ABU ALI IBN SINO ILMIY MEROSI
MAVZU:ABU ALI IBN SINO ILMIY MEROSI.
Abu Ali Ibn Sino Abu Ali ibn Sino (to liq ismi: ʻ Abū Alī al-Husayn ʻ ibn Abd Allāh ibn Sīnā al-Balkhī ʻ ; arabcha : يلع وب �أ انی ��سن ���ب�لله ��ادبعن ���بنیسحل ��ا ) — o rta osiyolik ʻ buyuk qomusiy olim [6] , [7] olimi, tabib va faylasuf deb yuritilgan . 980-yilning 18-iyunida Buxoro yaqinidagi Afshona qishlog ida tug ilgan va ʻ ʻ 1037-yilning 16-avgustida Hamadonda vafot etgan. G arbda ʻ Avitsenna ( ingl. Avicenna) nomi bilan mashhur.
IBN SINONIG YOSHLIK FAOLIYATI Ibn Sinoning otasi Abdulloh Balx shahridan bo lib, ʻ Somoniylar amiri Nuh ibn Mansur (967–997) davrida Buxoro tomoniga ko chib, ʻ Hurmaysan qishlog iga moliya amaldori etib tayinlanadi. U ʻ Afshona qishlog ida Sitora ismli ʻ qizga uylanib ikki o g il farzand ko radi. O g illarining kattasi Husayn (Ibn Sino), ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ kenjasi Mahmud edi. Husayn 5 yoshga kirgach, Ibn Sinolar oilasi poytaxt — Buxoroga ko chib keladi va uni o qishga beradilar. 10 yoshga yetmasdan Ibn ʻ ʻ Sino Qur on ʼ va adab darslarini to la o zlashtiradi. Ayni vaqtda u hisob va aljabr ( ʻ ʻ algebra ) bilan ham shug ullanadi, ʻ arab tili va adabiyotini mukammal egallaydi. Ibn Sinoning ilm sohasidagi dastlabki ustozi Abu Abdulloh Notiliy edi. U el orasida hakim va faylasuf sifatida mashhur bo lgani uchun otasi Ibn Sinoni unga ʻ shogirdlikka berdi. Notiliyning qo lida olim mantiq, handasa va falakiyot ( ʻ astronomiya )ni o rgandi va ba zi falsafiy masalalarda ustozidan ham o zib ketdi. ʻ ʼ ʻ Ibn Sinoning aql-zakovatini ko rgan ustozi otasiga uni ilmdan boshqa narsa bilan ʻ shug ullantirmaslikni tayinlaydi. . Shundan so ng ota o g liga ilm o rganish va ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ bilimlarini chuqurlashtirish uchun barcha sharoitlarni yaratib berdi. Abu Ali tinmay mutolaa qilib, turli ilm sohalarini o zlashtirishga kirishdi. U ʻ musiqa , optika , kimyo , fiqh kabi fanlarni o qidi, xususan, tabobatni sevib o rgandi va bu ʻ ʻ ilmda tez kamol topa boshladi.
ALLOMANING TABOBATGA KIRIB KELISHI. Ibn Sinoning tib ilmida yuksak mahoratga erishishida Buxorolik boshqa bir tabib Abu Mansur al Hasan ibn Nuh al Qumriyning xizmati katta bo ldi. Ibn Sino undan tabobat ʻ darenini olib, bu ilmning ko p sirlarini o rgangan. Qumriy bu davrda ancha keksayib qolgan ʻ ʻ bo lib, 999-yilda vafot etdi. ʻ Ibn Sino 17 yoshdayoq, Buxoro xalqi orasida mohir tabib sifatida tanildi. O sha kezlarda ʻ hukmdor Nuh ibn Mansur betob bo lib, saroy tabiblari uni davolashdan ojiz edilar. Dovrug i ʻ ʻ butun shaharga yoyilgan yosh tabibni amirni davolash uchun saroyga taklif qiladilar. Uning muolajasidan bemor tezda sog ayib, oyoqqa turadi. Evaziga Ibn Sino saroy ʻ kutubxonasidan foydalanish imkoniyatiga ega bo ladi. Somoniylarning kutubxonasi o sha davrda butun O rta ʻ ʻ ʻ va Yaqin Sharqdagi eng katta va boy kutubxonalardan sanalardi. Ibn Sino bir necha yil davomida shu kutubxonada kecha-yu kunduz mutolaa bilan mashg ul bo lib, o z davrining ʻ ʻ ʻ eng o qimishli, bilim doirasi keng kishilaridan biriga aylandi va shu paytdan boshlab o rta asr ʻ ʻ falsafasini mustaqil o rganishga kirishdi. ʻ
U yunon mualliflarining, xususan, Aristotelning „Metafizika“ asarini berilib mutolaa qildi. Lekin bu kitobda bayon qilinganlarning aksariyati Ibn Sinoga tushunarsiz edi. Tasodifan yosh olimning qo liga ʻ Abu Nasr Forobiyning „Metafizikaning maqsadlari haqida“gi kitobi tushib qoladi va uni o qib chiqibgina Ibn Sino metafizikani ʻ o zlashtirishga muvaffaq bo ladi. Shunday qilib, Ibn Sino zaruriy ʻ ʻ bilimlarning barchasini Buxoroda oldi. Olimning ilmiy ijodi 18 yoshidan boshlandi. U Nuh ibn Mansurga atab nafsoniy quvvatlar haqida risola, „Urjuza“ tibbiy she riy asari, o z qo shnisi va do sti ʼ ʻ ʻ ʻ Abulhusayn al-Aruziyning iltimosiga binoan, ko p fanlarni o z ichiga ʻ ʻ olgan „Alhikmat al-Aruziy“ („Aruziy hikmati“) asarini ta lif etdi. ʼ Undan tashqari, boshqa bir do sti faqih ʻ Abu Bakr Albarqiy (yoki Baraqiy)ning iltimosiga ko ra, 20 jildli ʻ „Alhosil val-mahsul“ („Yakun va natija“) qomusiy asari hamda 2 jildli „Kitob al-bir val-ism“ („Sahovat va jinoyat kitobi“)ni yozdi.