logo

OILAVIY NIZOLAR ULARNI OLDINI OLISH VA BARTARAF ETISHNING PSIXOLOGIK USULLARI

Загружено в:

20.11.2024

Скачано:

0

Размер:

224.021484375 KB
«  OI LAVIY  N IZOLA R ULA RN I  OLDI NI  OLI SH 
VA BARTARAF ETISHN I NG PSIX OLOGIK 
USULLARI » BUGUNGI KUNDA  
RESPUBLIKA MIZDA  OILA  VA  N IKOH 
MASA LALA RI DAVLAT AHA MIYATI 
DA RA J A SIGA  KO’ TA RILGA N . 
O’ZBEKISTON  RESPUBLIKA SI 
PREZIDENTI SH.MIRZIYOY EVN IN G 
2018 Y IL 2-FEVRA LDAGI “ X OTIN -
QIZLA RN I QO’LLA B-QUVVATLA SH VA  
OILA INSTITUTIN I MUSTA HKA MLASH 
SOHA SIDAGI FAOLIYATINI TUBDA N 
TAKOMILLA SHTIRISH CHORA-
TADBIRLA RI TO’G’RISI DA” GI 
FARMON IN ING CHIQA RILISHI 
FIKRIMIZNIN G YA NA  BIR ISBOTIDIR. 
OILA MUSTAHKA MLIGI VA  OI LA 
N IKOH MUN OSA BATLA RI MA SA LA SI 
BA RCHA  ZA MON LA RDA  DOLZA RB 
A HA MIYAT KA SB ETIB KELGA N.  Bitiruv   malakaviy   ishining   dolzarbligi
Oila mustahkamligi va oila nikoh munosabatlari masalasi barcha zamonlarda dolzarb 
ahamiyat kasb etib kelgan. Yosh oilalar sohiblari о‘z munosabatlarini qanday yо‘lga qо‘yishlari 
kerakligini tushunishlari uchun ma’lum bir vaqt va kerakli psixologik shart-sharoit zarurdir. 
Oila turmushi bilan bog‘liq muammolar uning farovonligi, farzandlar kamoloti, er-xotinning 
ezgu-istaklari va manfaatlariga mos hal etilgan. o‘zbek xalqining oilaviy turmush xos tarixiy 
taraqqiyot davomida orttirgan tajribasi uning muammolarini hal qilish va turmush tarzini 
maqsadga muvofiq tashkil etishda muhim ahamiyat kasb etadi
Oilaviy munosabatlarnig eng xarakterli jihati bu oilaviy nizolardir.Oilaviy nizolar va uning 
kuchayishi “mevasi” bo’lgan ajralish muammosi hozirgi zamon insoniyat jamiyatining eng 
muhim ijtimoiy muammolaridan hisoblanadi.  O’zbekistonda  oilaviy nizolar hamda ajralish muammosini o’rganishga keng ilmiy 
jamoatchilik e’tibori jalb qilinib kelinmoqda. Bu kabi muammoni turli soha mutaxassislari: 
yuristlar, demograflar, iqtisodchilar, sotsiologlar, psixologlar va boshqa fan sohalari 
mutaxasssislari o’rganib kelmoqdalar. 
Oilaviy nizolar haqida so’z borar ekan, tabiiy bir savol tug’iladi. Inson esini taniganidan 
otaonaga,atrofdagilarga,tabiatga mehr qo’yib,ulg’ayganda sevib-sevilib,ezgu niyatlar bilan 
oila quradi-yu, nega oila qurgandan keyin o’zaro munosabatlarda nizo-janjallar ro’y berishi 
tabiiydir. 
Oi lav i y  ni zol arning shak lla nishi v a ula rning buzilib k et ishida er-xot in fe’l- at v ori ning mos k elmasligi, 
farzandsizli k , sev gi v a mehr-muhabbat ning y et arl i ema sl igi, uning by udjet ini  oqilona boshqara olma sli k  
asosi y  om illar bo‘l ib, ro‘zg‘or i shl arining saranj om-sarisht a v a orast a ema sl igi , iqt isodiy  t a’m inot da gi  
k a mchili k la r, ra shk  v a ishonchsizl ik , ot a-onal arning er-xot in munosabat l ariga  arala shuv i, duny oqarash v a  
masl ak l arning nomuv ofi qli gi , j insiy  nomoslik  k abi omi llar ham oilav iy  munosabat l arda zi ddiy at la rni k el ib 
chiqarishda muhim o‘rin t ut adi  Ilmiy adabiyotlar, o'quv amaliyoti, oilaviy tarbiya tajribasi tahlili shuni ko'rsatdiki, bu muammo ko'p qirrali - 
falsafiy, sotsiologik, psixologik, pedagogik va uslubiy xususiyatga ega. Oilaviy ma'naviy-axloqiy qadriyatlarning 
falsafiy jihati xorijiy faylasuf olimlari :
•
(G. Gegel, A. Kamyu, I. Kant, K. Yaspers) va mahalliy (K. S. Aksakov, V. S. Bibler, O. G. Drobnitskiy, A. 
G.) asarlarida ochib berilgan. Zdravomyslov, I. A. Ilyin, M. S. Kagan, I. V. Kireevskiy, V. N. 
Sagatovskiy, V. P. Tugarinov, G. N. Filonov, A. S. Xomyakov).
O’zbek va xorijiy ilmiy adabiyotlarda
oilaviy munosabatlar psixologiyasida psixologik jarayonning
o’ziga xosligini :
•
Ye.B.Shoumarov,
E.Gʼ.Gʼoziev, Yu.E.Аleshina, B.G.Аnanev, G.M.Аndreeva, А.А.Badalev,
Yu.V.Bromley, L.S.Vigotskiy, M.G.Davletshin, V.M.Karimova, А.N.Leontev,
B.G.Lomov, N.N.Obozov, S.L.Rubinshteyn va boshqalar tadbiq et di.  Bitiruv malakaviy ishining o’rganilganlik darajasi : 1.O‘zbek oilalarida oilaviy munosabatlarda vujudga keladigan nizolarning 
darajalarini, psixologik jihatlarini o‘rganish.
2.Sharq mutafakkirlarining oilada farzand tarbiyasi haqidagi qarashlarini 
o‘rganish.
3.Oilada farzandlarni mustaqil hayotga tayyorlash. Insonning baxtli hayot 
kechirishida oila muhitining roli va psixologik ahamiyatini ochib berish va 
tavsiyalar ishlab chiqish. Tadqiqot  maqsadi:  Oilaviy munosabatlarda nizolarni 
oldini olish va bartaraf etishning ijobiy psixologik muxitini 
yo’lga qo’yish omillarini o’rganib psixologik tavsiyalar 
ishlab chiqish.
Tadqiqot  v azi falari :     •
Shaxsga oilaviy nizolar, ularning 
vujudga kelish sabablari va 
oilaviy munosabatlarning to‘g‘ri 
tahlil qilish, tavsiyalar ishlab 
chiqish.Tadqiqot  ob’y ek t i: 
•
Oilaviy tarbiya va oilaviy nizolar. 
O‘zbek oilalarida axloqiy tarbiya 
berish va o‘zaro 
munosabatlarning o‘ziga 
xosligini tahlil qilish.Tadqiqot  predmet i:      
Oilaviy    nizolarning  eng  xarakterlilaridan  biri    bu  er  va  xotin    o‘rtasidagi 
nizolardir.    Xo‘sh,    eng  ezgu  niyatlar  bilan,  bir-birlarini    sevib  oila  qurgan 
yoshlar  nega  oila  qurishgandan  keyin  ular ning  o‘zaro  munosabatlarida   
nizo-janjallar  ro‘y  beradi?  Ular  nima  uchun  urushadilar?  Umuman  er-
xotinlik  hayotida    nizolarsiz,    urush  janjallarsiz    ham  yashasa  bo‘ladimi? 
Bu  kabi savollar ni yana ko‘p davom ettirish mumkin.

aksariyat    muvaffaqiyatli  oilalarda    tarbiya  topgan  yigit  -  qizlar  o‘z  ota-
onasi  oilasini,  ularning  turmush  tarzini,    bir-birlarga  nisbatan  bo‘lgan 
o‘zaro      munosabatlarini  va    qator    shu  kabilarni    o‘zlarining    bo‘lajak 
oilaviy  hayotlari  uchun  ideal    deb  olishadi  va  ular  ham  oila 
qurishganlaridan  so‘ng  o‘g‘il  bolalar  xuddi    o‘z  otasidek  va    qizlarimiz  o‘z   
onalaridek «ota», «ona», «er», «xotin» bo‘lishni orzu qiladilar.

Bular ning  hammasi  yoshlarda    oilaviy  hayot  haqida  bir  yoqlama  ijobiy 
tasavvurlar ning shakllanishiga asos  bo‘ladi.  
Nizoli vaziyatlar  har qanday oilada u yoki bu darajada yuzaga keladi. Oila 
qanday  bo‘lishidan  qat’iy  nazar  nizolardan  mutlaqo  holi  (himoyalangan, 
kafolatlangan)  bo‘la  olmaydi.  Chunki  oiladagi  shaxslararo  munosabatlar 
odatda  nizosiz  bo‘lmaydi.  Bu  nizolar  ma’lum  darajada  er-xotin 
munosabatlarini  rivojlantiruvchi  katalizator  vazifasini  o‘taydi.  Lekin 
nizoning nizodan farqi bor.

Biror-bir  maxsus  me’zon  yo‘qki,  shunga  asosan  nizolarning  qaytalanishi, 
kuchi,  darajasi  va  boshqa  ma’lumotlari  (ko‘rsatkichlari)ni  aniq  belgilab 
berish  (olish)  mumkin  bo‘lsa.  Bunda  hamma  narsa  subyektning  o‘ziga, 
uning  shaxsiy,  psixologik  xususiyatlariga,  yoshiga,  jinsiga,  uning 
qo‘yilishiga,  nizoning  qanday  idrok  qilinishi  va  boshqa  omillarga  bog‘liq 
bo‘ladi.

Oilada  yuzaga  kelish  ehtimoli  bo‘lgan  nizo-janjallarning  sabablarini 
aniqlash  va  ular ning  oldini  olish  masalalarini    ijobiy  hal  qilish  uchun 
birinchi navbatda ularni kimlar o‘r tasida yuz berayotganligini farqlab olish 
maqsadga muvofiqdir.  
Oilaviy  nizolarda  kimlar  ishtirok  etayotganiga  ko‘ra  ular ni  quyidagicha 
asosiy turlarga ajratish mumkin:

er-xotin o‘rtasidagi nizolar;

qaynona-kelin o‘r tasidagi nizolar;

qaynona-kuyov o‘r tasidagi nizolar;

ovsinlar o‘rtasidagi nizolar;

ota-onalar va farzandlar o‘rtasidagi nizolar.

Albatta, bu ro‘yxatni yanada davom ettiraverish mumkin, lekin biz hozircha 
shu  yuqorida  keltirilganlar  bilangina  kifoyalanib,  oilaviy  hayotda  ro‘y 
berish  ehtimoli  nisbatan  yuqori  bo‘lgan  nizolarning  eng  asosiysi  bo‘lmish 
er-xotin  o‘r tasidagi  nizolar ning  ayrim  xususiyatlarini  ko‘rib  chiqish 
maqsadga muvofiqdir.  
P sixologik  adabiyotlarda nizolar shartli ravishda «konstruktiv» («biriktiruvchi») 
va «destruktiv» («ajratuvchi») nizolarga farqlanadi. 

psixologik  adabiyotlarda nizolar shartli ravishda «konstruktiv» («biriktiruvchi») 
va «destruktiv» («ajratuvchi») nizolarga farqlanadi. 

Biriktiruvchi nizolarning   yuzaga kelishiga asos bo‘lgan   muammolar va ularning 
hal qilinishi  ham erning, ham xotinning, butun  oilaning  manfaatlariga qaratilgan 
bo‘ladi. Agar ular hal etilsa buning  oqibatida oilaning  umumiy  manfaatlariga oid  
muammolar o‘z  yechimni  topadi.  Bunday  nizolarga oiladagi  tartib, intizom, 
ozodalik,  oila  budjetini yuritish, saranjomlik, tejamkorlik,    isrofgarchilikka yo‘l 
qo‘ymaslik, bola tarbiyasi va boshqa shu kabi  toifadagi nizolar misol bo‘la oladi. 

Ajratuvchi nizolarda   ularning yuzaga kelishiga  asos bo‘lgan muammo  va uning 
yechimi er-xotinlardan birining  manfaatiga qaratilgan bo‘ladi.  Bunday nizolarda 
bir  tomon manfaatining hal etilishi ko‘pincha,  ikkinchi tomon manfaatining boy 
berilishi  hisobiga amalga oshadi. Masalan, erni yoki xotinni shaxsan o‘zi uchun 
biron nima xarid qilishi, erning yoki xotinning ishi tufayli, o‘zbek oilasi uchun 
xarakterli bo‘lgan nizolardan bo‘lmish  er yoki xotinning  qarindosh urug‘lari bilan 
bo‘ladigan   munosabatlar tufayli yuzaga keladigan nizolar shular jumlasiga kiradi.  
Inson  va  insoniy  munosabatlar,  shaxs  va  uning  kamoloti  muammolari 
uzoq  asrlardan  buyon  jamiyatning  eng  ilg‘or  kishilari,  olimlar,  buyuk 
allomalar  va  donishmandlarning  diqqat  markazida  asosiy  masalalardan 
bo‘lib  kelgan.  Sharqning  buyuk  allomalari  hisoblangan  Abu  Nasr  Forobiy, 
Abu  Rayhon  Beruniy,  Abu  Ali  ibn  Sino,  Yusuf   Xos  Hojib,  Mahmud 
Qoshg‘ariy,  Kaykovus,  Xotam  ibn  Tay,  Alisher  Navoiy,  Zahiriddin 
Muhammad  Bobur,  Rizouddin  ibn  Faxriddin,  Muqimiy,  Furqat,  Zavqiy, 
Uvaysiy,  Nodira,  Abdurauf   Fitrat,  Abdulla  Avloniy  kabi  ko‘plab  olim  va 
yozuvchilar  bu  masalalar  yuzasidan  o‘zlarining  durdona  fikrlarini  tarixda 
qoldirib  ketganlarki,  ular  hozirgi  zamon  fani  uchun  ham  katta  ijtimoiy  va 
mafkuraviy ahamiyatga egadir. 

Sharq  mutaffakirlarining  barchasini  g‘oyaviy  jihatdan  birlashtirgan  asos 
shu  bo‘lganki,  ular  shaxs  tarbiyasi  va  kamolotida  oilaning,  oilaviy 
tarbiyaning  rolini  yuqori  qo‘yishgan,  ayniqsa,  shaxsning  aqliy  va  axloqiy 
kamolotida  oilaning  o‘rni,  ota-ona  va  yaqin  kishilarning  yo‘naltiruvchi  va 
tarbiyalovchi vazifalariga alohida e’tibor berganlar.  
  Zardushtiylikning qadimiy kitobi — «Avesto»da oila muqaddas dargoh ekanligi, 
oila barqarorligida er va xotinning teng mas’ulligi, farzand tarbiyasi to‘g‘risidagi 
fikrlar bayon etilgan. Oilaning tinch va farovon bo‘lishi nimalarga bog‘liq ekanligi 
haqida esa: «Porso, inson uy tiklab, olovga, oilasiga, xotin va farzandlariga o‘rin 
ajratib bersa, uyida noz-ne’matlari muhayyo bo‘lib, xotin va farzandlari farovon 
yashasa, uyida e’tiqod, sobit olovi alangali, boshqa narsalari ham mo‘l-ko‘l bo‘lsa, 
o‘sha manzil muhtaramdir», — deb yozilgan.

Ma’lumki, Islom dinining muqaddas manbalaridan bo‘lmish Qur’on va 
Hadislarda ham odob-axloq, ayollar ning tur mushdagi o‘r ni va vazifalari, er va 
xotin o‘r tasidagi munosabatlar, bolalar tarbiyasi, oila yuritish, nikoh va muhabbat 
masalalariga keng o‘rin berilgan. Quyida hadislar to‘plamidan bir necha misollar 
keltiramiz: «Tangri nazdida bandalar ning eng yaxshisi o‘z ahli-ayoliga foydasi 
ko‘p tegadigan kishidir» /18-hadis/ , «Odamlar ichida xotin kishiga nisbatan 
haqlirog‘i uning eridir. Erkak kishiga nisbatan odamlar ning haqlirog‘i — bu uning 
onasidir» /34-hadis/; «Farzandlaringizni izzat-ikrom qilish bilan birga axloq-
odobini ham yaxshilangiz» /38-hadis/; «Qachonki er o‘z xotiniga va xotin o‘z eriga 
qarashsa, Tangri ham ularga rahmat nazari bilan qaraydi, bordi-yu kaftini kaftiga 
qo‘ysa, bar moqlari orasidan gunohlari duv-duv to‘kiladi» /44-
hadis/;  
Oila borasidagi diniy, ilmiy va falsafiy yondashuvlar ni kuzatsak, oila 
barqarorligida er-xotin munosabatlari asosiy o‘rin tutishini ko‘ramiz. 
Masalan, islomda nikoh orqali inson Аbdurauf  Fitrat. Oila yoki oila 
boshqarish tar tiblari va oilani uluglashga, erkak va ayolning huquqlariga, 
ular ning sha niga va oilada tinchlikni saqlashga katta e tibor qaratilgan: ʼ ʼ
“Аyollar (uchun belgilangan huquqlar) o‘z me yorida erkaklar (huquqi) bilan 	
ʼ
tengdir” AGAR BIZ 25 NAFAR YOSH OTA-ONALARNI 100% 
DEB OLIB QARAYDIGAN BO‘LSAK ULARDAN 
2 5   nafar  yosh  ota-onalar  bilan  olib 
borilgan  psixologik  testlar 
yordamida  ular ni  farzand 
tarbiyasiga  qanchalik  ma’suliyat 
bilan  yondoshishlarini  aniqlab  oldik 
ham  desak  bo‘ladi.  Psixologik 
testlar ning  natijasi  quyidagicha 
bo‘ldi: 
0 _ 6   60% 15 _ 30   10% 7_14   30%  OTA-ONALAR  BILAN  OLIB  BORILADIGAN  ISHLAR:
BUNDAN  TASHQARI  YOSH  OTA-ONALAR  BILAN  “FARZANDIM  JIGARBANDIM”  
MAVZUSIDA  TARBIYAVIY  TADBIR  O‘TKAZDIK.  SHUNDAN  SO’NG  ESA  “SIZ 
QANDAY  OTA-ONASIZ?”   NOMLI  PSIXOLOGIK  TESTLAR  OLIB  BORDIK:
  15-30 BALL: SIZNI YAXSHI OTA-ONA DEYISH MUMKIN. SIZ OTA-ONALIK 
BURCHINGIZNI  KERAKLI  DARAJADA  BAJARYAPSIZ.  BUNGA 
FARZANDINGIZGA  BERADIGAN  TA-LIM-TARBIYADAN  HAM  BILSA 
BO‘LADI.  AMMO  FARZANDINGIZNING  QIZIQISHLARI  VA 
QOBILIYATLARIGA  KO‘PROQ  E’TIBOR  BERISHINGIZ  KERAK.
7-14  BALL:  FARZAND  TARBIYASIDA  DEYARLI  KAMCHILIKLARGA  YO‘L 
QO‘YMAYSIZ,  LEKIN  KO‘PINCHA  BOSHQA  YUMUSHLAR  TUFAYLI 
FARZANDINGIZGA  KERAKLICHA  E’TIBOR  BEROLMAY  QOLASIZ.  BU 
KAMCHILIKNI  TO‘G‘IRLASH  UCHUN  KELAYOTGAN  DAM  OLISH  KUNINI 
FARZANDINGIZGA  BAG‘ISHLANG.  U  BILAN  BIROR  YERGA  BORING. 
NATIJASI  IJOBIY  BO‘LISHIGA  SHUBHA  QILMASANGIZ  HAM  BO‘LADI.
0-6  BALL:  FARZAND  TARBIYASI  HAQIDA  TUSHUNCHAGA  UMUMAN  EGA 
EMASSIZ. HECHDAN KO‘RA KECH, DEGANLARIDEK BU BORADAGI BILIM 
VA  MALAKANGIZNI  OSHIRISHGA  HARAKAT  QILING. OILADA AXLOQIY MUNOSABATLARNI SHAKLLANGANLIK DARAJASINI O‘RGANISH YUZASIDAN 
SO‘ROVNOMA.(11-SINF O’QUVCHILARI UCHUN )
1.SIZ QANAQA OILA FARZANDISIZ (ZIYOLI, ISHCHI)?
2.OILA DEGANDA NIMANI TUSHUNASIZ?
3.SIZNING OILANGIZ NECHA KISHIDAN IBORAT?
4.SIZNING OILANGIZ JAMIYATDA QANDAY O‘RINDA TURISHINI XOHLAYSIZ?
5.SIZ OILANGIZNI NA’MUNALI OILA DEB HISOBLAYSIZMI?
6. QADRIYAT DEGANDA NIMANI TUSHUNASIZ? 
7. SIZNING OILANGIZDA QADRIYATLARGA MUNOSABAT QANDAY?
8. FARZAND SIFATIDA OTA-ONANGIZNI BARCHA AYTGANLARINI SO‘ZSIZ BAJARA OLASIZMI?
9. SIZ O‘ZINGIZ OTA-ONANGIZGA MUNOSIB FARZAND DEB HISOBLAYSIZMI?
10.SIZ KELAJAKDA OILA QURGANINGIZDA FARZANLARINGIZNI O‘ZINGIZ OLGAN TARBIYAGA 
TAYANIB TARBIYALAYSIZMI YOKI UNGA O‘ZGARISHLAR KIRITASIZMI?
11. BIRON-BIR VOQEA YUZASIDAN FIKR BILDIRSANGIZ, OTA-ONANGIZ SIZNI FIKRLARINGIZNI 
INOBATGA OLGANMI?
12. BALOG‘AT YOSHI SIZDA QIYINCHILIKLAR BILAN O‘TGANMI VA BUNGA SABAB NIMA DEB 
O‘YLAYSIZ? FIKRINGIZNI YOZING
13. OTA-ONANGIZ SIZNING OLDINGIZDA TORTISHGANMI SIZNING BUNGA MUNOSABATINGIZ 
QANDAY BO‘LGAN?
FIKRINGIZNI YOZING
14. KELAJAKDA OILA QURGANINGIZDA QANDAY OILA QURISHNI XOHLAYSIZ?
15. SIZ OILANI MUSTAHKAM BO‘LISHI NIMAGA BOG‘LIQ DEB O‘YLAYSIZ? OILADA  AXLOQIY  MUNOSABATLARNI  SHAKLLANTIRISH  DARAJASINI  O‘RGANISH  YUZASIDAN 
SO‘ROVNOMA(  OTA-ONALAR  UCHUN)
SIZNING  OILANGIZDAGI  MAVQEYINGIZ  VA  YOSHINGIZ.
FARZANDLARINGIZ  SONI  NECHTA  (O‘G‘IL,  QIZ)?
SIZ  OILANGIZNI  MAHALALARDAGI  NA’MUNALI  OILALARDAN  DEB  HISOBLAYSIZMI?
SIZ  FARZANDLARINGIZGA  OTA-ONA  SIFATIDA  SHAXSIY  NAMUNA  KO‘RSATA  OLASIZMI?
MAHALLA  MASLAHATCHILARI  BILAN  FARZANDINGIZNI  TARBIYALASHDA  MASLAHAT  OLIB  
TURASIZMI?
MA’NAVIY-AXLOQIY  TARBIYA  DEGANDA  NIMANI  TUSHUNASIZ  VA  OILANGIZDA  AXLOQIY 
ME’YORLARGA  AMAL  QILASIZMI?
OILANGIZDA  AXLOQIY  MUNOSABATLARGA  E’TIBOR  QAY  DARAJADA?  FIKRINGIZNI  YOZING
SIZ FARZANDINGIZGA TARBIYA BERISHDA UNING YOSH XUSUSIYATLARI VA XARAKTERINI HISOBGA 
OLASIZMI?
SIZ  FARZANDINGIZNI  XOXISH  ISTAGIGA  QARAB  ISH  TUTASIZMI?
FARZANDINGIZGA  BERAYOTGAN  TARBIIYANGIZ  TO‘G‘RI  DEB  O‘YLAYSIZMI?
FARZANDINGIZ  BILAN  OTA-ONA  SIFATIDA  SIRLASHASIZMI?
FARZANDINGIZNI  O‘SMIRLIK  DAVRI  SIZGA  QIYINCHILIK  TUG‘DIRGANMI?
“BOLAGA  5  YOSHGACHA  SHOHDAY  MUNOSABATDA  BO‘L,  5-12  YOSHGACHA  QULDAY  MUNOSABATDA 
BO‘L,  12  YOSHDAN  KEYIN  DO‘STDAY  MUNOSABATDA  BO‘L”-DEGAN  IBORALARGA  QANDAY 
QARAYSIZ?  FIKRINGIZNI  YOZING
SIZNING  OILANGIZDA  QADRIYATLARGA  MUNOSABAT  QANDAY?  FIKRINGIZNI  YOZING
FARZANDINGIZ  BIRON  AYB  ISH  QILIB  QO‘YSA  BUNI  O‘ZINGIZNI  XATONGIZ  DEB  BILASIZMI?
SIZ  OTA-ONALIK  BURCHLARINI  YETARLI  DARAJADA  BAJARAYAPMAN  DEB  O‘YLAYSIZMI?
FARZANDINGIZ  O‘RTOQLARI  DAVRASIDA  AXLOQSIZLIKKA  YOL  QO‘YSA  QANDAY  YO‘L  TUTGAN 
BO‘LARDINGIZ?  
XULOSA

Shuni  alohida  ta’kidlash  joizki,  oilaviy  tur mush  masalalari,  oila-nikoh  muammolari, 
undagi  nizolar  bо‘yicha  tadqiqot  ishlari  qanchalik  keng  miqyosda  olib  borilmasin,  hali  ham 
ularning yetarli darajadagi yechimi masalasi mavjud emas. Oilaviy nizoli munosabatlar va uning 
muhim  jihatlari,  uning  asoschilari  bo‘lmish  er-xotin  va  unda  voyaga  yetayotgan  farzandlar 
kamoloti,  oiladagi  shaxslararo  munosabatlar  va  unda  yuzaga  keladigan  nizolar  shakllanish 
jarayonini  ijtimoiy  psixologik  xususiyatlarini  tashkil  etadi.  Hozirgi  sharoitda 
oilaviy  munosabatlarni  muvofiqlashtirishda  oilaviy  psixoterapiya  vositalari  va  usullaridan 
foydalanish  maqsadga  muvofiq  bo‘lib,  ular  oilaning  me’yorli  faoliyat  ko‘rsatishiga,  undagi 
ziddiyatlarning  turlari  va  ularning  shakllanish  sabablarini  o‘rganishga,  profilaktikasini  tashkil 
etishga  hamda  shaxslararo  munosabatlar  muvofiqligini  ta’minlashga  yordam  beradi. 
O‘zbekiston  Respublikasining  kelajakda  buyuk  davlat  bo‘lishi  va  uni  ta’minlash  yosh  avlodni 
ma’naviy-ahloqiy,  madaniy-ma’rifiy  jihatdan  yetuk  insonlar  qilib  tarbiyalash  ishi  birinchi 
navbatda oiladan boshlanadi.Ota-ona farzandlariga go‘zal xomiy va nasihatgo‘y bo‘lishlari lozim. 
Bunday  go‘zal  muomala  farzand  bilan  ota-ona  orasidagi  mehr  muhabbatni  yanada 
kuchaytiradi.  Farzandlarning  go‘zal  odobli-axloqli,  tarbiyali  bo‘lishlari  uchun,  avvalo,  ota-
onalarning  o‘zlari  go‘zal  xislatga  ega,  o‘rnak  bo‘lishlari  shart.  Bu  uy  ahli  ya’ni  ota-ona,  o‘g‘il  va 
qizlar ning birgalikdagi totuvlik bilan yashashlarida muhim omildir.  
Oilaviy  nizolarni  oldini  olish  va  oilaviy  munosabatlarni 
tog‘ri tashkil qilish va sog‘lom muhitni yaratishga oid quyidagi 
tavsiyalarni taklif  etamiz:

Nikoh  oldi  holatida  oilalarning  tengligiga  e’tibor  qaratish 
lozimligi.

Har bir oilada oilada er-xotin bir-birini o‘zaro xurmat qilishi, 
hamda  farzandlarining  ota-onalari  ekanligini  anglashi 
lozim. 

Er-xotin yaqin qarindoshlar yoki begona insonlar oldida bir-
birlariga tanbex bermasligi kerak.

Kechirimli bo‘lish bir-biriga ishonch.

Oilada  er-xotin  bir-birlariga  tanqid  va  ta’na  qilishdan 
saqlanish. E’TIBORINGIZ UCHUN 
RAXMAT

« OI LAVIY N IZOLA R ULA RN I OLDI NI OLI SH VA BARTARAF ETISHN I NG PSIX OLOGIK USULLARI »

BUGUNGI KUNDA RESPUBLIKA MIZDA OILA VA N IKOH MASA LALA RI DAVLAT AHA MIYATI DA RA J A SIGA KO’ TA RILGA N . O’ZBEKISTON RESPUBLIKA SI PREZIDENTI SH.MIRZIYOY EVN IN G 2018 Y IL 2-FEVRA LDAGI “ X OTIN - QIZLA RN I QO’LLA B-QUVVATLA SH VA OILA INSTITUTIN I MUSTA HKA MLASH SOHA SIDAGI FAOLIYATINI TUBDA N TAKOMILLA SHTIRISH CHORA- TADBIRLA RI TO’G’RISI DA” GI FARMON IN ING CHIQA RILISHI FIKRIMIZNIN G YA NA BIR ISBOTIDIR. OILA MUSTAHKA MLIGI VA OI LA N IKOH MUN OSA BATLA RI MA SA LA SI BA RCHA ZA MON LA RDA DOLZA RB A HA MIYAT KA SB ETIB KELGA N.

Bitiruv malakaviy ishining dolzarbligi Oila mustahkamligi va oila nikoh munosabatlari masalasi barcha zamonlarda dolzarb ahamiyat kasb etib kelgan. Yosh oilalar sohiblari о‘z munosabatlarini qanday yо‘lga qо‘yishlari kerakligini tushunishlari uchun ma’lum bir vaqt va kerakli psixologik shart-sharoit zarurdir. Oila turmushi bilan bog‘liq muammolar uning farovonligi, farzandlar kamoloti, er-xotinning ezgu-istaklari va manfaatlariga mos hal etilgan. o‘zbek xalqining oilaviy turmush xos tarixiy taraqqiyot davomida orttirgan tajribasi uning muammolarini hal qilish va turmush tarzini maqsadga muvofiq tashkil etishda muhim ahamiyat kasb etadi Oilaviy munosabatlarnig eng xarakterli jihati bu oilaviy nizolardir.Oilaviy nizolar va uning kuchayishi “mevasi” bo’lgan ajralish muammosi hozirgi zamon insoniyat jamiyatining eng muhim ijtimoiy muammolaridan hisoblanadi.

O’zbekistonda oilaviy nizolar hamda ajralish muammosini o’rganishga keng ilmiy jamoatchilik e’tibori jalb qilinib kelinmoqda. Bu kabi muammoni turli soha mutaxassislari: yuristlar, demograflar, iqtisodchilar, sotsiologlar, psixologlar va boshqa fan sohalari mutaxasssislari o’rganib kelmoqdalar. Oilaviy nizolar haqida so’z borar ekan, tabiiy bir savol tug’iladi. Inson esini taniganidan otaonaga,atrofdagilarga,tabiatga mehr qo’yib,ulg’ayganda sevib-sevilib,ezgu niyatlar bilan oila quradi-yu, nega oila qurgandan keyin o’zaro munosabatlarda nizo-janjallar ro’y berishi tabiiydir. Oi lav i y ni zol arning shak lla nishi v a ula rning buzilib k et ishida er-xot in fe’l- at v ori ning mos k elmasligi, farzandsizli k , sev gi v a mehr-muhabbat ning y et arl i ema sl igi, uning by udjet ini oqilona boshqara olma sli k asosi y om illar bo‘l ib, ro‘zg‘or i shl arining saranj om-sarisht a v a orast a ema sl igi , iqt isodiy t a’m inot da gi k a mchili k la r, ra shk v a ishonchsizl ik , ot a-onal arning er-xot in munosabat l ariga arala shuv i, duny oqarash v a masl ak l arning nomuv ofi qli gi , j insiy nomoslik k abi omi llar ham oilav iy munosabat l arda zi ddiy at la rni k el ib chiqarishda muhim o‘rin t ut adi

Ilmiy adabiyotlar, o'quv amaliyoti, oilaviy tarbiya tajribasi tahlili shuni ko'rsatdiki, bu muammo ko'p qirrali - falsafiy, sotsiologik, psixologik, pedagogik va uslubiy xususiyatga ega. Oilaviy ma'naviy-axloqiy qadriyatlarning falsafiy jihati xorijiy faylasuf olimlari : • (G. Gegel, A. Kamyu, I. Kant, K. Yaspers) va mahalliy (K. S. Aksakov, V. S. Bibler, O. G. Drobnitskiy, A. G.) asarlarida ochib berilgan. Zdravomyslov, I. A. Ilyin, M. S. Kagan, I. V. Kireevskiy, V. N. Sagatovskiy, V. P. Tugarinov, G. N. Filonov, A. S. Xomyakov). O’zbek va xorijiy ilmiy adabiyotlarda oilaviy munosabatlar psixologiyasida psixologik jarayonning o’ziga xosligini : • Ye.B.Shoumarov, E.Gʼ.Gʼoziev, Yu.E.Аleshina, B.G.Аnanev, G.M.Аndreeva, А.А.Badalev, Yu.V.Bromley, L.S.Vigotskiy, M.G.Davletshin, V.M.Karimova, А.N.Leontev, B.G.Lomov, N.N.Obozov, S.L.Rubinshteyn va boshqalar tadbiq et di. Bitiruv malakaviy ishining o’rganilganlik darajasi :