logo

Maple va Python dasturlash tilida tenglama va tengsizliklar hamda sistemalarni yechish usullari

Загружено в:

19.11.2024

Скачано:

0

Размер:

337.251953125 KB
MAPLE VA PYTHON 
DASTURLASH TILIDA 
TENGLAMA VA TENGSIZLIKLAR 
HAMDA SISTEMALARNI 
YECHISH USULLARI REJA: 
1. Maple haqida ma’lumot 
2. Mapledagi gorizontal menyu bo’limlari
3. Pyton dasturlash tili
4. IDLE da ishlash  Maple muhiti 1980 yilda Waterloo, Inc (Kanada) firmasi tomonidan yaratilgan. 
Bugungi kunda uning quyidagi versiyalari mavjud: Maple 5, Maple 6, Maple 7 
va hokoza. Maple da belgili ifodalashlar bilan ishlash uchun asosiysini sxema 
yadrosi tashkil qiladi. U belgili ifodalashlarning yuzlab bazaviy funksiya va 
algoritmlaridan iborat. Shu bilan birga operator, buyruq va funksiyalarning asosiy 
kutubxonasidan iborat. Umumiy hisobda Maple 5 da 2500 ta, Maple 6 da 2700 
ta, Maple 7 da 3000 ga yaqin funksiyalar mavjud. Bu shu narsani anglatadiki, 
ko plab masalalarni sistema bilan to g ridan-to g ri muloqot tarzida yechish ‟ ‟ ‟ ‟ ‟
mumkin bo ladi. Maple dasturlashsiz katta hajmdagi masalalarni yechish 	
‟
imkoniyatiga ega. Faqat masalalarni yechish algoritmini yozish va uni bir necha 
bo laklarga bo lish kerak. Bundan tashqari yechish algoritmlari funksiya va 	
‟ ‟
sistema buyruqlari ko rinishida hal qilingan minglab masalalar mavjud. Maple 	
‟
uch xil shaxsiy tilga ega: kirish, hal qilish va dasturlash. Maple matematik va 
injener-texnik hisoblashlarni o tkazishga mo ljallangan dasturlashning 	
‟ ‟
integrallashgan tizimi 6 hisoblanadi. U formula, son, matn va grafika bilan 
ishlash uchun keng imkoniyatli tizimdir. Maple dasturini ishga tushirish uchun: windows ning asosiy menyu buyruqlari 
ro„yhatidagi programmi (dasturlar) guruhidan ushbu dasturga mos nom: maple 
tanlanadi. Maple oynasi windows ning amaliy oynalariga hos bo„lib, unda 
sarlavha satri, gorizontal menyu satri, uskunalar paneli, ish maydoni va holat 
satri, hamda chizg‘ich va o„tkazish tasmalari mavjud bo„ladi. Sarlavha satri, gorizontal menyu satri va uskunalar panelidan tarkib topgan 
maple oynasining qismining ko’rinishi: Gorizontal menyu bo„limlari: 
File  (Fayl)  fayllar bilan ishlovchi standart buyruqlar majmuidan tarkib topadi, 
masalan: faylni saqlash, faylni yuklash, yangi faylni tashkil etish va x. k. 8 
Edit  (Pravka, Tahrirlash)  matnlarni tahrirlovchi standart buyruqlar majmuidan 
tarkib topadi, masalan: belgilangan matn qismini buferga nushalash yoki 
o„chirish, buyruq bajarilishini bekor qilish va x. k. 
View  (Vid, K о„ rinishi) –  Maple  oynasi (ko„rinishini) tuzilishini boshqaruvchi 
standart buyruqlar majmuidan tarkib topadi. 
Insert  (Vstavka, Q о„ yish) – turli tipdagi maydonlarni qo„yish uchun hizmat 
qiladi: matematik matnlar satri, ikki va uch o„lchovli grafiklar maydonlari. 
Format  (Format) – xujjatni formatlash (bezash) buyruqlaridan tarkib topadi, 
masalan: shriftning stilini, o„lchamini va tipini o„rnatish. 
Options  (Parametri, Parametrlar) – ma lumotlarni kiritishning, ekranga,bosmaga ‟
chiqarishning turli parametrlarini o„rnatish, masalan, Chop etish sifatini 
belgilash. 
Windows  (Okno, Oyna) – bir ishchi varoqdan ikkinchi ishchi varoqqa o„tishni 
tayminlaydi.slujit dlya perexoda iz odnogo rabochego lista v drugoy. 
Help  (Spravka, Yordam) –  Maple  haqidagi ma lumotlardan tarkib topadi.	
‟ Maple  ishlash muloqat tarzda olib boriladi – foydalanuvchi matn (buyruqlar, 
ifodalar, protseduralar) kiritadi, u  Maple  tomonidan qabul qilinadi va qayta 
ishlanadi.  Maple  oynasining ish maydoni uch qismga bo„linadi: 
1) kiritish maydoni – buyruqlar satri. Har bir buyruqlar satri > belgisi bilan 
boshlanadi; 
2) chop etish maydoni - kiritilgan buyruqlar bajarilishining natijalari analitik 
ifoda, grafik obekt yoki hatolik haqidagi ma lumot ko„rinishida beriladi; ‟
3) matnli izohlar maydoni – bajariluvchi protsedurani izohlovchi ixtiyoriy matn 
bo„lishi mumkin. Matnli satrlan  Maple  tomonidan qabul qilinmaydi va qayta 
ishlanmaydi. 
Buyruqlar satridan matnli satrga o’tish uchun  Uskunalar panelidan  tugmacha 
tanlanishi mumkin. 
Matnli maydondan buyruqlar satriga o’tish uchun esa  Uskunalar panelidan 
tugmacha tanlanishi mumkin. Matematik belgilarni kiritish palitra.  9 
Matematik belgilarni kiritish uchun  Palettes  palitrasi royxatidan foydalaniladi. 
Bu royxat  View  menyusida joylashgan. Royxatda quyidagilar mavjud. 
SYMBOL - alohida belgilarni kiritish (grek xarflar va ba zi matematik belgilar); ‟
FESSION-  matematik operatorlar va amallar shablonini kiritish; 
MATRIX  – turli o lchovdagi matrisalar shablonini kiritish; 	
‟
VEKTOR  – turli o lchovdagi vektorlar shablonini kiritish 
‟
Menyudan pastda joylashgan har bir tugmacha belgilar palitrasini ochish uchun 
ishlatiladi. Bu palitralar operatorlar, grek harflari, grafiklar va boshqalarni 
o rnatish uchun ishlatiladi. 	
‟ Hisoblashlar:
1-misol: Sonning EKUB  hisoblang:
1) igcd(36,48);  Enter  tugmasi bolsiladi va natija: 12 
2) igcd(36,48);  Enter  tugmasi bolsiladi va natija: 5
Sonning tub ko„paytuvchilarga ajratish  uchun Maple dasturida  ifactor  buyrug i ‟
kiritiladi.   
1)  ifactor (54) Enter  tugmasi bolsiladi va natija: 
2)  ifactor (620); Enter  tugmasi bolsiladi va natija: (2)2*(5)1*(31) 
Qoldiqni hisoblash  uchun Maple dasturida  irem  buyrug i kiritiladi. 	
‟
1)  irem (54,6) Enter  tugmasi bolsiladi va natija: 0 (qoldiqsiz bo linadi) 	
‟
2) )  irem (45,7); Enter  tugmasi bolsiladi va natija: qoldiq 3 ga teng 
Berilgan sonining tub son ekanligini tekshirish  uchun Maple dasturida  isprime 
buyrug i kiritiladi. 	
‟
1)  isprime (5) Enter  tugmasi bolsiladi va natija: true (tub son) 
2)  isprime (45); Enter  tugmasi bolsiladi va natija: false (murakkab son) 
Kavslarni ochish  uchun Maple dasturida  expand(y)  buyrug i kiritiladi. 	
‟
1)  expand((x-1)*(x-2)+(x-5)); Enter  tugmasi bolsiladi va natija: x2-2x-3 
2)  expand (45*(x+22)+(x-85); Enter  tugmasi bolsiladi va natija: 45x+905+x2  Python – bu o'rganishga oson va shu bilan birga imkoniyatlari yuqori bo'lgan 
oz sonlik dasturlash tillari qatoriga kiradi. Va shu bilan birga unda dasturlash 
juda ham yoqimlik.
Rasmiy sayt –   www.python.org
Python dasturlash tili muallifi –  Gvido van Rossum ( Гвидо ван Россум)
Kirish
Python	
  samarador yuqori darajadagi ma'lumotlar strukturasi ( предоставляет 
эффективные высокоуровневые структуры данных,)  va oddiy, lekin 
samarador ob'yektga yo'naltirilgan dasturlash uslublarini taqdim etadi. Pythonning o'ziga xosligi
Oddiy, o'rganishga oson, sodda sintaksisga ega, dasturlashni boshlash uchun 
qulay, erkin va ochiq kodlik dasturiy ta'minot.
O'z dasturingizni yozish davomida quyi darajadagi detallarni, misol uchun 
xotirani boshqarishni xisobga olishingizga xojat qolmaydi.
Ko'plab platformalarda hech qanday o'zgartirishlarsiz ishlay oladi.
Interpretatsiya( Интерпретируемый)  qilinadigan til.
Kengayishga ( Расширяемый)  moyil til. Agar siz dasturingizni biror joyini tezroq 
ishlashini xoxlasangiz shu qismni C yoki C++ dasturlash tillarida yozib keyin shu 
qismni python kodingiz orqali ishga tushirsangiz(chaqirsangiz) bo'ladi.
Juda xam ko'p hilma-hil kutubxonalarga ega. O'rnatish
Agar siz biror GNU/Linux distributivini ishlatayotgan bo'lsangiz ko'p xollarda 
sizning tizimingizda  python	  o'rnatilgan bo'ladi. Buni tekshirib ko'rish uchun 
terminalingizdan quyidagi buyruqni ishga tushirib ko'ring.
python -V
Agar sizda	
  Python 3.4.3	  yozuvi yoki shunga o'xshash yozuv xosil bo'lsa unda 
xammasi joyida.
Windows operatsiyalar tizimiga o'rnatish uchun	
  www.python.org/downloads  	web 
saxifasiga o'tamiz va u yerdan oxirgi python versiyasini yuklab olamiz. Pythonni 
o'rnatish odatiy dasturlar ni o'rnatish kabi kechadi. Xech qanday qiyin joyi yo'q.
Keyingi bosqichda python interpretatorini buyruqlar qatoridan( командной 
строки)  ishga tushira olishimiz uchun biz	
  python  	o'rnatilgan joy manzilini PATH 
deb nomlanuvchi o'zgaruvchiga qo'shib qo'yishimiz kerak bo'ladi.
Misol uchun python	
  C:\Python34\  	manzilida o'rnatilgan bo'lsin.
Quyidagi rasmlarda bu amallar batafsil ko'rsatilgan.    IDLE da ishlash 
Buyruq satrida ishlash, standart integrallashgan muhit, IDLE da dasturni 
ishlatish. 
Buyruq satrida ishlash 
Python interpreter bilan interaktiv muloqot qilish uchun buyruq satridan 
foydalanishingiz mumkin. Buyruq satri (Command Prompt) barcha dasturlar 
menyusidagi Standart (Accessories) bo`limida joylashgan. Buyruq yozilgandan 
so'ng python interpretator versiyasi haqidagi ma'lumot va kirish uchun taklif >>> 
belgisi ko`rinadi. Interaktiv rejimda ishlayotganda, kiritilgan har bir buyruq 
kiritilganidan so'ng darhol bajariladi. Masalan, biz tanishamiz  открывается окно, 
в котором выведена информация о версии интерпретатора и приглашение к 
вводу >>>.  Misol uchun a=2**10 (a=210) ni o`zlashtirish va a kattalikni 
chiqarishni print a komandasi orqali amalga oshirish jarayonini ko`rsatamiz. 
Natija quyidagi ko`rinishda amalga oshiriladi: 
>>> а=2**10  >>> print  а  1024 
1- Buyruqlar soni ko`p bo`lgan ma’noli dasturlashda interpretator uchun dastur modul 
deb ataluvchi fayllda yoziladi. Misol uchun, yuqoridagi dasturni matn muharriri 
yordami bilan test.Py deb nomlangan faylga yozamiz: 
а=2**10 
print  а IDLE da sozlash 
IDLE ning asosiy xususiyatlari orasida sozlash imkoniyati mavjudligini qayd etish 
lozim. Debuggable modulida, tanlangan satrlarni ajratish nuqtalari kontekst 
menyusidagi (o'ng sichqoncha tugmasi) tahrirlash oynasida o'rnatiladi. O`rnatilgan 
sozlovchi asosiy oynaning Debug | Debugger menyu buyrug'i bilan chaqiradi. Debug 
Control oynasi paydo bo`lgandan keyin, sozlash moduli ishga tushiriladi va bu 
dasturning qadamba qadam bajarilishini ko`rsatishga imkon beradi va o'zgaruvchining 
joriy qiymatlarini ko'rish mumkin bo'ladi.  XULOSA :
Bu mustaqil ish bo‘yicha Maple dasturini asosiy vazifasi matematik 
amallarni bajarishdagi qulayliklarni ko‘rishimiz mumkin. Undagi kiritilgan 
buyruqlarni ortga qaytarish va tahrirlashimiz mumkin. Mavzu bo‘yicha Pyton 
dasturi ham qisman tushintirib o‘tilgan. Pyton dasturini o‘rnatish va 
sozlamalarini to‘g‘irlash ko‘rib o‘tilgan. 1

MAPLE VA PYTHON DASTURLASH TILIDA TENGLAMA VA TENGSIZLIKLAR HAMDA SISTEMALARNI YECHISH USULLARI

REJA: 1. Maple haqida ma’lumot 2. Mapledagi gorizontal menyu bo’limlari 3. Pyton dasturlash tili 4. IDLE da ishlash

Maple muhiti 1980 yilda Waterloo, Inc (Kanada) firmasi tomonidan yaratilgan. Bugungi kunda uning quyidagi versiyalari mavjud: Maple 5, Maple 6, Maple 7 va hokoza. Maple da belgili ifodalashlar bilan ishlash uchun asosiysini sxema yadrosi tashkil qiladi. U belgili ifodalashlarning yuzlab bazaviy funksiya va algoritmlaridan iborat. Shu bilan birga operator, buyruq va funksiyalarning asosiy kutubxonasidan iborat. Umumiy hisobda Maple 5 da 2500 ta, Maple 6 da 2700 ta, Maple 7 da 3000 ga yaqin funksiyalar mavjud. Bu shu narsani anglatadiki, ko plab masalalarni sistema bilan to g ridan-to g ri muloqot tarzida yechish ‟ ‟ ‟ ‟ ‟ mumkin bo ladi. Maple dasturlashsiz katta hajmdagi masalalarni yechish ‟ imkoniyatiga ega. Faqat masalalarni yechish algoritmini yozish va uni bir necha bo laklarga bo lish kerak. Bundan tashqari yechish algoritmlari funksiya va ‟ ‟ sistema buyruqlari ko rinishida hal qilingan minglab masalalar mavjud. Maple ‟ uch xil shaxsiy tilga ega: kirish, hal qilish va dasturlash. Maple matematik va injener-texnik hisoblashlarni o tkazishga mo ljallangan dasturlashning ‟ ‟ integrallashgan tizimi 6 hisoblanadi. U formula, son, matn va grafika bilan ishlash uchun keng imkoniyatli tizimdir.

Maple dasturini ishga tushirish uchun: windows ning asosiy menyu buyruqlari ro„yhatidagi programmi (dasturlar) guruhidan ushbu dasturga mos nom: maple tanlanadi. Maple oynasi windows ning amaliy oynalariga hos bo„lib, unda sarlavha satri, gorizontal menyu satri, uskunalar paneli, ish maydoni va holat satri, hamda chizg‘ich va o„tkazish tasmalari mavjud bo„ladi.

Sarlavha satri, gorizontal menyu satri va uskunalar panelidan tarkib topgan maple oynasining qismining ko’rinishi: