logo

Manapoliyalar ularning amal qilishi va tartibga solish xususiyatlari

Загружено в:

27.11.2024

Скачано:

0

Размер:

505.4306640625 KB
“ Manapoliyalar ularning amal qilishi 
va tartibga solish xususiyatlari”
Reja:
•
1.Monopoliya va uning mazmun mohiyati
•
2.Monopoliya turlari, tabiiy va suniy 
monopoliya.
•
3.Ozbekiston Respublikasida monopoliyaga 
qarshi olib borilayotgan chora tadbirlar. 1.Monopoliya va uning mazmun mohiyati. 
PREZIDENTIMIZ OZ MARUZALARIDA TOVAR BOZORLARIDA MONOPOLISTIK FAOLIYATNI CHEKLASH VA 
RAQOBAT TOGRISIDAGI QONUN BUGUNGI KUNDA ESKIRDI VA ZAMON TALABLARIGA JAVOB BERMAY 
QOLDI. SHUNI ETIBORGA OLGAN XOLDA RAQOBAT TOGRISIDAGI YANGI QONUNNI ISHLAB CHIQARISHIMIZ 
VA QABULISHLAB CHIQARISHIMIZ VA QABUL QILISHIMIZ ZARUR. - DEB TAKIDLAGAN EDILAR. SHULARDAN 
KELIB CHIQQAN XOLDA, RAQOBAT BOZOR IQTISODIYOTINI HARAKATLANTIRUVCHI MEXANIZMI 
HISOBLANADI. AYNAN SOGLOM RAQOBATGINA BIZNI MONOPOLIYADAN SAQLAB QOLUVCHI OMILDIR. 
ZERO, RAQOBAT TASHQI KUCH SIFATIDA MAYDONGA CHIQIB, KORXONALARDA MEHNAT UNUMDORLIGINI 
OSHIRISH, HARAJATLARNI KAMAYTIRISH, ISHLAB CHIQARISH VA MEHNATNI OQILONA TASHKIL ETISHGA, 
BINOBARIN ISHLAB CHIQARISHNI KENGAYTIRISH VA SAMARADORLIGINI OSHIRISHGA DOIMO UNDAB 
TURADI.HARAJATLARNI KAMAYTIRISH.
Категория 1 Категория 2 Категория 3 Категория 40123456 Chart Title
Ряд 1 Ряд 2 Ряд 3 BU ESA, BA'ZI BIR KORXONALARNING O'SISHI HAMDA ISHLAB CHIQARISH MIQYOSLARINING KENGAYISHIGA OLIB KELADIKorxonalaryoritib berolmasligi sababli «Monopoliya» 
atamasining kelib ehiqishi bozorga oid tushunchalardan 
(ya'ni. grekcha «monoc» - yagona, bitta va «poleo» - 
sotaman) tarkib topsada, biroq uning iqtisodiy asoslari 
aslida ishlab chiqarishga borib taqaladi. Monopoliyalar 
vujudga kelishining moddiy asosi ishlab chiqarishning 
to'planishi hisoblanadi.Ishlab chiqarishning to'planishi 
ishlab chiqarish vositalari, ishchi kuchi hamda mahsulot 
ishlab chiqarish hajmining yirik korxonalarda 
to'planishini namoyon etadi.ishlab chiqarish vositalari
Ishlab chiqarish to’plamishimiomg asosiy sababi bo’lib 
olinayotgan foyda hajmining ko’payishi 
hisoblamadi.Foydani Muntazam ravishda ko’paytirib 
boorish maqsadida tadbirkor olingan qo’shimcha 
mahsulot (foyda)ning bir qismini kapitallashtiradi, ya’ni 
unga qo’shimcha ishlab chiqarish  vositalari va ishchi 
kuchi sotib oladi.Iqtisodiyotda bozor mexanizmining samarali amal qilishi va 
raqobat muhitining ta'minlanishi monopoliyalar, ularning kelib 
chiqish sabablari va amaliyotidagi xususiyatlarini ko'rib 
chiqishni taqozo etadi. Monopoliya tushunchasiga turli o'quv 
adabiyotlarida turlicha ta'rif beriladi. Jumladan, ba'zi 
o'rinlarda unga «davlat, korxonalar, tashkilotlar, 
sotuvchilarning qandaydir xo'jalik faoliyatini amalga 
oshirishdagi mutlaq huquqi sifatida qaralsa, boshqa 
holatlarda, «faoliyatning u yoki bu sohasida shaxs yoki kishilar 
guruhining har qanday (ba'zi adabiyotlarda yakka) hukmronlik 
holati», deb ta'riflanadi. Bu ta'riflardagi monopoliyaning 
«mutlaq huquq» yoki har qanday yoki yakka hukmronlik 
holati» kabi tavsiflari uning mohiyatini aniq yoritib 
berolmasligi sababli, uni quyidagicha ta'riflash o'rinli deb 
hisoblaymiz: monopoliya monopol yuqori narxlarni o'rnatish 
hamda monopol yuqori foyda olish maqsadida tarmoqlar, 
bozorlar va yaxlit makroiqtisodiyot ustidan hukmronlikni 
amalga oshiruvchi yirik korxonalar (firma, korporatsiyalar)ning 
birlashmalari. SHU  BILAN BIRGA RAQOBAT AMALDAGI 
KAPITALLARNING IXTIYORIY YOKI 
MAJBURIY BIRLASHTIRISH, 
MARKAZLASHTIRISH TENDENSIYASINI 
KELTIRIB CHIQARADI. SHUNDAY QILIB, 
ISHLAB CHIQARISH TO'PLANISHINING 
MODDIY ASOSI BO'LIB KAPITALNING 
TO'PLANISHI VA MARKAZLASHUVI 
HISOBLANADI. KAPITALNING 
TO'PLANISHI - BU QO'SHIMCHA 
QIYMATNING BIR QISMINI JAMG'ARISH 
(KAPITALLASHTIRISH) NATIJASIDA 
KAPITAL HAJMINING OSHISHIDIR. BU 
JARAYON QUYIDAGI KO'RSATKICHLAR 
ORQALI TAVSIFLANADI: •
KORXONADAGI ISHLOVCHILAR SONI
•
, KORXONANING ISHLAB CHIQARISH QUVVATI,
•
QAYTA ISHLANAYOTGAN XOM ASHYO MIQDORI
•
TOVAR AYLANMASI HAJMI, 
•
FOYDA HAJM
•
KORXONADAGI ISHLOVCHILAR SONI       1.Tarmoqlarda bir necha yirik 
korxonalarning hukmron 
mavqega ega bo'lishi ularning 
bir- biri bilan kelishuviga 
hamda monopolistik 
birlashmalar tuzishiga imkon 
yaratadi 2.Yirik korxonalar o'rtasidagi 
raqobat juda qaltis bo'lib, ular 
uchun katta miqyosdagi 
yo'qotishlarga olib kelishi mumkin. Kapitalning to'planishi kapitalning markazlashuvi jarayoni bilan yanada to'ldiriladi.Kapitalning 
markazlashuvi - bu bir kapital tomonidan boshqa birining qo'shib olinishi yoki bir qancha mustaqil 
kapitallarning aksiyadorlik jamiyati shaklida ixtiyoriy birlashishi orqali kapital hajmining o'sishidir.Ishlab 
chiqarishning gorizontal va vertikal to'planishi farqlanadi. Ishlab chiqarishning gorizontal to'planishi - bu 
milliy iqtisodiyotning ma'lum tarmog'i doirasidagi korxona va firmalarning yiriklashuvidir. U erkin 
raqobat davri, shuningdek, XX asrning boshlarida ishlab chiqarish to'planishining asosiy shakli sifatida 
maydonga tushgan edi.U erkin raqobat davri Ishlab chiqarishning vertikal to'planishi - bu milliy 
iqtisodiyotdagi bir necha o'zaro bog'liq tarmoqlarda mahsulot ishlab chiqarishning to'planishidir.U ilmiy-
texnika taraqqiyoti sharoitlarida keng rivojlandi. Ishlab chiqarishning to'planishi o'z rivojining ma'lum 
darajasida monopoliyalarning paydo bo'lishiga olib keladi. Ishlab chiqarishning to'planishi hamda 
monopoliyalarning paydo bo'lishi o'rtasidagi ichki aloqalar quyidagilarda namoyon bo'ladi:    Oz miqyosiga kora 
raqobat ikki turga - 
tarmoq ichidagi va 
tarmoqlararo raqobatga 
bolinadi. 
. Monopoliyalarning 
turlarini bir n е cha 
m е zonlarga kora ajratish 
mumkin.Monopoliyalarning 
mohiyatini ochib 
b е rishda uning turlarini 
korib chiqish muhim 
ahamiyat kasb etadi.   
    Iqtisodiyotda monopollashuv tamoyillari kuchayib borishi bilan raqobat cheklanadi.Shu sababli 
raqobatchilik muhitini vujudga keltirishda davlat kam qatnashadi. Bu davlatning monopoliyalarga qarshi 
siyosatida oz aksini topadi. har bir mamlakatdagi aniq vaziyat, ya'ni iqtisodiyotning monopollashuv darajasi, 
uning miqyosi va xarakteriga qarab, bu siyosat erkin raqobat muhitini yangidan yaratish, uni saqlab qolish, 
zarur bolganda qaytadan tiklash, raqobat usullarini qaror toptirishga qaratiladi
1
 
      Monopoliya  monopol  yuqori  narxlarni  o'rnatish  hamda  monopol  yuqori  foyda  olish  maqsadida 
tarmoqlar, bozorlar va yaxlit makroiqtisodiyot ustidan hukmronlikni amalga oshiruvchi yirik korxonalar 
(firma,  korporatsiyalar)ning  birlashmalari.  «Monopoliya»  atamasining  kelib  ehiqishi  bozorga  oid 
tushunchalardan  (ya'ni.  grekcha  «monoc»  -  yagona,  bitta  va  «poleo»  -  sotaman)  tarkib  topsada,  biroq 
uning  iqtisodiy  asoslari  aslida  ishlab  chiqarishga  borib  taqaladi.  Monopoliyalar  vujudga  kelishining 
moddiy  asosi  ishlab  chiqarishning  to'planishi  hisoblanadi.  Ishlab  chiqarishning  to'planishi  ishlab 
chiqarish  vositalari,  ishchi  kuchi  hamda  mahsulot  ishlab  chiqarish  hajmining  yirik  korxonalarda 
to'planishini namoyon etadi.   M
o
n
o
p
o
l
i
y
a
 	
t
u
r
l
a
r
i
 Sof 
monopoliya 
Monopsoniya 
Oligopoliya Sof monopol iy a  tarmoqdagi yagona ishlab chiqaruvchi 
yoki sotuvchining narx va ishlab chiqarish hajmini 
belgilashdagi yakkahukmronlik holati hisoblanadi. 
O'zbekistonda sof monopoliyalar sifatida «O'zbekiston 
havo yo'llari» DAK, «0'zbekiston temir vo'llari» DAK, 
Toshkent aviatsiya ishlab chiqarish birlashmasini misol 
qilib keltirish mumkin. Darhaqiqat, ular o'z 
tarmoqlaridagi tegishli faoliyatlarning yagona ishlab 
chiqaruvchisi hisoblanadilar.Shuningdek.ba'zi hollarda 
tarmoqdagi monopolist ishlab chiqaruvchilar sonining 
ko'payib borishi monopolistik raqobat holatining 
vujudga kelishiga sabab bo'Iadi. Monopolistik raqobat 
tarmoqdagi ishlab chiqaruvchi yoki sotuvchilar soni 
ko'p hamda ular o'rtasida ma'Ium darajada raqobat 
mavjud bo'lgan, biroq har bir ishlab chiqaruvchi yoki 
sotuvchi o'z tovar yoki xizmat ining alohida, maxsus 
xususiyatlari mavjudligi sababli ularning narxi va ishlab 
chiqarish hajmini belgilashdagi ma'Ium darajada 
hukmronlik holati hisoblanadi. Bunga misol tariqasida 
ko'plab mebel, kiyim-kechak turlari, kir yuvish vositalari 
va boshqa mahsulotlar ishlab chiqaruvchilarni keltirish 
mumkin.   Oligopoliy a-  tarmoqdagi bir necha 
yirik ishlab chiqaruvchi yoki 
sotuvchining narx va ishlab chiqarish 
hajmini belgilashdagi hukmronlik 
holati hisoblanadi. Oligopolist-ishlab 
chiqaruvchilarga O'zhekistonda 
sement (asosan, Bekobod. Quvasoy, 
Ohangaron, Navoiy shaharlarida 
joylashgan). ko'mir (Angren shahri, 
Surxondaryo viloyatining Sariosiyo 
(Sharg'un) va Boysun (To'da) 
tumanlarida joylashgan) ishlab 
chiqarishni misol keltirish mumkin. Monopsoniy a  tarmoqdagi ishlab 
chiqaruvchi yoki sotuvchilar soni juda 
ko'p bo'lib, ular tovar yoki xizmatlarining 
yagona iste'molchisi yoki xaridori 
mavjud bo'lgan sharoitdagi 
yakkahukmronlik holati 
hisoblanadi.Bunga «0'zDEUavto» 
korxonasi yaqqol misol bo'la oladi. 
Mazkur yirik korxona mamlakatimizdagi 
vengil avtomobillarni ishlab chiqarishda 
zarur bo'lgan ko'plab ehtiyot va 
butlovchi qismlarni ularning nisbatan 
mayda ishlab chiqaruvchilaridan sotib 
olishda yakkahukmronlik mavqyeiga 
ega.   Monopoliyaga qarshi siyosat davlatning 
monopoliyaga qarshi kurash siyosati. Dunyo 
tajribasiga ko   ra, Monopoliyaga qarshi ʻ
qonunchilik, asosan, quyidagi yo   nalishlar bo 	
ʻ
 yicha shakllandi. Birinchidan, ishlab chiqarish 	
ʻ
(tarmoq)ni boshqaruvchi qonunlar. Bu 
qonunlarga binoan, odatda, hech bir korxona 
(korporatsiya)ning biror turdagi mahsulot 
ishlab chiqarishning yarmidan ortig   ini 	
ʻ
nazorat qilishga huquq berilmaydi. 
Ikkinchidan, barcha yirik korporatsiyalar 
ishtirokchilari boshqa korporatsiyalar 
aksiyalarining ma ʼ lum cheklangan 
miqdoridan ortig   iga ega bo   la olmasligi 	
ʻ ʻ
belgilab qo   yiladi. Uchinchidan, narxlarni 	
ʻ
bozor muvozanati belgilagan darajadan 
yuqori yoki past turishini, narx ustidan 
kelishib olishni taqiqlovchi kartellarta karshi 
qonunlar joriy qilinadi.Monopoliya E’TIBOR UCHUN 
RAHMAT

“ Manapoliyalar ularning amal qilishi va tartibga solish xususiyatlari” Reja: • 1.Monopoliya va uning mazmun mohiyati • 2.Monopoliya turlari, tabiiy va suniy monopoliya. • 3.Ozbekiston Respublikasida monopoliyaga qarshi olib borilayotgan chora tadbirlar.

1.Monopoliya va uning mazmun mohiyati. PREZIDENTIMIZ OZ MARUZALARIDA TOVAR BOZORLARIDA MONOPOLISTIK FAOLIYATNI CHEKLASH VA RAQOBAT TOGRISIDAGI QONUN BUGUNGI KUNDA ESKIRDI VA ZAMON TALABLARIGA JAVOB BERMAY QOLDI. SHUNI ETIBORGA OLGAN XOLDA RAQOBAT TOGRISIDAGI YANGI QONUNNI ISHLAB CHIQARISHIMIZ VA QABULISHLAB CHIQARISHIMIZ VA QABUL QILISHIMIZ ZARUR. - DEB TAKIDLAGAN EDILAR. SHULARDAN KELIB CHIQQAN XOLDA, RAQOBAT BOZOR IQTISODIYOTINI HARAKATLANTIRUVCHI MEXANIZMI HISOBLANADI. AYNAN SOGLOM RAQOBATGINA BIZNI MONOPOLIYADAN SAQLAB QOLUVCHI OMILDIR. ZERO, RAQOBAT TASHQI KUCH SIFATIDA MAYDONGA CHIQIB, KORXONALARDA MEHNAT UNUMDORLIGINI OSHIRISH, HARAJATLARNI KAMAYTIRISH, ISHLAB CHIQARISH VA MEHNATNI OQILONA TASHKIL ETISHGA, BINOBARIN ISHLAB CHIQARISHNI KENGAYTIRISH VA SAMARADORLIGINI OSHIRISHGA DOIMO UNDAB TURADI.HARAJATLARNI KAMAYTIRISH. Категория 1 Категория 2 Категория 3 Категория 40123456 Chart Title Ряд 1 Ряд 2 Ряд 3

BU ESA, BA'ZI BIR KORXONALARNING O'SISHI HAMDA ISHLAB CHIQARISH MIQYOSLARINING KENGAYISHIGA OLIB KELADIKorxonalaryoritib berolmasligi sababli «Monopoliya» atamasining kelib ehiqishi bozorga oid tushunchalardan (ya'ni. grekcha «monoc» - yagona, bitta va «poleo» - sotaman) tarkib topsada, biroq uning iqtisodiy asoslari aslida ishlab chiqarishga borib taqaladi. Monopoliyalar vujudga kelishining moddiy asosi ishlab chiqarishning to'planishi hisoblanadi.Ishlab chiqarishning to'planishi ishlab chiqarish vositalari, ishchi kuchi hamda mahsulot ishlab chiqarish hajmining yirik korxonalarda to'planishini namoyon etadi.ishlab chiqarish vositalari Ishlab chiqarish to’plamishimiomg asosiy sababi bo’lib olinayotgan foyda hajmining ko’payishi hisoblamadi.Foydani Muntazam ravishda ko’paytirib boorish maqsadida tadbirkor olingan qo’shimcha mahsulot (foyda)ning bir qismini kapitallashtiradi, ya’ni unga qo’shimcha ishlab chiqarish vositalari va ishchi kuchi sotib oladi.Iqtisodiyotda bozor mexanizmining samarali amal qilishi va raqobat muhitining ta'minlanishi monopoliyalar, ularning kelib chiqish sabablari va amaliyotidagi xususiyatlarini ko'rib chiqishni taqozo etadi. Monopoliya tushunchasiga turli o'quv adabiyotlarida turlicha ta'rif beriladi. Jumladan, ba'zi o'rinlarda unga «davlat, korxonalar, tashkilotlar, sotuvchilarning qandaydir xo'jalik faoliyatini amalga oshirishdagi mutlaq huquqi sifatida qaralsa, boshqa holatlarda, «faoliyatning u yoki bu sohasida shaxs yoki kishilar guruhining har qanday (ba'zi adabiyotlarda yakka) hukmronlik holati», deb ta'riflanadi. Bu ta'riflardagi monopoliyaning «mutlaq huquq» yoki har qanday yoki yakka hukmronlik holati» kabi tavsiflari uning mohiyatini aniq yoritib berolmasligi sababli, uni quyidagicha ta'riflash o'rinli deb hisoblaymiz: monopoliya monopol yuqori narxlarni o'rnatish hamda monopol yuqori foyda olish maqsadida tarmoqlar, bozorlar va yaxlit makroiqtisodiyot ustidan hukmronlikni amalga oshiruvchi yirik korxonalar (firma, korporatsiyalar)ning birlashmalari.

SHU BILAN BIRGA RAQOBAT AMALDAGI KAPITALLARNING IXTIYORIY YOKI MAJBURIY BIRLASHTIRISH, MARKAZLASHTIRISH TENDENSIYASINI KELTIRIB CHIQARADI. SHUNDAY QILIB, ISHLAB CHIQARISH TO'PLANISHINING MODDIY ASOSI BO'LIB KAPITALNING TO'PLANISHI VA MARKAZLASHUVI HISOBLANADI. KAPITALNING TO'PLANISHI - BU QO'SHIMCHA QIYMATNING BIR QISMINI JAMG'ARISH (KAPITALLASHTIRISH) NATIJASIDA KAPITAL HAJMINING OSHISHIDIR. BU JARAYON QUYIDAGI KO'RSATKICHLAR ORQALI TAVSIFLANADI: • KORXONADAGI ISHLOVCHILAR SONI • , KORXONANING ISHLAB CHIQARISH QUVVATI, • QAYTA ISHLANAYOTGAN XOM ASHYO MIQDORI • TOVAR AYLANMASI HAJMI, • FOYDA HAJM • KORXONADAGI ISHLOVCHILAR SONI

1.Tarmoqlarda bir necha yirik korxonalarning hukmron mavqega ega bo'lishi ularning bir- biri bilan kelishuviga hamda monopolistik birlashmalar tuzishiga imkon yaratadi 2.Yirik korxonalar o'rtasidagi raqobat juda qaltis bo'lib, ular uchun katta miqyosdagi yo'qotishlarga olib kelishi mumkin. Kapitalning to'planishi kapitalning markazlashuvi jarayoni bilan yanada to'ldiriladi.Kapitalning markazlashuvi - bu bir kapital tomonidan boshqa birining qo'shib olinishi yoki bir qancha mustaqil kapitallarning aksiyadorlik jamiyati shaklida ixtiyoriy birlashishi orqali kapital hajmining o'sishidir.Ishlab chiqarishning gorizontal va vertikal to'planishi farqlanadi. Ishlab chiqarishning gorizontal to'planishi - bu milliy iqtisodiyotning ma'lum tarmog'i doirasidagi korxona va firmalarning yiriklashuvidir. U erkin raqobat davri, shuningdek, XX asrning boshlarida ishlab chiqarish to'planishining asosiy shakli sifatida maydonga tushgan edi.U erkin raqobat davri Ishlab chiqarishning vertikal to'planishi - bu milliy iqtisodiyotdagi bir necha o'zaro bog'liq tarmoqlarda mahsulot ishlab chiqarishning to'planishidir.U ilmiy- texnika taraqqiyoti sharoitlarida keng rivojlandi. Ishlab chiqarishning to'planishi o'z rivojining ma'lum darajasida monopoliyalarning paydo bo'lishiga olib keladi. Ishlab chiqarishning to'planishi hamda monopoliyalarning paydo bo'lishi o'rtasidagi ichki aloqalar quyidagilarda namoyon bo'ladi: