Nutq madaniyati va mutolaa san’ati fanidan mustaqil ta’lim topshirig`i
Nutq madaniyati va mutolaa san’ati fanidan mustaqil ta’lim topshirig`i
Mavzu: Hadislarda nutq odobi Reja: 1. Hadis haqida ikki og`iz. 2. Hadislarda notiqlik turlarining ko`rinishi. 3. Roviy nutqi. 4. Imom al-Buxoriyning “Al-jome’ as-sahih” asarida nutqiy mukammallik.
Hadis (arabcha – xabar, gap, yangilik) –Muhammad (s.a.v) aytgan so`zlari, qilgan ishlari, iqrorlari to`g`risidagi rivoyat. Islom dinida Qur’ondan keyin turuvchi ikkinchi manba hisoblanadi. Hadis ikki qismdan iborat bo`ladi: matn va sanad. Hadis ikki turga – Hadisi qudsiy (ma’nosi Alloh taoloniki, aytilishi rasululloh tomonidan bo`lgan hadislar) va Hadisi nabaviyga bo`linadi. Hadislar e’tiborga olinishi jihatidan uch qismga bo`linadi: sahih (ishonchli), hasan (yaxshi) va zaif.
Hadislardanido-eymo`minlar -yoRasulolloh -eyOdamfarzandi-eyiymonkeltirganlarImom al-Buxoriy Al-jome ʼ as- sahih"kito bi
Hadislarda nido, ya’ni chaqiriq, e’tiborni jalb qilish uchun qaysidir toifa odamlar jamoasini atab murojaat qilish holatlari juda ko`p uchraydi. Masalan,quyidagi hadisga e’tibor beraylik: Rasululloh sallollohu alayhi va sallamdan so`radilar: “Yo Rasululloh, musulmonlarning afzali qaysi kishidir?” Rasululloh “Qo‘lidan va tilidan boshqa musulmonlar ozor topmagan kishidir”,- deb javob berdilar. Ushbu hadisda “Yo Rasululloh” deya xitob qilinib savol berilyapti. Keyingi hadisga ham e’tibor beraylik.