logo

ISHLAB CHIQARISH KORXONALARDA BOSHQARUV TIZMINI TAKOMILLASHTIRISH ORQALI SAMADARORLIKNI OSHIRISH YO’LLARI

Загружено в:

16.03.2024

Скачано:

0

Размер:

337.2421875 KB
MAVZU: ISHLAB CHIQARISH KORXONALARDA 
BOSHQARUV TIZMINI TAKOMILLASHTIRISH 
ORQALI SAMADARORLIKNI OSHIRISH 
YO’LLARI
                                                      REJA:
ISHLAB CHIQARISH KORXONALARDA BOSHQARUV TIZMINI TAKOMILLASHTIRISH 
ORQALI SAMADARORLIKNI OSHIRISH YO’LLARI
BOSHQARUV TIZMINI TAKOMILLASHTIRISH
BOSHQARUV TIZMIDA SAMADARORLIKNI OSHIRISH YO’LLARI              ,              Korxonani boshqarish tuzilmasini tashkil etish boshqariladigan va 
boshqariladigan qismlarga bo'linadi, bu erda menejer bu direktsiya, 
menejer va axborot bo'limi (ma'muriy va boshqaruv apparati deb ham 
yuritiladi), boshqariladigan qismi esa ishlab chiqarish jarayoni bilan 
shug'ullanadigan tashkiliy bo'limlardir. Tashkilotning muvaffaqiyati ikkala 
tarkibiy qismni to'g'ri muvofiqlashtirishda bo'ladi.
Korxonani boshqarish tizimini tashkil etish masalasini tushunish uchun 
uning maqsadlarini aniqlash kerak. Ular har xil bo'lishi mumkin, ammo 
ular to'rtta asosiy bloklarga birlashtirilgan:
•  Iqtisodiy - sotishni ko'paytirish va korxona foydasini oshirishga 
qaratilgan.
•  Ishlab chiqarish va tijorat - iqtisodiy maqsadni, shartnomaviy 
majburiyatlarni va boshqalarni ta'minlashga qaratilgan mahsulotni 
ishlab chiqarish va sotishning ma'lum hajmini amalga oshirish.              Korxonalarni boshqarish tizimi              ,
Boshqaruv qarorlarini ishlab chiqish jarayonini tashkil etish maqsadlar, 
resurslar, bajaruvchilar, muddatlar, texnologiyalar va makonda, shuningdek, 
ulaming bajarilishini muvofiqlashtirish va nazorat qilishni, qarorni ishlab 
chiqish bo'yicha kompleks ishlami o'z ichiga oladi. U shuningdek, quyidagi 
jihatlami o'zida namoyon etadi: 1) texnologiya elementlari va tashkil etishni 
anglash jarayonini fikran tasavvur qilish; 2) qaror sifatiga bo'lgan talabni 
qayd etish; 3) qaromi ishlab chiqish jarayonida operatsiyalar va bosqichlar 
tuzilmasi hamda sonini aniqlasb; 4) qarorni ishlab chiqishning blok-sxemasi 
(algoritmi)ni isblab chiqish; 41 S) o'zSlruvchi tashqi muhitnins parametrllrini 
VI boahqlruv qarori obyekti (parametr, muammo)ni tahlil etish VI blshorat 
qilish hamda uni iqtisodiy Isoslaab; 6) qaroming bajarilishini tashkil etish.               ,
    Ishlab chiqarish va tijorat - iqtisodiy maqsadni, shartnomaviy 
majburiyatlarni va boshqalarni ta'minlashga qaratilgan mahsulotni 
ishlab chiqarish va sotishning ma'lum hajmini amalga oshirish.
•  Ilmiy-texnik - mahsulotning zarur texnik tavsiflarini olishga 
qaratilgan bo'lib, sifatni yaxshilashga, shuningdek texnologik 
takomillashtirish natijasida mahsuldorlikni oshirishga qaratilgan.
•  Ijtimoiy - ijro etuvchi xodimlarning ehtiyojlarini qondirishga 
qaratilgan.
   Iqtisodiy maqsad ustun, qolgan uchtasi esa shu maqsadda ishlaydi, bir-
birini   to'ldiradi.                Shu bilan birga, bugungi kunda davlat korxonalariga o‘z 
vazifalarini to‘liq bajarish va mamlakatni ijtimoiy-
iqtisodiy va texnologik rivojlantirishga ko‘maklashish 
imkonini bermaydigan qator muammolar mavjud. 
Xususan:
birinchidan , korporativ boshqaruv jarayonida davlat 
korxonalarining boshqaruv organlarida ijro etuvchi 
hokimiyatning sohaviy komplekslari va davlat boshqaruvi 
organlari rahbarlari ishtiroki oqibatida yuzaga keladigan 
manfaatlar to‘qnashuvining mavjudligi;
ikkinchidan , davlat korxonalarida optimal boshqaruv 
qarorlari qabul qilish, moddiy-texnika, moliyaviy va 
mehnat resurslaridan oqilona va samarali foydalanishni 
ta’minlovchi investitsiyaviy jarayonlarni boshqarishning 
yo‘lga qo‘yilgan tizimi mavjud emasligi;
uchinchidan , korporativ boshqaruvning shaffof emasligi, 
davlat korxonalarining moliyaviy va xo‘jalik faoliyatini 
muntazam tahlil qilish, ularga yuklatilgan vazifa va 
funksiyalarning bajarilishi va natijadorligini samarali 
nazorat qilish amaliyotining mavjud emasligi;              ,
Davlat korxonalari faoliyatini tashkil etishda keng ko‘lamli o‘zgarishlarni 
amalga oshirish, shuningdek, davlat aktivlarining qiymatini va ularni 
boshqarish samaradorligini oshirishni ko‘zda tutuvchi davlat korxonalarini 
transformatsiya qilish dasturlarini amalga oshirishning xalqaro tajribasi 
ma’lumot uchun qabul qilinsin. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti huzuridagi 
Loyiha boshqaruvi milliy agentligi, Moliya vazirligi, Xususiylashtirilgan 
korxonalarga ko‘maklashish va raqobatni rivojlantirish davlat qo‘mitasining 
quyidagilarni nazarda tutuvchi 2018 — 2020 yillarda ustav fondida davlat 
ulushi ustuvor bo‘lgan davlat korxonalari va boshqa yuridik shaxslarni 
transformatsiya qilish dasturini (keyingi o‘rinlarda — Dastur) amalga oshirish 
to‘g‘risidagi taklifiga rozilik berilsin: boshqaruv xodimlariga yuklatilgan 
vazifalarning sifatli va o‘z vaqtida bajarilishi uchun ularning mas’uliyatini 
ta’minlovchi korporativ boshqaruv tizimini joriy etish; davlat korxonalari 
faoliyati samaradorligini ta’minlash bo‘yicha tashabbuslarni amalga oshirish; 
davlat korxonalari rahbarlari va mutaxassislarining kasbiy ko‘nikmalarini, 
jumladan, tegishli tarmoqlar bo‘yicha yetakchi xorijiy korporatsiyalar bilan 
tajriba almashinishni tashkil etish orqali rivojlantirish;              ,
Korxonalarni boshqarish tuzilmalari
Muvaffaqiyatli bajarish uchun turli xil vakolatlarni talab qiladigan aniqlangan funktsiyalar asosida bitta 
shaxsni, bo'limni yoki menejerlar bo'limini ifodalaydigan rahbariyat tarkibi shakllantiriladi. Korxonalarni 
boshqarish tizimini tashkil qilish eng maqbul variantni tanlashni nazarda tutadi. Kerakli vakolatlar 
doirasidan kelib chiqib, oltita boshqaruv tuzilmasi ajratiladi: Lineer. Bunday tuzilishda boshqaruvni amalga 
oshirish xo'jayindan ierarxiyada bo'ysunuvchiga qadar davom etadi. Muhim nuance - buyurtmalar faqat 
bitta kishidan keladi. Bitta menejer uchun maqbul ishchilar sonini tanlash juda muhim, ish samaradorligi 
bunga bog'liq bo'ladi. Bunday tizim o'zining kamchiliklariga ega, masalan, qarorlarni qabul qilishning 
murakkab jarayoni - har qanday harakatlar uchun ma'qullash uchun bo'ysunuvchi barcha yuqori 
darajadagi ierarxiyalar bilan bog'lanishlari kerak, natijada hatto eng muhim masalalarga nisbatan sekin 
reaktsiya   paydo bo'ladi, bunga qo'shimcha ravishda korruptsiya va kanca ham rivojlanib bormoqda.              ,Funksional. Korxonani boshqarishni bunday tashkil qilishda bir nechta 
bo'limlarga xos bo'lgan funktsiyalar bitta bo'limga yoki bir nechta 
boshliqlarning buyruqlarini bajaruvchi shaxsga beriladi. Tuzilmaning 
afzalligi - bu ijrochi ishining takrorlanishini to'liq yo'q qilish, kamchilik - bu 
buyruqlar birligining etishmasligi, bu murakkablik oshgani sayin ish 
jarayonini sekinlashtirishi mumkin.
•  Lineer funktsional.Ushbu tuzilma ikkitasini birlashtiradi: malakali 
mutaxassislar tomonidan echimlar ishlab chiqiladi, undan so'ng buyruqlar 
ierarxiya bo'yicha beriladi.
•  Maqsadli dasturiy ta'minot. Korxonada mehnatni tashkil qilishni ushbu 
boshqarish bilan har bir alohida loyihaning rahbarlari ajratiladi, shundan 
so'ng ular kompaniyaning individual maqsadlariga erishishga qaratilgan 
buyruqlar berishadi. Menejer direktor yoki uning o'rinbosaridan topshiriq 
oladi, shu bilan birga unga bo'ysunuvchi xodimlar kiradi. Vaqt o'tishi bilan 
ushbu bo'limlar ko'pincha mustaqil ichki firmalarga aylantirilmoqda.              ,
Korxonani boshqarish tuzilmasini tashkil etish umuman firma faoliyatiga ta'sir 
ko'rsatadigan ayrim ijtimoiy qonunlardan tanlanishi kerak. Ushbu qonunlarga 
quyidagilar kiradi:
•  Ishlab chiqarishning texnik tomoni mohiyatini ochib beradigan texnik-iqtisodiy 
qonun insonning texnika va tabiatga bo'lgan munosabatini aks ettiradi.
•  Ayrim sinflar o'rtasidagi munosabatlarning mohiyatini ko'rsatadigan ijtimoiy va 
ijtimoiy-iqtisodiy qonunlar.
•  Huquqiy.
•  Kompaniyadagi xodimlar va butun bo'limlar o'rtasidagi munosabatlarning 
mohiyatini, ularning o'zaro ta'sirini ko'rsatadigan ijtimoiy-psixologik qonunlar. Bo'lim 
tuzilishi mahsulot va mintaqaviy tamoyillarni birlashtiradi. Bu erda asosiy qismlar 
ma'lum mustaqillik bilan ta'minlangan, bir-birlari bilan shartnomaviy 
munosabatlarga kirishadigan va foyda bilan mustaqil ravishda moliyalashtiriladigan 
bo'limlar bo'ladi.              ,
Korxonaning ishlab chiqarish salohiyatini kundan-kunga yaxshilashga asosiy 
e'tibor qaratish lozim. Doimiy ravishda yo'qotish manbalarini izlash va 
topish, ularni minimallashtirish yo'llarini izlash kerak. Bunday tadbirlarni 
amalga oshirish korxonaning barcha darajadagi xodimlarini, jumladan, oddiy 
ishchilar va mutaxassislarni yo'qotishlarni bartaraf etish ishlariga jalb qilishni 
talab qiladi. Biz doimo ishlab chiqarish maydoni, asbob-uskunalar va 
xodimlardan maksimal darajada foydalanish haqida g'amxo'rlik qilishimiz, 
moddiy va ishlab chiqarish oqimlarini optimallashtirishimiz kerak. 
Chiqindilarning eng yomon turi bu inventardir. Ular korxonaning iqtisodiy 
ko'rsatkichlariga salbiy ta'sir ko'rsatibgina qolmay, balki ishlab chiqarishni 
noto'g'ri boshqarishni, hal etilmagan ishlab chiqarish muammolarini ham 
niqoblaydi.              Ishlab chiqarishni tashkil etish — mehnat jarayonida i.ch. re-surslari va mehnat 
qurollaridan oqilona foydalanib, belgilangan vazifani bajarish va yuqori 
samaradorlikka erishishga qaratilgan chora-tadbirlar majmui. I.ch.t.e. eng ma qul 	
ʼ
usullarni, zarur asbob-uskunalarni tanlash, turli i.ch. sohalarining mutanosib va 
uzluksiz ishlashini ta minlash, ishlab chikarish grafiginit bu-zilishiga yo l 	
ʼ ʻ
qo ymaslik, korxona va sexlarda i.ch. estetikasi, sanitariyasi, mehnat muhofazasi 	
ʻ
va texnika xavfsizligi talablariga mos keladigan sharoitlarni yaratish va b. da 
namoyon bo ladi. I.ch.t.e. dan maqsad korxona uchun aj-ratilgan moddiy, 	
ʻ
moliyaviy va mehnat imkoniyatlaridan mumkin qadar yaxshiroq foydalanish, eng 
yuqori moliyaviy natijalarga erishishdir.
I.ch.t.e. xalq xo jaligi uchun zarur bo lgan turdagi, sifatdagi, modeldagi mahsulot, 	
ʻ ʻ
buyumlarni yetkazib berishi, i.ch. ning o sishi harajatlarning kamaytirishi, mehnat 	
ʻ
sharoitining yaxshilanishi va xodimlarning madaniy-tex-nik darajasini 
ta minlashi zarur. Yangi va ishlab chiqarilayotgan mahsulot turlarini tayyorlash 	
ʼ
ularni moder-nizatsiyalash jarayoni, i.ch. bo g inlarini boshqarish va nazorat 	
ʻ ʻ
ishlari hamI.ch.t.e. ga kiradi. U mahsulot i.ch. ning barcha bosqichlarini 
qamraydi va barcha xususiy vazifalarni umumlashtirib, umumiy tizim harakterini 
oladi, pirovardida jamiyat iste molining maksimal qoniqishlarini, ya ni yetarli 	
ʼ ʼ
i.ch.ni xreil qiladi .               ,
Foydalanilgan adabiyotlar 
ro'yxati
1. Iqtisodiy ta'limning o'qitish t е xnologiyalari G' Akad е mik S.S. Gulomov taxriri 
ostida mualliflar jamoasi. - T.: TGEU, 2005.
2. Kudratov E.O' Korxonaning ishlab chiqarish fondlari samaradorligini oshirish 
yo'llari («Fayz» ochiq xissadorlik Xolding kompaniyasi misolida). Toshkent, TDIU, 
BMI, 2004.
3. Salimov B.T., Mustafakulov Sh.I. Mikroiqtisodiyot: masalalar, naunalar, 
topshiriqlar, testlar. -  Т.: « Gi Print», 2010.-244 b.

MAVZU: ISHLAB CHIQARISH KORXONALARDA BOSHQARUV TIZMINI TAKOMILLASHTIRISH ORQALI SAMADARORLIKNI OSHIRISH YO’LLARI REJA: ISHLAB CHIQARISH KORXONALARDA BOSHQARUV TIZMINI TAKOMILLASHTIRISH ORQALI SAMADARORLIKNI OSHIRISH YO’LLARI BOSHQARUV TIZMINI TAKOMILLASHTIRISH BOSHQARUV TIZMIDA SAMADARORLIKNI OSHIRISH YO’LLARI

,

Korxonani boshqarish tuzilmasini tashkil etish boshqariladigan va boshqariladigan qismlarga bo'linadi, bu erda menejer bu direktsiya, menejer va axborot bo'limi (ma'muriy va boshqaruv apparati deb ham yuritiladi), boshqariladigan qismi esa ishlab chiqarish jarayoni bilan shug'ullanadigan tashkiliy bo'limlardir. Tashkilotning muvaffaqiyati ikkala tarkibiy qismni to'g'ri muvofiqlashtirishda bo'ladi. Korxonani boshqarish tizimini tashkil etish masalasini tushunish uchun uning maqsadlarini aniqlash kerak. Ular har xil bo'lishi mumkin, ammo ular to'rtta asosiy bloklarga birlashtirilgan: • Iqtisodiy - sotishni ko'paytirish va korxona foydasini oshirishga qaratilgan. • Ishlab chiqarish va tijorat - iqtisodiy maqsadni, shartnomaviy majburiyatlarni va boshqalarni ta'minlashga qaratilgan mahsulotni ishlab chiqarish va sotishning ma'lum hajmini amalga oshirish.

Korxonalarni boshqarish tizimi

, Boshqaruv qarorlarini ishlab chiqish jarayonini tashkil etish maqsadlar, resurslar, bajaruvchilar, muddatlar, texnologiyalar va makonda, shuningdek, ulaming bajarilishini muvofiqlashtirish va nazorat qilishni, qarorni ishlab chiqish bo'yicha kompleks ishlami o'z ichiga oladi. U shuningdek, quyidagi jihatlami o'zida namoyon etadi: 1) texnologiya elementlari va tashkil etishni anglash jarayonini fikran tasavvur qilish; 2) qaror sifatiga bo'lgan talabni qayd etish; 3) qaromi ishlab chiqish jarayonida operatsiyalar va bosqichlar tuzilmasi hamda sonini aniqlasb; 4) qarorni ishlab chiqishning blok-sxemasi (algoritmi)ni isblab chiqish; 41 S) o'zSlruvchi tashqi muhitnins parametrllrini VI boahqlruv qarori obyekti (parametr, muammo)ni tahlil etish VI blshorat qilish hamda uni iqtisodiy Isoslaab; 6) qaroming bajarilishini tashkil etish.