logo

Vilgelm fon gumboldt – umumiy tilshunoslik fani Asoschisi. Qiyosiy-tarixiy tilshunoslik va boshqa ta‘limotlar

Загружено в:

12.08.2023

Скачано:

0

Размер:

111.5 KB
Vilgelm fon gumboldt – umumiy tilshunoslik fani
Asoschisi. Qiyosiy-tarixiy tilshunoslik va boshqa
ta‘limotlar
Reja:
1. Yevropada Uyg‘onish davridagi tilshunoslik.  
2. XIX asrda qiyosiy-tarixiy tilshunoslikning yuzaga kelishi.   
3. Vilgelm fon Gumboldt  - umumiy tilshunoslik fanining  
asoschisi. 
4. Tilshunoslikda yuzaga kelgan turli ta’limotlar:  
5. Tilshunoslikda  naturalizm ta’limoti.   
6. Tilshunoslikda psixologizm ta’limoti. 
7. Yosh grammatikachilar maktabi qarashlari. 
8. Ferdinand de Sossyurning  sotsiologik ta’limoti. 
9. XIX  asrdagi  rus  tilshunoslik  maktablari 
10. Ctruktural  lingvistika  va  uning maktablari  
  Asosiy   tushunchalar:   Uyg‘onish   davri   tilshunosligi,   komparativistika,
mantiqiy   grammatika,   germanistika,   antinomiya   nazariyasi,   naturalizm   ta’limoti,
bobo   til,   psixologizm   ta’limoti,   sotsiologizm     ta’limoti,   lingvistik   maktablar,   til
ijtimoiy   hodisa,   til   va   nutq,   sinxroniya   va   diaxroniya,   funksional   lingvistika,
deskriptiv lingvistika, distributsiya, glossematika. 
 
YEVROPADA  UYG‘ONISH  DAVRIDAGI TILSHUNOSLIK  
XV   asrdan   XVII   asrning   boshlarigacha   bo‘lgan   davr   G‘arbiy   Yevropada
uyg‘onish (renessans) davri deb ataladi. Feodalizm o‘zining eng yuqori taraqqiyot
darajasiga   chiqqan,   kapitalizm   endigina   rivojlana   boshlagan   bu   davrga   kelib,
arman,   fors,   o‘zbek,   hungar,   yapon,   koreys,   ispan,   niderland,   fransuz,   ingliz,   rus,
ukrain,   portugal,   nemis,   polyak,   chex,   auten,   meksika   tillari   rivojlana   boshlagan
edi.  XV–XVI asrlarda Yevropaliklar Shimoliy Amerika, Hindistondagi qator tillar,
chunonchi, indoneziya, xitoy, arab, fors, turk, manchjur tillari bilan tanishdilar. 
Olingan   ma’lumotlar   asosida   fan   olamiga   ma’lum   bo‘lgan   barcha   tillarning
kartotekalari tuzildi va tillar  klassifikatsiya qilindi.  
Bu   davrda   ham   antik   davr   adabiyotlarini,   lotin   va   grek   tillarini   o‘rganish
davom ettirildi. Jyul sezar Skaliger “Lotin tili asarlari haqida” (1540), R. Stefanus
“Lotin tili xazinasi”(1553), G. Stefanus “Grek tili xazinasi” asarlarini yaratdi. Ayni
vaqtda   semit   tillari,   Yevropa   xalqlari   tillari   grammatikasiga   oid   asarlar   yaratila
boshlandi.   Jumladan,   Uollsning   “Ingliz   tili   grammatikasi   (1653)”,   Eduard
Rudolfning   “Rossiyskaya   grammatika”si   (1696)   dunyoga   keldi,   fransuz,   italyan
tillaridan   lug‘atlar   nashr   qilindi.   Fransuz   gumanisti   G.Kastelleusning   “Tillarning
qarindoshligi  haqida (1593)” nomli traktati yozildi.   Yustus Skaliger (1540-1609)
tillar   tasnifi   bilan   shug‘ullanib,   Yevropa   tillarini   11   ta   asosiy   tilga   ajratdi   va
ulardan 4 tasini “Til onalari” (materi-yaz ы ki) deb atadi.  
Qayd   etilganidek,   bu   davrda   tillarni   o‘rganish   asosida   ko‘p   tomli   lug‘atlar
dunyoga keldi. Jumladan, Pyotr Simon Pallasning 1786 –1791 yillarda Peterburgda
chop etilgan “Barcha tillar va shevalarning qiyosiy lug‘ati” 4 tilli lug‘atida Osiyo,
Yevropa,   Afrika,   Amerikadagi   272   tilga   oid   ma’lumotlar,   ispaniyalik   Lorenso Gervasning   1800   –1804-   yillarda   Madridda   chop   etilgan   “Ma’lum   xalqlar
tillarining     katalogi”da   307   tilga   oid,   nemis   olimlari   I.K.Adelung   va   I.S.
Faterlarning   “Mitridat   yoki   umumiy   tilshunoslik”   lug‘atida     500   tilga   oid
ma’lumotlar   keltirilganligini ko‘rsatib o‘tish mumkin. Demak, uyg‘onish davrida
juda   ko‘p   jonli   tillar   –   ispan,   fransuz,   venger,   ingliz,   polyak,   chex,   niderland
tillarining normativ grammatikalari va lug‘atlar yuzaga keldi.  
Biroq   lotin   tili   grammatikasi   umumiy   grammatika   sifatida   tan   olinib,
Yevropadagi   jonli   tillarning   grammatikasiga   tadbiq   qilindi.   Bu   tilni   o‘rganishni
mantiqiy   tafakkur   qoidalarini   bilishning   asosi,   barcha   tillardagi   grammatik
kategoriyalarni  esa  umumiy mantiqiy kategoriyalarning namoyon bo‘lishi  sifatida
tushunish   kuchaydi.   Mantiqiy   grammatika   yaratish   g‘oyasi     asosida   1660   yilda
Parij   yaqinidagi   Por-Royal   monastirining   rohib   olimlari   mantiqshunos   Antuan
Arno   va   fransuz   tilshunosi   Klod   Lanslo   tomonidan   “ Umumiy   ratsional
grammatika”   yaratildi.   Por-Royal   grammatikasi   nomi   bilan   shuhrat   qozongan,
qadimgi   yunon,   yahudiy,   lotin   va   fransuz   tillari   materiallari   asosida   yaratilgan
ushbu   asar   o‘z   oldiga   barcha   tillarga   xos   umumiy   prinsiplar   va   farqlarning
sabablarini aniqlash vazifasini qo‘yadi.  
Por-Royal   grammatikasi   2   qism:   fonetika   va   grammatika   qismlaridan   iborat
bo‘lib, 1- qismning 6 ta bobi tovush va harf, urg‘u va bo‘g‘in masalalariga, oxirgi
bobi   har   qanday   tipdagi   tillarning   o‘qitish   metodiga   (uslubiga)   bag‘ishlangan.
Kitobning 2-qismi 24 ta bobdan iborat bo‘lib, shulardan 23ta bobi morfologiyaning
savol   va   muammolariga   hamda   sintaksis   yoki   so‘zlarning   tipologik   tuzilishi   –
konstruksiyalari   hamda   o‘zaro   birlashishi     haqidadir.   Ushbu   grammatika   “Aql
asoslariga qurilgan va aniq hamda tabiiy usulda bayon qilingan gapirish san’atini
asoslab   beradigan   umumiy   grammatika”,   ya’ni   universal   grammatika   deb   ataldi.
1675-yilda   A.Arno   va   P.   Nikollarning   “Mantiq   yoki   fikrlash   madaniyati”   degan
asari ham yaratildi.   
  XIX ASRDA  QIYOSIY-TARIXIY  TILSHUNOSLIKNING YUZAGA
KELISHI
XIX   asrning   boshlariga   kelib,   tilshunoslikka   alohida   fan   sifatida   qarash
g‘oyasi   qat’iy   tus   oldi.   Ushbu   asrning   1-choragida     turli   tillar   haqida   dalillar
yig‘ish,   to‘plangan  ma’lumotlarni   qiyosiy-tarixiy   nuqtai   nazardan   tahlil   qilish   avj
oldi.   Olimlar   ancha   oldin   ayrim   tillar   o‘rtasida   o‘xshashlik   borligiga   e’tibor
qaratgan   bo‘lsalar-da,   ushbu   o‘xshashliklarning   asl   sababalari   ilmiy   jihatdan
yoritilmagan   edi.   Aynan       XIX   asrga   kelib,   deyarli   bir   vaqtda   turli
mamlakatdardagi   tilshunoslar     tillar   o‘rtasidagi   sistematik   o‘xshashlikni   ular
o‘rtasidagi   qarindoshlik   aloqalari,   ya’ni   tillar   bir   umumiy   bobotildan   kelib
chiqqanligi,   keyinchalik   esa   ularning   har   biri   mustaqil   rivojlanganligi     bilangina
tushuntirish   mumkin,   degan       xulosaga   keldilar.   Bunga   tilni   tarixiylik   jihatidan
o‘rganish,   xususan,   jonli   tillarning   o‘tmishini   o‘rganish,   sanskrit   bilan   yaqindan
tanishish katta turtki bo‘ldi.  
Tillarni   tarixiy   jihatdan   o‘rganish   va   qiyosiy-tarixiy   tilshunoslikning
maydonga   kelishida     ingliz   sharqshunosi   va   huquqshunosi   Vilyam   Jons ning
(1746-1794)   sanskrit   tili   bilan   yunon   va   lotin   tillari   o‘rtasida   yaqinlik   borligi
haqidagi   fikrlari,   nemis   olimi   Fridrix   Shlegel   (1772-1829)   tomonidan   yaratilgan
“Hindlarning   tili   va   donoligi”   asari     zamin   bo‘lib   xizmat   qildi.   Ushbu   asarda
sanskrit tilining nafaqat lug‘at tarkibi jihatidan, balki grammatik tuzilishi  jihatidan
ham lotin, grek, german va fors tillariga qarindosh ekanligi, ularning bir umumiy
asosdan kelib chiqqanligi qayd etilgan edi.   Bu juda ko‘p jonli va qadimiy tillarni
tarixiy   va   qiyosiy   jihatdan   o‘rganilishiga   va   qiyosiy-tarixiy   metodning
yaratilishiga,   ayni   paytda   tilshunoslik   fanining   ham   tarixiy,   ham   ilmiy-tarixiy
nuqtai nazardan mustahkam asosga ega bo‘lishiga olib keldi.   
Qiyosiy-tarixiy metod o‘z oldiga qarindosh tillarni qiyoslash orqali o‘rganish
hamda u yoki bu tilning tarixini, unda yuz bergan o‘zgarishlarni, til taraqqiyotidagi
qonuniyatlarni ko‘rsatib, tushuntirib berish vazifalarini qo‘yadi. Ushbu metodning
yaratilishida   Frans   Bopp,   Rasmus   Rask,   Yakob   Grimm,   Aleksandr
Vostokovlarning     xizmatlari   nihoyatda   katta     bo‘ldi.     Ularning   ijodiy   izlanishlari natijasida   Hind-Yevropa   tillari   deyarli   to‘liq   o‘rganildi.   Bu   jarayon   4   davrga
bo‘linadi: 
1. Qiyosiy-tarixiy   metod   yaratilishidan     to   yosh   grammatiklar
maktabigacha bo‘lgan davr (XIX asrning 1-choragi). 
2. Yosh grammatiklar maktabi davri (1870-1890).  
3. Yosh grammatiklardan  F. De Sossyurgacha  bo‘lgan davr. 
4. Sossyur ta’limotidan bugungi kungacha bo‘lgan davr.  
    Birinchi   davr ning   o‘zi   2   bosqichdan   iborat   bo‘lib,   1-bosqichda
qiyosiytarixiy   metod   yaratilgan   bo‘lsa,   2-bosqichda   umumiy   tilshunoslik     faniga
asos solindi.   
XVII   asr   tilshunoslari   ratsionistlarning   “aql   inson   faoliyatida   yetakchi   rol
o‘ynaydi”,   degan   fikrini   olib,   uni   tilga   tadbiq   qilganlar,   ya’ni   aqlga,   mantiqqa
aloqador   bo‘lgan   qonuniyatlarni   tilga   nisbatan   qo‘llaganlar.     Shuning   uchun
PorRoyal   tadqiqotchilari   tadqiqot   ishlarini   fransuz   tilini   tavsiflashdan   boshlagan
bo‘lsalar   ham,   o‘z   fikrlarini   dalillashda   grek,   lotin,   hatto   qadimgi   yahudiy   tili
dalillariga   ham   murojaat   qilganlar.   XVII-XVIII   asrlar   davomida   “ratsional”   va
“universal” grammatikalarning bir necha  variantlari yaratilgan bo‘lib, ular falsafiy,
mantiqiy   grammatika   deb   ham   yuritilgan.   Ularning   fikricha,   gap   mantig‘ida
universal grammatikaning falsafiy asosi bo‘lgan ratsionalizm mavjud (ratsionalizm
–    aql).  
Birinchi bosqichning asosiy namoyondalari:  
Frans   Bopp   (1791-1867)   –   buyuk   nemis   tilshunosi,   Berlin   un-ti   professori,
qiyosiy-tarixiy   metod  asoschisi.   Asarlari:   “Sanskrit   tilining  tuslanish   sistemasi   va
uni grek, lotin, fors va german tillaridagi tuslanish sistemasiga qiyoslash” (1816),
“Sanskrit,   zend,   arman,   grek,   lotin,   eski   slavyan,   got   va   nemis   tillarining   qiyosiy
grammatikasi” (3 tom, 1833-1852).  
F.Bopp   tillarning   morfologiyasini   qiyoslash   asosida   qarindoshligini
isbotlashga harakat qilgan,   hind-yevropa tillari atamasini  olib kirgan. U yaratgan
agglyutinatsiya nazariyasi ga ko‘ra, so‘z o‘zartiruvchilar ilgari mustaqil qo‘llanib
kelgan   o‘zaklarning   keyinchalik   asosiy   o‘zakka   birikishidan,   ya’ni agglyutinatsiyasidan   kelib   chiqadi.   Masalan,   shaxs-son   affikslari   olmosh
o‘zaklaridan   kelib   chiqqan.   Biroq   u   fonetikaga   e’tibor   qaratmadi,   malay,
polineziya   va   janubiy   kavkaz   tillarini   ham   Hind-Yevropa   tillariga   kiritib     jiddiy
xatoga yo‘l qo‘ydi.  
Rasmus  Xristian  Rask   (1787-1832)   –  daniyalik  tilshunos,  Asarlari:  “Island
tili bo‘yicha qo‘llanma” (1811), “Island tilining kelib chiqishi” (1818), “Frakiy tili
haqida”   (1822).   Tillarni   leksik   jihatdan   qiyosladi,   germanistikaga   asos   soldi,
slavyan tillari mustaqil tarmoq ekanligini  isbotladi.    
Yakob   Grimm   (1785-1863)   –   nemis   tilshunosi.   Asarlari:   “Nemis
grammatikasi   ”   (4   tom,   1819-1837),   “Nemis   tili   tarixi”   (1848).   U   german
tillarining   tarixiy   fonetikasini   yaratdi,   tildagi   o‘zgarish   va   taraqqiyotni
tovushlarning   o‘zgarishida   ko‘rdi,   jumladan,   buyuk   ko‘chish     qonuni   asosida
undoshlarning   siljiganini   isbotlab   berdi.   Xalq   tarixini   o‘rganishda   tilning
taraqqiyotini   asosiy   deb   bildi.   Tilshunoslik   metodologiyasiga   tarixiylik
tushunchasini   kiritgani   uchun   u   tarixiy   grammatikaning   asoschisi   hisoblanadi.
“Nemis   tili   tarixi”   asarida:   “Bizning   tilimiz   bizning   tariximizdir.   Xalqlar   haqida
suyaklar,   qurollar   va   mozorlarga   qaraganda   jonliroq   bo‘lgan   guvoh   bor.   Bu   -
ularning tilidir. Til – inson ruhining guvohidir”, - deb yozgan edi. 
Aleksandr Xristoforovich Vostokov  (1781-1864) –  rus tilshunosi. 
Asarlari:   “Slavyan   tili   haqida   mulohazalar”   (1820),   “Rus   grammatikasi”
(1831),     “Rumyansev   muzeyidagi   rus   va   slavyan   qo‘lyozmalarining   tasviri”,
“Cherkov slavyan tili lug‘ati” (1858-1861).   U slavyan tillari tarixiy taraqqiyotini
davrlashtirgan,     shu  oilaga  mansub   tillarni  tarixiylik  nuqtai   nazaridan  o‘rganishni
boshlab bergan olimdir. 
Xulosa   qilib   aytganda,   bu   davrda   ijod   qilgan   olimlar   juda   katta   amaliy   ish
bajardilar. R. Rask skandinaviya tillarini, F. Bopp Yevropa tillari va  qadimgi hind
tilini, Ya. Grimm esa got-german tillarini tadqiq qilib, bu tillarning yagona oilaga
mansubligini   o‘rganadi.   Ushbu   olimlar   olib   borgan   tadqiqotlar   kamparativistika   -
qiyosiy-tarixiy   tilshunoslikning   vujudga   kelishiga   va   tilshunoslik   fanini   mustaqil
fan sifatida shakllanishiga zamin yaratdi.    
VILGELM  FON  GUMBOLDT  –  UMUMIY TILShUNOSLIKNING
ASOSCHISI
Vilgelm   fon     Gumboldt   (1767-1835)   –   buyuk   nemis   filosofi,   Berlin
universiteti asoschisi, siyosatchi va davlat arbobi.    U juda ko‘p tillar (bask tilidan
tortib, polineziya va indeeslarning tillarigacha) haqida ma’lumotga ega edi. U o‘z
asarlari   va   g‘oyalari   bilan   tilning   ilmiy   nazariyasini   yaratdi   va   umumiy   nazariy
tilshunoslikka   asos   soldi.   1820   yilda   «Tillar   taraqqiyotining   turli   davrlarida
ularni   qiyosiy-tarixiy   o‘rganish   haqida»   Berlin   akademiyasida   qilgan
ma’ruzasida   til   haqida   alohida   mustaqil   fan   yaratish   zarurligi   g‘oyasini   o‘rtaga
tashlaydi va uni asoslab beradi. U tillarning mustaqilligini tan olmaydigan, dunyo
tillarini mantiqiy jadvallarga majburan kiritishga qaratilgan umumiy grammatika –
Por-Royal grammatikasini inkor qiladi.  
Gumboldt hayotining so‘nggi yillarida yaratgan 3 tomli “ Yava orolidagi kavi
tili   haqida ”(1836-1840)   asarining   “Inson   tili   tuzilishining   har   xilligi   va   uning
inson naslining ma’naviy taraqqiyotiga ta’siri”  deb atalgan kirish qismida o‘zining
nazariy-falsafiy   qarashlarini     mukammal   bayon   etadi.   U   har   bir   xalqning   tilida
o‘sha   xalqning   tarixi,   madaniyati   va   butun   ruhiy   dunyosi   namoyon   bo‘lishini
ta’kidlaydi. “Til millatning ruhidir”, deydi u.  Olim  til va tilga yondosh hodisalar,
til   bilan   bog‘liq   jarayonlarni   dialektik   birlikda   o‘rganish   zarurligi,   til   hodisalari
dialektik   zidlik   asosida   qurilganligini     bayon   etadi   va   til   antinomiyasi   haqidagi
g‘oyasini      ilgari  suradi.  U  yaratgan  umumiy tilshunoslikni  til   falsafasi   deb atash
mumkin.  
Gumboldt ta’limotining eng muhim  jihatlari:   
 til   shakl   (forma)dir,   u   bir-biri   bilan   aloqador,   o‘zaro   zidlik   asosida
bog‘langan sistemani tashkil etuvchi nutq tovushlaridan tashkil topadi; 
 til formasi  moddiy va ruhiy, tashqi  va ichki tomonlarning   birligidan
tashkil topadi; 
 tilning tashqi  formasi uning materiyasi, ya’ni tovush tizimidir;   tilning   ichki   formasi   til   strukturalarinig   tashkil   qilinishi   bo‘lib,   xalq
ruhining so‘zda ifodalanishidir; 
 til   so‘z   va   grammatik   qoidalardan   iborat,   so‘z   esa   tushunchani
ifodalaydigan belgi, ramzdir; 
 u   til   va   nutqni     farqlaydi   va   so‘zning   nutqdagi   qiyofasini   uning
grammatik formasi, deb ataydi.   
Vilgelm   fon   Gumboldt   ta’rificha,   til   murakkab,   bir-biriga   qarama   qarshi
bo‘lgan   sifat   va   xususiyatlarni   o‘zida   mujassamlashtirgan   hodisadir.   Shuning
uchun   ham,   olimning   fikricha   tilni   o‘rganishda   antinomiya   (qarama-qarshilik)
metodini qo‘llash maqsadga muvofiqdir.  
 
Tilning tabiatiga xos asosiy antinomiyalar  
1. Til   bilan   tafakkur   bir-birini   taqazo   etadigan   ajralmas   hodisa,   tilsiz
tafakkur, tafakkursiz til bo‘lmaydi.  
2. Til   va   nutq   antinomiyasi:   til   faoliyat   bo‘lsa,   nutq   shu   faoliyat   ning,
ya’ni nutqning mahsulidir. 
3. Nutq   va   tushunish   antinomiyasi,   so‘zning   haqiqiy   ma’nosi   faqat
individning nutqida o‘z aksini topadi.  
4. Ob’ektiv va  sub’ektiv omillarning o‘zaro munosabati:  har  bir  individ
jamiyati   tomonidan   meros   qoldirgan   tildan   foydalanadi,     ayni   paytda   har   bir
so‘zlovchi   o‘z   nutq   faoliyati   bilan     tilga   sub’ektiv   hissa   qo‘shadi   va   tilning
taraqqiyotida ishtirok etadi.  
5. Tilda   zaruriylik   va   erkinlik   antinomiyasi.   Tildagi   qonun-qoidalar
hamma   uchun   zaruriy,   ammo   individlar   erkin   holda   tilga   o‘z   hissalarini
qo‘shadilar, ammo individlarning erkin harakatlari chegaralidir.  
6. Tilda   turg‘unlik   va   harakat   antinomiyasi.   Inson   tili   dinamik   hodisa
sifatida   o‘zgarib   turadi,   chunki   til   xizmat   qilayotgan   jamiyatni   o‘zi   har   doim
harakatda va o‘zgarishlarga moyil.  Shu bilan birga til nixoyatda turg‘un hodisadir.
Biroq   Gumboldt   tildagi   milliylik   xususiyatini     ko‘ra   olmagan,   til   ruhga   xos
bo‘lgan   qonuniyatlar   asosida   rivojlanadi,   deb   bilgan.   Ikkinchi   bosqich   Avgust Shleyxer va  German Shteyntalning naturalistik ta’limoti bilan bog‘liq  bo‘lib, XIX
asrning 50-60-yillarni o‘z ichiga oladi.  
 
TILSHUNOSLIKDA  NATURALIZM  TA‘LIMOTI
Avgust Shleyxer  (1821-1863) - nemis olimi, naturalizm ta’limoti asoschisi. U
botanika   va   falsafa   fanlarini   ham   o‘rgangan,   1858   yildan   Rossiya   fanlar
akademiyasining     muxbir   a’zosi.   Asarlari:   “Nemis   tili”   (1860),   “Hind-German
tillari   qiyosiy   grammatikasining   kompendiumi”   (1861),   “Darvin   nazariyasi   va   til
haqidagi   fan”(1863),   “Insonning   tabiiy   tarixi   uchun   tilning   ahamiyati
haqida”(1865).   U   Hind-Yevropa   tillarining   umumiy   masalalari,   german,   slavyan,
boltiq  tillari   bilan    shug‘ullandi,  litva   tilini   o‘rganib,   jonli   nutq  bo‘yicha   tadqiqot
olib   bordi.     Eng   mashhur   asari   “Hind-German   tillari   qiyosiy   grammatikasining
kompendiumi” bo‘lib, unda qadimgi  hind-yevropa tilini  – bobo tilni  qayta tiklab,
uning har bir shahobchasi qanday rivojlanganini ko‘rsatmoqchi bo‘ladi.  
Shleyxer   naturalizmining   asosiy   mohiyati   shundaki,   u   tilni   jonli,   tabiiy
organizm,   deb     hisoblaydi.   Organizm   terminini   to‘g‘ri   –   biologik   ma’noda   talqin
qiladi.   Shleyxerning   naturalistik   qarashlari   Darvinnig   “Turlarning   paydo   bo‘lishi
va tabiiy tanlash” (1859) asaridan so‘ng yanada kuchaydi. Uning fikricha, “Tillar
insonning xohishidan tashqari paydo bo‘lgan, o‘sgan va ma’lum qonunlar asosida
rivojlanadigan   tabiiy   organizmdir.   Ular   o‘z   navbatida   qariydi   va   o‘ladi.”   “Tillar
tovush   materiyasidan   tashkil   topgan   tabiiy   organizmlardir”.   Shleyxer   tilning
ijtimoiy   mohiyatiga     yetarli   ahamiyat   qaratmaydi.   Shuningdek,   Shleyxer   tillar
“hayoti” va taraqqiyotini  2 davrga: taraqqiyot davri va inqiroz  davriga bo‘ladi va
tilning   taraqqiyoti   uning   tanazzulidir,   degan   g‘oyani   ilgari     suradi.   Bu   g‘oyalar,
albatta,   tilshunoslar   tomonidan   qattiq   tanqid   ostiga   olindi.   Biroq   uning     tilni   bir
butun sistema deb qarashi tilni sistema va struktura, deb tushunishga imkon berdi.  
 
TILSHUNOSLIKDA  PSIXOLOGIZM  TA‘LIMOTI
Geyman   Shteyntal     (1823-1899)     -   Berlin   universiteti   professori,
V.Gumboldt   va   psixolog   Iogann   Gerbertning   shogirdi,   psixologizm   ta’limotining asosiy   namoyandasi.   Asarlari:   “Tillarning   tasnifi   til   g‘oyasining   taraqqiyoti
sifatida”   (1850),   “Grammatika,   mantiq   va   psixologiya”   (1851),   “Til   qurilishining
eng   muhim     tiplari   xarakteristikasi”(1860),   “Psixologiya   va   tilshunoslikka
kirish”(1875), “Falsafa, tarix, psixologiya va ularning  o‘zaro munosabati” (1863).
Tilshunoslikdaga   psixologizm   oqimi   naturalizmni   qattiq   tanqid   ostiga   oladi,   ular
tilning   taraqqiyotini   shaxs   tafakkuri,   ruhiyatidagi   taraqqiyot   bilan   bog‘liq     deb
hisobladilar.   Shteyntal   ta’limotidagi   eng   muhim   g‘oya   nutq,   tilni   tafakkur   quroli,
fikr ifodalash vositasi, deb qaralganligi, biroq psixologizm tilning ijtimoiy   hodisa
ekanligini inkor  qiladi. 
Aleksandr Afanas‘yevich Potebnya   (1835-1891)– rus va ukrain filologi, 
Rossiyada   psixologizm   oqimi   vakili,   Xarkov   universiteti   professori,   Rossiya
FA   muxbir   a’zosi.   Asosiy   asarlari:   “Fikr   va   til”   (1862),     “Rus   grammatikasidan
lavhalar”   (4   tom,   1874)   .   Potebnya   tilshunoslikning   umumfalsafiy   masalalari,
sintaksis,   semantika,   etimologiya,   fonetika,   dialektologiya,   folklor,   etnografiya
bilan   shug‘ullangan.   U   tilni   xalq   ijodi,   mahsuli   deb   hisoblaydi.   Til   o‘z   ob’ektiv
qonuniyatlariga   egaligini   ta’kidlaydi,   til   hodisalarining   sababini   psixologiyadan
emas,   balki   tilning   o‘zidan   qidiradi.     Uning   fikricha,   til   doimiy   faoliyatdir,
so‘zlovchi va tinglovchi o‘rtasidagi umumiylik har ikkovining bir xalqqa, millatga
tegishliligi bilan belgilanadi. Har qanday so‘z 3 elementdan: tovush, tushuncha va
ma’nodan   tashkil   topadi.   Potebnya   so‘zning   haqiqiy   hayoti   nutqda   amalga
oshishini, so‘zning ma’nosi  esa faqat nutqda reallashishini ta’kidlaydi va so‘zning
nutqda har gal turlicha ma’no ifodalashini  qayd etadi.  
 
YOSH  GRAMMATIKLAR  MAKTABI  QARASHLARI
XIX   asrning   oxirgi   choragida   qiyosiy-tarixiy   tilshunoslikda   bir   guruh   yosh
tilshunoslarning “Yosh grammatiklar” deb atalgan yangi bir oqimi paydo bo‘ldi va
ular keksa avlod tilshunoslarini tanqid qila boshladilar. Ular klassik va bobo tillarni
o‘rganishni   tanqid   qilib,   ya’ni   til   tarixini   tan   olmasdan,   jonli   tillarni   o‘rganishga
chaqirdilar.     A.Leskin   (1840-1915),   K.Brugman   (1849-1919),   G.Ostgof
(18421907),   G.   Paul   (1846-1921),     B.Delbryuk   (1842-1912)   kabi   Leypsig universiteti   olimlari,   shuningdek,   F.   de   Sossyur   (1857-1913),   F.F.Fortunatov
(1848-1914),   V.Tomson   (1842-1927)   singari   mashhur   tilshunoslar   ham   yosh
grammatiklarga   biroz     yondashganlar.   Yosh   grammatiklar   fikricha,   til   individual
psixofiziologik   faoliyat,   tildagi   barcha   o‘zgarishlar   ayrim   shaxslarning   kundalik
nutq faoliyatida vujudga keladi.  
Yosh   grammatikachilar   tilning   ikki   xil   faoliyati   borligini   uqtirar   edilar.
Bulardan   biri   tilning   yakka   (individual)   faoliyati   bo‘lib,   u   tilda   paydo   bo‘ladigan
yangi hodisalarning analogiyaga asoslanishidan iboratdir. Analogiya (o‘xshashlik)
esa assotsiatsiya (uyushma) orqali yuz beradigan psixik hodisalardan kelib chiqadi.
Tilning   ikkinchi   tomoni   –   bu   tilning   fiziologik   faoliyati   va   uni   tildagi   fonetik
o‘zgarishlarda  ko‘rinishidir. Shuning uchun yosh  grammatikachilar  tilshunoslikda
yangi fonetik qonunlarni kashf qilish va tasvirlashga katta e’tibor berganlar. Yosh
grammatikachilar   til   hodisalarini     chuqur   va   mukammal   o‘rganish   uchun   tildagi
ayrim   hodisalarni   boshqa   jarayonlardan   ajralgan   holda   o‘rganishni   tavsiya
qilganlar.   Shuning   uchun   ham   ularning   ta’limotida   “atomizm”   degan   atama
ishlatilgan.  
Yosh   grammatikachilar   hind-yevropa   tillari   sohasida,   ayniqsa,   fonetika
sohasida   katta   kashfiyotlar   qilishdi.   Ular   aniq   tillarning   tarixiy   fonetikasi   va
grammatikasida   hamda   dialektologik   tadqiqotlarda   o‘z   ta’sirini   ko‘rsatib   kelgan.
Yosh   grammatikachilarning   fikricha,   Hind-Yevropa   tillarining   naturalistik   va
mantiqiy tadqiqida juda ko‘p tillararo hodisalar o‘rganilgan, ammo so‘zlovchiga –
inson   omiliga   e’tibor   kam   berilgan.   Yosh   grammatiklar   to‘garagi   faoliyati   orqali
qiyosiy-tarixiy     tahlil   metodlari,   funksional-semantik   grammatikaning
muammolari o‘rganildi. Tilni nafaqat individual psixologik, balki, madaniy-tarixiy
jarayon ekanligiga aniqlik kiritildi.  
 
FERDINAND  DE  SOSSYUR VA UNING  SOTSIOLOGIK TA‘LIMOTI 
XX   asrdan   boshlab   tilshunoslik   fanining   predmetini   aniqlashda   yangi   davr
boshlandi.   Ferdinand   De   Sossyur   (1857–1913)   –   Jenevada   tug‘ilgan,
shveysariyalik   fransuz.   Jeneva,   Leypsig,   Berlinda  ta’lim   oldi.   1878  yilda   yigirma yasharlik   F.   De   Sossyur   “Hind-Yevropa   tillaridagi   dastlabki   unli   tovushlarning
sistemasining   tadqiqi”   nomli   ishi   e’lon   qilindi.1881   yilda   Leypsigda   doktorlik
disyasini   himoya   qildi.   1906   yildan   Jenevada   umumiy   tilshunoslik   kafedrasiga
rahbarlik qildi va tadqiqotlari asosida ma’ruzalar o‘qidi.   F. de Sossyurning fanda
mashhur   bo‘lgan   eng  yirik  asari   “Umumiy   tilshunoslik   kursi”   deb   ataladi.   Ushbu
asarni Sossyur  vafotidan keyin 1916 yilda uning shogirdlari Sharl Balli  va Albert
Setselar  o‘z  konspektlari   asosida  chop  ettirishgan  bo‘lib,  1931  yilda  nemis  tilida,
1933 yilda rus tilida nashr ettirildi. 
Sossyurning   tilning   ijtimoiy     xususiyati   haqidagi   qarashlari   tilshunoslikda
keskin   burilish   bo‘lishiga   olib   keldi.   Xususan,   uning   “Til   material   emas,   balki
formadir”   degan   fikri   Praga,   Kopengagen,   Amerika   struktural   maktablarining
shakllanishida asosiy omil bo‘ldi. Sossyur fikricha,   insonning nutq faoliyati ko‘p
qirrali   hodisa   bo‘lib,   falsafa,   psixologiya,   fiziologiya,   antropologiya,   matematika
va   boshqa   fanlar   bilan   bog‘liq.   Sossyur   til   bilan   nutq   o‘rtasidagi   o‘zaro
bog‘lanishni   e’tirof   etsa-da,   ularni   til   lingvistikasi   va   nutq   lingvistikasi   tarzida
alohida     o‘rganishni,   bunda   tilshunoslik   asosan   til   lingvistikasi   bilan
shug‘ullanishi, nutq lingvistikasi  esa  fizika, fiziologiya, psixologiya kabi fanlarda
o‘rganilishi kerak, deb hisoblaydi. U nutq faoliyatini o‘rganishda V. fon Gumboldt
kabi antinomiya metodidan foydalanib, til va nutq, sinxroniya va diaxroniya, ichki
va tashqi lingvistika  antinomiyalarini ilgari surdi.  
Sossyur ta‘limotining  muhim  jihatlari  
1. Tilshunoslik   fanining   haqiqiy   ob’ekti   –   tildir.   Tilni   psixologiya,
mantiq,   fiziologiya   kabi   fanlar   nuqtai   nazaridan   emas,   balki   bevosita   tilshunoslik
fani asosida o‘rganish kerak. 
2. Til   sistem   tuzilishga   ega   bo‘lgan   ijtimoiy   hodisadir.   Til   belgilari,
hodisalari   o‘zaro   dialektik   bog‘liq   bo‘lib,   ular   bir-birini   belgilaydi   va   o‘zaro
mantiqiy, zaruriy aloqaga kirishib, bir butunlikni – til sistemasini hosil qiladi.  
3. Til   g‘oya,   fikr,   ma’no   tashuvchi   belgilar   sistemasidir.   Til   belgisi     2
tomonga:   ifoda   tomoni   (ifodalovchi)   va   mazmun   tomoni   (ifodalanuvchi)ga   ega
shartli, ixtiyoriy, birlikdir. Ular moddiy va ruhiy tomonlar, ya’ni tovush va ma’no birligidan   iborat   bo‘lib,   o‘zaro   dialektik   bog‘liqlikda     bitta   ijtimoiy   vazifani
bajaradi, fikr almashuvni – kommunikativ jarayonni ta’minlaydi. 
4. Sossyur tilni ichki va tashqi  lingvistikaga ajratadi va ularni bir-biriga
qarama-qarshi   qo‘yadi.   Uning   fikricha,   ichki   lingvistika     tilning     strukturasini,
tashqi   lingvistika   esa   tilni     u   yashaydigan   real   shart-sharoit   -   jamiyat   taraqqiyoti
bilan   bog‘liq   holda   o‘rganishi   kerakligini   ta’kidlaydi.   Aynan   shu   masalalar
umumiy tilshoslikning o‘rganish ob’ekti  hisoblanadi.  
5. Sossyur tilda 2 aspektni: sinxroniya va diaxroniyani farqlaydi. Uning
fikricha,   til   sistemasi   va   strukturasini   o‘rganishda   ayniqsa   sinxron   aspektning
ahamiyati   katta,   tilshunoslik   fanining   bosh   vazifasi   til   hodisalarining   bugungi
kundagi   holatini   o‘rganishdir   va   bu   tilning   tarixini,   boshqa   tillar   bilan   qiyosini
o‘rganishdan avval bo‘lishi kerak. 
6. Sossyur   tilni   til   va   nutqqa   ajratadi.   Til   tildagi   so‘zlarning   jami   va
nutqni   qurish,   tuzish   qoidalaridir.   Nutq   esa   til   sistemasining   so‘zlashuvdagi   yoki
matndagi qo‘llanishidir. Sossyur o‘z fikrini isbotlash maqsadida shaxmat o‘yiniga
murojaat qilib, shaxmat o‘yinining mazmunini shaxmat donalarining joylashishi va
ularning yurish qoidalari tashkil etadi, biroq har bir shaxmatchi ulardan  individual
tarzda foydalanadi.  Til nutqdan quyidagi 5 ta belgisiga ko‘ra farqlanadi:  
 1) Til – ijtimoiy, umumiy, nutq esa individual hodisa. 
 2) Til sistem, nutq esa asistem hodisa. 
 3)Til potensial (yashirin imkoniyat), nutq  esa real voqelik. 
 4) Til sinxron, nutq esa diaxron, tarixiy hodisa. 
 5) Til - mohiyat, nutq – hodisa. 
7. Sossyur til va nutq birliklari  orasidagi o‘zaro bog‘lanishni paradigmatik va
sintagmatik   munosabatga   ajratadi.   Paradigmatik   munosabat   til   birliklarining   bir
paradigmaga,   masalan,   so‘zlarning   vertikal   yo‘nalishda   turlanish   yoki   tuslanish
qatoriga   birlashishi   va   bosh,   asosiga   ko‘ra   farqlanishidir.   Masalan,   kitob,   kitobni,
kitobning,   kitobda,   kitobdan   so‘zlarining   ma’nosi     bosh   kelishik   shakliga   ko‘ra
olinadi.   Sintagmatik   munosabatda   esa   til   birliklarining   o‘zaro   semantik-sintaktik munosabatga   kirishishi   va   gorizontal   planda   birikmalar   hosil   qilishi   tushuniladi:
kitobning qadri, kitobni o‘qish  kabi. 
Paradigmatik   munosabat   til   birliklarining   nutqqacha   bo‘lgan   til   hodisasi
bo‘lsa,   sintagmatik   munosabat   til   birliklarining   nutq     jarayonidagi     mantiqiy
munosabatidir va u nutq hodisasi sifatida qaraladi.  
Xulosa   qilib   aytganda,   XX   asr     tilshunoslik     fanida   keskin   burilishlar   sodir
bo‘lgan davr bo‘ldi. Yuqorida qayd etilgan oqimlar, mashhur tilshunos olimlarning
qarashlari  va faoliyatlari tilshunoslik fanining keng miqyosda  rivojlanishiga sabab
bo‘ldi.   Albatta,   bu   o‘rinda   ayniqsa   tilning   sistemaliligi,   til   va   nutq   dialektikasi,
tilning   ijtimoiyligi   g‘oyalarini   ilgari   surgan   Sossyur   ta’limotining   ahamiyati
beqiyos.   Sossyur   ta’limoti   tilshunoslikda   nafaqat   sotsiologik   lingvistikaning
yuzaga kelishida, balki bir qator lingvistik maktablar va struktural lingvistikaning
vujudga kelishida ham muhim  omillardan biri bo‘ldi.  
 
XIX  ASRDAGI  RUS  TILSHUNOSLIK  MAKTABLARI
 
MOSKVA LINGVISTIKA MAKTABI  
XIX asrning oxirlarida Rossiyada alohida lingvistik maktablar vujudga keldi.
Ulardan   biri   Filipp   Fedorovich   Fortunatov   (1848-1914)   asos   solgan   Moskva
lingvistik   maktabi   bo‘lib,   bu   maktab   tilshunoslik   fanining   taraqqiyotiga   va
qiyosiytarixiy tilshunoslikning Rossiyada  rivojlanishiga  ulkan hissa qo‘shdi. F.F.
Fortunatov   so‘zlarni   shakl   tomonidan   tasniflab,   ularni   o‘zgaruvchi   va   shakli
o‘zgarmaydigan (grammatik shaklsiz, faqat so‘z yasovchi shakllardan iborat) kabi
turlarga     tasniflaydi,   ushbu   so‘z   shakllarining   so‘z   turkumlari   va   gap   tarkibidagi
o‘rni haqidagi ta’limotlarni ilgari suradi.    
Moskva   lingvistik   maktabida   yaratilgan     so‘zning   shakli   hamda   so‘zning
grammatik   turlari,so‘z   turkumlarining   ikki   tomonliligi   va   gap   to‘g‘risidagi
ta’limotlar   uning   shogirdlari   Shaxmatov,   Peshkovskiy,   Pokrovskiylar     tomonidan
davom ettirildi. Bunga misol sifatida A.A.Shaxmatovning eng yirik asari “Rus tili
sintaksisi”   (1925-1927),   A.M.   Peshkovskiyning   “Rus   sintaksisining   ilmiy yoritilishi” (1914), “Ona tili metodikasi, stilistika va lingvistika masalalari” (1930),
M.M.Pokrovskiyning   “Qadimgi   tillar   sohasida   semasiologik   tadqiqotlar”   (1895)
hamda “Semasiologiya metodlari to‘g‘risida” (1896) kabi asarlarini ko‘rsatib o‘tish
mumkin.   
 
QOZON   LINGVISTIKA  MAKTABI
Qozon lingvistik maktabining asoschisi rus va polyak tilshunosi Ivan (Yan) 
Aleksandrovich   (Ignaus ы s)   Boduen   de   Kurtene   (Nesislav)   (1845-1929)
avval   Varshavadagi   gimnaziyada,   so‘ng   Praga,   Berlin,   Laypsng,   Vena,   Berlinda
tahsil   olgan.   Uning   dastlabki   “XVI   asrgacha   bo‘lgan   qadimgi   polyak   tili   haqida”
nomli asari 1870 yildayoq Leypsigda chop qilinadi. Bu ishi uchun unga magistrlik
darajasi   va   privat   dotsent   unvonini   berishdi.   1874   yilda   29   yoshida   “Rezyan
shevalarining fonetikasini o‘rganish tajribasi” mavzusida doktorlik dissertatsiyasini
himoya   qiladi.   Asosiy   asarlari:   “Tilshunoslik   va   tildagi   ayrim   umumiy
mulohazalar”   (1871),   “Fonetik   alternatsiyalarning   mahorat   nazariyasi”   (1895),
“XIX   asr   lingvistikasi   yoki   tilshunosligi”   (1901),   “Lingvistik   maqolalar   va
aforizmlar (iboralar)” (1903), “Tilshunoslikka kirish” (1917). 
U Qozonda 9 yil, Yuryevda 10 yil, Krakovda 5 yil, Peterburgda 18 yil ishladi.
Peterburgda   ishlagan   paytda   L.V.Shcherba,   A.P.   Barannikov,   V.V.Radlov   kabi
mashhur   tilshunoslarni,   Varshavada   ijod   qilgan   paytlarida   esa   V.Doroshevskiy,
N.V.Krushevskiy   singari   olimlarni   yetishtirgan.   V.Doroshevskiy     semasiologiya,
leksikografiya   va   leksikologiya,   til   va   tafakkur,   axborot   nazariyasi   hamda
so‘zlarning   lug‘aviy   tahlili   kabi   masalalar   bilan   shug‘ullangan   ko‘zga   ko‘ringan
olim.   N.V.Krushevskiy   fonetikaning   eng   muhim   vazifasi   bobo   tilning   tovush
sistemasini   qayta   tiklash   emas,   balki   ma’lum   tilning   tovushlari   harakterini,
ularning o‘zgarish qonuniyatlarini, yo‘qolish va yangi tovushlarning paydo bo‘lish
sharoitlarini o‘rganishdir, deb hisoblaydi.  
        Qozon   maktabi   vakillari   bilan   til   faoliyatining   psixik,   fonetik   tomonlari
hamda   fonologiya   masalalari   bilan   shug‘ullanadi.   U   tilshunoslikka     fonema
nazariyasi   va   atamasini   kiritdi.   Uning   shogirdi   V.A.   Bogorodiskiy   eksperimental fonetika   asoschilardan   biri   hisoblanib,   Qozon   universiteti   qoshida   Rossiyada
birinchi   bo‘lib   fonetik   laboratoriya   tashkil   qilgan,   so‘zlardagi   morfologik   qayta
bo‘linish,   soddalashish,   singarmonizm   hodisalari   bo‘yicha   tadqiqot   ishlari   olib
borgan, turkiy tillar tadqiqi bilan ham shug‘ullangan.  
 
PETERBURG   LINGVISTIKA   MAKTABI
XIX   asr   boshlarida   Peterburgda   A.X.   Vostokov   asos   solgan   rus   va   slavyan
tillarini   qiyosiy   o‘rganish   an’anasi   asrning   oxirigacha   davom   etdi.   Yirik   rus
lingvisti,   Rossiya   Fanlar   Akademiyasi   akademigi   A.A   Shaxmatov   (1864-1920)
1908   yildan   Peterburg   unversitetida   professor   bo‘lib   ishlab,     asosan   rus   tili   va
uning   shevalari,   til   tarixi   hamda   rus   tilining   Hind-Yevropa   tillari   bilan   aloqalari,
muommolari   bilan  shug‘ullangan.  U qadimgi   rus  solnomalarining  yirik  bilimdoni
ham   edi.   Qadimgi   qo‘lyozmalar   haqida   birinchi   maqolasini   (18   yoshida)   e’lon
qiladi. 1893 yilda u “Rus tili fonetikasi soxasidagi tadqiqotlar” nomli ilmiy asarini
yozadi   va   1894   yili   uni   Moskva   unversitetida   himoya   qiladi   va   unga   magistrlik
unvoni   bilan   doktorlik   darajasi   beriladi.   Iste’dodli   yosh   olimni   1894   yildayoq
akademik qilib saylashadi. A.A.Shaxmatov 150 dan ortiq asar yozgan.  
A. A. Shaxmatov semasiologiyaga grammatikaning bir bo‘limi sifatida qarab,
uni   sintaksis   bilan   zich   bog‘langan   deb   hisoblagan.   “Rus   tili   sintaksisi”   nomli
asarida   so‘z   birliklari   va   qo‘shma   bo‘laklarning   tuzilishi,   ikki   tartibli   (murakkab)
va   bir   tartibli   gaplarni   mukammal     tahlil   qilgan.   Gapda   bitta   so‘z   ham
kommunikatsiya vazifasini bajarishi mumkin bo‘lgan gapni tashkil qilishi mumkin,
ammo     faqat   to‘liq   gaplargina   aloqa   vositasini   (kommunikatsiyani)   atroflicha
bajara   oladi.   Gapning   har   bir   tarkibiy   qismi   aloqa   vositasining   talabiga   javob
berishi lozim.  
 
STRUKTURAL  LINGVISTIKA  VA  UNING  MAKTABLARI
Strukturalizm  atamasi va tushunchasi dastlab golland faylasufi X.I.Boasning
1939 yilda nashr qilingan maqolasida tilga olingan bo‘lib, u  tilni belgilar sistemasi
sifatida   o‘rganuvchi,   tilshunoslikning   asosiy   komponentlari   –   fonetika, grammatika, leksika  o‘rtasidagi o‘zaro bog‘lanish va munosabatlarni tekshiruvchi,
tilning   tuzilishi   to‘g‘risidagi   ta’limot   hisoblanadi.   Bu   aslida   F.   de   Sossyur
tomonidan bildirilgan g‘oya asosida yuzaga kelgan lingvistik yo‘nalish bo‘lib, XX
asrning   30-   yillaridan   struktural   lingvistika   maqomini   oldi   va   Chexoslovakiya
hamda Daniya  olimlari tomonidan rivojlantirildi. Strukturalizm  tilni  faqat tarixiy
tomondan   va   qiyoslab   o‘rganishni   cheklash,   har   bir   tilni   grammatik   qurilishi   va
amal qilishi nuqtai nazaridan o‘rganishni ilgari suradi.   
Strukturalizm yo‘nalishining  umumiy  xususiyatlari:  
 1.Til  belgi – semiotik tizim: tilning tuzilishi  pog‘onali,  unda har bir
belgi mavjud strukturaning ichki munosabatidir  
 2.   Tilning   asosiy   birliklari   -   fonema   va   morfemalar,   ular   o‘rtasidagi
paradigmatik va sintagmatik munosabatlar til birliklarining asosiy tuzilish shakllari
hisoblanadi. 
 3.  Tilni  o‘rganishda   diaxronik  metodlarga  qaraganda   sinxronik  tavsif
metodlari afzalroqdir.    
 4.   Til   birligi   tarkibini   lingvistik   tavsif   qilishda   lingvistik   tadqiqotlar
birinchi o‘rinda turadi.  
Strukturalizmning quyidagi maktablari yuzaga keldi:   
1. Praga funksional lingvistika maktabi; 
2. Amerika deskriptiv  lingvistika maktabi;     
3. Kopengagen glossematika lingvistika maktabi.  
 
PRAGA FUNKSIONAL  LINGVISTIKA MAKTABI
Strukturalizmning dastlabki qarashlarii 1926 yilda Chexoslavakiyadagi Praga
lingvistik to‘garagi tomonidan tashkil qilingan, 1929 yildan mustaqil oqim sifatida
rivojlanib,   o‘z   qarashlarini   10   yil   mobaynida   muntazam     nashr   qilingan   “Praga
lingvistik to‘garagining asarlari”da ifoda qilingan. Bu maktab XX asrning 
30-yillarida gullab-yashnadi, ammo 40-yillarga kelib, uning faoliyati pasaydi
va 1953 yilda tashkiliy jihatdan tarqalib ketdi. Biroq ushbu maktabning  g‘oyalari
jahon lingvistikasiga katta ta’sir qildi va  hozirgi kunda ham ta’sir qilib kelmoqda. Uning   yetakchi   namoyondalari:   chex   tilshunosi   Vil’yam   Matezius   (1882-1945),
Garvard universiteti professori Roman Osipovich Yakobson (1896), rus tilshunosi,
slavyanist va fonologNikolay Sergeevich Trubeskoy (1890-1938)lar bo‘lganlar.  
Praga   struktural   maktabining   funksional   lingvistika   deb   atalishiga   sabab   u
tildagi har bir elementning o‘z funksiyasi  mavjud, deb hisoblaydi. Ushbu  maktab
namoyondalari   tilning   morfologik   tuzilishi,   sintagmalar,   lingvistik
nominatsiyalarni jiddiy o‘rgandilar, sintagmatikani  alohida nazariya sifatida ilgari
surib, gap bo‘laklarini an’anaviy o‘rganuvchi sintaksisga qarama-qarshi qo‘ydilar. 
  Xususan,   o‘zaro   mantiqiy   munosabatlarda   gap   bo‘laklarining   aktual
qismlarga bo‘linishi to‘g‘risidagi Mateziusning ta’limoti katta obro‘ga ega bo‘ldi. 
Uning   fikricha,   agar   rasmiy,   an’anaviy   mantiqiy   grammatik   bo‘linishdagi
asosiy   elementlar   grammatik   ob’ekt   va   grammatik   predikat   bo‘lsa,   unda   dolzarb
bo‘linishda   so‘zning   o‘zak   va   yadrosi   o‘zini   namoyon   qiladi.   Gapning   aktual
bo‘linishida   ohang   (intonatsiya)   va   gap   tartibi   asosiy   vositalar   sifatida   xizmat
qiladi.   Til   va   nutqni   chegaralash   til   va   stil   faoliyatining   chegaralanishiga   olib
keladi.  
 
AMERIKA  DESKRIPTIV  LINGVISTIKA MAKTABI
Ushbu lingvistik maktab Amerikaning mashhur lingvisti va antropologi Frans
Boas   (1858-1942)   ilmiy   qarashlari   asosida   1933-1957   yillarda   AQShda   vujudga
keldi.     F.Boas   Amerika   hindularining   tasviriy   grammatikasiga   bag‘ishlangan
asarlarida   barcha   tillarni   tasvirlashning   yagona   tamoyilini   inkor   qilishga   va   aniq
tilning   o‘z   mantiqi   asosida,   tilning   “ichidan”   induksiya       yo‘li   bilan   o‘rganishga
chaqirgan   edi.   F.Boasning   ishini   Eduard   Sepir   (1884-1939)   hamda   Leonard
Blumfild   (1887-1949)   davom   ettirdilar.   E.Sepir   Kanada,   Meksika   va   AQShdagi
mahalliy   aholilar   tillari   bo‘yicha   tadqiqotlar   olib   borib,   o‘zining   asosiy   “Til”
(1921)   asarida     tilni   insonning   aloqa   quroli   bo‘lgan   aniq   tillar   ta’siri   ostida
bo‘lishini, insonlarning madaniyati qanday bo‘lishi ham tillarga bog‘liq bo‘lishini
ilgari   surgan.   Sepir   tilshunoslikda   etnolingvistika     yo‘nalishining   shakllanishiga
asos soldi.   Sepirning izdoshi E.Sepir va uning izdoshlari Benjamen Uorf (1897-1941), 
L.Blumfildlar   dastlab   Sossyur   ta’limotidan   ilhomlangan   bo‘lsalar   ham,
keyinchalik chetga chiqib ketdilar. Sossyurdan farq qilgan holda Sepir tilda shaklni
(formani)   ikkilamchi   deb   hisoblaydi.   L.Blumfild   tilni   tasvirlashning   metodini
psixologiyadagi   bixeviorizm   (hatti-harakat   psixologiyasi)   oqimiga   mosladi.
Shunga   ko‘ra   u   so‘zlashish   jarayoni   qator   fiziologik   stimullar   va   reaksiyalar   –
qabul qilish, eshitish, tinglab tushunish, bunda tashqi ta’sirning o‘rni va ahamiyati
kabilardan   iborat   bo‘ladi.   Ularning   fikricha,   til   –   tashqi   va   ichki   aloqalarga   ega
bo‘lgan   signallar   (xabarlar)   sistemasi,   shunga   ko‘ra   til     metalingvistika   va
makrolingvistika qismlaridan iborat.  
Metalingvistika   tilning   og‘zaki   faoliyati-tashqi   holatini   o‘rganib,
etnolingvistika,   psixolingvistika,   sotsiolingvistika,   mentalingvistika,
paralingvistika   (til   atrofidagi   hodisalar,   imo-ishoralar,   intonatsiya   va   boshqalar)
kabi fanlarni birlashtiradi. Makrolingvistika  ifodalar to‘g‘risidagi fan bo‘lib, matn 
(nutq bo‘lagi) bilan shug‘ullanadi. Matn bo‘laklari   - fonema va morfemalar
muayyan   izchillik,   ketma-ketlikdagi   til   birliklaridir.   Aynan   shu   deskriptiv
lingvistikani     shakllantirdi.   Deskriptiv     lingvistika   matnni   har   tomonlama
tasvirlashga yo‘naltirilgan  bo‘lib,  uning asosida distrubitsiya  tushunchasi yotadi.
Distrubitsiya   muayyan   til   birligi     qo‘llanishi   mumkin   bo‘lgan   yoki   mumkin
bo‘lmagan   kontekstlar   yig‘indisi,   ya’ni   gap   bo‘laklarining     bir-biriga   nisbatan
joylashish o‘rni, tarkibi, birikishi va qo‘llanish xususiyatidir. Ushbu qarashlar tilni
sistema   sifatida   o‘rganish,   til     va   nutqni   farqlashga   qaratilgan   hozirgi   zamonaviy
tilshunoslikning rivojlanishida muhim omil bo‘ldi.  
  Adabiyotlar:
1. Кондрашов Н.A. История лингвистических учений. – M.,1979. 
2. Usmonov S. Umumiy tilshunoslik. –T., 1972. 
3. Кодухов В.И. Общее языкознание.– М., 1974. 
4. Baskakov N.A., Sodiqov A.S., Abduazizov A.A. Umumiy tilshunoslik. –T., 
O‘qituvchi, 1979.    
5. Щербак А.М. Сравнительная типология тюркских языков. – Л., 1970.   
6. Амирова Т., Олховиков Б.А., Рождественский Ю.В. Очерки по истории 
лингвистики. – М., 1975. 
7. Лоя Я.В. История лингвистических учений. – M.,1968. 
8. Nurmonov A. O‘zbek tilshunosligi tarixi. –T., 2002.  
9. Ломтев Т.П. Современное языкознаниe и структурная лингвистика.  В 
кн: “Тоеритическое языкознание”. – М., 1964.  
10. Фердинанд де Соссюр. Труды по языкознанию. – М., 1973. 
11. Фердинанд де Соссюр. Курс общей лингвистики. – М., 1977.  
12. Rasulov R. Umumiy tilshunoslik. – T., 2016.  
13. Ломтев Т.П. Современное языкознаниe и структурная лингвистика. В 
кн: “Теорeтическое языкознание”. – М., 1964.

Vilgelm fon gumboldt – umumiy tilshunoslik fani Asoschisi. Qiyosiy-tarixiy tilshunoslik va boshqa ta‘limotlar Reja: 1. Yevropada Uyg‘onish davridagi tilshunoslik. 2. XIX asrda qiyosiy-tarixiy tilshunoslikning yuzaga kelishi. 3. Vilgelm fon Gumboldt - umumiy tilshunoslik fanining asoschisi. 4. Tilshunoslikda yuzaga kelgan turli ta’limotlar: 5. Tilshunoslikda naturalizm ta’limoti. 6. Tilshunoslikda psixologizm ta’limoti. 7. Yosh grammatikachilar maktabi qarashlari. 8. Ferdinand de Sossyurning sotsiologik ta’limoti. 9. XIX asrdagi rus tilshunoslik maktablari 10. Ctruktural lingvistika va uning maktablari

Asosiy tushunchalar: Uyg‘onish davri tilshunosligi, komparativistika, mantiqiy grammatika, germanistika, antinomiya nazariyasi, naturalizm ta’limoti, bobo til, psixologizm ta’limoti, sotsiologizm ta’limoti, lingvistik maktablar, til ijtimoiy hodisa, til va nutq, sinxroniya va diaxroniya, funksional lingvistika, deskriptiv lingvistika, distributsiya, glossematika. YEVROPADA UYG‘ONISH DAVRIDAGI TILSHUNOSLIK XV asrdan XVII asrning boshlarigacha bo‘lgan davr G‘arbiy Yevropada uyg‘onish (renessans) davri deb ataladi. Feodalizm o‘zining eng yuqori taraqqiyot darajasiga chiqqan, kapitalizm endigina rivojlana boshlagan bu davrga kelib, arman, fors, o‘zbek, hungar, yapon, koreys, ispan, niderland, fransuz, ingliz, rus, ukrain, portugal, nemis, polyak, chex, auten, meksika tillari rivojlana boshlagan edi. XV–XVI asrlarda Yevropaliklar Shimoliy Amerika, Hindistondagi qator tillar, chunonchi, indoneziya, xitoy, arab, fors, turk, manchjur tillari bilan tanishdilar. Olingan ma’lumotlar asosida fan olamiga ma’lum bo‘lgan barcha tillarning kartotekalari tuzildi va tillar klassifikatsiya qilindi. Bu davrda ham antik davr adabiyotlarini, lotin va grek tillarini o‘rganish davom ettirildi. Jyul sezar Skaliger “Lotin tili asarlari haqida” (1540), R. Stefanus “Lotin tili xazinasi”(1553), G. Stefanus “Grek tili xazinasi” asarlarini yaratdi. Ayni vaqtda semit tillari, Yevropa xalqlari tillari grammatikasiga oid asarlar yaratila boshlandi. Jumladan, Uollsning “Ingliz tili grammatikasi (1653)”, Eduard Rudolfning “Rossiyskaya grammatika”si (1696) dunyoga keldi, fransuz, italyan tillaridan lug‘atlar nashr qilindi. Fransuz gumanisti G.Kastelleusning “Tillarning qarindoshligi haqida (1593)” nomli traktati yozildi. Yustus Skaliger (1540-1609) tillar tasnifi bilan shug‘ullanib, Yevropa tillarini 11 ta asosiy tilga ajratdi va ulardan 4 tasini “Til onalari” (materi-yaz ы ki) deb atadi. Qayd etilganidek, bu davrda tillarni o‘rganish asosida ko‘p tomli lug‘atlar dunyoga keldi. Jumladan, Pyotr Simon Pallasning 1786 –1791 yillarda Peterburgda chop etilgan “Barcha tillar va shevalarning qiyosiy lug‘ati” 4 tilli lug‘atida Osiyo, Yevropa, Afrika, Amerikadagi 272 tilga oid ma’lumotlar, ispaniyalik Lorenso

Gervasning 1800 –1804- yillarda Madridda chop etilgan “Ma’lum xalqlar tillarining katalogi”da 307 tilga oid, nemis olimlari I.K.Adelung va I.S. Faterlarning “Mitridat yoki umumiy tilshunoslik” lug‘atida 500 tilga oid ma’lumotlar keltirilganligini ko‘rsatib o‘tish mumkin. Demak, uyg‘onish davrida juda ko‘p jonli tillar – ispan, fransuz, venger, ingliz, polyak, chex, niderland tillarining normativ grammatikalari va lug‘atlar yuzaga keldi. Biroq lotin tili grammatikasi umumiy grammatika sifatida tan olinib, Yevropadagi jonli tillarning grammatikasiga tadbiq qilindi. Bu tilni o‘rganishni mantiqiy tafakkur qoidalarini bilishning asosi, barcha tillardagi grammatik kategoriyalarni esa umumiy mantiqiy kategoriyalarning namoyon bo‘lishi sifatida tushunish kuchaydi. Mantiqiy grammatika yaratish g‘oyasi asosida 1660 yilda Parij yaqinidagi Por-Royal monastirining rohib olimlari mantiqshunos Antuan Arno va fransuz tilshunosi Klod Lanslo tomonidan “ Umumiy ratsional grammatika” yaratildi. Por-Royal grammatikasi nomi bilan shuhrat qozongan, qadimgi yunon, yahudiy, lotin va fransuz tillari materiallari asosida yaratilgan ushbu asar o‘z oldiga barcha tillarga xos umumiy prinsiplar va farqlarning sabablarini aniqlash vazifasini qo‘yadi. Por-Royal grammatikasi 2 qism: fonetika va grammatika qismlaridan iborat bo‘lib, 1- qismning 6 ta bobi tovush va harf, urg‘u va bo‘g‘in masalalariga, oxirgi bobi har qanday tipdagi tillarning o‘qitish metodiga (uslubiga) bag‘ishlangan. Kitobning 2-qismi 24 ta bobdan iborat bo‘lib, shulardan 23ta bobi morfologiyaning savol va muammolariga hamda sintaksis yoki so‘zlarning tipologik tuzilishi – konstruksiyalari hamda o‘zaro birlashishi haqidadir. Ushbu grammatika “Aql asoslariga qurilgan va aniq hamda tabiiy usulda bayon qilingan gapirish san’atini asoslab beradigan umumiy grammatika”, ya’ni universal grammatika deb ataldi. 1675-yilda A.Arno va P. Nikollarning “Mantiq yoki fikrlash madaniyati” degan asari ham yaratildi.

XIX ASRDA QIYOSIY-TARIXIY TILSHUNOSLIKNING YUZAGA KELISHI XIX asrning boshlariga kelib, tilshunoslikka alohida fan sifatida qarash g‘oyasi qat’iy tus oldi. Ushbu asrning 1-choragida turli tillar haqida dalillar yig‘ish, to‘plangan ma’lumotlarni qiyosiy-tarixiy nuqtai nazardan tahlil qilish avj oldi. Olimlar ancha oldin ayrim tillar o‘rtasida o‘xshashlik borligiga e’tibor qaratgan bo‘lsalar-da, ushbu o‘xshashliklarning asl sababalari ilmiy jihatdan yoritilmagan edi. Aynan XIX asrga kelib, deyarli bir vaqtda turli mamlakatdardagi tilshunoslar tillar o‘rtasidagi sistematik o‘xshashlikni ular o‘rtasidagi qarindoshlik aloqalari, ya’ni tillar bir umumiy bobotildan kelib chiqqanligi, keyinchalik esa ularning har biri mustaqil rivojlanganligi bilangina tushuntirish mumkin, degan xulosaga keldilar. Bunga tilni tarixiylik jihatidan o‘rganish, xususan, jonli tillarning o‘tmishini o‘rganish, sanskrit bilan yaqindan tanishish katta turtki bo‘ldi. Tillarni tarixiy jihatdan o‘rganish va qiyosiy-tarixiy tilshunoslikning maydonga kelishida ingliz sharqshunosi va huquqshunosi Vilyam Jons ning (1746-1794) sanskrit tili bilan yunon va lotin tillari o‘rtasida yaqinlik borligi haqidagi fikrlari, nemis olimi Fridrix Shlegel (1772-1829) tomonidan yaratilgan “Hindlarning tili va donoligi” asari zamin bo‘lib xizmat qildi. Ushbu asarda sanskrit tilining nafaqat lug‘at tarkibi jihatidan, balki grammatik tuzilishi jihatidan ham lotin, grek, german va fors tillariga qarindosh ekanligi, ularning bir umumiy asosdan kelib chiqqanligi qayd etilgan edi. Bu juda ko‘p jonli va qadimiy tillarni tarixiy va qiyosiy jihatdan o‘rganilishiga va qiyosiy-tarixiy metodning yaratilishiga, ayni paytda tilshunoslik fanining ham tarixiy, ham ilmiy-tarixiy nuqtai nazardan mustahkam asosga ega bo‘lishiga olib keldi. Qiyosiy-tarixiy metod o‘z oldiga qarindosh tillarni qiyoslash orqali o‘rganish hamda u yoki bu tilning tarixini, unda yuz bergan o‘zgarishlarni, til taraqqiyotidagi qonuniyatlarni ko‘rsatib, tushuntirib berish vazifalarini qo‘yadi. Ushbu metodning yaratilishida Frans Bopp, Rasmus Rask, Yakob Grimm, Aleksandr Vostokovlarning xizmatlari nihoyatda katta bo‘ldi. Ularning ijodiy izlanishlari

natijasida Hind-Yevropa tillari deyarli to‘liq o‘rganildi. Bu jarayon 4 davrga bo‘linadi: 1. Qiyosiy-tarixiy metod yaratilishidan to yosh grammatiklar maktabigacha bo‘lgan davr (XIX asrning 1-choragi). 2. Yosh grammatiklar maktabi davri (1870-1890). 3. Yosh grammatiklardan F. De Sossyurgacha bo‘lgan davr. 4. Sossyur ta’limotidan bugungi kungacha bo‘lgan davr. Birinchi davr ning o‘zi 2 bosqichdan iborat bo‘lib, 1-bosqichda qiyosiytarixiy metod yaratilgan bo‘lsa, 2-bosqichda umumiy tilshunoslik faniga asos solindi. XVII asr tilshunoslari ratsionistlarning “aql inson faoliyatida yetakchi rol o‘ynaydi”, degan fikrini olib, uni tilga tadbiq qilganlar, ya’ni aqlga, mantiqqa aloqador bo‘lgan qonuniyatlarni tilga nisbatan qo‘llaganlar. Shuning uchun PorRoyal tadqiqotchilari tadqiqot ishlarini fransuz tilini tavsiflashdan boshlagan bo‘lsalar ham, o‘z fikrlarini dalillashda grek, lotin, hatto qadimgi yahudiy tili dalillariga ham murojaat qilganlar. XVII-XVIII asrlar davomida “ratsional” va “universal” grammatikalarning bir necha variantlari yaratilgan bo‘lib, ular falsafiy, mantiqiy grammatika deb ham yuritilgan. Ularning fikricha, gap mantig‘ida universal grammatikaning falsafiy asosi bo‘lgan ratsionalizm mavjud (ratsionalizm – aql). Birinchi bosqichning asosiy namoyondalari: Frans Bopp (1791-1867) – buyuk nemis tilshunosi, Berlin un-ti professori, qiyosiy-tarixiy metod asoschisi. Asarlari: “Sanskrit tilining tuslanish sistemasi va uni grek, lotin, fors va german tillaridagi tuslanish sistemasiga qiyoslash” (1816), “Sanskrit, zend, arman, grek, lotin, eski slavyan, got va nemis tillarining qiyosiy grammatikasi” (3 tom, 1833-1852). F.Bopp tillarning morfologiyasini qiyoslash asosida qarindoshligini isbotlashga harakat qilgan, hind-yevropa tillari atamasini olib kirgan. U yaratgan agglyutinatsiya nazariyasi ga ko‘ra, so‘z o‘zartiruvchilar ilgari mustaqil qo‘llanib kelgan o‘zaklarning keyinchalik asosiy o‘zakka birikishidan, ya’ni