logo

Ashtarxoniylar davri tarixshunosligi

Загружено в:

16.08.2023

Скачано:

0

Размер:

3014 KB
Mav zu: A sht arxoniy lar  Mav zu: A sht arxoniy lar  
dav ri  t arixshunosligidav ri  t arixshunosligi Reja:Reja:
  

Ashtarxoniylar sulolasining o’rni.Ashtarxoniylar sulolasining o’rni.

Ashtarxoniylar  davrida  maktab va Ashtarxoniylar  davrida  maktab va 
madrasa ta’limi.madrasa ta’limi.

Davlat boshqaruvida ilm-fanga bo’lgan Davlat boshqaruvida ilm-fanga bo’lgan 
e’tibor.e’tibor.

Xulosa. Xulosa. 

Foydalanilgan adabiyotlarFoydalanilgan adabiyotlar
 Buxoro  ilm-fani rivojida Ashtarxoniylar sulolasining Buxoro  ilm-fani rivojida Ashtarxoniylar sulolasining 
o’rni.o’rni.

XVII - XVIII asrlarda shahar va qishloqlarda koplab XVII - XVIII asrlarda shahar va qishloqlarda koplab 
maktab (maktabxona)lar faoliyat korsatgan. Ogil va qiz maktab (maktabxona)lar faoliyat korsatgan. Ogil va qiz 
bolalar alohida abolalar alohida a
lohida maktablarda oqitilgan. Ogil lohida maktablarda oqitilgan. Ogil 
bolalar maktablari masjidlar, madrasalar, korxonalar bolalar maktablari masjidlar, madrasalar, korxonalar 
qoshida yoki xususiy maktabdorlar xonadonlarida tashkil qoshida yoki xususiy maktabdorlar xonadonlarida tashkil 
etilgan bolib, masjid imomi yoki madrasani tugatgan etilgan bolib, masjid imomi yoki madrasani tugatgan 
ziyoli kishilar oqituvchilik qilgan. Ularni domla deyishgan. ziyoli kishilar oqituvchilik qilgan. Ularni domla deyishgan. 
Qiz bolalar maktablari badavlat kishilar yoki oqituvchi Qiz bolalar maktablari badavlat kishilar yoki oqituvchi 
ayollar uylarida tashkil etilgan, qizlarni otinoyi, otinbibi, ayollar uylarida tashkil etilgan, qizlarni otinoyi, otinbibi, 
bibixalifa, bibiotin deb atalgan ayol oqituvchilar bibixalifa, bibiotin deb atalgan ayol oqituvchilar 
oqitishgan.oqitishgan. 
Madrasa orta va oliy oquv yurti hisoblangan. Madrasaga 
maktabxonalarni tugatganlar qabul qilingan. Madrasa talimi talabalar 
iqtidoriga qarab 7 - 12 yil davom etgan. Buxoro xonligi shaharlarida 
150 dan ortiq madrasa bolgan. Madrasada arab, fors tilida yozilgan 
kitoblar oqitilgan, ular talabalarga mudarris tomonidan turkiy tilda 
sharhlab berilgan. Oqish „Avvali ilm” deb nomlangan fors tilidagi 
oquv qollanmasini ozlashtirishdan boshlangan. Keyin arab tili 
grammatikasi oqitilgan. Fiqh (huquq) kursi majburiy kurs 
hisoblangan. Nodir devonbegi madrasasi. Ilm-fanIlm-fan

Diniy mutaassiblik, xalq ommasidan diniy 
aqidalarga sozsiz itoat etish talablarining 
kuchayishi ilm-fan ravnaqiga salbiy tasir etdi. 
Shunga qaramasdan ilm-ahllari ijodi 
batamom toxtab qolmadi. XVII asrning taniqli 
olimi, Mir Arab madrasasi mudarrisi 
Muhammad Sharif Buxoriy (1609-1697) 
falsafa, tasavvur, tarix, fiqh, tilshunoslik, 
astronomiya sohasida 20 dan ortiq asarlar 
yozgan. Uning „Davriylik haqida risola” asari 
makon va zamon masalalariga bagishlangan. 
Uning „Xoqonga foydali maslahatlar” kitobi 
25 bob 32 fasldan iborat bolib, unda shariat 
qonun-qoidalari, ijtimoiy hayot va axloqiy 
muammolarga oid malumotlar, hukmdorlar 
togrisida qiziqarli lavhalar oz ifodasini 
topgan. Adabiyot va sanat

XVII - XVIII asr birinchi yarmida 
adabiyot ancha rivoj topdi. Adabiy 
muhitda Bedil (asli ismi Mirzo 
Abdulqodir, 1644 - 1721) ning orni 
katta. U kesh (Shahrisabz)lik, 
turkiy barlos urugidan, Hindistonga 
kop marta safar qilgan, Dehlida 
vafot etgan. Bedil inson erkinligi, 
tafakkuri haqida falsafiy, axloqiy 
qarashlarini sheriy va nasriy 
asarlarida bayon etgan. Bedil 120 
ming misradan ortiq sheriy va 
nasriy asarlar yozgan. Uning yirik 
asari „To rt unsur” nasrda yozilgan 
bolib, havo, suv, yer, olov , haqida, 
shuningdek, osimliklar, hayvonlar 
va odamning kelib  с hiqishi haqida 
oz qarashlarini bayon etadi. 
1652- yilda Buxoro shahrida 1652- yilda Buxoro shahrida 
Abdulazizxon qurdirgan qosh Abdulazizxon qurdirgan qosh 
imoratli madrasa mustahkamligi, imoratli madrasa mustahkamligi, 
nans naqshli koshinlarga boyligi nans naqshli koshinlarga boyligi 
bilan ajralib turadigan, oz bilan ajralib turadigan, oz 
zamonasi memorchiligining yetuk zamonasi memorchiligining yetuk 
namunasi hisoblanadi. namunasi hisoblanadi. 
Imomqulixon Madina shahrida Imomqulixon Madina shahrida 
Chorbog, Makkadagi Kabaga Chorbog, Makkadagi Kabaga 
kiraverish darvozalaridan biri kiraverish darvozalaridan biri 
ostonasi uchun oltin va kumush ostonasi uchun oltin va kumush 
tutqichli yogoch zina qurdiradi. tutqichli yogoch zina qurdiradi. 
XVIII asr boshlarida Qarshida XVIII asr boshlarida Qarshida 
Shermuhammadbiy, Xoja Shermuhammadbiy, Xoja 
Qurbonbiy madrasalari, savdo Qurbonbiy madrasalari, savdo 
yollarida hashamatli rabotlar yollarida hashamatli rabotlar 
barpo etiladi.barpo etiladi. Samarqandda xam Shayboniylar nomi bilan boqliq binoiy xayirlar 
anchagina.
Ilm-fan. Shayboniylar davrida fan va madaniyat sezilarli darajada 
rivojlangan. Bunga — ushbu suiola hukmdorlari orasidan oz 
davrining yetuk ilm-fan arboblari yetishib chiqqanligi ham tasii 
korsatgan. Chunonchi, Muhammad Shayboniyxon, Kochkun- 
chixon va Ubaydullaxonlar oz davrii-ing nihoyatda oqimishli 
kishilari bolganlar.
Shuningdek, Muhammad Shayboniyxon, Abdulazizxon va 
Abdullaxonlar kutubxonalarida oz zamonasming ajoyib kiiob 
xazinalari bolgan. Bundan tashqari, Movarounnahrda Mirzo 
Ulugbek akademiyasi ananalarini davom ettiruvchi fidokor olimlar 
yetishib chiqdi Masalan, Samarqand va Buxoro madrasalarida 
mudarrislik qilgan mavlono Kamoliddin Ibrohim, Abdullaxonning 
mualhmi Xoja Muhammad, yulduzshunos Qiyomiddin Shaydo, 
lftixor ul-atibbo (tabiblar irtixori) unvonini ohshga sazovor bolgan 
Muhammad Mazid, Hakim Shahrisabziy, jarroh mavlono Baqo, 
mavlono Rafe, 1541- yilda ilmi tibb va dori-darmonlar haqida asar 
yozgan Muhammad Husayn ibn Shiroq Samarqandiy, koz 
kasalhklarini davolashda nom chiqargan Shohali ibn Sulaymon, 
Xoja Hakim (vafoti 1585), natijat-ul-atibbo unvonini olgan 
Abdulhakim ibn Sulton Mahmud kabilar shular jumlasidandir. 
Xoja Hasan Nisoriy „ Muzakkiri ahbob“ asariaa matematika va 
astronomiya ilmida shuhrat topgan mavlono Kavkabivni alohida 
qayd etadi. 
Memoriy obida Abdullaxon II tomonidan bunyod etilgan. U (toliq ismi: Abdulla ibn Iskandarxon ibn 
Jonibek sulton ibn Xoja Muhammad ibn Abdulxayrxon) (1534, Miyonqol, Ofarinkent qishlogi – 
1598, Samarqand, Buxoro yaqinidagi Bahouddin majmuasiga dafn etilgan) ozbek davlatchiligi 
tizimidagi Buxoro xonligining shayboniylar sulolasidan chiqqan eng yirik hukmdori (1583-1598), 
davlat arbobi, sarkarda, ilm-fan, marifat, madaniyat homiysi.  Bobosi Jonibek sulton Karmana va 
Miyonqol hokimi bolgan. Otasi Iskandar sulton ogli tugilgan paytda Ofarinkentni, keyinchalik 
Karmanani boshqargan. Abdullaxon II Shayboniyxon vafotidan keyin parchalanib ketgan 
mamlakat hududini qayta birlashtirish, markaziy davlat hokimiyatini mustahkamlash uchun yoshlik 
chogidan qattiq kurash olib borgan. Uning hukmronligi davrida Buxoroda ilm-fan, sanat, 
shaharsozlik, adabiyot va shu kabi sohalar gullab-yashnadi. XulosaXulosa
Abdullaxonning butun hukmronlik davri tinimsiz urushlarda kechdi. 1574-
yil Balxni, 1578-yili Samarqandni, 1583-yil Toshkent va Fargonani, 1584-yili 
Badaxshonni, 1595-yili Xorazmni zabt etadi va oz davlati tarkibiga qoshib 
oldi. Abdullaxon II davrida mamlakat hududi Qashqardan Orol va Kaspiy 
dengizlari sohillarigacha, Turkiston va Sayramdan Xurosonning sharqiy 
qismigacha bolgan yerlardan iborat edi. Markazlashgan davlat tashkil 
etilgach, mamlakatda ilm-fan va madaniyat rivojlandi.

Mav zu: A sht arxoniy lar Mav zu: A sht arxoniy lar dav ri t arixshunosligidav ri t arixshunosligi

Reja:Reja:  Ashtarxoniylar sulolasining o’rni.Ashtarxoniylar sulolasining o’rni.  Ashtarxoniylar davrida maktab va Ashtarxoniylar davrida maktab va madrasa ta’limi.madrasa ta’limi.  Davlat boshqaruvida ilm-fanga bo’lgan Davlat boshqaruvida ilm-fanga bo’lgan e’tibor.e’tibor.  Xulosa. Xulosa.  Foydalanilgan adabiyotlarFoydalanilgan adabiyotlar 

Buxoro ilm-fani rivojida Ashtarxoniylar sulolasining Buxoro ilm-fani rivojida Ashtarxoniylar sulolasining o’rni.o’rni.  XVII - XVIII asrlarda shahar va qishloqlarda koplab XVII - XVIII asrlarda shahar va qishloqlarda koplab maktab (maktabxona)lar faoliyat korsatgan. Ogil va qiz maktab (maktabxona)lar faoliyat korsatgan. Ogil va qiz bolalar alohida abolalar alohida a lohida maktablarda oqitilgan. Ogil lohida maktablarda oqitilgan. Ogil bolalar maktablari masjidlar, madrasalar, korxonalar bolalar maktablari masjidlar, madrasalar, korxonalar qoshida yoki xususiy maktabdorlar xonadonlarida tashkil qoshida yoki xususiy maktabdorlar xonadonlarida tashkil etilgan bolib, masjid imomi yoki madrasani tugatgan etilgan bolib, masjid imomi yoki madrasani tugatgan ziyoli kishilar oqituvchilik qilgan. Ularni domla deyishgan. ziyoli kishilar oqituvchilik qilgan. Ularni domla deyishgan. Qiz bolalar maktablari badavlat kishilar yoki oqituvchi Qiz bolalar maktablari badavlat kishilar yoki oqituvchi ayollar uylarida tashkil etilgan, qizlarni otinoyi, otinbibi, ayollar uylarida tashkil etilgan, qizlarni otinoyi, otinbibi, bibixalifa, bibiotin deb atalgan ayol oqituvchilar bibixalifa, bibiotin deb atalgan ayol oqituvchilar oqitishgan.oqitishgan.

 Madrasa orta va oliy oquv yurti hisoblangan. Madrasaga maktabxonalarni tugatganlar qabul qilingan. Madrasa talimi talabalar iqtidoriga qarab 7 - 12 yil davom etgan. Buxoro xonligi shaharlarida 150 dan ortiq madrasa bolgan. Madrasada arab, fors tilida yozilgan kitoblar oqitilgan, ular talabalarga mudarris tomonidan turkiy tilda sharhlab berilgan. Oqish „Avvali ilm” deb nomlangan fors tilidagi oquv qollanmasini ozlashtirishdan boshlangan. Keyin arab tili grammatikasi oqitilgan. Fiqh (huquq) kursi majburiy kurs hisoblangan. Nodir devonbegi madrasasi.

Ilm-fanIlm-fan  Diniy mutaassiblik, xalq ommasidan diniy aqidalarga sozsiz itoat etish talablarining kuchayishi ilm-fan ravnaqiga salbiy tasir etdi. Shunga qaramasdan ilm-ahllari ijodi batamom toxtab qolmadi. XVII asrning taniqli olimi, Mir Arab madrasasi mudarrisi Muhammad Sharif Buxoriy (1609-1697) falsafa, tasavvur, tarix, fiqh, tilshunoslik, astronomiya sohasida 20 dan ortiq asarlar yozgan. Uning „Davriylik haqida risola” asari makon va zamon masalalariga bagishlangan. Uning „Xoqonga foydali maslahatlar” kitobi 25 bob 32 fasldan iborat bolib, unda shariat qonun-qoidalari, ijtimoiy hayot va axloqiy muammolarga oid malumotlar, hukmdorlar togrisida qiziqarli lavhalar oz ifodasini topgan.