logo

Ekalogik muammolar

Загружено в:

27.11.2024

Скачано:

0

Размер:

868.9892578125 KB
Mavzu: Ekalogik muammolar
                                            
KIRISH

I-BOB. Ekalogik muammolarning tutgan o'rni va uning mohiyati

1.1.  Ekalogik muammolarning ahamiyati

1.2.  Ekalogik muammolar va uning mohiyati

II-BOB. Ekalogik muammolarning turlari va analizi

2.1.  Ekalogik muammolarning turlari

2.2.  Ekalogik muammolarning tahlili 

XULOSA

FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO'YXATI              
KIRISH

                Kurs  ishining  dolzarbligi.   Bugungi  kunda  olamning  ilmiy  manzarasini  ekologok  muammolarsiz  tasavvur  etib 
bo'lmaydi.  Jamiyat  va  tabiatning  o'zaro  ta'siri  fan,  texnika,  ishlab  chiqarishning  yangi  sohalari  paydo  bo'ldi  va 
odamlarning  mehnat  faoliyatining  atrof  -  muhitga  ta'sir  doirasi  juda  kengayib  ketdi.  Bu  o’z  navbatida  Yer  yuzida 
ekologik vaziyatni keskin yomonlashuviga olib keldi. Agar tez orada insonlarni atrof-muhitga munosabatlarini ma'lum 
tarzda  tartibga  solinmasa,  insoniyat  uning  mavjudligiga  yadro  urushidan  ham  kuchliroq  tahdid  soladigan  ekologok 
halokatga duch keladi. 

Insonning  tabiatga  aralashuvining  mumkin  bo'lgan  salbiy  oqibatlarini  oldini  olish  uchun  bir  qator  ilmiy,  texnik, 
ijtimoiy-siyosiy  va  boshqa  muammolarni  hal  qilish  kerak  bo’ladi.  Ular  orasida  birinchi  o'rinlardan  birini  ta'lim 
muammolari  egallaydi.  Yosh  avlodni  maktabda  o'qiyotgan  davridan  boshlab  tabiiy  muhitga  ilmiy  asoslangan  va 
ehtiyotkor munosabatda bo'lishga tayyorlash zarur. 

Kurs  ishining  maqsadi.   Ekalogik  muammolarning  o‘ziga  xos  jihatlarini  aniqlash  va  tegishli  xulosalar  ishlab 
chiqish.

Kurs ishining vazifalari.  Kurs ishining oldiga qo‘ygan vazifalari quyidagilardan iborat:
●
Ekalogik muammolarning mohiyatini yoritib berish;
●
Ekalogik muammolarning hozirgi holati va uni tahlil qilish;
●
Ekalogik muammolarni ko’rib chiqish;

Kurs  ishining  obyekti  va  predmeti.   Ekalogik  muammolarni  tahlil  qilish  kurs  ishining  obyekti  bo’lib, 
predmetini ushbu jarayon haqidagi ma’lumotlar tashkil qiladi.              
I-BOB. Ekalogik muammolarning tutgan o'rni va uning mohiyati

1.1. Ekalogik muammolarning ahamiyati

Shuning  uchun  ham  maktab  o'quvchilarida  ekologok  madaniyat  (EM)  ni 
shakllantirish hozirgi kunning eng dolzarb muammolaridan biri hisoblanadi. 

Keyingi  yillarda  respublikamizda  ekologiya  muammolariga  katta  e’tibor 
qaratilmoqda. 

Jumladan  2019-yil  27-maydagi  O’zbekiston  Respublikasi Vazirlar  Mahkamasining 
434sonli  qarori  bilan  “O’zbekiston  respublikasida  ekologok  ta’limni  rivojlantirish 
konsepsiyasi” qabul qilindi va unda quyidagilar ustuvor yo‘nalishlar etib belgilandi: 
-
O‘zbekiston Respublikasi qonunlariga muvofiq uzluksiz ta’lim tizimida ekologik ta’limni 
rivojlantirishning asosiy tamoyillarini belgilash, ularni ta’lim-tarbiya jarayoniga izchillik 
bilan bosqichma-bosqich tatbiq qilish va shu asosda ekologik ta’limning samaradorligini 
yangi bosqichga ko‘tarish;                             
2021 yil 31 dekabrda “Atrof-muhitni muhofaza qilish hamda ekologik 
nazorat  sohasidagi  davlat  organlari  faoliyatini  tashkil  etish  chora-
tadbirlari  to’g’risida”  gi  O’zbekiston  Respublikasi  Prezidentining  qarori 
qabul  qilindi  va  unda  ham  ekologik  tarbiya  masalasiga  alohida  e’tibor 
qaratildi. 

Fizika  o‘qitish  jarayonida  o‘quvchilarga  ekologok  ta’lim  berish, 
avvalambor, ularda tabiatning yaxlitligi, unda sodir bo‘layotgan hodisalar 
va  ularning  o’zaro  bog‘liqligi,  inson  va  tabiatning  o‘zaro  ta’siri  haqidagi 
tasavvurlarini  shakllantirishga  qaratilishi,  ya’ni  talabalarga  jamiyat  va 
tabiatning  tobora  murakkablashib  borayotgan  o'zaro  ta'sirini  chuqurroq, 
to'liqroq  va  to'g'riroq  tushunishga,  tabiatni  himoya  qilish  va  ulardan 
foydalanish bo'yicha ma'lumotlarni o'zlashtirishga imkon beradi.                  
Fizika  rivojlanishining  hozirgi  bosqichi  ma'lumotlar  oqimining 
ko'payishi  bilan  tavsiflanadi,  bu  esa  o'qitishda  ma'lum  qiyinchiliklarni 
keltirib  chiqaradi,  chunki  fanga  ajratilgan  soatlar  miqdori  saqlanib 
qolgan  holda,  o'quv  materialining  hajmi  oshishi  ma’lum  muammolarni 
keltirib  chiqaradi.  Bunday  sharoitda  o'quv  jarayonini 
takomillashtirishning  asosiy  yo'nalishi  -  ta’lim  jarayoniga  innovatsion 
texnologoyalarni  joriy etish bo’lib hisoblanadi. 

Ekologiyaning  nazariy  asoslari  Yu.Odum/1/,  A.S.Stepanovskix/2/, 
T.A.Akimova/3/ va boshqalar tomonidan o’rganilgan.  

Atrof-muhit masalalarini fizika kursiga kiritish muammolari bilan 
Respublikamiz olimlaridan E.A. Turdiqulov/4/, rossiyalik olimlar I.D. 
Zverev/5/, A.P.Rijenkov/6,7,8,9/ va boshqalar shug’ullanishgan.                            
1.2.  Ekalogik muammolar va uning mohiyati

Talabalarga ekologok ta`lim va tarbiya berish murakkab pedagogik jarayondir. 
Oxir  oqibat,  u  tabiiy  muhitda  to'g'ri  xulq-atvorning  muhimligini,  o'z  faoliyatining 
oqibatlarini  oldindan  ko'ra  bilish  va  baholash  qobiliyatini  oshirish,  tabiatni  xalq 
boyligi  sifatida  anglashni  ta'minlashi  kerak,  bu  har  bir  mamlakat  fuqarosining 
burchidir.  

Demak,  ekologok  ta’lim  va  tarbiya  deganda  o‘quvchilarda  tabiatni  muhofaza 
qilish, tabiiy resurslardan oqilona foydalanish va ishlab chiqarish sohasida tabiatdan 
foydalanishning  ilmiy  asoslari  haqidagi  bilimlarini,  ularga  muvofiq  harakat  qilish 
zarurligiga  e’tiqodlarini,  amaliy  ko‘nikmalarini  va  sohada  faol  hayotiy  pozitsiyani 
shakllantirishga qaratilgan psixologikpedagogik jarayon tushunilishi kerak.              
Ekologok ta’lim va tarbiya dunyoning moddiy birligi va inson va tabiat o‘rtasidagi 
munosabatlarning  turli  tomonlarini,  tafakkurning  ekologok  uslubini,  tevarak-atrofga 
huquqiy,  siyosiy,  axloqiy  va  estetik  qarashlarini  aks  ettiruvchi  shaxs  ongini 
shakllantirishni va unda insonning o'rnini o‘z ichiga oladi.  

Shu  sababli,  maktab  ta'limi  mazmuniga  quyidagi  elementlarni  kiritish  zarur: 
jamiyat  va  tabiatning  o'zaro  ta'siri  haqidagi  bilimlar  tizimi,  qadriyatlarga  asoslangan 
ekologok  yo'nalish,  tabiat  bilan  bog'liq  normalar  va  qoidalar  tizimi,  o'rganish  va  uni 
himoya qilish ko'nikma va malakalari. 

O'quvchilarga  to'laqonli  ekologok  ta'lim  va  tarbiya  berishni  ta'minlash  uchun 
maktabda,  eng  avvalo,  tabiatshunoslik  sikli  fanlarida  butun  o'quv  jarayonini 
"yashillashtirish" zarur.                              
Umumiy  o’rta  ta’lim  fanlari  mazmuni  atrof-muhit  masalalari  va  o’quvchilarning 
ekologok tafakkurini rivojlantirish vazifalarini o’z ichiga oladi. 

Ekologiya  asoslari  maxsus  fan  sifatida  o‘rganilmaydi,  unga  doir  bilimlar  biologiya, 
fizika , kimyo, geografiya va boshqa fanlarni o’qitish jarayonida beriladi. 

Munozarali  masalalardan  biri  Ekologok  ta'limni  metodik  tashkil  etish 
muammosidir.  Bu  borada  ikkita  asosiy  tendentsiya  mavjud.  Ayrim  ekspertlar  alohida 
“Ekologiya”  fanini  ishlab  chiqish  zarur  deb  hisoblaydilar,  uni  turli  darajadagi  ta’lim 
mazmuniga kiritish zarur, chunki ekologok ta’lim biologik ta’limga teng emas, garchi ular 
chambarchas bog‘liq bo‘lsa ham. Boshqalar esa, barcha o'quv fanlarini "yashillashtirish" 
samaraliroq  ekanligini  ta'kidlaydilar,  chunki  ekologok  muammolar  global,  fanlararo 
xususiyatga ega. Hozirgi vaqtda bu yondashuv tobora ko'proq qo'llab-quvvatlanmoqda.               
Maktab  fizikasi  kursining  ekologok  jihati,  asosan,  o'quvchilarga 
ekotizimga  minimal  salbiy  ta'sirning  texnik  va  texnologik  asoslarini 
etkazishdan iborat. 

Bu  borada  ekologok  toza  energiya  manbalari  (daryolar,  shamol,  quyosh 
nuri,  dengiz  to'lqinlari  va  boshqalar),  shuningdek,  yopiq  ishlab  chiqarish 
sikllari g'oyasi katta ahamiyatga ega. 

Fizika  kursida  maktab  o‘quvchilari  energiya  tejovchi  ixtirolar 
(dvigatellarning  samaradorligini  oshirish,  ikkilamchi  resurslardan 
foydalanish,  texnologik  jarayonlarda  xom  ashyo  va  energiya  yo‘qotilishini 
kamaytirish  va  boshqalar)  asosida  atrof-muhitga  yo‘naltirilgan  muhandislik 
va loyihalash strategiyalarini shakllantirishlari mumkin.               
II-BOB. Ekalogik muammolarning turlari va analizi

2.1.  Ekalogik muammolarning turlari.

Tabiat  va  unga  bo‘lgan  munosabat  bolaning  yoshligidan  paydo  bo‘lishi  haqidagi  qarash 
va  nazariyalar  J.J.Russo  ijodida  ham  alohida  ahamiyat  kasb  etgan  bo‘lib,  uning  nuqtai 
nazaricha  bolaning  "tabiiy  rivojlanishi"  tarbiyaning  uchta  kombinasiyasiga,  ya’ni 
tabiat,  odamlar  va  jamiyatning  uzviy  bir-biriga  ta’sir  va  doimiy  aloqasiga  bog‘liqligiga 
asoslanishini  ta’kidlaydi.  Shuningdek,  ta’lim  jarayonida  J.J.Russoning  fikriga  ko‘ra 
bola tabiat qoidalariga rioya qilishi zarur. Tabiiy ta’lim jarayonida bolaning moyilligi va 
ehtiyojlarini hisobga olnishi, ijtimoiy majburiyatlarga yo‘naltirish zarur bo‘lgan hayotiy 
bilimlar  bilan  uyg‘unlashish  g‘oyasini  ilgari  suradi.  O‘quvchingizni  yoshiga  qarab 
jismonan  va  ruhan  davolang,  uni  har  kuni  tabiat  bag‘riga  olib  chiqing,  u  o‘sha  erda 
yugursin va bir necha marta yiqilsin, bu jarayon uni tezroq turib ketishga, ya’ni hayotiy 
pozitsiyasini o‘zi belgilash va tiklash imkoniyatini beradi.               
Tarbiya  muammolarini  faqatgina  ta’lim  muassasasi  doirasida  ko‘rib  chiqish  bir 
tomonlama  qarash  bo‘lib,  bu  borada  to‘g‘ri  qaror  qabul  qilishda  etarlicha  asosga  ega 
bo‘lmaydi.  Shuning  uchun  bola  shaxsini  shakllantirishda  atrof-muhit  -  tabiat,  oila, 
ijtimoiy institutlar, davlat va nodavlat tashkilotlar, davlat siyosati va iqtisodiyoti ham o‘z 
o‘rninga  ega  bo‘lib,  ma’lum  funksiya  va  vazifalarni  bajargan  holda  ta’sir  doirasi 
darajasida  ekologik  ta’lim  muammolari  bilan  bevosita  bog‘liq  bo‘lgan  maktab  va atrof-
muhitning  o‘zaro  munosabatlarini  muvofiqlashtirishda  tizimlilik  muvozanatini 
ta’minlashda katta xizmat qiladi.  Bunda: 
-
maktab  ta’limi  o‘z  faoliyatida  atrof-muhit  bilan  bog‘liq  bo‘lgan  o‘qitish  tizimini  amalga 
oshiradi;               
"Ekologik pedagogika" ta’limi tahlili shuni ko‘rsatadiki, maktab o‘quvchilariga zamonaviy 
ekologik  ta’lim  tizimini  rivojlantirish  uchun  muhim  bo‘lgan  bir  qator  asosiy 
yondashuvlarni  aniqlash  imkonini  yaratib,  fan  dasturiga,  xususan,  atrof-muhitning 
mohiyatini  va  uning  pedagogik  ahamiyatini,  ta’lim  tizimidagi  o‘rnini  asoslash,  atrof-
muhitning  har  xil  turlarini  o‘rganish,  atrofmuhit  bilan  pedagogik  ishlarni  tashkil  etishning 
uslubiy masalalarini ishlab chiqish, “ko‘rsatkichlar” va "o‘lchov birliklari" kabi masalalar 
joy  olishini  taqozo  etadi.  Shundan  kelib  chiqqan  holda,  "atrof-muhit  pedagogikasi" 
konsepsiyasining  tarafdorlari  insonning  shakllanishiga  ta’sir  qiluvchi  tabiiy  omillarni, 
qonuniyatlarni,  tashkil  etish  shakllarini  va  usullarini,  insonni  ijtimoiy  shakllanishining 
butun jarayonini doimiy integral sifatida o‘rganish zarurligini ta’kidlaganlar.                               "Ekologik  pedagogika"  nazariyasini  ishlab  chiqish  natijasida  atrof-
muhit  va  ekologik  ta’limni  tashkil  etishda  yangi  istiqbollarni  ko‘rib 
chiqishga  imkon  berdi.  Yuqorida  ilmiy  jihatdan  tahlil  etilgan  ta’lim 
muhitining  g‘oyalari  birinchi  navbatda  ijtimoiy  ta’lim  muammolari 
sifatida  rivojlandi  va  pedagogikada  ekotizimdan  maqsadli  foydalanish, 
avvalambor  tabiiy  muhit  bilan  yaqin  aloqada  "ochiq"  pedagogik 
tizimni  yaratishning  o‘ziga  xos  tajribasi  yuzaga  keldi.  Bu  qarash  va 
nazariyalar  haqida  tadqiqotchi  V.A.Suxomlinskiy  bir  qator  ilmiy 
nazariyalarni  ilgari  surgan  bo‘lib,  tabiat  bilan  aloqa  qilish  orqali 
insonni  tarbiyalash  u  yaratgan  butun  pedagogik  tizimni  qamrab  oladi 
deydi.              
2.2.  Ekalogik muammolarning tahlili

Bugungi  globallashuv,  erkin  iqtisodiy  ishlab  chiqarish  korxonalarining  ko‘payishi  atrof-
muhit  muvozanatining  buzilishiga  sabab  bo‘lgani  hech  kimga  sir  emas.  Ana  shu 
muvozanatining  buzilishi  o‘z  o‘rnida  bir  qator  global  hamda  mahalliy  ekologik 
muammolarni  keltirib  chiqardi  va  bu  insoniyatni  ekologik  bilimlarni  ishga  solishga, 
jamiyat  a’zolarining  ekologik  madaniyatini  oshirishga  turtki  bo‘ldi.  Zero,  Yangi 
O‘zbekistonda  bu  borada  olib  borilayotgan  islohotlar  ham  kelajak  avlod  uchun  yashashga 
yaroqli  tabiat,  atrof-muhitni  barpo  etishga  qaratilgan.  Bunda  avvalo,  ekologik 
madaniyatning  kelib  chiqishi  va  hozirda  dolzarb  bo‘lgan  ekologik  deontologiya 
xususiyatlarini bilish, hayot faoliyatiga tatbiq etishi samarali hisoblanadi.              
XULOSA
Xulosa  qilib  aytganda,  ekologik  ta‘limni  tashkil  etish,  ekologik  axborotni  joriy  etish  va  ekologik-huquqiy  qo‘llab-
quvvatlash  davlat  va  jamoat  ekologiya  tashkilotlari,  ommaviy  axborot  vositalari,  ta‘lim  tuzilmalari,  huquqni 
muhofaza qilish organlari va huquqni muhofaza qilish organlari va boshqalar faoliyatining yo‘nalishlaridan biridir. 

Bizning  fikrimizcha,  ekologik  ta‘lim  va  trabiya  bugungi  kunning  dolzarb  maslalaridan  biri  hisoblanadi  va  alohida 
e’tiborni tab qiladi. 

Yuqoridagilardan kelib chiqqan xolda quyidagi takliflarni bildirish mumkin: 
1) ekologik  ta‘lim  sohasida  xalqaro  hamkorlikni  keng  yo‘lga  qo‘yish  orqali  chet  el,  ayniqsa  Norvegiya  va  Finlandiya 
tajribalarini joriy qilish; 
2) atrof-muhitga  etkazilgan  zarar  oqibatlarini  fuqarolarga  keng  tushintirish  va  ularning  oldini  olish  maqsadida  “Yashil 
kun” chora-tadbiri rejasini ishlab chiqish; 
3) yosh avlodga ekologik fojialarning real oqibatlarini tushuntirish; 

Bugungi  kunda,  ekologik  noxushliklar  ko‘pincha  ekologik  qonunlarni  bilmaslik  hamda  ularga  rioya  etmaslik 
oqibatida  kelib  chiqadi.  Shu  sababdan,  sog‘lom  tabiiy  atrof-muhitni  saqlash  ko‘p  jihatdan  o‘quvchi  yoshlarning 
ekologiya qonunchiligi to‘g‘risida qay darajada xabardorligi va unga amalda rioya etishligiga bog‘liq bo‘ladi. 

               
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO'YXATI:
1. 1. A.Ergashev, M.Yulchiyeva, O‘.Ahmedov, A.Abzalov. Ekologiya. Darslik. Toshkent, 2018 y.  
2. Айдаров  Е.Б,  Айдарова  А.Б,  Якубов  М.С,  Рахимов  Ш.Х.  Сув  хўжалиги  майдонида  сув  балансини 
ҳисоблаш тизими // Ўзбекистон Республикаси интелектуал мулк агентлиги // № DGU 04897. 2020 йил. 
3. Айдаров  Е.Б,  Айдарова  А.Б.  Инновационные  методы  обучения  оптимальному  управлению  водными 
ресурсами. “Таълимда замонавий ахборот технологияларидан фойдаланишнинг инновацион усуллари” 
Республика миқёсидаги илмий-амалий конференцияси материаллари тўплами 2020 йил 22-23 октябр. - 
Б. 133-135. 
4. Айдаров  Е.Б,  Айдарова  А.Б.  Процессы  управления  водными  ресурсами  распределённых 
ирригaтционных  систем  //  Фундаментал  фан  ва  амалиёт  интегратсияси:  Муаммолар  ва  истиқболлар. 
Республика илмий-амалий конференцияси материаллари // 2018 йил 24-25 май.-Т.: 2018. - Б. 151-153.  
5. Айдаров  Е.Б,  Ахмедов  Б.А,  Махкамова  М.У,  Ризаев  О.Б.  //  Trends  in  the  of  the  pedagogical  cluster  to 
improve  the  quality  of  information  technology  lessons  //  Институт  управления  и  социально-
экономического  развития.  Экономика  и  социум.  Нучно  практический  журнал  ISSN  2225-1545.  12.(79) 
Декабрь Москва. 2020. Стр. 24-25.               
ETIBORINGIZ 
UCHUN RAHMAT!

Mavzu: Ekalogik muammolar

 KIRISH  I-BOB. Ekalogik muammolarning tutgan o'rni va uning mohiyati  1.1. Ekalogik muammolarning ahamiyati  1.2. Ekalogik muammolar va uning mohiyati  II-BOB. Ekalogik muammolarning turlari va analizi  2.1. Ekalogik muammolarning turlari  2.2. Ekalogik muammolarning tahlili  XULOSA  FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO'YXATI

 KIRISH  Kurs ishining dolzarbligi. Bugungi kunda olamning ilmiy manzarasini ekologok muammolarsiz tasavvur etib bo'lmaydi. Jamiyat va tabiatning o'zaro ta'siri fan, texnika, ishlab chiqarishning yangi sohalari paydo bo'ldi va odamlarning mehnat faoliyatining atrof - muhitga ta'sir doirasi juda kengayib ketdi. Bu o’z navbatida Yer yuzida ekologik vaziyatni keskin yomonlashuviga olib keldi. Agar tez orada insonlarni atrof-muhitga munosabatlarini ma'lum tarzda tartibga solinmasa, insoniyat uning mavjudligiga yadro urushidan ham kuchliroq tahdid soladigan ekologok halokatga duch keladi.  Insonning tabiatga aralashuvining mumkin bo'lgan salbiy oqibatlarini oldini olish uchun bir qator ilmiy, texnik, ijtimoiy-siyosiy va boshqa muammolarni hal qilish kerak bo’ladi. Ular orasida birinchi o'rinlardan birini ta'lim muammolari egallaydi. Yosh avlodni maktabda o'qiyotgan davridan boshlab tabiiy muhitga ilmiy asoslangan va ehtiyotkor munosabatda bo'lishga tayyorlash zarur.  Kurs ishining maqsadi. Ekalogik muammolarning o‘ziga xos jihatlarini aniqlash va tegishli xulosalar ishlab chiqish.  Kurs ishining vazifalari. Kurs ishining oldiga qo‘ygan vazifalari quyidagilardan iborat: ● Ekalogik muammolarning mohiyatini yoritib berish; ● Ekalogik muammolarning hozirgi holati va uni tahlil qilish; ● Ekalogik muammolarni ko’rib chiqish;  Kurs ishining obyekti va predmeti. Ekalogik muammolarni tahlil qilish kurs ishining obyekti bo’lib, predmetini ushbu jarayon haqidagi ma’lumotlar tashkil qiladi.

 I-BOB. Ekalogik muammolarning tutgan o'rni va uning mohiyati  1.1. Ekalogik muammolarning ahamiyati  Shuning uchun ham maktab o'quvchilarida ekologok madaniyat (EM) ni shakllantirish hozirgi kunning eng dolzarb muammolaridan biri hisoblanadi.  Keyingi yillarda respublikamizda ekologiya muammolariga katta e’tibor qaratilmoqda.  Jumladan 2019-yil 27-maydagi O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 434sonli qarori bilan “O’zbekiston respublikasida ekologok ta’limni rivojlantirish konsepsiyasi” qabul qilindi va unda quyidagilar ustuvor yo‘nalishlar etib belgilandi: - O‘zbekiston Respublikasi qonunlariga muvofiq uzluksiz ta’lim tizimida ekologik ta’limni rivojlantirishning asosiy tamoyillarini belgilash, ularni ta’lim-tarbiya jarayoniga izchillik bilan bosqichma-bosqich tatbiq qilish va shu asosda ekologik ta’limning samaradorligini yangi bosqichga ko‘tarish;