Evolyutsion nazariya
![Evolyutsion nazariya](/data/documents/fc79132e-ec0b-4548-b1cf-8af76965254c/page_1.png)
![
Evolyutsion g‗oyani turli mamlakatlar
antropologlari: Gerbert
Spenser, Eduard Taylor, Teodor Vays, Genrix
Shurs (Germaniyadan);
sharl Leturno (Fransiya); Lyuis Genri Mofgan
(AQSh) yuksaltirdilar.
Ularning tadqiqotlari tufayli madaniyat avvalgi
ma‘lum mazmunga ega
bo‗lmagan alohida tur va xususiyatlar
yig‗indisidan, insoniyat uchun
umumiy tarixiy qonunlarga ega bo‗lgan
mujassam, tizimi va tartibli
ko‗rinish ni olad](/data/documents/fc79132e-ec0b-4548-b1cf-8af76965254c/page_2.png)
![
Tarixiy antropologiyada evolyutsion nazariya asoschisi deb haqli
ravishda ingliz olimi Eduard Taylor (1833-1917) tan olinadi. U
1865 yili
nashr qilingan ―Insoniyatning qadimgi tarixiga oid tadqiqotlar‖
asarida
o‗z qarashlarini bayon etadi. Olim asarida insoniyat
madaniyatining
ibtidoiy darajasidan hozirgi qadar yuksalib borishi, xalqlar
madaniyatlaridagi farqlar esa haqiqiy xususiyatlarga emas
madaniy
taraqqiyotning notekis rivojlanishi natijasi ekanligini ta‘kidlayd](/data/documents/fc79132e-ec0b-4548-b1cf-8af76965254c/page_3.png)
![
Taraqqiyotning evolyutsion nazariyasini Taylor 1875-yilda nashr
qilingan ―Ibtidoiy madaniyat‖ kitobida yanada batafsilroq
yoritadi. Unda
J. de Mestraning yerda yarim sivilizasiyalashgan odamlarning
paydo
bo‗lgani hamda ularning bir qisimi yovvoyilikka boshqalarini esa
oldingi sivilizasiyaga qarab taraqqiy etishi g‗oyasiga qarshi
insoniyat
madaniyatining uzluksiz rivojlanishi g‗oyasi yotadi. Shu bilan
birgalikda
Taylor ma‘lum tarixiy va tabiiy fojialar madaniyatida rekrisiv, ya‘ni
salbiy (orqaga qaytish) rivojlanish bo‗lishi mumkinligini ham inkor
etmaydi](/data/documents/fc79132e-ec0b-4548-b1cf-8af76965254c/page_4.png)
![
Evolyutsion nazariya klassiklaridan biri ingliz
faylasufi, biologi,
psixologi va sosiologi Gerbert Spenser (1820-
1903) bo‗ladi. Uning
birxillik (gomogen) dan madaniyatning
ko‗pxillik (geterogen), ya‘ni
bosqichma-bosqich differensasiya va
integrasiya orqali o‗zgarib
murakkablashib borishi g‗oyasi ―Sotsiologiya
asoslari‖ (1876-1896)
asarida to‗la aksini topadi.
S](/data/documents/fc79132e-ec0b-4548-b1cf-8af76965254c/page_5.png)
![
Spenser g‗oyasining asosi jamiyat
va inson organizmining
(tanasining) qiyoslanishida edi.
Jamiyat va madaniyatlarning turli
tiplarini u ma‘lum ―ilohiy tana‖
tarzidagi, doimiy taraqqiyotdagi
borliq
sifatida izohlaydi. Olimning
fikricha jamiyat yoki madaniyatlar
tashqi
(gegrafik muhit, qo‗shni
madaniyatlar); va ichki (insonning
jismoniy
tabiati, irqiy differensasiya, ruhiy
sifatlarining xilma-xilligi) omillari
orqali taraqqiyot etadi.](/data/documents/fc79132e-ec0b-4548-b1cf-8af76965254c/page_6.png)
![
Tarixiy antropologiyada evolyutsionizmning shakllanishida
amerikalik olim Lyuis Genri Morgan alohida o‗rin tutadi. Morgan
(1818-1881) antropologiyaga zamondoshi
bo‗lgan
barcha
hamkasiblarning umumiy xizmatidan ko‗proq hissa qo‗shgan desak
mubolag‗a bo‗lmaydi.
Urug‗ning taraqqiy etgan tuzimini u irokezlarda kuzatish
mumkinligini yozadi.nihoyat urug‗ning so‗ngi turi (ota urug‗)
Morganning fikricha qadimgi yunon va rimliklarda arxaik davrida
hukm
surgan](/data/documents/fc79132e-ec0b-4548-b1cf-8af76965254c/page_7.png)
![
Morgan insonning tarixida oila
taraqqiyotining 3 bosqichini: 1) qon-
qarindoshlik oilasi (ota –ona
farzandlari orasidagi nikohni taqiqlanishi; 2)
punalual oila – bir necha
opa – singillarning umumiy erlari bilan yoki
bir necha aka-ukalarning
umumiy xotinlari bilan guruhiy nikohi; 3) juft
sindiastlik oila; 4)
patriarxal yoki pompam oila; 5) monogam –
zamonaviy ko‗rinish dagi
oilalar bo‗lganini ta‘kidlaydi. Olimning
fikricha oila formalari orasida
r](/data/documents/fc79132e-ec0b-4548-b1cf-8af76965254c/page_8.png)
Evolyutsion nazariya
Evolyutsion g‗oyani turli mamlakatlar antropologlari: Gerbert Spenser, Eduard Taylor, Teodor Vays, Genrix Shurs (Germaniyadan); sharl Leturno (Fransiya); Lyuis Genri Mofgan (AQSh) yuksaltirdilar. Ularning tadqiqotlari tufayli madaniyat avvalgi ma‘lum mazmunga ega bo‗lmagan alohida tur va xususiyatlar yig‗indisidan, insoniyat uchun umumiy tarixiy qonunlarga ega bo‗lgan mujassam, tizimi va tartibli ko‗rinish ni olad
Tarixiy antropologiyada evolyutsion nazariya asoschisi deb haqli ravishda ingliz olimi Eduard Taylor (1833-1917) tan olinadi. U 1865 yili nashr qilingan ―Insoniyatning qadimgi tarixiga oid tadqiqotlar‖ asarida o‗z qarashlarini bayon etadi. Olim asarida insoniyat madaniyatining ibtidoiy darajasidan hozirgi qadar yuksalib borishi, xalqlar madaniyatlaridagi farqlar esa haqiqiy xususiyatlarga emas madaniy taraqqiyotning notekis rivojlanishi natijasi ekanligini ta‘kidlayd
Taraqqiyotning evolyutsion nazariyasini Taylor 1875-yilda nashr qilingan ―Ibtidoiy madaniyat‖ kitobida yanada batafsilroq yoritadi. Unda J. de Mestraning yerda yarim sivilizasiyalashgan odamlarning paydo bo‗lgani hamda ularning bir qisimi yovvoyilikka boshqalarini esa oldingi sivilizasiyaga qarab taraqqiy etishi g‗oyasiga qarshi insoniyat madaniyatining uzluksiz rivojlanishi g‗oyasi yotadi. Shu bilan birgalikda Taylor ma‘lum tarixiy va tabiiy fojialar madaniyatida rekrisiv, ya‘ni salbiy (orqaga qaytish) rivojlanish bo‗lishi mumkinligini ham inkor etmaydi
Evolyutsion nazariya klassiklaridan biri ingliz faylasufi, biologi, psixologi va sosiologi Gerbert Spenser (1820- 1903) bo‗ladi. Uning birxillik (gomogen) dan madaniyatning ko‗pxillik (geterogen), ya‘ni bosqichma-bosqich differensasiya va integrasiya orqali o‗zgarib murakkablashib borishi g‗oyasi ―Sotsiologiya asoslari‖ (1876-1896) asarida to‗la aksini topadi. S