazishda   echimni   qidirishda   usul   va   vositalarni
shaxsan o’zi izlashi, aqliy zo’r berib intilishi, ularga taaalluqli qo’shimcha belgi va
alomatlarni kiritishdan iborat bosqichlarning namoyon bo’lishini nazarda tutamiz.
Aqlning pishiqligi vazifalarni tez echishda, echish paytida yangi usul va vositalarni
o’z o’rnida aniq qo’llashda, trafaretga aylangan eski yo’l hamda usullardan forig’
bo’lishda va boshqa jarayonlarda ifodalanadi.
1.2     Tafakkur turlarini o'rganish.  
  Tafakkur,   odatda,   nazariy   va   amaliy   tafakkurlarga   bo‘linadi.   Nazariy   tafakkurda
tushunchali   va   obrazli   tafakkur,   amaliy   tafakkurda   esa   –ko‘rgazmali-obrazli   va
ko‘rgazmali-harakatli tafakkur ajratiladi.
6 Tushunchali tafakkur  – bu ma’lum tushunchalar qo‘llaniladigan tafakkur. U yoki
bu   aqliy   masalalarni   echishda   boshqa   odamlar   tomonidan   aniqlangan   va
tushunchalar,   mulohazalar,   xulosalar   shaklida   ifodalangan   tayyor   bilimlardan
foydalanamiz.
Obrazli tafakkur  – bu obrazlar yordamida mulohaza yuritish jarayonining bir turi.
Ular   xotiradan   olinadi   yoki   tasavvurda   hosil   qilinadi.   Ko‘pincha   tafakkurning   bu
turi badiiy ijodkorlik faoliyati bilan shug‘ullanuvchi odamlarda ustun bo‘ladi.
Tushunchali   tafakkur   -   voqelikni   aniq   va   umumlashtirgan   holda   aks   ettiradi,
lekin bunday aks ettirish mavhumdir. O‘z navbatida, obrazli tafakkur atrofimizdagi
olamni   aniq  va  sub’ektiv  aks   ettirish   imkonini  beradi.  Shunday  qilib,  tushunchali
va obrazli tafakkurlar bir-birini to‘ldiradi.
Ko‘rgazmali-obrazli   tafakkur   obrazlarni   qo‘llash   bilan   bog‘liq.   Bu   tafakkur
odam   biror   masalani   echishda   turli   obrazlarni,   hodisalar   va   jismlar   haqidagi
tasavvurlarni   tahlil   qilishida,   qiyoslashtirishida,   umumlashtirishida   namoyon
bo‘ladi.
Ko‘rgazmali-harakatli   tafakkur   –   mohiyati   real   jismlar   bilan   amalga
oshiriladigan amaliy o‘zgartiruvchi faoliyatdan iborat bo‘lgan tafakkurning alohida
turi. Tafakkurning bu turi biror-bir moddiy mahsulot ishlab chiqarish maqsadidagi
mehnat bilan mashg‘ul bo‘lgan odamlarda kengroq ifodalanadi.
7 Yana   til   vositalari   asosida   vazifa   bajaruvchi     so‘z-mantiqiy   tafakkur     mavjud
bo‘lib, u tafakkur tarixiy rivojlanishining so‘nggi bosqichidir.   Unga tushunchalar
va mantiqiy hosilalarni qo‘llash xosdir.
Amaliy   tafakkur   tajriba,   amaliy   harakatlar   asosida   amalga   oshiriladi   va   aniq
vazifalarni   bajarishga   qaratilgan,     nazariy   –   tajriba   bilan   ish   ko‘rmasdan
tushunchalardan   foydalanadi.   Diskursiv   tafakkur   –   kengaytirilgan   tafakkur,   ichki
sezgi     kechishining   tezligi,   aniq   ifodalangan   bosqichlarning   mavjud   emasligi,   oz
darajada   anglanganligi   bilan   xaraterlanadi.   Reproduktiv,   ishlab   chiqaruvchi
tafakkur   –   bu   namuna   bo‘yicha   tafakkur,   ijodkorlik   esa     –     yangi   kashfiyotlar,
yangi   natijalarga   olib   boruvchi   tafakkur.   Realistik   tafakkur   voqelikni   to‘g‘ri   aks
ettiradi,   odam   o‘z   hulq-atvorini   anglaydi,   autistik   tafakkur   esa,   asosan,     ob’ektga
emas,   affektga   mos   bo‘lganlarni   ifodalaydi,   ehtiyojni   qondirishga,   kelib   chiqqan
hissiy zo‘riqishni kamaytirishga yo‘naltirilgan bo‘ladi. 
8 II BOB. TAFAKKUR SHAKLLARI: TUSHUNCHA, HUKM,
XULOSA
 2.1     Tushunchaning turlari va ular o'rtasidagi munosabatlar
Tushuncha   —   narsa   va   hodisalarning   muhim   xususiyatlari,   aloqalari   va
munosabatlarini   aks   ettiruvchi   tafakkur   shakli.   Tushunchaning.   bilish   mahsulidir,
bu   bilish   oddiydan   murakkabga   ko tarila   borib,   eski   Tushuncha.larniʻ
mukammallashtiradi,   aniklashtiradi   va   yangilarini   shakllantiradi.
Tushunchaning.ning asosiy mantiqiy vazifasi biron narsani boshqa narsadan fikran
ajratishdan   iborat.   Predmetlarning   turkumlarini   ajratish   va   bu   predmetlarni
Tushunchda   umumlashtirish   tabiat   qonunlarini   bilishning   zarur   shartidir.   Har   bir
fan   muayyan   Tushunchalar   bilan   ish   ko radi,   ularda   bilimlar   jamlanadi.	
ʻ
Tushuncha.   hissiy   bilish   shakllaridan   farq   qilib,   inson   miyasida   to g ridanto g ri	
ʻ ʻ ʻ ʻ
aks   etmaydi.   U   taqqoslash,   analiz,   sintez,   abstraksiyalash,   umumlashtirish   kabi
mantiqiy usullardan foydalangan holda hosil qilinadi.
Tushunchaning   shakllanishi  so z  bilan bog liq. Ular  o rtasidagi   uzviy aloqadorlik	
ʻ ʻ ʻ
tafakkur   va   til   o rtasidagi   bog lanishning   aniq   tarzda   namoyon   bo lishidir.	
ʻ ʻ ʻ
Tushunchalar   so z   va   so z   birikmalari   yordamida   ifoda   qilinadi.   Har   qanday	
ʻ ʻ
Tushunchalar.   —   abstraksiyadan   iboratdir,   bu   hol   Tushunchada   voqelikdan
uzoklashgandek   tuyulsada,   haqiqatda   esa   Tushuncha   yordamida   voqelikning
muhim   tomonlarini   ajratib,   tadqiq   qilish   yo li   bilan   chuqurroq   bilib   olinadi.	
ʻ
Tushunchalarning   o zaro   aloqadorligi   va   bir-biriga   o tib   turishi   dialektik	
ʻ ʻ
mantiqning tushuncha haqidagi qoidasining muhim tomonlaridan biridir.
Hukm, muhokama  (mantiqda) — predmetga ma lum bir belgi (xossa, munosabat)	
ʼ
xosligi   yoki   xos   emasli-gini   ifodalovchi   tafakkur   shakli.   H.   nisbatan   tugal   fikr
9 bo lib,   unda   predmet   bilan   uning   aniq   belgisi   haqidagi   bilim   ifodalanadi.   H.larʻ
to g ri (chin) yoki xato (yolg on) yoxud noaniq (taxminiy) bo lishi mumkin. H.lar
ʻ ʻ ʻ ʻ
obyektiv   voqelikka   mos   kelsa   to g ri   (chin),   mos   kelmasa   xato   (yolg on)	
ʻ ʻ ʻ
hisoblanadi.   Ayni   vaqtda   chinligini   ham,   xatoligini   ham   aniqlab   bo lmaydigan	
ʻ
H.lar   noaniq   H.lar   deyiladi.   H.lar   asosan   darak   gap   orqali   ifodalanadi.   H.lar
tuzilishiga ko ra oddiy va murakkab bo ladi. Oddiy H. deb tarkibidan yana bir H.ni	
ʻ ʻ
ajratib bo lmaydigan mulohazaga aytiladi. Oddiy H. tarkibi 3 bo lak: mantiqiy ega	
ʻ ʻ
— sub yekt (5), mantiqiy kesim — predikat (R) va mantiqiy bog lovchidan iborat.	
ʼ ʻ
Mantiqii   ega   fikr   qili-nayotgan   predmet   va   hodisani,   man-tiqiy   kesim   predmetga
xos   xususiyatni   bildiradi.   Mantiqiy   bog lovchi   ("...dir",   "emas")   predmetdagi	
ʻ
xususiyatni   tasdiqlaydi   yoki   inkor   etadi.   Oddiy   qatiy   H.ning   formulasi;   8—   R
(emas).   Oddiy   H.lar   sifatiga   ko ra   tasdiqlovchi   va   inkor   etuvchi,   haj-miga   ko ra	
ʻ ʻ
yakka, umumiy va juz iy H.larga bo linadi.	
ʼ ʻ
Xulosa   chiqarish   -   tafakkurning   asosiy   mantikiy   shakllaridan   biri.   Unda
mantiqning ma lum qoidalari yordamida bir yoki bir necha hukm (asos)dan yangi	
ʼ
hukm   chiqariladi.   Xulosa   chiqarish   chin   asoslarga   tayansa   va   to g ri	
ʻ ʻ
mavhvnbntikiy   kridalardan   foydalansa,   u   vaqtda   chiqarilgan   xulosa   ham   chin
bo ladi. Bu prinsipga amal  qilmaslik Xulosa chiqarishda xatoga olib keladi. Mas,	
ʻ
"hamma mustaqil davlatlar BMT ga a zo" va "O zbekiston mustaqil davlat" degan	
ʼ ʻ
chin   asoslardan   mantikiy   qoidalarga   rioya   qilingan   holda   "O zbekiston   BMT   ga	
ʻ
a zo"   degan   to g ri   xul   osa   kelib   chiqadi.   Voqelikni   bilish   jarayonida   yangi	
ʼ ʻ ʻ
bilimlarni   hosil   qilishning   —   Xulosa   chiqarishning   turli   usullari   mavjud.
Asoslarining   soniga   ko ra,   bevosita   va   bavosita   Xulosa   chiqarish,   xulosaning	
ʻ
chinlik   darajasiga   ko ra,   zaruriy   va   ehtimoliy   Xulosa   chiqarish,   fikrning   harakat	
ʻ
yo nalishiga ko ra, deduktiv, induktiv va analogiya kabi turlarga bo linadi. Xulosa	
ʻ ʻ ʻ
chiqarishni   fikrning   harakat   yo nalishiga   ko ra   turlarga   ajratish   nisbatan	
ʻ ʻ
mukammalroq   bo lib,   u   Xulosa   chiqarishni   boshqa   turlari   haqida   ham   ma lumot	
ʻ ʼ
berish   imkonini   yaratadi.   Xususan,   deduktiv   Xulosa   chiqarish   zaruriy   Xulosa
chiqarish deb, induktiv Xulosa chiqarish va analogiya ehtimoliy Xulosa chiqarish
10 deb karalishi, bevosita Xulosa chiqarish esa deduktiv Xulosa chiqarishning bir turi
sifatida   o rganilishi   mumkin.ʻ
Tushuncha   va   so‘z   shakllanishiga   ko‘ra   ham   bir-biridan   farqlanadi.   So‘zning
shakllanishida   so‘z   yasovchi   qo‘shimchalar   ishtirok   etadi.   Shuningdek,
o‘zlashtirma   (boshqa   tillardan   kirib   kelgan)   so‘zlar   ham   milliy   tillarda   yangi
so‘zlarning   shakllanishiga   sabab   bo‘ladi.   Tushuncha   esa   quyidagi   mantiqiy
usullardan foydalangan holda hosil qilinadi:
Tushunchaning mazmuni va hajmi. Tushunchaning turlari.
Har   bir   tushuncha   muayyan   hajm   va   mazmunga   ega.   Tushunchaning   hajmiunda
fikr   qilinayotgan   predmetlar   yig‘indisini   aks   ettiradi.   Masalan,   “orol”
tushunchasining   hajmi   yer   yuzidagi   mavjud   barcha   orollarni   o‘z   ichiga   qamrab
oladi. Tushunchani ifodalovchi so‘zda ko‘plik qo‘shimchasi “lar” bo‘lmasa ham, u
umumiy   xajmga   ega   bo‘lishi   mumkin.   Masalan,   inson,   uy,   davlat   tushunchalari
kabi.
Taqqoslash   usulida   predmetlarning   sifat   va   xususiyatlari   o‘zaro   solishtirilib,
tushuncha xosil qilinadi .
 
Analiz – tahlil yordamida predmet uni tashkil qiluvchi qismlar, tomonlarga fikrda
ajratilib, har qaysinisi haqida alohida tushuncha hosil qilinadi.
Sintez   usulida   tahlil   davomida   ajratilgan   qismlar,   tomonlar   fikran   birlashtirilib,
predmet haqida tushuncha hosil qilinadi .
Abstraksiyalash,   ya’ni   mavhumlashtirish   usuli   yordamida   predmetning   sifat,
hususiyatlari fikran ajratib olinib, tushunchada ifodalanadi.
11 Tushunchaning   mazmunini   unda   fikr   qilinayotgan   predmetning   muhim   belgilari
to‘g‘risidagi   axborot   tashkil   etadi.   Masalan,   “imij”   tushunchasining   mazmunini   –
odamlar   ongida   muayyan   shaxs,   tashkilot   yoki   boshqa   ijtimoiy   obyektga   mos
keladigan, idrok etilayotgan obyekt haqidagi axborotni o‘zida mujassamlashtirgan
va   ijtimoiy   xulq-atvorga   da’vat   etadigan   muayyan   sintetik   obraz   haqidagi
ma’lumot tashkil qiladi.
Hajmiga   ko‘ra   yakka   va   umumiy,   ayiruvchi   va   to‘plovchi,   shuningdek,   bo‘sh
hajmli tushunchalar farqlanadi:
Yakka   tushunchaning   hajmida  bitta   predmet   fikr   qilinadi   ;   Umumiy   tushunchalar
predmetlar   guruhini   aks   ettiradi.   Umumiy   tushunchalarni   aks   ettiruvchi
predmetlarning   miqdori   sanala-digan   va   sanalmaydigan   bo‘lishi   mumkin;
Ayiruvchi   tushuncha   shunday   sinf   (umumiy)   tushunchasiki,   unda   aks   etgan
belgilar   shu   sinfning   har   bir   predmetiga   xosdir;   To‘plovchi   tushuncha   ham   sinf
(umumiy)   tushunchasi   bo‘lib,   u   aks   ettirgan   belgilar   shu   sinfni   (umumiylikni)
tashkil etuvchi har bir predmetga taalluqli bo‘lmaydi ; Bo‘sh hajmli tushuncha real
voqelikda   mavjud   bo‘lmagan,   lekin   tushunchada   ifodalanadigan   buyum   va
hodisalarni aks ettiradi.
Tushunchalarning mazmuni va hajmiga ko‘ra turlarini bilish fikrlash jarayonidagi
noaniqliklarni bartaraf etishga, fikrni aniq va to‘g‘ri bayon qilishga yordam beradi.
U yoki bu tushunchaning mazmuni va hajmiga ko‘ra qaysi turga mansub ekanligini
aniqlash unga mantiqiy tavsif berish deyiladi. Masalan:
Universitet - umumiy sanaladigan, to‘plovchi, aniq, musbat, nisbatsiz tushuncha.
Kentavr – bo‘sh hajmli, aniq, musbat, nisbatsiz tushuncha.
Bilimsiz – umumiy sanalmaydigan, mavhum, manfiy, nisbatdosh tushuncha.
Mazmuni bo‘yicha tushunchalarning turlari :
12 Konkret (aniq) tushunchalarda predmet o‘zining belgilari bilan birgalikda fikr
qilinadi.
Abstrakt (mavhum) tushunchalarda pred-metning belgilari undan fikran ajratib
olinib, alohida aks ettiriladi
Musbat (ijobiy) tushunchalarning mazmunida predmet unga xos bo‘lgan belgilar
orqali fikr qilinadi.
Manfiy (salbiy) tushunchalarning mazmunida predmet unga xos bo‘lmagan
belgilar orqali fikr qilinadi
 2.2   Hukmlarning son va sifat jihatdan bo'linishi
       Hukmlar son va sifat jihatidan umumiy tasdiq, umumiy inkor, juz'iy tasdiq va
juz'iy   inkor   hukmlarga   bo'linadi.   Yakkatasdiq   va   yakka   hukmlar   bunda   alohida
guruhga   ajratilmaydi   va   umumiy   hukmlar   bilan   tenglashtiriladi.   Umumiy   tasdiq
hukmlar   soniga   ko'ra   umumiy   va   sifatiga   ko'ra   tasdiq   hisoblanadi.   Hukmlar
tuzilishiga ko’ra oddiy va murakkab bo’ladi. Oddiy hukm deb tarkibidan yana bir
hukmni   ajratib   bo’lmaydigan   mulohazaga   aytiladi.   Tarkibidan   ikki   yoki   undan
ortiq   oddiy   hukmni   ajratish   mumkin   bo’lgan   mulohazalarga   murakkab   hukm
deyiladi. Murakkab hukmlar haqida keyingi paragrafda to’xtalib o’tamiz.
13 Oddiy hukmlar xususiyatiga ko’ra bir qancha turlarga bo’linadi.
a) Hukmning sifat jihatidan bo’linishi. Mantiqda sifat jihatidan hukmlar tasdiq va
inkor   hukmlarga   bo’linadi.   Agar   hukm   buyumga   xos   bo’lgan   biror   belgi   va
munosabatni qayd etuvchi bo’lsa, u tasdiq hukm bo’ladi. Masalan, “Bugun mantiq
darsi   bo’ldi”.   Ba'zan   agar   hukm   predikati   inkor   etuvchi   va   undagi   bog’lovchi
tadiqlovchi bo’lsa, hukm albatta tasdiqlovchi  bo’ladi. Masalan,  “Bu qaror asossiz
hisoblanadi”. Inkor hukm esa tasdiq etilgan buyum belgilarini rad etishdan iborat.
Masalan, “Terak mevali daraxt emas”.
Tasdiq   va   inkor   hukmlar   o’rtasida   hamma   vaqt   o’zaro   bog’lanish   mavjud.
Bunday holatning bir munosabatdagi tasdiq hukmning ikkinchi munosabatda inkor
ham   bo’lishida   ko’rish   mumkin.   hamma   vaqt   bir   belgini   tasdiqlash,   unga   zid
bo’lgan   boshqa   bir   belgini   inkor   etishdir.  Mantiqda   tasdiq   hukm   S  –  P   dir,   inkor
hukm esa S – P emas formulasi bilan ifodalanadi.
b) hukmning son jihatidan bo’linishi. hukm sub'ektida ifodalangan predmetlarning
miqdoriga ko’ra bir necha turlarga bo’linadi. har bir hukm faqat o’z sifati bilangina
ajralmasdir   balki   son   bilan   xam   ajraladi.   hukm   bir   predmet,   predmetlar   sinfining
bir   qismi   va   predmetlar   sinfiga   kiruvchi   barcha   predmetlarning   xossa   va
munosabatlarini   tasdiqlashi   yoki   inkor   qilishi   mumkin.   Shu   jihatidan   hukmlar
yakka, juz'iy va umumiyga bo’linadi.
Yakka hukm bir predmetga xos va xos bo’lmagan belgi va munosabatni ifodalaydi.
Yakka   hukm   hukmlar   sub'ekti   yakka   tushunchalar   bo’ladi.   Masalan:   Ahmedov
ikkinchi kurs talabasi yoki Ahmedov uchinchi kurs talabasi emas. Yakka hukmlar
formulasi:
“S – P dir” yoki “S – P emas”.
14 Juz'iy   hukmlar   deb   predmetlar   sinfining   ma'lum   qismiga   xos   va   xos
bo’lmagan belgi  va munosabatni  ifodalaydi. Juz'iy  hukm «ba'zan S – P dir» yoki
«ba'zan S – P emasdir» formulasiga ega. Masalan: ba'zi yoshlar talabadir yoki ba'zi
yoshlar talaba emas.
Umumiy hukmlar  predmetlar  sinfining butun  qismiga  xos  va xos  bo’lmagan
belgi va munosabatni ifodalaydi.. Umumiy hukm sub'ekti hamma vaqt tasdiqlovchi
bo’lsa,   «hamma»,   «har   bir»,   inkor   etuvchi   bo’lsa   «hech   bir»,   «hech   qaysi»   va
boshqa   tushunchalar   orqali   ifodalanadi.   Masalan:   hamma   fanlar   o’z   tadqiqot
ob'ektiga   ega.   hech   bir   metall   gaz   emas.   Umumiy   hukmlar   tasdiqlovchi   shaklda
«hamma   S   –   P   dir»,   inkor   shaklida   esa   «hech   bir   S   –   P   emas»   formula   bilan
ifodalanadi 
Hukmlarning   son   va   sifat   jihatidan   birlashgan   klassifikatsiyasi.   hukmlar   son
va   sifat   jihatidan   umumiy   tasdiq,   umumiy   inkor,   juz'iy   tasdiq   va   juz'iy   inkor
hukmlarga   bo’linadi.   Yakka   tasdiq   va   yakka   hukmlar   bunda   alohida   guruhga
ajratilmaydi va umumiy hukmlar bilan tenglashtiriladi.
Umumiy   tasdiq   hukmlar   soniga   ko’ra   umumiy   va   sifatiga   ko’ra   tasdiq
hisoblanadi.   Masalan:   hamma   daryolar   (S)   o’z   oqimiga   ega   (R).   Umumiy   tasdiq
hukmlar lotin alifbosidagi A harfi bilan belgilanadi.
Umumiy   inkor   hukmlar   soniga   ko’ra   umumiy   va   sifatiga   ko’ra   inkor
hisoblanadi.   Masalan:   hech   bir   o’simlik   hayvon   emas.   Umumiy   inkor   hukmlar
lotin alifbosidagi ye harfi bilan belgilanadi.
Juz'iy tasdiq hukmlar. soniga ko’ra juz'iy va sifatiga ko’ra tasdiq hisoblanadi.
Masalan: Ba'zi ishchilar zavodda ishlaydi. Juz'iy tasdiq hukmlar lotin alifbosidagi I
15 harfi  bilan  belgilanadi.  Juz'iy  inkor   hukmlar.  soniga   ko’ra  juz'iy  va  sifatiga   ko’ra
inkor hisoblanadi. Masalan: Ba'zi hashoratlar uchmaydi.Juz'iy tasdiq hukmlar lotin
alifbosidagi O harfi bilan belgilanadi.
Oddiy   hukmlarda   terminlar   hajmi.   Oddiy   hukmlarda   terminlar(sub'ekt   va
predikat)ning hajmiga ko’ra to’liq va to’liqsizga bo’linadi.
Umumiy tasdiq hukmlarning sub'ekti har doim to’liq, predikati esa to’liq yoki
to’liqsiz   hajmda   bo’ladi.   Masalan:   “hamma   talabalar   o’quvchidir”.   Bu   yerda
hukmning   sub'ekti   to’liq,   predikati   to’liqsie,   chunki   barcha   o’quvchilar   talaba
emas.   “hamma   insonlar   ongli   mavjudotdir”.   Bu   yerda   hukmning   sub'ekti   ham,
predikati ham to’liq olingan, chunki faqat insonlargina ongli mavjudotdir.
Umumiy   inkor   hukmlar   ning   sub'ekti   va   predikati   har   doim   to’liq   hajmda
olingan bo’ladi
Masalan:
Juz'iy tasdiq hukmlarning sub'ekti har doim to’liqsiz, predikati esa to’liq yoki
to’liqsiz   hajmda   olingan   bo’ladi.   Masalan:   “Ba'zi   o’simliklar   daraxtdir”.   Bu
hukmda   sub'ekt   to’liqsiz,   predikat   esa   to’liq   olingan,   chunki   fikr   o’simliklarning
bir   qismi   va   daraxtlarning   barchasi   haqida   ketayapti.   “Ba'zi   respublikalar
yevropada joylashgan”. Bu hukmda sub'ekt to’liqsiz, predikat esa to’liqsiz olingan,
chunki   respublikalarning   va   yevropa   davlatlarining   bir   qismi   haqida   fikr
yuritilmoqda.
16 Juz'iy inkor hukmlarning sub'ekti to’liq va predikati to’liqsiz hajmda olingan
bo’ladi.
Hukmlarning predikat mazmuniga ko’ra turlari. 1.Atributiv (xususiyat) hukm.
2.Mavjudlik hukmi. 3.Munosabat hukmi.
1.Atributiv   (xususiyat)   hukmlar   buyumlarning   o’z   belgilari   bilan   bo’lgan
bog’lanishlarini ifodalaydi.
Buyumlar belgisiz bo’lmagani kabi, belgilar ham buyumlardan ajralgan holda
bo’lmaydi.
2.Munosabat  hukmi ob'ektiv borlikdagi buyumning bor yoki yukligin haqida
ma'lumot, bilim beradi.
Hukmlarning   modallik   bo’yicha   bo’linishi.   Hukmlarning   modallik   bo’yicha
bo’linishiga   hukm   predikatidagi   belgining   fikrimiz   predmetida   tasdiq   yoki   inkor
shakldagi   bog’lanish   darajasi   asos   bo’ladi.   Shunga   ko’ra,   mantiqda   hukmlar   ikki
asosiy guruhga bo’linadi.
Hukmlar   ob'ektiv   modalligiga   qarab   ehtimoliy,   voqeiy   va   zaruriyga   va
ikkinchidan,   uning   mantiqiy   modalligiga   qarab,   problematik   va   ishonchli
hukmlarga ajraladi.
1. Hukmnng ob'ektiv modalligi inson ongidan tashqari bo’lgan buyumlarning
ob'ektiv, ehtimoliy, voqeiy yoki zaruriy bog’lanishlarini aks ettiradi.
17 a)   Ehtimoliy   hukmlar   narsalar,   xodisalar   va   ularning   belgilari   o’rtasidagi
bog’lanishning   tasdiq   yoki   inkor   shakli   extimoliy   bo’lishini   yoki   bo’lmasligini
ko’rsatadi.   Mantiqda   ehtimoliy   hukm   «extimol   S   -   R   emas»   formulasi   bilan
ifodalanadi.
Ehtimoliy   hukmlarning   chinligi   va   bu   hukmlarning   voqeiy   hukmlarga
aylanishi,   aytilgan   xodisaning   qanday   darajada   yuz   berishi   bilan   bogliq.   Odatda,
ehtimoliy   hukmlar   haqiqatga   zid   bo’lmasalar,   albatta,   chin   vokeiy   hukmlarga
aylanadi.
b)   Voqeiy   hukmlar   predmet   bilan   belgilar   orasidagi,   ya'ni   S   va   R   orasidagi
bog’lanish aniq ekanligi, ya'ni hukm fakt va bo’lgan voqeaning haqiqat ekani yoki
emasligi   haqida   xabar   beradi.   Odatda,   voqeiy   hukmlar   ifoda   etilgan   voqeaning
mavjud   xolatini   qayd   qilishga   qaratilgan   bo’ladi.   Bunday   vaqtda   bog’lanishning
tasodifiy yoki zaruriy ekanligi alohida ko’rsatiladi.
O’zbek adabiy tilida voqelik hukmlar, agar ular tasdiqlovchi bo’lsa, «so’zsiz»,
«haqiqatan»,   «ham»,   «albatta»,   «shubxasiz»,   «darhaqiqat»   kabi   so’zlar   yordami
bilan ham ifodalanadi.
c)   Zaruriy-apodiktik   hukmlar   turli   sharoitlardi   ham   buyumlar,   ham   ularning
belgilari   o’rtasidagi   bog’lanishlarning   zaruriy   bor   yoki   yo’kligini   aks   ettiradigan
hukmlardir. Zaruriy hukmlar tabiat, jamiyat qonuniyatlari va aqidalarini ifodalaydi.
Ikkinchi   xil   qilib   aytganda,   zaruriy   hukm   narsalar,   xodisalar   bilan   belgilar
orasidagi bog’lanishning muqarrar ekanligini aniqlab beradi.
2. Fikrning isbotlanuvchanlik  darajasiga  qarab  hukmning  mantiqiy modalligi   ikki
asosiy qismga: a) problematik va b) ishonchliga bo’linadi.
18 a)   Mantiqiy   modallikdagi   problematik   hukm   o’z   xususiyatlari   bilan   ob'ektiv
modallikdagi   extimoliy   hukmlardan   ajraladi.   Ob'ektiv   modallikdagi   problematik
hukm   tajribadan   tekshirilgan   bo’lib,   uning   yukorida   bayon   etilgandek,   voqelikka
o’tishi, ya'ni ob'ektiv voqelikni aks ettirishi muqarrardir.
Mantiqiy   modallikdagi   problematik   hukmning   xulosasi   hali   tajribada
tekshirilmagan bo’ladi. Shuning uchun ham narsa, xodisa va ular belgisi orasidagi
bog’lanish   tasdiq   yoki   inkor   problematik   shaklda   ifodalanadi.   Shuning   uchun
mantiqiy   modallik   shaklidagi   problematik   hukm:   tasdiq   shaklida   «ehtimol   S   –   P
dir» va rad etuvchi shaklda «ehtimol S – P emas» formulalaridan foydalaniladi.
b)   Ishonchli   hukmlar   tafakkur   premetlari   uchun   ma'lum   xususiyatni   –   belgining
xos yoki xos emasligini aniqlaydi. Bunday hukmlar “S – P dir” yoki “S – P emas”
formulalari bilan ifodalanadi.
Hukm   ham   tafakkurning   boshqa   shakllariga   o‘xshash   ob’ektiv   voqelik
in’ikosi   natijasidir.   Hukm   buyum   uchun   belgining   taalluqli   yoki   taalluqli
emasligini   aks   ettiradi.   Har   bir   hukm   chin   yoki   xato   bo‘lishi   mumkin.   CHin
hukmda buyum va buyum belgisi haqidagi fikr voqelikda buyum va uning belgisi
qanday bo‘lsa, xuddi shunday olinishi lozim. Agar voqelikda birlashgan buyumlar
ajralgan   deb   va   ajralganlar   esa   birlashgan   deb   olinsa,   unda   hukm   albatta   xato
bo‘ladi. Haqiqatan ham agar biz «mis — metall», «quyosh yulduz emas» desak, bu
hukmlarimiz   xato   bo‘ladi.   Ma’lumki,   mis   eritib   qo‘shilgan   quyma,   quyosh   esa
haqiqatda   yulduzlarning   biridir.   Keltirilgan   hukmlarda   voqelikka   zid   bo‘lgan
mulohazalar ko‘rsatilgan. SHuning uchun chin yoki xato hukmlar inkor yoki tasdiq
hukmning   chin   yoki   xato   bo‘lish   sababchisi   degan   xulosa   chiqarish   xatodir.
Hukmning   chin   yoki   xatoligi   tasdiq   yoki   inkor   natijasida   emas,   balki   buyum   va
ularning   belgilari   haqidagi   to‘g‘ri   yoki   noto‘g‘ri   hukm   natijasida   bo‘ladi.
19 Hukmlarning   xatoligini   aniqlash   uchun,   odatda,   quyidagi   qoidalardan
foydalaniladi:
1. Agar bir fikrning chinligi isbot etilgan bo‘lsa, uni chin deb tasdiqlash ham chin
bo‘ladi.
2.   Agar   bir   fikrning   chinligi   isbot   etilgan   bo‘lsa,   uni   xato   deb   tasdiqlash   xato
bo‘ladi.
3.   Agar   bir   fikrning   xatoligi   aniqlangan   bo‘lsa,   uni   chin   deb   tasdiqlash   xato
bo‘ladi.
4.   Agar   bir   fikrning   xatoligi   isbot   etilgan   bo‘lsa,   uni   xato   deb   tasdiqlash   chin
bo‘ladi.
Bu   jihatdan   hukm   tushuncha   bilan   yaqin   munosabatdadir.   Tushuncha   va
hukm   bir-biridan   ajralgan   holda   mavjud   bo‘la   olmaydilar.   Ular   bizning   hamma
vaqt   takomillashayotgan   tafakkurimizda   o‘zaro   bog‘liq   holda   rivojlanadi.
Tushuncha va uning belgilari hukm asosida paydo bo‘ladi va rivojlanadi.
Hukm   tuzish   uchun   buyumlarning   ayrim   tomonlarini   ifodalovchi   bir   qator
tushunchalarga ega bo‘lish lozim. Tushunchaning hukmdan asosiy farqi shundaki,
unda   hukmga   xos   bo‘lgan   tasdiq   va   inkor   holatlari   yo‘qdir.   Fikrimizning   isboti
uchun quyidagi misollarga e’tibor beraylik: 1. «Hissiy bilish— bilishning birinchi
bosqichidir».   2.   «Bilishning   birinchi   bosqichi».   Birinchi   misolda   fikr   tasdiq
shaklda   aniq   ko‘ringani   uchun   u   hukm   bo‘ladi,   ikkinchi   misolda   fikr   inkor   va
tasdiq   shaklida   bevosita   ko‘rinmagani   sababli   tushuncha   bo‘ladi.   Hukmning
birinchi   elementi   mantiq   fanida   sub’ekt   (lotin   tilidagi   «Sub’ektum»   so‘zidan),
ikkinchi   elementi   predikat   (lotin   tilidagi   «Predikatum»   so‘zidan)   olingan.
Hukmning uchinchi zlementi bog‘lovchi deb aytiladi.
SHuning   uchun   mantiqda   hukmning   birinchi   tushunchasini   hukmning
mantiqiy   egasi,   hukmning   ikkinchi   tushunchasini   hukmning   mantiqiy   kesimi   va
20 bular   orasidagi   munosabatni   vujudga   keltiruvchi   hukm   elementini   hukm
bog‘lovchisi deb aytiladi.
Mantiq   ilmida   hukmning   sub’ekti   (egasi)   va   predikati   (kesimi)   hukm
terminlari deb aytiladi. Hukmning umumiy sxemasi quyidagicha ifodalanadi.
Hukm ma’lum bir fikrni ifoda etgani kabi, uning ayrim elementlari ham ayrim
tushunchalarni ifoda etadi. Hukm o‘z tabiati bilan hamma vaqt dialektik xarakterga
egadir.   Bunda   yakka,   juz’iy   va   umumiylik,   ayniyatlik,   tafovutlik   va   boshqa
kategoriyalar   o‘z   ifodasini   topgan.   Hukmdagi   ega   va   kesim   elementlari   o‘zaro
nisbiy   bog‘langandir.   Mantiqda   ega   kesimga,   kesim   esa   egaga   nisbatan   mavjud.
Agar biz ega va kesimnn bir-biridan ajratib qaraydigan bo‘lsak, ular yakka holatda
hukm   bo‘la   olmaydi.   Masalan,   yakka   olingan   «kino»   tushunchasi   ega   hukmi   va
yakka olingan «san’at» tushunchasi kesim hukmi bo‘la olmaydi. Agar biz-“kino —
san’atdir”   desak,   bunda   ikki   tushunchaning   o‘zaro   dialektik   munosabati   ma’lum
bir hukmni tashkil etadi, ya’ni bunda «kino» hukmning ega elementiga va «san’at»
uning kesim elementiga aylanadi.
Tafakkur   shakli   fikrning   mazmunini   tashkil   etuvchi   elementlarning   bog’lanish
usuli,   uning   tuzilishidir.   Tushuncha,   hukm   va   xulosa   chiqarish   tafakkurning
universal   shakllari   bo’lib,   uning   asosiy   tarkibiy   elementlari   hisoblanadi.
Muhokama   yuritish   ana   shular   va   ularning   o’zaro   aloqalarga   kirishishi   natijasida
vujudga   keladigan   boshqa   mantiqiy   strukturalar   (masalan   muammo,   gipoteza,
nazariya, g’oya, argumentatsiya)da amalga oshadi. Muhokama yuritishda ishonchli
natijalarga   erishishning   zaruriy   shartlari   qatoriga   fikrning   chin   bo’lishi   va   formal
jihatdan to’g’ri qurilishi kiradi. Chin fikr o’zi ifoda qilayotgan predmet va ularning
xossalari   va   munosabatlariga   muvofiq   kelishi   bilan   izohlanadi.   Fikr   chin   bo’lishi
bilan   bir   qatorda   formal   jihatdan   to’g’ri   qurilishi   ham   mantiqiy   fikr   yuritishning
zaruriy   sharti   hisoblanadi.   Fikrning   to’g’ri   qurilishi   tafakkurda   hosil   bo’ladigan
turli   xil   strukturalarda,   har   xil   mantiqiy   amallarda   o’z   aksini   topadi.   Fikrning
to’g’ri   qurilishi   tafakkur   qonunlariga   rioya   qilish   orqali   amalga   oshadi.   Tafakkur
qonunlari   mazmunidan   kelib   chiqadigan,   muhokamani   to’g’ri   qurish   uchun   zarur
21 bo’lgan   talablar   fikrning   aniq,   ziddiyatsiz,   izchil,   yetarli   asosga   ega   bo’lishidan
iborat.   Mazkur   talablarga   rioya   qilmaslik   muhokamaning   noto’g’ri   tuzilishiga
sabab bo’lishi mumkin.
Biz shu vaqtga qadar, sodda hukmlar, ya'ni bir sub'ekt va predikatdan iborat
bo’lgan hukmlar ustida fikr yuritdik. Agar hukm tarkibida birdan ortiq sub'ekt va
predikat bo’lsa, u murakkab hukm xisoblanadi. Mantiqiiy munosabatiga qarab
murakkab hukmlar uch asosiy qismga, ya'ni qo’shuvchi (kon'yunktiv), ayiruvchi
(diz'yunktiv), shartli (implikativ), va ekvivalentlik hukmlarga ajraladi.
a) qo’shuvchi (kon'yunktiv) hukmlar. Ikki yoki undan ortio` sodda hukmlarning
«va» bog’lovchisi yordamida qo’shiluvidan tashkil topgan murakkab hukmlar
qo’shiluvchi (kon'yuktiv) hukmlar deb yuritiladi. qo’shuvchi murakkab hukmlar
formal mantiq fanida qo’yidagi simvollar bilan ifodalanadi: p(q Masalan, Alisher
Navoiy va Z.M. Bobur o’zbek mumtoz adabiyoti vakillaridir.
Hukmlar tuzilishiga ko ra oddiy va murakkab bo ladi. Oddiy hukm deb tarkibidanʼ ʼ
yana bir hukmni ajratib bo lmaydigan mulohazaga aytiladi. Tarkibidan ikki yoki	
ʼ
undan ortiq hukmni ajratish mumkin bo lgan mulohazalarga murakkab hukm	
ʼ
deyiladi. Masalan, «Mantiq ilmini o rganish to g ri fikrlash madaniyatini
ʼ ʼ ʼ
shakllantiradi» degan mulohaza oddiy hukmni ifodalaydi. «Mantiq ilmi tafakkur
shakllari va qonunlarini o rganadi», degan mulohaza murakkab humkmdir. Bu	
ʼ
mulohazaning tarkibi ikki qismdan: «Mantiq ilmi tafakkur shakllarini o rganadi»	
ʼ
va «Mantiq ilmi tafakkur qonunlarini o rganadi», degan ikki oddiy hukmdan	
ʼ
iborat.
Mulohaza (hukm) tarkibida mantiqiy ega va mantiqiy kesimni ajratib ko rsatish	
ʼ
mumkin. Mantiqiy ega-sub ekt (S) fikr qilinayotgan predmet va hodisani bildiradi.	
ʼ
Mantiqiy kesim-predikat (P) predmetga xos xususiyatni, munosabatni bildiradi.
Predikatda ifodalangan bilimlar hisobiga sub ekt haqidagi tasavvur boyitiladi.	
ʼ
Hukmning sub ekt va predikati uning terminlari deb ataladi.	
ʼ
Oddiy hukmlar - tarkibida mantiqiy ega va mantiqiy kesimni ajratib ko rsatish	
ʻ
mumkin bo lgan hukm. Mantiqiy ega — sub’ekt fikr qilinayotgan narsa va 	
ʻ
22 hodisani bildiradi. Mantiqiy kesim -predikat xos hususiyatni, munosabatni 
bildiradi. Predikatda ifodalangan bilimlar hisobiga sub’ekt haqidagi tasavvur 
boyitiladi. Hukmning sub’ekt va predikati uning terminlari deb ataladi. Hukmning 
uchinchi zaruriy elementi mantiqiy bog lamidir . U sub’ekt va predikatning bir — ʻ
biri bilan bog laydi, natijada hukm hosil bo ladi . Oddiy qat iy hukmning 	
ʻ ʻ ʼ
formulasi quyidagicha yoziladi: s -P
Hukmning uchinchi zaruriy elementi mantiqiy bog lamadir. U sub ekt va 	
ʼ ʼ
predikatni bir-biri bilan bog laydi, natijada hukm hosil bo ladi. Oddiy qat iy 	
ʼ ʼ ʼ
hukmning formulasi quyidagicha yoziladi: S-P.
Oddiy hukmlar sifati va miqdoriga ko ra turlarga bo linadi. Sifatiga ko ra 	
ʼ ʼ ʼ
tasdiq va inkor hukmlar farqlanadi. Hukmning sifatini vantiqiy bog lama 	
ʼ
belgilaydi. Tasdiq hukmlarda belgining predmetga xosligi, inkor hukmlarda, 
aksincha, xos emasligi ko rsatiladi. Masalan, «А. Oripov O zbekiston Respublikasi	
ʼ ʼ
Madxiyasining muallifidir»-tasdiq hukm, «Matematika ijtimoiy fan emas»-inkor 
hukm. Miqdoriga ko ra oddiy hukmlar yakka, umumiy va juz iy hukmlarga 	
ʼ ʼ
bo linadi. Bunda sub ektda ifodalangan predmetlarning soni, ya ni uning hajmidan	
ʼ ʼ ʼ
kelib chiqiladi.
Yakka hukmlarda birorta belgining predmetga xosligi yoki xos emasligi 
haqida fikr bildiriladi. Masalan: «O zbekiston Respublikasi mustaqil davlatdir», 	
ʼ
«Аxmedov tarixchi emas».
Umumiy hukmlarda birorta belgining yakka predmetlar sinfining hammasiga 
yoki undagi har bir predmetga taalluqli yoki taalluqli emasligi haqida fikr bayon 
qilinadi. Masalan: «Har bir inson baxtli bo lishni hohlaydi», va «Hech bir aqlli 	
ʼ
odam vaqtini behuda sarflamaydi».
Juz iy hukmlarda birorta belgining predmetlar to plamining bir qismiga xos 	
ʼ ʼ
yoki xos emasligi haqida fikr bildiriladi. Masalan: «Ba zi faylasuflar notiqdir». 	
ʼ
«Ko pchilik talabalar dangasa emas». Juz iy hukmlarda «ba zi» so zi «hech 	
ʼ ʼ ʼ ʼ
bo lmasa bittasi, balki hammasi» degan ma noda qo llaniladi. Shunga ko ra «Ba zi	
ʼ ʼ ʼ ʼ ʼ
toshlar tirik mavjudot emas», degan hukm chin bo ladi, chunki hech bir tosh tirik 	
ʼ
mavjudot emas.
23 Ma lum ma noda yakka hukmlarni umumiy hukmlar bilan tenglashtirish ʼ ʼ
mumkin. Chunki har ikki hukmda ham to plamdagi predmetlarning har biriga 	
ʼ
nimadir taalluqli yoki taalluqli emas, deb ko rsatiladi. Yakka hukmlarda esa bu 	
ʼ
to plam birgina predmetdan iborat bo ladi.	
ʼ ʼ
Mulohazalarning to g ri yoki noto g riligini aniqlashda va ba zi boshqa 	
ʼ ʼ ʼ ʼ ʼ
holatlarda oddiy hukmlarning miqdor va sifati bo yicha birlashgan klassifikatsiyasi	
ʼ
(asosiy turlari) dan foydalaniladi. Ular quyidagilardan iborat:
1. Umumiy tasdiq hukmlar. Ular bir vaqtning o zida ham umumiy, ham tasdiq	
ʼ
bo lgan fikrni ifodalaydi. Masalan, «Hamma talabalar mantiq ilmini o rganadilar». 	
ʼ ʼ
Bu hukmlar lotin alifbosidagi А harfi bilan belgilanadi va «Hamma S-Pdir» 
formulasi orqali ifodalanadi.
2. Umumiy inkor hukmlar bir vaqtning o zida ham umumiy, ham inkor 	
ʼ
bo lgan fikrni ifodalaydi. Masalan, «Hech bir ishbilarmon rejasiz ish yuritmaydi». 	
ʼ
Bu hukm»Hech bir S-P emas» formulasi orqali ifodalanadi va lotincha E harfi 
bilan belgilanadi.
3. Juz iy tasdiq hukmlar bir vaqtning o zida ham juz iy, ham tasdiq bo lgan 	
ʼ ʼ ʼ ʼ
fikrni ifodalaydi. Masalan, «Ba zi talabalar mas uliyatli». U lotincha I harfi bilan 	
ʼ ʼ
belgilanadi va «Ba zi S-P dir» formulasi orqali ifodalanadi.	
ʼ
4. Juz iy inkor hukm bir vaqtning o zida ham juz iy, ham inkor bo lgan fikrni 	
ʼ ʼ ʼ ʼ
ifodalaydi. Masalan, «Ba zi talabalar sport bilan shug ullanmaydilar». Uning 	
ʼ ʼ
formulasi «Ba zi S-P emas»bo lib, lotincha O harfi bilan belgilanadi.	
ʼ ʼ
Oddiy hukmlarda terminlar hajmi. Oddiy hukmlardagi terminlar (S va P) 
tushunchalar orqali ifodalanganligi tufayli ularning hajmiga ko ra o zaro 	
ʼ ʼ
munosabatlarini aniqlash mumkin. Hukmlarda terminlar (S va P) to liq yoki 	
ʼ
to liqsiz hajmda olingan bo ladi. Termin to liq hajmda olinganda uning hajmi 	
ʼ ʼ ʼ
boshqa terminning hajmiga to liq mos bo ladi yoki mutlaqo mos bo lmaydi 	
ʼ ʼ ʼ
(ularning hajmi bir-birini istisno qiladi). Termin to liqsiz hajmda olingan bo lsa, 	
ʼ ʼ
unda uning hajmi boshqasining hajmiga qisman mos keladi yoki undan qisman 
istisno qilinadi. 
24 Bizning har bir chin (yoki xato) fikrimiz voqelikdagi narsa va xodisalarning 
xossalari, o’zaro munosabatlari borligi yoki yo’qligi hamda bu voqelik 
elementlarining xossalari, ular orasidagi munosabatning doimiyligi, zaruriy yoki 
tasodifiyligi xaqida borsa, unda bizning fikrimiz hukm shaklida ifodalanadi. 
Tasdiq yoki inkor har bir hukmning xarakterli belgisidir. Shuning uchun, agar 
hukm o’ziga xos bo’lgan tasdiq yoki inkor belgisiga ega bo’lmasa, u hukm bo’la 
olmaydi. Demak, hukm narsa va xodisalar, ularning turli belgilari, xususiyati va 
munosabatlari haqidagi tasdiq yoki inkor shaklidagi fikrdir.
Chin hukmda buyum belgisi va munosabati xaqidagi fikr voqe'likda buyum 
belgisi va munosabati qanday bo’lsa, xuddi shunday olinadi. Masalan, Antarktida 
okeandir – chin hukm. Agar voqe'likdagi buyumlarga xos xususiyat va munosabat 
xos emas deb, xos emas xossa va munosabat xos deb olinsa, unda hukm albatta 
xato bo’ladi. Masalan, Antarktida okean emas va Antarktida dengizdir – xato 
hukmlar hisoblanadi. Tasdiq va inkor hukmlar o’rtasida hamma vaqt o’zaro 
bog’lanish mavjud. Bunday holatning bir munosabatdagi tasdiq hukmning ikkinchi
munosabatda inkor ham bo’lishida ko’rish mumkin. hamma vaqt bir belgini 
tasdiqlash, unga zid bo’lgan boshqa bir belgini inkor etishdir. Mantiqda tasdiq 
hukm S – P dir, inkor hukm esa S – P emas formulasi bilan ifodalanadi
Hukmlarning son va sifat jihatidan birlashgan klassifikatsiyasi. hukmlar son 
va sifat jihatidan umumiy tasdiq, umumiy inkor, juz'iy tasdiq va juz'iy inkor 
hukmlarga bo’linadi. Yakka tasdiq va yakka hukmlar bunda alohida guruhga 
ajratilmaydi va umumiy hukmlar bilan tenglashtiriladi.Murakkab hukmlar va 
ularning turlari.
Biz shu vaqtga qadar, sodda hukmlar, ya'ni bir sub'ekt va predikatdan iborat 
bo’lgan hukmlar ustida fikr yuritdik. Agar hukm tarkibida birdan ortiq sub'ekt va 
predikat bo’lsa, u murakkab hukm xisoblanadi. Mantiqiiy munosabatiga qarab 
25 murakkab hukmlar uch asosiy qismga, ya'ni qo’shuvchi (kon'yunktiv), ayiruvchi 
(diz'yunktiv), shartli (implikativ), va ekvivalentlik hukmlarga ajraladi.
Shartli (implikativ) hukmlar asos va natija bog’lanishini shartli ravishda 
ifodalaydi. Bunday hukmlar o’z tarkibida bir necha sub'ekt va predikatga ega 
bo’lib, ma'lum bir buyumni tasdiq yoki inkor etadi.
Xulosa 
Inson aqliy rivojlanganligining ko‘rsatkichi sub’ektning tashqi cheklovlar bilan
bog‘lanmaganligidir.
Shunday qilib, odamlardagi tafakkurning individual xususiyatlari eqorida ko‘rib
chiqilgan aqliy sifatlarda turli uyg‘unlikda ifodalanadi.
Tafakkur shakllanishi va rivojlanishida bir nechta bosqichlarni ajratib ko‘rsatish
mumkin. Hozirda mavjud bo‘lgan tafakkur taraqqiyotining bosqichlarga
bo‘linishiga nisbatan yondoshuvlarning ko‘pchiligida inson tafakkuri
rivojlanishining dastlabki bosqichi umumlashtirish bilan  bog‘liqligi ko‘rsatib
o‘tiladi.
Yuqoridagi fikrlarni umumlashtirib aytish mumkinki, umumiy hukmlarning
sub ekti hamma vaqt to liq hajmda, juz iy hukmlarning sub ekti to liqsiz hajmdaʼ ʼ ʼ ʼ ʼ
olinadi. Inkor hukmlarning predikati hamma vaqt to liq hajmda bo ladi. Tasdiq	
ʼ ʼ
hukmlarning predikati R S bolgandagina toliq hajmda boladi, boshqa hollarda esa	
 ʼ ʼ ʼ
to liqsiz hajmda olinadi.	
ʼ
Hukmlarda terminlar hajmini aniqlash qat iy sillogizmni to g ri tuzishda va	
ʼ ʼ ʼ
bevosita xulosa chiqarishda muhim ahamiyatga ega.
Oddiy hukmlarda terminlar hajmini quyidagi sxema orqali yaqqol ifodalash
mumkin. Bunda «+» – to liq hajmni, « » to liqsiz hajmni bildiradi.	
ʼ ʼ
26 Foydalanilgan adabiyotlar.
1.      G‘oziev E.G. Umumiy psixologiya. Toshkent. 2002.1-2 kitob.
2.      A.X.Югай, Н.А.Мираширова    “Общая психология” – Tашкент 2014.
3.      Дружинина В.. “Психология “. Учебник. “Питер”, 2003.        
4.       Болотова А.К., Макарова  И.В. Прикладная психология:  учебник для
вузов. –М., Аспект Пресс, 2002. – 383с."
1. Karimov I.A. Asarlar to’plami. 1-18 jildlar. T. O’zbekiston. 1996-2011
2 Karimov I.A. Yuksak ma’naviyat – yengilmas kuch. –T.: Ma’naviyat, 2008.
-176.
      1.   Falsafa   qomusiy   lug at   .   O zbekiston   faylasuflari   Milliy   jamiyati   nashriyotiʻ ʻ
Toshkent — 2004 .B-310
Voyshvillo Ye.K Simvolicheskaya logika: klassicheskaya i relevantnaya. M.
Izd. MGU 1989 g.
Voyshvillo Ye.K. Ponyatie kak forma mishleniya.-M., 1989.
27 Voyshvillo Ye.K. Degtyarev M.G. Logika.-M., 1999.
Getmanova A.D. Logika.-M., 1995.
Gorskiy D. P., Ivin A.A., Nikifirov A.L. Kratkiy slovar po logike. M., 1991.
24.   Logika   i   kompyuter.   Modelirovanie   rassujdeniy   i   proverka   pravilnosti
programm. -M.; «Nauka» 1990.
Logika: nauka i iskusstvo. – M.; 1993.
Makovelskiy A.O. Istoriya logiki. –M., 1967.
Malik Murod. O`zbek qadriyatlari. – T.; «Cho`lpon», 1995.
Markin V.I. Silogisticheskie teorii v sovremennoy logike.- M. Izd-vo MGU,
1991.
Al – Farabi. Logicheskie traktatы. Alma-ata, 1975
28 Forobiy   va   uning   falsafiy   risolalari.   (M.   Xayrullayev   taxriri   ostida)   T.;
«Fan» 1969
Xayrullayev M. Uygonish davri va sharq mutafakkiri. – T.; «O`zbekiston»,
1981
Xayrullayev M, M.Haqberdiev. Mantiq. T.; «O`qituvchi» 1993 y.
O`zbekistonda   ijtimoiy-falsafiy   fikrlar   tarixidan   lavhalar.   Akademik
M.Xayrullayev tahriri ostida. – T.; «O`zbekiston», 1995
Sherbatskoy   F.I.   Teoriya   poznaniya   i   logika   po   ucheniyu   pozdneyshix
buddistov. CHasti 1-2. M.; 1995.
29

Tafakkur haqida umumiy tushuncha va uning xususiyatlari MUNDARIJA KIRISH………………………………………………...…............................ 3 I BOB. TAFAKKUR OPERATSIYALARI VA QONUNIYATLARI . ……….. 4 1.1 Tafakkurning individual xususiyatlari va rivojlanishi. …………………………………………………………. 4 1.2 Tafakkurning turlarini o'rganish.. …….…..... 6 II BOB. TAFAKKUR SHAKLLARI: TUSHUNCHA, HUKM, XULOSA………………………………………………………………….. 8 2.1 Tushunchaning turlari va ular o'rtasidagi munosabatlar ……................................................... 8 2.2 Hukmlarning son va sifat jihatdan bo'linishi ……………………………. 11 XULOSA.................................................................................................. 18 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YHATI…………………… 19 1

KIRISH Avvalambor, tafakkur yuksak darajadagi bilish psixik jarayoni hisoblanadi. Ushbu jarayonning mohiyati inson tomonidan voqelikning faol ijodiy aks ettirish va o‘zgartirishdan iborat. Tafakkur bevosita idrokda anglaymaydiganlarni ochib beradi; u olamni ahamiyatli aloqalar va munosabatlarda, uning turli xildagi vositalarida aks ettiradi. Tafakkurning asosiy vazifasi real bog‘liqliklarga asoslangan zarur aloqalarni vaqt va fazodagi tasodifiy mos kelishlardan ajratgan holda aniqlashdan iborat. Tafakkur jarayonida tasodifiydan zaruratga, ayrimlikdan umumiylikka o‘tish sodir bo‘ladi. Shunday qilib, tafakkurni voqelikni umumlashtirilgan va vositalangan aks ettirish sifatida ta’riflash mumkin. Bundan tafakkurning muhim belgilaridan biri umumlashtirishdan iboratligi kelib chiqadi Kurs ishining maqsadi: Tafakkur jarayonlarini va uning individual xususiyatlarini o'rganish. Kurs ishining obyekti: Tafakkur va uning shakllari. Kurs ishining predmeti: Tafakkur haqida umumiy tushuncha, Tafakkur shakllari: Tushuncha, Hukm, Xulosa; Tafakkurni shakllantirishda sharq mutafakkirlarining qarashlari Kurs ishin ing vazifalari: 1. Tafakkur xususiyatlarini o'rganish . 2. Tafakkur rivojlanishining asosiy bosqichlari bilan tanishish. 3. Intellektual testlar bilan ishlash. 2

I BOB. TAFAKKUR OPERATSIYALARI VA QONUNIYATLARI 1.1 Tafakkurning individual xususiyatlari va rivojlanishi Tafakkur - bu aksiomatik qoidalar asosida atrofdagi dunyoning naqshlarini modellashtirishning aqliy jarayonidir [1] . Biroq, psixologiyada boshqa ko'plab ta'riflar mavjud. Masalan: inson ma'lumotlarini qayta ishlashning eng yuqori bosqichi, atrofdagi dunyo ob'ektlari yoki hodisalari o'rtasidagi aloqalarni o'rnatish jarayoni; yoki - ob'ektiv voqelik haqidagi g'oyalarning paydo bo'lishiga olib keladigan ob'ektlarning muhim xususiyatlarini, shuningdek ular o'rtasidagi munosabatlarni aks ettirish jarayoni. Ta'rif bo'yicha bahslar bugungi kungacha davom etmoqda. Patopsikologiya va neyropsixologiya fikrlash eng yuqori aqliy funksiyalardan biridir. U motivatsiyalar, maqsad, harakatlar va operatsiyalar tizimi, natija va boshqaruvga ega bo'lgan faoliyat sifatida qaraladi. Tafakkur inson bilimining eng yuqori bosqichidir; atrofdagi real dunyoni bilish jarayoni, uning asosi tushunchalar, g'oyalar zaxirasini ta'lim va doimiy ravishda to'ldirishdir; yangi hukmlarni chiqarishni (xulosalarni amalga oshirishni) o'z ichiga oladi. Fikrlash sizga birinchi signal tizimi yordamida bevosita idrok etib bo'lmaydigan bunday ob'ektlar, xususiyatlar va atrofdagi dunyo munosabatlari haqida bilim olishga imkon beradi. Fikrlash shakllari va qonuniyatlari mantiqning, psixofiziologik mexanizmlarning esa psixologiya va fiziologiyaning ko'rib chiqish predmeti hisoblanadi. 3

Tafakkur inson bilimining eng yuqori bosqichidir; atrofdagi real dunyoni bilish jarayoni, uning asosi tushunchalar, g'oyalar zaxirasini ta'lim va doimiy ravishda to'ldirishdir; yangi hukmlarni chiqarishni (xulosalarni amalga oshirishni) o'z ichiga oladi. Fikrlash sizga birinchi signal tizimi yordamida bevosita idrok etib bo'lmaydigan bunday ob'ektlar, xususiyatlar va atrofdagi dunyo munosabatlari haqida bilim olishga imkon beradi. Fikrlash shakllari va qonuniyatlari mantiqning, psixofiziologik mexanizmlarning esa psixologiya va fiziologiyaning ko'rib chiqish predmeti hisoblanadi. Tafakkur atrof muhitni, ijtimoiy hodisalarni, voqelikni bilish quroli, shuningdek, inson faoliyatini amalga oshirishning asosiy sharti sanaladi. U sezgi, idrok, tasavvurlarga qaraganda voqelikni to la va aniq aks ettiruvchi yuksakʻ bilish jarayonidir. Tafakkur deb, voqelikdagi narsa va hodisalarni ular o rtasidagi ʻ bog lanishlarni fikran, umumlashtirib, vositali yo l bilan aks ettirishga aytiladi. ʻ ʻ Voqelik tafakkurda, idrok va tasavvurgina nisbatan chuqurroq va to laroq aks ʻ etadi. Biz sezgi, idrok vositasi bilan bilib olishimiz mumkin bo lmagan narsa yoki ʻ hodisalarni, narsa yoki hodisalarning xususiyatlarini, ularning bog lanish va ʻ munosabatlarini tafakkur vositasi bilan bilib olamiz. Tafakkur — inson miyasining alohida funksiyasi. Uning nerv fiziologik asosi birinchi va ikkinchi signal sistemalarining o zaro munosabatidan iborat. Tafakkur ʻ jarayonida insonda fikr, mulohaza, g oya, faraz kabilar vujudga keladi va ular ʻ shaxsning ongida tushunchalar, hukmlar, xulosalar shaklida ifodalanadi (qarang ong). Tafakkur til va nutq bilan chambarchas bog liq ravishda namoyon bo ladi. ʻ ʻ Fikrlash faoliyati nutq shaklida namoyon bo ladi. Nutq aloqasi jarayonida ʻ insonning hissiy mushohada doirasi kengayib qolmay, orttirilgan tajriba boshqa kishilarga ham beriladi. Inson o zining tafakkuri, nutqi hamda ongli xatti-harakati ʻ bilan boshqa mavjudotlardan ajralib turadi. Turli kishilarda tafakkur xususiyatlar turlicha tarkib topgan va turlicha nomoyon bo`ladi. Bir kishining o`zida ham tafakkurning turli xususiyatlari turlicha nomoyon bo`ladi. Bularning hammasi tafakkurning individual xususiyatlarining 4

asosini tashkil qiladi. Tafakkurning individual xususiyatlariga bilish faoliyatining mustaqillik darajasi, epchillik, fikrlashning tezligi kabilar kiradi. Tafakkurning MUSTAQILLIGI dastavval yangi masala, yangi muammoni ko`ra bilish va kuya bilishda, undan sung esa uni o`z kuchi bilan echa bilishda nomoyon bo`ladi. Tafakkurning mustaqilligida uning ijodiy xarakteri o`z ifodasini topgan. Tafakkurning IXCHAMLIGI shundan iboratki, masalani echishning boshda belgilangan yo`li (rejasi) asta-sekin yuzaga chiqadigan, avvaldan hisobga olib bo`lmaydigan muammo shartlarini qanoatlantirmasa, ana shu yo`lni o`zgartira olishdan iboratdir. Fikrning TEZLIGI biror qarorni qisqa muddat ichida qabul qilish talab qilingan hollarda talab qilinadi. Tafakkurning yuqorida ko`rsatilgan barcha va boshqa juda ko`p sifatlari uning asosiy sifati yoki belgisi bilan chambarchas bog`liqdir. Har qanday tafakkurning eng muhim belgisi, uning ayrim individual xususiyatlaridan qat`iy nazar, muhim tomonlarni ajaratib, mustaqil ravishda tobora yangi umumlashtirishlarga kela bilishdan iborat. Tafakkur – bu narsalar mohiyatini ochib beruvchi g‘oyalar harakati. Uning natijasi obraz emas, balki ma’lum bir fikrdir. Tafakkur – bu kiritilgan yo‘nalishli- tadqiqiy, qayta o‘zgarishli va bilish xususiyatiga ega bo‘lgan harakatlar va muolajalar tizimini taxminlovchi alohida turga ega bo‘lgan nazariy va amaliy faoliyat. Tafakkur moddiy olam qonuniyatlari, tabiat va ijtimoiy-tarixiy hayotdagi sababiy-oqibat aloqalari, insonlar psixikasi qonuniyatlarini tushunish imkonini beradi. Aqliy faoliyat natijalarini qo‘llash sohasi bo‘lgan amaliyot tafakkur faoliyatining manbai bo‘lib xizmat qiladi. 5