logo

XVIII-XIX asrlarda Germaniyada mantiq ilmi

Загружено в:

23.11.2024

Скачано:

0

Размер:

112.5 KB
XVIII-XIX asrlarda Germaniyada mantiq ilmi         
Mundarija 
Kirish 
Asosiy qism 
1 . Yangi davrda Yevropada mantiq ilmi
1.1  Yangi davrda Germaniyada mantiq ilm 
1.2  Nemis faylasuflarining mantiq haqida ilmlari
2.  Matematik mantiq ilmining asoslanishi
2.1  Leybnis matematik mantiq asoschisi
2.2  Hozirgi davrda matematik mantiqning òrni va roli
Xulosa 
Foydalanilgan adabiyotlar                                                                    Kirish 
Matematik mantiq matematikaning ost maydoni hisoblanadi va matematikaga 
rasmiy mantiqni tadbiq qiladi.
Mantiq jarayonini turli matematik belgilar bilan ifodalashga intilish Arastu 
asarlaridayoq ko`zga tashlanadi. XVI – XVII asrlarga kelib, mexanika va 
matematika fani rivojlanishi bilan matematik metodni mantiqqa tatbiq etish 
imkoniyati kengaya bordi. Nemis faylasufi Leybnits har xil masalalarni yechishga 
imkon beruvchi mantiqiy matematik metod yaratishga intilib, mantiqni 
matematiklashtirishga asos soldi. Mantiqiy jarayonni matematik usullar yordamida
ifodalash asosan XIX asrlarga kelib rivojlana boshladi.Matematik 
mantiq(shuningdek, simvolik mantiqdeb ham ataladi) –matematik usullar bilan 
rivojlantirilayotgan mantiqdir. “Matematik mantiq”fani barcha fanlarning asosi 
bo„lishiga qaramay uni alohida fundamental fan sifatida chuqur o„rganish XIX 
asrda noevklid geometrO„tgan asrning o„rtalaridan boshlab matematika fanini 
o„qitishda mantiq usullaridan keng foydalanib kelinmoqda. Masalan, matematik 
analizda:limitga ega bo„lmagan ketma-ketliklarning, tekis uzluksiz bo„lmagan 
funksiyalarning ta riflarini berishda predikatlar algebrasi usullaridan (ta rif orqali ‟ ‟
berilgan jumlalarning inkorini topish usuli) foydalanib, yuqorida keltirilgan 
tushunchalarning aniq ta riflari beriladi.	
‟                       Yevropada yangi davrda  mantiq ilmining rivojlanishi
       XIX asrda G‘arbiy Yevropada Gegel mantiqiy ta‘limoti bilan qiziqishning 
o’rnini, vakillari O.Kont (Fransiya), Djon Styuart Mill (Angliya) bo’lgan 
pozitivizm bilan qiziqish egalladi. Faylasuflar va mantiqshunoslar orasida bunday 
qiziqish klassik mantiq degan yo’nalishni vujudga keltirdi. Klassik mantiq 
matematik mantiqning bir yo’nalishlaridan biri. Uning boshida irlandiyalik 
mantiqshunos D.Bul, amerikalik mantiqshunos Ch.Pirs kabi tadqiqotchilar turardi. 
Ularning doimiy ravishda mantiqqa, matematikaga qo’llaniladigan usullarini 
tadbiq etish g‘oyasi ilgari surilardi. 220 Klassik matematik mantiq masalalari 
nemis mantiqshunosi G.Freganing 1879 yilda yozilgan ―Tushunchalarni sanash  ‖
asarida, ingliz olimi B.Rassel tomonidan 1903 yilda yozilgan ―Matematika 
prinsiplari  asarlarida bayon qilingan. Klassik mantiq matematik mushohadalarga 	
‖
tayangan. Klassik mantiq zamonaviy mantiq ilmining yadrosi bo’lib qoladi. Undan
keyin vujudga kelgan mantiqiy ta‘limotlar yo’nalishlari noklassik mantiq nomini 
olgan. Ayrimlari klassik mantiqqa muxolifat sifatida, ayrimlari bahs, munozaralar 
natijasida vujudga kelgan. Vakillari: Djon Gershel (1792-1871) – ingliz astronomi,
fizik, matematik, faylasufi S.Mill mantiqiy ta‘limotiga katta ta‘sir ko’rsatgan. 
―Tabiatshunoslikni o’rganishga kirish  (―Vvedeniye v izucheniye 	
‖
yestestvoznaniya ) asarida induktiv xulosa chiqarishning o’xshashlik (sxodstva), 	
‖
tafovut (razlichiya), yo’ldosh o’zgarishlar metodi va qoldiq (soputstvuyu щ ix 
izmeneniy i ostatkov)ni ishlab chiqadi. Gershel induktiv xulosa chiqarish natijasida
qanday qilib ilmiy umumlashmalarga kelishni isbotladi. Gershel sababiy 
oqibatlarni asoslash barcha fanlarning muhim vazifasi deb hisoblab, shu 
bog‘liqliklarni aniqlashni yengillashtiradigan qoidalarni topishni o’z oldiga 
maqsad qilib qo’ydi. Gershel sabadiy oqibatlarni aniqlash, barcha fanlarning 
vazifasi deb 5 ta qoidasini e‘tirof etdi: 1. Sabab va oqibat bog‘liqligining o’zgalar 
mosligi bo’lishganda. 2. Sabab, oqibatning bo’lmasligining doimiydili. 3. Sabab 
haqiqatining ko’payishi yoki kamayishi bilan, oqibatning ko’payishi yoki 
kamayishining bog‘liqligi. 4. Sababning hamma to’g‘ri, qarshiliksiz holatida 
oqibatning proporsionalligi. 5. Sababning massa bilan oqibatning ham bo’lmaydi.  Djon Stuart Mill (1806-1873) - Mashhur ingliz faylasufi, iqtisodchi, 
mantiqshunosi. - Ko’pchilik uni XIX asrning mashhur kishisi deb hisoblangan. - 
Subyektiv idealist – ―materiya reallik emas, his etiladigan imkoniyat  deydi. - ‖
Kuzatish va malaka ilmning manbai degan fikrlarni bayon etadi. Asarlari: 
―Mantiqning sillogistik va induktiv tizimi , ―Ser V Gamiltonning falsafa 	
‖
asoslari  asarlarida mantiqiy ta‘limotni bayon etgan. - Induktiv xulosa chiqarish 	
‖
natijasidagina yangilik bilinadi. (ya‘ni bilish). - Mantiqni mustaqil, neytral fan 
deyiladi. - Mantiq muammolari isbotlangan nazariy xulosalarga asoslangan, 
chegaralangan bo’lishi kerak deyiladi. 221 - Mantiqning asosiy vazifasi tafakkur 
operasiyalari to’g‘ri tuzilganmi, yo’qmi aniqlashdan iborat. Uning mantiqiy 
ta‘limotida 3 ta asosiy yo’nalish; 1. Hukm haqida ta‘limot. - hukmni gap deb 
hisobladi. - hukm voqyea hodisalar o’rtasidagi munosabat (Bular mavjudlik, birga 
mavjudlik, oqibat, bo’ysunish va moslik sabablari kabi munosabat). - Kesim – 
belgi, atribut. - Hamma hukmlar predmetga xos, xos bo’lmagan belgilarni 
ko’rsatdi. - Boshqa hukmlar predmetlarning bir-biriga mos kelishi, kelmasligi, 
o’zaro munosabatlari, fazoda, vaqtinchalik, son jihatdan mos kelish, kelmasligini 
bildiradi. 2. Sillogizm haqidagi ta‘limot. - Mill ta‘limoti b.ga sillogizm – yangi 
bilim hosil qilmaydi, shuning uchun bilishda uning roli chegaralangan. - Katta asos
belgilar orasidagi bog‘liqlikni tasdiqlovchi hukm deb hisoblaydi. 3. Induksiya 
usuli. Bekon, Gershel ta‘limotlarini davom ettirib, induksiyaning 5 usulini bayon 
etadi. - Ma‘lum narsalardan noma‘lum narsalarni bilishga o’tish (kak 
yedinstvennogo perexoda ot izvestnogo k poznaniyu neizvestnogo). Induktiv 
xulosa chiqarishning metodlari haqidagi fikrlari mantiq tarixida katta ahamiyatga 
ega. Jorj Bul (1815-1864) – zamonaviy matematik va simvolik mantiqning 
asoschisi hisoblanadi. - ―Mantiq qonunlarining tadqiqi  asari XIX asr mantiq 	
‖
algebrasining asosi haqida. - 0 va 1 raqamlari haqida fikrlarini bildiradi. Bul 
mantiqiy hisoblashni kiritib, 0 va 1 raqamlari orqali tushuntirdi. Obyektiv realliklar
haqida aytish mumkinki: yoki undan biror narsa mavjud yoki mavjud emas. 
Shuning uchun albatta biror narsada biror xususiyatning borligi yoki yo’qligi 
bo’lsa, bu 1 borliqning to’liqligi. (x+x=1) boshqa tomondan 0 ga yoki yo’qlikka  o’zini rad etadigan hamma tomonlarni kiritishi mumkin. ―0  sinfi o’zida mavjud ‖
bo’lmagan barcha narsalarni mujassam etadi. x...x=0 x va x unveresizm tashkil 
qilish uchun bir-birini to’ldiradigan sinflar. Shu to’g‘risida biz narsalar sinflari 
ustida mantiqiy amallar o’tkazish imkoniyatiga ega bo’lamiz. Shu amallarni olib 
borish uchun mantiqiy hisoblashga 3 ta belgilar guruhini kiritishimiz zarur. Bular 
―va , ―yoki , ―yo’q . Asosiy mantiqiy amallar 222 sifatida u sinflarni 	
‖ ‖ ‖
qo’shishimiz ―+ , sinflarni ko’paytirish ―. , sinflarni to’ldirish ―,  kabi fikrlarni 	
‖ ‖ ‖
kiritadi. Uning ta‘limoti asosida matematik mantiqning kommunitativ, assosiativ 
va distributiv qonunlari ishlab chiqarilgan. - Bull algebrasi asosida elektr 
sxemalarni proyektlashda, (―ha  – ―yo’q  tizimi asosida ishlaydigan relelarda) 	
‖ ‖
hisoblash mashinalarini programmalashda, signal va sxemalar, pereklyuchatel 
operasiyalarida ishlatiladi.
Djevons U.S. (1835-1882). - Mantiqni xulosa chiqarish, tafakkurning mantiqiy 
qonunlari haqidagi fan deydi. - Termin, gaplar va sillogizmni mantiqning 3 ta 
qismi deb ataydi. - Induksiya yangi bilimlar ochadi, Deduksiya induksiya 
natijasida vujudga keladi. - Bull algebrasini rivojlantiradi. - Mantiq qonunlari 
ustida ishlaydi. - S-P munosabatlarni tadqiq qildi. - Simvolik belgilar sifatida lotin 
harflarni kiritadi. Pirs Ch.S. (1838-1914). Amerikalik faylasuf, mantiqshunos. 
Semiotika (belgilarning umumiy nazariyasi haqidagi ta‘limot) asoschisi. - Qat‘iy 
va noqat‘iy diz‘yuksiyani tadqiq qiladi. Induktiv xulosa chiqarish turlarini 
o’rganadi. Shuningdek, gipoteza, xulosa chiqarishning tasnifi, mantiqiy hisob, 
munlar mantig‘i masalalarini tadqiq qiladi. ―Kontrar  tushunchasini kiritdi. 	
‖
Djuzepe Peano (1858-1932). Italyan matematigi – mantiqshunosi. Zamonaviy 
matematik mantiqda quyidagi belgilarni kiritdi. - Ko’plikka yoki sinflarga taaluqli 
ekanligini bildiruvchi belgi taaluqliliy belgisi. - Birlashtirish belgisi. - 
Ko’pliklarning kesishishi. Peano aksiomalari matematik mantiq kursida 
o’rganiladi. 
G.Frege (1848-1925). Nemis matematigi, mantiqshunosi, faylasufi 
―Tushunchalarni sanash  asarida zamonaviy matematika, mantiq bo’limlarini 	
‖ tizimlarini bayon etadi. Bular implikasiya va raddiyaga asoslangan birinchi 
aksiomatik mantiqiy tuzilma edi. - U mantiqiy isbot va ko’plik nazariyasi 
prinsiplarni ishlab chiqadi. - Matematik mantiqga kvantorlar belgilarini kiritdi. 
(Hukmning miqdorni bildiruvchi belgilar kvantorlar:    umumiylik kvantori 
―barcha , ―hyech bir , ‖ ‖   mavjudlik kvantori – ―ba‘zi ) 223 - Semantik 	‖
tadqiqotlar asoschisi hisoblandi. - Ma‘no, mohiyat tushunchasini birinchi marta 
chuqur tahlil qiladi. Ma‘no – belgilar mohiyati, mazmuni, fikr – so’zlaridan 
belgilardan tuzilgan. - Har qanday alohidalik mazmun, mohiyatga ega. Nom 
mazmuni – bu narsa (nominat) narsaning mohiyatni ochib beruvchi. - Nomning 
mohiyati – nomda ifodalangan axborotlar. - Shaxsiy nomlar – (belgi, so’z, belgilar 
yig‘indisi) o’zining mohiyatini namoyon etadi. Shu belgilar asosida biz 
o’zimizning fikrimizni va uning mohiyatini bayon etamiz. - Mantiqda psixologik 
yo’nalishga qarshi bo’lgan. Bertran Rassel (1872-1970). Ingliz matematigi, 
mantiqshunosi. Kembrij universitetida matematika mantiq masalalaridan dars 
bergan. ―Inson bilishi, uning cheksizligi va chegarasi  asarida mantiqiy 	
‖
qarashlarni bayon etgan. - Bilishning asosi – ishonch. Diniy emas. - Ilmga 
asoslangan ishonch. - Hamma ilmlar taxminiy. - Mantiqiy ilmi va til masalalari 
bilan shug‘ullandi. - So’zlar ustida ishlaydi. - Ilmiy tushunchalarni tadqiq etadi. - 
Lug‘atlar empirik fanlarning natijasi XX asrga kelib mantiq ilmining ma`lum 
yo`nalishlari rivojlanishiga Vitgenshteyn, K.Popper, Y.K .Voyishvillo, 
V.A.Smirnov, Xantikki kabilar ham o`zlarining munosib hissalarini qo`shdilar. 
Hozirgi paytda mantiq o`zining turli xil sohalari va yo`nalishlarida taraqqiy etib 
bormoqda.
Taniqli faylasuf olim, akademik Muzaffar Xayrullaev [3] XX asrda akademik 
Ibrohim Mo‘minov asos solgan milliy o‘zbek falsafa maktabining yorqin vakili 
edi. Uning ilmiy merosi rang - barang va serqirra bo‘lib, milliy falsafamiz tarixida 
alohida o‘rin va ahamiyat kasb etadi. Muzaffar Muhiddinovichning “falsafa 
daryosiga” kirib kelishi ham o‘ziga xos bo‘lib, bu jarayon ustoz Ibrohim 
Mo‘minov ko‘magi va maslagida amalga oshgan.Muzaffar Xayrullaev falsafa 
ilmiga uning eng mashaqqatli sohasi bo‘lgan mantiq ilmi orqali kirib keldi. U 24  yoshida “Dialektik materializm mantiqiy qonunlarining ob’ektiv xarakteri haqida” 
mavzusida nomzodlik dissertatsiyasini himoya qildi. Bu yo‘nalish keyinchalik uni 
O‘zbekistonda ilk mantiqshunos olimlardan biriga aylantirdi. 1986 yil 
M.Haqberdiev bilan hammualiflikda “O‘qituvchi” nashriyotida “Logika” o‘quv 
qo‘llanmasini chop etilishiga olib keldi. Bu kitob mustaqillik yillarida “Mantiq” 
nomi bilan qayta nashr  etilib, hozirgacha oliy o‘quv yurtlarida mantiq fanidan 
asosiy o‘quv qo‘llanma sifatida foydalanib kelinmoqda. U 1966 yili 35 yoshida 
Ibrohim Mo‘minov rahbarligida “Forobiy dunyoqarashi va uning falsafa tarixidagi 
ahamiyati” mavzusida doktorlik dissertatsiyasini yoqlaydi. Muzaffar Xayrullaev 
yurtimizda Markaziy Osiyo uyg‘onish davrini o‘rgangan dastlabki faylasuf 
olimdir. U A.Mes, Sh.Nusubidze, V.Chaloyan, I.Filishtinskiy, I.Braginskiy, 
V.Nikitina, I.Borodina, N.Konrad kabi uyg‘onish davri tadqiqotchilari kabi O‘rta 
Osiyo uyg‘onish davri yoki Markaziy Osiyo uyg‘onish davrini [4] o‘rgandi va 
ilmiy asoslab berdi.  
                                 
                                                                     Yangi davrda Germaniyada mantiq ilmi
       G.V.Leybnitsning mantiq ilmiga qo’shgan xissasi. G.V. Leybnits (1646-1716) 
– yirik nemis olimi. U XVII asr oxiri XVIII asr boshlarida yashab, ijod qilgan. 
Falsafiy qarashlar «Inson aqli haqidagi tajribalar» asarida o’z ifodasini topgan. 
«Monadologiya» asarida falsafiy va mantiqiy qarashlarini qisqa shaklda bayon 
etgan. Leybnits tafakkur qonunlari haqidagi ta’limotni qaytadan ishlab chiqdi. U 
birinchi o’ringa ayniyat qonunini qo’yadi. Bu qonunga ontologik ta’rif beradi: har 
bir buyum shu buyumning o’zidadir, ya’ni A-A dir, V-V dir va x.k. Ziddiyat 
qonunini quyidagicha ta’riflaydi: bir vaqtda buyum ham mavjud, ham mavjud 
emas bo’lmaydi, A bo’lsa, narsa A emas bo’la olmaydi. Buni quyidagicha 
ifodalash mumkin: har bir gap yo xatodir. Bunda ziddiyat va uchinchisi istisno 
qonuni birlashtiriladi: 1) bir gap ham chin, ham xato bo’lmaydi; 2) xaqiqat va 
yolg’on o’rtasida xech narsa yo’q. Leybnits fikricha, ziddiyat va uchinchisi istisno 
qonunlari hulosa chiqarishda asos bo’ladi. Etarli asos qonunini Leybnits 
quyidagicha ifodalaydi: hamma mavjud narsalar mavjud bo’lishi uchun etarli 
asosga ega, etarli asossiz birorta vokea chin, haqiqiy bo’lmaydi. Mantiqiy qonunlar
bilish jarayoni uchun ahamiyatlidir. Tafakkurimiz ob’ektlari yo faqat fikrda 
mavjud bo’ladi, yo real mavjud bo’ladi.Leybnits xozirda simvolik mantiq nomi 
bilan yuritiladigan mantiqka asos soldi. U tafakkurning turli jarayonlarini, 
jumladan tafakkur shakllari va qonunlarini ifodalashda matematik usullardan 
foydalanish yo’llarini taklif kildi. 1666 yilda Leybnits «Kombinatsiya qilish san’ati
haqida» asarini yozgan bo’lib, simvolik mantiqning tug’ilishi shu yil va shu asar 
bilan boshlanadi.Leybnits mantiq fanining predmeti va vazifasi haqida to’xtalib, 
uning vazifasi tafakkurning formal aloqalarini tasvirlash, uning predmeti bilimning
mazmunini o’rganishdir, deydi. U mantiq ilmining amaliy ahamiyatini yukori 
baholaydi.Leybnitsning mantiqiy ta’limoti quyidagi prinsiplarga asoslagan
: 1) har bir tushunchani oddiy kayd qilinadigan, boshqa bo’linmaydigan tushuncha 
holiga keltirish mumkin;
  2) murakkab tushunchalar oddiy tushunchalarning hajmini ko’paytirish va 
kesishtirish mantiqiy amali vositasida keltirib chikariladi;  3) dastlabki oddiy tushunchalar to’plami ziddiyatsiz bo’lishi shart; 
4) har qanday chin mulohaza predikativ hisoblanadi, ya’niy u ekvivalent tarzda 
boshqa shaklga 
o’tkaziladi va bunda predikatning sub’ektda mavjudligi nazarda tutiladi.
  5) Har qanday chin bo’lgan tasdiqlovchi gap shu ma’noda analitik hisoblanadiki, 
uning predikati sub’ektda mavjud bo’ladi.
Leybnits mantiqiy moddaliklar sistemasini ishlab chiqdi: 
Mumkin = ziddiyatsiz
zaruriy = inkori ziddiyatli
tasodifiy = inkori ziddiyatsiz
mumkin bo’lmagan = ziddiyatli 
Leybnits matematik mantiqning quyidagi qonunlarini ta’riflab beradi: 
Refleksivlik qonuni: x= x
Simmetriya qonuni: x = y, y = x. 
Tranzitivlik qonuni: [ (x=u) ^ (u = z)   x = z] 
Leybnitsning mantiq ilmiga oid qarashlari X.Volf tomonidan rivojlantirilgan. 
G.Frege (1848-1925). Nemis matematigi, mantiqshunosi, faylasufi 
―Tushunchalarni sanash  asarida zamonaviy matematika, mantiq bo’limlarini ‖
tizimlarini bayon etadi. Bular implikasiya va raddiyaga asoslangan birinchi 
aksiomatik mantiqiy tuzilma edi. - U mantiqiy isbot va ko’plik nazariyasi 
prinsiplarni ishlab chiqadi. - Matematik mantiqga kvantorlar belgilarini kiritdi. 
(Hukmning miqdorni bildiruvchi belgilar kvantorlar: ( umumiylik kvantori 
―barcha , ―hyech bir , ( mavjudlik kvantori – ―ba‘zi ) 223 - Semantik 	
‖ ‖ ‖
tadqiqotlar asoschisi hisoblandi. - Ma‘no, mohiyat tushunchasini birinchi marta 
chuqur tahlil qiladi. Ma‘no – belgilar mohiyati, mazmuni, fikr – so’zlaridan 
belgilardan tuzilgan. - Har qanday alohidalik mazmun, mohiyatga ega. Nom 
mazmuni – bu narsa (nominat) narsaning mohiyatni ochib beruvchi. - Nomning 
mohiyati – nomda ifodalangan axborotlar. - Shaxsiy nomlar – (belgi, so’z, belgilar 
yig‘indisi) o’zining mohiyatini namoyon etadi. Shu belgilar asosida biz 
o’zimizning fikrimizni va uning mohiyatini bayon etamiz. - Mantiqda psixologik  yo’nalishga qarshi bo’lgan. Bertran Rassel (1872-1970). Ingliz matematigi, 
mantiqshunosi. Kembrij universitetida matematika mantiq masalalaridan dars 
bergan. ―Inson bilishi, uning cheksizligi va chegarasi  asarida mantiqiy ‖
qarashlarni bayon etgan. - Bilishning asosi – ishonch. Diniy emas. - Ilmga 
asoslangan ishonch. - Hamma ilmlar taxminiy. - Mantiqiy ilmi va til masalalari 
bilan shug‘ullandi. - So’zlar ustida ishlaydi. - Ilmiy tushunchalarni tadqiq etadi. - 
Lug‘atlar empirik fanlarning natijasi XX asrga kelib mantiq ilmining ma`lum 
yo`nalishlari rivojlanishiga Vitgenshteyn, K.Popper, Y.K.Voyishvillo, 
V.A.Smirnov, Xantikki kabilar ham o`zlarining munosib hissalarini qo`shdilar. 
Hozirgi paytda mantiq o`zining turli xil sohalari va yo`nalishlarida taraqqiy etib 
bormoqda.
  Xristian Volf - mantiqshunos olim. Xristian Volf (1676-1754) nemis faylasufi, 
matematigi va mantiqshunos olimidir. Volfning mantiqiy ta’limotida aql masalasi 
eng asosiy hisoblanadi. Aqliy bilish hulosa chiqarishga asoslanadi. Uning fikricha, 
bilim aprior yoki aposterior yo’l bilan xosil qilinadi. Apposterior bilim – tajribaga 
asoslangan bilimdir. Avvaldan bilib olingan ta’riflar va holatlar aprior bilim bo’lib,
ular hulosa asoslarini tashkil etadi. Uning ta’kidlashicha, mantiq xaqiqatni bilish va
xatolarga yo’l qo’ymaslik uchun bilish qobiliyatlarini qo’llashga o’rgatuvchi 
fandir. Volf mantiqni nazariy va amaliy qismlarga ajratadi. Nazariy mantiq 
tushuncha, hukm va hulosa, chiqarishni o’rganadi. Amaliy mantiq bahs, munozara 
jarayonida, mutoala qilganda, fikrni bayon qilganda, umuman amaliy hayotda 
xaqiqatni aniqlashga o’rgatadi. U xaqiqatga quyidagicha ta’rif beradi: fikrning 
ob’ekt bilan tasavvur qilingan buyumning bilim bilan o’zaro mosligi xaqiqatdir. 
Uning ta’kidlashicha, bilish uch boskichda amalga oshiriladi: tushuncha, hukm va 
hulosa chiqarish. Hukm ikki tushunchadan tarkib topadi. Hulosa berilgan 
hukmlardan yangi hukmni hosil qilishdir. Volf matematik va mantiqiy isbotlarga 
katta e’tibor beradi. Isbotlovchi asoslar sifatida tushunchalarning ta’rifini, tajriba 
natijalarini, aksiomalarni, postulatlarni va avvalroq isbotlangan tezislarni tan oladi.
U tafakkur qonunlarini ontologik harakterga ega deb ta’kidlaydi. Ziddiyat qonunini
eng oliy prinsip sifatida quyidagicha ta’riflaydi: «Bir buyum bir vaqtning o’zida  ham bo’lishi, ham bo’lmasligi mumkin emas». Etarli asos qonuniga esa «hamma 
mavjud narsalar o’zining etarli asosiga ega, shuning uchun ular mavjud emaslikdan
ko’ra, mavjuddir», deb ontologik ta’rif beradi. X. Volfning qarashlari Germaniyada
mantiqga oid ilmlarning keyingi rivoji chun katta ahamiyatga ega bo’ldi. 
Baumeyster (1709-1785), Meyer (1718-1777) va L. Eyler (1707-1783) kabi 
mantiqshunoslarga uning g’oyalari sezilarli ta’sir ko’rsatgan.
                                     
                             
                                                Nemis faylasuflari mantiq ilmi haqida
Tomas Gobbsning mantiqiy qarashlari. Tomas Gobbs (1588-1679) ning asosiy 
falsifiy asari «Falsafa asoslari» deb ataladi. U uch kismdan iborat bo’lib, birinchi 
qismining birinchi bobi «Mantiq» dir. Mantiqda Gobbs Bekon yo’lini davom 
ettirdi. U tushunchalarni ta’riflashga katta ahamiyat berdi. Gobbsning fikricha, 
ta’riflash bir so’zdan iborat bo’lmasligi kerak; nomta’riflashda qaytarilmasligi 
lozim.Gobbsning fikricha, hukmlar nomlarning birikuvidan iborat. Hukm chin 
yoki xato bo’lishi mumkin. U birinchi o’ringa shartli hukmlarni qo’yadi, chunki 
ular sababiy bog’lanishni o’rganishda muhim ahamiyatga ega. Gobbs til va 
tafakkur birligini tan oladi. Nomlar tushunchalar bilan, gaplar hukmlar bilan 
tenglashtiriladi. Gobbs sillogizmni quyidagicha ta’riflaydi: sillogizm uchta gapdan 
iborat bo’lgan, uchinchi gap ikkita avvalgisidan kelib chikadigan mulohazadir. U 
birinchi figurani tabiiy fikr yuritishga mos keladigan figura deb ko’rsatadi, boshqa 
figuralar birinchi figuraning turlicha ko’rinishlaridir. Sillogizmlardagi xatolar 
asoslar xato bo’lganda va hulosa chiqarish shaklidagi xatolar natijasida yuz beradi.
Gobbs tafakkur konunlarining uchtasi haqida fikr bildirgan. Ayniyat qonuni aniqlik
sharti sifatida talkin qilinadi. Uningcha, so’z doim bir ma’noda ishlatilishi kerak. 
Bu xaqiqatga erishishning birinchi talabidir.Gobbs ziddiyat va uchinchisi istisno 
qonunlarini aksioma, deb biladi.Gobbsning fikricha, isbotlash hulosalar zanjiri 
bo’lib, sillogizmlar uning alohida halkalaridir. Gobbs birinchi marta mantiq faniga  genetik ta’riflashni kiritdi. Uning fikricha, predmetning qismlarini sanash orqali 
ham ta’rif berish mumkin. Faqat ta’riflargina fan prinsiplari hamda isbotlash asosi 
bo’la oladi.Gobbs mantig’ida ratsionalizm ustun turadi. Unda deduksiya, 
induksiya, analiz va sintez bir xil o’rin tutadi. 
G.V.Leybnitsning mantiq ilmiga qo’shgan xissasi. G.V. Leybnits (1646-1716) – 
yirik nemis olimi. U XVII asr oxiri XVIII asr boshlarida yashab, ijod qilgan. 
Falsafiy qarashlar «Inson aqli haqidagi tajribalar» asarida o’z ifodasini topgan. 
«Monadologiya» asarida falsafiy va mantiqiy qarashlarini qisqa shaklda bayon 
etgan. Leybnits tafakkur qonunlari haqidagi ta’limotni qaytadan ishlab chiqdi. U 
birinchi o’ringa ayniyat qonunini qo’yadi. Bu qonunga ontologik ta’rif beradi: har 
bir buyum shu buyumning o’zidadir, ya’ni A-A dir, V-V dir va x.k. Ziddiyat 
qonunini quyidagicha ta’riflaydi: bir vaqtda buyum ham mavjud, ham mavjud 
emas bo’lmaydi, A bo’lsa, narsa A emas bo’la olmaydi. Buni quyidagicha 
ifodalash mumkin: har bir gap yo xatodir. Bunda ziddiyat va uchinchisi istisno 
qonuni birlashtiriladi: 1) bir gap ham chin, ham xato bo’lmaydi; 2) xaqiqat va 
yolg’on o’rtasida xech narsa yo’q. Leybnits fikricha, ziddiyat va uchinchisi istisno 
qonunlari hulosa chiqarishda asos bo’ladi. Etarli asos qonunini Leybnits 
quyidagicha ifodalaydi: hamma mavjud narsalar mavjud bo’lishi uchun etarli 
asosga ega, etarli asossiz birorta vokea chin, haqiqiy bo’lmaydi. Mantiqiy qonunlar
bilish jarayoni uchun ahamiyatlidir. Tafakkurimiz ob’ektlari yo faqat fikrda 
mavjud bo’ladi, yo real mavjud bo’ladi.Leybnits xozirda simvolik mantiq nomi 
bilan yuritiladigan mantiqka asos soldi. U tafakkurning turli jarayonlarini, 
jumladan tafakkur shakllari va qonunlarini ifodalashda matematik usullardan 
foydalanish yo’llarini taklif kildi. 1666 yilda Leybnits «Kombinatsiya qilish san’ati
haqida» asarini yozgan bo’lib, simvolik mantiqning tug’ilishi shu yil va shu asar 
bilan boshlanadi.Leybnits mantiq fanining predmeti va vazifasi haqida to’xtalib, 
uning vazifasi tafakkurning formal aloqalarini tasvirlash, uning predmeti bilimning
mazmunini o’rganishdir, deydi. U mantiq ilmining amaliy ahamiyatini yukori 
baholaydi.Leybnitsning mantiqiy ta’limoti quyidagi prinsiplarga asoslagan : 1) har bir tushunchani oddiy kayd qilinadigan, boshqa bo’linmaydigan tushuncha 
holiga keltirish mumkin;
  2) murakkab tushunchalar oddiy tushunchalarning hajmini ko’paytirish va 
kesishtirish mantiqiy amali vositasida keltirib chikariladi; 
3) dastlabki oddiy tushunchalar to’plami ziddiyatsiz bo’lishi shart; 
4) har qanday chin mulohaza predikativ hisoblanadi, ya’niy u ekvivalent tarzda 
boshqa shaklga 
o’tkaziladi va bunda predikatning sub’ektda mavjudligi nazarda tutiladi.
  5) Har qanday chin bo’lgan tasdiqlovchi gap shu ma’noda analitik hisoblanadiki, 
uning predikati sub’ektda mavjud bo’ladi.
Leybnits mantiqiy moddaliklar sistemasini ishlab chiqdi: 
Mumkin = ziddiyatsiz
zaruriy = inkori ziddiyatli
tasodifiy = inkori ziddiyatsiz
mumkin bo’lmagan = ziddiyatli 
Leybnits matematik mantiqning quyidagi qonunlarini ta’riflab beradi: 
Refleksivlik qonuni: x= x
Simmetriya qonuni: x = y, y = x. 
Tranzitivlik qonuni: [ (x=u) ^ (u = z)   x = z] 
Leybnitsning mantiq ilmiga oid qarashlari X.Volf tomonidan rivojlantirilgan. 
   Xristian Volf - mantiqshunos olim. Xristian Volf (1676-1754) nemis faylasufi, 
matematigi va mantiqshunos olimidir. Volfning mantiqiy ta’limotida aql masalasi 
eng asosiy hisoblanadi. Aqliy bilish hulosa chiqarishga asoslanadi. Uning fikricha, 
bilim aprior yoki aposterior yo’l bilan xosil qilinadi. Apposterior bilim – tajribaga 
asoslangan bilimdir. Avvaldan bilib olingan ta’riflar va holatlar aprior bilim bo’lib,
ular hulosa asoslarini tashkil etadi. Uning ta’kidlashicha, mantiq xaqiqatni bilish va
xatolarga yo’l qo’ymaslik uchun bilish qobiliyatlarini qo’llashga o’rgatuvchi 
fandir. Volf mantiqni nazariy va amaliy qismlarga ajratadi. Nazariy mantiq 
tushuncha, hukm va hulosa, chiqarishni o’rganadi. Amaliy mantiq bahs, munozara 
jarayonida, mutoala qilganda, fikrni bayon qilganda, umuman amaliy hayotda  xaqiqatni aniqlashga o’rgatadi. U xaqiqatga quyidagicha ta’rif beradi: fikrning 
ob’ekt bilan tasavvur qilingan buyumning bilim bilan o’zaro mosligi xaqiqatdir. 
Uning ta’kidlashicha, bilish uch boskichda amalga oshiriladi: tushuncha, hukm va 
hulosa chiqarish. Hukm ikki tushunchadan tarkib topadi. Hulosa berilgan 
hukmlardan yangi hukmni hosil qilishdir. Volf matematik va mantiqiy isbotlarga 
katta e’tibor beradi. Isbotlovchi asoslar sifatida tushunchalarning ta’rifini, tajriba 
natijalarini, aksiomalarni, postulatlarni va avvalroq isbotlangan tezislarni tan oladi.
U tafakkur qonunlarini ontologik harakterga ega deb ta’kidlaydi. Ziddiyat qonunini
eng oliy prinsip sifatida quyidagicha ta’riflaydi: «Bir buyum bir vaqtning o’zida 
ham bo’lishi, ham bo’lmasligi mumkin emas». Etarli asos qonuniga esa «hamma 
mavjud narsalar o’zining etarli asosiga ega, shuning uchun ular mavjud emaslikdan
ko’ra, mavjuddir», deb ontologik ta’rif beradi. X. Volfning qarashlari Germaniyada
mantiqga oid ilmlarning keyingi rivoji chun katta ahamiyatga ega bo’ldi. 
Baumeyster (1709-1785), Meyer (1718-1777) va L. Eyler (1707-1783) kabi 
mantiqshunoslarga uning g’oyalari sezilarli ta’sir ko’rsatgan.
                                     
                                           Matematik mantiq ilmining asoslanishi
Matematik mantiq – fikrlash jarayonini turli simvollar yordamida, matematik 
usul asosida o’rganadi. Bu ta’limot mantiq fanining rivojlanishidagi yangi bosqich 
hisoblanadi. Ammo matematik mantiqning matematikaning o’zidan ham, mantiq 
ilmidan ham farqli tomonlari bor. SHuning uchun matematikaning barcha 
tomonlarini bu mantiq qonunlari bilan izohlab bo’lmaydi. Shuningdek, mantiqiy 
qonun va shakllarining hammasini ham matematik usul bilan hal qilib bo’lmaydi. 
Shunga qaramasdan matematik usul mantiq faniga singib bormoqda, uning 
ajralmas qismi bo’lib takomillashmoqda.Hozirgi zamon mantiq ilmini 
simvollarsiz, matematik mavhumiyliksiz tasavvur qilib bo’lmaydi. Shuning uchun 
mantiq ilmi mutaxassislari matematik mantiq asoslari bilan tanish bo’lishlari zarur. Mantiq jarayonini turli simvollar bilan ifodalashga intilish Arastu asarlaridayoq 
ko’zga tashlanadi. XVI – XVII asrlarga kelib, mexaniqa va matematika fani 
rivojlanishi bilan matematik metodni mantiqqa tadbiq etish imkoniyati kengaya 
bordi. Nemis faylasufi Leybnits har xil masalalarni echishga imkon beruvchi 
mantiqiy matematik metod yaratishga intilib, mantiqni matematiklashtirishga asos 
soldi. Mantiqiy jarayonni matematik usullar yordamida ifodalash asosan XIX 
asrlarga kelib rivojlana boshladi. Bu davrda yashagan rus olimi I. S. Poretskiy, 
nemis va ingliz olimlari J. Bul, Fure, Morgan, SHryoder kabilar o’zlarining 
asarlarida bu masalaga oid muhim fikrlarni ilgari surishdi. Hozirgi vaqtda 
matematik mantiq metodlari fan va texnikada, kibernetikada tarjimon mashinalarda
va boshqa ko’p halq xo’jaligi sohalarida qo’llanilmoqda. 
G.Leybnis g'oyalari faqat XIX asrdagina o'z rivojini topdi. Ingliz olimlari J.Bul 
(1815-1864), Ch.Pirs (1839-1914), B.Rassel (1872-1970), A.Uaytxed (1861-1947),
U.Jevons (1835-1882), olmon olimlari G.Fryoge (1848-1925), D. Gilbert (1862-
1943), E.Shryoder (1841-1902), shotlandiyalik matematik O. de Morgan (1806-
1871), rus olimlari P.S.Poreskiy (1846-1907), V.I.Glivenko (1897-1940), 
I.I.Jegalkin (1869- 1947) va boshqalar mantiq sohasidagi ishlari bilan simvolik 
yoki matematik mantiqni (logikani) yaratdilar.Matematik mantiq asoschilaridan 
biri bo'lgan J.Bul (J.Bul mashhur «So'na» romanining muallifi Lilian Voynichning 
otasidir) mustaqil ravishda grek, lotin, nemis, fransuz va italyan tillarini hamda 
matematikani o'rganadi. U 1847- yilda yozilgan «Mantiqning matematik tahlili», 
«Mantiqiy hisob» va 1854 yilda yozilgan «Fikrlash qonunlarini tadqiqotish» 
kitoblarida mantiqni algebraik shaklga keltirdi va matematik mantiqning 
aksiomalar sistemasini yaratdi. Bulning mantiqiy hisobi bill algebrasi deb 
yuritiladi.J.Bul mantiq va matematika operatsiyalari o‘rtasidagi o'xshashlikka 
asoslanib, mantiqiy xulosalarga algebraik simvolikani qo‘lladi. U mantiq 
operatsiyalarini formallashtirish (rasmiylashtirish) uchun quyidagi simvollarni 
(belgilarni) kiritdi:
- predmetlarni belgilash uchun (x, y, z, ...) lotin alifbosining (alfavitining) kichik 
harflarini; - predmetlar sifatini belgilash uchun { X , Y , Z , ...) lotin alifbosining bosh 
harflarini;
- biror mulohazaga akslantirilgan hamma predmetlar sinfi 1 ni;
- k o ‘rilishi lozim bo'lgan predmetlar yo'qligining belgisi 0 ni;
- mulohazalarni mantiqiy qo'shishning “+” belgisini;
- mulohazalarni mantiqiy ayirishning belgisini;
- mulohazalar tengligining “=” belgisini.
Simvolik bul algebrasida mantiqiy ko'paytirish amali, xuddi algebraik qiymatlami 
ko'paytirishdagidek kommutativlik
xy = yx 
va assotsiativlik
x(yz) = (xy)z
xossalariga ega. Mantiqiy qo'shish amali ham kommutativlik va assotsiativlik 
xossalariga ega:
x +  У  =  У  + x , (x + y ) + z = x + ( y + z ) .
Bul algebrasida yig'indi ko'paytmaga nisbatan distributivlik qonuniga bo'ysunadi:
x ( y + z) = xy + xz.
J.Bul algebraik simvolikalar yordami bilan hamma mantiqiy operatsiyalami ikki 
qiymatli (1 va 0) algebra qonunlariga bo'ysunadigan formal (rasmiy) 
operatsiyalarga keltirishni o'yladi. Bul funksiyalari va uning argumentlari faqat 
ikki qiymat - «chin» va «yolg'on» qiymatlar qabul qiladi.Mantiq algebrasi 
qoidalari orqali oddiy mulohazalardan murakkab mulohazalarni hosil qilish 
mumkin. Masalan:
xy - bir vaqtda x va  у  xossalarga ega bo'lgan predmetlar sinfi;
x(l—y)— /xossaga ega va  у  xossaga ega bo'lmagan predmetlar sinfi; (1 -x)y - v 
xossaga ega va x xossaga ega bo'lmagan predmetlar sinfi ( 1 -  х  ) ( 1 - ^ ) - x va  у  
xossalarga ega bo'lmagan predmetlar sinfi;Hozirgi matematik mantiq fanini 
yaratishda fundamental rol o'ynagan Bui simvolik logikasi mukammallashtirishga 
muhtoj edi. Masalan, Jevons fikricha mantiqiy ayirish operatsiyasi ayrim 
noqulaylikka olib keladi.O. de Morgan Bui g'oyalarini rivojlantirib, mantiq  hisobini ehtimollar nazariyasi teoremalarini asoslashga tatbiq etdi va simvolik 
hisobni yaratish ustida ishladi.Ch.Pirs matematikani tahlil qilishda mantiqiy 
munosabatlami qurol sifatida ishlatishni asoslab berdi, u G.Fryoge ishlaridan 
xabarsiz holda, mantiqqa kvantor tushunchasini kiritdi.G.Fryoge matematika 
prinsiplarini mantiq prinsiplaridan keltirib chiqarish ustida ishlab, mantiq hisobini 
yaratdi.Bui va O. de Morgan asarlarida matematik mantiq o'ziga xos algebra - 
mantiq algebrasi ko'rinishida shakllandi.Keyinchalik Bui usullari U.Jevons, 
E.Shryoder (1853-1901) va P.S.Poretskiy (1846-1907) asarlarida o‘z rivojini 
topdi.Bui algebrasini U.Jevons va E.Shryoder mukammallashtirishdi. U.Jevons 
«Sof mantiq» (1864), «O'xshashlami almashtirish» (1869) va «Fan asosi» (1874) 
nomli kitoblarida mantiq sohasida almashtirish prinsipiga asoslangan o'zining 
nazariyasini tavsiya etdi. 1877- yili E.Shryoder «Der operationskreis des 
Logikkalkuls» kitobida algebraik mantiq asoslarini yoritdi.
   Matematik mantiq fanining rivojlanishiga rus olimi P.S.Poretskiyning ham katta 
xizmati bor. Bui, Jevons va Shryoderlar yutuqlarini umumlashtirib, «Mantiqiy 
tenglamalarni yechish usullari va matematik mantiqning teskari usuli haqida» 
(1884) nomli kitobida mantiq algebrasi apparati rivojini ancha ilgari surdi. 
Amerikalik olim A.Bleyk P.S.Poreskiy metodini E.Shryoder metodidan ustun 
qo'ygan.P.S.Poreskiy sistemasida quyidagi belgilar qabul qilingan:
1) bir-biriga bog'liq bo'lmagan va bir-biri bilan hech qanday munosabatda 
bo'lmagan predmetlar sinfini lotin alifbosining kichik harlflari a, b, c, ... bilan 
belgilash;
2) sinflami inkor etish uchun lotin alifbosining kichik harlflaridan keyin «emas» 
so'zini qo'shish, ya’ni a emas, b emas va hokazo kabi belgilash;
3) a, b, c, ... predmetlar sinfi xususiyatiga ega bo'lmagan predmetlar sinfini o ,, bx, 
cx, ... bilan belgilash;4) ikki yoki ko'proq sinflar birgalikda bir nechta bir-biriga 
bog'liq bo'lmagan xossalarga ega bo'lishini a b , be, ... ko'paytmalar bilan belgilash;
Bu operatsiya kommutativlik va assotsiativlik xossalariga ega:ab = b a , (ab)c = 
a(bc); 5) mantiqiy qo'shish amalini «+» belgi bilan belgilash, bu operatsiya ham 
kommutativlik va assotsiativlik xossalariga ega:
x +  у  = y + X , (x + y ) + z = x + ( y + z ) ',
6) hech qanday mazmunga ega bo'lmagan sifat shaklini 0 (mantiqiy 0) bilan 
belgilash;
7) mumkin bo'lgan sinflami o'z ichiga olgan sifat shaklini 1 (mantiqiy1) bilan 
belgilash; 0 va 1 ushbu xossalarga ega:
а  + 0 =  а  , a - \ = a \
8) a sinfning inkorini a, sinf bilan belgilash;
9) qo'shish, ko'paytirish va inkor amallaridan tashqari ekvivalentlik amali kiritilgan
va uni «=» simvol bilan belgilangan. Bu amal uchta qoidaga bo'ysunadi: a) agar a 
= b tenglikning chap va o'ng tomonlariga bir xil sinflarni qo'shsak, u holda tenglik 
o'rinli, ya’ni a +  с  = b +  с bo'ladi; b) agar, a = b bo'lsa, u holda a d = b<J bo'ladi; d) 
agar, a = bbo'lsa, u holda ax = 6, bo'ladi, bu yerda a, = a em as, bx — b e m a 
s.XIX asming oxirida matematik nazariyalar shunday rivojlandiki, endi mantiq 
masalalari matematikaning o'zida ham muhim ahamiyatga ega bo'lib, mavjud 
mantiqiy qurollar matematika talablariga javob bera olmay qoldi. Ayrim 
matematik muammolami yechishdagi qiyinchiliklar ularning mantiqiy tabiatiga 
bog'liqligi aniqlandi. Shuning uchun ham matematik mantiq tor algebraik doiradan 
chiqib, jadal rivojlana boshladi. Bu yo'nalishda birinchi bo'lib G.Fryoge va italyan 
matematigi J.Peano (1858- 1932) tadqiqotlar olib borishdi, ular matematik 
mantiqni arifmetika va to'plamlar nazariyasini asoslash uchun 
qo'lladilar.Matematik mantiqning keyingi taraqqiyoti uchun B.Rassel va 
A.Uaytxedning uch tomlik «Matematika prinsiplari» (1910-1913- y.), 
D.Gilbertning ishlari, hamda K.Gyodelning tadqiqotlari juda muhim ahamiyatga 
ega bo'ldi. Matematik mantiqning rivojlanishida Rossiya matematiklari 
I.l.Jegalkin, V.I.Glivenko, A.N.Kolmogorov, P.S.Novikov, A.A.Markov va 
boshqalar o'zlarining ulkan hissalarini qo'shdilar.1903- yili B.Rasselning Londonda
nashr etilgan «Matematika prinsiplari» kitobida mulohazalar va sinflar hisob 
nazariyasi ishlab chiqildi. B.Rasselning A.Uaytxed bilan hamkorlikda yozilgan 3  tomlik «Matematika prinsiplari» kitoblari matematik mantiq fanining 
rivojlanishida katta rol o‘ynadi. Bu kitoblarda mulohaza, sinf va predikatlar hisobi 
deyarli to'liq aksiomalashtirilgandi va formallashtirildi. Ular hozirgi vaqtda 
o'rganilayotgan matematik mantiq ko'rinishini yaratdilar.D.Gilbert va nemis olimi 
V.Akkerman 1928- yilda chop etilgan «Nazariy mantiqning asosiy xususiyatlari» 
kitoblari matematik mantiqning yanada rivojlanishida muhim ahamiyat kasb etdi. 
Bu kitobning mualliflarimantiqiy amallarda formallashtirish metodini tatbiq etib 
katta yutuqqa erishdilar.Bui, Shryoder va Poreskiyning mantiq algebrasiga tayanib,
I.I.Jegalkin logik qo'shish va logik ko'paytirish amallarini quyidagicha aniqladi:
1) 0 + 0 = 0 , 0 + 1 = 1, 1 + 0 = 1, 1 + 1- 0 ;
2) 0 0 = 0 , 0-1 = 0 , 1-0 = 0 , 1-1 = 1.
Logik (mantiqiy) qo'shish va ko'paytirish amalidan a + or = 0 va a - a — a kelib 
chiqadi.Mantiqiy operatsiyalarning simvolik ko'rinishlari Jegalkin sistemasida 
quyidagicha bo'ladi:
p = p + l; p = p; p v q = p + q + pq;
p -> g = l + p + p q ; p = q = \ + p + q.
Jegalkin simvolik mantiqqa umumiylik va mavjudlik kvantori degan 
tushunchalarni ham kiritdi va predikatlar algebrasini yaratdi.XX asrning 50- 
yillarida ko'p qiymatli mantiq sohasida ilmiy izlanishlar olib borildi. Ko'p qiymatli 
mantiqda mulohazalar chekli (3 va undan ko'p) va cheksiz chinlik qiymatlari oladi.
Matematik mantiqning bu bo'limining asoschilaridan biri polyak olimi 
Ya.Lukasevich (1878-1954) hisoblanadi. U dastlab (1920) uch qiymatli, 1954 yilda
to'rt qiymatli va nihoyat cheksiz qiymatli mantiqni yaratdi.
                                               Leybnis matematik mantiq asoschisi
Gottfried Wilhelm Leibniz (1646.1.7, Leypsig- 1716.14.11, Gannover) — 
nemis faylasufi, fizik, matematik, [[tarixchi]. Berlin Fanlar akademiyasining 
asoschisi va prezidenti (1700). 1676-yildan Gannover gersoglari xizmatida. Petr I 
iltimosiga ko ra, Rossiyada maorif va davlatni boshqarishni rivojlantirish ʻ
loyihalarini ishlab chiqqan. Leibniz fikricha, real dunyo o zaro bo linmas ruhiy 	
ʻ ʻ
substansiya — monadalardan iborat. Monadalar barcha narsalarning, hayotning  asosini tashkil qiladi. Tabiat quyi darajadagi, inson esa oliy darajadagi 
monadalardan tashkil topgan. Bilish nazariyasida ratsionalizm mavqeida turgan. 
Lokk sensualizmiga qarshi chiqqan. Umumiy, zaruriy bilimning asosi faqat aql 
bo lishi mumkin deb hisoblagan. Fizikada fazo va vaqt harakatining nisbiyligi ʻ
to g risidagi, mantiqda analiz va sintez to g risidagi ta limotni rivojlantirdi, yetarli 
ʻ ʻ ʻ ʻ ʼ
asos qonunini birinchi bo lib izohlab berdi. U matematik mantiq asoschilaridan 	
ʻ
biridir. Leibniz differensial hisob va integral hisobni kashf qildi, katta sonlarni 
hisoblash mashinasini yaratdi. Tilshunoslikda tillarning paydo bo lish tarixini, 	
ʻ
genealogik tasnifini yaratdi, nomlarning kelib chiqishi haqidagi ta limotni 
ʼ
rivojlantirdi. Siyosat va huquq sohasida tabiiy huquq konsepsiyasi va ijtimoiy 
kelishuv haqidagi ta limotni himoya qilgan. U optik asboblar va gidravlik 	
ʼ
mashinalar loyihasini yaratgan. 1926-yildan Berlinda Leibniz jamiyati mavjud .
G.V.Leybnitsning mantiq ilmiga qo’shgan xissasi. G.V. Leybnits (1646-1716) – 
yirik nemis olimi. U XVII asr oxiri XVIII asr boshlarida yashab, ijod qilgan. 
Falsafiy qarashlar «Inson aqli haqidagi tajribalar» asarida o’z ifodasini topgan. 
«Monadologiya» asarida falsafiy va mantiqiy qarashlarini qisqa shaklda bayon 
etgan. Leybnits tafakkur qonunlari haqidagi ta’limotni qaytadan ishlab chiqdi. U 
birinchi o’ringa ayniyat qonunini qo’yadi. Bu qonunga ontologik ta’rif beradi: har 
bir buyum shu buyumning o’zidadir, ya’ni A-A dir, V-V dir va x.k. Ziddiyat 
qonunini quyidagicha ta’riflaydi: bir vaqtda buyum ham mavjud, ham mavjud 
emas bo’lmaydi, A bo’lsa, narsa A emas bo’la olmaydi. Buni quyidagicha 
ifodalash mumkin: har bir gap yo xatodir. Bunda ziddiyat va uchinchisi istisno 
qonuni birlashtiriladi: 1) bir gap ham chin, ham xato bo’lmaydi; 2) xaqiqat va 
yolg’on o’rtasida xech narsa yo’q. Leybnits fikricha, ziddiyat va uchinchisi istisno 
qonunlari hulosa chiqarishda asos bo’ladi. Etarli asos qonunini Leybnits 
quyidagicha ifodalaydi: hamma mavjud narsalar mavjud bo’lishi uchun etarli 
asosga ega, etarli asossiz birorta vokea chin, haqiqiy bo’lmaydi. Mantiqiy qonunlar
bilish jarayoni uchun ahamiyatlidir. Tafakkurimiz ob’ektlari yo faqat fikrda 
mavjud bo’ladi, yo real mavjud bo’ladi.Leybnits xozirda simvolik mantiq nomi 
bilan yuritiladigan mantiqka asos soldi. U tafakkurning turli jarayonlarini,  jumladan tafakkur shakllari va qonunlarini ifodalashda matematik usullardan 
foydalanish yo’llarini taklif kildi. 1666 yilda Leybnits «Kombinatsiya qilish san’ati
haqida» asarini yozgan bo’lib, simvolik mantiqning tug’ilishi shu yil va shu asar 
bilan boshlanadi.Leybnits mantiq fanining predmeti va vazifasi haqida to’xtalib, 
uning vazifasi tafakkurning formal aloqalarini tasvirlash, uning predmeti bilimning
mazmunini o’rganishdir, deydi. U mantiq ilmining amaliy ahamiyatini yukori 
baholaydi.Leybnitsning mantiqiy ta’limoti quyidagi prinsiplarga asoslagan
: 1) har bir tushunchani oddiy kayd qilinadigan, boshqa bo’linmaydigan tushuncha 
holiga keltirish mumkin;
  2) murakkab tushunchalar oddiy tushunchalarning hajmini ko’paytirish va 
kesishtirish mantiqiy amali vositasida keltirib chikariladi; 
3) dastlabki oddiy tushunchalar to’plami ziddiyatsiz bo’lishi shart; 
4) har qanday chin mulohaza predikativ hisoblanadi, ya’niy u ekvivalent tarzda 
boshqa shaklga 
o’tkaziladi va bunda predikatning sub’ektda mavjudligi nazarda tutiladi.
  5) Har qanday chin bo’lgan tasdiqlovchi gap shu ma’noda analitik hisoblanadiki, 
uning predikati sub’ektda mavjud bo’ladi.
Leybnits mantiqiy moddaliklar sistemasini ishlab chiqdi: 
Mumkin = ziddiyatsiz
zaruriy = inkori ziddiyatli
tasodifiy = inkori ziddiyatsiz
mumkin bo’lmagan = ziddiyatli 
Leybnits matematik mantiqning quyidagi qonunlarini ta’riflab beradi: 
Refleksivlik qonuni: x= x
Simmetriya qonuni: x = y, y = x. 
Tranzitivlik qonuni: [ (x=u) ^ (u = z)   x = z] 
                                    Hozirgi davrda matematik mantiqning òrni va roli
    Mantiq tafakkurning namoyon bo lish shakllari va taraqqiyotini, shu jumladan, ʻ
fikrlar o rtasidagi aloqadorlikni ko rsatadigan qonun qoidalar yig indisini 	
ʻ ʻ ʻ
o rganadi. Mantiqning vazifasi — chin fikrni, haqiqatni aniqlash. Mantiq ilmining 	
ʻ
o rganish ob yekti tafakkurdir Tafakkur 3 xil shaklda: tushuncha, hukm 
ʻ ʼ
(mulohaza) va xulosa chiqarish shaklida mavjud bo ladi. Muhokama yuritish ana 	
ʻ
shular va ularning o zaro aloqalarga kirishishi natijasida vujudga keladigan boshqa	
ʻ
mantiqiy tuzilmalar (mas, muammo, gipoteza, nazariya, g oya va boshqalar)da 	
ʻ
amalga oshadi. Muhokama yuritishda ishonchli natijalarga erishishning zaruriy 
sharti qatoriga fikrning chin bo lishi va formal jihatdan to g ri qurilishi kiradi. O zi	
ʻ ʻ ʻ ʻ
ifoda qilayotgan predmetga muvofiq keluvchi fikr — chin fikr deb ataladi (qarang 
Isbot). Fikrni to g ri qurishga tafakkur qonunlari talablariga rioya qilgandagina 	
ʻ ʻ
erishish mumkin. Tafakkur qonunlari (qarang Ayniyat qonuni, Ziddiyat qonuni, 
Yetarli asos qonuni, Uchinchisi istisno qonuni) mu-hokama yuritish jarayonida 
fikrlar (fikrlash elementlari) o rtasidagi mavjud zaruriy aloqalardan iborat. 	
ʻ
Tafakkur ko p qirrali jarayon bo lib, uni turli tomondan, xususan, mazmuni va 	
ʻ ʻ
shakli (tuzilmasi) bo yicha yoki kelib chiqishi va taraqqiyotida olib o rganish 	
ʻ ʻ
mumkin. Bularning barchasi mantiq ilmining vazifasini tashkil etadi, uning turli 
metodlaridan (qarang Induksiya, Deduksiya) foydalanishga, har xil yo nalishga 	
ʻ
ajralishiga sabab bo ladi.	
ʻ
       Hozirgi paytda mantiqning formal mantiq, dialektik mantiq, matematik mantiq 
kabi yo nalishlari bor. Formal mantiq tafakkur strukturasini fikrning anik, 	
ʻ
mazmuni va taraqqiyotidan chetlashgan holda, nisbatan mustaqil ravishda 
o rganadi. Uning diqqat markazida muhokamani to g ri qurish bilan bog liq 	
ʻ ʻ ʻ ʻ
qoidalar va mantiqiy amallar yotadi. Dialektik mantiq tafakkurni uning mazmuni 
va shakli birligida hamda taraqqiyotida olib o rganadi. Matematik mantiq 	
ʻ
tafakkurni matematik metodlar yordamida tadqiq etadi. U hozirgi zamon mat. 
sining muhim yo nalishlaridan biri bo lib, tafakkurni yuqori darajada 	
ʻ ʻ
abstraktlashgan va formallashgan sistemada tahlil qiladi. 20-asrda noan anaviy 	
ʼ mantiqning turli yo nalishlari, xususan, ko p qiymatli mantiqiy sistemalar (Y. ʻ ʻ
Lukasevich, Geyting , Reyxenbaxning uch qiymatli mantiqiy sistemalari, Postning 
nqiymatli mantiqiy sistemasi va shahrik.), konstruktiv mantiq lar (A. N. 
Kolmogorov, A. A. Markov variantlari) va modal mantiq kabi nazariyalar vujudga 
keldi va rivojlandi.O zbekistonda mantiq masalalari bilan dastlab mantiq Mantiq 
ʻ
Xayrullayev, E. Yu. Yusupov, V. Qobulov shug ullangan. Keyinchalik I. 	
ʻ
Rahimov, mantiq Sharipov, O. Imomxo jayeva, D. Fayzixo jayeva va boshqa 	
ʻ ʻ
mantiqga oid ilmiy izlanishlar olib borishdi.
       
                                                      
                                                                           Xulosa
Germaniyada shakllangan matematik mantiq Apposterior bilim ya'ni  tajribaga 
asoslangan bilim edi  Avvaldan bilib olingan ta’riflar va holatlar aprior bilim 
bo’lib, ular hulosa asoslarini tashkil etadi. Uning ta’kidlashicha, mantiq xaqiqatni 
bilish va xatolarga yo’l qo’ymaslik uchun bilish qobiliyatlarini qo’llashga 
o’rgatuvchi fandir. Volf mantiqni nazariy va amaliy qismlarga ajratadi. Nazariy 
mantiq tushuncha, hukm va hulosa, chiqarishni o’rganadi. Amaliy mantiq bahs, 
munozara jarayonida, mutoala qilganda, fikrni bayon qilganda, umuman amaliy 
hayotda xaqiqatni aniqlashga o’rgatadi. U xaqiqatga quyidagicha ta’rif beradi: 
fikrning ob’ekt bilan tasavvur qilingan buyumning bilim bilan o’zaro mosligi 
xaqiqatdir. Uning ta’kidlashicha, bilish uch boskichda amalga oshiriladi: 
tushuncha, hukm va hulosa chiqarish. Hukm ikki tushunchadan tarkib topadi. 
Hulosa berilgan hukmlardan yangi hukmni hosil qilishdir. Volf matematik va 
mantiqiy isbotlarga katta e’tibor beradi. Isbotlovchi asoslar sifatida 
tushunchalarning ta’rifini, tajriba natijalarini, aksiomalarni, postulatlarni va 
avvalroq isbotlangan tezislarni tan oladi. U tafakkur qonunlarini ontologik 
harakterga ega deb ta’kidlaydi. Ziddiyat qonunini eng oliy prinsip sifatida 
quyidagicha ta’riflaydi: «Bir buyum bir vaqtning o’zida hambo’lishi, ham 
bo’lmasligi mumkin emas». Etarli asos qonuniga esa «hamma mavjud narsalar 
o’zining etarli asosiga ega, shuning uchun ular mavjud emaslikdan ko’ra, 
mavjuddir», deb ontologik ta’rif beradi. 
            
                                                                                          Foydalanilgan adabiyotlar
1 . Xayrullayev mantiq Mantiq, Haqberdiyev mantiq, Logika, Toshkent, 1984.
  2 . Sharipov mantiq, Fayzixo jayeva D., Mantiq (ma ruzalar matni), Toshkent, ʻ ʼ
2001.
3 . O zME. Birinchi jild. Toshkent, 2000.	
ʻ
4 . www. logik.ru
5 .  www.logic. Pdmi.ras.ru
6 . www. Logic.philos.msu. ru
7 . T. Tòrayev  I.Azizov Mantiq darslik
8 .www.ziyouz.com kutubxonasi

XVIII-XIX asrlarda Germaniyada mantiq ilmi Mundarija Kirish Asosiy qism 1 . Yangi davrda Yevropada mantiq ilmi 1.1 Yangi davrda Germaniyada mantiq ilm 1.2 Nemis faylasuflarining mantiq haqida ilmlari 2. Matematik mantiq ilmining asoslanishi 2.1 Leybnis matematik mantiq asoschisi 2.2 Hozirgi davrda matematik mantiqning òrni va roli Xulosa Foydalanilgan adabiyotlar

Kirish Matematik mantiq matematikaning ost maydoni hisoblanadi va matematikaga rasmiy mantiqni tadbiq qiladi. Mantiq jarayonini turli matematik belgilar bilan ifodalashga intilish Arastu asarlaridayoq ko`zga tashlanadi. XVI – XVII asrlarga kelib, mexanika va matematika fani rivojlanishi bilan matematik metodni mantiqqa tatbiq etish imkoniyati kengaya bordi. Nemis faylasufi Leybnits har xil masalalarni yechishga imkon beruvchi mantiqiy matematik metod yaratishga intilib, mantiqni matematiklashtirishga asos soldi. Mantiqiy jarayonni matematik usullar yordamida ifodalash asosan XIX asrlarga kelib rivojlana boshladi.Matematik mantiq(shuningdek, simvolik mantiqdeb ham ataladi) –matematik usullar bilan rivojlantirilayotgan mantiqdir. “Matematik mantiq”fani barcha fanlarning asosi bo„lishiga qaramay uni alohida fundamental fan sifatida chuqur o„rganish XIX asrda noevklid geometrO„tgan asrning o„rtalaridan boshlab matematika fanini o„qitishda mantiq usullaridan keng foydalanib kelinmoqda. Masalan, matematik analizda:limitga ega bo„lmagan ketma-ketliklarning, tekis uzluksiz bo„lmagan funksiyalarning ta riflarini berishda predikatlar algebrasi usullaridan (ta rif orqali ‟ ‟ berilgan jumlalarning inkorini topish usuli) foydalanib, yuqorida keltirilgan tushunchalarning aniq ta riflari beriladi. ‟

Yevropada yangi davrda mantiq ilmining rivojlanishi XIX asrda G‘arbiy Yevropada Gegel mantiqiy ta‘limoti bilan qiziqishning o’rnini, vakillari O.Kont (Fransiya), Djon Styuart Mill (Angliya) bo’lgan pozitivizm bilan qiziqish egalladi. Faylasuflar va mantiqshunoslar orasida bunday qiziqish klassik mantiq degan yo’nalishni vujudga keltirdi. Klassik mantiq matematik mantiqning bir yo’nalishlaridan biri. Uning boshida irlandiyalik mantiqshunos D.Bul, amerikalik mantiqshunos Ch.Pirs kabi tadqiqotchilar turardi. Ularning doimiy ravishda mantiqqa, matematikaga qo’llaniladigan usullarini tadbiq etish g‘oyasi ilgari surilardi. 220 Klassik matematik mantiq masalalari nemis mantiqshunosi G.Freganing 1879 yilda yozilgan ―Tushunchalarni sanash ‖ asarida, ingliz olimi B.Rassel tomonidan 1903 yilda yozilgan ―Matematika prinsiplari asarlarida bayon qilingan. Klassik mantiq matematik mushohadalarga ‖ tayangan. Klassik mantiq zamonaviy mantiq ilmining yadrosi bo’lib qoladi. Undan keyin vujudga kelgan mantiqiy ta‘limotlar yo’nalishlari noklassik mantiq nomini olgan. Ayrimlari klassik mantiqqa muxolifat sifatida, ayrimlari bahs, munozaralar natijasida vujudga kelgan. Vakillari: Djon Gershel (1792-1871) – ingliz astronomi, fizik, matematik, faylasufi S.Mill mantiqiy ta‘limotiga katta ta‘sir ko’rsatgan. ―Tabiatshunoslikni o’rganishga kirish (―Vvedeniye v izucheniye ‖ yestestvoznaniya ) asarida induktiv xulosa chiqarishning o’xshashlik (sxodstva), ‖ tafovut (razlichiya), yo’ldosh o’zgarishlar metodi va qoldiq (soputstvuyu щ ix izmeneniy i ostatkov)ni ishlab chiqadi. Gershel induktiv xulosa chiqarish natijasida qanday qilib ilmiy umumlashmalarga kelishni isbotladi. Gershel sababiy oqibatlarni asoslash barcha fanlarning muhim vazifasi deb hisoblab, shu bog‘liqliklarni aniqlashni yengillashtiradigan qoidalarni topishni o’z oldiga maqsad qilib qo’ydi. Gershel sabadiy oqibatlarni aniqlash, barcha fanlarning vazifasi deb 5 ta qoidasini e‘tirof etdi: 1. Sabab va oqibat bog‘liqligining o’zgalar mosligi bo’lishganda. 2. Sabab, oqibatning bo’lmasligining doimiydili. 3. Sabab haqiqatining ko’payishi yoki kamayishi bilan, oqibatning ko’payishi yoki kamayishining bog‘liqligi. 4. Sababning hamma to’g‘ri, qarshiliksiz holatida oqibatning proporsionalligi. 5. Sababning massa bilan oqibatning ham bo’lmaydi.

Djon Stuart Mill (1806-1873) - Mashhur ingliz faylasufi, iqtisodchi, mantiqshunosi. - Ko’pchilik uni XIX asrning mashhur kishisi deb hisoblangan. - Subyektiv idealist – ―materiya reallik emas, his etiladigan imkoniyat deydi. - ‖ Kuzatish va malaka ilmning manbai degan fikrlarni bayon etadi. Asarlari: ―Mantiqning sillogistik va induktiv tizimi , ―Ser V Gamiltonning falsafa ‖ asoslari asarlarida mantiqiy ta‘limotni bayon etgan. - Induktiv xulosa chiqarish ‖ natijasidagina yangilik bilinadi. (ya‘ni bilish). - Mantiqni mustaqil, neytral fan deyiladi. - Mantiq muammolari isbotlangan nazariy xulosalarga asoslangan, chegaralangan bo’lishi kerak deyiladi. 221 - Mantiqning asosiy vazifasi tafakkur operasiyalari to’g‘ri tuzilganmi, yo’qmi aniqlashdan iborat. Uning mantiqiy ta‘limotida 3 ta asosiy yo’nalish; 1. Hukm haqida ta‘limot. - hukmni gap deb hisobladi. - hukm voqyea hodisalar o’rtasidagi munosabat (Bular mavjudlik, birga mavjudlik, oqibat, bo’ysunish va moslik sabablari kabi munosabat). - Kesim – belgi, atribut. - Hamma hukmlar predmetga xos, xos bo’lmagan belgilarni ko’rsatdi. - Boshqa hukmlar predmetlarning bir-biriga mos kelishi, kelmasligi, o’zaro munosabatlari, fazoda, vaqtinchalik, son jihatdan mos kelish, kelmasligini bildiradi. 2. Sillogizm haqidagi ta‘limot. - Mill ta‘limoti b.ga sillogizm – yangi bilim hosil qilmaydi, shuning uchun bilishda uning roli chegaralangan. - Katta asos belgilar orasidagi bog‘liqlikni tasdiqlovchi hukm deb hisoblaydi. 3. Induksiya usuli. Bekon, Gershel ta‘limotlarini davom ettirib, induksiyaning 5 usulini bayon etadi. - Ma‘lum narsalardan noma‘lum narsalarni bilishga o’tish (kak yedinstvennogo perexoda ot izvestnogo k poznaniyu neizvestnogo). Induktiv xulosa chiqarishning metodlari haqidagi fikrlari mantiq tarixida katta ahamiyatga ega. Jorj Bul (1815-1864) – zamonaviy matematik va simvolik mantiqning asoschisi hisoblanadi. - ―Mantiq qonunlarining tadqiqi asari XIX asr mantiq ‖ algebrasining asosi haqida. - 0 va 1 raqamlari haqida fikrlarini bildiradi. Bul mantiqiy hisoblashni kiritib, 0 va 1 raqamlari orqali tushuntirdi. Obyektiv realliklar haqida aytish mumkinki: yoki undan biror narsa mavjud yoki mavjud emas. Shuning uchun albatta biror narsada biror xususiyatning borligi yoki yo’qligi bo’lsa, bu 1 borliqning to’liqligi. (x+x=1) boshqa tomondan 0 ga yoki yo’qlikka

o’zini rad etadigan hamma tomonlarni kiritishi mumkin. ―0 sinfi o’zida mavjud ‖ bo’lmagan barcha narsalarni mujassam etadi. x...x=0 x va x unveresizm tashkil qilish uchun bir-birini to’ldiradigan sinflar. Shu to’g‘risida biz narsalar sinflari ustida mantiqiy amallar o’tkazish imkoniyatiga ega bo’lamiz. Shu amallarni olib borish uchun mantiqiy hisoblashga 3 ta belgilar guruhini kiritishimiz zarur. Bular ―va , ―yoki , ―yo’q . Asosiy mantiqiy amallar 222 sifatida u sinflarni ‖ ‖ ‖ qo’shishimiz ―+ , sinflarni ko’paytirish ―. , sinflarni to’ldirish ―, kabi fikrlarni ‖ ‖ ‖ kiritadi. Uning ta‘limoti asosida matematik mantiqning kommunitativ, assosiativ va distributiv qonunlari ishlab chiqarilgan. - Bull algebrasi asosida elektr sxemalarni proyektlashda, (―ha – ―yo’q tizimi asosida ishlaydigan relelarda) ‖ ‖ hisoblash mashinalarini programmalashda, signal va sxemalar, pereklyuchatel operasiyalarida ishlatiladi. Djevons U.S. (1835-1882). - Mantiqni xulosa chiqarish, tafakkurning mantiqiy qonunlari haqidagi fan deydi. - Termin, gaplar va sillogizmni mantiqning 3 ta qismi deb ataydi. - Induksiya yangi bilimlar ochadi, Deduksiya induksiya natijasida vujudga keladi. - Bull algebrasini rivojlantiradi. - Mantiq qonunlari ustida ishlaydi. - S-P munosabatlarni tadqiq qildi. - Simvolik belgilar sifatida lotin harflarni kiritadi. Pirs Ch.S. (1838-1914). Amerikalik faylasuf, mantiqshunos. Semiotika (belgilarning umumiy nazariyasi haqidagi ta‘limot) asoschisi. - Qat‘iy va noqat‘iy diz‘yuksiyani tadqiq qiladi. Induktiv xulosa chiqarish turlarini o’rganadi. Shuningdek, gipoteza, xulosa chiqarishning tasnifi, mantiqiy hisob, munlar mantig‘i masalalarini tadqiq qiladi. ―Kontrar tushunchasini kiritdi. ‖ Djuzepe Peano (1858-1932). Italyan matematigi – mantiqshunosi. Zamonaviy matematik mantiqda quyidagi belgilarni kiritdi. - Ko’plikka yoki sinflarga taaluqli ekanligini bildiruvchi belgi taaluqliliy belgisi. - Birlashtirish belgisi. - Ko’pliklarning kesishishi. Peano aksiomalari matematik mantiq kursida o’rganiladi. G.Frege (1848-1925). Nemis matematigi, mantiqshunosi, faylasufi ―Tushunchalarni sanash asarida zamonaviy matematika, mantiq bo’limlarini ‖