logo

Maxmudxo`ja Bexbudiy. Padarkush dramasi

Загружено в:

15.08.2023

Скачано:

0

Размер:

3699.4541015625 KB
MAHMUDXO`JA BEHBUDIYNING
“ PADARKUSH” DRAMASI Qorong`u xonani  sham yoritganidek  inson umrini ham  ilm yoritib turadi.  ILMDAN BIR SHU`LA DILGA TUSHGAN ON,
SHUNDA BILURSANKI, ILM BEPOYON.
1
2
3
4
5   1. Mahmudxo`ja Behbudiy qachon, qayerda tug`ilgan?
2. Arab tili grammatikasini kimdan o`rgangan?
3. 1903-1904-yillarda qayerlarda safar qildi?
4. Behbudiy “taraqqiyning boshlang`ichi, madaniyat va 
saodatning darvozasi” deb nimani ta’riflagan?
5. Qaysi mamlakatlarga sayohat uyushtiradi?
6.  Mahmudxo`ja  Behbudiy  qanday  sohalarda  faoliyat 
olib borgan?
7.  Millatning  ahvoli  va  haq-huquqi  masalalariga  doir 
maqolalari e’lon qilib borilgan jurnal …
8. Mahmudxo`ja Behbudiy qachon vafot etgan? “ KO`CHMA TEST”  Padarkush   so`zi  fors-tojikcha  so`z 
bo`lib, “ota qotili” degan ma’noni anglatadi.
Drama  (yunoncha  “harakat”)   –  keng 
ma’noda  sahnada  namoyish  etish  uchun 
mo`ljallangan asar.
Tragediya  (yunoncha  “echki  qo`shig`i”)   – 
qahramonlar  o`rtasidagi  kuchli  ziddiyat  asosiga 
quriladigan,  qahramonlar  taqdiri  fojia  bilan 
yakun topuvchi dramatik asar. “ Padarkush” dramasining ilk sahifasi (1915-yil) “ Padarkush”  asari  shu  qadar  turkistonliklar 
orasida  qiziqishga  sabab  bo`ldiki,  har  kuni  teatr  binosiga 
sig`may qolgan 200-300 kishi ortga qaytib ketardi.
“ Samarqand gazetasi”
Bu  asarni  teatrga  borib  3  so`m  pul  berib  tik  turib 
ko`rmoqqa zor bo`lganlar talaygina edi.
“ Turkiston viloyatining gazetasi”DRAMA HAQIDAGI FIKRLAR: ASAR G` OYASI:
Ilmsizlik  kishini  jaholatga 
yetaklaydi,  Mahmudxo`ja  Behbudiy  tili 
bilan  aytganda,  “Dunyoda  taraqqiy 
qilgan  xalq  ilm  vositasida  taraqqiy 
qiladi.”                 Ilm  va  tarbiyasiz 
bolalarning  ahvoli  shuldir. 
Agarda  bularning  otasi  o`qutsa 
edi,  bu  jinoyat  va  padarkushlik 
alardan  sodir  bo`lmas… Agarda 
bular  ichkilik  ichmasa  edi, 
dunyo  va  oxiratda  aslo  azob  va 
mehnatda  qolmas  edi…  bizlarni 
xonavayron,  bachagiryon  va 
bevatan  va  bandi  qilgan 
tarbiyasizlik  va  jaholatdur; 
bevatanlik,  darbadarlik,  asorat, 
faqr-u  zarurat  va  xorliklar 
hammasi  ilmsizlik  va 
betarbiyalikning mevasidur.   Konflikt  (lotincha  conliktue  –  ixtilof, 
to`qnashish)   –  badiiy  asar  mohiyatida  yotgan 
ziddiyat,  harakatlarni  rivojlantiruvchi, 
keskinlashtiruvchi xususiyatga ega.  U 3 xil bo`ladi:
1)  asar  qahramonlarining  bir-birlari  bilan 
to`qnashuvi, kurashi;
2)  personajning  shart-sharoit,  muhit  bilan 
to`qnashishi;
3) obrazning o`z ichki olami, ruhiyati bilan kurashi. SAVOL VA TOPSHIRIQLAR 
BILAN ISHLASH:
1.  “Padarkush”  dramasining  yozilish  sabablari 
haqida fikr bildiring.
2.  Nima  uchun  oradan  bir  asrdan  ko`proq  vaqt  o`tganiga 
qaramay, asar hamon o`z qiymatini yo`qotmagan?
3.  Drama  nima  uchun  aynan  10-sinf  o`quvchilari 
uchun berilgan?
4.  Bugungi  kunda  ilmsizlikning  oldini  olish 
uchun qanday ishlar amalga oshirilmoqda?

MAHMUDXO`JA BEHBUDIYNING “ PADARKUSH” DRAMASI

Qorong`u xonani sham yoritganidek inson umrini ham ilm yoritib turadi.

ILMDAN BIR SHU`LA DILGA TUSHGAN ON, SHUNDA BILURSANKI, ILM BEPOYON. 1 2 3 4 5

1. Mahmudxo`ja Behbudiy qachon, qayerda tug`ilgan? 2. Arab tili grammatikasini kimdan o`rgangan? 3. 1903-1904-yillarda qayerlarda safar qildi? 4. Behbudiy “taraqqiyning boshlang`ichi, madaniyat va saodatning darvozasi” deb nimani ta’riflagan? 5. Qaysi mamlakatlarga sayohat uyushtiradi? 6. Mahmudxo`ja Behbudiy qanday sohalarda faoliyat olib borgan? 7. Millatning ahvoli va haq-huquqi masalalariga doir maqolalari e’lon qilib borilgan jurnal … 8. Mahmudxo`ja Behbudiy qachon vafot etgan? “ KO`CHMA TEST”