logo

Kompyuter grafikasi

Загружено в:

15.08.2023

Скачано:

0

Размер:

273.9716796875 KB
KOMPY UTER GRAFIKA SI  Odatda, bunday ko’rsatkich 
640x480, 800x600, 1024x768 
yoki bulardan yuqori piksellarda 
beriladi. Tasvir o’lchovi ruxsat 
etish qobiliyati bilan bog’liqdir. 
Bu parametr dpi(dots per inch-
nuqtalar soni zichligi) bilan 
o’lchanadi. Ekran dioganali 15 
dyuymli ( 1dyuym=2,54 sm ) 
monitorda tasvir o’lchovi 28x21 
sm ni tashkil qiladi. Buni 
hisobga olsak, 800x600 pikselli 
monitor ekranining tasvirlash 
qobiliyati 72 dpi ga teng bo’ladi. 
Demak, kompyuter xotirasidagi 
rangli tasvir ko’p joy olinishini 
tushunish qiyin emas. Misol 
uchun 10x15 sm li rasm 
taxminan 1000x1500 
piksellardan iborat bo’ladi.   Kompyuter grafikasi ko’rinishlari  Ingliz dy uy mi  yoki  imperiy a dy uy mi  ( lotincha :  uncia dan  inglizcha :  inch   — 
1/12 qism)  1958 -yildan boshlab  к 2,54  smga  tenglashtiriladi.
Agar har bir rangli nuqtani tasvirlash uchun 3 bayt xotira ishlatilishini hisobga 
olsak, bitta o’rtacha kattalikdagi rasmning o’zi xotirada taxminan 4 mln. bayt 
joyni egallaydi. Bunday ma`lumot, xususan, Internet sahifalarini yaratishda 
e`tiborga olinishi zarur. Shuning uchun ham hozirgi kunda yaxshi multimedia 
dasturlarini, videorolikni yaratish uchun operativ xotirasi 128 Mbaytdan kam 
bo’lmagan va mos ravishda, tezligi katta bo’lgan kompyuterlardan foydalanish 
maqsadga muvofiq. Ди агональ Разреш ени е Обозначени е Ф орм ат (соотнош ени е сторон)
15.0 1024×768 X GA 4:3
15.6 (ноу тбу к ) 1366×768 HD 16:9
17.0 1280×1024 SX GA 5:4
17.0 1440×900 WX GA+ 16:10
17.3   (ноу тбу к ) 1600:900 и ли Ful l HD 16:9
19.0 1280×1024 SX GA 5:4
19.0 1440×900 WX GA+ 16:10
20.1 1400×1050 SX GA+ 4:3
20.1 1680×1050 WSX GA+ 16:10
20.1 1600×1200 UX GA 4:3
20.8 2048×1536 QX GA 4:3
21.0 1680×1050 WSX GA+ 16:10
21.3 1600×1200 UX GA 4:3
22.0 1680×1050 WSX GA+ 16:10
22.2 3840×2400 WQUX GA 16:10
23.0 1920×1200 WUX GA 16:10
24.0 1920×1200 WUX GA 16:10
26.0 1920×1200 WUX GA 16:10
27.0 1920×1200 WUX GA 16:10
30.0 2560×1600 WQXGA+ 16:10 Kompyuter grafikasining quyidagi turkumlarini ajratib ko’rsatish mumkin
•
 ● tijoratga oid
•
 
● namoyishlarga oid
•
 
● muhandislikka oid
•
 
● ilmiy
•
 
● ko’rgazmaviy
•
 
● animatcion Tijorat ga oid grafi k a
•
elektron jadvallarda yoki berilganlar bazasidagi axborotlarni aks ettirish uchun xizmat 
qiladi. Bu axborotlar ShEHM monitor ekranida grafik, gistogramma, diagramma va 
xoxlagan boshqa ko’rinishlarda aks ettirilishi mumkin. Bunda grafiklar matn izohlari va 
ma`lum joylarda shartli belgili izohlar bilan ta`minlanadi.
•
Tijorat grafikasiga tegishli bo’lgan amaliy dasturlar paketi tasvirni ekranda tezda va 
qulay ifodalashga qaratilgan, chunki tijorat-chining asosiy maqsadi axborotlarni qayta 
ishlash jarayonidagi o’zgarishlarni tezda muhokama qilib, tegishli qarorlar qabul 
qilishdan iboratdir. Tasavvurni yanada oshirish uchun ushbu paketlarda tasvirni turli 
xildagi grafika shaklida tasvirlash imkoniyati kiritilgan. Bu esa o’z navbatida barcha 
turdagi tasvirlarni ekranda birgalikda ko’rib, tahlil qilish imkoniyatini oshiradi. Bu 
paketlarning eng ahamiyatli tomoni shundaki, ular tasvirlarni turli xil shaklda 
berishdan tashqari aks ettirilgan grafikalarni tahlil qilish imkoniyatini ham beradi. Shu 
sababli bu paketlarga turli xil matematik tahlil usullari, jumladan   statistik tahlil, 
ehtimollar nazariyasi, iqtisodiy jarayonlar bashorati kabi usullar kiritilganki, ular 
berilgan axborot to’plamini tahlil qilish imkonini beradi. Namoy ish qilish grafi k asi
matn, sxema, eskiz kabi hujjatlarni mashinaviy tasvirini hosil qilib uni 
namoyish etishga tayyorlash uchun xizmat qiladi. Bu erda eng asosiy 
vazifa - yuqori sifatli va chiroyli ko’rinishdagi tasvirlar hosil qilishdan 
iborat. Bu turdagi grafikalarning eng afzal tomoni shundaki, undagi 
tasvirlar to’plami va ko’rinishini tezda o’zgartirish mumkin. Injenerlik  grafi k asi 
bunday grafika chizmachilik, loyihalash va konstruktorlik ishlarini 
avtomatlashtirishda keng qo’llaniladi. Injener-lik grafikasi analiz, sintez, 
modellashtirish, chizmachilik, boshqarish va shu kabi loyixalashni 
ishlarini avtomatlashtirishning hamma bosqichlarini o’z ichiga oladi. Ilmiy  grafi k a  
ilmiy izlanishlar uchun xizmat qiladi va geografik, fizik, biologik va boshqa 
jarayonlarni tadqiq qilishda qo’llaniladi. Ilmiy grafikaning eng asosiy 
maqsadi ilmiy izlanishlarda hosil bo’ladigan axborotlarni vizuallashtirish - 
ko’zga ko’rinarli shaklda ifodalashdir. Ayniqsa bu yo’nalish atom 
energiyasi manbalarini tadqiq qilishda, kosmonavtika, samolyotsozlikda, 
geografiyada va okeanologiyada - xulas qamrovi katta bo’lgan, tez 
kechadigan jarayonlarni  o’rganishda juda keng qo’llaniladi. Shuningdek, 
ilmiy izlanishlar  natijalarini kerakli shaklda diagrammalar, xaritalar, 
jadvallar va turli matematik formulalar shaklida tasvirlashdaishlatilishi 
mumkin. Ko’rgazmav iy  grafi k a
namoyish va tijorat grafikalarining rivoji bo’lib, shu ikkala grafika 
imkoniyatlarini yig’indisi integratciyasini tashkil etadi. Bu grafika ayrim 
grafikalarini slaydlar ketma-ketligidan iborat slaydfilm qilib yaratib, 
so’ngra uni ma`lum vaqt ichida ekranda ketma-ket ko’rgazma shaklida 
namoyish etadi. Har bir slaydning ekrandagi tasviri ovoz va vizual 
effektlar bilan qo’shib olib borilishi mumkin. Undan tashqari, tayyor 
grafikni tahrir qilish imkoniyat ham mavjud. Animat cion grafi k a  
rang bilan ishlashdagi muvaffaqiyatlarni injenerlik grafikasidagi uch 
o’chovli ob`ektlarni modellashtirishdagi yutuqlar bilan (masalan reklama 
e`lonlari va teleko’rsatuvdagi bir tasvirni ichiga ikkinchisini kiritish) qo’shib 
uyg’unlashtirilgan.   Mashina grafi k asi  
bu kompyuter yordamida ob`ekt shakllari, uning modelini yaratish va 
saqlash uchun xizmat qiluvchi kompyuter grafiksining bir bo’limi. 
Kompyuterda turli grafik tasvirlarni hosil qilish mumkin, biroq ular bir – 
biridan farqlanadi, chunki hozirgi zamon kompyuterlari o’tgan asrning 
90-yillardagi  tizimlarga nisbatan shakllarni aniq tasvirlash imkoniyatiga 
ega bo’lgan va maxsus dastur bilan kengaytirilagan tizimlar yaratildi. 
Interfaol grafika – bu mashina grafakasi sanaladi. Int erfaol garafi k a  
•
kompyuter grafikasining eng asosiy bo’limlari-dan biri bo’lib, unda foydalanuvchi tasvirni dinamik 
boshqarish imkoniga ega bo’ladi, ya`ni tasvirning shakli, o’lchamlari va monitor yuzasidagi ranglarni 
o’zaro ta`sir qiluvchi moslama (klaviatura  yoki sichqon) yordamida boshqaradi.
•
Kompyuter grafikasida aniq va mavhum ob`ektlar tasvirini yaratish mumkin va bu tasvirlarni ikki 
ko’rinishda kuzutish mumkin:
•
Kuzatuvchi qo’zg’almas bo’lib oldidagi ob`ektni xohlaganicha aylantirib kuzatishi mumkin - bu 
panorama effekti;
•
Ob`ekt qo’zg’almas bo’lib kuzatuvchi uning atrofida aylanib  tomosha qilishi mumkin - bu kamera 
effekti.
•
Interaktiv grafika yaratilgandan keyin, televidenie va fotografiyada tasvirni yaratish va tayyorlashdagi 
eng asosiy texnik moslamalardan biri bo’lib qoldi. Uning yutuqlaridan biri sintezlangan abstrakt 
ob`ektlarini, tasvirlarni EHM yordamida hosil qilishdir. Inson mashina grafikasidan foydalanish 
vaqtida juda ko’p zerikarli va har xil mayda ishlardan (juda ko’p mikdorda tekstli varaqalar va sonli 
materiallarini ko’rib chiqishdan) qutildi.
•
Statik tasvirlar infomatciyalarni etkazib berishda yaxshi bo’lishiga qaramay ko’p holatlarda dinamik 
o’zgaruvchi tasvirlar ulardan ustun turadi. Hayotda asosan jarayon vaqtida o’zgarib turuvchi tasvirlar - 
dinamik o’zgaruvchan tasvirlar (tovushdan tezlikdan tez uchar samolyot qanotining egilishi yoki inson 
yuzini uning hayoti mobaynida o’zgarib turishi). Dinamik harakatlar qo’zg’almay turgan 
tomoshabinga ob`ektlarning sirpanishi va harakatlanishini ko’rishga yordam beradi. Bunda ob`ekt 
qismlarni boshqa ob`ektga yaqinlashtirish yoki uzoqlashtirish va ob`ekt detallarini kattalashtirib yoki 
kichraytirib ko’rish mumkin.

KOMPY UTER GRAFIKA SI

Odatda, bunday ko’rsatkich 640x480, 800x600, 1024x768 yoki bulardan yuqori piksellarda beriladi. Tasvir o’lchovi ruxsat etish qobiliyati bilan bog’liqdir. Bu parametr dpi(dots per inch- nuqtalar soni zichligi) bilan o’lchanadi. Ekran dioganali 15 dyuymli ( 1dyuym=2,54 sm ) monitorda tasvir o’lchovi 28x21 sm ni tashkil qiladi. Buni hisobga olsak, 800x600 pikselli monitor ekranining tasvirlash qobiliyati 72 dpi ga teng bo’ladi. Demak, kompyuter xotirasidagi rangli tasvir ko’p joy olinishini tushunish qiyin emas. Misol uchun 10x15 sm li rasm taxminan 1000x1500 piksellardan iborat bo’ladi.

Kompyuter grafikasi ko’rinishlari

Ingliz dy uy mi  yoki  imperiy a dy uy mi  ( lotincha :  uncia dan  inglizcha :  inch   — 1/12 qism)  1958 -yildan boshlab к 2,54  smga  tenglashtiriladi. Agar har bir rangli nuqtani tasvirlash uchun 3 bayt xotira ishlatilishini hisobga olsak, bitta o’rtacha kattalikdagi rasmning o’zi xotirada taxminan 4 mln. bayt joyni egallaydi. Bunday ma`lumot, xususan, Internet sahifalarini yaratishda e`tiborga olinishi zarur. Shuning uchun ham hozirgi kunda yaxshi multimedia dasturlarini, videorolikni yaratish uchun operativ xotirasi 128 Mbaytdan kam bo’lmagan va mos ravishda, tezligi katta bo’lgan kompyuterlardan foydalanish maqsadga muvofiq.