logo

Boshlang‘ich sinf darslarining takomillashtirishga integratsion va innovatsion yondoshuv

Загружено в:

15.08.2023

Скачано:

0

Размер:

512.4443359375 KB
Mavzu:Boshlang‘ich sinf 
darslarining takomillashtirishga 
integratsion va innovatsion 
yondoshuv                 Reja:

1.Boshlang‘ich sinflarda integratsiya va innovatsion 
darslarini joriy qilishning nazariy asoslari. 

2.Boshlang‘ich sinf darslarining takomillashtirishga 
integratsion va innovatsion yondoshuv. 

3.Boshlang’ich sinf darslarini integratsiya va 
innovatsion tizimi bo‘ycha metodik tavsiyalar. 

4.Foydalanilgan adabiyotlar ro’yhati .                 
Har kim bilim olish huquqiga ega. 
Bepul umumiy ta‘lim olish davlat 
tomonidan kafolatlanadi. O’quv 
muassasasi ishlari davlat 
nazoratidadir
O’zbekiston Respublikasining 
Konstitutsiyasining 41-moddasi                  

Bugungi kunda rivojlangan mamlakatlar ta‘lim tizimi amaliyotida 
interfaol ta‘limlaridan tabora kengroq foydalanilmoqda. Bugungi kun 
talabidan kelib chiqqan xolda boshlang’ich sinflarda interfaol metod 
asosida ―Atrofimizdagi olam  predmetini o’rganish jarayoni va uni ‖
samaradorligini tashkil etish bo’yicha ilmiy-metodik va amaliy 
tavsiyalar ishlab chiqish nihoyatda dolzarb masaladir. Muammoning 
o’rganilganlik darajasi: Innovasion pedagogika, pedagogik 
texnologiyalarning yutuqlarini amaliyotga tadbiq etishda ilmiy-
tadqiqot ishlarini olib borganlar. O‗zbekistonda N.Azizxo‗jaeva, 
J.Yo’ldoshev, A.Aliqulov, N.Do‗stanov, A.Gomish, R.Ishmuxammedov, 
M.Ochilov, N.Saidaxmedov, B.Farberman, O’.Tolipov va boshqalar. 
MDH davltlarida jumladan Rossiyada, A.Atutov, V.Bespal‘ko, 
Yu.Babanskiy, T.Raboy, M.Klarin va boshqalar. Xorijiy davlatlarda esa 
Djeni Still, G.Dayana, Kert Meredis, B. Inxeldel, Charloz Templ, 
D.Kluster, J..Gimans va boshqalar, N.Azizxo’jaeva o’z tadqiqotlaridan 
pedagogik texnologiyalarni qo’llashni ilmiy-nazariy asoslariga hamda 
o’qitishning zamonaviy muammolarini ochib berishga alohida etibor 
qaratgan.                  
Innovatsiya   – (inglizcha Innovation – yangilik 
kiritish) – tizim ichki
tuzilishini o’zgartirish, amaliyot va nazariyaning 
muhim qismi. Innovatsion
jarayonning mazmuniy tomonini o’z ichiga oladi 
(ilmiy g’oyalar va ularning
texnologiyalarini amaliyotga kiritish).                 Beruniyning pedagogik qarashlari asosan:

-oilada bola tarbiyasi; aqliy     
ta‘lim;
-ahloqiy va jismoniy tarbiya:
-mehnat va insonparvarlik 
tarbiyasi:                 Ta’lim jarayonida pedagogik innovatsion usullarni qo‘llash va
samaradorligini oshirish omili sifatida.

Ta‘lim to’g’risidagi qonuni, Kadrlar tayyorlash milliy dasturi, ―Maktab
ta‘limini rivojlantirish Davlat umummilliy dasturi ni ta‘lim jarayoniga tadbiq‖
etish bilan ta‘limda sifat va samaradorlikka erishish va shu orqali modernizasiya
qilingan ta‘lim standartlari to’liq bajarilishi ta‘min etish davri boshlandi.
Davlatimiz tomonidan yangi maktablar qurilishi, minglab maktablarni
yangitdan rekonstruksiya qilish, joriy ta‘mirlash ishlari jadal sur‘atlar bilan olib
borilmoqda.
Maktablarni yangi jihoz, asbob-uskunalar, takomillashtirilgan dasturlar,
moderinizasiya qilingan, tajriba-sinovdan o’tgan standartlar, darsliklarning yangi
avlodi bilan (ijara tariqasida) ta‘minlash, kompyuterlashtirish davlat umummilliy
dasturi asosida izchil amalga oshirilmoqda.
Endi o’quv jarayonini yangilangan dastur va standart talablariga javob
beradigan zamonaviy darslar asosida tashkil etish davri keldi.                 
Bugungi kun pedagogika sohasida kirib kelayotgan yangiliklar, yangi
pedagogik texnologiyalar va pedagogik innovasiyalar zamonaviy pedagog
kadrlarni shakllantirishda asos bo’lib xizmat qiladi.
Oliy ta‘lim (shuningdek o’rta, o’rta maxsus kasb-hunar ta‘limi) mutaxassis
kadrlar tayyorlashda bo’lajak o’qituvchilarning metodik mahoratiga, ularni
o’qitishning yangi usullarini o’zlashtirishlariga yetarli e‘tibor 
berilmayotganligi
ta‘lim sifati samaradorligiga salbiy ta‘sir ko’rsatmoqda.
―Pedagogik texnologiya atamasi o’qituvchilarimiz orasida ikki xil
ma‘noda qo’llanilmoqda:
1. Zamonaviy texnika, elektron hisoblash mashinasi, kompyuter, audial,
vizual asboblarini ta‘lim-tarbiya jarayoniga qo’llab samaradorlikni oshirish;
2. Ta‘lim-tarbiya jarayoni maqsadi, vositasi, natijasini oldindan o’rganish,
qayd etish yo’llari bilan o’qituvchining kafolotlangan natijaga erishishini
ta‘minlash.                                  
Innovatsion pedagogika hozirgi davirda norasmiy fan sfatida ma‘lum bo‘lgan
biroq kun sayin butun jahon soha mutaxasislarining etiboriga tushib jadal
rivojlanib borayotgan bilimlar tizimidir. Uning ta‘limiy ahamiyatini tan olgan
pedagoglar jamoasi olimlar shu boisdan ham mavjud ananaviy pedagogikaga
tanqidiy yondashmoqdalar. Hozirgi kunlarda shakilanib rivojlanib borayotgan
mazkur yangi fan haqida jiddiy fikrlar bildirilyapti uning asosiy vazifasi
xukumron bo‘lib turgan butun o‘quv tarbiya tizimi nazariyasini innovatsiya
asosida qayta tashkil etib o‘zlashtirishdir. Innovatsion pedagogika – hukumron
nazariya nazariy va amaliy muammolarni hal etishning asosi qilib olingan.
Innavatorlar fikricha asosan adbiy mumtoz pedagogik nazariyalar eskirib qolgan
yangi sharoitda hozirgi avlodni bu yo‘l bilan tarbiyalash mumkin emas. Hozirgi
pedagogika fanidagi vaziyat umumiy holda shundan iborat. Bu vaziyatda
innavatsiya juda muhim pedagogika – bilimlar tizimidir obektivlik maqsadga
muvofiqlik, mustahkamlik bir-biriga zid bo‘lmaslik uning asosiy
harakteristikalaridir ―Pedagogika tizimini har qanday ilmiy nazariya kabi tizimini
tashkil etuvchi tamoyillari loyhalashtiradi va ushlab turadi yani ushbu tizim asosiy
bilimlarga asoslanishi asosiy holdir obektiv nazariyaning asosiy tamoyillarini
faqatgina ilmiy purintsin bo‘linish shart ammo g‘oyaviy bo‘lmasligi lozim
insonning aqliy rivojlanganligi va tarbiyasi haqidagi bilim darajasining talabga
muvofiqdir obektivlikning yagona talabidir. Idealogiya bu har doim ham u yoki
bu ijtimoiy guruhlarning bir tomonlama ijtimoiy qiziqishlari bo‘lib ular buni
qimmatli yo‘l-yo‘riq va g‘oya sfatida boshqalarga majburlaydilar. Jahon
pedagogiknazariyasi tarbiyaviy jarayon shrti bilan bog‘liq yuqorida turgan
odamlarning g‘oyalari qanday bo‘lishi bilan bog‘liq allaqachon etirof etganligi.
O‘sib borayotgan avlodlar tarbiyasi juda jiddiy ish bo‘lib uning o‘tkinchi
narsalarga bog‘liq etib qo‘yish mumkin emas.                 Foydalanilgan  adabiyotlar:

Abdullaeva Q.A., Safarova R.G’., Bikbaeva N.U, Baxramov. Boshlang’ich
ta‘lim davlat ta‘lim standarti. Boshlang’ich ta‘lim jurnali №6 2010-y.
Abdullaeva Q.A, Safarova R.g’, Bikbaeva N.U, Baxramov.
Boshlang’ich ta‘lim Konsepsiyasi. Boshlang’ich ta‘lim jurnali № 6-1998 y.
Abdullaeva q. Ochilov M., K.Nazarov, S.Fuzailov, N.Bikbaeva
«Boshlang’ich maktab darsliklarini yaratish mezonlari. T.: 1999.
Adizov B.R. Boshlang’ich ta‘limni ijodiy tashkil etishning nazariy asoslari.
Pedagogika fanlari doktori ilmiy darajasini olish uchun yozilgan avtoreferati. T.:
2003-y.                 
E’tiboringiz  
uchun  rahmat

Mavzu:Boshlang‘ich sinf darslarining takomillashtirishga integratsion va innovatsion yondoshuv

Reja:  1.Boshlang‘ich sinflarda integratsiya va innovatsion darslarini joriy qilishning nazariy asoslari.  2.Boshlang‘ich sinf darslarining takomillashtirishga integratsion va innovatsion yondoshuv.  3.Boshlang’ich sinf darslarini integratsiya va innovatsion tizimi bo‘ycha metodik tavsiyalar.  4.Foydalanilgan adabiyotlar ro’yhati .

 Har kim bilim olish huquqiga ega. Bepul umumiy ta‘lim olish davlat tomonidan kafolatlanadi. O’quv muassasasi ishlari davlat nazoratidadir O’zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasining 41-moddasi

 Bugungi kunda rivojlangan mamlakatlar ta‘lim tizimi amaliyotida interfaol ta‘limlaridan tabora kengroq foydalanilmoqda. Bugungi kun talabidan kelib chiqqan xolda boshlang’ich sinflarda interfaol metod asosida ―Atrofimizdagi olam predmetini o’rganish jarayoni va uni ‖ samaradorligini tashkil etish bo’yicha ilmiy-metodik va amaliy tavsiyalar ishlab chiqish nihoyatda dolzarb masaladir. Muammoning o’rganilganlik darajasi: Innovasion pedagogika, pedagogik texnologiyalarning yutuqlarini amaliyotga tadbiq etishda ilmiy- tadqiqot ishlarini olib borganlar. O‗zbekistonda N.Azizxo‗jaeva, J.Yo’ldoshev, A.Aliqulov, N.Do‗stanov, A.Gomish, R.Ishmuxammedov, M.Ochilov, N.Saidaxmedov, B.Farberman, O’.Tolipov va boshqalar. MDH davltlarida jumladan Rossiyada, A.Atutov, V.Bespal‘ko, Yu.Babanskiy, T.Raboy, M.Klarin va boshqalar. Xorijiy davlatlarda esa Djeni Still, G.Dayana, Kert Meredis, B. Inxeldel, Charloz Templ, D.Kluster, J..Gimans va boshqalar, N.Azizxo’jaeva o’z tadqiqotlaridan pedagogik texnologiyalarni qo’llashni ilmiy-nazariy asoslariga hamda o’qitishning zamonaviy muammolarini ochib berishga alohida etibor qaratgan.

 Innovatsiya – (inglizcha Innovation – yangilik kiritish) – tizim ichki tuzilishini o’zgartirish, amaliyot va nazariyaning muhim qismi. Innovatsion jarayonning mazmuniy tomonini o’z ichiga oladi (ilmiy g’oyalar va ularning texnologiyalarini amaliyotga kiritish).