Fonetik-fonematik nutq nuqsonini va ovoz buzilishlarini bartaraf etish usullari
Mavzu: Fonetik-fonematik nutq nuqsonini va ovoz buzilishlarini bartaraf etish usullari
Fonematik-fonematik idrok Nutq nin g fo net ik-fo nem at ik to mo nda n riv ojla nm aga nlig i - bu t ovu shla rni tala ffuz etis h v a id rok qilis h J aray on idag i kam chil ikla r na tijas ida bol alar da ona tilid agi tov ush larn i tala ffuz qilis h ti zim i sh akll anis hin ing buz ilish idir.
Bunday nutq kamchiligida nutqning idrok va talaffuz qilish nuqsonlariga asoslangan fonetik-fonematik tomonining buzilishi birinchi o'rinda turadi. Shu bilan birga ba'zi bolalarda leksika-grammatik taraqqiyotida yaqqol ifodalanmagan orqada qolish hollari ham kuzatilishi mumkin. Bu toifadagi bolalarga xos xususiyat artikulyatsion yoki akustik belgilariga ko'ra farq qiladigan tovushlarning shakllanish jarayonining tugallanmagan bo'lishidir. Bu holda bola nutqida differensiatsiyalanmagan tovushlar bo'lishi tovushlarni almashtirish, nutqda ularni qo'llamaslik, ko'plab tovushlari buzib talaffuz qilish, shuningdek tovushlarni eshitishga ko’ra yetarli farqlamaslik kuzatiladi.
Fonetik- fonematik nutq kamchiligiga ega bo'lgan bolalar ommaviy turdagi maktabgacha tarbiya muassasalarning maktabga tayyorlov guruhlariga mo'ljallangan bilim, ko'nikma va malakalar hajmini o'zlashtirishlari kerak Fonetik-fonematik jihatdan nutq rivojlanmagan bolalar guruhlariga olib kelingan bolalar 10 oy ichida umumta'lim maktabida muvaffaqiyatli bilim olish uchun zarur bo'lgan asosiy topshiriqlar, ko'nikma va malakalar hajmini o'zlashtirib olishlari lozim.
Tuzatilgan nutqiy material ustida quyidagi ishlar amalga oshiriladi: 1. -bolalarda so'zning morfologik tarkibiga va so'zlaring o'zgarishga e'tiborni jalb etish hamda so'zlarning gapda bog'lanishini rivojlantirish; 2. -bolalarda oddiy yoyiq va qo'shma gaplarni to'g'ri tuzish, mustaqil nutqda turli konstruksiyadagi gaplarni qo'lash ko'nikmalarini tarbiyalash; 3. mustagil nutqni rivojlantirish: 4. lug'atini boyitish: 5. talaffuzini to' g'rilash asosida savodga o'rgatish: 6. ixtiyoriy diqqat va xotirani rivojlantirish.