Oilaviy tarbiya uslublari
![TERMIZ DAVLAT UNIVERSITETI
Sirtqi ta’lim fakulteti
Xomitova Salomat
111-guruh talabasi
Mav zu:Oilav iy t arbiy a
uslublari
t aqdimot i](/data/documents/8bf90ac2-9e9c-413f-8a2b-545eed2d8e38/page_1.png)
![Oilani fuqarolik jamiyatining, davlatning
eng muhim hujayrasi
•
Ko'pincha bolali odamlar yordam uchun
psixologlarga murojaat qilishadi. Onalar va
dadalar mutaxassislardan sevimli
farzandlarida nomaqbul fazilatlar va yomon
xulq-atvor qayerdan kelib chiqishi
mumkinligini so'rashadi. Shaxsni
shakllantirishda ta'lim eng muhim rol
o'ynaydi. Uning uslubiga va ota-onalar
tomonidan tanlangan turga, ularning
kelajakdagi hayoti bog'liq. Ta'limning
qanday usullari va shakllari qo'llaniladi? Bu
savolni tushunishga arziydi, chunki unga
javob barcha ota-onalar uchun foydali
bo'ladi. Ta'lim nima va qanday uslublar
mavjud? "Ta'lim" so'zi odamlar nutqida juda
uzoq vaqt davomida paydo bo'lgan .
•
.](/data/documents/8bf90ac2-9e9c-413f-8a2b-545eed2d8e38/page_2.png)
![Oilaviy tarbiya uslublari
•
Farzandlarini tarbiyalayotgan ota-
onalar ko'pincha bu jarayonni
tashkil etish haqida o'ylamaydilar.
Ular sezgi, hayotiy tajribaga ko'ra
harakat qilishadi. Oddiy qilib
aytganda, onalar va otalar o'z
o'g'illari va qizlarini qanday qilib
tarbiyalaydilar. Shunday qilib, har
bir oila ma'lum bir ta'lim uslubiga
rioya qiladi. Ushbu atama bilan
mutaxassislar ota-onalarning
farzandlari bilan
munosabatlarining o'ziga xos
shakllarini tushunishadi.](/data/documents/8bf90ac2-9e9c-413f-8a2b-545eed2d8e38/page_3.png)
![•
Ba'zi ota-onalar o'z farzandlarini
qattiqqo'llikda saqlashadi, ta'limning qattiq
usullari va shakllarini qo'llashadi. Ular
bolalariga ko'rsatmalar berishadi va ularning
bajarilishini kutishadi. Bunday oilalarda qat'iy
qoidalar va talablar mavjud. Bolalar hamma
narsani qilishlari kerak, bahslashmaydi.
Noto'g'ri xatti-harakatlar va noto'g'ri xatti-
harakatlar, injiqliklar, ota-onalar farzandlarini
jazolaydilar, ularning fikrini hisobga
olmaydilar, hech qanday tushuntirish
so'ramaydilar. Oilaviy tarbiyaning bunday
uslubi avtoritar deb ataladi. Ushbu modelda
bolalarning mustaqilligi juda cheklangan.
Bunday tarbiya uslubiga amal qilgan ota-
onalar farzandi itoatkor, ijrochi, mas’uliyatli
va jiddiy bo‘lib ulg‘ayishini o‘ylaydi. Biroq,
yakuniy natija onalar va dadalar uchun
mutlaqo kutilmagan: Faol va kuchli
xarakterga ega bo'lgan bolalar, qoida
tariqasida, o'smirlik davrida o'zlarini
namoyon qila boshlaydilar. Ota-onaning avtoritar uslubi](/data/documents/8bf90ac2-9e9c-413f-8a2b-545eed2d8e38/page_4.png)
![](/data/documents/8bf90ac2-9e9c-413f-8a2b-545eed2d8e38/page_5.png)
![•
Ba'zi manbalarda ushbu model
mutaxassislar tomonidan "demokratik
ta'lim uslubi", "hamkorlik" deb nomlanadi ,
chunki u barkamol shaxsni shakllantirish
uchun eng qulaydir. Ota-onalarning bu
uslubi iliq munosabatlarga va ancha
yuqori darajadagi nazoratga asoslangan.
Ota-onalar har doim muloqotga ochiq,
bolalari bilan barcha muammolarni
muhokama qilish va hal qilishga intiladi.
Onalar va otalar o'g'il va qizlarning
mustaqilligini rag'batlantiradilar, lekin ba'zi
hollarda ular nima qilish kerakligini
ko'rsatishi mumkin.
Oila tarbiyasida avtoritet
uslubi](/data/documents/8bf90ac2-9e9c-413f-8a2b-545eed2d8e38/page_6.png)
![Liberal munosabatlar modeli Ota-onalar o'ta xushmuomala
bo'lgan oilalarda liberal tarbiya kuzatiladi. Ular o'z farzandlari
bilan muloqot qilishadi, ularga mutlaqo hamma narsaga ruxsat
berishadi, hech qanday taqiqlar o'rnatmaydilar, o'g'illari va
qizlariga cheksiz sevgini ko'rsatishga intilishadi.](/data/documents/8bf90ac2-9e9c-413f-8a2b-545eed2d8e38/page_7.png)
![Nikoh o’z mohiyatiga ko’ra axloqiy
hodisa.
•
Oilada bolani tarbiyalashning befarq uslubi Ushbu modelda befarq
ota-onalar va g'azablangan bolalar kabi partiyalar ajralib turadi.
Ota-onalar o‘g‘il-qizlariga e’tibor bermaydi, ularga sovuqqonlik bilan
munosabatda bo‘ladi, g‘amxo‘rlik, mehr va mehr ko‘rsatmaydi,
faqat o‘z muammolari bilan band. Bolalar cheklanmagan. Ular hech
qanday cheklovlarni bilishmaydi. Ularga "mehribonlik", "rahm-
shafqat" kabi tushunchalar singdirilmagan, shuning uchun bolalar
na hayvonlarga, na boshqa odamlarga hamdardlik bildirmaydilar.](/data/documents/8bf90ac2-9e9c-413f-8a2b-545eed2d8e38/page_8.png)
![•
Ba'zi ota-onalar nafaqat o'zlarining
befarqligini, balki dushmanligini ham
ko'rsatadilar. Bunday oilalardagi bolalar
kerak emasligini his qilishadi. Ular
halokatli impulslarga ega. Eydemiller va
Yustiskis bo'yicha oilaviy ta'lim turlarining
tasnifi Shaxsni shakllantirishda oilaviy
tarbiya turi muhim rol o'ynaydi. Bu ota-
onalarning qadriyat yo'nalishlari va
munosabatlarining, bolaga nisbatan
hissiy munosabatining o'ziga xos
xususiyati. E. G. Eidemiller va V. V.
Yustiskis munosabatlar tasnifini
yaratdilar, ularda o'g'il va qiz bolalar
tarbiyasini tavsiflovchi bir nechta asosiy
turlarni aniqladilar: Indulgent
giperhimoya.](/data/documents/8bf90ac2-9e9c-413f-8a2b-545eed2d8e38/page_9.png)
![](/data/documents/8bf90ac2-9e9c-413f-8a2b-545eed2d8e38/page_10.png)
![Oilaning barcha e'tibori bolaga qaratilgan. Ota-onalar uning barcha ehtiyojlari
va injiqliklarini iloji boricha qondirishga, istaklarini bajarishga va orzularini
ro'yobga chiqarishga intiladi. Dominant ortiqcha himoya. Bola diqqat
markazida. Ota-onasi uni doimo kuzatib turishadi. Bolaning mustaqilligi
cheklangan, chunki ona va dadam vaqti-vaqti bilan unga ba'zi taqiqlar va
cheklovlar qo'yishadi. Shafqatsiz muomala. Oila juda ko'p talablarga ega.
Bola ularga so'zsiz rioya qilishi kerak. Itoatsizlik, injiqlik, rad etish va
yomon xulq-atvordan keyin shafqatsiz jazolar keladi. E'tiborsizlik. Bunday
turdagi oila tarbiyasi bilan bola o'z holiga qo'yiladi.](/data/documents/8bf90ac2-9e9c-413f-8a2b-545eed2d8e38/page_11.png)
![Oilada bolaning ahamiyati
nihoyatda katta.
•
Ota bolada o’z jufti halolini,
ona esa sevimli erini
ko’radi: bolada er xotinning
muhabbati predmetlashadi,
jonlanadi. Bola – oilani tutib
turuvchi jonli muhabbat.
Bolalar oilada umumiy
oilaviy mulk hisobiga eb-
ichadilar, tarbiya oladilar.](/data/documents/8bf90ac2-9e9c-413f-8a2b-545eed2d8e38/page_12.png)
![Garbuzov bo'yicha ta'lim
turlarining tasnifi
•
V. I. Garbuzov bola xarakterining xususiyatlarini shakllantirishda
tarbiyaviy ta'sirlarning hal qiluvchi rolini qayd etdi. Shu bilan
birga, mutaxassis oilada bolalarni tarbiyalashning 3 turini
aniqladi: A tipi. Ota-onalar bolaning individual xususiyatlariga
qiziqmaydi. Ularni hisobga olmaydilar, rivojlantirishga
intilmaydilar. Bu tipdagi tarbiya qat'iy nazorat, bolaga yagona
to'g'ri xulq-atvorni yuklash bilan tavsiflanadi. B tipidagi tarbiya
ota-onalarning bolaning sog'lig'i holati va uning ijtimoiy mavqei,
maktabda va kelajakdagi ishda muvaffaqiyat kutishlari haqida
tashvishli va shubhali tushunchasi bilan tavsiflanadi.](/data/documents/8bf90ac2-9e9c-413f-8a2b-545eed2d8e38/page_13.png)
![•
Klemens o'rganish A. Klemens boshchiligidagi shveytsariyalik
tadqiqotchilar oilada bolalarni tarbiyalashning quyidagi uslublarini
aniqladilar: Direktiv. Ushbu oilaviy uslubda barcha qarorlar ota-onalar
tomonidan qabul qilinadi. Bolaning vazifasi ularni qabul qilish, barcha
talablarni bajarishdir. Ishtirokchi. Bola o'zi haqida qaror qabul qilishi
mumkin. Biroq, oilada bir nechta umumiy qoidalar mavjud. Bola unga
rioya qilishga majburdir. Aks holda, ota-onalar jazo choralarini
qo'llashadi. Vakolat berish. Bola o'zi qaror qabul qiladi. Ota-onalar
unga o'z nuqtai nazarlarini yuklamaydilar. Xulq-atvori jiddiy
muammolarga olib kelmaguncha, ular unga ko'p e'tibor berishmaydi.](/data/documents/8bf90ac2-9e9c-413f-8a2b-545eed2d8e38/page_14.png)
![Disgarmonik va uyg'un ta'lim
•
Oiladagi barcha ko'rib chiqiladigan tarbiya uslublari va
turlarini 2 guruhga birlashtirish mumkin.Bu
disgarmonik va barkamol tarbiyadir. Har bir guruh
uchun ba'zi xususiyatlar o'ziga xosdir, ular quyidagi
jadvalda ko'rsatilgan. Disgarmonik va uyg'un ta'lim
Xususiyatlari Disgarmonik tarbiya Barkamol ta'lim
Hissiy komponent ota-ona bolaga e'tibor bermaydi,
unga mehr, g'amxo'rlik ko'rsatmaydi; ota-onalar bolaga
shafqatsiz munosabatda bo'lishadi, uni jazolaydilar,
kaltaklaydilar; ota-onalar farzandiga haddan tashqari
e'tibor berishadi. oilada barcha a'zolar tengdir; bolaga
e'tibor qaratiladi, ota-onalar unga g'amxo'rlik qiladi;
muloqotda o'zaro hurmat mavjud.](/data/documents/8bf90ac2-9e9c-413f-8a2b-545eed2d8e38/page_15.png)
![Kognitiv komponent ota-onaning pozitsiyasi o'ylab topilmagan; bolaning
ehtiyojlari ortiqcha yoki etarli darajada qondirilmagan; ota-onalarning
bolalar bilan munosabatlarida yuqori darajadagi nomuvofiqlik,
nomuvofiqlik, oila a'zolarining past darajadagi uyg'unligi mavjud. oilada
bolaning huquqlari tan olinadi; mustaqillik rag'batlantiriladi, erkinlik aql
doirasida cheklangan; barcha oila a'zolarining ehtiyojlarini qondirishning
yuqori darajasi mavjud; ta'lim tamoyillari barqarorlik, izchillik bilan ajralib
turadi. Xulq-atvor komponenti bolaning harakatlari nazorat qilinadi; ota-
onalar farzandini jazolaydi; bolaga hamma narsa ruxsat etiladi, uning
harakatlari nazorat qilinmaydi. bolaning harakatlari birinchi navbatda
nazorat qilinadi, ular o'sib ulg'aygan sayin, o'zini o'zi boshqarishga o'tish
amalga oshiriladi; oilada munosib mukofot va sanktsiyalar tizimi mavjud.](/data/documents/8bf90ac2-9e9c-413f-8a2b-545eed2d8e38/page_16.png)
![Barkamol oila tarbiyasi
•
Barkamol tarbiya bilan ota-ona
bolani qanday bo'lsa, shunday
qabul qiladi. Ular uning kichik
kamchiliklarini tuzatishga
harakat qilmaydilar, unga hech
qanday xatti-harakat
namunalarini yuklamaydilar.
Oilada mutlaqo hamma rioya
qiladigan oz sonli qoidalar va
taqiqlar mavjud. Bolaning
ehtiyojlari oqilona chegaralarda
qondiriladi (boshqa oila
a'zolarining ehtiyojlari e'tiborga
olinmaydi yoki buzilmaydi).](/data/documents/8bf90ac2-9e9c-413f-8a2b-545eed2d8e38/page_17.png)
![•
Oila jamiyat bilan uzviy birlashgan,
shu ma’noda jamiyatni o‘zgartiradi,
inqilobiy yo‘l bilan muhim
o‘zgarishlarni amalga oshiradi. Sevgi,
oilaviy qadriyatning asosi sifatida,
o'zaro yordam munosabatlarini
yaratadi. Shuning uchun ham oila har
bir inson jamiyatda boshqalarga
hurmat, xizmat, birodarlik va mehr-
oqibat bilan yashashni o‘rganadigan
birlamchi maskandir. Tan olish muhim
bugungi kunda bolalarga ko'proq
yaqinlik kerak oldingi avlodga
qaraganda.](/data/documents/8bf90ac2-9e9c-413f-8a2b-545eed2d8e38/page_18.png)
![•
Aksariyat ota-onalar hech narsadan
mahrum bo'lmagan bolalar yaxshi
maktabga borishlarini, kiyim-
kechaklari borligini tushunishadi,
lekin ota-onalarning hissiy ishtiroki
yo'q.
Yaqinlik xavfsizlikni ilhomlantiradi,
shuning uchun otalik, onalik
o'tkazilmaydigan shaxsiy
munosabatlardir. Agar ota-onalarda
faol va barqaror hissiy mavjudlik
bo'lmasa, bolalar o'zlarini yolg'iz his
qiladilar, har xil o'yinchoqlar bilan
o'ralgan bo'lishadi, o'zlarini chetga
surib qo'yishadi va odamlarga
ishonmaydilar. Unda nima
etishmayapti? Ushbu maqsadlarga
erishish uchun ota-onalar nima
qilishlari kerak? Bugungi hayot
maktabi endi etarli yemas. Ota-
onalar farzandlarini o'qitish va
nazorat qilishda etakchilik qilish
vaqti keldi. Bu vazifani faqat har bir
ota-onaning xohishi bilan hal qilish
mumkin](/data/documents/8bf90ac2-9e9c-413f-8a2b-545eed2d8e38/page_19.png)
![ETIBORINGIZ UCHUN
RAHMAT!](/data/documents/8bf90ac2-9e9c-413f-8a2b-545eed2d8e38/page_20.png)
TERMIZ DAVLAT UNIVERSITETI Sirtqi ta’lim fakulteti Xomitova Salomat 111-guruh talabasi Mav zu:Oilav iy t arbiy a uslublari t aqdimot i
Oilani fuqarolik jamiyatining, davlatning eng muhim hujayrasi • Ko'pincha bolali odamlar yordam uchun psixologlarga murojaat qilishadi. Onalar va dadalar mutaxassislardan sevimli farzandlarida nomaqbul fazilatlar va yomon xulq-atvor qayerdan kelib chiqishi mumkinligini so'rashadi. Shaxsni shakllantirishda ta'lim eng muhim rol o'ynaydi. Uning uslubiga va ota-onalar tomonidan tanlangan turga, ularning kelajakdagi hayoti bog'liq. Ta'limning qanday usullari va shakllari qo'llaniladi? Bu savolni tushunishga arziydi, chunki unga javob barcha ota-onalar uchun foydali bo'ladi. Ta'lim nima va qanday uslublar mavjud? "Ta'lim" so'zi odamlar nutqida juda uzoq vaqt davomida paydo bo'lgan . • .
Oilaviy tarbiya uslublari • Farzandlarini tarbiyalayotgan ota- onalar ko'pincha bu jarayonni tashkil etish haqida o'ylamaydilar. Ular sezgi, hayotiy tajribaga ko'ra harakat qilishadi. Oddiy qilib aytganda, onalar va otalar o'z o'g'illari va qizlarini qanday qilib tarbiyalaydilar. Shunday qilib, har bir oila ma'lum bir ta'lim uslubiga rioya qiladi. Ushbu atama bilan mutaxassislar ota-onalarning farzandlari bilan munosabatlarining o'ziga xos shakllarini tushunishadi.
• Ba'zi ota-onalar o'z farzandlarini qattiqqo'llikda saqlashadi, ta'limning qattiq usullari va shakllarini qo'llashadi. Ular bolalariga ko'rsatmalar berishadi va ularning bajarilishini kutishadi. Bunday oilalarda qat'iy qoidalar va talablar mavjud. Bolalar hamma narsani qilishlari kerak, bahslashmaydi. Noto'g'ri xatti-harakatlar va noto'g'ri xatti- harakatlar, injiqliklar, ota-onalar farzandlarini jazolaydilar, ularning fikrini hisobga olmaydilar, hech qanday tushuntirish so'ramaydilar. Oilaviy tarbiyaning bunday uslubi avtoritar deb ataladi. Ushbu modelda bolalarning mustaqilligi juda cheklangan. Bunday tarbiya uslubiga amal qilgan ota- onalar farzandi itoatkor, ijrochi, mas’uliyatli va jiddiy bo‘lib ulg‘ayishini o‘ylaydi. Biroq, yakuniy natija onalar va dadalar uchun mutlaqo kutilmagan: Faol va kuchli xarakterga ega bo'lgan bolalar, qoida tariqasida, o'smirlik davrida o'zlarini namoyon qila boshlaydilar. Ota-onaning avtoritar uslubi