logo

Fonetik-fonematik nutq nuqsonini va ovoz buzilishlarini bartaraf etish usullari

Загружено в:

20.11.2024

Скачано:

0

Размер:

5591.5205078125 KB
Mavzu: Fonetik-fonematik nutq nuqsonini va ovoz buzilishlarini 
bartaraf etish usullari 
  Fonematik-fonematik idrok Nutq	nin	g fo	net	ik-fo	nem	at	ik to	mo	nda	n riv	ojla	nm	aga	nlig	i - 	
bu t	ovu	shla	rni 	tala	ffuz	 etis	h v	a id	rok 	qilis	h J	aray	on	idag	i 	
kam	chil	ikla	r na	tijas	ida	 bol	alar	da 	ona	 tilid	agi	 tov	ush	larn	i 	
tala	ffuz	 qilis	h ti	zim	i sh	akll	anis	hin	ing 	buz	ilish	idir. Bunday nutq kamchiligida nutqning idrok va talaffuz qilish nuqsonlariga 
asoslangan fonetik-fonematik tomonining buzilishi birinchi o'rinda turadi. 
Shu bilan birga ba'zi bolalarda leksika-grammatik taraqqiyotida yaqqol 
ifodalanmagan orqada qolish hollari ham kuzatilishi mumkin. Bu toifadagi 
bolalarga xos xususiyat artikulyatsion yoki akustik belgilariga ko'ra farq 
qiladigan tovushlarning shakllanish jarayonining tugallanmagan bo'lishidir. 
Bu holda bola nutqida differensiatsiyalanmagan tovushlar bo'lishi 
tovushlarni almashtirish, nutqda ularni qo'llamaslik, ko'plab tovushlari buzib 
talaffuz qilish, shuningdek tovushlarni eshitishga ko’ra yetarli farqlamaslik 
kuzatiladi. Fonetik- fonematik nutq kamchiligiga ega 
bo'lgan bolalar ommaviy turdagi 
maktabgacha tarbiya muassasalarning 
maktabga tayyorlov guruhlariga 
mo'ljallangan bilim, ko'nikma va malakalar 
hajmini o'zlashtirishlari kerak
Fonetik-fonematik jihatdan 
nutq rivojlanmagan bolalar 
guruhlariga olib kelingan 
bolalar 10 oy ichida 
umumta'lim maktabida 
muvaffaqiyatli bilim olish 
uchun zarur bo'lgan asosiy 
topshiriqlar, ko'nikma va 
malakalar hajmini 
o'zlashtirib olishlari lozim. Tuzatilgan nutqiy material ustida quyidagi ishlar amalga oshiriladi:
1. -bolalarda so'zning morfologik tarkibiga va so'zlaring o'zgarishga e'tiborni jalb 
etish hamda so'zlarning gapda bog'lanishini rivojlantirish;
2. -bolalarda oddiy yoyiq va qo'shma gaplarni to'g'ri tuzish, mustaqil nutqda turli 
konstruksiyadagi gaplarni qo'lash ko'nikmalarini tarbiyalash;
3. mustagil nutqni rivojlantirish:
4. lug'atini boyitish:
5. talaffuzini to' g'rilash asosida savodga o'rgatish:
6. ixtiyoriy diqqat va xotirani rivojlantirish. Korreksion ish tizimi shartli 
ravishda 3 davrga bo'linadi. Fonetik - fonematik nutq rivojlanmaganligini bartaraf etishda olib 
boriladigan korreksion ishning birinchi davrini tayyorlov davri deb ham 
nomlash mumkin. Bu davrda olib boriladigan ishlar quyidagilarni o'z ichiga 
oladi: artikulyatsion apparat xarakatchanligini rivojlantirish ; to'g'ri talaffuz 
qilinadigan tovushlarni aniqlash; tovushlarni nutqqa qo'yish; eshituv idrokini 
rivojlantirish, tovushlar differensiatsiyasi ustida ishlash so'z va 
bo'g'in ichidan tovushni ajratish. Ikkinchi bosqichida. Nutq apparat motorikasini rivojlantirish va to'g'ri 
artikulyatsiyani tarbiyalash ishlari quyidagilarni o'z ichiga oladi: statik va 
dinamik mashqlar; artikulyator apparat xarakatchanlik kuchini, 
harakatlar aniqligini rivojlantirish;
-nutq apparat muskullaridagi taranglikni yo’qotish.
-harakatlaming normal tempini tarbiyalash.
Birinchi davining asosiy vazifalardan yana biri tovushlarni nutqqa qo'yish, 
bolalarda buzilgan artikulyatsion tuzumlarni korreksiyalashdir.Tovushlarni 
nutqqa qo'yish individual mashg' ulot davomida, har bir bolaga 10 - 15 
minut ajratilgan holda olib boriladi. Korreksion ta'limning Il davrida tovushlarni nutqqa qo'yish 
davom ettiriladi, nutqqa qo'yilgan tovushlarni nutqda 
mustahkamlash; eshitish idrokini rivojlantirish; tovush 
analizi va sintezini shakllantirish: 
a) so'zda tovush o'rnini topish (so'z boshida, o'rtasida, 
oxirida);
  b) so'zlarda tovushlar soni va ketma-ketligini aniqlash; 
nutqning leksik grammatik tomonini boyitish va 
rivojlantirish bo'yicha logopedik ish olib boriladi. Ushbu 
davrda ham tovushlarni nutqqa qo'yish ishlari davom 
ettirildi. Fonematik idrokni rivojlantirish ishlari 
tovush analizini shakllantirish bilan o'zaro 
bog' liq holda olib boriladi. Fonematik 
idrokni rivojlantirish ishlarida quyidagi 
mashqlardan foydalaniladi: nutqiy bo 
Imagan tovushlarni ajratish;  tovushlar 
qatoridan ma'lum tovushlarni ajratish 
(akustik va artikulyatsion belgilari o'zaro 
yaqin bo' ladi); O'yinlar nutqda tovushlarni 
mustahkamlash va aniqlash, 
fonematik idrokni rivojlantirishga 
xizmat qiladi. Mashg'ulot davomida " 
Topchi nimani ovozi",Ovoz qayerdan 
kelyapti", " So'zdagi tovushnt top", " 
Kim ko'proq so'z topadi", "Rasmlarni 
eslab qol"kabi o'yinlardan foydalanish 
tavsiya etiladi.
Aniq kinestetik va eshitish sezgilariga 
tayangan holda olib borilgan tovush 
analizi va sinteziga oid mashqlar o'z 
navbatida nutq tovushlarini 
o'zlashtirishga, o'z talaffuzi ustida 
mustagil nazorat ko'nikmalarini 
tarbiyalashga, disgrafiya va 
disleksiyani oldini olishga yordam 
beradi. Korreksion ishming III davrida olib 
boriladigan logopedik ishlar mazmuni 
Korreksion ta'limming uchinchi davrini 
asosiy vazifalari quyidagilar: nutqqa 
qo`yilgan barcha tovushlarni 
mustahkamlash; tovush analizi 
malakalarini mustahkamlash; nutqning 
leksik grammatik tomonini 
takomillashtirish. Etiboringiz 
uchun raxmat

Mavzu: Fonetik-fonematik nutq nuqsonini va ovoz buzilishlarini bartaraf etish usullari

Fonematik-fonematik idrok Nutq nin g fo net ik-fo nem at ik to mo nda n riv ojla nm aga nlig i - bu t ovu shla rni tala ffuz etis h v a id rok qilis h J aray on idag i kam chil ikla r na tijas ida bol alar da ona tilid agi tov ush larn i tala ffuz qilis h ti zim i sh akll anis hin ing buz ilish idir.

Bunday nutq kamchiligida nutqning idrok va talaffuz qilish nuqsonlariga asoslangan fonetik-fonematik tomonining buzilishi birinchi o'rinda turadi. Shu bilan birga ba'zi bolalarda leksika-grammatik taraqqiyotida yaqqol ifodalanmagan orqada qolish hollari ham kuzatilishi mumkin. Bu toifadagi bolalarga xos xususiyat artikulyatsion yoki akustik belgilariga ko'ra farq qiladigan tovushlarning shakllanish jarayonining tugallanmagan bo'lishidir. Bu holda bola nutqida differensiatsiyalanmagan tovushlar bo'lishi tovushlarni almashtirish, nutqda ularni qo'llamaslik, ko'plab tovushlari buzib talaffuz qilish, shuningdek tovushlarni eshitishga ko’ra yetarli farqlamaslik kuzatiladi.

Fonetik- fonematik nutq kamchiligiga ega bo'lgan bolalar ommaviy turdagi maktabgacha tarbiya muassasalarning maktabga tayyorlov guruhlariga mo'ljallangan bilim, ko'nikma va malakalar hajmini o'zlashtirishlari kerak Fonetik-fonematik jihatdan nutq rivojlanmagan bolalar guruhlariga olib kelingan bolalar 10 oy ichida umumta'lim maktabida muvaffaqiyatli bilim olish uchun zarur bo'lgan asosiy topshiriqlar, ko'nikma va malakalar hajmini o'zlashtirib olishlari lozim.

Tuzatilgan nutqiy material ustida quyidagi ishlar amalga oshiriladi: 1. -bolalarda so'zning morfologik tarkibiga va so'zlaring o'zgarishga e'tiborni jalb etish hamda so'zlarning gapda bog'lanishini rivojlantirish; 2. -bolalarda oddiy yoyiq va qo'shma gaplarni to'g'ri tuzish, mustaqil nutqda turli konstruksiyadagi gaplarni qo'lash ko'nikmalarini tarbiyalash; 3. mustagil nutqni rivojlantirish: 4. lug'atini boyitish: 5. talaffuzini to' g'rilash asosida savodga o'rgatish: 6. ixtiyoriy diqqat va xotirani rivojlantirish.