logo

Arab xalifaligi tangalari

Загружено в:

16.08.2023

Скачано:

0

Размер:

293.26171875 KB
Mavzu: Arab xalifaligi tangalari ◦
VII  asrdan boshlangan arablar istilosi Turkistonni xam o`z 
domiga tortdi. Bu ijtimoiy xayotning xamma soxalariga ta`sir 
ko`rsatish bilan bir qatorda tangasozlik soxasida xam muxim 
bosqich bo`ldi. Arablar xalifaligi barpo qilingan dastlabki yillarda 
Vizantiya va Somoniylar davrida zarb qilingan tangalar savdo 
muomalasida ishlatilgan. SHundan so`ng xalifalik o`sha davr 
tangalarini chiqarishni davom ettirgan. Lekin tangalardagi Vizan 
tiya imperatori yoki Somoniylar xukmdorining tasviri arab 
yozuvi bilan zarb qilingan.
VII  asrning so`ngida Abdumalik Umaviy pul islo h oti o`tkazib, 
musulmon tangasini zarb qilishga asos soldi.SHundan e`tiboran 
tangalar sof epigrafik, ya`ni ularda faqat yozuvlar 
joylashtiriladigan bo`ldi. Bu davrda zarb etilgan yangi tangalar 
xar ikki tomonida xam tasvirlarni yo`qligi bilan oldingi 
tangalardan ajralib turar edi. Asta-sekin yozuvlar bir tartibda 
yozila boshlandi. ◦
Tanganing old tomoniga " L a  il ah a ill allah ", orqa tomoniga esa 
" Mu h ammad  A llo h ning rasuli " degan yozuvlar bitilgan. Aylanma yozuvlar 
ko`proq suralaridan iborat. SHunisi muximki. tanganing old tomonida 
tanganing nomi, zarbxona nomi xijriy xisob bo`yicha tanganing zarb etilgan 
yili keltirilgan.
Xalifalikda oltindan. kumushdan. misdan tangalar zarb qilingan ularning 
nomlanishi metalga bog`liq edi. Oltin tangalar –  dinor,  kumush tangalar  – 
dir h am,   mis tangalar -  ful` s  deb atalgan.
Ilk musulmon tangalari ismsiz bo`lgan . Keyinroq xalifalarning, noiblarning 
va xokazolarning ismlari paydo bo`ladi. Musulmon tangalardagi yozuvlar 
ko`fiy usulida yozilganligidan  VIII - IX asrlardagi tangalar ko`pincha 
kufiy tangalar deb yuritilgan . Dinor va dirxamlarni faqat dastlabki vaqtlarda 
xalifalikkina zarb qilish xukukiga ega bo`lgan. Mis tangani esa vorislar, 
amirlar tanga chetiga uz nomlarini yozdirib zarb qilishlari mumkin edi. Oltin 
tanga tashki savdo uchun zarb qilingan edi. Xalifalik savdosida kumush 
tangalar dirxamlar pul muomalasini asosini tashkil etgan. Ular xalifalik va 
uning xalqaro savdosini etarli darajada ta`minlaganlar.  ◦
Mov a rounna h rda arablar istilosidan keyingi dastlabki 
vaqtlarda umumxalifa tangalari bilan bir qatorda ma h alliy 
eski tangalar  ha m muomalada bo`lgan va arablar  o’z  
noiblarining nomlari bilan arab yozuvida shunday 
tangalarni zarb qilganlar.
Asta-sekin bu  y erlarda  ha m umumxalifalik tangalari 
dir ha m, ful`slar zarb qilina boshlagan. VIII-IX asrlarda 
Buxoro.  Samarqand , SHoshda SHunday tangalar zarb 
qilingan. Bundan tashqari vaqti - vaqti bilan tangalar zarb 
qiladigan sha har lar  ha m bo`lgan. Mas alan :  Muaskar ash-
shosh(SHosh kal`asi),  o’ sha davrdagi Farg`ona poytaxti 
Axsikent shunday sha h arlardan  h isoblanadi. ◦
Mov a rounna h r xalifalikdan ajralib chiqqandan keyin  H irot viloyatidan kelib 
chi qq an To h ir ibn Xusayn (821-873) Xuroson noibi etib tayinlanadi va u 
Toxiriylar sulolasiga asos soladi. U Bag`dod xalifaligiga tobe bo`lib ichki 
siyosatda mustaqil edi. Toxiriylarga tobe bo`lgan Movorounnaxr noibi 
birinchisi somoniylardan edi. Toxiriylar taxtdan tushganlaridan keyin 
Somoniylar mustaqillikka erishganlar.
Toxiriylar tangashunoslik soxasida dastlab dirxam va mis tangalar zarb 
qilganlar. Abdulla ibn Toxir xukmronligidan boshlab oltin dinorlar zarb 
qilingan. 15 dan ortik zarbxonalar bo`lib, vaqti - vaqti bilan tangalar zarb 
qilingan. Movorounnaxrning Samarqand, Buxoro, SHosh, Madinai ash-
SHosh shaxarlarida, keyinchalik Xorazm zarbxonalarida tangalar zarb 
qilingan.
Umumiy ko`rinishi xusnixat yozuvlarni joylashishi bo`yicha Toxiriylar 
davlatida zarb qilingan tangalar umumxalifalik tangalaridan farq kilardi.
Birinchi Somoniylar faqat kumush tanga zarb qilish xukukiga ega 
bo`lganlar.  Ular zarb qilgan  mis  tangalar - fel`slar tashki ko`rinishi bo`yicha 
yumaloqqa yaqin xatlari xunuk bo`lgan. ◦
Arab xalifaligi dinori  — oʻrta asr 
oltin tangasi  boʻlib,  7-asr  oxiridan 
XIII asr  oʻrtalarida moʻgʻullar 
xalifalikni tugatgunga qadar 
Arab xalifaligi  hududida  pul birligi
 vazifasini bajargan. Xalifalik 
xarobalaridan vujudga kelgan 
musulmon davlatlari ham pul birligi 
sifatida dinor nomli oltin 
tangalardan foydalangan. 
Zamonaviy arab dunyosining 
koʻpgina mamlakatlarida, 
shuningdek, sobiq Yugoslaviyaning 
ayrim respublikalarida dinor hali 
ham pul birligi sifatida 
qoʻllanilmoqda.
◦ Xalifa  Abdulmalik  tasvirlangan 
oʻtish davrining birinchi arab 
dinorlaridan  ◦ VII asrda  yangi paydo boʻlgan  Arab xalifaligi  hududida  Vizantiya  va  Sosoniy  pul tizimlari dastlab parallel 
ravishda ishlab turgan. Asosiy foydalanilgan pul Vizantiya pul birligi edi. Ushbu pul ogʻirligi 4,45 gramm 
boʻlgan oltin  nomimal  boʻlib, old tomonida imperator portreti tasvirlangan. Sosoniylar puli ogʻirligi 
taxminan 4 gramm boʻlgan kumush  draxma  boʻlib, old tomonida qirollik ramzi bor edi. Arabistonning 
koʻp qismi draxmadan foydalanar edi. Oltin tangalar faqat shimoli-gʻarbiy qismda ustunlik qilgan, ammo 
har ikkala tizim tangalari hisob-kitoblarda erkin qabul qilinardi. Ular asta-sekin arabcha nomlarga ega 
boʻlib bordi. Bu nomlar hatto  Qur’onda  ham eslatib oʻtilgan. Arablar Vizantiya oltin  tangasini  dinor, 
sosoniylar kumushini draxma-  dirham [1] [2]
 deb atay boshladilar.
◦ Saqlanib qolgan manbalarga koʻra, oʻsha davrda  Makkada  1 dinor 10 dirhamga teng boʻlgan. Oʻsha 
paytda Arabiston yarim orolidan tashqarida tegishli kurs haqida hech qanday maʼlumot yoʻq. Ushbu 
nisbatga asoslanib, tadqiqotchilar Arabistonda kumushning haddan tashqari qimmatligini taʼkidlaydilar. 
Chunki 40 gramm kumush uchun 4,45 gramm oltin berilgan (oʻsha davrdagi Vizantiyada kumush oltindan 
14,4 baravar arzon edi). Bu holat qisman xalifa  Umar  hukmronligining oxirida (vaf. 644) valyuta kursi 1 
Vizantiya dinoriga 12 Fors dirhami, keyinroq esa 14 ga 1 nisbatga tushib qolganligini qisman 
tushuntiradi. Baʼzi manbalarga koʻra, turli ogʻirlikdagi dirhamlar mavjud boʻlgan [2]
. ◦
Arab – vizantiya va arab – f о rs tangalari mu о malada bo’lgan. Arab 
– vizantiya tangalarida Vizantiya imp е rt о rining h о j va davlat b е lgisi 
bilan b е rilgan tasviri tushirilgan ikki tarafida ham gr е kcha ham 
arabcha yozuvlar b е rilgan k е yinchalik imp е rat о r tasviri qo’lida 
qilich tutgan  х alifa tasviri bilan almashtirilgan, gr е k yozuvlari 
o’rniga arabcha qur’ о n  о yatlari b е rilgan.
Arab – f о rs tangalarilda sam о niy p о dsh о larini surati va arabcha 
yozuvlari tushirilgan. Mustaqil arab tangalari vujudga k е lishida 
Vizantiya – f о rs tangalaridan tashqari qadimgi dunyolarning ta’siri 
s е ziladi. Jumladan tangalarning n о mlaridan buni kuzatish mumkin. ◦
Gr е klarning dra х midan kumush tangalarning n о mi dirham k е lib chiqqan. Rimliklarning 
kumush tangasi «Din о riy»dan arablarning  о ltin tangasi «Din о r» n о mini, gr е klarning 
mis tangasi «F о llis» n о midan esa arablarning mis tangasi «F е ls» n о mini  о lgan.  Х alifa 
Abdulmo’min (685-705 yillar) davrda tangalar j о riy qilinadi.  Eski arab-vizantiya , arab-
f о rs tangalari mu о maladan chiqariladi. Tangalarda suratlar b е rish ta’qiqlangan,  х alifalik 
tangalari isl о m dinining qur’ о n  о yatlari va b о sh g’ о yasi –  о ll ох dan o’zga il ох  yo’qdir 
d е gan so’zlar va  о rqa t о m о nida Muhammad uning elchisidir. SHuningd е k, bu so’z 
izidan  х alifa n о miga ko’ra arbcha yozuvlarda b е rilgan. Undan pastr о qda esa tanga 
qa е rda zarb qilingan bo’lsa o’sha vil о yat amirining n о mi ham b е rilgan. Tangalarda 
О ll ох  va Muhammad so’zlaridan k е yin qatiy tartibda mansabiga qarab  х alifa va amir 
n о mlari b е rilgan tanganing aylanasi bo’ylab, zarb qilingan sana, qaysi shaharda va 
qach о n zarb qilinganligi, shuningd е k tangani n о mi din о r yoki dir х am yoki F е ls ekanligi 
ham ko’rsatilgan. Har bir vil о yat amiri albatta  х alifa n о mini tangada aks ettirishi l о zim 
edi aks h о lda  х alifa h о kimiyati tan  о lmasligini bildirar edi. ◦
Eramizning 651 yili Mavrni arablar b о sib  о lib uni M о varaunna х r yurishlarida 
o’zlarining tayanch nuqtasiga aylanti-rishdi. Eramizning 2-chi yarmida  Х ur о s о ning 
arablar valiylari M о varaunna х rga bir n е cha marta  b о sqinchilik hujumi qilishdi , 
ta х minan 100 yil o’tgandan so’ng arablar butun O’rta  О siyoni b о sib  о lib, uni 
Abb о siylar  х alifaligi tarkibiga qo’shdilar, arablar O’rta  О siyoga Isl о m dini, arab tili 
va yozuvlarini  о lib k е ldilar. Tangalarning tashqi ko’rinishi ham butunlay o’zgarib 
k е tda. Agar arablar k е lgan dastlabki davrlarda an’anaviy tasvirlar saqlanib, yangilik 
qisqacha arab yozuvi bilan b е rilgan bo’lsa, k е yincha kufa usuli bilan yozilgan va 
naqq о shlik usulida bajarilgan bir turdagi  х alifalik tangalari j о riy etilgan.
1-Arab tangalari bo’lmish f е ls va dra х mlar eramizning VII asrining o’rtalari va 2-
yarmida O’rta  О siyoning A х sik е nt, Bu хо r о,	
  Samarqand , K е sh shaharlarida zarb etila 
b о shlandi. O’rta asr davriga k е lib, O’rta  О siyo t е rit о riyasida tangalarning b е his о b 
va  х ilma- х il turlari mu о malaga kiritilgan.
Tangalar zarb qildirishi ishi qadimda mulkd о rlar qo’lida bo’lgan. Musulm о n 
sharkida huddi O’rta asrlar  Е vr о pasidagid е k tanga yozuvlarida p о dsh о larni 
ulug’lashda f о ydalanganlar.

Mavzu: Arab xalifaligi tangalari

◦ VII asrdan boshlangan arablar istilosi Turkistonni xam o`z domiga tortdi. Bu ijtimoiy xayotning xamma soxalariga ta`sir ko`rsatish bilan bir qatorda tangasozlik soxasida xam muxim bosqich bo`ldi. Arablar xalifaligi barpo qilingan dastlabki yillarda Vizantiya va Somoniylar davrida zarb qilingan tangalar savdo muomalasida ishlatilgan. SHundan so`ng xalifalik o`sha davr tangalarini chiqarishni davom ettirgan. Lekin tangalardagi Vizan tiya imperatori yoki Somoniylar xukmdorining tasviri arab yozuvi bilan zarb qilingan. VII asrning so`ngida Abdumalik Umaviy pul islo h oti o`tkazib, musulmon tangasini zarb qilishga asos soldi.SHundan e`tiboran tangalar sof epigrafik, ya`ni ularda faqat yozuvlar joylashtiriladigan bo`ldi. Bu davrda zarb etilgan yangi tangalar xar ikki tomonida xam tasvirlarni yo`qligi bilan oldingi tangalardan ajralib turar edi. Asta-sekin yozuvlar bir tartibda yozila boshlandi.

◦ Tanganing old tomoniga " L a il ah a ill allah ", orqa tomoniga esa " Mu h ammad  A llo h ning rasuli " degan yozuvlar bitilgan. Aylanma yozuvlar ko`proq suralaridan iborat. SHunisi muximki. tanganing old tomonida tanganing nomi, zarbxona nomi xijriy xisob bo`yicha tanganing zarb etilgan yili keltirilgan. Xalifalikda oltindan. kumushdan. misdan tangalar zarb qilingan ularning nomlanishi metalga bog`liq edi. Oltin tangalar –  dinor,  kumush tangalar  – dir h am,   mis tangalar -  ful` s  deb atalgan. Ilk musulmon tangalari ismsiz bo`lgan . Keyinroq xalifalarning, noiblarning va xokazolarning ismlari paydo bo`ladi. Musulmon tangalardagi yozuvlar ko`fiy usulida yozilganligidan  VIII - IX asrlardagi tangalar ko`pincha  kufiy tangalar deb yuritilgan . Dinor va dirxamlarni faqat dastlabki vaqtlarda xalifalikkina zarb qilish xukukiga ega bo`lgan. Mis tangani esa vorislar, amirlar tanga chetiga uz nomlarini yozdirib zarb qilishlari mumkin edi. Oltin tanga tashki savdo uchun zarb qilingan edi. Xalifalik savdosida kumush tangalar dirxamlar pul muomalasini asosini tashkil etgan. Ular xalifalik va uning xalqaro savdosini etarli darajada ta`minlaganlar.

◦ Mov a rounna h rda arablar istilosidan keyingi dastlabki vaqtlarda umumxalifa tangalari bilan bir qatorda ma h alliy eski tangalar ha m muomalada bo`lgan va arablar o’z noiblarining nomlari bilan arab yozuvida shunday tangalarni zarb qilganlar. Asta-sekin bu y erlarda ha m umumxalifalik tangalari dir ha m, ful`slar zarb qilina boshlagan. VIII-IX asrlarda Buxoro.  Samarqand , SHoshda SHunday tangalar zarb qilingan. Bundan tashqari vaqti - vaqti bilan tangalar zarb qiladigan sha har lar ha m bo`lgan. Mas alan :  Muaskar ash- shosh(SHosh kal`asi), o’ sha davrdagi Farg`ona poytaxti Axsikent shunday sha h arlardan h isoblanadi.