logo

ARAB YOZUVIDAGI TURKIY YOZMA MEROS

Загружено в:

16.08.2023

Скачано:

0

Размер:

545.0830078125 KB
MAVZU:ARAB 
YOZUVIDAGI TURKIY 
YOZMA MEROS 
. Arab tilidagi manbalar dastlab og’zaki ijod asosida vujudga kelgan 
va ular islomdan ilgarigi zamonlarga boradi. Arab tilidagi manbalar 
boshqa tillardan arab tiliga tarjima qilish asosida rivojlangan. Arab 
tilidagi manbalar ilk islom davri ijtimoiy fikr va adabiy ijod asosida 
vujudga kelgan. VII-VIII asrlardagi siyosiy o’zgarishlar (arab 
davlatchiligi), ijtimoiy munosabatlardagi o’zgarishlar, turli element 
(madaniyat)lar integratsiyasi (til, madaniyat, diniy aloqalar 
qorishuvi) tufayli arab tili katta hududda asosiy vositaga aylandi. 
Shu asosda arab tilida yozilgan asarlar soni ortib bordi. Qur’on 
nusxalari. Qur’on tafsirlari. Hadislar (dastlab og’zaki: 1 matn, 2 
isnod). Muhammad payg’ambar, xalifalar hayotiga oid asarlar. 
Mazkur manbalar asosida musulmon qonunchiligi yaratiladi. O’rta 
asr arab yozuvining katta qismini tarixnavislik tashkil etadi, u: 
Qur’oniy bilimlar qorishuvi asosida rivojlangan. Kundalik bilimlar 
qorishuvi asosida rivojlangan. VIII asrda Abbosiylar davrida katta 
o’zgarishlar bo’ldi, fanning turli sohalari rivojlandi: -filologiya - 
lug’atlar - tarjima (alximiya, astrologiya, astronomiya, matematika, 
geografiya) -filosofiya (logika) - meditsina - botanika - mineralogiya - 
geografiya - tajvid.  Tarixiy asarlar. Arab tarixnavisligi VIII asr oxiridan XI 
asr boshlarigacha o’z davri nuqtai nazaridan yuksak 
rivojlandi. Shu yillarda ko’plab tarixiy asarlar yaratildi: 
Muhammad payg’ambar hayoti bilan bog’liq tarixiy 
kechinmalar bayoni; Muhammad payg’ambardan keyin 
o’tgan xalifalar, uning sahobalari hayoti bilan bog’liq 
tarixlar; turli rivoyatlar majmualari; alohida tarixiy 
voqyealar, janglar tarixini ifodalovchi asarlar (Abu 
Mixnof, Ibn Is’hoq, Ibn Sa’d, al-Madoiniy va b.) IX 
asrning ikkinchi yarmidan boshlab tarixiy voqelik 
ma’lum tizimga solingan tarixiy asarlar yaratildi (al-
Balazuriy, ad-Dinavariy, al-Ya’qubiy va b.). Muhammad 
Jarir at-Tabariyning “Tarix ar-rusul va-l-muluk” 
(«Payg’ambarlar va podshohlar tarixi») asarini arab 
tarixnavisligi ilk bosqichining xulosasi bo’ldi, deyish 
mumkin. Mazkur an’ana, keyingi asrlarda davom etdi. Al-
Mas’udiyning «Muruj azzahab», Abu Rayxon Beruniyning 
«Osor al-boqiya» («O’tmish xalqlardan qolgan 
yodgorliklar») va «Hindiston» asarlari va boshqalar ana 
shular jumlasidandir. Arab tilida fanlar tasnifiga 
(klassifikatsiya) oid asarlar ham yozilgan: Ibn Farigun 
«Javomi al -ulum» Ibn an-Nadim «Kitob al-fihrist», Abu 
Abdulloh al-Xorazmiy «Mafotih al-ulum» («Ilmlar kaliti»). 
Ma’lum bo’ladiki, dastlabki uch yuz yil davomida arab 
tilidagi manbalar o’z rivojlanish bosqichida mavzularga 
bo’linish nuqtai nazaridan takomillashadi. Kitoblar yozish 
an’anasi shakllanadi va rivojlanadi. Bu an’ana Arabiston 
shaharlari (Madina, Basra, Kufa, Damashq) doirasidan 
tashqariga chiqib, butun xalifalik hududiga yoyildi 
(Nishopur, Marv, Buxoro, Samarqand, Hirot, G’azna, 
Sheroz, Hamadon, Isfaxon va h.k.) Shuningdek Mavsil, Vosit, Hims, Halab, Quddus, Qohira, 
Qayruvon, Fos, Kordova, Sevilya, Toledo kabi shaharlar ham 
xalifalik doirasidagi yirik madaniy markazlarga aylandi. Katta 
hududda yagona davlat tashkil topishi, ilm - fanga e’tibor ortishi, 
arab tili keng hududda umumiy ilmiy muomala tiliga aylanishi, 
Sharq va G’arb ilm-fani qorishuvi arab tilida ko’plab asarlar 
yaratilishiga asosiy omil bo’ldi va bu an’ana keyinchalik, Arab 
xalifaligidan chiqib, mustaqil davlatlar tashkil topganda ham 
davom etdi. X asr oxiriga kelib arab adabiy tili shevalardan uzilib, 
mustaqil adabiy ilmiy til bo’lib qoldi va ana shu (o’ziga xos o’lik 
tilda) tilda ilmiy asarlar yaratish an’anasi olimlar doirasida saqlanib 
turdi. Ayniqsa Qur’oniy bilimlar (qiroat, tajvid, tafsir; hadislar, 
hadislarga sharhlar; fiqhga oid ko’plab asarlar) musulmon 
mamlakatlarda rivojlanishda davom etdi. Madrasalarda fiqhga oid 
darslar asosiy o’rinda turardi Shuningdek islom nazariyasi, kalom ilmi, 
tasavvuf, mantiqqa oid asarlarning katta qismi 
arab tilida yozilgan. Arab tilida asarlar yozish 
tarix sohasida ham davom etgan. Ilk o’rta asrlar 
tarixiga oid arab tilidagi manbalarni shartli 
ravishda ikki guruhga bo’lish mumkin. Birinchi 
guruhga sayyohlar va jug’rofiyun olimlarning 
asarlari; ikkinchi guruhga esa tarixiy asarlar 
kiradi. IX asr arab jug’rofiyun olimi al-Ya’qubiy 
o’zining “Kitob al-buldon” (“Mamlakatlar haqida 
kitob”) asarida Eron, Movarounnahr, Xuroson va 
Seyistonda hukmronlik qilgan podshohlar haqida 
ma’lumotlar beradi. Ilk  o’rt a asrlarda y urt imizga t ashrif buy urgan say y ohlarning asarlari 
ay niqsa muhim ahamiy at ga egadir. Masalan, Ibn Fadlan (X  asr) “ Risola»  
nomli asarida o’z say ohat lari dav omida y aqindan t anishgan mamlak at lar 
v a ularning xalqlari haqida qiziqarli ma’lumot lar y ozib qoldirgan. Shu 
jumladan, O’rt a Osiy o xalqlari, xazarlar haqida e’t iborga loy iq axborot lar 
bergan. Ibn al-Faqih (X  asr) “ Kit ob axbor al-buldon”  (“ Mamlak at lar haqida 
axborot  k it obi” ) nomli asarida Balx, Samarqand singari shaharlar haqida 
ma’lumot lar beradi. I bn X urdodbehning (IX -X  asrlar) “ Kit ob masolik  ul-
mamolik ”  (“ Mamlak at larga elt uv chi y o’llar ” ) asarida so’g’d shaharlari 
Samarqand, Kushoniy a (Samarqand at rofi da joy lashgan shahar), 
Usrushona, Shahrist on, qadimgi Shosh, I sfi job (Say ram) haqida, ularga olib 
boradigan y o’llar t o’g’risida, Mov arounnahr shaharlaridagi pul muomalasi, 
bu y erda ist iqomat  qilgan t urk iy  qabilalar xususida qimmat li malumot lar 
k elt irilgan. Eron jug’rofi y un olimi v a say y ohi al-I st axriy  (IX -X  asrlar) “ Kit ob 
masolik  ul-mamolik ”  nomli asarida musulmon mamlak at lari, shu 
jumladan, O’rt a Osiy oning 23 chegaralari, iqlimi, ma’muriy  bo’linishi, 
shaharlari, aholisi v a uning mashg’ulot lari, mashhur k ishilari, sav do-
sot iqning ahv oli v a boshqa masalalarni bay on et adi. I bn X av qal esa (X  asr) 
Mov arounnahrni har t omonlama t av sifl ab, o’zining “ Kit ob surat  al-arz”  
(“ y erning surat i haqidagi k it ob” ) asarida bu o’lk aning xarit asini ilov a 
qiladi. X arit ada J ay xun dary osi, Buxoro, Samarqand, Shosh, Isfi job singari 
shaharlar, Usrushona v a X orazm v iloy at lari t asv iri t ushirilgan. Yuqorida nomi tilga olingan al-Ya’qubiy nafaqat 
jug’rofiya, balki tarix ilmi sohasida ham qalam 
tebratgan olim hisoblanadi. Uning “Tarix” asari Sharq 
mamlakatlari, shu jumladan O’rta Osiyoning VII-IX 
asarlardagi tarixi bo’yicha muhim manbalardan 
biridir. Yirik arab tarixchisi Madoiniy (VII-IX asarlar) 
ning “Kitob al-mag’oziy” (“Urushlar haqida kitob”) 
hamda Xuroson hokimlari Asad ibn Abdulloh va Nasr 
ibn Sayyorga bag’ishlangan asarlari arablar istilosi va 
VIII asrning birinchi yarmidagi siyosiy tarix bo’yicha 
muhim manbalardan hisoblanadi. Madoiniyning 
mazkur asarlari bizgacha yetib kelmagan, lekin ayrim 
parchalari Balazuriy va Tabariy kitoblarida saqlanib 
qolgan. IX  asrda y ashab o’t gan eronlik  y irik  t arixchi v a 
jug’rofi y un olim Balazuriy ning “ Kit ob fut uh al-
buldon”  (“ Mamlak at larni bosib olinishi haqida k it ob” ) 
asari arab ist ilolari t arixi bo’y icha eng y ax shi 
manbalardan hisoblanadi. Balazuriy  “ Kit ob ansob al-
sharif ”  (“ Sharafl i k ishilar nasablari haqidagi k it ob” ) 
nomli asarning ham muallifi dir. Y irik  qomusiy  olim 
Tabariy  asli eronlik  bo’lib, ilohiy ot , hadis, t av sir v a 
t arix sohasida o’ndan ort iq asar y ozgan. Biz uchun 
uning “ Tarix ar-rusul v a-l-muluk ”  (“ Pay g’ambarlar v a 
podshohlar t arixi” ) asari muhimdir. Bu asar umumiy  
t arix shak lida y ozilgan bo’lib, muk ammalligi v a 
fak t ik  mat eriallarga boy ligi bilan ajralib t uradi. 
Asarda “olamning y arat ilishi”dan t o 912- y ilga qadar 
Sharq mamlak at lari, shu jumladan, O’rt a Osiy oda 
bo’lib o’t gan ijt imoiy -siy osiy  v oqy ealar haqida hik oy a 
qilinadi. A rab manbalari y urt imizning ilk  o’rt a asrlar t arixini o’zida 
nisbat an t o’liqroq ak s et t irgan muhim manbalar 
hisoblanadi. Ulardan t anqidiy  foy dalanish bu dav r t arixini 
o’rganish uchun muhimdir. Riv ojlangan o’rt a asrlarda O’rt a 
Osiy oda sodir bo’lgan ijt imoiy - siy osiy  v oqy ealar arab v a 
fors-t ojik  t ilida bit ilgan juda k o’p t arixiy  manbalarda o’z 
ak sini t opgan. X -X V  asrlarda O’rt a Osiy oga bir necha 
ajnabiy, asosan arab say y ohlari t ashrif buy urib, bu y erda 
k o’rgank echirganlarini o’z asarlarida y ozib qoldirganlar. Bu 
say y ohlar qat origa A bu Dulaf, alMuqaddasiy, al-I drisiy, 
Yoqut  X amav iy  v a I bn Bat t ut a singari arab olimlarini 
k irit ish mumk in. Abu Dulaf (X  asr) asarlarida o’lk amizning t arixiy  
jug’rofi y asini o’rganish uchun muhim bo’lgan 
ma’lumot lar mav jud. Abu Dulaf qat or Sharq 
mamlak at lari, shu jumladan Mov arounnahrga 
safar qilib, ma’lum muddat  dav omida bu y erdagi 
huk mdorlar saroy ida xizmat  qilgan. Safarlari 
chog’ida y ig’gan ma’lumot lari asosida u “ Risolat  ul-
av v al”  (“ Birinchi risola” ) v a “ Risolat  ul-uxro”  
(“ I k k inchi risola” ) nomli asarlar y arat adi. Abu 
Dulafning har ik k ala asari qo’ly ozmasi 1923- y ilda 
Mashhad k ut ubxonalarining biridan t opilgan. 
Mazk ur qo’ly ozmani at rofl icha t ahlil et gan I. Yu. 
Krachk ov sk iy  Abu Dulaf asarlarida k elt irilgan fak t  
v a dalillar ob’ek t iv  ek anligini t a’k idlay di. X asrda yashab o’tgan yana bir arab geograf olimi al-
Muqaddasiy 947- yilda Quddus shahrida tug’ilib, 1000- yilda 
vafot etgan. Al-Muqaddasiy sayohatlari vaqtida va boshqa 
manbalardan olingan materiallar asosida “Ahsan at-taqosim 
fi ma’rifat al-aqolim” (“Iqlimlarni o’rganish uchun eng 
yaxshi qo’llanma”) nomli asar yozgan. Mazkur asarning 
ikkinchi qismida Ajam mamlakatlari, shu jumladan Xuroson, 
Movarounnahr va Seyistonning jug’rofiy holati, mashhur 
shaharlari, osori-atiqalari, aholisi va uning mashg’ulotlari, 
diniy e’tiqodi hamda urfodatlari, viloyatlarning ma’muriy 
tuzilishi va mashhur kishilari to’g’risida ma’lumot beriladi. 
O’lkamizning XII asrdagi tarixiy geografiyasiga doir 
ma’lumotlar al-Idrisiyning “Nuzxat al-mushtoq” (asarning 
to’liq nomi “Nuzhat al-mushtoq fi xtiran ul-ofoq”, ya’ni 
“Jahon bo’ylab kezib holdan toygan kishining ovunchog’i”, 
ayrim hollarda mazkur asar Sitsiliya qiroli Rojerga 
bag’ishlangani sababli “Kitob al-Rujoriy” deb ham ataladi) 
va Yoqut Xamaviyning “Muhjam ulbuldon” (“Mamlakatlar 
ro’yxati”) nomli asarlarida ham uchraydi.  Arab tilidagi tarixiy-jug’rofiy asarlarning eng so’nggisi XIV 
asrda ibn Battuta tomonidan yozilgan “Tuxfat an-nuzzar fat 
g’aroyib al-ajar va ajoyib al-afsor” nomli kitobdir. Muallif 
mo’g’ullar hukmronligi davrida yurtimizga safar qilib, bu 
yerdagi ijtimoiy-siyosiy ahvol haqidagi o’z kuzatuvlarini 
bayon qilgan. Ibn Battuta mo’g’ullar hujumidan bir asr 
keyin ham vayron bo’lib yotgan shahar va qishloqlar haqida 
ma’lumot beradi. Bu davr tarixini o’rganishda arab tilida 
bitilgan tarixiy asarlarning ahamiyati g’oyat muhimdir. 
Ayniqsa Utbiy, Abu Rayhon Beruniy, Ibn al-Asir, 
Shihobuddin Muhammad Nasaviylarning qalamiga mansub 
asarlar dikqatga sazovordir.  Abu Nasr Muhammad ibn Abduljabbor Utbiy asli Ray 
shahridan bo’lib, badavlat va zodagon oilaga mansub edi. 
Utbiy o’z hayoti davomida Somoniylar, Ziyoriylar va 
G’aznaviylar saroyida xizmat qilgan. Bizgacha Utbiyning 
“Tarixi Yaminiy” asari yetib kelgan. Bu asarda muallif 
Sabuqtegin va Sulton Ma’sudlar zamonida G’aznaviylar 
davlatida ro’y bergan siyosiy voqyealarni bayon etadi. 
Asarda xukmron doiralar manfaatlarini himoya qiladi, 
ayrim hollarda muallif mehnatkash xalq ommasining og’ir 
ahvoliga ham nazar tashlaydi. Asarning arabcha matni va 
forsiy tarjimalari bir necha marotaba nashr qilingan Buyuk qomusiy olim Abu Rayhon Beruniy tarix faniga oid bir necha asarlar 
yozib qoldirgan. Bulardan biri “Osor ul-boqiya al-xurun al-xoliya» (“Qadimgi 
xalqlardan qolgan yodgorliklar”) bo’lib, bu asarni u 1000- yilda Jurjonda shu 
shahar hukmdori Qobus ibn Vushmagir Ziyoriy saroyida xizmatda bo’lgan 
chog’ida yozadi. “Osor ul-boqiya” asari shu bilan ham qimmatliki, unda 
oldingi davrlarda yaratilgan va keyinchalik yo’qolib ketgan ko’pgina 
manbalardan foydalanilgan. Beruniy o’z asarida folklor va etnografiyaga doir 
qiziqarli ma’lumotlar keltiradi. Biz uchun kitobda keltirilgan Iskandar 
Zulqarnayn, Moniy, Zardusht, Muqanna kabi tarixiy shaxslar hayotiga doir 
ma’lumotlar qimmatlidir. Beruniyning bizgacha yetib kelmagan “Tarixi 
Xorazm” nomli asarida Xorazmning G’aznaviylar davlati tarkibidagi tarixi 
(1017-1043- yy.) bayon etiladi. Bu asarning ayrim parchalari Bayhaqiy va 
Xamaviy asarlarida saqlanib qolgan.  Yirik arab tarixchisi Ibn al-Asir (1160-1234- yy.) bir necha tarixiy 
asarlar yozib qoldirgan. Biz uchun uning “Al komil fi-t-tarix” 
(“Mukammal tarix”) nomli 12 jildlik asari muhimdir. Asarning 1-6-
jildlari kompilyasiya bo’lib, muallif Tabariy, ibn Miskavayx, as-
Sulamiy va boshqalarning asarlaridan keng foydalangan. Asarning 
7-12-jildlari mustaqil ahamiyatga ega bo’lib, 924-1231- yillar orasida 
Sharq mamlakatlari, jumladan O’rta Osiyoda bo’lib o’tgan 
voqyealarni o’z ichiga oladi. Bu qism asosan qo’lyozma manbalar, 
shuningdek, tarixni yaxshi bilgan kishilar bergan axborotlar hamda 
muallifning shaxsiy kuzatishlari bilan to’plangan faktik materiallar 
asosida yozilgan. Asarning mo’g’ullar istilosiga bag’ishlangan 12-
jildi alohida qimmatga egadir. Ibn al-Asirning “Al komil fi-t-tarix” 
asari Xivada Muhammad Rahimxon II hukmronligi davrida o’zbek 
tiliga tarjima qilingan.  XIII asrning ko’zga ko’ringan tarixchilaridan biri Shihobuddin Muhammad 
Nasaviy shaxsan mo’g’ullarga qarshi janglarda ishtirok etgan edi. 1224-
1231 yillarda Nasaviy sulton Jaloliddin Manguberdining xizmatida bo’ldi va 
1241- yilda o’zining “Siyrat as-sulton Jaloliddin Manguberdi” nomli asarini 
yozib qoldirdi. Asar muqaddima va 108 bobdan iborat. Asarning I-IV 
boblarida Mo’g’ullar davlatining tarixi bayon etiladi. 5-22- boblari 
xorazmshoh Alouddin Muhammadning hayoti va faoliyatiga 
bag’ishlangan. XXIII bobdan boshlab kitobning to oxirigacha mo’g’ul 
istilosi va xorazmshoh Alouddin Muhammadning o’z yurtini 
sharmandalarcha tashlab qochishi, sulton Jaloliddinning hayoti va uning 
mo’g’ul istilochilari bilan olib borgan kurashi, uning Ozarbayjon hamda 
Iroqdagi faoliyati va nihoyat, 1224-1231 yillar voqealarini o’z ichiga olgan 
boblari original ahamiyatga ega. Chunki bayon qilingan voqyealarning 
ko’pchiligida muallif shaxsan ishtirok etgan. Nasaviyning mazkur asari 
o’zbek tiliga o’girilib, 2000- yilda alohida kitob sifatida nashr qilindi. X I  asrning y irik  t ilshunos olimlaridan biri Mahmud Koshg’ariy dir. Uning 
“ Dev onu lug’at  at -t urk ”  asari 1073-1077 y illarda muallifning t urk  qabilalari v a 
urug’lari orasida y urib t o’plagan mat eriallari asosida y ozilgan. “ Dev onu lug’at  
at -t urk ”  t urk igo’y  qabilalarning t ili, shev asi, shuningdek  ularning et nik  
t ark ibini o’rganishda muhim manba hisoblanadi. “ Lug’at ” ning t arix fani uchun 
ahamiy at i shundak i, unda t urk iy  qabilalar - bijanak , qipchoq, o’g’uz, boshqird, 
y abg’u, t at ar, qirg’iz, chig’il, y ag’mo, uy g’ur v a boshqalarning t urar-joy lari 
hamda ijt imoiy siy osiy  hay ot da t ut gan o’rni at rofl icha k o’rsat ib berilgan. 
Asarda t urk larning madaniy -maishiy, iqt isodiy  hay ot iga doir juda k o’p 
ma’lumot lar k elt iriladi. J umladan, ay ollar v a erk ak larning k iy inishi, 
ay ollarning qanday  bezanishi, xalqning urf-odat lari, bolalarning o’y inlari 
t o’g’risida ma’lumot lar olish mumk in. Asarda t urk larning k asbi-k ori, t aomlari, 
har xil ichimlik lar t ay y orlash t exnologiy asi, t abobat chilik k a doir mat eriallar 
ham bor. X ullas, “ Dev onu lug’at  at t urk ”  boy  et nografi j ma’lumot lari bilan 
t arixchilarning e’t iborini o’ziga jalb qilad X I -X I I  asr y irik  qomusiy  olimlaridan y ana biri N ajmiddin 
Umar ibn Muhammad anN asafi y dir. U fi qh, hadis, t afsir, 
adabiy ot , t il, t arix  v a boshqa sohalarga oid 100 ga y aqin asar 
y ozgan. A n-N asafi y ning muhim asarlaridan biri “ Kit ob al-
qand fi  zik ri ulamoy i Samarqand”  (“ Samarqand ulamolari 
haqida qand k it ob” ) hisoblanadi. Yaqin k unlargacha 
asarning asl arabcha mat ni bizgacha y et ib k elmagan, deb 
hisoblanar edi. Asarning qisqart irilgan forscha t arjimasi v a 
t ahriri (“ Qandiy ai xurd” ) ma’lum edi. Bir necha y il oldin an-
N asafi y  k it obining asl nusx asi t opilganligi v a Saudiy a 
Arabist onida shu y erlik  v at andoshimiz N azar Muhammad al-
Fary obiy  t omonidan nashr et ilganligi ma’lum bo’ldi. “ Kit ob 
al-qand”da o’rt a asrlarda Samarqandda y ashagan mingdan 
ort iq diniy  v a duny ov iy  olimlar haqida ma’lumot lar beriladi.  X asrdan boshlab fors-tojik tilida ham ilmiy-tarixiy asarlar yozila boshlandi. XV asrga kelib 
Movarounnahr tarixiga bag’ishlangan asarlar asosan davlat tili vazifasini bajargan 
forstojik tilida yoziladigan bo’ldi. Oldingi davrlarda arab tilida yozilgan qator tarixiy 
asarlar ham fors tiliga tarjima qilinar edi. Arabchadan fors tiliga o’girilgan dastlabki 
tarixiy asar Narshaxiyning “Buxoro tarixi” nomli kitobi edi. Bu asar 944- yilda yozilib, 
1128- yilda Abu Nasr Ahmad al-Quboviy tomonidan fors tiliga tarjima qilingan. U “arab 
tilidagi nusxada so’zlangan keraksiz va o’qiganda kishi tabiatida malollik orttiradigan 
narsalarni” qisqartirib yuborgan. Yarim asr o’tgandan keyin asar yana qaytadan tahrirga 
uchragan. 1178-1179 yillarda Muhammad ibn Zufar ibn Umar fors tilidagi tarjimani 
ikkinchi marotaba qisqartirib bayon etgan. Asarni bizning zamonamizgacha yetib kelgan 
barcha nusxalarida 1178-1220 yillar voqealari ham bayon qilinadi. Shunga qaraganda 
Narshaxiyning “Buxoro tarixi” kitobi uchinchi marta noma’lum muharrir tomonidan taxrir 
qilinganligi va to’ldirilganligini bilib olish mumkin. Asarning asl nusxasi va al-Quboviy 
tarjimasi hamda Muhammad ibn Zufar taxrirlari bizgacha yetib kelmagan. Yuqorida nomi tilga olingan al-Ya’qubiy nafaqat jug’rofiya, balki tarix 
ilmi sohasida ham qalam tebratgan olim hisoblanadi. Uning “Tarix” 
asari Sharq mamlakatlari, shu jumladan O’rta Osiyoning VII-IX 
asarlardagi tarixi bo’yicha muhim manbalardan biridir. Yirik arab 
tarixchisi Madoiniy (VII-IX asarlar) ning “Kitob al-mag’oziy” 
(“Urushlar haqida kitob”) hamda Xuroson hokimlari Asad ibn 
Abdulloh va Nasr ibn Sayyorga bag’ishlangan asarlari arablar istilosi 
va VIII asrning birinchi yarmidagi siyosiy tarix bo’yicha muhim 
manbalardan hisoblanadi. Madoiniyning mazkur asarlari bizgacha 
yetib kelmagan, lekin ayrim parchalari Balazuriy va Tabariy 
kitoblarida saqlanib qolgan. IX asrda yashab o’tgan eronlik yirik 
tarixchi va jug’rofiyun olim Balazuriyning “Kitob futuh al-buldon” 
(“Mamlakatlarni bosib olinishi haqida kitob”) asari arab istilolari 
tarixi bo’yicha eng yaxshi manbalardan hisoblanadi. Balazuriy “Kitob 
ansob al-sharif” (“Sharafli kishilar nasablari haqidagi kitob”) nomli 
asarning ham muallifidir.  Yirik qomusiy olim Tabariy asli eronlik bo’lib, ilohiyot, hadis, tavsir va tarix sohasida o’ndan ortiq asar 
yozgan. Biz uchun uning “Tarix ar-rusul va-l-muluk” (“Payg’ambarlar va podshohlar tarixi”) asari 
muhimdir. Bu asar umumiy tarix shaklida yozilgan bo’lib, mukammalligi va faktik materiallarga 
boyligi bilan ajralib turadi. Asarda “olamning yaratilishi”dan to 912- yilga qadar Sharq mamlakatlari, 
shu jumladan, O’rta Osiyoda bo’lib o’tgan ijtimoiy-siyosiy voqyealar haqida hikoya qilinadi. Arab 
manbalari yurtimizning ilk o’rta asrlar tarixini o’zida nisbatan to’liqroq aks ettirgan muhim manbalar 
hisoblanadi. Ulardan tanqidiy foydalanish bu davr tarixini o’rganish uchun muhimdir. Rivojlangan 
o’rta asrlarda O’rta Osiyoda sodir bo’lgan ijtimoiy- siyosiy voqyealar arab va fors-tojik tilida bitilgan 
juda ko’p tarixiy manbalarda o’z aksini topgan. X-XV asrlarda O’rta Osiyoga bir necha ajnabiy, asosan 
arab sayyohlari tashrif buyurib, bu yerda ko’rgan-  kechirganlarini o’z asarlarida yozib qoldirganlar. 
Bu sayyohlar qatoriga Abu Dulaf, alMuqaddasiy, al-Idrisiy, Yoqut Xamaviy va Ibn Battuta singari arab 
olimlarini kiritish mumkin.  Abu Dulaf (X  asr) asarlarida o’lk amizning t arixiy  jug’rofi y asini o’rganish uchun 
muhim bo’lgan ma’lumot lar mav jud. A bu Dulaf qat or Sharq mamlak at lari, shu 
jumladan Mov arounnahrga safar qilib, ma’lum muddat  dav omida bu y erdagi 
huk mdorlar saroy ida xizmat  qilgan. Safarlari chog’ida y ig’gan ma’lumot lari 
asosida u “ Risolat  ul-av v al”  (“ Birinchi risola” ) v a “ Risolat  ul-uxro”  (“ Ik k inchi 
risola” ) nomli asarlar y arat adi. Abu Dulafning har ik k ala asari qo’ly ozmasi 
1923- y ilda Mashhad k ut ubxonalarining biridan t opilgan. Mazk ur qo’ly ozmani 
at rofl icha t ahlil et gan I. Yu. Krachk ov sk iy  Abu Dulaf asarlarida k elt irilgan fak t  
v a dalillar ob’ek t iv  ek anligini t a’k idlay di. X  asrda y ashab o’t gan y ana bir arab 
geograf olimi al-Muqaddasiy  947 y ilda Quddus shahrida t ug’ilib, 1000- y ilda 
v afot  et gan. A l-Muqaddasiy  say ohat lari v aqt ida v a boshqa manbalardan 
olingan mat eriallar asosida “A hsan at -t aqosim fi  ma’rifat  al-aqolim”  
(“ I qlimlarni o’rganish uchun eng y axshi qo’llanma” ) nomli asar y ozgan. Mazk ur 
asarning ik k inchi qismida A jam mamlak at lari, shu jumladan X uroson, 
Mov arounnahr v a Sey ist onning jug’rofi y  holat i, mashhur shaharlari, osori-
at iqalari, aholisi v a uning mashg’ulot lari, diniy  e’t iqodi hamda urfodat lari, 
v iloy at larning ma’muriy  t uzilishi v a mashhur k ishilari t o’g’risida ma’lumot  
beriladi Etboringiz uchun 
rahmat!!!

MAVZU:ARAB YOZUVIDAGI TURKIY YOZMA MEROS

 . Arab tilidagi manbalar dastlab og’zaki ijod asosida vujudga kelgan va ular islomdan ilgarigi zamonlarga boradi. Arab tilidagi manbalar boshqa tillardan arab tiliga tarjima qilish asosida rivojlangan. Arab tilidagi manbalar ilk islom davri ijtimoiy fikr va adabiy ijod asosida vujudga kelgan. VII-VIII asrlardagi siyosiy o’zgarishlar (arab davlatchiligi), ijtimoiy munosabatlardagi o’zgarishlar, turli element (madaniyat)lar integratsiyasi (til, madaniyat, diniy aloqalar qorishuvi) tufayli arab tili katta hududda asosiy vositaga aylandi. Shu asosda arab tilida yozilgan asarlar soni ortib bordi. Qur’on nusxalari. Qur’on tafsirlari. Hadislar (dastlab og’zaki: 1 matn, 2 isnod). Muhammad payg’ambar, xalifalar hayotiga oid asarlar. Mazkur manbalar asosida musulmon qonunchiligi yaratiladi. O’rta asr arab yozuvining katta qismini tarixnavislik tashkil etadi, u: Qur’oniy bilimlar qorishuvi asosida rivojlangan. Kundalik bilimlar qorishuvi asosida rivojlangan. VIII asrda Abbosiylar davrida katta o’zgarishlar bo’ldi, fanning turli sohalari rivojlandi: -filologiya - lug’atlar - tarjima (alximiya, astrologiya, astronomiya, matematika, geografiya) -filosofiya (logika) - meditsina - botanika - mineralogiya - geografiya - tajvid.

Tarixiy asarlar. Arab tarixnavisligi VIII asr oxiridan XI asr boshlarigacha o’z davri nuqtai nazaridan yuksak rivojlandi. Shu yillarda ko’plab tarixiy asarlar yaratildi: Muhammad payg’ambar hayoti bilan bog’liq tarixiy kechinmalar bayoni; Muhammad payg’ambardan keyin o’tgan xalifalar, uning sahobalari hayoti bilan bog’liq tarixlar; turli rivoyatlar majmualari; alohida tarixiy voqyealar, janglar tarixini ifodalovchi asarlar (Abu Mixnof, Ibn Is’hoq, Ibn Sa’d, al-Madoiniy va b.) IX asrning ikkinchi yarmidan boshlab tarixiy voqelik ma’lum tizimga solingan tarixiy asarlar yaratildi (al- Balazuriy, ad-Dinavariy, al-Ya’qubiy va b.). Muhammad Jarir at-Tabariyning “Tarix ar-rusul va-l-muluk” («Payg’ambarlar va podshohlar tarixi») asarini arab tarixnavisligi ilk bosqichining xulosasi bo’ldi, deyish mumkin.

Mazkur an’ana, keyingi asrlarda davom etdi. Al- Mas’udiyning «Muruj azzahab», Abu Rayxon Beruniyning «Osor al-boqiya» («O’tmish xalqlardan qolgan yodgorliklar») va «Hindiston» asarlari va boshqalar ana shular jumlasidandir. Arab tilida fanlar tasnifiga (klassifikatsiya) oid asarlar ham yozilgan: Ibn Farigun «Javomi al -ulum» Ibn an-Nadim «Kitob al-fihrist», Abu Abdulloh al-Xorazmiy «Mafotih al-ulum» («Ilmlar kaliti»). Ma’lum bo’ladiki, dastlabki uch yuz yil davomida arab tilidagi manbalar o’z rivojlanish bosqichida mavzularga bo’linish nuqtai nazaridan takomillashadi. Kitoblar yozish an’anasi shakllanadi va rivojlanadi. Bu an’ana Arabiston shaharlari (Madina, Basra, Kufa, Damashq) doirasidan tashqariga chiqib, butun xalifalik hududiga yoyildi (Nishopur, Marv, Buxoro, Samarqand, Hirot, G’azna, Sheroz, Hamadon, Isfaxon va h.k.)

Shuningdek Mavsil, Vosit, Hims, Halab, Quddus, Qohira, Qayruvon, Fos, Kordova, Sevilya, Toledo kabi shaharlar ham xalifalik doirasidagi yirik madaniy markazlarga aylandi. Katta hududda yagona davlat tashkil topishi, ilm - fanga e’tibor ortishi, arab tili keng hududda umumiy ilmiy muomala tiliga aylanishi, Sharq va G’arb ilm-fani qorishuvi arab tilida ko’plab asarlar yaratilishiga asosiy omil bo’ldi va bu an’ana keyinchalik, Arab xalifaligidan chiqib, mustaqil davlatlar tashkil topganda ham davom etdi. X asr oxiriga kelib arab adabiy tili shevalardan uzilib, mustaqil adabiy ilmiy til bo’lib qoldi va ana shu (o’ziga xos o’lik tilda) tilda ilmiy asarlar yaratish an’anasi olimlar doirasida saqlanib turdi. Ayniqsa Qur’oniy bilimlar (qiroat, tajvid, tafsir; hadislar, hadislarga sharhlar; fiqhga oid ko’plab asarlar) musulmon mamlakatlarda rivojlanishda davom etdi. Madrasalarda fiqhga oid darslar asosiy o’rinda turardi