Maxsus fanlarni o’qitish jarayonida modulli yondoshuv. Masofaviy ta’lim
![Mav zu: Maxsus fanlarni o’qit ish
jaray onida modulli y ondoshuv.
Masofav iy t a’lim](/data/documents/479eb95d-8172-4843-8cd3-2bec666a1732/page_1.png)
![RE J A:
1. Modulli t a’lim
2. Masofav iy t a’lim y ut uq
v a k amchilik lari](/data/documents/479eb95d-8172-4843-8cd3-2bec666a1732/page_2.png)
![
Ta’lim jarayoniga “Modulli ta’lim”
tushunchasi 1971 yillarda Dj.Rassel
tomonidan kiritilgan. Dj.Rassel
modulni o‘quv paketi sifatida talqin
etadi va unga o‘quv materialining
konseptual birligini o‘rganishga oid
harakatlarni kiritadi. B.M.Goldshmid
– modulni talabaga ma’lum
ko‘zlangan natijaga erishishiga
yordam beruvchi mustaqil birlik
sifatida talqin etadi.
G.Ouyens modulni yopiq kompleks
sifatida talqin etadi va ushbu
kompleksga
ta’lim beruvchi, ta’lim oluvchi,
o‘rganiladigan axborot materiali va
vositalarni kiritadi.
Modulli t a’lim t ushunchasi](/data/documents/479eb95d-8172-4843-8cd3-2bec666a1732/page_3.png)
![
Mudulli ta’lim texnologiyalari -
eng zamonaviy texnologiya bo‘lib,
modul bloklaridan tashkil topgan
axborotni tizimli ravishda qayta
ishlash va tahlil
qilishga, talabaning mustaqil
faoliyatiga asoslangan bilim,
ko‘nikma va malaka
diagnostikasida turli shakllaridan
foydalangan holda tashkil
etiluvchi yaxlit
jarayon.Mudulli t a’lim
t exnologiy alari](/data/documents/479eb95d-8172-4843-8cd3-2bec666a1732/page_4.png)
![O’qit ish t ex nologiy alari farqi](/data/documents/479eb95d-8172-4843-8cd3-2bec666a1732/page_5.png)
![Masofaviy ta’lim – alohida ta’lim shakli bo‘lib, u insonning mustaqil
fikrlash, holatni baholash, xulosa va bashorat qilish qobiliyatlarini
rivojlantiradi. Masofaviy ta’limning yana bir afzalligi shundaki, unda
o‘quvchi o‘ziga qulay vaqtda va hattoki ishdan ajralmagan holda bilim
olishi mumkin. Aynan shunday afzalliklari tufayli ushbu tizim hozirgi
kunda dunyoda keng tarqalgan .](/data/documents/479eb95d-8172-4843-8cd3-2bec666a1732/page_6.png)
![Masofaviy o‘qitishning maqsadi
talabalarning dasturiy bilim, tasavvur va
ko‘nikmalari asosida mustaqil ishlash
samaradorligini oshirish – ularni ilmiy
fikrlashga o‘rgatish, o‘quv faniga
qiziqishini kuchaytirish, kasbiy bilimlarini
chuqurlashtirish, nazariy va amaliy
mashg‘ulot mobaynida faolligini
kuchaytirishdan iborat. Bunday faoliyatda
masofali o‘qitishning ulushi kattadir.](/data/documents/479eb95d-8172-4843-8cd3-2bec666a1732/page_7.png)
![Masofali o‘qitish quyidagi besh ta’minotga ega:
1. dast uriy ( tizimning lokal va global (Internet) tarmog‘idan
foydalanuvchilar uchun axborot taqdim etiladigan );
2. t ex nik ( axborot tarmog‘iga ulangan va tashqaridagi ochiq
axborot
manbalariga ulanish uchun Internetga chiqish imkoniyatiga ega
bo‘lgan lokal kompyuter tarmog‘idan );
3. ax borot ( o‘quv kurslari bo‘yicha keng ma’lumotnomali
axborotlar );
4. o‘quv -usl ubiy ( kurslar ma’l umoti, mazmuni, elektron ma’ruza
matnlari, virtual amaliy mashg‘ulotlar va laboratoriya ishlari, talaba-
o‘qituvchi muloqoti uchun teleanjuman, elektron pochta, nazorat
testlari, o‘zlashtirish monitoringi bloki, virtual kutubxonalarga va
turli materiallarga murojaatlar ro‘yxati, Internet tarmog‘idagi o‘quv
kurslar );
5. moliyaviy](/data/documents/479eb95d-8172-4843-8cd3-2bec666a1732/page_8.png)
![](/data/documents/479eb95d-8172-4843-8cd3-2bec666a1732/page_9.png)
![Ta’lim
arboblarining
fikrlari](/data/documents/479eb95d-8172-4843-8cd3-2bec666a1732/page_10.png)
![Rust am X OLMURODOV,
Samarqand davlat unive rsit e t i re k t ori:
- Bizda oliy o‘quv y urt lariga o‘qishga k irish vahima,
o‘qishni bit irib chiqish oson. Che t e l oliy t a’lim
muassasalarida ak sincha, o‘qishga k irish oson,
diplom olish juda qiy in. Shuningde k , xorijda
t alabalar ist asa darslarda qat nashadi, ist amasa
masof adan t a’lim oladi. Muhimi, darsni
o‘zlasht irish, t opshiriqlarni bajarishdir. Bizda ham
bu t art ib pande miy a sabab y o‘lga qo‘y ildi.
Yut ug‘imiz barcha oliy t a’lim muassasalari birde k
masof adan t a’lim be rishga jalb qilingani va bunga
e rishgani bo‘ldi. Bunday t art ib ilk bor joriy
e t ilayot gani uchun o‘ziga y arasha k amchilik lar
bo‘lishi t abiiy hol, albat t a. Bundan aslo
qo‘rqmasligimiz, balk i k amchilik larni t uzat ishimiz
ke rak . Masof aviy t a’lim t izimiga qachondir
o‘t ishimiz k e rak e di. Endi bu t a’lim t izimini
t akomillasht irishimiz lozim. I st asa t alabalar k e lib
o‘qisin, sharoit i bo‘lmasa, masof adan o‘qisin.](/data/documents/479eb95d-8172-4843-8cd3-2bec666a1732/page_11.png)
![G‘ayrat IBRAGIMOV,
Toshkent davlat iqtisodiyot universiteti Samarqand filiali professori:
- Masofaviy ta’limda ta’lim uzluksizligi ta’minlanadi, o‘qituvchining ham o‘z ustida
ishlash imkoni yaratiladi, Moodle orqali har bir talaba bilan ishlash imkoni
yuzaga keladi. Moodle tizimini bir marta materialga to‘ldirib olsa, keyingi yildan
vaqt tejaladi. Ammo, bu tizimda talabalarni nazorat qilish qiyin. Ayrim talabalar
o‘qituvchini chalg‘itishga urinadi. Masalan, talaba ertalab Moodle tizimi orqali
hamma fanlarga kirib chiqadi va u darsga kirganini isbotlamoqchi bo‘ladi.
Masofaviy ta’limning kamchiligi shundaki, kimdir login parol bilan Moodle
tizimiga kirib, talaba o‘rniga testlarni yechishi mumkin. Agar fanni yaxshi
biladigan o‘rtog‘iga talaba login parolini bersa, u o‘rtog‘ining testlarini yechib
bera oladi. Mana shunday firibgarliklar bo‘lgani qulog‘imga chalindi.
Moodle tizimida hamma talaba ham mustaqil ta’limda topshiriqlarni tushuna
olmaydi. O‘qituvchi ba’zan talaba bilimini nisbatan baholashga majbur bo‘ladi.
Mustaqil ta’lim zerikarliroq, shu sabab, talabaning bilim olishga ishtiyoqi
pasayadi.](/data/documents/479eb95d-8172-4843-8cd3-2bec666a1732/page_12.png)
![Shaxsiy yondoshuv](/data/documents/479eb95d-8172-4843-8cd3-2bec666a1732/page_13.png)
![AQSh mut af ak k iri Rey Bre dbe ri “ Me n inst it ut va unive rsit e t larga
ishonmay man. Me n k ut ubxonalarga ishonaman” de ganda naqadar haq gapni
ayt ganini bugun t an oladigan pay t imiz. Ne gak i but un duny o pande miya
sababli k arant inda bo’lgan pay t da juda k o‘p mamlak at lar masof aviy
t a’limdan f oy dalandi. X ususan, biz ham. Va albat t a, bunday sharoit da t alaba
va o‘quvchilar o‘z ust ida ishlashga, onlay n k ut ubxonalardan f oy dalanishga
majbur bo‘ldi.
Masof aviy t a’limning y ut uqlaridan ko‘ra k amchilik lari k o‘proq ko‘zga
t ashlandi. Mamlak at iimizda int e rne t t ezligi bilan bog‘liq sharoit bir xil e mas.
Poy t axt dagi int e rne t t ezligi bilan viloyat lar mark azidagini, viloy at lar mark azi
bilan t umanlar mark azini, t umanlar mark azidagi int e rne t t ezligi bilan che k k a
qishloqlarni solisht irib bo‘lmay di. Shuning uchun t omda dars o‘t ayot gan
o‘qit uvchilar, “ HP” nout buk izlagan t alabalar t ilidan y ozilgan she’rlar ijt imoiy
t armoqlarda k e ng muhok amalarga sabab bo‘ldik i, bu albat t a, bizning e ng
og‘riqli nuqt amiz sanaladi.
I k k inchidan, audit oriya. O‘qit uvchi audit oriyada dars o‘t ish jarayonida uning
ovozi, mimik alari, me hri, jahli (bu t abiiy holat . A xir, he ch bo‘lmasa bit t a
o‘quvchi y ok i t alaba dak k i e shit ib t urmasa bo‘larmidi?) o‘quvchi-t alabaga
t a’sir qiladi. Biror asardan parchani but un audit oriy a bir hay ajonda o‘qiydi.
Ba’zan o‘quvchi-t alaba he ch bir k it obda duch k e lmagan, ammo mavzu bilan
bog‘liq rivoy at , e rt ak yok i hikoy ani o‘qit uvchi t ilidan e shit adi. Bularning he ch
birini masof aviy t a’limdan t oppib bo‘lmay di.](/data/documents/479eb95d-8172-4843-8cd3-2bec666a1732/page_14.png)
![E’t iboringiz uchun rahmat](/data/documents/479eb95d-8172-4843-8cd3-2bec666a1732/page_15.png)
Mav zu: Maxsus fanlarni o’qit ish jaray onida modulli y ondoshuv. Masofav iy t a’lim
RE J A: 1. Modulli t a’lim 2. Masofav iy t a’lim y ut uq v a k amchilik lari
Ta’lim jarayoniga “Modulli ta’lim” tushunchasi 1971 yillarda Dj.Rassel tomonidan kiritilgan. Dj.Rassel modulni o‘quv paketi sifatida talqin etadi va unga o‘quv materialining konseptual birligini o‘rganishga oid harakatlarni kiritadi. B.M.Goldshmid – modulni talabaga ma’lum ko‘zlangan natijaga erishishiga yordam beruvchi mustaqil birlik sifatida talqin etadi. G.Ouyens modulni yopiq kompleks sifatida talqin etadi va ushbu kompleksga ta’lim beruvchi, ta’lim oluvchi, o‘rganiladigan axborot materiali va vositalarni kiritadi. Modulli t a’lim t ushunchasi
Mudulli ta’lim texnologiyalari - eng zamonaviy texnologiya bo‘lib, modul bloklaridan tashkil topgan axborotni tizimli ravishda qayta ishlash va tahlil qilishga, talabaning mustaqil faoliyatiga asoslangan bilim, ko‘nikma va malaka diagnostikasida turli shakllaridan foydalangan holda tashkil etiluvchi yaxlit jarayon.Mudulli t a’lim t exnologiy alari
O’qit ish t ex nologiy alari farqi